برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ درمان خانگی روماتیسم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رعایت یک رژیم غذایی مناسب و تغذیه بهینه برای مدیریت و درمان روماتیسم مفصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. افراد مبتلا به این بیماری باید از مصرف مواد غذایی خاص پرهیز کنند که می‌توانند التهابات را تشدید کنند. برخی از مواد غذایی که به عنوان تغذیه مفید در این بیماری تلقی می‌شوند شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب، زنجبیل و مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ هستند. همچنین، مصرف غذاهای ضد التهابی مانند نخود فرنگی، زردچوبه و روغن زیتون نیز می‌تواند به کاهش علائم روماتیسم مفصلی کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آیا درمان خانگی برای روماتیسم وجود دارد؟

برعکس تصور غلط اکثر افراد، روماتیسم به هیچ عنوان به عنوان یک بیماری مرتبط با افزایش سن و پیری در نظر گرفته نمی‌شود و این بیماری مشخصاً نتیجه درست عمل نکردن سیستم ایمنی بدن است. هم زمینه‌های ارثی و ژنتیکی و هم محرک‌های محیطی می‌توانند موجب بروز این بیماری به اشکال مختلف شوند. با وجودی که هیچ درمان قطعی و دائمی برای این بیماری نیست، اما درمان‌های دارویی و مداخلات پزشکی می‌توانند به کنترل علائم و مشکلات مربوط به روماتیسم مفصلی کمک کنند. در کنار این درمان‌ها، انجام یک سری کارها در خانه و مصرف برخی از مواد غذایی و گیاهان دارویی هم می‌تواند نقش موثری در کنترل بیماری روماتیسم مفصلی داشته باشد. در این مقاله از دکترتو به بررسی درمان خانگی روماتیسم می‌پردازیم. اما برای رعایت یک رژیم متناسب برای روماتیسم بهتر است از متخصص روماتولوژی کمک بگیرید. شما می‌توانید از سامانه نوبت‌دهی و آنلاین دکترتو بدین منظور استفاده کنید.

درمان خانگی روماتیسم

درمان های خانگی روماتیسم شامل فعالیت‌ها و مواد غذایی و گیاهی خوراکی غیردارویی می‌شود که می‌توانند به بیماران مبتلا به بیماری روماتیسم کمک کند تا درد و ناراحتی کمتری داشته باشند و دامنه عملکردی‌شان بهبود یابد. این درمان‌ها قرار نیست بیماری را درمان کند اما می‌تواند به میزان زیادی روی کاهش شدت علائم و بروز دوره‌های شدید بیماری تاثیر بگذارد. اولین و ساده‌ترین درمان خانگی روماتیسم، استراحت کردن است. استراحت برای درمان درد مفاصل مهم است. با این حال، استراحت بیش از حد یا سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند درد مفاصل را بدتر کند.

درمان خانگینحوه مصرفمزایای احتمالینکات مهم
زنجبیلبه صورت چای، پودر یا کپسول. می‌توان آن را به غذاها اضافه کرد.خاصیت ضدالتهابی، کاهش دردممکن است باعث ناراحتی معده شود، در دوران بارداری با احتیاط مصرف شود.
زردچوبهبه صورت پودر یا کپسول. می‌توان آن را به غذاها اضافه کرد.خاصیت ضدالتهابی قوی، کاهش دردممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.
روغن ماهی به صورت کپسول.حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، کاهش التهاب و درد مفاصلممکن است باعث بوی بد دهان یا نفخ شود.
سرکه سیبرقیق شده با آب، به صورت موضعی یا خوراکی.تنظیم PH بدن، کاهش التهاباسیدیته بالا ممکن است برای دندان‌ها و مری مضر باشد.
عسلبه صورت خوراکی، موضعی (برای زخم‌ها).خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، بهبود التیام زخم‌هاممکن است باعث افزایش وزن شود.
آلوئه وراژل آلوئه ورا به صورت موضعی.خاصیت ضدالتهابی و تسکین‌دهندهممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.
کمپرس گرم و سردکمپرس گرم برای کاهش سفتی، کمپرس سرد برای کاهش التهاب.تسکین درد و بهبود گردش خوناستفاده نادرست ممکن باعث آسیب به پوست شود.
ورزش‌های سبکشنا، پیاده‌روی، یوگا.افزایش گردش خون، تقویت عضلات اطراف مفاصلبا پزشک خود مشورت کنید تا تمرینات مناسب را برای شما تجویز کند.
درمان های خانگی روماتیسم مفصلی

۱. استفاده از گرما و سرما

یک درمان خانگی روماتیسم، تناوب سرما و گرماست. شواهد پزشکی محدودی در مورد مزایای استفاده از گرما یا سرما برای تسکین درد مفاصل وجود دارد. برخی از افراد ممکن است از گرم کردن یا خنک کردن این نواحی دردناک تسکین موقتی پیدا کنند. در خانه فرد می‌تواند از کمپرس گرما یا یخ استفاده کند.

ورزش برای درمان روماتیسم مفصلی موثر است؟
کشش عضلات اطراف مفاصل آسیب دیده می‌تواند تا حدودی علائم RA را تسکین دهد.

۲. ورزش

بر اساس داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC، فیزیوتراپی هدفمند می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد. در کنار آن می‌توان از حرکاتی مانند تمرینات کششی، ورزش و مواردی از این دست هم کمک گرفت. علاوه بر انجام حرکات کششی هدفمند، برخی از ورزش‌های پویا و کم استرس می‌توانند برای افراد مبتلا به RA مفید باشند. فعالیت‌هایی مانند شنا یا دوچرخه‌سواری می‌تواند عضلات اطراف مفاصل آسیب دیده را تقویت کند و به صورت کلی موجب کاهش تاثیر کلی بر روی مفاصل و کند شدن سرعت پیشرفت بیماری شود. ورزش‌های دیگری مانند یوگا هم می‌تواند با کاهش استرس، به درمان کمک کند.

متن انگلیسی:
A 2015 study found that simple stretches and strengthening exercises can help alleviate symptoms of RA in the hands and wrists
ترجمه متن:
یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که کشش‌های ساده و تمرینات تقویتی می‌تواند به کاهش علائم روماتیسم در دست‌ها به خصوص مچ دست کمک کند.

medicalnewstoday

۳. روغن گیاهی برای درمان روماتیسم مفصلی

ماساژ درمانی با روغن‌های گیاهی هم می‌تواند به عنوان درمان خانگی روماتیسم، به کاهش درد و ناراحتی مفاصل کمک کند و با نرم کردن مفاصل ملتهب و سفت، دامنه حرکتی بیماران را بهبود ببخشد.

۴. حجامت برای روماتیسم مفصلی

یکی دیگر از رویکردهای سنتی برای درمان روماتیسم، حجامت است. در کل خون‌گیری چه از طریق حجامت سنتی و چه از طریق زالودرمانی یا استفاده از بادکش می‌تواند مسکن درد و التهاب مفاصل و استخوان‌ها در بیماران مبتلا آرتریت روماتوئید باشد.

برای درمان روماتیسم می‌خوای حجامت کنی؟

با یک کلیک از متخصص سوال کن.

برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟

یکی از اصلی‌ترین سوالات افراد مبتلا به روماتیسم این است که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم. مصرف برخی از غذاها یا مکمل‌های غذایی می‌تواند به صورت موثری روی کاهش درد، التهاب و سایر عوارض ناشی از روماتیسم تاثیر داشته باشد. به همین دلیل هم معمولا اکثر پزشکان و متخصصان روماتولوژی در کنار درمان دارویی از یک رژیم غذایی مناسب هم کمک می‌گیرند.

متن انگلیسی:
An anti-inflammatory diet that’s rich in fresh fruits, vegetables, and whole foods can help boost your immune system and your overall health
ترجمه متن:
رژیم غذایی ضدالتهابی که سرشار از میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهای کامل است می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و سلامت کلی شما کمک کند.

healthline

۱. ماهی های چرب مثل ماهی سالمون، ماهی ماکرل، ساردین

روغن ماهی از ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، ماهی خال‌مخالی، ماهی‌تن، ماهی کاد و شاه‌ماهی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسیدها با مسدود کردن گیرنده‌های التهابی به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند. بنابراین می‌توان مصرف ماهی را به عنوان درمان خانگی روماتیسم در نظر گرفت.

۲. سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، کلم‌بروکلی، کاهو

سبزیجات تازه مانند کلم‌بروکلی، اسفناج و کاهو با تاثیری که روی تقویت سیستم ایمنی دارند می‌توانند به صورت موثری به بدن کمک کنند تا در برابر التهاب مقاومت داشته باشد و روند پیشرفت بیماری را کند می‌کنند.

۳. میوه ها مثل توت ها، گیلاس، انگور

میوه‌های تازه هم بخش مهمی از رژیم غذایی افرادی است که به روماتیسم مبتلا هستند. به صورت ویژه مصرف میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، انگور و گیلاس با خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند، می‌توانند یک گزینه عالی برای درمان خانگی روماتیسم باشند.

۴. آجیل و دانه ها مثل گردو، بادام، بذر کتان

پروتئین‌های گیاهی مانند آجیل‌ها، گردو و دانه‌هایی مانند تخم کتان از جمله ترکیباتی هستند که می‌توانند با اثر ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارند برای درمان خانگی روماتیسم مصرف شوند.

۵. زردچوبه و زنجبیل

زنجبیل و زدچوبه هر دو به عنوان منابع غذایی که خاصیت ضدالتهابی دارند، می‌توانند به عنوان درمان خانگی روماتیسم مفصلی در نظر گرفته شوند. زردچوبه، ادویه زرد رایج در غذاهای هندی، حاوی ماده شیمیایی به نام کورکومین است. این ممکن است خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی داشته باشد که می‌تواند به کاهش درد و تورم آرتریت کمک کند. می‌توان این دو را به صورت دم‌نوش همراه با هم مصرف کرد.

۶. زنجبیل درمان گیاهی روماتیسم مفصلی

زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی قوی که دارد می‌تواند به بیماران روماتیسمی کمک زیادی کند و التهاب را در بدن آنها کاهش دهد.

۷. مصرف عسل برای روماتیسم

برخی از منابع تایید می‌کند که عسل هم به صورت خوراکی و هم به صورت استعمال موضعی روی مفاصل آسیب دیده در اثر روماتیسم، می‌تواند به عنوان درمان خانگی روماتیسم در نظر گرفته شود. مصرف دوهفته‌ای عسل به عنوان یک ضدالتهاب قوی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی بهبود علائم بیماران مبتلا روماتیسم داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب برای روماتیسم مفصلی چیست؟
مصرف مواد غذایی ضدالتهابی می‌تواند به کاهش علائم روماتیسم مفصلی کمک کند.

۸. درمان روماتیسم مفصلی با سیر

سیر هم یک درمان خانگی روماتیسم است که می‌توان آن را در رژیم غذایی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید جای داد. خواص ضدالتهابی سیر می‌تواند التهاب ناشی از بیماری را کم کند.

۹. درمان روماتیسم مفصلی با سیاه دانه

سیاه‌دانه یک ترکیب گیاهی و خانگی است که می‌توان از آن برای درمان خانگی روماتیسم استفاده کرد. معمولا از سیاه‌دانه به صورت یک ضماد روی مفاصل دردناک استفاده می‌شود. با ترکیب‌کردن سیاه‌دانه، عسل و روغن زیتون می‌تواند ترکیبی مسکن تهیه کرد که با استعمال آن روی مفاصل آسیب دیده، درد و التهاب کم می‌شود.

۱۰. درمان روماتیسم با هویج

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف هویج یا حتی آب آن می‌تواند یک درمان خانگی موثر برای بیماران روماتیسمی باشد. بتاکاروتن موجود در هویج، ماده موثری است که می‌تواند هم در جلوگیری از بروز علائم شدید بیماری و هم در تسکین علائم نقش داشته باشد.

۱۱. برنج برای روماتیسم

برنج از جمله غذاهایی است که برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید زیاد مفید نیست و معمولا اکثر متخصصان به بیماران توصیه می‌کنند که میزان مصرف برنج خود را کاهش دهند.

۱۲. عرقیات مفید برای روماتیسم

برخی از عرقیجات هم می‌توانند به عنوان درمان خانگی روماتیسم، به بیماران کمک کند. از جمله آنها می‌توان به عرق نسترن و عرق گزینه اشاره کرد. عرق اسطوخودوس هم یکی از عرقیات مفید برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است.

۱۳. بهترین دم نوش برای روماتیسم

دم‌نوش چای سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد و دم‌نوش زنجبیل را می‌توان به عنوان بهترین دم‌نوش گیاهی برای درمان خانگی روماتیسم در نظر گرفت. این دم‌نوش‌ها می‌توانند سیستم التهابی را تقویت کرده و موجب کاهش التهاب و ناراحتی‌های مربوط به آرتریت شوند.

۱۴. پیاز برای روماتیسم

پیاز هم به عنوان درمان خانگی روماتیسم در نظر گرفته می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف خوراکی پیاز خام، خصوصا پیاز قرمز می‌تواند به کاهش سطح اسیداوریک کمک کند. اسیداوریک یک فاکتور اصلی در ابتلای افراد به نقرس و به طور بالقوه روماتیسم است و می‌تواند موجب درد و التهاب مفاصل انگشتان دست و پا شود.

۱۵. قهوه برای روماتیسم

با وجودی که برخی معتقدند قهوه ممکن است میزان درد و ناراحتی روماتیسم را کاهش دهد، اما هیچ منبع مطالعاتی ارتباط بین مصرف قهوه حاوی کافئین و روماتیسم را نشان نمی‌دهد. حتی برخی داده‌ها مشخص می‌کند که مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند خطر ابتلا به روماتیسم و پوکی‌استخوان را افزایش دهد.

رژیم غذایی مناسب برای روماتیسم مفصلی

التهاب مشخصه اصلی روماتیسم مفصلی است و پیروی از یک رژیم غذایی ضدالتهابی می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ اثرات رژیم غذایی گیاهی را بر کاهش سطوح پروتئینی که عامل التهاب شناخته شده است، مورد مطالعه قرار داد. محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم گیاهخواری سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها به طور قابل توجهی التهاب سیستمیک را در شرکت کنندگان کاهش می دهد. همچنین فرد باید از مصرف غذاهای فرآوری شده، کره، روغن، شکر و محصولات حیوانی خودداری کند.

دنبال رژیم غذایی مناسب برای روماتیسم مفصلی هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۱. کاهش مصرف قند و شکر

قند و شکر از مواد غذایی است که می‌تواند خطر التهاب در بیماری روماتیسم را بیشتر کند. داده‌ها نشان می‌دهد که شاید کاهش قند و شکر بتواند به صورت موثری در بهبودی علائم ناشی از روماتیسم مفصلی نقش داشته باشد.

۲. افزایش مصرف فیبر

پزشکان معمولا به بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی توصیه می‌کنند که فیبر بیشتری در رژیم غذایی‌شان داشته باشند و مصرف فیبر را افزایش دهند. خصوصا که فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند که این موضوع برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بسیار مهم است.

۳. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها

غذاهای آنتی‌اکسیدانی یک گزینه عالی برای افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند روماتیسم است؛ بنابراین به افراد مبتلا به روماتیسم توصیه می‌شود که حتما مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مانند زردچوبه، زنجبیل، سیر و ریحان را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

۴. درمان روماتیسم مفصلی غذاهای ممنوعه در روماتیسم

مصرف برخی از غذاها می‌تواند به تشدید بیماری و افزایش شدت علائم کمک کند. برای مثال پاستا یا فراورده‌های حاصل از گندم مانند نان یا ماکارونی می‌توانند باعث افزایش ناراحتی بیماران شوند. گندم حاوی گلوتن است، پروتئینی که ممکن است آرتروز مفاصل را تحریک و تشدید کند. کره و مارگارین هم می‌توانند باعث سفتی و التهاب مفاصل شوند. سایر غذاها مانند همبرگر، غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی فلفل و بادمجان و نوشیدنی‌های قندی مانند آبمیوه‌ها یا نوشابه می‌توانند علائم و ناراحتی‌های ناشی از روماتیسم مفصلی را تشدید کنند.

درمان روماتیسم در طب سنتی

در طب سنتی از ترکیب داروهای گیاهی، درمان های سنتی مانند طب سوزنی یا حجامت و مصرف برخی از غذاها برای درمان خانگی روماتیسم استفاده می‌شود. حتی طب سنتی روزه گرفتن را هم به عنوان یک راهکار مناسب جهت بهبود علائم بیماری در نظر می‌گیرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

انواع داروهای طبیعی وجود دارد که ممکن است به فرد کمک کند درد مرتبط با روماتیسم مفصلی را کاهش دهد یا توانایی خود را برای مقابله با علائم بهبود ببخشد. درمان‌ خانگی روماتیسم از ایجاد تغییرات رژیم غذایی و ورزش گرفته تا مصرف داروهای OTC، تمرین ذهن آگاهی و کاهش استرس را شامل می‌شود. برخی از درمان‌ها ممکن است برای برخی افراد بهتر از سایرین عمل کنند. ممکن است فرد نیاز به تمرین این استراتژی‌ها همراه با سایر درمان‌های پزشکی با مشورت پزشک متخصص روماتولوژی داشته باشد تا بهترین نتایج را به دست آورد. اما در این میان برای پیگیری سریع‌تر روند درمانی استفاده از خدمات مشاوره آنلاین متخصص روماتولوژی دکترتو می‌توانند کمک‌کننده باشند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در کل غذاهایی که تقویت کننده سیستم ایمنی هستند و غذاهایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند برای درمان خانگی روماتیسم مناسب‌اند.

نمی‌توان به صورت دائمی روماتیسم را در خانه درمان کرد اما درمان های خانگی روماتیسم می‌توانند علائم را تسکین دهند و موجب کاهش التهاب و درد شوند. آنها همچنین می‌توانند روند پیشرفت بیماری را کند کنند.

غذاهای فراوری شده، نمک و قند زیاد، کره و غذاهایی که پروتئین حیوانی زیادی دارند برای روماتیسم مضرند.

بله مصرف هندوانه می‌تواند به طرز موثری علائم آرتریت روماتوئید را در بیماران کاهش دهد.

میوه‌هایی مانند لیمو، گوجه‌فرنگی و پرتقال ممکن است التهاب مفاصل در بیماری روماتیسم را بیشتر کنند و به همین دلیل هم آنها را به عنوان میوه‌های مضر برای بیماران روماتیسمی در نظر می‌گیرند.

برخی منابع نشان می‌دهد که ممکن است مصرف تخم‌مرغ در بیماران روماتیسمی شدت علائم آنها را بیشتر کند؛ اما هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه انجام نشده است.

خرما حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که به دلیل خاصیت ضدالتهابی برای بیماران روماتیسمی بسیار مفید است و می‌تواند التهاب شدید مفاصل را کاهش دهد.

گردو یکی از ترکیبات موثر برای بهبود علائم روماتیسم است و مصرف آن به افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی توصیه می‌شود.

خیر لبنیات خصوصا لبنیات پروبیوتیک برای درمان روماتیسم مفید است و می‌توان آن را در رژیم غذایی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید قرار داد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن