درمان گوش درد با چه روش هایی امکان پذیر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان گوش درد به کمک روش‌های دارویی، پزشکی و حتی درمان خانگی بسیاری ممکن است. لازم است که در صورت تجربه گوش درد، آن را به سرعت تشخیص داده و درمان کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
درمان گوش درد در خانه امکان پذیر است؟

درمان گوش درد در زمان درست اهمیت زیادی دارد. گوش درد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت گوش یا حتی ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای باشد. به‌ندرت، گوش درد نشانه یک بیماری جدی است اما این مشکل باید بررسی شود و درمان متناسب با علت آن پیش گرفته شود. تقریباً هر کسی می‌تواند دچار گوش درد شود. با این حال، کودکان خردسال بیشتر از کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان در معرض گوش درد هستند. دلایل زیادی برای گوش درد وجود دارد. در مقابل هم روش‌های درمانی متعددی برای رفع درد گوش وجود دارد. اما اگر درد گوش‌هایتان شما را آزار داده یا از انجام فعالیت‌های عادی بازمی‌دارد خیلی سریع با یک پزشک گوش و حلق و بینی صحبت کنید. بهترین پزشکان متخصص را می‌توانید در وبسایت دکترتو بیابید و با آنها به صورت حضوری و آنلاین مشورت نمایید.

درمان گوش درد چیست؟

یکی از مشکلات گوش درد آن است که به طور کلی درمان گوش درد به علت آن بستگی دارد. در ابتدا شما می‌توانید برخی از درمان‌ها را در خانه امتحان کنید تا درد گوش خود را کاهش دهید. به عنوان مثال مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه ممکن است کمک‌کننده باشد. برخی از افراد هم با قرار دادن کمپرس گرم یا سرد روی گوش خود درد خود را تسکین می‌دهند. گوش درد نشانه چیست؟ به خاطر داشته باشید که گوش درد ممکن است نشانه عفونت یا مشکل جدی دیگری باشد. اگر گوش درد بیش از دو یا سه روز ادامه داشت یا بدتر شد، خیلی زود با یک پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

گوش درد را چگونه درمان کنیم؟
درمان گوش درد اول از همه به علت آن بستگی دارد.

روش های درمان گوش درد (درمان سریع گوش درد)

درمان‌های فوری زیادی برای گوش درد وجود دارد. برای مثال مصرف برخی مسکن‌ها و قطره‌ها، یا استفاده از کمپرس یخ و‌ حتی استفاده از حرارت سشوار، استفاده از روش‌های خانگی مانند پیاز همه و همه می‌توانند در زمانی کوتاه درد گوش شما را تسکین دهند.

در ادامه روش‌های مختلف را همراه با توضیحاتی جامع برایتان آورده‌ایم.

۱. درمان های دارویی گوش درد

پزشک ممکن است استفاده از استامینوفن، ایبوپروفن و یا قطره‌های گوش حاوی مواد هومیوپاتی را برای تسکین درد گوش شما توصیه کند. قطره‌های بی‌حس‌کننده در صورتی که سوراخی یا پاره شدن پرده گوش وجود نداشته باشد، ممکن است برای تسکین درد موثر باشند و استفاده شوند. دقت کنید که باید داروها را طبق دستورالعمل پزشک استفاده کنید.

قطرات گوش مبتنی بر الکل می‌تواند به تبخیر آب انباشته شده در کانال گوش کمک کند.

۲. جرم گیری گوش

مجرای گوش با فولیکول‌های مو و غدد پوشیده شده است که روغن مومی شکلی به نام سرومن تولید می‌کنند. گاهی اوقات غدد موم بیشتری نسبت به آنچه که به راحتی از گوش خارج می شود تولید می‌کنند. این موم اضافی ممکن است در داخل کانال گوش سفت شود و گوش را مسدود کند. برخی از علائم این اتفاق رایج عبارتند از:

  • گوش درد
  • پری گوش یا احساس گرفتگی گوش
  • احساس صدای وزوز گوش
  • کم شنوایی جزئی که ممکن است تشدید شود.

اکثر موارد انسداد موم گوش را می‌توان در خانه درمان کرد. برای نرم کردن موم در گوش می‌توان از داروهایی مانند روغن بچه و حتی قطره گوش و گلیسرین کمک گرفت. اما در بعضی موارد نیاز است برای جرم گیری گوش به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

فکر می‌کنی جرم گوشت زیاد شده و نیاز به شستشو داری؟

همین حالا از متخصص نوبت بگیر.

۳. کیسه یخ

شما می‌توانید درد گوش ناشی از عفونت حاد گوش را در خانه با استفاده از کمپرس سرد درمان کنید. نگه داشتن کیسه یخ یا پارچه سرد و مرطوب روی گوش به مدت ۲۰ دقیقه ممکن است به بی حس شدن گوش و کاهش التهاب و درد احتمالی کمک کند.

۴. درمان گوش درد با سشوار

خشک کردن گوش با سشوار می‌تواند به کاهش رطوبت باقی مانده درون گوش کمک کند. سشوار را روی حرارت ملایم نزدیک گوش آسیب دیده قرار دهید. چیزی حدود ۵ دقیقه صبر کنید اما مراقب باشید که گوشتان نسوزد. اگر گوش درد بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت ادامه پیدا کرد، لازم است که با یک پزشک مشورت کنید.

۵. تغییر پوزیشن خواب

خوابیدن در حالت نشسته می‌تواند باعث تخلیه راحت‌تر مایعات در گوش شود و همچنین فشار و درد گوش میانی را که منبع احتمالی عفونت است، کاهش دهد.

سعی کنید خود را روی یک دسته بالش نگه دارید یا بهتر است در یک مبل یا صندلی راحتی بخوابید.

۶. کمپرس آب گرم

گرما ماهیچه‌های اطراف کانال گوش را آرام کرده و باعث می‌شود که مایعات بهتر جریان پیدا کنند. کمپرس گرم می‌تواند به کاهش درد گوش کمک کند. کافی است یک حوله را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی گوش خود نگه دارید. اگر احساس کردید که کمپرس باعث کاهش درد شما شده این کار را در طول روز تکرار کنید.

۷. آب رسانی

افزایش مصرف آب یکی از اقدامات مهمی است که می‌توانید برای کمک به بدن خود در پاکسازی عفونت بردارید. اگر مقدار زیادی آب بنوشید به دفع باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدن کمک خواهید کرد.

آیا آب‌رسانی بدن در بهبود گوش درد موثر است؟
افزایش مصرف آب می‌تواند در بهبود درد گوش موثر باشد.

۸. استراحت

وقتی نوبت به درمان عفونت گوش و درد گوش در خانه می‌رسد، استراحت بهترین کار است. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما استراحت یا خوابیدن در حالت نشسته به جای دراز کشیدن می‌تواند باعث تخلیه مایع در گوش شما شود. این کار می‌تواند فشار و درد گوش میانی را کاهش دهد.

متن انگلیسی:
Ear infection symptoms can worsen at night because the pressure is greater
ترجمه متن:
علائم عفونت گوش می‌تواند در شب بدتر شود زیرا فشار بیشتر است.

nebraskamed

۹. دوری از مواد حساسیت زا و محرک

محرک یک اصطلاح فراگیر است که بسیاری از داروها از جمله داروهایی که فعالیت سیستم عصبی مرکزی و بدن را افزایش می‌دهند، داروهایی که نیروبخش هستند یا داروهایی که اثرات سمپاتومیمتیک دارند را در بر می‌گیرد. اسپری‌ها، شامپوها و رنگ‌های مو ممکن است وارد کانال گوش شوند و بافت‌ها را تحریک کنند. به همین خاطر باید در زمان مصرف آن‌ها احتیاط کنید.

۱۰. درمان گوش درد با گلاب

گلاب یک ماده آنتی باکتریال است.به همین علت با باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت شوند مبارزه می‌کند. ماساژ گوش با گلاب به تسکین درد و بهبود عملکرد گوش کمک می‌کند.

۱۱. درمان گوش درد با عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و درمانی است. بنابراین می‌توانید از آن برای تسکین گوش درد استفاده کنید. مقداری عسل را گرم کنید و سه تا چهار قطره در گوش آسیب دیده بریزید. دقت کنید که عسل خیلی داغ نباشد چرا که نمی‌خواهید گوش خود را بسوزانید! این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

۱۲. درمان گوش درد با نمک

یک فنجان نمک را فقط برای چند دقیقه روی حرارت ملایم گرم کنید. نمک گرم را در یک پارچه تمیز و نرم قرار دهید. انتهای پارچه را با کش محکم کنید. دراز بکشید و پارچه را حدود ده دقیقه روی گوش خود قرار دهید.

۱۳. درمان گوش درد با پیاز

نصف پیاز را خرد کرده و به آرامی در مقداری روغن زیتون گرم کنید. وقتی پیاز نرم شد، قبل از ریختن آن در پارچه نخی، اجازه دهید تا خنک شود. پارچه را تا کنید تا پیاز نریزد و کمپرس را روی گوش قرار دهید تا آب پیاز گرم به داخل گوش بریزد. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. هر سه تا چهار ساعت یکبار این کار تکرار کنید.

۱۴. درمان خانگی گوش درد با سیر

سیر یک درمان طبیعی برای گوش درد است که هزاران سال است استفاده می‌شود. آلیسین ترکیبی در سیر برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی است که ممکن است باعث گوش درد شوند. خوردن سیر خام به کاهش درد گوش کمک می‌کند.  از آنجایی که ممکن است سیر با آنتی بیوتیک‌ها تداخل داشته باشد، باید قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

۱۵. درمان گوش درد با روغن زیتون

برخی از روغن‌های طبیعی ممکن است به دلیل خواص ضد میکروبی خود برای درمان درد گوش موثر باشند. یکی از این روغن‌ها روغن زیتون است. روغن زیتون یک درمان خانگی عالی برای درد عفونت گوش است. یک قاشق چایخوری روغن زیتون را گرم کنید، مطمئن شوید که خیلی داغ نشود. سپس با استفاده از قطره چکان دارو، سه تا چهار قطره از روغن گرم شده را درون گوش بریزید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید. همچنین می‌توانید یک تکه کوچک پنبه را در روغن زیتون خیس کنید و پنبه را درون گوش خود قرار دهید.

همیشه روغن‌ها را تا حدود دمای بدن گرم کنید. می‌توانید با ریختن مقداری روغن روی مچ دست خود دمای آن را تست کنید. در مورد گرم کردن روغن بسیار مراقب باشید زیرا اگر بیش از حد داغ باشد می‌تواند آسیب جدی به گوش داخلی وارد کند. بهترین راه برای گرم کردن روغن‌ها این است که مقداری را در یک بطری قطره چکان بریزید و بگذارید بطری قطره چکان در یک اینچ یا بیشتر از آب گرم شده بماند تا گرم شود.

متن انگلیسی:
Massage may also help with the pain of an ear infection. Using a downward motion, apply pressure beginning just behind the ears and down the neck
ترجمه متن:
ماساژ ممکن است به تسکین درد عفونت گوش کمک کند. با استفاده از یک حرکت رو به پایین، فشار را از پشت گوش به پایین گردن منتقل کنید.

medicalnewstoday

۱۶. جویدن آدامس

اگر گوش درد در طول یا بعد از سفر با هواپیما یا قرارگیری در ارتفاعات بالاتر رخ دهد، جویدن آدامس ممکن است به کاهش درد و فشار ناشی از عفونت گوش کمک کند.

درمان درد گوش سمت چپ

برای درمان درد گوش سمت چپ می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک دستمال سرد را روی گوش بمالید.
  • از خیس شدن گوش خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش فشار گوش، به صورت عمودی بنشینید.
  • از قطره‌های گوش بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.
  • مسکن‌های بدون نسخه مصرف کنید.
  • برای کمک به کاهش فشار، آدامس بجوید.

درمان درد گوش سمت راست

برای درمان درد گوش سمت راست هم می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک پارچه گرم یا کیسه حرارتی در امتداد بیرون گوش خود نگه دارید.
  • مصرف داروهای مسکن مانند پاراستامول یا ایبوپروفن می‌تواند موثر باشد.
  • خوابیدن در حالی که سر خود را روی ۲ بالش (یا بیشتر) تکیه داده‌اید حالت مناسبی است.
  • قطره گوش آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • قطره پراکسید هیدروژن موثر است.
  • زنجبیل، روغن زیتون، سیر، پیاز، نمک و عسل درمان‌های خانگی موثری هستند که در طول این مقاله به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته شد.

درمان گوش درد در اثر آب رفتن

آب آلوده می‌تواند باکتری‌های زیادی را به کانال گوش وارد کند. مجرای گوش هم در صورت مرطوب بودن مستعد ابتلا به درماتیت است. برای درمان گوش درد در اثر ورود آب به گوش در بیشتر موارد بسته به نوع و شدت عفونت، پزشک قطره‌های گوش را تجویز می‌کند. این قطره‌ها شامل ترکیبات زیر هستند:

  • محلول اسیدی برای کمک به بازگرداندن محیط آنتی باکتریال طبیعی گوش 
  • استروئید برای کاهش التهاب
  • آنتی بیوتیک برای مبارزه با باکتری‌ها
  • داروی ضد قارچ برای مبارزه با عفونت ناشی از قارچ

درمان گوش درد بعد از عمل لوزه

لوزه‌ها توده‌های بافتی در دو طرف پشت گلو هستند که از سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند. جراحی لوزه یکی از رایج‌ترین جراحی‌هایی است که کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند. درد گوش بعد از عمل لوزه رایج بوده و می‌تواند شدید باشد. دوزهای منظم داروی آرام بخش درد را باید پس از عمل لوزه طبق دستور مصرف کنید. ۲۴ ساعت پس از جراحی، می‌توانید ایبوپروفن را برای کنترل درد گوش خود مصرف کنید.

درمان گوش درد کودکان در منزل

در این قسمت خلاصه‌ای از روش‌های درمانی موثر برای درمان گوش درد در کودکان را نام برده و هر یک را توضیح داده‌ایم:

نوع درمانشرح
کمپرس گرم و سردجایگزینی کمپرس گرم و سرد می‌تواند به طور قابل توجهی درد گوش را تسکین دهد. با کمپرس گرم شروع کنید. یک پارچه تمیز را در آب گرم خیس کنید، آن را فشار دهید و به آرامی روی گوش کودک خود فشار دهید. این کار سبب کاهش التهاب و درد گوش می‌شود. پس از استفاده از کمپرس گرم برای چند دقیقه، به سراغ کمپرس سرد بروید. به همین ترتیب یک دستمال تمیز دیگر که در آب سرد خیس شده است را روی گوش قرار دهید. این تغییر دما به کاهش بیشتر تورم کمک کرده و می‌تواند به طور موثری درد گوش را تسکین دهد.
مسکن‌های بدون نسخهاستامینوفن یا ایبوپروفن در کاهش گوش درد کودکان موثر است. این داروهای مسکن بدون نسخه باید همیشه طبق دوزهای توصیه شده استفاده شوند و مهم است که پیش از مصرف با پزشک اطفال مشورت کنید.
قطره روغن سیرروغن سیر به طور طبیعی ضد باکتری است و می‌تواند در برابر عفونت‌های باکتریایی گوش موثر باشد. چند قطره روغن سیر را گرم کرده و با قطره چکان در اطراف قسمت خارجی مجرای گوش بمالید، اما از قرار دادن مستقیم آن در گوش خودداری کنید.
بالا بردن سربرای کمک به تخلیه مایعات از گوش میانی و کاهش فشار و درد، سر کودک خود را هنگام خواب بالا نگه دارید. این کار را می‌توان با استفاده از بالش‌های اضافی برای حفظ وضعیت عمودی سر انجام داد.
هیدراتاسیونکودک خود را به نوشیدن مایعات زیاد تشویق کنید. هیدراته ماندن به رقیق شدن مخاط کمک می‌کند، که باعث تخلیه گوش و کاهش فشار درونی آن می‌شود.
زنجبیلزنجبیل به دلیل خواص ضد‌التهابی قوی خود یک درمان طبیعی عالی است. استفاده از آب زنجبیل در اطراف مجرای گوش خارجی می‌تواند به کاهش درد کمک کند. برای جلوگیری از تحریک، مراقب باشید که وارد مجرای گوش نشود.
غرغره آب شوربرای کودکان بزرگ‌تر غرغره کردن آب نمک می‌تواند گلودرد مرتبط با عفونت گوش را تسکین دهد و ممکن است به جلوگیری از عفونت‌های اضافی که وضعیت درد گوش را تشدید می‌کنند هم کمک کند.
قطره پراکسید هیدروژنچکاندن چند قطره پراکسید هیدروژن در گوش آسیب دیده می‌تواند به کشتن باکتری‌ها و تخلیه مایعات درون گوش کمک کند. پیش از مصرف حتما با پزشک اطفال مشورت کنید.
قطره گوش آنتی بیوتیکاگر عفونت گوش کودک شما گوش خارجی او را درگیر کند، قطره‌های گوش حاوی آنتی بیوتیک می‌توانند موثر باشند. این قطره‌ها باید طبق دستورالعمل پزشک مصرف شوند.
انواع درمان خانگی گوش درد

درمان خانگی گوش درد رو امتحان کردی و جواب نگرفتی؟ نوبت بگیر.

درمان گوش درد نوزاد با شیر مادر

شیر انسان دارای انواع ترکیبات ضد میکروب و تقویت کننده سلامتی است. یک قطره شیر مادر نزدیک به یک میلیون گلبول سفید دارد که به از بین بردن میکروب‌ها کمک می‌کند. این فواید از نوزادان در برابر عفونت محافظت می‌کند.

عفونت گوش در کودکان بین شش تا ۱۸ ماهگی شایع‌تر است. شیر مادر یک راه حل آسان برای انتقال آنتی بادی است. به همین منظور کافیست تا سه تا چهار قطره شیر مادر را مستقیماً داخل گوش بریزید. توجه داشته باشید که قطره‌ها باید در ورودی کانال گوش قرار گیرند، نه مستقیماً داخل آن.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اکثر ما در مقطعی از زندگی خود گوش درد خواهیم داشت. گوش درد و عفونت گوش شایع‌ترین دلایل مراجعه کودکان به پزشکان است. بزرگسالان هم به دلایل روزمره مانند باروتروما از پرواز در هواپیما تا سندرم مفصل گیجگاهی فکی دچار گوش درد می‌شوند. ممکن است درد گوش را نادیده بگیرید. اما بد نیست بدانید در صورت عدم درمان گوش درد می‌تواند به طور فزاینده‌ای دردناک شود. مهم‌تر از آن، گوش درد ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی زمینه‌ای و جدی باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود که برای درمان درد گوش خود خیلی زود اقدام کنید. به همین منظور می‌توانید با یک متخصص گوش و حلق و بینی هم به صورت آنلاین و هم حضوری صحبت کنید و ویزیت شوید. اگر دغدغه پیدا کردن یک پزشک متخصص با تجربه را دارید، می‌توانید از وبسایت دکترتو استفاده کنید و از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی برای یافتن راه حلی سریعی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تا زمانی که درد گوش بهتر نشده می‌توانید از داروهای مسکن ساده مانند استامینوفن، پاراستامول، ناپروکسن یا ایبوپروفن استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که از پزشک خود بپرسید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

گوش درد در حین یا بعد از سرماخوردگی عادی است. در اکثر موارد ابن موضوع حدی نبوده و معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. استراحت، مصرف مسکن و کمک گرفتن از روش‌های درمان خانگی مانند کیسه یخ می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند. در این شرایط معمولا پزشک داروهای سرماخوردگی و مسکن تجویز می‌کند.

اگر به دنبال راه درمان سریع گوش درد هستید این روش‌ها را امتحان کنید:

    • آنتی بیوتیک‌هایی که از راه دهان یا به صورت قطره گوش مصرف می‌شوند مصرف کنید.

    • داروهای تسکین دهنده و ضد درد استفاده کنید.

    • داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین‌ها یا استروئیدهای بینی برای شما مناسب است.
    • قطره گوش بزرگسالان بتامتازون، قطره گلیسیرین، قطره کلوتریمازول و قطره سیپلکس می‌توانند درد را به سرعت تسکین دهند.

از یک کمپرس گرم کمک بگیرید یا یک پارچه تمیز را در آب گرم خیس کنید، آن را فشار دهید و به آرامی روی گوش کودک خود فشار دهید. این کار به کاهش التهاب و درد گوش کودک شما کمک می‌کند. پس از استفاده از کمپرس گرم برای چند دقیقه، به سراغ کمپرس سرد بروید. به همین ترتیب یک دستمال تمیز دیگر که در آب سرد خیس شده است بمالید. این تغییر دما به کاهش بیشتر تورم و همچنین تسکین درد گوش شما کمک می‌کند.

استفاده از روش‌های خانگی مانند کمپرس گرم و سرد، انواع روغن‌های گیاهی و … و یا استفاده از روش‌های پزشکی مثل مصرف دارو‌های مسکن و انواع قطره‌ها برای تسکین و کاهش درد توصیه می‌شود.

خیر، هیچ مدرک علمی مبنی بر درمان عفونت گوش یا درد گوش توسط خمیر دندان وجود ندارد.

داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند به مدیریت درد کمک کنند. همچنین یخ یا گرما درمانی مانند استفاده از کیسه یخ یا کمپرس گرم برای مدیریت درد شما بسیار موثر هستند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن