کشیدگی عضله ران چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کشیدگی عضله ران زمانی رخ می‌دهد که عضلات ناحیه ران بیش از حد معمول کشیده یا تحت فشار قرار گیرند، که معمولاً در اثر حرکات ناگهانی، فعالیت‌های ورزشی شدید یا استفاده نادرست از عضله به وجود می‌آید. این آسیب می‌تواند باعث درد، تورم و محدودیت حرکت شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کشیدگی عضله ران چگونه رخ میدهد؟

کشیدگی عضلانی (کشش یا پارگی عضله) معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که عضله بیش از حد معمول خود کشیده شده و بافت عضلانی در طول فعالیتی مانند دوی سرعت یا لگد زدن به توپ پاره می‌شود. این آسیب‌ها اغلب در نزدیکی نقطه‌ای که عضله، به بافت هم‌بند سخت و فیبری تاندون می‌پیوندد، رخ می‌دهد. اگر ضربه مستقیمی به عضله وارد شود، آسیب مشابهی رخ می‌دهد. کشیدگی عضله ران یکی از انواع کشیدگی عضله است که می‌تواند بسیار دردناک باشد و دامنه حرکتی فرد را محدود کند. در این مقاله از دکترتو به صورت کامل کشیدگی عضله ران را بررسی می‌کنیم. دردهای عضلانی می‌توانند فعالیت‌های حرکتی شما را تحت تاثیر قرار دهند بنابراین بهتر است در این مورد با یک پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپ مشورت کنید. شما می‌توانید علاوه بر تعیین وقت حضوری از خدمات آنلاین دکترتو برای مشاوره با پزشکان مورد نظر خود استفاده کنید.

کشیدگی عضله ران (کشیدگی عضله چهار سر ران) چیست؟

ران دارای سه دسته از عضلات قوی است: عضلات همسترینگ در پشت ران، عضلات چهار سر ران در جلو و عضلات ادکتور در داخل. عضله چهار سر ران که در جلوی ران قرار دارد، وظیفه کشش زانو و خم‌شدن ساق را بر عهده دارد. گروه چهار سر ران از چهار عضله راست ران، واستوس جانبی، واستوس اینترمدیوس و واستوس مدیالیس تشکیل شده است. عضلات کشنده پاها را به هم می‌کشند.

گروه‌های عضلانی همسترینگ و چهار سر ران بیشتر در معرض خطر کشیدگی عضلانی هستند، زیرا از هر دو مفصل ران و زانو عبور می‌کنند. آنها همچنین برای فعالیت‌های با سرعت بالا، مانند مسابقات دو و میدانی (دو، با مانع، پرش ارتفاع)، فوتبال و بسکتبال استفاده می‌شوند. پارگی عضله ران به عنوان کشیدگی عضله ران شناخته شده و بسته به شدت آن، به عنوان کشیدگی درجه یک، دو یا سه طبقه‌بندی می‌شود.

علائم کشیدگی عضله ران یا چهار سر ران چیست؟
کشیدگی عضله در ران باعث درد ناگهانی می‌شود که می‌تواند بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد.

علائم کشیدگی عضله ران یا چهار سر ران

شخصی که دچار کشیدگی عضله ران می‌شود، اغلب احساس ترکیدن یا ضربه خوردن را به‌عنوان پارگی عضله توصیف می‌کند. ناحیه اطراف آسیب ممکن است در لمس حساس باشد و اگر رگ‌های خونی نیز آسیب ببینند و پاره شوند، کبودی قابل مشاهده است.

ضعف، تورم، التهاب و گرفتگی نیز از علائم رایج کشیدگی عضله چهار سر ران یا کشاله ران است. گاهی علت درد کشاله ران کشیدگی عضله این ناحیه است. میزان درد بسته به درجه کشیدگی عضلات کشاله ران متفاوت است. برای مثال درحالی‌که درد در کشیدگی درجه یک خفیف‌تر است، کشیدگی ران درجه دو معمولاً در لمس درد شدیدتری دارد. در کشیدگی درجه سه عضلات پاره می‌شوند و درد سوزشی بسیار شدیدی ایجاد خواهد شد، به‌نحوی‌که راه رفتن برای فرد غیرممکن است.

همچنین اغلب یک فرورفتگی در ران در محل پارگی و یک توده در بالای فرورفتگی وجود دارد. پس از چند روز با جراحات درجه دو و سه، کبودی بزرگی در زیر محل آسیب، ناشی از خونریزی در بافت‌ها ظاهر می‌شود.

کشیدگی درجه سه ران، پارگی کامل عضله بوده و یک آسیب جدی است. بلافاصله درد سوزشی یا خنجری ایجاد می‌شود و ورزشکار نمی‌تواند بدون درد راه برود (پا درد نشانه چیست؟).

کشیدگی عضله راه رفتن رو برات سخت کرده؟

با یک کلیک خودت رو از درد خلاص کن.

کشیدگی عضله داخل ران

حس سفتی و کشش و انقباض در عضلات ران بعد از کشیدگی رایج است. این حالت خصوصاً در زمانی که کشیدگی عضله ران از نوع درجه یک است، بیشتر حس می‌شود. در واقع فرد در این نوع کشیدگی احساس گرفتگی یا سفتی در ناحیه کشاله ران دارد، گویی که انگار عضلات و رگ‌های این ناحیه در حال کشیده شدن هستند.

متن انگلیسی:
A grade three thigh strain is a complete rupture of a muscle and is a serious injury. There is immediate burning or stabbing pain and the athlete is unable to walk without pain
ترجمه متن:
در کشیدگی درجه سه ران، عضله آسیب جدی دیده و پاره شده است. بلافاصله درد سوزشی یا کوبنده ایجاد می‎‌شود و ورزشکار قادر به راه رفتن بدون درد نیست.

bji

علت کشیدگی عضله ران یا چهار سر ران

موارد مختلفی می‌تواند دلیل کشیدگی عضله ران باشد. خصوصاً در برخی موارد، ریسک کشیدگی افزایش می‌یابد. مهم‌ترین عوامل شامل موارد زیر است:

علت توضیحات
خستگی عضلانیخستگی قابلیت جذب انرژی ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد و آنها را مستعد آسیب می‌کند.
عدم تعادل عضلانیوقتی یک گروه عضلانی بسیار قوی‌تر از گروه عضلانی مقابل خود باشد، عدم تعادل می‌تواند منجر به کشیدگی کشاله ران شود. این اغلب در مورد عضلات همسترینگ اتفاق می‌افتد زیرا عضلات چهار سر ران در جلوی ران معمولا قوی‌تر هستند. در طول فعالیت‌های با سرعت بالا، همسترینگ ممکن است سریع‌تر از عضله چهار سر ران خسته شود و منجر به کشیدگی در این عضلات شود.
سفتی عضلانیعضلات سفت در برابر فشار آسیب‌پذیر هستند. ورزشکاران باید یک برنامه تمرینات کششی روزانه را در تمام طول سال دنبال کنند.
آمادگی ضعیفاگر عضلات شما ضعیف باشند، کمتر می‌توانند با استرس ناشی از ورزش کنار بیایند و بیشتر در معرض آسیب هستند.
علت کشیدگی عضله چهار سر ران

کشیدگی کشاله ران در فوتبال

ورزشکاران بیشتر از سایرین در معرض کشیدگی عضلات کشاله ران هستند. در این میان، فوتبال یکی از اصلی‌ترین دلایل کشیدگی عضلات کشاله ران و همسترینگ است. کشش و فشار زیادی که در حین ضربه زدن به توپ به این عضلات وارد می‌شود، می‌تواند عامل کشیدگی عضله چهار سر ران یا کشاله ران باشد. خصوصاً زمانی که ورزشکاران بدون گرم‌کردن، فعالیت‌های خود را شروع می‌کنند یا اگر از قبل یک کشیدگی خفیف در عضلات وجود داشته باشد، احتمال این که در حین بازی عضلات کشاله ران دچار کشیدگی شدیدتری شوند زیاد است.

کشیدگی کشاله ران در فوتبال گاهی رخ میدهد.
گرم کردن قبل از ورزش و فوتبال تاثیر بسزایی در کاهش گرفتگی و کشیدگی ماهیچه‌ها دارد.

راه های تشخیص کشیدگی عضله ران

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ناحیه آسیب‌دیده را از نظر حساسیت یا کبودی بررسی می‌کند و ممکن است از شما خواسته شود زانو یا لگن خود را خم یا صاف کنید. در صورت وجود شکستگی احتمالی یا آسیب‌های دیگر، ممکن است به عکس‌برداری با اشعه ایکس یا ام‌آرآی برای تشخیص بهتر نیاز باشد.

متن انگلیسی:
During the physical exam, your doctor will check for swelling and points of tenderness. The location and intensity of your pain can help determine the extent and nature of the damage
ترجمه متن:
در طول معاینه فیزیکی، پزشک ورم و نقاط حساس را بررسی می‌کند. محل و شدت درد می‌تواند به تعیین میزان و ماهیت آسیب کمک کند.

mayoclinic

راه های درمان کشیدگی عضله ران (درمان کشیدگی عضله چهار سر ران)

هنگامی که یک فشار عضلانی مانند کشیدگی عضله ران رخ می‌دهد، عضله در برابر آسیب مجدد آسیب‌پذیر می‌شود؛ بنابراین، مهم است که اجازه دهید عضله ران به درستی بهبود یابد و دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال کنید. پزشک شما ممکن است بسته به میزان درد و درجه کشیدگی کشاله ران، یک ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین یا مسکن دیگری را برای تسکین درد توصیه کند. استراحت، کمپرس یخ، فشرده‌سازی (با استفاده از بانداژ) و بالا بردن ارتفاع عضلات آسیب‌دیده، برای اکثر آسیب‌های مرتبط با ورزش یا هر نوع فعالیت مشابهی مؤثر است. در موارد شدید کشیدگی عضله ران، خصوصاً آسیب همسترینگ ممکن است به جراحی نیاز باشد.

۱. قرص برای کشیدگی کشاله ران

پزشکان ممکن است برخی از مسکن‌های تسکین‌دهنده درد و کاهش‌دهنده التهاب را تجویز کنند. معمولا آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از کشیدگی عضلات ران کمک کند. در برخی از موارد در صورت نیاز ممکن است پزشک داروهای شل‌کننده عضلات مانند قرص متوکاربامول یا سلکوکسیب را هم تجویز کند.

۲. بهترین پماد برای کشیدگی کشاله ران

یک سری پمادهای ضددرد وجود دارند که می‌توان به صورت موضعی از آنها برای کاهش درد و التهاب کشیدگی عضله ران استفاده کرد. بسیاری از پزشکان استفاده از این پمادها را به مصرف داروهای خوراکی مسکن ترجیح می‌دهند، چرا که عوارض کمتری دارند. پماد دیکلوفناک یا پماد سالیسیلات از جمله پمادهایی است که می‌توان از آنها برای کاهش درد و گرفتگی عضلات کشاله ران استفاده کرد.

۳. آمپول برای کشیدگی کشاله ران

به ندرت ممکن است برای درمان کشیدگی عضله چهار سر ران یا کشاله ران از آمپول‌های ضددرد یا شل‌کننده عضلانی هم استفاده شود. این آمپول‌ها می‌توانند اسپاسم‌های شدید را به سرعت برطرف کنند و تاثیر فوری دارند. آمپول بتامتازون یا آمپول متوکاربامول از جمله درمان‌های تزریقی برای کشیدگی عضله ران هستند.

۴. درمان کشیدگی کشاله ران در منزل

مانند هر کشیدگی عضلانی دیگری، درمان خانگی کشیدگی عضلات و مراقبت‌های اولیه در خانه شامل استراحت کردن، محدود کردن فعالیت، کمپرس یخ و فشرده‌سازی برای توقف تورم می‌شود. استراحت فشار وارده به مفصل و عضلات را کاهش داده و درد را اندکی کاهش می‌دهد. بهتر است از فعالیت‌هایی که مشکل را تشدید می‌کند خودداری کنید. استفاده از یخ در ناحیه آسیب‌دیده نیز می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. علاوه بر این می‌توان از برخی روش‌های سنتی نیز برای درمان کشیدگی کشاله ران کمک گرفت. روغن درمانی و استفاده از روغن‌های گیاهی از جمله این راهکارهاست.

درمان کشیدگی کشاله ران با فیزیوتراپی امکانپذیر است.
فیزیوتراپ می‌تواند بسته به شرایط هر فرد از تکنیک‌های مختلفی مانند ماساژدرمانی، تکنیک‌های کششی، کرایوتراپی، الکترو تراپی ضددرد یا مغناطیس درمانی استفاده کند.

۵. درمان با فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی می‌تواند به افرادی که دچار کشیدگی عضله ران شده‌اند کمک کند تا ثبات و قدرت مفصل و اندام آسیب‌دیده خود را دوباره به دست آورند و دامنه حرکتی خود را بهبود ببخشند. معمولا برای آسیب‌های شدیدتر و درجات حاد کشیدگی کشاله ران یا در مواقعی که جراحی انجام شده باشد به درمان فیزیوتراپی به عنوان درمان مکمل نیاز است؛ بنابراین با کاهش درد و تورم، فیزیوتراپی به بهبود دامنه حرکتی و قدرت کمک می‌کند. تمرینات مقاومتی ملایم و کشش ران مهم هستند، زیرا به تراز کردن بافت اسکار که در طول فرآیند بهبودی شکل می‌گیرد و افزایش قدرت کششی عضله ران کمک خواهند کرد.

۶. چسب کشیدگی کشاله ران

چسب‌ها یا نوارهای مخصوص مقاومتی که به عنوان چسب کشیدگی کشاله ران هم شناخته می‌شوند می‌توانند در دوران بهبودی به ثبات بیشتر عضلات کمک کنند. این چسب‌ها همچنین تا حدود زیادی درد را کنترل می‌کنند تا فرد بتواند دامنه حرکتی بیشتری داشته باشد.

۷. درمان سریع کشیدگی کشاله ران

در صورتی که روش‌های معمول نتیجه‌بخش نباشد و آسیب شدیدی به عضلات ران وارد شده باشد، معمولا سریع‌ترین گزینه برای درمان کشیدگی عضله ران، ترمیم آسیب‌دیدگی از طریق جراحی است. در این روش درمانی از بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. در بین ورزشکاران هم معمولا برای درمان سریع کشیدگی عضلات ران از اسپری‌های مخصوص ضددرد یا یک سری تمرین‌های مخصوص استفاده می‌شود تا موقتاً کشیدگی عضله ران برطرف شود.

دنبال درمان سریع کشیدگی عضله ران هستی؟ همین حالا از متخصص کمک بگیر.

عوارض کشیدگی عضله چهار سر ران

عوارضی که ممکن است بعد از کشیدگی کشاله ران یا عضلات چهار سر ران ایجاد شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • کمردرد
  • ضعف و درد همسترینگ
  • آسیب، سفتی و درد در لگن
  • مشکلات حرکتی در مچ پا
  • محدودیت حرکتی
  • مستعد شدن برای آسیب‌های بیشتر و کشیدگی دیگر عضلات

علاوه بر این در صورتی که فرد بعد از کشیدگی عضلات چهار سر ران به جراحی نیاز داشته باشد، ممکن است عوارضی همچون دوره نقاهت طولانی، عفونت، خونریزی، درد و سوزش در ناحیه تحت درمان، کبودی و تورم و مواردی از این دست هم مشکل‌ساز شود.

راه های پیشگیری از کشیدگی عضله ران

برای کمک به جلوگیری از فشار عضلانی و کشیدگی عضله ران می‌توانید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • عضلات خود را با یک برنامه تمرینی منظم آماده کنید.
  • قبل از هر جلسه ورزشی یا فعالیت ورزشی، از جمله تمرین‌های روزانه، بدن خود را گرم کنید.
  • بعد از ورزش زمانی را برای خنک شدن اختصاص دهید.
  • شلوار گرم‌کن مخصوص یا ساپورت ران می‌تواند به حفظ دمای عضله کمک کند و برای جلوگیری از آسیب عضله ران بسیار مفید است.
  • انجام فعالیت‌های خاص ورزشی به هماهنگی و آمادگی ذهنی برای رقابت کمک می‌کند
  • حفظ قدرت و انعطاف عضلانی خوب ممکن است به جلوگیری از کشیدگی عضلات ران کمک کند.

در خصوص افراد غیر ورزشکار هم رعایت همین موارد می‌تواند برای پیشگیری از کشیدگی عضلات چهار سر ران و کشاله ران موثر باشد. در کل عدم انعطاف‌پذیری بدن و نداشتن فعالیت‌های روزمره منظم، یکی از اصلی‌ترین دلایل انواع آسیب‌های عضلانی است؛ بنابراین برای پیشگیری از این نوع آسیب‌ها، داشتن فعالیت‌های منظم روزانه و منعطف نگه‌داشتن عضلات بسیار مهم است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عضلات ران خصوصاً عضلات همسترینگ به‌شدت در معرض آسیب، کشیدگی و پاره‌شدن هستند. معمولا رعایت نکردن اصول حرفه‌ای در ورزش و خصوصاً عدم انعطاف‌پذیری کافی دلیل کشیدگی عضله ران است. همیشه باید ماهیچه‌های خود را با یک برنامه تمرینی منظم، بر اساس سن و سطح فعالیت خود آماده کنید. در نهایت اگر به هر نحوی عضلات ران شما دچار کشیدگی و پارگی شد، بر اساس شدت درد و علائمی که مشاهده می‌کنید می‌توانید اقدامات اولیه را انجام دهید.

توجه کنید که اگر درد شدیدتر شد یا علائم تورم و کبودی بعد از چند روز بهبود نیافت، حتماً برای بررسی‌های بیشتر به یک دکتر متخصص ارتوپد یا متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا با انجام بررسی‌های بیشتر، اقدامات پزشکی ضروری برای شما انجام شود. در صورتی که امکان حضور در مطب را ندارید می‌توانید با دکتر فیزیوتراپی آنلاین یا ویزیت آنلاین دکتر ارتوپد دکترتو بصورت غیرحضوری مشورت نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درد و احساس گرفتگی شدید در عضلات ران یکی از علائم کشیدگی این عضله‌هاست.

عضلات متورم و دردناک‌اند و معمولا احساس سفتی و گرفتگی شدیدی دارند.

درمان اولیه شامل استراحت کردن، کمپرس یخ و فشرده‌سازی است. در صورت نیاز می‌توان با داروهای ضددرد یا فیزیوتراپی علائم بعدی را تسکین داد.

باید عضلات را در یک موقعیت ثابت بدون حرکت قرار داد تا روند بهبودی آنها طی شود. به هیچ عنوان نباید به عضلات کش آمده فشار بیش از حد وارد شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کشیدگی عضله ران

  1. حسین علی پور گفت:

    سلام من دوماهی میشه که روی رون پام بدلیل شوت زدن در فوتبال آسیب دیده چند جلسه هم فیزیوتراپی کردم ولی هنوز خوب نشدم.اصلا خون مردگی و تورمی هم نداشتم ولی الان نمی تونم فوتبال بازی کنم.توی راه رفتن معمول مشکلی ندارم ولی تا به توپ ضربه ای خیلی آرام هم بزنم، باز هم درد میاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط ابتدا باید ام ار ای یا رادیولوژی انجام می دادید
      چون علایم پارگی رباط و مشکلات منیسک زانو دارید
      جدی بگیرید

      متخصص ارتوپدی

  2. ناصر گفت:

    سلام من یه ۳هفته میشه که زیر رگای زانوم درد میکنه فکر کنم داندو های پامه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کشیدگی و اسیب به رباط زانو وجود دارد
      از نظر مشکلات کشکک هم باید بررسی شود
      انجان ام ار ای ضروری است
      زیر نظر پزشک باشید

      متخصص ارتوپدی

  3. ناشناس گفت:

    سلام من ۳هفته میشه زیر رگای زانوم درد میکنه فکر کنم داندو هامه ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. ف حاجی حسینی گفت:

    سلام خداقوت
    چندماهی هست که استخوان لگن وماهیچه های اطراف آن درد میکنه که بافعالیت بیشتر درد هم بیشتر می‌شده ولی الان چندروزی هست که موقعی که میخوابم موقعی که ازین طرف سمت راست به طرف چب جابه جا میشم یابرعکس استخوان لگن وماهیجه اطراف آن درد شدیدی احساس میکنم که قابل تحمل نیست وبافریاد همراه هست دکترهم رفتم مسکن وقرص وآمپول هم زدم ولی فایده نداره آیا باماساژ بهتر میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با این توضیحات
      علایم افت ویتامین دی۳ هم دارید
      بطور کلی برخی مکمل های استخوان و مفصلی می تواند کمک کننده باشد
      با پماد پیروکسیکام هم می توانید ماساژ دهید
      در صورت عدم بهبود بهتر است درمان اصولی تری انجام دهید

      متخصص ارتوپدی

  5. S گفت:

    سلام خسته نباشید من حین تمرین تو باشگاه کشاله ران پام کش اومده بعد الان دو هفته اس خوب نشده…ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید از شل کننده های عضلانی استفاده کنید
      روزانه با اب گرم و سپس با پماد پیروکسیکام ماساژ دهید
      در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید

      متخصص ارتوپدی

  6. ناشناس گفت:

    با سلام ۶۹ ساله هستم در نوجوانی در حادثه ماشین کمرم دچار مشکل شد مدتی در بیمارستان بستری بودم تا یکی دوماه قبل با کار سنگین کمر درد میشدم ولی حالا وقتی از خواب بیدار میشوم شدیدا دچار کمر درد ودل درد هستم دکتر ارتوپد عکس کمرم را دید گفت کمرت مشکل داره فقط تجوز چند قرص مسکن پماد دیکنوفناک دادن درد همچنان ادامه دارد لطفا راهنمایی فرماید با تشکر از کرمان عسکری

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جناب عسکری
      با توجه به توضیحات تان
      احتمال فتق دیسک بین مهره ای دارید
      بهتر است ام ار ای انجام دهید تا عکس رادیولوژی
      در صورت پاسخ نگرفتن از دارو
      شاید توصیه به جراحی شود
      متخصص ارتوپدی