آیا واقعا افیس بلیچینگ دندان ها را سفید میکند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افیس بلیچینگ یک روش سفید کردن دندان در مطب پزشک است. تعداد جلسات لازم بسته به میزان زردی و لکه‌دار بودن دندان‌ها مشخص می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
افیس بلیچینگ چه روشی است؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

امروزه در کنار خدمات درمانی دندانپزشکی، خدمات زیبایی دندان یا دندانپزشکی زیبایی نیز محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از این گزینه‌ها، سفید کردن دندان‌هایی است که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و غذاهایی که موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند، لکه‌دار یا تیره شده‌اند. وقتی صحبت از روش‌های سفید کردن دندان به میان می‌آید، بسیاری از افراد بلیچینگ دندان در مطب را انتخاب می‌کنند. افیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان در مطب، جزء روش‌های محبوب و پرطرفدار در دندانپزشکی زیبایی است که افراد زیادی آن را برای داشتن لبخندی زیباتر انتخاب می‌کنند. اما اگر قصد انتخاب این روش زیبایی را دارید بهتر است با یک دندانپزشک مشورت کنید. شما در دکترتو می‌توانید به صورت آنلاین نیز با متخصصان در ارتباط باشید.

افیس بلیچینگ چیست؟

سفید کردن دندان در دندانپزشکی روشی برای روشن کردن رنگ دندان‌ها و از بین بردن لکه‌ها است که هم می‌توان آن را در خانه و هم در مطب دندانپزشک انجام داد. در صورتی که این کار را در مطب یک دندانپزشک انجام دهید، به آن آفیس بلیچینگ گفته می‌شود.

سفید کردن دندان اغلب با استفاده از مواد سفید‌کننده مبتنی بر پراکسید انجام می‌شود. سیستم‌های خانگی حاوی ۳ تا ۲۰ درصد پراکسید (کاربامید یا پراکسید هیدروژن) هستند. سیستم‌هایی که در مطب برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود، حاوی ۱۵% تا ۴۳% پراکسید هستند؛ بنابراین تفاوت سفید کردن دندان در مطب با روش‌های خانگی، در درصد مواد مورد استفاده برای بلیچینگ است.

به طور کلی، هر چه محلول قوی‌تر باشد و مدت زمان بیشتری روی دندان‌ها بماند، دندان‌ها سفیدتر می‌شوند. اما در خصوص استفاده از پراکسید برای سفید کردن دندان‌ها، هر چقدر درصد پراکسید بیشتر باشد، مدت زمانی که باید آن را روی دندان‌ها نگه داشت، کوتاه‌تر است. نگه داشتن طولانی‌مدت آن روی دندان‌ها، موجب افزایش حساسیتشان خواهد شد.

آفیس بلیچینگ دندان‌ها توسط دندانپزشک در مطب انجام می‌شود و خیلی سریع‌تر می‌تواند دندان‌ها را روشن کند. این محلول بسیار قوی‌تر است در برخی موارد ممکن است دندانپزشک از گرما، نور یا ترکیبی از این دو هم برای تسریع و تشدید فرایند سفید کردن دندان‌ها استفاده کند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

کاربرد افیس بلیچینگ

این نوع خدمات دندان پزشکی طرفداران زیادی دارد. با استفاده از روش افیس بلیچینگ می‌توان تغییر رنگ دندان‌ها را در زمانی بسیار سریع و تنها در مدت یک ساعت انجام داد. این روش برای از بین بردن لکه‌های سطحی روی دندان‌ها کاربرد دارد و می‌توان با این روش دندان‌ها را حتی از حالت طبیعی آنها هم سفیدتر کرد.

متن انگلیسی:
This method is a procedure performed by a dentist, in which the teeth whitening gel is applied to the teeth and activated with a special light source
ترجمه متن:
افیس بلیچینگ روشی است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود و در آن ژل سفید‌کننده دندان روی دندان‌ها زده شده و با یک منبع نور مخصوص فعال می‌شود.

dentevim

افیس بلیچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

آفیس بلیچینگ می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای کسانی باشد که رنگ دندان‌هایشان تنها به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی‌های دارای رنگ مانند چای و قهوه، تغییر کرده و تیره شده است. از طرفی نیز کسانی که رنگ دندان‌هایشان از همان ابتدا به دلایل وراثتی زرد یا تیره بوده هم می‌توانند از روش سفید کردن دندان در مطب استفاده کنند. در نهایت این روشی مناسب برای کسانی است که به دلیل کشیدن سیگار یا قلیان، دندان‌هایی تیره‌رنگ یا دارای لکه دارند. در کل می‌توان گفت که این روش برای سفید کردن دندان‌های کسانی مناسب است که رنگ دندانشان به صورت سطحی تغییر کرده باشد.

افیس بلیچینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

برخی از افراد نمی‌توانند از روش بلیچینگ در مطب استفاده کنند. شرط انجام این روش، داشتن دندان‌هایی سالم است. در نتیجه این روش برای کسانی که دندان‌های پوسیده دارند یا درگیر حساسیت دندانی و لثه هستند، مناسب نیست. علاوه بر این در صورتی که کسی دارای مینای دندان ضعیفی باشد یا هر نوع مشکل اساسی در ریشه دندان‌هایش وجود داشته باشد، انجام این روش برای او مناسب نیست چرا که احتمال افزایش حساسیت و سایش دندان‌ها وجود دارد.

کسانی که دارای زخم‌های دهانی هستند هم نباید از این روش استفاده کنند. همچنین سفید کردن دندان در مطب برای افرادی که در حال حاضر روکش‌های دندانی مانند کامپوزیت دارند، بی‌فایده است و اثری ندارد. در نهایت کسانی که رنگ‌های دندان‌هایشان به صورت عمقی تغییر کرده باشد، افیس بلیچینگ نمی‌تواند مشکل تغییر رنگ دندان‌های آنها را برطرف کند و باید از سایر روش‌ها استفاده کنند.

می‌خوای بدونی بلیچینگ چقدر ماندگاری داره؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

مزایای آفیس بلیچینگ دندان چیست؟

این روش به سرعت لکه‌ها، تغییر رنگ‌ها و زردی دندان‌ها را از بین می‌برد و آنها را سفیدتر و سالم‌تر نشان می‌دهد. اگر چه هزینه این روش بیشتر از سفید کردن دندان‌ها در خانه است، اما اغلب ترجیح داده می‌شود، زیرا می‌توان به نتایج بسیار سریع‌تر و موثرتری دست یافت. این روش با کمترین میزان عوارض جانبی همراه است و می‌توان آن را یک روش ایمن در نظر گرفت.

نحوه انجام افیس بلیچینگ (مراحل بلیچینگ دندان در مطب)

بلیچینگ دندان چگونه است؟ سفید کردن دندان در مطب یک روش سفید کردن دندان است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود. در این روش دندانپزشک از ژل سفید‌کننده مخصوصی استفاده می‌کند و با یک منبع نور خاص، این ژل را فعال می‌کند. نور، اثر ژل سفید‌کننده را افزایش می‌دهد و دندان‌ها را سفیدتر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.

ابتدا دندانپزشک با معاینه دندان‌ها، امکان‌پذیر بودن انجام این روش و نتایج مورد انتظار را ارزیابی می‌کند. علاوه بر این مراحل آماده‌سازی دندان‌ها نیز توسط دندانپزشک انجام خواهد شد. در مرحله بعد، دندانپزشک یک سد پلاستیکی مایع یا رزین سخت شده را روی بافت لثه قرار می‌دهد. انجام این کار به‌منظور محافظت از لثه‌ها در برابر هر گونه تحریک ناشی از ژل سفید‌کننده است.

پس از آن، دندانپزشک ژل مخصوصی که معمولا حاوی ۲۵ تا ۴۰ درصد پراکسید هیدروژن است را روی دندان اعمال می‌کند. زمانی که ژل روی دندان‌ها زده شد دندانپزشک با استفاده از یک منبع نور خاص، موجب ایجاد یک واکنش شیمیایی در ژل می‌شود.

در طول عمل، دندانپزشک دندان‌های شما را تحت نظر دارد و این روند را تا رسیدن به سطح مطلوب سفیدی تکرار می‌کند. پس از اتمام عمل، دندانپزشک دندان‌ها را تمیز می‌کند و از یک ژل مخصوص برای کاهش حساسیت دندان استفاده می‌کند.

افیس بلیچینگ در چند جلسه انجام میشود؟
افیس بلیچینگ در طی یک جلسه انجام می‌شود.

محتویات کیت بلیچینگ آفیس چیست؟

کیت مورد استفاده در مطب برای افیس بلیچینگ شامل یک سری ابزار و مواد سفید‌کننده است. ابزار پوکه در این کیت برای صیقل دادن دندان‌ها و برداشتن پلاک‌های باقی مانده استفاده می‌شود. برای اطمینان از اینکه ماده سفید‌کننده با هیچ قسمت گوشتی دهان شما مانند لثه، گونه یا زبان تماس نخواهد داشت، دندانپزشک از ابزارهایی برای باز نگه داشتن دهان شما استفاده می‌کند. همچنین یک مانع در امتداد خط لثه قرار می‌گیرد. در نهایت یک محلول سفید‌کننده یا همان پراکسید هیدروژن ۲۵ تا ۴۰ درصد هم در این کیت وجود دارد.

افیس بلیچینگ در چند جلسه انجام می شود؟

افیس بلیچینگ معمولا در یک جلسه تکمیل می‌شود. با این حال، بسته به رنگ دندان و میزان سفیدی مورد نظر، ممکن است چندین جلسه نیاز باشد. دندانپزشک شما زمان و تعداد جلسات را با توجه به شرایط متفاوت هر فرد تعیین می‌کند.

می‌خوای دندان‌هات رو با بلیچینگ سفید کنی؟ همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

در درمان بلیچینگ آفیس از چه نوری استفاده می شود؟

نور مورد استفاده در روش بلیچینگ دندان در مطب می‌تواند نور UV، نور LED، نور لیزر، نور پلاسما آرک یا هالوژنی باشد. این نورها باید با شدت بالا و توسط یک لامپ یا دستگاه لیزری، مستقیماً به دندان‌ها تابیده شود تا بتواند با فعال کردن واکنش شیمیایی درون ژل، دندان‌ها را سفیدتر و درخشان‌تر کند.

آمادگی قبل از بلیچینگ آفیس

برای آمادگی قبل از افیس بلیچینگ، دندان‌ها در مطب توسط دندانپزشک بررسی و معاینه شده و هر نوع جرم یا پلاکی از بین می‌رود. حتی سلامت دندان‌ها و عدم پوسیدگی آنها هم بررسی می‌شود. علاوه بر این خود مراجعه‌کننده هم باید از قبل با مسواک و نخ دندان، کاملاً دندان‌ها را تمیز کند، تا هیچ نوع باقی مانده غذایی در دهان او نباشد. در برخی مواقع هم شاید دندانپزشک به بیماران توصیه کند که قبل از درمان، یک قرص مسکن بخورند.

نکات و مراقبت های بعد از آفیس بلیچینگ دندان

پس از سفید کردن دندان در مطب باید به موارد زیر توجه کنید:

  • در ۲۴ ساعت اول از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید.
  • تا ۴۸ ساعت اول پس از بلیچینگ دندان در مطب سیگار نکشید.
  • تا ۴۸ ساعت اول پس از سفید شدن دندان‌ها، از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تیره رنگ مانند چای و قهوه خودداری کنید.
  • در چند روز اول بعد از افیس بلیچینگ، به دندان‌های خود، با خوردن غذاهای خیلی سفت یا چسبنده فشار وارد نکنید.
  • دندان‌هایتان را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همچنین در صورت نیاز از محصولات مراقبت از دندان توصیه شده توسط دندانپزشکتان استفاده کنید.
  • به طور منظم قرار ملاقات‌های بعدی را که توسط دندانپزشک پس از سفید کردن دندان توصیه می‌شود، برنامه‌ریزی کنید و در تمامی جلسات معاینه حضور داشته باشید.
  • دندانپزشک شما دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد اقداماتی که باید بعد از عمل سفید کردن دندان در مطب انجام دهید، به شما ارائه می‌دهد. با دقت تمامی این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.
نکات و مراقبت‌های بعد از آفیس بلیچینگ دندان چیست؟
پس از افیس بلیچینگ باید مرتب مسواک بزنید تا دوباره زرد نشود.

معایب و عوارض آفیس بلیچینگ دندان

یکی از عوارض و معایبی که افیس بلیچینگ می‌تواند داشته باشد، ماندن بیش از حد ژل روی دندان‌هاست. در صورت ماندن ژل برای یک مدت زمان طولانی روی دندان، حساسیت دندان‌ها افزایش می‌یابد و حتی دندان‌ها کم آب می‌شوند. این حساسیت و کم‌آبی موجب می‌شود که دندان‌ها در برابر عواملی که موجب تغییر رنگ دندان می‌شوند، حساس‌تر شده و در نتیجه دندان‌ها زودتر از قبل لکه می‌گیرند و تیره می‌شوند.

متن انگلیسی:
Immediately after whitening, your teeth are dehydrated, making them extra susceptible to liquid and food stains
ترجمه متن:
بلافاصله پس از سفید کردن دندان، دندان‌های شما کم آب می‌شوند و آنها را در برابر لکه‌های ناشی از مایعات و مواد غذایی حساس می‌کند.

forbes

هزینه افیس بلیچینگ در دکترتو کلینیک

هزینه افیس بلیچینگ به دلیل این که جزء خدمات دندانپزشکی زیبایی است، معمولا شامل بیمه نمی‌شود. از طرفی هزینه‌ها بسته به دستمزد دندانپزشک، هزینه‌های کلینیک، منطقه جغرافیایی و میزان و تعداد جلسات درمان مورد نیاز متفاوت است. در کل این روش سفید کردن دندان در مطب، هزینه بیشتری دارد. برای اطلاع از هزینه آفیس بلیچینگ در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و بعد از مقایسه قیمت‌ها از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

تفاوت آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ

در جدول زیر تفاوت دو روش سفید کردن دندان در مطب و در خانه را مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌های روشافیس بلیچینگهوم بلیچینگ
درصد پراکسید هیدروژن۲۵ تا ۴۰ درصد پراکسید هیدروژنکمتر از ۲۵ درصد
قیمتهزینه بالامقرون‌به‌صرفه‌تر
ماندگاری روش۶ تا یک سالیک تا چهار ماه
تعداد جلساتیک یا دو جلسه یک‌ساعتهانجام روش چند ساعت در روز برای مدت دو تا چهار هفته
سرعت اثربخشی روشنتایج بسیار سریعنتایج طولانی‌تر به دست می‌آید
میزان سفیدی و یکنواختی نتایجسفیدی بیشتر با یکنواختی بالاترسفیدی دندان‌ها کمتر و امکان عدم یکنواختی در نتایج وجود دارد
قدرت اثربخشی روشامکان از بین بردن لکه‌های قوی‌تر را داردنمی‌تواند لکه‌های قوی را از بین ببرد
میزان ایجاد حساسیت در دندان‌ها و لثه‌هاریسک بروز حساسیت متوسطاحتمال ایجاد حساسیت در این روش بیشتر است
مقایسه دو روش بلیچینگ
آفیس بلیچینگ چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سفید کردن دندان روشی است که برای از بین بردن لکه‌ها یا تغییر رنگ روی سطح دندان انجام می‌شود. انجام این روش با استفاده از تکنیک‌ها و مواد مختلف امکان‌پذیر است. روشی که اغلب در بین این روش‌ها ترجیح داده می‌شود، سفید کردن دندان در مطب یا افیس بلیچینگ است.

در این روش بسته به سن و شرایط دندان‌ها، می‌توان به درجات بالایی از سفیدی و درخشش دندانی دست یافت. با این حال انجام آن برای همه افراد مناسب نیست و بهتر است از یک دکتر دندانپزشک در خصوص این که آیا می‌توانید از افیس بلیچینگ برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کنید یا خیر، مشورت بگیرید. شما می توانید علاوه بر نوبت حضوری به صورت غیر حضوری از خدمت مشاوره آنلاین دندانپزشکی استفاده کنید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

در این روش از نورهای ال ای دی، لیزر یا هالوژن استفاده می‌شود.

بسته به تکنیک دندانپزشک، ممکن است از لیزر هم استفاده شود.

این روش دائمی نیست و بسته به نوع نگهداری از دندان‌ها، بعد از مدتی مجدداً رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند.

این روش بدون درد است، اما ممکن است برخی در حین انجام کار کمی احساس ناراحتی داشته باشند.

خیر، این روش روی روکش‌های کامپوزیتی بی اثر است.

ماندگاری افیس بلیچینگ بیشتر از هوم بلیچینگ است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن