آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با کمک هوم بلیچینگ می‌توان دندان‌ها را در زمان بسیار کوتاهی سفید کرد. البته اگر دندان پوسیده دارید باید زیر نظر پزشک این کار را انجام دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هوم بلیچینگ چگونه است؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

تاثیر دندان‌ها روی زیبایی صورت و لبخند قابل انکار نیست، پس تعجبی ندارد که اکثر افراد به دنبال بهترین و موثرترین محصولات دهان و دندان هستند. این افراد خمیر دندان، نخ دندان و دهان‌شویه را با نهایت حساسیت و دقت انتخاب می‌کنند. در کنار محصولات مراقبت از سلامت دهان و دندان، روش‌های هوم بلیچینگ به وجود آمده‌اند که دندان‌ها را زیباتر و سفیدتر می‌کنند. یکی از این روش‌ها که اخیراً پرطرف‌دار شده‌است، بلیچینگ (bleaching) دندان است. اگر شما هم دنبال روشی کم‌هزینه و در عین حال موثر برای زیبایی لبخندتان هستید، بیایید با هوم بلیچینگ یا سفیدکردن دندان در خانه بیشتر آشنا شویم. اگر علاقمند به استفاده از این روش هستید بهتر است با یک دندانپزشک در این باره مشورت کنید. در سایت دکترتو علاوه بر نوبت حضوری امکان دریافت مشاوره آنلاین با بهترین متخصصین را خواهید داشت.

هوم بلیچینگ چیست؟

اگر مرتب دندان‌هایتان را مسواک نمی‌زنید یا این که از مواد غذایی مثل ادویه استفاده می‌کنید، بعد از مدتی رنگ دندان‌هایتان عوض می‌شود. هوم بلیچینگ از روش های سفید کردن دندان در مدت زمان بسیار کوتاه است. در این پروسه از محصولات بلیچینگ مخصوص که ماده فعال در آن‌ها معمولا هیدروژن پروکساید (آب‌اکسیژنه) یا کاربامید پروکساید است، استفاده می‌کنند. این ماده به مولکول‌های اکسیژن تجزیه می‌شود، به مینا و دنتین (عاج) دندان نفوذ می‌کند و لکه‌ها و تغییر رنگ ناشی از خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن یا افزایش سن را از بین می‌برد.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

کاربرد هوم بلیچینگ

دندان‌های زرد، کدر یا لکه‌دار باعث می‌شوند فرد از خندیدن خجالت بکشد و اعتماد به نفسش را از دست بدهد. اما در عصر امروزی برای هر مشکلی راه‌حلی هست و این اعتماد به نفس از دست‌رفته را می‌توان با روش‌های درمانی گوناگون، دوباره به دست آورد. هوم بلیچینگ از خدمات دندان پزشکی پرطرفدار بوده و انتخابی عالی برای افرادی است که دندان‌های سفید و جذاب و لبخندی زیبا می‌خواهند. اگر انجام درمان‌های نسبتاً تهاجمی در دندانپزشکی شما را دچار استرس می‌کند یا این که نمی‌خواهید مبلغ زیادی بابت این درمان‌ها پرداخت کنید، کیت هوم بلیچینگ بهترین انتخاب برای شماست.

هوم بلیچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دندان‌هایتان کدر یا زرد شده‌اند و با مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن‌ منظم نمی‌توانید آن‌ها را سفید کنید، کاندیدای خوبی برای درمان سفیدکردن دندان در خانه هستید. البته برای انجام این درمان باید از نظر سلامت دهان و دندان در وضعیت مناسبی باشید. پزشک با معاینه، به شما خواهد گفت که آیا کاندید مناسبی برای این درمان هستید یا نه.

هوم بلیچینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

سفید کردن دندان در خانه یا کلینیک دندانپزشکی به افرادی که دارای حساسیت مزمن، بیماری پریودنتال، سرطان دهان و مینای دندان بیش از حد فرسوده‌ و آسیب‌دیده هستند توصیه نمی‌شود. دندان‌هایی که ضعیف هستند نیز ممکن است نتوانند در برابر این مواد شیمیایی مقاومت کنند. توصیه می‌شود که هر گونه پوسیدگی دندان را درمان کنید و با لثه‌ها و دندان‌های سالم، سراغ درمان بلیچینگ بروید.

می‌خوای بدونی کدوم نوع بلیچینگ برات مناسبه؟

همین الان از متخصص سوال کن.

مزایای هوم بلیچینگ دندان چیست؟

اصلی‌ترین مزایای بلیچینگ دندان در خانه شامل این مواردند:

  • این پروسه برای افرادی که نمی‌توانند هزینه زیادی صرف کنند مناسب است. از آنجایی که زمان زیادی در دندانپزشکی صرف نمی‌کنید، این درمان قیمت مقرون به‌صرفه‌تری دارد.
  • هنگام سفید کردن دندان در خانه، آزادی عمل و راحتی بیشتری دارید. این موضوع باعث می‌شود کنترل بیشتری روی پروسه و میزان سفیدی مورد نظرتان داشته باشید.
  • روش‌هایی مثل کامپوزیت و لمینت، دندان سالم را تراش می‌دهند و در درازمدت آسیب شدیدی به دندان وارد می‌کنند. به همین خاطر خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای داشتن دندان‌های سفید، دندان‌های خودشان را بدون هیچ لایه اضافه دیگری سفید کنند. به علاوه درمان‌های نام برده ظاهری مصنوعی به دندان‌ها می‌دهند در حالی که بلیچینگ ظاهری طبیعی دارد.

متن انگلیسی:
With home bleaching, you can choose how much and how quickly you get results
ترجمه متن:
با هوم بلیچینگ، خودتان می‌توانید انتخاب کنید که چقدر و با چه سرعتی به نتیجه برسید.

alpniwhite

نحوه انجام هوم بلیچینگ (مراحل بلیچینگ دندان در خانه)

بلیچینگ دندان چگونه است؟ برای استفاده از هوم بلیچینگ حتماً باید تحت نظر یک دندانپزشک باشید. دندانپزشک‌ها یا به صورت سفارشی از دندان‌هایتان قالب می‌گیرند و یک تری (Tray) بر اساس آن‌ها درست می‌کنند یا این که تری‌های از قبل آماده شده‌ را برای شما تجویز می‌کنند. برای سفید کردن دندان در خانه این مراحل را انجام دهید:

  1. ژل را طبق دستورالعمل در تری بریزید: باید کمی از ژل را با استفاده از سرنگ موجود در کیت، در تری بریزید تا از ریختن زیاد از حد محلول روی لثه جلوگیری شود. فقط یک قطره از ژل را در جلوی هر دندان در تری قرار دهید و از جابه‌جایی و تکان دادن مواد بلیچینگ خودداری کنید.
  2. تری را روی دندان‌ها قرار دهید: پس از پر کردن تمام بخش‌های تری، باید آن را محکم به دندان‌ها فشار دهید. هنگام تماس ژل با بزاق، این ژل شروع به کف کردن می‌کند پس نیازی به نگرانی نیست. اگر مقداری از محلول از تری خارج شد، می‌توانید از یک پارچه برای پاک کردن آن استفاده کنید تا از تحریک لثه جلوگیری شود. به هیچ عنوان مواد سفید‌کننده را قورت ندهید و در صورت لزوم داخل سینک تف کنید.
  3. محدودیت زمانی مشخص شده‌ توسط پزشک را جدی بگیرید: هر محصول بلیچینگ محدودیت زمانی برای استفاده دارد که حتماً باید رعایت شود. استفاده طولانی‌مدت از پراکسید (پروکساید) باعث آسیب به دهان و دندان‌ها می‌شود، پس حتماً در زمان مقررشده‌ تری را خارج کنید.
  4. محلول را پاک کنید: پس از برداشتن تری، باید بلافاصله دندان‌ها را بشویید. برای پاک کردن ژل باقیمانده باید از مسواک استفاده کرد. اگر هر گونه اذیت شدن را تجربه کردید، استفاده از خمیر دندان ضد‌حساسیت (حاوی پتاسیم نیترات) می‌تواند به جلوگیری از رسیدن سیگنال درد به عصب دندان کمک کند.
  5. تری را تمیز کنید و باقیمانده ژل را نگه دارید: تمام ژل باقیمانده را از تری پاک کنید، آن را تمیز کنید و برای استفاده بعدی در محفظه مخصوص قرار دهید. هر سرنگ حاوی ژل را حداکثر برای ۴ جلسه درمان می‌توان استفاده کرد. پس باقیمانده ژل را در یخچال یا جای سرد دیگری نگهداری کنید.

متن انگلیسی:
The higher the concentration and thicker the material, the quicker your teeth will whiten
ترجمه متن:
هرچه غلظت مواد بیشتر و ضخیم‌تر باشد، دندان‌ها سریع‌تر سفید می‌شوند.

bellodental

کیت هوم بلیچینگ شامل چه اقلامی است؟

بسته به این که کیت هوم بلیچینگی که تهیه کرده‌اید ساخت چه برندی است، اقلام گوناگونی در آن وجود دارند. به طول کلی کیت‌های هوم بلیچینگ حاوی این مواردند: تعدادی سرنگ (که حاوی ماده سفیدکننده هستند)، تری باکس (محفظه نگهدارنده‌تری)، ترموفرمینگ فویل (که در لابراتوار برای ساخت تری سفارشی استفاده می‌شود). در برخی از کیت‌ها، خمیر دندان‌های ضد‌حساسیت مخصوص نیز وجود دارند.

می‌خوای در خانه دندان‌هات رو سفید کنی؟ همین حالا از متخصص سوال کن.

هوم بلیچینگ در چند جلسه انجام می شود؟

هوم بلیچینگ در یک جلسه انجام می‌شود. اما در برخی شرایط بسته به میزان زردی و لکه دندان‌ها، ممکن است پزشک پس از معاینه توصیه کند که این پروسه را ۲_۳ جلسه انجام دهید. استفاده زیاد از حد از مواد سفیدکننده، مینای دندان را ضعیف می‌کند پس طبق توصیه پزشک عمل کنید.

در درمان بلیچینگ هوم از چه نوری استفاده می‌شود؟

LED (دیود ساطع‌کننده نور)، نور آبی تولید می‌کند تا سفید‌شدن دندان را افزایش دهد. دستگاه LED از انرژی نور برای تقویت قدرت سفیدکنندگی هیدروژن پراکسید استفاده می‌کند. اغلب در آفیس بلیچینگ (بلیچینگی که در مطب پزشک انجام می‌شود) از نور استفاده می‌شود. با این حال برخی از کیت‌های سفید‌کننده دندان نیز دارای نور LED هستند.

آمادگی قبل از بلیچینگ دندان در خانه

قبل از شروع هوم بلیچینگ باید از قبل دندان‌هایتان را کاملاً مسواک زده و نخ دندان بکشید. اگر غذا یا کثیفی در قسمت بیرونی دندان وجود داشته باشد، ممکن است ماده سفید‌کننده نتواند به آن ناحیه برسد و باعث ایجاد لکه یا رنگ ناهموار شود. توصیه می‌کنیم قبل از این پروسه، از بالم لب یا پمادهای حاوی ویتامین روی لب‌ها استفاده کنید، زیرا مواد به کار رفته در این پروسه باعث خشکی لب‌ها می‌شوند.

معایب و عوارض هوم بلیچینگ دندان چیست؟
حتما قبل از استفاده از هوم بیلیچینگ از بالم لب یا پماد استفاده کنید تا لب‌هایتان خشک نشود.

نکات و مراقبت های بعد از هوم بلیچینگ دندان

برخی از اقداماتی که بعد از هوم بلیچینگ باید انجام دهید شامل این مواردند:

  • برای دریافت بهترین نتیجه، مسواک زدن دندان‌ها قبل و بعد از هوم بلیچینگ ضروری است.
  • سرنگ‌های حاوی مواد بلیچینگ را حتماً در جای خنک نگهداری کنید.
  • بهتر است ۲۴ ساعت بعد از بلیچینگ از سیگار کشیدن خودداری کنید؛ زیرا سیگار باعث شکل‌گیری لکه روی دندان‌ها می‌شود.
  • تا ۴۸ ساعت پس از این درمان نیز از مصرف مواد غذایی که دارای رنگ‌های قوی هستند (مثل شکلات، میوه‌ها، ادویه‌ها و غیره) بپرهیزید یا آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

معایب و عوارض هوم بلیچینگ دندان

درحالی‌که هوم بلیچینگ مزایای زیادی دارد، اما گاهی با یک سری معایب و عوارض نیز همراه است. از جمله:

  • کل پروسه قرار دادن مواد روی دندان، با مسئولیت خودتان و بدون کمک و دخالت پزشک انجام می‌شود. این باعث می‌شود هوم بلیچینگ کمی ریسکی باشد و شما را در معرض خطر قرار دهد.
  • این روش ممکن است باعث حساس شدن و تحریک‌پذیری دندان‌ها شود. به‌طوری‌که تا مدت‌ها هنگام خوردن غذا یا نوشیدنی گرم و سرد، دندان‌هایتان درد می‌گیرند.
  • گاهی اوقات تری‌های بلیچینگ به‌درستی در اطراف دندان قرار نمی‌گیرند. این موضوع باعث اذیت شدن یا ناراحتی لثه می‌شود.
  • به علاوه اکثر مواد بلیچینگ حاوی پراکسید (پروکساید) هستند که بسیاری از افراد به آن واکنش نشان می‌دهند و علائمی مثل سوزش شدید لثه را تجربه می‌کنند.
  • در صورتی که از موادی با غلظت بالا برای هوم بلیچینگ استفاده کنید، این مواد ممکن است باعث فرسایش یک لایه از مینای دندان و تغییر ساختار مینای دندان شوند.
هوم بلیچینگ چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

هزینه هوم بلیچینگ در دکترتو کلینیک

قیمت بلیچینگ دندان در خانه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و نوع مواد مصرفی در هزینه تاثیرگذار است. برای اطلاع از هزینه هوم بلیچینگ (بلیچینگ خانگی) در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و پس از بررسی قیمت‌ها از متخصص مورد نظر نوبت دریافت کنید.

تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ

در جدول زیر می‌توانید تفاوت بلیچینگ دندان در خانه و در مطب را مشاهده کنید.

مقایسههوم بلیچینگآفیس بلیچینگ
مشاهده نتایجبین ۲ الی ۴ هفته زمان می‌برد تا نتیجه نهایی را مشاهده کنید.نتیجه نهایی در مدت کوتاهی (حدود ۴۰ دقیقه) قابل مشاهده است.
ماندگاری۵_۶ ماهحدود ۲ سال
هزینهپایین‌تربالاتر
حساسیت دندان‌ها بعد از درمانکمتربیشتر
مقایسه دو روش بلیچینگ

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هوم بلیچینگ درمانی نوین و کاربردی برای افرادی است که به هر دلیلی از رنگ دندان‌های خود راضی نیستند. این درمان کمک می‌کند که با پرداخت کمترین هزینه، لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید و اعتماد به نفستان را بالا ببرید. با این حال نکات و اقداماتی وجود دارد که باید انجام دهید تا از عوارض جانبی این درمان در امان باشید و بهترین نتایج را دریافت کنید. ما در اینجا به هر آنچه که باید بدانید اشاره کردیم تا به شما در انتخاب درست کمک کرده باشیم.

اما بهتر است قبل از انجام این روش با یک پزشک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید. شما می توانید علاوه بر نوبت حضوری به صورت غیر حضوری از خدمت مشاوره آنلاین دندانپزشکی استفاده کنید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

در آفیس بلیچینگ و گاهی در هوم بلیچینگ از نور LED استفاده می‌شود. این نور، پروسه سفید شدن دندان را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد.

ماندگاری نتایج هوم بلیچینگ ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما به طور میانگین ماندگاری نتایج این درمان اغلب 6 ماه در نظر گرفته می‌شود.

هوم بلیچینگ اگر به درستی انجام شود پروسه‌ای خطرناک یا دردناک نیست. اما اگر اقدامات احتیاطی را رعایت نکنید ممکن است علائم و عوارضی مثل تحریک‌شدن لثه را تجربه کنید که دردناک هستند.

درحالی‌که مینای دندان طبیعی، به‌خوبی به مواد سفید کننده پاسخ می‌دهد، اما این موضوع برای روکش، کامپوزیت و لمینت صدق نمی‌کند. به همین خاطر است که بلیچینگ به افرادی که این پروسه‌ها را انجام داده‌اند توصیه نمی‌شود. مسلماً نمی‌خواهید روکش دندانتان پس از استعمال مواد بلیچینگ رنگ ناهمواری پیدا کند.

ماندگاری هوم بلیچینگ حدود ۵ الی ۶ ماه است. این در حالی است که آفیس بلیچینگ ماندگاری بالاتری دارد و نتایج حاصل از آن معمولا تا ۲ سال ماندگار هستند.

کیت‌های هوم بلیچینگ هم بدون نسخه و هم در مطب‌های دندانپزشکی برای استفاده حرفه‌ای در دسترس هستند. می‌توانید با تایید پزشک این کیت‌ها را از داروخانه یا کلینیک تهیه کنید. به هیچ عنوان خودسرانه این محصولات را مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به دندانتان وارد کند.

اکثر لکه‌های روی دندان را می‌توان با بلیچینگ در خانه از بین برد. در شرایطی که لکه‌ها خیلی عمیق باشند و به هوم بلیچینگ پاسخ ندهند باید به پزشک مراجعه کنید تا از درمان‌های قوی‌تر استفاده کند.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن