بیماری هپاتیت چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری هپاتیت یک بیماری التهابی کبد است که انواع مختلفی دارد و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کبد وارد کند. این بیماری نوع حاد و مزمن دارد و رویکرد‌های مقابله با آن متفاوت هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری هپاتیت چیست و چه علائمی دارد؟

هپاتیت یکی از بیماری‌های شایع کبد است که در آن کبد دچار التهاب می‌شود. هپاتیت انواع مختلفی دارد و عوامل متعددی مانند علل ویروسی یا اتوایمیون می‌توانند آن را ایجاد کند. کبد از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که وظیفه آن سم‌زدایی است. درجه‌های مختلف بیماری هپاتیت، کبد را از ضعیف کرده و مانع از انجام‌دادن عملکرد‌ و وظایف اصلی‌اش می‌شود. برای درمان هپاتیت، متخصص گوارش و کبد می‌تواند به شما کمک کند و برای دریافت نوبت از متخصص گوارش و کبد می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نوبت دکتر بگیرید. با ما همراه باشید تا با هپاتیت و نحوه‌ انتقال آن آشنا شوید.

بیماری هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود؟

هپاتیت چیست و چگونه بوجود میاد؟ بیماری هپاتیت به انگلیسی hepatitis، یکی از مهم‌ترین علائم مشکلات کبدی است که شامل التهاب سلول‌های کبدی و آسیب به کبد می‌شود. انواع و علل ایجاد آن متفاوت است اما می‌توانند علائم مشابهی داشته‌باشند. عملکرد کبد شامل سم‌زدایی خون، ذخیره ویتامین‌ها و تولید هورمون‌ها می‌شود و هپاتیت باعث اختلال در عملکرد کبد و سایر مشکلات وخیم سلامتی در سراسر بدن می‌شود.

شایعترین راه انتقال هپاتیت چیست یا هپاتیت از چه راهی منتقل میشود؟ حداقل ۵ ویروس می‌توانند عامل ایجاد آن شوند و ۳ مورد از شایع‌ترین ویروس‌های هپاتیت A، B و C هستند و ابتلا به هر یک از این ۳ مورد می‌تواند کشنده باشد، انواع دیگر هپاتیت ممکن است به دلیل مصرف بیش‌از‌حد الکل یا اختلالات خود‌ایمنی حاصل شود، که در این مقاله به بررسی نوع A, B و C که توسط ویروس منتقل می‌شوند، می‌پردازیم.

بیماری هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود؟
بیماری هپاتیت به انگلیسی hepatitis، یکی از انواع بیماری‌های کبد است که شامل التهاب سلول‌های کبدی و آسیب به کبد می‌شود.

علائم هپاتیت چیست؟ (نشانه های بیماری هپاتیت)

بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت، فاقد علامت یا دارای علائم خفیفی هستند. علایم هپاتیت معمولا ۱۵ تا ۱۸۰ روز پس از آلودگی به ویروس ظاهر می‌شوند و شامل همه‌ی انواع هپاتیت می‌شود. مرحله اول یا فاز حاد معمولا برای عموم مردم خطرناک نیست؛ اما در برخی از افراد با شرایط خاص، می‌تواند منجر به نارسایی حاد کبد و مرگ شود.

فاز حاد در هپاتیت B و C ممکن است وارد مرحله مزمن شود. همان‌طور که بیماری پیشرفت می‌کند، علائم هپاتیت مزمن می‌تواند منجر به نارسایی‌های پیشرفته کبدی، زردی، تورم اندام‌های تحتانی، گیجی و وجود خون در مدفوع شود. موارد زیر ممکن است به عنوان علایم هپاتیت مزمن رخ بدهد:

  • تیره شدن رنگ ادرار
  • کهیر
  • خارش پوست
  • روشن شدن رنگ مدفوع
  • زرد شدن رنگ پوست، سفیدی چشم (صلبیه) و زیر زبان

برای اطلاع از انواع هپاتیت، علائم و نشانه های هپاتیت یا روش‌ تشخیص و درمان هپاتیت باید به متخصص گوارش و فوق تخصص کبد مراجعه کنید.

۱. علائم اولیه و ظاهری هپاتیت

مرحله و علایم اولیه هپاتیت، فاز حاد نامیده می‌شود؛ علائم هپاتیت کبدی در این مرحله شبیه به آنفلوانزای خفیف است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • تب خفیف
  • هپاتیت و جوش صورت و لکه پوستی
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • حالت تهوع
  • درد شکمی خفیف
  • استفراغ
  • کاهش وزن
  • هپاتیت زردی چشم

علائم بیماری هپاتیت در زنان و علائم بیماری هپاتیت در مردان متفاوت است؟

علائم بیماری هپاتیت در زنان و مردان مشابه است و معمولا این افراد با علائم شبیه به هم به بیماری پی می‌برند. پس هر کدام از علائم هپاتیت حاد و یا مزمن را در خود مشاهده کردید، به دکتر گوارش مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود.

علائم بیماری هپاتیت در زنان و علائم بیماری هپاتیت در مردان متفاوت است؟
درد شکمی خفیف از علائم بیماری هپاتیت است. عکس درد هپاتیت را مشاهده می‌کنید.

۲. علایم هپاتیت آ

هپاتیت آ چه نوع بیماری است؟ برخی از علایم بیماری هپاتیت آ شامل موارد زیر هستند؛

  • معمولا فرد به طور کلی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند.
  • فردی که به هپاتیت آ آلوده شده‌باشد، احساس درد در عضلات و مفاصل خود می‌کند.
  • دمای بدن فرد آلوده بالا می‌رود.
  • یکی دیگر از علائم هپاتیت آ این است که فرد درد عضلانی می‌گیرد.
  • اشتهای خود را از دست می‌دهد و ممکن است که با کاهش وزن مواجه شود.
  • درد در شکم و در قسمت بالا و سمت راست احساس می‌کند.
  • ممکن است که سردرد، سرفه و گلودرد داشته‌باشد.
  • فرد مبتلا به هپاتیت آ به علائم گوارشی مانند اسهال و یا یبوست مبتلا می‌شود.

۳. علائم بیماری هپاتیت در کودکان

مریضی هپاتیت کبد در کودکان عارضه ناراحت‌کننده‌ای است که در مواردی با درمان به موقع و تزریق واکسن هپاتیت برای کودکان احتمال درمان آن ممکن می‌شود. در حالت کلی علائم ابتلا به هپاتیت در کودکان شامل موارد زیر هستند:

  • علائم شبیه آنفولانزا
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم (یرقان)
  • تب بالا
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • احساس خستگی
  • درد یا ناراحتی معده
  • اسهال

۴. علائم هپاتیت در بارداری

هپاتیت حاملگی ممکن است علایم خطرناکی داشته باشد. افزایش مرگ و میر مادر و پری ناتال با علائم داشتن هپاتیت یا عفونت ویروس هپاتیت B در دوران بارداری همراه است. جداشدگی جفت، زایمان زودرس، فشار خون بارداری و محدودیت رشد جنین با HBV مزمن در دوران بارداری همراه است.

علائم هپاتیت در بارداری چیست؟
هپاتیت حاملگی ممکن است علایم خطرناکی داشته باشد.

۵. هپاتیت باعث کم خونی میشود؟

بله، کم‌خونی یک عارضه خونی شناخته‌شده با ابتلا به عفونت‌های ویروسی از جمله ویروس‌های هپاتیت است. هپاتیت حاد الکلی و غیر الکلی و هپاتیت حاد ویروسی و غیر ویروسی نیز ممکن است دلیل ایجاد آن باشند.

۶. علائم هپاتیت بعد از چند روز مشخص میشود؟

علائم هپاتیت ممکن است که ۲ تا ۴ هفته طول بکشید تا خود را نشان دهد اما نکته‌ی جالب و مهم این است که ممکن است که از ۱۵ تا ۵۰ روز طول بکشد تا علائم بروز کنند. البته یکی از انواع هپاتیت که هپاتیت آ است معمولا علائمش را سریع‌تر از باقی انواع هپاتیت بروز می‌دهد. زیرا این بیماری با علائم گوارشی بروز می‌کند و سریع‌تر و ناگهانی‌تر بروز می‌کند.

گاهی نیز ممکن است که به عفونت مبتلا شوید اما از ۸ هفته تا ۵ ماه طول بکشید که علائم را نشان دهید. این مسئله به انتقال بیشتر بیماری منجر می‌شود و از طرفی باعث ایجاد استرس در فردی که منتظر نتیجه‌ی آزمایش هپاتیت خود است هم می‌شود. به طور کلی مدت زمان نشان‌دادن علائم بیماری هپاتیت متنوع است و به نوع آن بستگی دارد.

۷. درد هپاتیت چیست؟

احساس درد هپاتیت به درد یا ناراحتی شکمی اشاره دارد که می تواند در اثر عفونت‌های ویروسی (مانند هپاتیت A، B یا C)، سوء مصرف الکل، داروها یا عوامل دیگر ایجاد شود. شدت و مکان درد تجربه شده توسط افراد مبتلا به هپاتیت می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولا در سمت راست بالای شکم، جایی که کبد قرار دارد، رخ می‌دهد.

۸. فرق هپاتیت با یرقان یا زردی چیست؟

هپاتیت بیماری التهاب کبد است که معمولاً در اثر عفونت یا عوارض جانبی داروها ایجاد می‌شود. بیماری یرقان آسیب کبدی ناشی از افزایش بیلی روبین است. بیلی روبین یک ماده شیمیایی در خون است که می‌تواند باعث زرد شدن پوست شود.

۹. برای درمان علائم هپاتیت به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

هنگامی که با هر یک از علائم هپاتیت مواجه شدید، برای بررسی علت آن باید به دکتر گوارش و کبد مراجعه کنید. فوق تخصص گوارش و کبد دکتری است که بعد از گرفتن تخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد دریافت کرده‌است و بیشتر از هر کسی در مورد کبد شما اطلاعات دارد. برای درمان علائم بیماری هپاتیت روش‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود و در صورتیکه درمان امکان‌پذیر نباشد، بیماری تحت کنترل قرار می‌گیرد.

هپاتیت بعد از چند وقت مشخص میشود؟

همین حالا با متخصص مشورت کن!

علت بیماری هپاتیت چیست؟ (راه های انتقال هپاتیت)

بیماری هپاتیت چگونه به وجود می آید و هپاتیت از چه طریقی منتقل میشه؟ عامل شایع هر ۳ نوع هپاتیت ویروسی، عفونت‌ها ویروسی است. ویروس هپاتیت چقدر زنده می ماند یا طول عمر ویروس هپاتیت چقدر است؟ این ویروس به‌خصوص از دسته B می‌تواند حداقل ۷ روز خارج از بدن زنده بماند. در طول این مدت، ویروس همچنان قادر به ایجاد عفونت است.

انواع هپاتیتعلت ایجاد آن‌ها
هپاتیت آآیا هپاتیت آ واگیردار است؟ از راه مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به ویروس هپاتیت A، اغلب در هنگام سفر به خارج از کشور، ایجاد می‌شود، همچنین ویروس می‌تواند از طریق تماس مقعدی-دهانی در طول رابطه جنسی یا تزریق داروها منتقل شود.
هپاتیت باز راه ویروس هپاتیت B ایجاد می‌شود و از طریق تماس با خون‌آلوده، اسپرم و برخی از مایعات بدن گسترش می‌یابد و یک بیماری منتقله از راه جنسی است.
هپاتیت سیعمدتا به دلیل عفونت پوستی است که در اثر ویروس HCV زیر پوست رخ می‌دهد و معمولا توسط مواد مخدر تزریقی، آسیب به وسیله سوزن سرنگ آلوده و کمبود کنترل عفونت در محیط‌های بهداشتی گسترش می‌یابد، از طریق تماس با مدفوع منتقل نمی‌شود و میزان انتقال جنسی آن از سایر انواع هپاتیت کمتر است.
راه‌های انتقال هپاتیت چیست؟

انتقال هپاتیت از طریق بزاق، عرق، لیوان و غذا نیز ممکن است. مصرف الکل و داروها، چاقی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، عامل ایجاد هپاتیت نیستند، اما ممکن است التهاب را تشدید کنند و باعث بدتر شدن علائم شوند.

۱. راه انتقال هپاتیت ب

بیماری هپاتیت ب از طریق تماس با بزاق، خون و مایعات بدن فرد آلوده منتقل می‌شود. این بیماری انتقال بالایی دارد و اگر مراعات نکنید نمی‌توانید از دام آن بگریزید. مثال‌هایی که ممکن است با این ویروس برخورد داشته‌باشید شامل موارد زیر است؛

  • سکس بدون محافظت داشتن با فرد آلوده می‌تواند یکی از راه‌های انتقال این بیماری باشد.
  • اگر نمونه‌گیر در آزمایشگاه باشید و با نمونه‌ی آلوده برخورد داشته‌باشید ممکن است که به این بیماری مبتلا شوید.
  • در صورتیکه از سرنگ آلوده استفاده کنید.
  • ممکن است که نیدل شوید (سوزن آلوده درون دست یا بدن شما فرو برود).
  • اگر بوسه‌ای با فرد آلوده داشته‌باشید.
  • در صورتیکه با فرد آلوده زندگی کنید ممکن است که به این بیماری آلوده شوید.

۲. راه انتقال هپاتیت c

بیماری هپاتیت سی هم مانند هپاتیت ب از طریق ارتباط و تماس با مایعات آلوده فرد بیمار منتقل می‌شود. بیشترین آمار ابتلا و انتقال بیماری در افراد از طریق ارتباط داشتن با لوازم اعتیاد است. افرادی که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند و یا مواد مخدر آلوده را با هم به اشتراک می‌گذارند بیشترین آمار ابتلا را دارند.

یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری در افرادی است که از کادر درمان هستند. معمولا این افراد با در تماس بودن با مایعات آلوده به بیماری‌هایی مانند هپاتیت c بیمار می‌شوند.

علت بیماری هپاتیت چیست؟
بیماری هپاتیت سی هم مانند هپاتیت ب از طریق ارتباط و تماس با مایعات آلوده فرد بیمار منتقل می‌شود.

فرق هپاتیت حاد و مزمن چیست؟

اگر دوره التهاب یا آسیب سلول‌های کبدی کمتر از شش ماه طول بکشد که با تست‌های عملکرد کبد مشخص می‌شود، به آن هپاتیت حاد می‌گویند. در مقابل، اگر التهاب یا آسیب سلولی بیش از شش ماه ادامه یابد، هپاتیت مزمن نامیده می‌شود.

متن انگلیسی:
Hepatitis can be caused by Immune cells in the body attacking the liver. Infections from viruses (such as hepatitis A, hepatitis B, or hepatitis C), bacteria, or parasites. Liver damage from alcohol or poison.
ترجمه فارسی:
هپاتیت می‌تواند ناشی از حمله سلول‌های ایمنی بدن به کبد، عفونت‌های ویروسی (مانند هپاتیت نوع A، B یا C)، باکتریایی و انگلی یا آسیب کبدی ناشی از الکل و سم باشد.

به نقل از سایت cdc
اینفوگرافی انواع هپاتیت
شایع‌ترین انواع هپاتیت کدامند؟

بیماری هپاتیت چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که نشانه‌ها و علائم انواع مختلف هپاتیت شبیه به هم هستند، تنها راه حل تشخیص نوع و شدت آن می‌تواند استفاده از تست‌های آزمایشگاهی باشد. پزشک با انجام معاینه فیزیکی و پرسش پیرامون سابقه‌ی پزشکی و در معرض بودن فرد به هر یک از علل هپاتیت، بیمار را ارزیابی می‌کند.

اگر بیمار به تازگی به خارج از کشور مسافرت کرده‌باشد، احتمال ابتلا به HAV مطرح می‌شود و در صورت رابطه جنسی محافظت‌نشده، به هپاتیت B شک می‌کنند، در صورت شک به آن انجام آزمایشات زیر می‌توانند جهت تایید تشخیص کمک‌کننده باشد.

۱. آزمایش خون

آزمایش هپاتیت برای چیست؟ با انجام آزمایش خون می‌توان میزان آنتی‌بادی‌های تولید‌شده‌ی بدن برای مقابله با بیماری را ارزیابی نمود و با بررسی سطح پروتئین‌ها و تفسیر آزمایش آنزیم‌های کبدی، عملکرد کبد را چک کرد.

علت پایین بودن تیتر انتی بادی هپاتیت چیست و انتی بادی هپاتیت باید چند باشد؟

مقدار نرمال تیتر انتی بادی هپاتیت بین ۵ تا ۱۰ است که با توجه به نسخه آزمایش هپاتیت و تفسیر آزمایش هپاتیت، بالاتر از ۱۰ نشان‌دهنده ابتلا به ویروس است. اگر نتیجه بین ۵ تا ۱۲ باشد، پزشک به شما می‌گوید تا دوباره آزمایش بدهید.

علت پایین بودن تیتر انتی بادی هپاتیت چیست و انتی بادی هپاتیت باید چند باشد؟
اگر بیمار به تازگی به خارج از کشور مسافرت کرده‌باشد، احتمال ابتلا به HAV مطرح می‌شود و در صورت رابطه جنسی محافظت‌نشده، به هپاتیت B شک می‌کنند.

۲. آزمایش اسید نوکلئیک

در نوع B و C، آزمایش HBV DNA یا HCV RNA می‌تواند سرعت تولید ویروس در کبد را تایید کند و میزان فعال بودن بیماری را مشخص نماید.

۳. بیوپسی یا نمونه برداری از کبد

بیوپسی کبد میزان آسیب کبدی و احتمال سرطان را اندازه‌گیری می‌نماید.

۴. پاراسنتز

با نمونه‌برداری از مایع شکمی و آزمایش آن، علت انباشته‌شدن را ارزیابی می‌نماید.

۵. الاستوگرافی کبد

در این روش با انتشار امواج صوتی میزان قوام کبد را اندازه‌گیری می‌کنند.

۶. مارکرهای جایگزین

نوعی آزمایش خون جهت ارزیابی پیشرفت سیروز و فیبروز است.

۷. هپاتیت در سونوگرافی مشخص میشود؟ (سونوگرافی کبد و هپاتیت)

بله، سونوگرافی می تواند بیماری‌های کبدی گسترده مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی را ارزیابی کند.

هپاتیت در سونوگرافی مشخص میشود؟
از آنجایی که نشانه‌ها و علائم انواع مختلف هپاتیت شبیه به هم هستند، تنها راه حل تشخیص نوع و شدت آن می‌تواند استفاده از تست‌های آزمایشگاهی باشد.

بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت چه زمانی است؟

برای هپاتیت‌های مختلف، بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت، بررسی بالا بودن آنزیم کبد و بررسی ابتلا به بیماری متنوع است. آیا بالا بودن آنزیم های کبدی خطرناک است؟ بله، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد. اینکه چه زمانی برای بررسی هپاتیت بی بخواهید تست بدهید یا هپاتیت سی، برای هر کدام نسبتا متفاوت است.

آزمایش هپاتیت بعد از چند روز مشخص میشود؟ برای هپاتیت b این زمان حدود ۶۰ تا ۱۵۰ روز است. می‌توان برای بررسی ابتلا یا جان سالم به در بردن از بیماری، ۱ تا ۹ هفته بعد از در تماس بودن با فرد بیمار تست داد. بهترین زمان برای آزمایش حدود ۴ هفته است.

بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت c: برای آگاهی از این که به بیماری هپاتیت سی مبتلا شده‌اید بهتر است که ۴ تا ۱۰ هفته بعد از در معرض قرار گرفتن با ویروس یا تماس با فرد آلوده، تست بدهید. در این زمان بدن شما به اندازه‌ی کافی آنتی‌بادی تولید کرده‌است تا بتوانید آزمایش را بدهید و مشخص شود که به بیماری مبتلا شده‌اید یا نه.

تشخیص افتراقی هپاتیت چیست؟

بیماری‌های دیگری که ممکن است آنها را با هپاتیت اشتباه بگیریم و باید آنها را از هپاتیت افتراق دهیم، شامل موارد زیر هستند؛

  • کلانژیت یا التهاب مجاری صفراوی حاد
  • کولسیستیت یا التهاب کیسه صفراوی حاد و کولیک صفراوی
  • آسیب بلانت یا غیر نافذ شکمی
  • مدیریت اورژانسی پانکراتیت
  • درمان اورژانسی گاستروآنتریت یا بیماری التهابی معده‌ای – روده‌ای
  • سنگ‌های صفراوی
  • در هم روی روده (اینتوساسپشن)
  • گاستروانتریت اورژانسی اطفال
  • زخم معده
  • انسداد روده کوچک

درمان بیماری هپاتیت چیست؟

برای درمان هپاتیت چی خوبه؟ چندین داروی ضد ویروسی از جمله انتکاویر، تنوفوویر و آدفوویر می‌توانند به مبارزه با ویروس و کاهش توانایی آن در آسیب رساندن به کبد شما کمک کنند. برخی از انواع و موارد هپاتیت بدون مداخله و اقدام درمانی بهبود می‌یابند، اما گاهی اوقات می‌تواند منجر به زخم کبد و یا سیروز شود.

۱. درمان هپاتیت آ

هپاتیت A: درمان خاصی برای HAV وجود ندارد و پزشک به بیمار توصیه می‌کند تا در طول دوره‌ی بهبودی از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری نماید، اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت A بدون هیچگونه مداخله بهبود می‌یابند.

۲. درمان ناقلین هپاتیت ب

بیمار مبتلا به HBV نیاز به استراحت کامل و اجتناب جدی از مصرف الکل دارد و پزشک ممکن است یک داروی ضدویروس به نام اینترفرون یا سایر داروهای سرکوبگر ضدویروسی را تجویز نماید. نمی‌توان این ویروس را از بدن ریشه کن کرد اما افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند، باید یک رژیم دارویی را مصرف کنند که شامل آلفا اینترفرون است.

این داروها تا حد زیادی از انتقال بیماری به افراد دیگر جلوگیری می‌کند و بیماری را کنترل می‌کند. اما در کنار این مسئله رژیم‌های غذایی خاصی هم در نظر گرفته می‌شوند که افراد باید به آنها عمل کنند.

اکثر افرادی که ناقل هپاتیت هستند تا مدت‌های طولانی آسیب‌های سلول کبدی در آنها مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد طول عمر بیماران هپاتیت ب به نسبت بیشتر باشد، اما باید دائما تحت‌نظر باشند تا به محض درگیر شدن کبد درمان‌های ضروری انجام شوند.

درمان بیماری هپاتیت چیست؟
برخی از انواع و موارد هپاتیت بدون مداخله و اقدام درمانی بهبود می‌یابند، اما گاهی اوقات می‌تواند منجر به زخم کبد و یا سیروز شود.

۳. درمان هپاتیت c

جهت بیماران مبتلا به نوع C داروهای ضدویروسی را با یا بدون ریباویرین تجویز می‌کنند، برخی از داروهای ضدویروسی و درمان ترکیبی جهت درمان هپاتیت سی با توجه به نوع زیرگروه آن، در دسترس هستند.

هدف این درمان‌ها پیشگیری از چرخه تولید ویروس و جایگزینی آنها است و هنگامی که به درستی مصرف شوند، میزان پاسخگویی به درمان بسیار زیاد می‌شود. ممکن است این داروها گران باشند و بیمه معیارهای خاصی برای درمان داشته‌باشد.

۴. آیا هپاتیت درمان قطعی دارد؟

برخی از انواع بیماری‌های هپاتیت خود به خود درمان می‌شوند و یا دوره‌ی درمان آنها که بگذرد، بیمار به خوبی از شر آن خلاص خواهد شد. اما برخی از انواع هپاتیت به سرعت درمان نمی‌شوند و برخی دیگر نیز تا مدت‌ها با شما باقی می‌مانند.

مثلا هپاتیت b یا هپاتیت c درمان ندارند و تا آخر عمر با بیمار همراه هستند. تنها کاری که می‌توانید بکنید، این است که این بیماری را تحت کنترل قرار دهید تا برای شما مشکلات بیشتر و جدی‌تری ایجاد نکنند. استفاده از درمان گیاهی هپاتیت و درمان خانگی هپاتیت نیز توصیه نمی‌شود زیرا عوارض جانبی بیشتری داشته و روی ویروس اثری ندارد.

۵. کدام هپاتیت واکسن دارد؟

واکسن‌هایی برای پیشگیری و درمان هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد. با این حال، هیچ واکسنی برای هپاتیت C ساخته نشده است.

به بیماری هپاتیت مبتلا شدی؟ همین حالا برای درمان نوبت بگیر!

انواع هپاتیت (هپاتیت چند نوع است؟)

۳ نوع اصلی از انواع هپاتیت به نام‌های هپاتیت آ، هپاتیت ب و هپاتیت ث شناخته شده‌است. این انواع هپاتیت توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند و هر ۳ نوع ممکن است به صورت حاد، طولانی به مدت ۶ ماه یا کمتر، و انواع B و C می‌توانند به شکل مزمن برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند و هر نوع دارای ویژگی‌های گوناگون است و از طریق روش‌های مختلفی انتقال می‌یابد، اما علائم آنها شبیه به هم هستند. با این حال انواع دیگری مانند هپاتیت dو e و هپاتیت خود ایمنی هم وجود دارد.

۱. هپاتیت آ چیست؟ (هپاتیت A)

در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳۹۰ مورد از هپاتیت A در ایالات متحده گزارش شده‌است. این بیماری اغلب خفیف است و اکثر مبتلایان به طور کامل بهبود می‌یابند و بعد از ابتلا و بهبودی در آینده در برابر این ویروس محافظت می‌شوند.

با‌این‌حال اگر بیماری پیشرفت کند، علائم می‌توانند شدید یا تهدید‌کننده‌ی زندگی باشند. افرادی که با وضعیت ضعیف بهداشت و سلامتی در سراسر جهان وجود دارند، در معرض خطر آلودگی با ویروس HAV قرار دارند و واکسن‌های موثر و ایمن برای محافظت در برابر این ویروس وجود دارد.

هپاتیت a واگیردار است؟ (آیا هپاتیت آ واگیردار است)

بله. این بیماری یکی از انواع واگیردار هپاتیت است و از طریق در تماس بودن با فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود. حتی اگر غذایی که فرد آلوده درست کرده‌است را بخورید، احتمال ابتلا به این هپاتیت در شما وجود دارد. برقراری رابطه جنسی و ارتباط داشتن با مدفوع و ترشحات فرد آلوده هم شما را در خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

آیا هپاتیت a خطرناک است؟

یکی از سوالات مهم در بیماران مبتلا به این نوع هپاتیت این است که آیا هپاتیت آ خطرناک است؟ هپاتیت آ نسبت به باقی انواع هپاتیت چندان خطرناک نیست و در بسیاری از افراد بیمار، به طور کامل بهبودی حاصل می‌شود.

۲. هپاتیت ب (هپاتیت B چیست؟)

کبد در افراد مبتلا به هپاتیت B متورم شده و منجر به آسیب بسیار جدی می‌شود، عفونت HBV می‌تواند مزمن و منجر به عوارضی از جمله ایجاد زخم کبدی یا سیروز کبدی (Liver Cirrhosis) شود، همچنین می‌تواند عامل نوعی سرطان به نام کارسینوم هپاتوسلولار باشد.

در سال ۲۰۱۵، ۸۸۷۰۰۰ مرگ و میر در سراسر جهان با ابتلا به HBV مرتبط بود، که بیشتر به دلیل عوارض ایجاد شده در بیماری رخ داده‌است، در آمریکا تعداد مبتلایان به HBV نزدیک به ۳۳۷۰ نفر گزارش شده‌است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری رقم واقعی مبتلایان را حدود ۲۱۹۰۰ نفر تخمین زده‌است.

در حال حاضر درمانی برای هپاتیت B وجود ندارد، با‌این‌حال، میزان بروز آن در کشورهایی که از واکسن استفاده می‌کنند، کاهش یافته است و واکسن ۹۵٪ در برابر ابتلا به عفونت موثر است. روش‌های انتقال و علائم هپاتیت ب عبارت‌اند از:

  • رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده به ویروس
  • استفاده از سرنگ مشترک با فرد آلوده جهت مصرف مواد مخدر یا استروئید
  • انجام خالکوبی با سوزن‌های غیر بهداشتی
  • برخورد با اجسام تیز غیر بهداشتی به خصوص در کارکنان حیطه‌ی بهداشتی
  • استفاده از وسایل شخصی مشترک، مانند مسواک و تیغ اصلاح
  • گاز گرفتگی توسط فرد آلوده به ویروس
  • مادر آلوده می‌تواند ویروس را در هنگام شیردهی به نوزاد خود منتقل کند.
هپاتیت a واگیردار است؟
این بیماری یکی از انواع واگیردار هپاتیت است و از طریق در تماس بودن با فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود.

۳. هپاتیت سی، هپاتیت ث (هپاتیت C)

ویروس هپاتیت C می‌تواند منجر به آسیب و تورم کبدی شود و از هر ۴ نفر، ۱ نفر مبتلا به سیروز کبدی و در نهایت سرطان کبد می‌شود. در حال حاضر خون‌های اهدایی از نظر ویروس هپاتیت سی مورد آزمایش قرار می‌گیرند، اما افرادی که خون و یا اعضای پیوندی را قبل از آزمایش دریافت می‌کنند، در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

سایر گروه‌های در معرض خطر شامل کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی هستند که در تماس با اجسام تیز، مصرف‌کنندگان داروهای وریدی و نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HCV قرار دارند.

تعداد موارد مبتلا به HCV در ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ حدود ۳ برابر افزایش یافت که ۲,۴۳۶ مورد گزارش شده، با‌این‌حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال ۲۰۱۵ رقمی حدود ۳۳,۹۰۰ را تخمین زده‌است. جهت پیشگیری از هپاتیت C واکسن وجود ندارد، اما با اقدامات درمانی قابل بهبود است.

متن انگلیسی:
There are 5 main hepatitis viruses, referred to as types A, B, C, D and E.
ترجمه فارسی:
۵ ویروس اصلی هپاتیت وجود دارد که شامل A، B، C، D و E می‌شوند.

به نقل از سایت who

۴. هپاتیت D یا هپاتیت دی

بیماری هپاتیت دی چیست؟ هپاتیت دلتا یا هپاتیت d یکی دیگر از انواع هپاتیت است. این بیماری تنها در صورتی ایجاد می‌شود که به هپاتیت ب مبتلا شده‌باشید. کسی را پیدا نمی‌کنید که هپاتیت دلتا را بدون هپاتیت ب بگیرد. هپاتیت دی خطرناک ترین نوع هپاتیت است. هرچند این بیماری چندان دیده‌نمی‌شود و در افراد وجود ندارد. بروز این بیماری بسیار نادر است.

۵. هپاتیت E یا هپاتیت ای

با خوردن ویروسی هپاتیت e به آن مبتلا می‌شوید. این بیماری از انواع هپاتیت است و در مدفوع فرد آلوده وجود دارد. همچنین می‌توان از طریق گوشت آلوده و نپخته و خوردن مواد غذایی آلوده به این بیماری مبتلا شد. این بیماری بدون هیچ مشکلی بهبود پیدا می‌کند و در بسیاری از افراد هم علائم هپاتیت ای را ایجاد نمی‌کند. اما ممکن است که در افرادی که نقص ایمنی دارند، به صورت مزمن بروز کند.

۶. هپاتیت خود ایمنی چیست؟

هپاتیت خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم مبارزه با عفونت بدن (سیستم ایمنی) به سلول‌های کبدی حمله می‌کند. این یک بیماری مزمن کبدی طولانی مدت است که باعث التهاب و آسیب کبدی می‌شود. متخصصان نمی‌دانند چه چیزی باعث بروز آن می‌شود، اما احتمال ایجاد آن در افرادی که با سایر بیماری‌های خودایمنی زندگی می‌کنند بیشتر است. سایر بیماری‌های هپاتیت اتوایمیون و هپاتیت گوارشی نیز سلامتی افراد را تهدید می‌کنند.

هپاتیت خود ایمنی چیست؟
هپاتیت خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم مبارزه با عفونت بدن (سیستم ایمنی) به سلول‌های کبدی حمله می‌کند.

عوارض بیماری هپاتیت چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که عوارض هپاتیت چیست و آیا این بیماری خطرناک است؟ یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد کند و و باعث عوارض خطرناکی شود، هپاتیت است.

در ادامه به تفکیک نوع هپاتیت به عوارضی که ممکن است برای بیماران ایجاد کند، پرداخته‌ایم. عارضه‌ای که ممکن است بر روی افراد مبتلا بگذارد، در طول عمر و دیگر عوارض است. برخی از عوارض شایع این بیماری شامل موارد زیر است:

  • علائم نارسایی کبد
  • سیروز کبدی
  • فیبروز کبد
  • علائم مسمومیت کبدی
  • سرطان کبد
  • کبد چرب

سرنوشت فاز حاد بستگی به عوامل مختلف، به ویژه نوع هپاتیت دارد، برخی از افراد تا زمانی که دچار علایم نارسایی کبدی نشده‌اند، از ابتلا به بیماری بی‌خبر هستند.

۱. طول عمر بیماران هپاتیتی چقدر است؟

بیماری هپاتیت بی یکی از بیماری‌های مزمن کبدی است که می‌تواند افراد را در هر سنی بیمار کند. اگر این بیماری زود تشخیص داده‌شود و درمان به موقع صورت گیرد، تا ۷۰٪ افراد احتمال زندگی عادی دارند و امید به زندگی در آنها افزایش پیدا می‌کند.

نکته‌ی مهم این بیماری مزمن است که به خوبی کنترل و مدیریت شود. اگر این بیماری را به خوبی مدیریت کنید احتمال اینکه مانند باقی افراد به زندگی خود ادامه‌دهید، وجود دارد. در واقع در صورت کنترل درست بیماری، تغییری در مدت عمر فرد ایجاد نمی‌شود. اما در صورتی‌که بیماری را به خوبی کنترل نکنید، احتمال مرگ بالا می‌رود.

طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت c چقدر است؟ افرادی که به هپاتیت سی مبتلا هستند و این بیماری در آنها تشخیص داده‌می‌شود، می‌توانند تا سال‌ها بعد از تشخیص زندگی کنند اما این مدت در آنها تفاوت می‌کند. تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داده‌است که افرادی که با بیماری هپاتیت C شناخته‌شده‌اند، ۱۵ سال کمتر از کسانی که این بیماری را دارند، زندگی کرده‌اند. در این بیماری، کبد به علت آسیب شدید که به آن وارد می‌شود دیگر نمی‌تواند به خوبی فعالیت کند و از طول عمر فرد به طرز چشمگیری کم می‌شود.

۲. آیا هپاتیت ب کشنده است؟

بیماری هپاتیت B یک بیماری مزمن است. بیماری مزمن به این معنی است که برای مدت طولانی با شما همراه است و درمان ندارد. اما می‌توانید بیماری‌های مزمن را کنترل کنید و از بدتر شدن علامت‌های آنها جلوگیری کنید. بیماری هپاتیت ب اگر درمان و مدیریت نشود و جدی گرفته‌نشود و یا دیر تشخیص داده‌شود می‌تواند باعث مرگ شخص شود. چرا؟

زیرا کبد را از کار می‌اندازد. زمانی که کبد از کار بیفتد، بدن نمی‌تواند به خوبی به زندگی خود ادامه دهد. پس بیماری هپاتیت بی بیماری کشنده نیست، اما متناسب با رویکردی که با آن دارید می‌تواند کشنده باشد. البته بیماری هپاتیت ب می‌تواند باعث سرطان کبد شود.

۳. عوارض واکسن هپاتیت ب در بزرگسالان چیست؟

واکسن هپاتیت برای چه کسانی لازم است؟ هنگامی که بزرگسالان واکسن هپاتیت ب را تزریق می‌کنند، معمولا دچار عوارض نمی‌شوند. اما در مواردی که فرد به عوارض واکسن مبتلا می‌شود می‌تواند هر یک از موارد زیر را تجربه کند؛

  • درد قفسه سینه
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و لرزش در پاها و مفاصل
  • احساس درد در گردن و فک
  • خستگی و ضعف و بی‌حالی
  • درد در محل تزریق واکسن
  • قرمز شدن محل تزریق واکسن
  • تب

در صورت شدید بودن علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اما برای درمان علائم خفیف‌تر بهتر است از درمان‌های علامتی استفاده کنید.

چگونه می توان از هپاتیت پیشگیری نمود؟

درمان هپاتیت می‌تواند خطرناک و دشوار باشد، بنابراین توصیه می‌شود که از اقدامات پیشگیرانه در برابر عفونت احتمالی استفاده شود. شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، جلوگیری از تزریق با سرم آلوده و رابطه جنسی محافظت‌شده می‌تواند به جلوگیری از گسترش هپاتیت کمک کند.

چگونه می توان از هپاتیت پیشگیری نمود؟
شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، جلوگیری از تزریق با سرم آلوده و رابطه جنسی محافظت‌شده می‌تواند به جلوگیری از گسترش هپاتیت کمک کند.

۱. پیشگیری از هپاتیت A

هپاتیت A بیشتر از طریق غذا و آب آلوده منتقل می‌شود، اقدامات زیر به خصوص در هنگام سفر می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به عفونت کمک‌کننده باشد:

  • بعد از دستشویی دست‌ها را با صابون بشویید.
  • فقط مواد غذایی را که تازه پخته شده‌اند مصرف کنید.
  • اگر از بهداشتی بودن آب منطقه‌ای که در آن حضور دارید، اطمینان ندارید، از آب‌های معدنی شرکتی یا آب جوش استفاده کنید.
  • اگر به سلامت محیط اطمینان ندارید، از میوه‌های قابل پوست‌گیری استفاده نمایید.
  • در صورتی‌که از تمیزی و ضدعفونی بودن سبزیجات مطمئن هستید، آنها را به صورت خام مصرف نمایید.
  • قبل از سفر به مناطقی که نوع A در آنجا شایع است، واکسن HAV دریافت کنید.

واکسن هپاتیت آ

واکسن هپاتیت آ یکی از واکسن‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری هپاتیت تزریق می‌شود. این واکسن تا حدود ۱۵ سال برای فرد ایجاد ایمنی می‌کند. البته این واکسن را باید بعد از یک سالگی تزریق کرد و نمی‌توان در سنین پایین‌تر تجویز کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این واکسن این است که برای ایجاد ایمنی توسط آن به ۲ دوز نیاز است.

معمولا واکسن هپاتیت A اثرات جانبی شدیدی ندارد و ایجاد اثرات جانبی شدید در آن بسیار نادر است. یکی از عوارضی که ممکن است در اثر تزریق واکسن در فرد ایجاد شود و البته که نسبت به سایر عوارض شایع‌تر ست، درد در ناحیه تزریق واکسن است. در صورت هر یک از موارد زیر در مورد دریافت واکسن نوع A از پزشک یا بخش بهداشت محلی خود سوال نمایید:

  • در صورت هرگونه سفر خارج از کشور طی مدت اخیر، به ویژه به کشور مکزیک یا آمریکای جنوبی یا مرکزی یا مناطقی که از سطح بهداشت و سلامت ضعیفی برخوردار بودند.
  • مراجعه به رستورانی که اخیرا پیرامون هپاتیت A گزارشی داشته‌است.
  • تشخیص هپاتیت در فردی که به شما نزدیک است، مانند هم اتاقی یا پرستار.
  • در صورت تماس جنسی با فردی که به این بیماری مبتلا است.

۲. پیشگیری از هپاتیت B

جهت به حداقل رساندن خطر انتقال اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در صورتی‌که ناقل بیماری هپاتیت B هستید، شریک جنسی خود را آگاه نمایید و از شریک جنسی خود نیز پیرامون مبتلا بودن به بیماری پرسش نمایید.
  • رابطه‌ی جنسی حفاظت‌شده با استفاده از کاندوم را تمرین نمایید.
  • فقط از سوزن‌های استفاده‌نشده، استفاده کنید.
  • از مسواک، تیغ و لوازم مانیکور (ناخن‌گیر و موارد دیگر) به صورت مشترک استفاده ننمایید.
  • در صورت اقدام جهت مواردی مانند خالکوبی، پیرسینگ یا طب سوزنی، از استریل بودن دستگاه و لوازمات اطمینان حاصل نمایید.
  • اگر در معرض خطر هستید، واکسن HBV دریافت نمایید.

۳. پیشگیری از هپاتیت C

این نوع هپاتیت اغلب از طریق مایعات آلوده‌ی بدن منتقل می‌شود، مراحل زیر می‌توانند به پیشگیری از راههای انتقال هپاتیت c کمک کنند:

  • از سوزن، مسواک و لوازم مانیکور به طور مشترک استفاده نکنید.
  • در صورت اقدام به پیرسینگ یا سوراخ کردن پوست، از استریل و تمیز بودن لوازمات اطمینان حاصل نمایید.
  • در مصرف الکل زیاده‌روی نکنید.
  • از مصرف مواد مخدر تزریقی بپرهیزید.
  • نوع A و C قابل درمان هستند، اما نوع B تنها با واکسن قابل پیشگیری است و راه درمانی آن هنوز در حال پیشرفت است.

برای اطلاع از انواع هپاتیت، علائم آن‌ها، روش‌های تشخیص و درمان هپاتیت باید به متخصص گوارش و فوق تخصص کبد مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان گوارش و کبد کشور آشنا شوید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری هپاتیت اواع مختلفی دارد. این بیماری می‌تواند حاد و یا مزمن باشد و انواع ویروس‌هایی که می‌توانند این بیماری را در ما ایجاد کنند، میزان متفاوتی بیماری را خطرناک می‌کنند. در صورت مشاهده‌ی هرگونه علائم هپاتیت به فوق تخصص گوارش، دکتر متخصص داخلی یا بهترین دکتر هپاتیت ایران در سایت دکترتو مراجعه کنید.

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها واکسن است. همچنین می‌توان از طریق روش‌های دارویی هم برای کنترل و درمان بیماری اقدام کرد. در صورت وجود هر سوال می‌توانید از دکتر گوارش آنلاین یا دکتر داخلی آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بیماری هپاتیت یک بیماری مزمن و حاد است. در موارد بسیاری این بیماری نوع مزمن می‌شود و کشنده نیست اما می‌توان آن را با روش‌های مختلفی کنترل کرد. اما اگر هپاتیت درمان و کنترل نشود، می‌تواند زندگی را مختل کند و سلول‌های کبدی را از بین ببرد. در افرادی که به بیماری هپاتیت مبتلا هستند، بررسی دائمی چکاپ‌ها موثر است.

هپاتیت به معنای التهاب کبد است. کبد یک اندام حیاتی است که مواد مغذی را پردازش می‌کند، خون را فیلتر می‌کند و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. هنگامی که کبد آسیب ببیند، عملکرد آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

هپاتیت سی از همه‌ی انواع هپاتیت خطرناک‌تر است. زیرا این هپاتیت معمولا آسیب‌های شدید و جبران‌ناپذیری به کبد وارد می‌کند و می تواند طول عمر فرد را کوتاه کند. البته هپاتیت ب بیشترین آمار ابتلا را دارد و بسیار از هپاتیت سی ساده‌تر منتقل می‌شود، از این بابت این بیماری را باید جدی‌تر گرفت و ممکن است که ترس بیشتری در افراد ایجاد کند. زیرا آمار ابتلا به سرطان در هپاتیت ب بیشتر از هپاتیت ث است.

علائم هپاتیت حاد می‌تواند شامل تب، خستگی، از دست‌دادن اشتها، حالت تهوع، درد شکم، ادرار تیره، مدفوع روشن، درد مفاصل و یرقان باشد.

این ویروس‌ها در بیرون از محیط بدن فرد زنده نمی‌توانند زنده بمانند. اما اگر در داخل بدن موجود زنده قرار بگیرند می‌توانند بسیار قوی عمل کنند و فرد را آلوده کنند. اگر تعداد ویروس وارد شده و محل ورود این ویروس به اندازه‌ی کافی برای بیماری‌زایی باشد، می‌تواند ایجاد هپاتیت و بیماری HIV کند.

این بیماری می‌تواند از طریق غذا و خوراکی آلوده هم به فرد منتقل شود. پس اگر آب آلوده‌ی یک لیوان که با فرد مبتلا تماس داشته‌است وارد بدن شما‌ شود، احتمال اینکه به این بیماری مبتلا شوید وجود دارد. به همین دلیل یکی از راه‌های انتقال این بیماری به افراد سالم از طریق زندگی‌کردن با یک فرد آلوده است. شما در تمام مدت با مواد غذایی و ظروف آلوده‌ی این افراد در ارتباط هستید و ممکن است که به هپاتیت مبتلا شوید.

خیر. هپاتیت ب و ث درمان ندارند. اما این بیماری‌ها از انواع بیماری های کبدی مزمن هستند. برای درمان این بیماری‌ها می توان از روش‌های درمان علامتی کمک گرفت. با درمان علامتی می‌توان از بدتر شدن و آسیب دیدن کبد جلوگیری کرد. هپاتیت سی هم یک بیماری مزمن کبدی غیرقابل درمان است که در بهترین حالت می‌توان آن را با دارو و سبک زندگی مناسب کنترل کرد و از آسیب جدی دیدن کبد جلوگیری کرد.

برخی از انواع هپاتیت واگیردار است. مثلا هپاتیت آ و هپاتیت e از انواع واگیردار هستند و با ارتباط با فرد آلوده به انها مبتلا می‌شوید. هپاتیت ب هم می‌توانید از طریق تماس جنسی منتقل شود.

واکسن هپاتیت به طور کلی در دوران بارداری بی‌خطر است (به خصوص برای هپاتیت B) و این واکسن برای زنان باردار که در معرض خطر عفونت هپاتیت هستند توصیه می‌شود.

الکل ضدعفونی‌کننده و شستن دست ویروس را از بین نمی‌برند یا از بین نمی برد اما می‌توانند به کاهش خطر انتقال عفونت کمک کنند.

معمولاً برای آزمایش هپاتیت نیازی به ناشتا بودن نیست.

احتمال انتقال از طریق سرویس بهداشتی بسیار کم است. ویروس‌های هپاتیت بیشتر از طریق داشتن رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شوند.

هپاتیت B و C می‌تواند از طریق تماس با بزاق عفونی مانند مسواک مشترک، تیغ یا وسایل حاوی خون آلوده منتقل شود.

برخی از آزمایشگاه‌ها در روز جهانی هپاتیت، آزمایش هپاتیت را به صورت رایگان انجام می‌دهند. آزمایش ایدز هم به طور رایگان در مرکز بیماری‌های رفتاری انجام می‌شود. می‌توانید از لیست مراکز آزمایش رایگان ایدز کمک بگیرید.

بعد از تزریق هپاتیت ممکن است که دچار تب شوید. می‌توانید جای تزریق واکسن را با کمپرس سرد یا گرم آرام کنید. نیازی به مراقبت دیگری وجود ندارد. تنها در صورتیکه بار اول است این واکسن را می‌زنید و در بدن خود علائمی مانند راش‌های پوستی، تنگی نفس یا علامت دیگری که نشان‌دهنده‌ی واکنش‌های حساسیت‌زا بود، دیدید، به دکتر مراجعه کنید.

برخی از افراد بهتر است که این واکسن را تزریق کنند. این افراد شامل موارد زیر هستند:
• افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، مثلا افرادی که با بیماران مبتلا به هپاتیت زندگی می‌کنند.
• کسانی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به خدمت هستند.
• افرادی که سفرهای خارجه زیاد می‌روند.
• کسانی که معتاد هستند.
• افرادی که به بیماری‌هایی عفونی مبتلا هستند.
• کسانی که با افراد پرخطر سکس دارند.
• آنهایی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند.
واکسن هپاتیت باید برای همه تزریق شود. این واکسن بسیار بااهمیت است و می‌تواند نتایج خوبی در سلامت و طول عمر داشته‌باشد.

فرق هپاتیت و ایدز این است که از انواع مختلفی از ویروس‌های RNA هستند.

فرق دو بیماری، تفاوت در آنتی‌ژن سطحی آن‌ها است. اگر هپاتیت دارید، احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب بیشتر است.

ویروس هپاتیت و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ویروس‌های DNA بافتی هستند که به ترتیب سلول‌های کبدی و سلول‌های اپیتلیال سنگفرشی پایه را آلوده می‌کنند‌. هر دو ویروس اغلب در ژنوم میزبان انسان ادغام می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هپاتیت

  1. زهرا شریفی گفت:

    سلام روز بخیر.من طی ۲هفته آنزیم کبدم از ۱۱۲ به۱۷۰ رسیده ،ممکنه هپاتیت باشه.سونوگرافی دادم کبد چرب ندارم

  2. ناشناس گفت:

    سلام من انزیم کبد ۴۵و ۸۵ خارش پوست دارم آیا من هپاتیت دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      افزایش انزیم کبدی شما می تونه عامل خارش پوست شما باشد ولی الزاما شما دچار هپاتیت نیستید. کبدچرب نیز موجب افزایش آنزیم های کبدی می شود. بنابراین بهتره ضمن انجام سونوگرافی شکم و بررسی کبد چرب به متخصص کبد مراجعه و درمان را پیگیری کنید.
      بهترین فوق تخصص کبد

      1. نرگس گفت:

        سلام وقتتون بخیر ببخشید من پدرم چند روزه شکمشون درد میکرد الان هم رنگ صلبیه چشمشون و بدنشون زرد شده خارش پوستی هم دارن .
        ببخشید این علائم نشونه کدوم هپاتیت هستش

  3. همتا گفت:

    سلام
    من یکی از همکارانم به تازگی متوجه شده که هپاتیت داره
    ایا لازمه منم ازمایش بدم
    احتمالش هست که منم مبتلا شده باشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انتقال هپاتیت از راه خون و فرآورده های خونی و مخاط بدن است و نمی تونه از همکار شما بدون هیچ ارتباطی به شما منتقل شده باشه.

  4. L.M گفت:

    سلام وقت بخیر .مادرم چندوقتی هست بدنش خال ه‌ای ریز قرمز رنگی دارن و همچنین حالت تهوع و بی اشتهایی هم اضافه شده
    ینی ممکن هست هپاتیت باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر نمیرسه دانه های پوستی ایشون به علت هپاتیت باشه و بهتره با مراجعه به متخصص گوارش سیستم گوارش و صفرا و کبد ایشون بررسی بشه. از این لینک میتونید نوبت مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی بگیرید.
      پزشک متخصص گوارش

    2. زهرا شریفی گفت:

      سلام روز بخیر.من طی ۲هفته آنزیم کبدم از ۱۱۲ به۱۷۰ رسیده ،ممکنه هپاتیت باشه.سونوگرافی دادم کبد چرب ندارم

  5. نیلا گفت:

    سلام وقت بخیر ، چگونه با بررسی سطح زیرین زبان و ملتحمه بیمار ، در باره ابتلای آن شخص به هپاتیت قضاوت کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آزمایش خون و سنجش آنتی ژن و آنتی بادی هپاتیت مورد نیاز است. معاینه ملتحمه و زیر زبان تشخیص قطعی نیست. از این لینک میتونید با متخصص عفونی مشورت کنید.
      متخصص عفونی

  6. امید گفت:

    سلام hbsag8.3 هست و hbsab28هست ازمایش شمارش ویروس هم دادم منفی بوده یعنی هپاتیت پیدا نکردن الان وضعیتم چطوریه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این آزمایش هپاتیت قبلی شما و ایمنی کنونی را بیان می کند.

      1. امید گفت:

        سلام احتمالش هست hbsag منفی بشه؟ و اینکه بعدازظهر احساس خارش دارم این علتش چیمیتونه باشه تشکر میکنم وقت گذاشتین.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          با ایمن شدن فرد آنتی بادی بیشتر میشه و عدد آنتی ژن درگیری قبلی را نشان می دهد. خارش شما میتونه به علت آلرژی یا حساسیت باشه صرفا علتش هپاتیت نیست. از این لینک با متخصص گوارش مشورت کنید.
          بهترین پزشکان گوارش و کبد

  7. نگار گفت:

    سلام ، ازمایش انتی بادی رو ک انجام دادیم پاییم بوده و یه دوز از واکسن هپاتیت تزریق شده ب مدت بیست روز درد شکم ، و عضلات و اسهال و استفراغ داره بیمار، و پوستشم دوت دون ریز قرمز ایجاد شده لطفا بگین چیکار باید کرد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آنزیم های کبدی باید چک شوند و بیمار توسط متخصص گوارش ویزیت شوند. از این لینک نوبت بگیرید.
      نوبت دکتر گوارش و کبد

    2. مهران گفت:

      با سلام کبد من چربه گرید ۱ هم خارش شدید پوست دارم هم کهیر میزنه بدنم ب تازگی سنگینی کبد رو احساس میکنم با درد ،ممکنه ب هپاتیت دچار شده باشم

  8. Ali گفت:

    سلام وقت بخیر .بالا بودن آنزیم های کبدی در آزمایش خون می تواند دلبل بر هپاتیت باشد؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بالا بودن آنزیم های کبدی قطعا دلیل بر هپاتیت نیست و ممکنه کبد چرب یا اختلال عملکرد کبد باشه که نیازه متخصص گوارش شما رو ویزیت کنه.

  9. Said گفت:

    سلام وقت بخیرآیادرآزمایش ازدواج بیماریhivتشخیص داده میشودوبه بیماراطلاع داده میشود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله ابتلا به بیماری ایدز در آزمایش ادرار بررسی می شود.

      1. Omid گفت:

        ازمایش ادرار از کی تا حالا واسه تشخیص hiv انجام میشه فقط با آزمایش خون با یک آزمایشه مخصوص قابل تشخیصه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          فرد مبتلا به HIV ممکنه در ظاهر سالم به نظر بیاد و برای مدت طولانی هیچ علامتی از بیماری یا عفونت نداشته باشه. به همین دلیل میشه گفت که تنها راه تشخیص عفونتHIV، انجام آزمایش خون هست.

  10. عرفان گفت:

    سپاس از شما ؛ عالی بود