علت تب و لرز ناگهانی چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لرز یک واکنش فیزیولوژیکی طبیعی بدن برای تولید گرما و افزایش دمای مرکزی بدن است. این اتفاق بیشتر به دلیل قرار گرفتن در دمای سرد، سرماخوردگی یا کرونا ایجاد می‌شود. روش‌های دارویی و خانگی می‌توانند به درمان‌ لرزش شدید بدن کمک کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت تب و لرز ناگهانی چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

لرز بدن یکی از بدترین حالت‌هایی است که ممکن است با آن مواجه شوید. تحمل این حالت بسیار ناخوشایند است و می‌تواند در شما سردی و ناخوشی زیادی را ایجاد کند. همه‌ی ما حداقل یکبار این حس را تجربه کرده‌ایم. معمول‌ترین حالتی که در آن لرز را تجربه کرده‌ایم، سرمای زمستان بوده‌است. اگر در سوز سرما لباس گرم و کافی به تن نداشته‌باشیم، احتمال اینکه به لرز بیفتیم زیاد است. با گرم شدن بدن حتمال بیشتری برای رفع لرز وجود دارد.

اگر برای مدت طولانی دچار تب و لرز شده‌اید، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا سریع‌تر علت آن مشخص و درمان شود. برای دریافت مشاوره تلفنی با دکتر عمومی نیز می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که به بررسی بیشتر این عارضه بپردازیم.

لرز چیست؟

کلمه لرز به انگلیسی chills، به احساس سرما بدون دلیل واضح اشاره دارد. این احساس هنگامی که ماهیچه‌ها مکررا منقبض و منبسط می‌شوند و عروق پوست تنگ می‌شوند به وجود می‌آید. لرز می‌تواند با تب همراه باشد و باعث لرزیدن و تکان خوردن شود. لرز ممکن است دائمی باشد، هر حمله ممکن است به اندازه یک ساعت باشد. همچنین لرز ممکن است به طور دوره‌ای تکرار شود و برای دقایقی بماند.

علائم همراه با لرز کدامند؟

برخی لرزها پس از اینکه فرد در معرض سرما قرار گرفت اتفاق می‌افتند. گاهی نیز ممکن است در پاسخ به عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی باشند که باعث تب نیز می‌شوند. بیماری‌های بسیار متنوعی ممکن است با تب و لرز همراه باشند. انواع بیماری‌های عفونی، روماتولوژیک و برخی سرطان‌ها ممکن است با تب و لرز تظاهر کنند. شایع‌ترین علائمی که ممکن است همراه با لرز مشاهده شوند عبارت‌اند از:

  • اسهال و استفراغ
  • سرفه
  • بدن درد
  • سفتی گردن
  • کاهش هوشیاری
  • سردردی که با خم شدن به جلو تشدید می‌شود
  • خلط گلو
  • ترشحات سبزرنگ بینی
  • تکرر و سوزش ادرار
  • ادرار بدبو
  • ترشحات واژینال بدبو
  • درد در پهلو
  • تورم در شکم و علائم بسیار زیاد دیگر ممکن است به همراه آن وجود داشته‌باشند. البته ممکن است تب و لرز به عنوان تنها علامت بیماری وجود داشته باشد.

بهترین روش درمان لرز بدن چیه؟

با دکتر عمومی مشورت کن.

۱. لرز بدون تب نشانه چیست؟

واکنش‌های احساسی مانند اضطراب، استرس یا ترس می‌توانند باعث ایجاد لرز بدون تب شوند. در شرایط استرس‌زا، بدن هورمون‌های استرسی مانند آدرنالین ترشح می‌کند که باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود. این اتفاق می‌تواند منجر به احساس سردی و لرزش ناگهانی شود.

۲. تب و لرز بعد از کشیدن دندان عقل

سیاری از بیماران پس از جراحی کشیدن دندان عقل تب بالا را تجربه می‌کنند. اگر بیمار تب بسیار بالایی داشته باشد، احتمالا در محل جراحی دندان دچار عفونت شده است. تب چند درجه خطرناک است؟ اگر تب بالای ۴۰ درجه باشد بسیار خطرناک است و احتمال تشنج وجود دارد. در این شرایط، برخی از بیماران احساس لرز خواهند کرد.

۳. کهیر و تب و لرز

کهیر معمولاً نشانه‌ای از واکنش آلرژیک است و می‌تواند در اثر شرایط مختلف، از جمله تغییرات محیطی یا بیماری‌ها، ایجاد شود. همچنین می‌تواند واکنشی به یک دارو باشد. برای درمان آن باید به دکتر عمومی مراجعه کرد.

۴. تب و لرز بعد از عمل سنگ کلیه

اگر به تازگی عمل جراحی خارج کردن سنگ کلیه داشتید، برای دو روز اول پس از عمل، پزشک شما معمولا یک داروی آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند. در صورت بروز عفونت، علائم آن شامل تب، لرز و بدتر شدن درد کلیه خواهد بود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

۵. علت لرز در بیماران سرطانی

در برخی موارد، لرز نشانه سرطان خون یا لوسمی است. علائم لوسمی ممکن است شامل تورم غدد لنفاوی همراه با تب، لرز، خستگی، از دست دادن اشتها، تعریق شبانه، درد شکم و عفونت‌های مکرر باشد.

علائم همراه با لرز کدامند؟
در برخی موارد، لرز نشانه سرطان خون یا لوسمی است.

علت لرز بدن چیست؟

علت بروز لرزها معمولا با بیماری‌های زیر مرتبط هستند:

  • بیماری های گوارشی، باکتریایی یا ویروسی
  • آنفولانزا یا سرماخوردگی ساده
  • مننژیت یا عفونت پرده‌های اطراف مغز
  • عفونت‌های سیستم عصبی
  • عفونت سینوس‌ها
  • پنومونی یا عفونت ریه
  • توبرکلوز یا سل
  • مونونوکلئوز عفونی: نوعی عفونت ویروسی با علائم تنفسی
  • گلودرد استرپتوکوکی: گلودرد ناشی از عفونت با باکتری استرپتوکوک
  • عفونت مجاری ادراری
  • عفونت‌های لگنی
  • سنگ کلیه
  • پانکراتیت حاد: عفونت لوزالمعده که ناگهان شروع شود.
  • مالاریا
  • تونسیلیت: التهاب لوزه‌ها
  • آبسه‌های اطراف لوزه‌ها که ممکن است عارضه به جا مانده از التهاب لوزه باشد.
  • سپسیس: وجود عفونت در خون
  • بیماری‌های خودایمنی (روماتولوژیک)
  • برخی سرطان‌ها مانند لوکمی.

۱. لرز در کودکان نشانه چیست؟ (علت تب و لرز ناگهانی در کودکان)

زمانی‌که کودک به لرز دچار می‌شود، معمولا قرار است که تب او در چند ساعت آینده بالا برود. تب و لرز در کودکان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های خطرناکی مانند مالاریا باشد. بنابراین باید به لرز بدن توجه بیشتری نشان دهیم. از طرفی لرز در کودکان اهمیت زیادی دارد، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به قدرت بزرگسالان نیست.

۲. علت تب و لرز چیست؟ (علت تب و لرزهای مکرر)

احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید که تب و لرز همراه با هم بروز می‌کنند. اما چرا این دو علامت معمولا با هم دیده‌می‌شوند؟ نشان‌دهنده‌ی چه مشکلاتی هستند؟ دمای پایین و سرما یکی از اصلی‌ترین علت‌های تب و لرز است. گاهی نیز عفونت‌ها و ویروس‌ها نیز می‌توانند باعث ایجاد تب و لرز شوند.

زمانی‌که شما به لرز دچار می‌شوید، ماهیچه‌های بدن شما منبسط و منقبض می‌شوند و همین مسئله در گرم شدن بدن موثر است. پس در مواقع زیادی شما این دو مورد (تب و لرز) را با هم می‌بینید.

۳. علت لرز بدن بدون تب چیست؟

لرز بدون تب علامت چیست؟ اگر به لرز بدون تب دچار شده‌اید، ممکن است که عوارض جانبی مصرف برخی از داروها باشد که با استفاده‌ی آنها به لرز دچار می‌شوید. همچنین اگر دوز اشتباه و بیشتر داروهای بدون نیاز به نسخه را دریافت کنید، ممکن است که به لرز بدون تب دچار شوید. قبل از مصرف هر دارویی سعی کنید که توضیحات آن را به خصوص درباره عوارض جانبی مطالعه کنید.

علت لرز بدون تب و احساس سرما در خواب

علت لرز شبانه در زنان و مردان و علت لرز ناگهانی بدن در خواب چیست؟ در صورتیکه شب در اتاق سرد بخوابید و یا بر روی تن خود به اندازه‌ی کافی پتو و پوشش نیندازید، همچنین اگر لباس گرم کافی نپوشید، ممکن است احساس سرما و لرزش بدن در خواب پیدا کنید. حتی ممکن است که به دلیل ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به سرماخوردگی و یا مشکلاتی مبتلا شوید و این در شما بروز کند.

دلیل لرز بدون تب در بارداری (احساس لرز در بارداری و جنسیت جنین)

احساس سرما و لرز در اوایل بارداری می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش خون‌رسانی در سطح بدن باشد. برخی از زنان در صورت سقط جنین نیز دچار لرز می‌شوند، اما به نظر نمی‌رسد ارتباطی بین سقط جنین و احساس سرما وجود داشته باشد.

دلیل لرز بدون تب در بارداری چیست؟
احساس سرما و لرز در اوایل بارداری می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش خون‌رسانی در سطح بدن باشد.

۴. علت لرز ناگهانی بدن چیست؟

اصلی‌ترین علت لرز یهویی بدن، سرمای بدن است. هنگامی که به سرمای بدن مبتلا می‌شوید، معمولا با لرز خود را نشان می‌دهد. بدن شما شروع به لرز می‌کند تا با تولید گرما در ماهیچه‌ها کمی بدن شما را گرم کند.

۵. تب و لرز کرونا به چه علت اتفاق می افتد؟

کرونا یک عفونت ویروسی است که با ابتلا به آن، بدن شما شروع به لرز می‌کند تا با تولید گرما در ماهیچه‌ها، سرما را از بدن دور کند. همچنین لرز یکی از واکنش‌های دفاعی بدن در مواجهه با بیماری است.

۶. علت لرز و احساس سرما در تابستان

احساس سرما و لرز در بدن نشانه چیست؟ تب و لرز ناگهانی در فصل گرم می‌تواند به علت سرد و گرم شدن بدن در سرماخوردگی باشد. خوابیدن زیر کولر، خشک نکردن موها بعد از حمام و شستن صورت با آب سرد همگی از دلایل بروز این اتفاق هستند. لرز در بدن به علت سرما نشانه‌ی فعالیت بدن برای گرم کردن ماهیچه‌ها است. بدن ما مانند یک موتور شروع به لرزیدن بیشتر می‌کند تا شما را گرم کند.

۷. علت تب و لرز و عرق شبانه چیست؟ (تب و لرز و عرق زیاد نشانه چیست؟)

علت لرزهای شبانه چیست؟ در صورتیکه به لرز و عرق شبانه دچار شوید، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. معمولا تب و لرز به عرق شبانه می‌انجامد و این موارد می‌توانند ناشی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی باشند. برای درمان این مشکل باید به دکتر مراجعه کنید. اگر به عفونت مبتلا باشید، باید دارو درمانی انجام شود. تب و لرز نشانه‌ی مبارزه‌ی بدن با این مشکل است.

۸. علت لرز و حالت تهوع قبل از پریودی

احساس لرز از داخل بدن و علت لرز قبل از پریود برای اکثر زنانی که حالت تهوع را در طول یا قبل از قاعدگی خود تجربه می‌کنند، به دلیل سندرم پیش از قاعدگی (PMS) رخ می‌دهد. هورمونی به نام پروستاگلاندین در طول ماه در بدن شما گردش می‌کند که باعث تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد می‌شود. با مصرف مفنامیک اسید و استامینوفن می‌توان به بهبودی PMS کمک کرد.

۹. علت لرز بدن و معده درد

بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها ممکن است باعث درد و لرز معده شوند که شامل سرماخوردگی، گاستروانتریت، عفونت ادراری و پروستاتیت هستند. گاهی اوقات نیز درد معده باعث گرفتگی یا احساس سوزش می‌شود. اگر سابقه رفلاکس معده دارید، این هشدار را باید جدی بگیرید.

۱۰. علت تب و لرز و استخوان درد

تب، لرز، درد مفاصل و ضعف بدن از علائم بیماری‌هایی مانند گاستروانتریت یا گلودرد ویروسی هستند. عفونت‌های باکتریایی مانند سل یا عفونت‌های موضعی مانند آبسه نیز ممکن است این علائم را ایجاد کنند.

علت تب و لرز و استخوان درد چیست؟
تب، لرز، درد مفاصل و ضعف بدن از علائم بیماری‌هایی مانند گاستروانتریت یا گلودرد ویروسی هستند.

با دیدن علائم لرز، چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر بایستی برای تشخیص بیماری و مسئله به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر تب و لرز بعد از ۴۸ ساعت با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکرد.
  • همچنین اگر علائمی مانند سفتی گردن، خس خس، سرفه شدید، تنگی نفس، گیجی، بی‌حالی، تحریک‌پذیری، درد شکم، ادرار دردناک، کاهش ادرار یا تکرر ادرار، استفراغ جهنده، حساسیت غیرطبیعی به نور وجود داشت.
  • اگر کودک تب دار زیر ۳ ماه باشد، کودک تب‌دار بین ۳ تا ۶ ماه که تحریک‌پذیر یا بی‌حال باشد، کودک تب‌دار ۲۴ ماه تا ۱۷ سال که تب بیش از ۳ روز باقی بماند و به درمان پاسخ ندهد.

متن انگلیسی:
Chills (shivering) are caused by rapid alternation between muscle contractions and relaxation.
ترجمه فارسی:
لرز بدن در اثر حرکات سریع انقباض و انبساط عضلانی ایجاد می‌شود.

به نقل از سایت healthline

تشخیص علت لرز در بدن چگونه انجام می شود؟

در صورتیکه دچار لرز شده‌باشید، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. دکتر عمومی بعد از بررسی‌های لازم و معاینه فیزیکی و پرسیدن سوالات مخصوصی در شرح حال پزشکی، درخواست آزمایش می‌کند. اگر شما به عفونتی دچار شده‌باشید، ممکن است که برای درمان نیازمند دارودرمانی باشید. مخصوصا اگر گلبول‌های سفید خون شما افزایش یافته باشد. برای درمان باید به دکتر مراجعه کنید، زیرا تب و لرز نشانه‌ی مبارزه‌ی بدن است و نیازمند کمک شما هم هست.

همین الان بهترین متخصص درمان تب بالا را پیدا کن.

درمان لرز به چه صورت است؟

در هنگام تب و لرز از پتو یا لباس‌های ضخیم استفاده نکنید، پاشویه‌کردن یا دوش آب سرد هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین می‌توانید از داروهایی مانند استامینافن، ایبوبروفن یا آسپرین استفاده کنید؛ البته با مشورت پزشک. اگر کسی دچار لرز شده‌باشد اقداماتی را برای راحتی و بهبود در منزل می‌توان انجام داد.

۱. درمان لرز سرماخوردگی

سرماخوردگی که اغلب به آن “لرز” می گویند، معمولاً به عنوان پاسخی به بدن در تلاش برای افزایش دمای خود رخ می دهد. اغلب به دلایل مختلف مانند قرار گرفتن در محیط سرد یا تجربه بیماری با تب یا احساس سرما همراه است. در اینجا چند مرحله کلی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش سرماخوردگی انجام دهید:

روش درمان تب و لرزیدن بدنتوضیحات
بدنتان را گرم نگه‌داریدلباس گرم بپوشید، از پتو استفاده کنید و درزهای ئنجره و در را بگیرید.
نوشیدنی‌های گرم مصرف کنیدچای گیاهی، آب داغ با لیمو و عسل یا سوپ گرم، می‌تواند گرما و آرامش درونی را فراهم کند.
حمام یا دوش آب گرم بگیریددوش آب گرم به گرم شدن بدن و تسکین سرماخوردگی کمک می‌کند. مراقب باشید از آب داغ استفاده نکنید که ممکن است منجر به سوختگی شود.
مایعات کافی بخوریدمطمئن شوید که مایعات کافی مانند آب یا دمنوش‌های گیاهی گرم را در طول روز مصرف می۲کنید تا هیدراته بمانید و از سیستم ایمنی بدن خود حمایت کنید.
علت اصلی بیماری را برطرف کنیداگر سرماخوردگی با یک بیماری یا عفونت زمینه‌ای مانند آنفولانزا همراه باشد، استراحت، مصرف داروهای بدون نسخه یا مشاوره با دکتر متخصص برای ارزیابی و درمان بیشتر لازم است.
روش درمان تب و لرز در زمان سرماخوردگی چیست؟

۲. درمان تب و لرز کرونا

برای درمان تب و لرز ناگهانی در طول بیماری کووید ۱۹، موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • برای جلوگیری از کم آبی، حتماً مایعات زیادی مانند آب، آب میوه و سوپ‌های گرم بخورید.
  • به اندازه کافی بخوابید تا به سیستم ایمنی بدن خود در مبارزه با عفونت کمک کنید.
  • از داروهای بدون نسخه یا با نسخه استفاده کنید.

۳. درمان فوری لرز در بزرگسالان و کودکان چیست؟

اگر لرز به علت سرما باشد، درمان فوری آن گرم کردن بیمار است. با گرم کردن بیمار لرز کاهش پیدا کرده و نیازی به منبسط و منقبض شدن بدن برای گرمای ماهیچه‌ها نیست.

۴. بهترین قرص و دارو برای لرز بدن چیست؟ (چه چیزی برای تب و لرز خوب است)

برخی داروهای بدون نسخه، از جمله آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن، می‌توانند تب را پایین آورده و باعث کاهش تب و لرز شوند. هر سه می‌توانند تب را پایین بیاورند، اما آسپرین و ایبوپروفن در کاهش التهاب نیز موثرند. استامینوفن برای تب و لرز اگر در مقادیر بسیار زیاد مصرف شود می‌تواند اثر سمی بر کبد داشته‌باشد.

استفاده طولانی مدت از ایبوپروفن نیز می‌تواند باعث آسیب به کلیه و معده شود. آمپول دگزامتازون برای تب و لرز و شیاف برای تب و لرز کودکان و بزرگسالان نیز مفید است. از این رو بهتر است بدون مشورت پزشک یا داروساز از این داروها برای درمان لرز استفاده نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهترین قرص و دارو برای لرز بدن چیست؟
برخی داروهای بدون نسخه، از جمله آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن، می‌توانند تب را پایین آورده و باعث کاهش تب و لرز شوند.

۵. درمان لرز بدون تب در بزرگسالان چیست؟

درمان اغلب براساس علائم همراه با تب و شدت تب است. اگر تب خفیف است و علامت جدی دیگری وجود ندارد، استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید. تب خفیف ۳۸.۶ درجه سانتی گراد یا کمتر از آن است. بدن را با روانداز نازکی بپوشانید و از ملحفه‌ها یا لباس‌های ضخیم اجتناب کنید.

اسفنج آغشته به آب ولرم روی بدن قرار دهید یا دوش آب سرد بگیرید که می‌تواند به کاهش تب کمک کند. البته آب سرد ممکن است حمله لرز را تحریک کند.

۶. درمان لرز در کودکان چیست؟ (برای لرز کودک چکار کنیم؟)

درمان کودک با تب و لرز به سن کودک، درجه تب و هر علامت همراه دیگری بستگی دارد. به طور کل، اگر تب بین ۳۷.۸ و ۳۸.۹ درجه سانتی گراد باشد و کودک بی‌قرار باشد، می‌تواند قرص یا شربت استامینوفن داد. هیچگاه کودک تب دار را در پتو یا لباس ضخیم نپیچید.

مایعات فراوان به کودک بدهید و آب بدن را حفظ کنید. هیچ گاه به کودک زیر ۱۸ سال آسپرین ندهید. به علت خطر ایجاد سندرم ری که سندرمی نادر است و ممکن است در کودکانی که عفونت ویروسی دارند در صورت تجویز آسپرین ایجاد شود.

۷. درمان خانگی تب و لرز در بزرگسالان و کودکان

روش درمان تب و لرز کودکان در خانه چیست؟ سعی کنید به بیمار مایعات گرم بدهید بخورد. همچنین او را گرم نگه‌دارید. البته اگر لرز همراه با تب باشد نباید فضا را خیلی گرم کنید. در صورتیکه با مشکل مواجه شدید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی استفاده کنید.

۸. درمان لرز و سردی بدن در طب سنتی چیست؟ (دمنوش برای تب و لرز)

برای درمان تب و لرز در طب سنتی از دمنوش‌ها و مایعات گرم استفاده می‌شود. برخی از دمنوش‌هایی که برای گرم‌کردن فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر هستند:

  • دمنوش چای نبات
  • چای آویشن
  • دمنوش پونه.
  • دمنوش زنجبیل برای تب و لرز
  • چای نعناع تند
  • چای لیمو و عسل
درمان لرز و سردی بدن در طب سنتی چیست؟
در هنگام تب و لرز از پتو یا لباس‌های ضخیم استفاده نکنید، پاشویه‌کردن یا دوش آب سرد هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برای درمان لرز ناگهانی بدن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر به لرز دچار شده‌اید، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت دکتر عمومی می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی با دکتر عمومی این مشکل را با دکتر مطرح کنید.

آیا می توان از لرز بدن پیشگیری کرد؟

در صورتیکه تب و لرز ناشی از بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی و یا مالاریا باشد، نمی‌توانید برای پیشگیری از آنها کاری بیش از رعایت بهداشت فردی انجام دهید. اما در مواجهه با سرما، لباس گرم بپوشید! راهی بهتر از این برای پیشگیری از لرز وجود ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکترتو

لرز یکی از نشانه‌هایی است که در سرما و یا مواجهه با برخی از عفونت‌ها با آن روبه‌رو می‌شویم. هنگامی که با این علامت مواجه می‌شویم، معمولا تب هم همراه با آن احساس می‌کنیم. برای اینکه با این علامت مقابله کنیم، باید علت آن را پیدا کنیم. بنابراین ابتدا باید با دکتر عمومی مشورت کنیم. معمولا دکتر عمومی سرماخوردگی و یا آنفولانزا را در شما بررسی می‌کند و در صورت لزوم برای پیدا کردن علت‌های دیگر بررسی‌های بیشتری را انجام می‌دهد.

اگر می‌خواهید که علت لرز را در بدن خود پیدا کنید، بهتر است که از پزشک عمومی و دکتر داخلی نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین با دکتر عمومی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی برای درمان این علامت اقدامات لازم را انجام دهید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

لباس گرم و داروهایی که برای درمان بیماری‌های عفونی به کار می‌روند.

احساس لرز در بدن بدون تب می‌تواند نشانه اضطراب و استرس طولانی مدت، سرد مزاجی و سرد شدن بدن باشد. برای درمان آن بهتر است بدنتان را گرم نگه دارید.

 

خیر، دوش آب گرم در زمان تب توصیه نمی‌شود. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که حمام ولرم با دمای ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد داشته باشید.

بله، لرزهای یائسگی احساس سرمای شدید با لرزیدن هستند که به دمای اتاق ارتباطی ندارد.

بله ممکن است. برخی از زنان در دوران بارداری دچار گرگرفتگی یا لرز، ترشح بیش از حد بزاق و احساس طعم فلز در دهان می‌شوند.

عفونت‌های باکتریایی مانند لیستریا، ذات‌الریه و عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) و سرطان‌ها مانند لوسمی.

بله، علائم عفونت شدید معمولاً شامل لرز، تب، گیجی و بثورات پوستی است.

لرزش می‌تواند به خودی خود رخ دهد یا نشانه‌ای از سایر اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس یا سکته باشد.

زنجبیل، پونه، آویشن و داروهای گیاهی که دمای بدن شما را بالا ببرند می‌توانند مفید باشند.

شیافت دیکلوفناک می‌تواند در کاهش تب و درد موثر باشد. اما اگر تب و لرز ناشی از سرما باشد یا علت ایجاد آن بیماری‌هایی مانند مالاریا باشد، باید به دنبال راهکارهای دیگری باشید.

برای درمان لرز ناشی از کرونا باید درمان بیماری کرونا را در نظر داشته‌باشید. به خاطر داشته‌باشید که این بیماری دوره‌ای دارد که باید بگذرد.

برای درمان تب و لرز در بزرگسالان می‌توانید آنها را گرم نگه دارید و به آنها مایعات گرم بدهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لرز

  1. ارش سلطانب گفت:

    سلام پرم ۴۶سالش هست سه روزهست فقط الرزواحساس سردی دربدن دارد بطوریکه حتی وقتی اب بدستش یاپاهاش میخوره سوزن سوزن میشه ومیلرزه ولی تب یاعلایم دیگرندارد چکارکنیم ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  2. امین گفت:

    سلام من مدتیه بعد ازاتمام قضای حاجت(دفع مدفوع)دچارلرزدرپشت وستون فقرات میشوم میخاستم علت انرا بدونم.ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای معاینه و تشخیص دقیق، توصیه می‌شه به پزشک جراح عمومی مراجعه کنین.
      کسب نوبت از متخصص جراح عمومی:
      لیست متخصصین جراح عمومی

  3. مرجان گفت:

    من هر چند ماه یک بار به مدت پنج یا شش روز تب و لرز خفیف میکنم نمیدونم علتش چیه

  4. مهدی آقایی گفت:

    سلام من توی خواب خیلی لرز و احساس سردی کردم وهیچگونه عارضه ای هم ندارم آیا میتونه از خوردن سردی جات زیاد باشه با توجه به اینکه طبعم سرده ؟

  5. نازی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من پسرم ۵ سالشه
    جدیدا وقتی که کار اشنباهی میکنه دعواش میکنم یا غذا دیرتر آماده میشه میگه قلبم می لرزه
    و دست سمت چپش فقط لرز داره
    و وقتی آروم میشه یا بهش غذا میدم بعد دقایقی خوب میشه
    میخواستم ببینم مشکل جدی یا نه فقط بچه بخاطر برطرف کردن نیازش ب غذا و اینکه به دعوا خاتمه بده برای جلب توجه میگه
    خیلی نگرانشم و با وضعیت کرونا نمیتونم دکتر برم
    گفتم اول تحقیق کنم بعد اقدام
    چون این اتفاق سه باره میوفته

    1. نیما سلام گفت:

      وقت بخیر .تازه این سایت رو دیدم .مادرم دو سال هست لرز داره و چند مرتبه رفتیم آزمایش گرفتن گفتن سالم هست الان داخل خانه هستیم الان برج ۳ هست همه کلر روشن کردن مادر من روش سه تا پتو هست شما رو خدا کمک کنید
      ۰۹۱۵۰۰۶۴۴۱۷

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام
        همراه گرامی ما سایت نوبت دهی آنلاین هستیم و شما برای درمان لازمه به پزشک مراجعه کنین.
        برای این مشکلتون میتونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
        لیست متخصصین داخلی

      2. دکتر مریم گفت:

        حتما ازمایش خون برسی لام خون محیطی و مراجعه به بهداشت جهت انجام لام مالاریا

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از راهنمایی علمی شما

      3. بانو گفت:

        سلام مادرتون صدرصد تیروئید داره یه آزمایش ببرید

  6. بهمنی گفت:

    رفلاکس معده عامل همه این هاست اسید معده تون زیاده از غذاهای ترش و محرک معده پرهیز کنید و شربت سکنجبین بهترین درمانه که واقعا من نتیجه گرفتم

  7. جواد گفت:

    سلام من دچار تب لرز و اسهال شدام ایا نشانه بیماری کروناست

    1. احسان زارعی گفت:

      تقریبن ۸ ماهه که لرز دارم جدیدن استخون دردم بهش اضاف شده ،انواع داروهارو چه وریدی چه عضلانی و چه خوراکی دکتر نوشته انجام دادم اما ،لررم بیشتر شده ،فقطم لرز ،خدایش دیگه کلافه شدم از این وضعیت نیاز به کمممک و راهنمایی دارم ،ممنون میشم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص عفونی یا متخصص داخلی مراجعه کنین:
        لیست متخصصین داخلی
        لیست متخصصین عفونی

      2. پاییز گفت:

        سلام . در باره لرز جستجو میکردم که پست شما را دیدم . من هم حدود یک ماهه دچار لرز خفیف شدم که بخصوص شب ها بیشتره . البته یکمآه پیش شدید بود که با رجوع به دکتر و مصرف دارو کم شد تست کرونا هم منفی بود ولی الان لرز خفیف بخصوص شبانه باقی مانده است . میخواستم ببینم شما برطرف شد مشکلاتآن و علت چی بوده ؟

      3. صبوری گفت:

        سلام.ببخشید میخواستم بدونم شما پیگیر لرزتون شدید؟چی بهتون گفتن؟.مامان منم یه مدتی فقط لرز داره.

    2. hasti گفت:

      سلام.من مادرم خیلی یهویی لرز گرفت و همینطور داره میلرزه و میگه سرده در صورتی که خونه مثل حموم بخار شده.چن تا پتو روش انداختیم اما خب دلیلش و درمانش رو نمیدونیم.اگه پاسخ بدین ممنون میشم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        لازمه که به مراکز درمانی مراجعه کنین تا علت مشخص بشه. ممکنه دچار عفونت شده باشن.

      2. رضا گفت:

        لطفا کبد و‌کیسه صفرا مادرو چک‌کنید

      3. ج،ب گفت:

        من مادرم مشکل ریوی داشت بیشتر اوقات توتابستان زیر پتو بود شما حتما به یه دکتر ریه مراجعه کنید ببینید ریش اب نداشته باشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله مخصوصا اگر نارسایی قلبی داشته باشند احتمال اب اوردگی ریه بیشتر هم می شود

  8. مصطفی محمدنسب گفت:

    با سلام میخواستم بپرسم ک تقریبا ده روزی است ک بویایی مو از دست دادم و بهم گفتن ک مشکل مون تا یک ماه قرنطینه گی اکس میشه میخواستم بدونم واقعیت داره یا نه؟

  9. ارمین گفت:

    منم همینطورم سه ماهه میخواستم ببینم خانم نازنین که نظر دادن مشکلشون برطرف شد و چیزی متوجه شدن؟

  10. Nazanin گفت:

    با سلام من چند وقت پیش مشکل رفلکس معده ومشکل در بلع داشتم دارو امپرازول وفامتاین مصرف کردم وزنی سیلین ورم والتهاب لوزه ام بهترشد ولی قرمزی لوزه داشتم بهتر شد بعد چندوقت جوش در حلق ولوزه دارم قبلا معمولا با دهان هنگام خواب تنفس میکشیدم ولی حالا بیشتر شده با بینی می‌توانم نفس بکشم ولی انتهای بینم کمی مشکل پیدا میکنه خشک میشه سوزش در گلو وبینی دارم وقتی از بینی نفس می‌کنم از گلوم گرفته باشه حس توده در گلوم دارم و دچار مشکل میشم قرمزی گلوم برطرف شده بود ولی مجدد نمی‌دونم شاید بر اثر مصرف فلفل قرمز دوبار مجدد این طور شدم قبلابه چیزی به غیر شیر آلرژی نداشتم وای حالا ادویجات و بعضی سبزی مثل گوجه و کیو مصرف می‌کنم مشکل گرفتگی گلو پیدا می‌کنم بعد چند ساعت گلوم کمی بهتر شد سرگیجه پیدا می‌کنم وسردی دست پا قبلا حساسیت به سرما نداشتم وای حالا با سرما کم پشتم یخ میکنه وحس سرماخیلی زیاد دارم سابقه‌ی سینوزیت دارم لطف راهنمایی بفرماییدباتشکر

    1. رحیمی گفت:

      سلام
      من دچار تب و لزر شدم .تست کوید دادم منفی بوده ولی بعد از ۳هفته دوباره تب و لرز گرفتم
      و آزمایش CRP من سه پلاس بوده
      علت چیه ؟چه اقدامی باید انجام بدم ؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بالا بودن سی آر پی می تونه علت های زیادی داشته باشه مثل عفونت قارچی یا باکتریایی یا ویروسی، التهاب، تب و … برای تشخیص علت لازمه آزمایش های دیگه ای هم انجام بدین. تب مالت رو هم مدنظر قرار بدین. برای این مشکلتون می تونین از متخصص داخلی کمک بگیرین:
        لیست متخصصین داخلی

    2. عادل گفت:

      منم دقیقا همین مشکلات رو دارم همراه با لرز مخصوصا در صبح.ضمن اینکه بصورت متناوب یبوست هم میشم.

      1. سمیرا گفت:

        سلام من یک ماهی هست که دلپیچه دارم ولی بیرونروی نداشتم دل درد شدیدی گرفتم مثل درد اپاندیس دکتر برام ازمایش وسونو نوشت انجام دادم مشکلی نداشتم به غیراز عفونت ادار که برای ده روز دارو مصرف کردم وهمچنان درد داشتم رفتم دکتر گوارش گفتم شاید خونریزی معده کردی اندوسکوپی انجام دادم ولی هنوز جوابش نیومده نمونه گیری شد وقرص پنتومید فعلا مصرف میکنم وقتی نصرف میکنم درد دست چپ که ازکتفم میزنه وامردط اسهال ولرز گرفتم میشه کمکم کنید

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          باید منتظر باشین جواب نمونه برداری اندوسکوپی مشخص بشه .

    3. مهدیه گفت:

      سلام دوست عزیز من هم دقیقا این مشکلات رو دارم، شما مشکلتون رفع شد رفتین پیش پزشک؟

    4. حاجیان گفت:

      سلام من دیشب تب نداشتم ولی صبح که بیدار شدم برای نماز یه مقدار سردم شد وبعد لرز در بدن ایجاد شد واز چند روز قبلش هم پهلو درد داشتم . من بیماری صرع نیز دارم ببخشید می خواستم ببینم آیا این لرز ممکن است مال بیماریم باشد یا مال سرما خوردگی در بدنم است یا به خاطر سرما سرمایی است که صبح به بدنم وارد شده

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        به طور معمول وقتی از خواب بیدار می شین احساس سرما و لرز می کنین که کاملا طبیعی هست.