داروی اگزازپام چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سراکس (اگزازپام) یک بنزودیازپین است که برای درمان اختلالات اضطرابی یا علائم ترک الکل و درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. مصرف این دارو با تجویز روانپزشک امکان‌پذیر است و تولید آن به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، در ایالات متحده آمریکا متوقف شده است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
داروی اگزازپام چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آن

داروی اگزازپام یا سراکس برای درمان علائم اضطراب و ترک الکل استفاده می‌شود و یک بنزودیازپین است که با آرام کردن مغز و اعصاب عمل می‌کند. اقدامات احتیاطی قبل از مصرف سراکس شامل پرهیز از مصرف الکل است، زیرا می‌تواند خواب آلودگی و سرگیجه را افزایش دهد. همچنین در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی باید با احتیاط مصرف شود و قطع ناگهانی آن خطرناک است. اگر نیاز به مصرف دارو دارید، حتما با دکتر مشورت کنید. می‌توانید همین حالا در سایت دکترتو نوبت مشاوره آنلاین و تلفنی بگیرید.

داروی اگزازپام چیست؟

قرص اگزازپام ۱۰ برای چیست؟ داروی اگزازپام برای درمان اضطراب و ترک سوء مصرف الکل یا علائم اعتیاد به الکل استفاده می‌شود. این دارو متعلق به خانواده‌ داروهایی به نام بنزودیازپین‌ها است که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) تاثیر می‌گذارد تا اثر آرام‌بخش و ضد تشنج ایجاد کند.

  • نام تجاری دارو: سراکس
  • نام رایج دارو: اگزازپام – Oxazepam

متن انگلیسی:
Oxazepam, as with other benzodiazepine drugs, can cause physical dependence, addiction, and benzodiazepine withdrawal syndrome.
ترجمه فارسی:
اگزازپام، مانند سایر داروهای بنزودیازپین، می‌تواند باعث وابستگی فیزیکی، اعتیاد و سندرم ترک بنزودیازپین شود.

به نقل از سایت en.wikipedia

نحوه‌ عملکرد داروی اگزازپام چگونه است؟

داروی اگزازپام با افزایش اثرات یک ماده‌ی طبیعی در بدن (گاما آمینوبوتیریک اسید یا GABA فعالیت می‌کند. این کار به تسکین و آرام کردن مغز کمک می‌کند.

اینفوگرافی داروی اگزازپام
داروی اگزازپام برای درمان اضطراب و ترک سوء مصرف الکل یا علائم اعتیاد به الکل استفاده می‌شود.

تفاوت اگزازپام و دیازپام چیست؟

اگزازپام و قرص دیازپام هر دو داروهای بنزودیازپین هستند که برای درمان اضطراب استفاده می‌شوند. با این حال، دیازپام معمولاً قوی‌تر است، مدت اثر طولانی‌تری دارد و برای طیف وسیع‌تری از شرایط از جمله اسپاسم عضلانی و اختلالات تشنج استفاده می‌شود. از سوی دیگر، اگزازپام نیمه عمر کوتاه‌تری داشته و پتانسیل کمتری برای اعتیاد و وابستگی دارد.

نحوه‌ مصرف داروی اگزازپام و دوز مصرفی آن

پیش از آغاز به مصرف داروی اگزازپام و قبل از هر بار مصرف مجدد راهنمای نحوه‌ی مصرف دارو را مطالعه کرده یا در مورد چگونگی مصرف دارو از پزشک اعصاب و روان خود یا دکتر داروخانه سوال نمایید.

داروی اگزازپام را به صورت خوراکی و طبق تجویز پزشک استفاده کنید. دوز مصرف داروی اگزازپام به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید و برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده نکنید زیرا مصرف داروی اگزازپام می‌تواند به عادت تبدیل شود و اعتیاد ایجاد کند. همچنین در صورتی که داروی اگزازپام را برای مدت طولانی استفاده می‌کنید بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نکنید.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

قرص اگزازپام برای درمان اختلال خواب موثر است؟

همین الان از دکتر مشورت بگیر!

علائم اوردوز مصرف داروی اگزازپام چیست؟

در صورتی که برای مدت طولانی از داروی اگزازپام استفاده می‌کنید تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی از جمله آزمایش‌های عمل‌کرد کبدی یا شمارش کامل خون را به صورت دوره‌ای انجام دهید تا پزشک مانع از ابتلای شما به عوارض جانبی یا پیشرفت آن‌ها شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود صحبت کنید.

اگر دوز مصرفی داروی اگزازپام را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی اگزازپام نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص اگزازپام کی است؟

به عنوان راهنما، مصرف ۱ یا ۲ قرص در روز برای اضطراب مناسب است. اگر اگزازپام را برای درمان مشکلات خواب مصرف می‌کنید، ممکن است پزشک تنها یک دوز قبل از خواب را تجویز کند.

موارد مصرف قرص اگزازپام چیست؟

قرص سدارین ۱۰ اگزازپام برای چیست؟ اگزازپام برای تسکین علائم اضطراب از جمله اضطراب ناشی از افسردگی و علائم ترک الکل استفاده می‌شود. این دارو همچنین ممکن است برای درمان تنش، بی‌قراری و تحریک‌پذیری در بیماران مسن مصرف شود. اگزازپام یک بنزودیازپین است.

قرص اگزازپام برای خواب (آیا قرص اگزازپام خواب آور است؟)

بنزودیازپین‌ها داروهایی هستند که باعث ایجاد آرامش و هیپنوتیزم، تسکین اضطراب و اسپاسم عضلانی و کاهش تشنج می‌شوند. اکسازپام نیز دارای خواص فراموشی، ضد اضطراب، ضد تشنج، خواب آور، آرام بخش و شل کننده عضلات اسکلتی است و به رفع دلیل بی خوابی شبانه کمک می‌کند.

آیا قرص اگزازپام خواب آور است؟
داروی اکسازپام آرامبخش و خواب آور است.

عوارض جانبی مصرف داروی اگزازپام چیست؟

خواب‌آلودگی، سرگیجه، تاری دید و سردرد از جمله عوارض جانبی مصرف داروی اگزازپام است. در صورتی که هر کدام از این علائم برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدیدتر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که دچار عوارض جدی اما نادری مانند تغییرات روحی و روانی، ایجاد مشکل در صحبت کردن، ناتوانی در حرکت اعضای بدن، مشکل در راه رفتن، افزایش یا کاهش میزان میل جنسی، لرزش، مشکل در ادرار کردن، اختلالات خواب، بی‌هوش شدن، احساس درد در ناحیه‌ی معده و شکم، حالت تهوع مداوم، استفراغ، خستگی، زردی پوست یا چشم، ادرار تیره، گلودرد مداوم و تب به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک جدی در مورد مصرف داروی اگزازپام نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، به سرعت، از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

اگزازپام و چاقی

اگزازپام ارتباط مستقیمی با چاقی ندارد. اما برخی افراد ممکن است هنگام مصرف سراکس اشتهای زیاد یا هوس خوردن غذاهای پرکالری را داشته باشند که در صورت عدم مدیریت دقیق عادات غذایی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

قرص اگزازپام سبحان چه تاثیری در کنترل اضطراب دارد؟

اگزازپام و فشار خون

سراکس به ندرت ممکن است باعث کاهش فشار خون شود، به خصوص زمانی که از حالت درازکش یا نشسته به حالت ایستاده می‌روید. این اتفاق ممکن است خطر افتادن در فرد به خصوص در افراد مسن را افزایش دهد.

موارد احتیاط مصرف داروی اگزازپام

قبل از مصرف داروی اگزازپام تمامی سوابق پزشکی خود از جمله سابقه‌ ابتلا به بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های ریوی و تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه یا وقفه‌ تنفسی در خواب و سوء مصرف مواد مخدر یا الکل را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

مصرف داروی اگزازپام ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می کند، لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف داروی اگزازپام از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی داروی اگزازپام، به خصوص خواب‌آلودگی، از خود نشان دهند. این عارضه‌ی جانبی می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد.

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی اگزازپام را استفاده کنید.

قرص اگزازپام در بارداری

برای مصرف داروی اگزازپام در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی اگزازپام را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی اگزازپام با داروهای دیگر

در صورت مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد سرفه مانند کدئین و هیدروکودون، الکل، ماری‌جوانا، داروهای ضد اضطراب یا خواب‌آور مانند آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم، داروهای مسکن و شل کننده‌ عضلانی مانند کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین یا آنتی هیستامین‌ها مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. بعضی از محصولاتی که ممکن است با داروی اگزازپام تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از:

  • کلوزاپین
  • دیگوکسین
  • کاوا
  • ارلیستات
  • اکسی بیت سدیم

در صورتی که داروی اگزازپام با داروهایی که سبب خواب‌آلودگی یا مشکلات تنفسی می‌شود ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناکی مانند تنفس آهسته و سطحی، خواب‌آلودگی شدید و سرگیجه شود.

اشکال دارویی سدارین تداخل دارویی سراکس عوارض جانبی اگزازپام
قرص اگزازپام-سبحان ۱۰ میلی‌گرمبلونانسرینفراموشی
قرص سدارین ۱۰ میلی‌گرماورفنادریناختلال حافظه
قرص اگزازپام-جالینوس ۱۰ میلی‌گرمسوورکسانتکاهش میل جنسی
مشخصات دارویی سراکس

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی اگزازپام برای درمان علائم اضطراب و ترک الکل توسط دکتر روانپزشک تجویز می‌شود. این دارو در بیماران نتایج خوبی داشته است اما ممکن است با عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه و اختلالات شناختی همراه باشد. برای اگزازپام با بهترین دکتر روانشناس مشورت کنید یا از دکتر مشاوره دارویی آنلاین کمک بگیرید. در سایت دکترتو امکان دریافت مشاوره از دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) و دکتر روانشناس آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

oxazepam برای درمان اضطرابی که به دنبال افسردگی و مصرف الکل می‌آید تجویز می‌شود.

کلونازپام مدت اثر طولانی‌تری دارد، یعنی در مقایسه با اگزازپام مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند و برای درمان برخی اختلالات تشنج مانند صرع، اختلال هراس و سندرم پای بی‌قرار نیز تایید شده است، در حالی که اگزازپام این نشانه را ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی اگزازپام

  1. عبدالرضا گفت:

    قرص اکسازپام از کلیه ویا کبد رد میشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این دارو دفع کبدی و کلیوی دارد اگر مشکلات کبدی و کلیوی دارید قبل مصرف با پزشک معالج مشورت کنید.

  2. حسین گفت:

    من چند سال که الپرازولام نیم درصدی مصرف میکنم نمی توانم دیگه خسته شدم میتون قطع کنم داروی دیگه جای گزین کنم ممنونم

  3. محسن گفت:

    سلام تداخل دارویی اگزازپام با مصرف مواد مخدر چیست و چه عوارضی دارد ممنونم راهنمایی کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید. آیا قرص اگزازپام هم مثل آلپرازولام چاق کننده است؟ لطفا یکقرص خوابی که چاق کننده نباشه،معرفی بفرمایید ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      داروهای آرامبخش در برخی افراد موجب افزایش وزن می شود. بهتره در کنار مصرف این داروها، رژیم غذایی وو ورزش داشته باشید.

    2. ناشناس گفت:

      قرص دولیکسلین ۲۵

    3. جهانبخش کریمی گفت:

      عا لی هر دارویی زیر نظر دکدر باشد مشکلی پیش نمی آید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از کامنت خوب تان

  5. بانو گفت:

    با سلام
    ایا سدارین با اگزازپام فرق دارد ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هر دو دارو یکسان با نام های تجاری متفاوت است.

  6. زهرا رضایی گفت:

    باسلام اگرکسی ۱۰عد قرص اکزازپام راخورده باشد وبعد از ۲۴ ساعت بازهم سرگیجه وحالت تهوع داشته باشد چه کار باید کرد البته اورژانس هم بستری بوده اما ازمایش مشکلی نداشت بارضایت شخصی ترخیص شده الان با این علاعم چه کارباید کرد ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر

  7. آیا قرص اگزاز پام ب مانند آلپرازولام خواب آوراست یاخیر؟؟(یااینکه این دوقرص هردویک کاربرد دارند؟؟)/،ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو در دسته آرامبخش ها قرار دارند و از یک خانواده می باشندو تجویز هر کدام براساس نظر روانپزشک صورت میگیره.

    2. ناشناس گفت:

      اکسازپام نسبت به آلپورازولام داروی ضعیف تری هست و به طور کلی اکسازپام و لورازپام برای افراد مسن تجویز میشود

  8. همیار دکترِتو گفت:

    سلام دوست عزیز
    قطع یا شروع هر داروی روانپزشکی بدون نظر متخصص و علایم بیماری شما مناسب نیست و گاهی عوارض قطع دارو بیشتر هست. با متخصص روانپزشکی مشورت کن.

  9. همیار دکترِتو گفت:

    سلام دوست عزیز
    در صورتی که داروی اگزازپام را برای مدت طولانی استفاده میکنی بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نکن، چون با قطع ناگهانی مصرف دارو بعضی از علائم بیماری شما وخیم‌تر میشه. بهتره از این لینک با متخصص روانپزشکی مشورت کنی.
    بهترین دکتر اعصاب و روان

  10. سید جعفر لوردکانی گفت:

    درود
    من قرض الپرازولام ۰۱ مصرف میکنم آیا مشکلی برای مصرف اکزازپام ۱۰ هست یا الپزولام را قطع کنم
    سن شصت ساله وزن ۶۵ و قد ۱۷۳ فشار ۸_۱۴ هست
    دکتر این دارو را برای من تجویز کرده برای شروع بیست عدد داده و گفته الپرازولام ر ا نصف ک و بعد چند روز قطع کن
    این دارو ؟؟؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      این دو دارو تداخلی ندارند اما اگه پزشک تشخیص دادن که باید آلپرازولام رو قطع کنین و به جاش اگزازپام مصرف کنین، بهتره از تجویز پزشکتون پیروی کنین.

    2. علی ق گفت:

      سلام عمل اپادنیس انجام دادن شبا خوابش نماید الان دارو استفاده میکنه از داروخانه تهیه کردم چند روز خیلی اعصابی میشه چیکار کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        عصبی شدن و اضطراب ایشان میتونه به علت درد بعد از عمل باشد و عدم تحرکی که ایجاد شده است. خوردن قرص های آرامبخش بدون دستور پزشک متخصص روانپزشکی جایز نیست.

    3. مرادی ام گفت:

      سلام من ۴ سال قرص B2 مصرف میکردم الان حدود ۲۵ روزه ترک کردم بدن درد دارم شبها خوب ندارم رفتم دکتر به من قرص اگزاز پام ۱۰ داده ولی اثر نمیکنه ۲ تا بندازم چی میشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        برای خواب از ملاتونین ۵ استفاده کنید

      2. عباس گفت:

        والا من چهارتا میخورم اثر نمیکنه بستگی داره ولی دوتا مشکلی پیش نمیاد

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          فقط طبق نظر پزشک باید تعیین دوز گردد

    4. مرادی ام گفت:

      سلام من ۴ سال قرص B2 مصرف میکردم الان حدود ۲۵ روزه ترک۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱ کردم بدن درد دارم شبها خوب ندارم رفتم دکتر به من قرص اگزاز پام ۱۰ داده ولی اثر نمیکنه ۲ تا بندازم چی میشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        برای خواب از ملانونین ۵ استفاده کنید نه اگزازپام
        تندرست باشیذ