خواص و مضرات فلفل تند چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فلفل تند یک ماده غذایی مفید است که خواص تسکین‌دهندگی درد، بهبود متابولیسم بدن و مبارزه با سرطان را دارد. البته مصرف زیاد آن می‌تواند باعث آسیب عصبی، ناراحتی گوارشی و افزایش موقت فشار خون شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خواص و مضرات فلفل تند چیست؟

فلفل تند به انگلیسی hot pepper حاوی کپسایسین است که می‌تواند به مدیریت وزن، افزایش متابولیسم و ​​کاهش اشتها کمک کرده، درد و التهاب را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد. با این حال، مصرف بیش‌از حد فلفل تند بروز مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل و زخم معده را به دنبال خواهد داست. علاوه بر این، برخی افراد ممکن است به کپسایسین حساسیت داشته باشند و تحریک پوست یا مشکلات تنفسی را تجربه کنند.

برای درمان آلرژی غذایی بهتر است به دکتر عمومی یا متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید. همچنین اگر می‌خواهید این ماده غذایی را در رژیم خود داشته باشید، متخصص تغذیه و طب سنتی به شما کمک خواهد کرد که در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین قبل از ویزیت حضوری (یا همراه با دریافت ویزیت حضوری) برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی خواض و مضرات فلفل تند بپردازیم.

چرا فلفل تند است؟ (علت تندی فلفل)

در سال ۱۴۹۲، کریستف کلمب برای کشف راهی تازه برای رسیدن به هند، به قاره آمریکا رسید. او نه تنها به اشتباه گمان کرد آمریکا هند است، بلکه فلفل تند را هم با فلفل سیاه اشتباه گرفت و اینگونه شد که این دو گیاه کاملا متفاوت، نامی یکسان پیدا کردند. از آن زمان فلفل تند نه تنها وارد اروپا شد، بلکه بعدها به هند نیز وارد و احتمالا باعث شد غذاهای هندی تندتر شوند.

فلفل‌های تند، در واقع میوه بوته‌های فلفل تند هستند و احساس سوختن ما پس از خوردن فلفل تند، به دلیل وجود ماده‌ای به نام کپسیسین (Capsaicin) در آن است. فلفل‌‌های تند، بوته‌های کوتاهی هستند که علاوه بر پرندگان، در دسترس پستانداران هم هستند؛ کپسیسین به خاطر تندی‌اش پستانداران را می‌راند، اما پرندگان تندی فلفل را حس نمی‌کنند. چون پرندگان دندان ندارند، دانه‌های فلفل را نمی‌جوند و این دانه‌ها پس از هضم و دفع، آماده رویش مجدد خواهند بود؛ اما پستانداران با دندان‌هایشان دانه‌ها را خرد می‌کنند و برای تولید مثل فلفل بی‌استفاده هستند.

کپسیسین در ابتدا واکنش دفاعی گیاه فلفل تند علیه پستانداران بود، زیرا هدف اصلی از وجود میوه، جلب سایر جانواران برای پخش دانه گیاه و تولید مثل آن است؛ اما تمایل انسان‌ها به تجربه طعم‌های متفاوت در خوراک، آن را به طعم‌دهنده‌ای جذاب برای آشپزها تبدیل کرده است.

متن انگلیسی:
The “hot” in hot peppers is due to capsaicin (C18h27nO3), a colorless, odorless oil-like compound found in the fruit of a plant that is a close relative of the tomato.
ترجمه فارسی:
تندی فلفل به دلیل کپسایسین (C18h27nO3) آن است که یک ترکیب روغنی مانند بی‌رنگ و بی‌بو است و در میوه و گیاهی که هم‌خانواده گوجه فرنگی هستند، یافت می‌شود.

به نقل از سایت australiangeographic

چگونه تندی فلفل را حس می‌ کنیم؟

بیشتر افراد با چهار طعم شیرینی، شوری، ترشی و تلخی آشنا هستند. تندی اما با این طعم‌ها متفاوت است. حتی نحوه حس کردن تندی فلفل با سایر طعم‌ها کاملا فرق دارد. در دهان، گیرنده‌ای عصبی به نام TRPV1 وجود کپسیسین (و بعضی مواد دیگر) را احساس می‌کند.

یکی از وظایف این نوع گیرنده عصبی، که علاوه بر اعصاب پوست در اعصاب درون دهان و لب‌ها وجود دارد، کنترل دمای بدن است؛ به این صورت که دمای بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد، این گیرنده را تحریک می‌کند. اثر کپسیسین بر این گیرنده عصبی، کاهش آستانه تحمل آن در برابر دما تا کمتر از دمای بدن، یعنی کمتر از ۳۷ درجه سانتیگراد، است. در صورت وجود کپسیسین این گیرنده عصبی دمای بالا را تشخیص می‌دهد و دهان شروع به سوختن می‌کند.

هر چند هنوز مکانیزم دقیق تاثیر کپسیسین بر TRPV1 کشف نشده، می‌دانیم که تاثیر تندی بر افراد مختلف، متفاوت است. علیرغم اینکه برخی به دلیل تندی از خوردن بعضی غذاها اجتناب می‌کنند، برخی دیگر به شدت از خوردن غذاهای تند لذت می‌برند؛ تا حدی که بعضی فرهنگ‌ها به غذاهای تندشان معروف هستند. تحقیقات نشان داده که در عمل، تاثیر تندی بر افراد به میزان مصرف فلفل‌شان بستگی دارد؛ به عبارتی افرادی که در رژیم غذایی روزمره‌شان از فلفل بیشتری استفاده می‌کنند، با میزان تندی یکسان، کمتر می‌سوزند!

بعد از خوردن فلفل تند دچار خارش یا تنگی نفس شدی؟

برای درمان آلرژی به پزشک متخصص مراجعه کن.

آیا مصرف فلفل تند با احساس درد ارتباط دارد؟

مغز انسان احساس درد را برآمده از یک چیز خطرناک تلقی می‌کند و به آن اولویت می‌دهد. از آن جایی که فلفل در انسان احساس درد ایجاد می‌کند، سایر طعم‌های موجود در غذا با وجود مقدار زیادی فلفل تند، یا همان میزان زیادی کپسیسین، کمتر به نظر می‌آیند. البته درد ناشی از خوردن فلفل، در شرایط آزمایشگاهی و در صورتی که بعد از خوردن آن چیزی خورده نشود، با گذشت حدود ۵ دقیقه به بیشترین حد خود رسیده و پس از آن حدود ۵ دقیقه دیگر ثابت می‌ماند و بعد شروع به کاهش می‌کند.

چرا علیرغم احساس درد، بعضی در جستجوی خوراک‌ های تندتر هستند؟

کپسیسین می‌تواند در حالت خاصی درد را بهبود بخشد؛ حتی کرم موضعی آن برای موارد خاص توسط پزشک تجویز می‌شود. اما چیزی که بسیاری از طرفداران غذاهای تند و فلفل را به آن‌ها علاقمند می‌کند، سرخوشی حاصل از خوردن فلفل و داغ شدن دهان است. به نظر می‌رسد که ارتباطی بین مصرف کپسیسین و تراوش اندورفین‌ها، یا همان هورمون‌های مسکن، در بدن وجود داشته باشد و حتی بتوان از کپسیسین به عنوان محرکی برای تسکین درد در سایر نقاط بدن نیز استفاده کرد. اما تمامی این‌ها نیازمند مطالعات بیشتر بر روی فلفل، انسان و واکنش انسان به فلفل است.

طبع فلفل تند چیست؟

فلفل تند گرم است یا سرد؟ در طب سنتی، فلفل مزاج گرم و خشک دارد، بنابراین برای افرادی که طبع سرد و گرم دارند (طبع مخالف آن) مناسب‌تر است.

طبع فلفل تند چیست؟
در طب سنتی، فلفل مزاج گرم و خشک دارد.

فلفل تند چه خاصیتی دارد؟

خوردن فلفل تند می‌تواند مزایای زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

مزایای فلفل تندتوضیحات
محتوای کپسایسینکپسایسین دارای خواص مختلفی از جمله ایجاد گرما، تسکین درد و مدیریت وزن است.
دارای ویتامین و مواد معدنیفلفل تند سرشار از ویتامین‌های A و C است که برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت چشم و تولید کلاژن ضروری است. همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم دارد که برای حفظ تعادل الکترولیت و پشتیبانی از عملکردهای مختلف بدن مهم هستند.
خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابیبه دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان آن، به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند.
فلفل تند چه خاصیتی دارد؟

توجه به این نکته ضروری است که خواص فلفل تند ممکن است بسته به نوع و تحمل فردی متفاوت باشد. هنگام استفاده از فلفل تند در رژیم غذایی باید اعتدال و حساسیت فردی را در نظر گرفت.

۱. خواص فلفل تند برای مردان (تاثیر فلفل تند بر اسپرم)

کپسایسین موجود در فلفل، به افزایش متابولیسم، ارتقای سلامت قلب و عروق، بهبود گردش خون و بهبود سطح تستوسترون کمک می‌کند. البته، فلفل از غذاهای مضر برای پروستات به حساب می‌آید که باید در مصرف آن دقت کنید.

۲. خواص فلفل تند برای زنان (تاثیر فلفل تند بر رحم)

فلفل تند به مدیریت وزن، افزایش متابولیسم بدن و کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند. همچنین سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان بوده که ابتلا به برخی بیماری‌ها را در زنان کاهش می‌دهد.

۳. آیا فلفل تند برای سرماخوردگی خوب است؟

کپسایسین موجود در فلفل می‌تواند به طور موقت علائم سرماخوردگی را تسکین دهد و با افزایش جریان مخاط بینی، به کاهش گرفتگی آن کمک کند. با این حال، عفونت ویروسی زمینه‌ای را درمان نمی‌کند.

آیا فلفل تند برای سرماخوردگی خوب است؟
کپسایسین موجود در فلفل می‌تواند به طور موقت علائم سرماخوردگی را تسکین دهد.

۴. فلفل سبز تند و لاغری

این ماده غذایی می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد، اشتها را سرکوب کند و باعث چربی سوزی بیشتر شود. ترکیب فلفل سبز تند در یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی فعال می‌تواند به شما کمک کند.

۵. فلفل تند و قلب

فلفل به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول بد و بهبود گردش خون کمک می‌کند. با این حال، افراد مبتلا به بیماری‌ها یا حساسیت‌های قلبی خاص باید قبل از مصرف فلفل تند با یک متخصص قلب و عروق یا تغذیه مشورت کنند.

انواع فلفل تند کدامند؟

لیستی از انواع رایج فلفل تند شامل موارد زیر است:

  • هالوپینو
  • هابانرو
  • سرانو
  • فلفل تایلندی
  • فلفل کاین
  • فلفل شبح (Bhut Jolokia)
  • کارولینا ریپر
  • پوبلانو
  • فلفل آناهیم
  • فلفل تاباسکو
  • فلفل قرمز چشم پرنده
  • فلفل فرسنو
  • فلفل مومی مجارستانی

علاوه بر این لیست، انواع دیگری از فلفل تند موجود است که هر کدام سطح حرارت و طعم مشخصی دارند.

عوارض خوردن فلفل تند چیست؟

خوردن فلفل تند می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • تحریک دهان و گلو: کپسایسین موجود در فلفل می‌تواند علت سوزش سقف دهان و گلو باشد.
  • مشکلات گوارشی: برخی از افراد ممکن است پس از مصرف فلفل تند دچار درد معده، گرفتگی عضلات یا اسهال شوند، به خصوص اگر معده یا دستگاه گوارش حساسی داشته باشند.
  • تحریک پوست: دست زدن یا لمس فلفل تند منجر به تحریک پوست یا احساس سوزش می‌شود، به خصوص اگر دست با چشم یا نواحی حساس تماس داشته باشد.
  • واکنش‌های آلرژیک: در برخی موارد نادر، افراد ممکن است واکنش آلرژیک به فلفل تند داشته باشند که منجر به علائمی مانند کهیر، تورم یا مشکل در تنفس می‌شود.
  • افزایش تعریق: فلفل تند دمای بدن را افزایش داده و در برخی افراد منجر به تعریق بیش‌ازحد می‌شود.

علائم آلرژی به فلفل تند داری؟ برای تشخیص دقیق با پزشک مشورت کن.

۱. فلفل سبز تند و اسهال

طبیعت تند فلفل روده را تحریک کرده و علائم اسهال را بدتر می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند در صورت داشتن اسهال یا سیستم گوارشی حساس، مصرف فلفل تند را محدود کنید یا از مصرف آن بپرهیزید.

۲. مضرات فلفل تند برای اعصاب

در حالی که مصرف فلفل تند به طور کلی بی‌خطر است، مصرف زیاد یا تماس مستقیم با کپسایسین آن می‌تواند باعث آسیب عصبی شده و علائمی مانند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش بدن را ایجاد کند.

۳. مضرات فلفل تند برای کبد

فلفل تند، زمانی که در حد اعتدال مصرف شود، به کبد آسیبی نمی‌رساند. با این حال، مصرف بیش‌ازحد یا مصرف فلفل‌های آلوده ممکن است آسیب کبدی را به‌وجود آورد.

۴. فلفل تند برای زخم معده ضرر دارد؟

تند بودن فلفل می‌تواند علائم سوزش سر دل و رفلاکس اسید را در افرادی که از قبل مستعد ابتلا به این بیماری هستند بدتر کند. همچنین فلفل یکی از غذاهای مضر برای هلیکوباکتر و زخم معده در نظر گرفته شده است.

فلفل تند برای زخم معده ضرر دارد؟
تند بودن فلفل می‌تواند علائم سوزش سر دل و رفلاکس اسید را در افرادی که از قبل مستعد ابتلا به این بیماری هستند بدتر کند.

۵. تاثیر فلفل تند برای فشار خون، فلفل تند فشار خون را بالا میبرد؟

مصرف فلفل تند به دلیل ترکیب فعال کپسایسین ممکن است باعث افزایش موقت فشار خون شود. این به این دلیل است که کپسایسین ترشح هورمون‌های استرس‌زا را تحریک‌کرده و به طور موقت رگ‌های خونی را منقبض کند.

۶. خوردن فلفل تند در بارداری ضرر دارد؟

خوردن فلفل تند در بارداری می‌تواند برای برخی از زنان باردار باعث ناراحتی، سوزش سر دل و ناراحتی‌های گوارشی شود. علاوه بر این، مصرف غذاهای بسیار تند ممکن است انقباضات رحمی را به دنبال داشته باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

فلفل تند به دلیل ترکیب فعال کپسایسین، دارای فواید متعددی از جمله تسکین درد، بهبود متابولیسم بدن و ​​خواص مبارزه با سرطان است. با این حال، مصرف زیاد کپسایسین می‌تواند باعث آسیب‌هایی مانند آسیب عصبی، ناراحتی گوارشی و افزایش موقت فشار خون شود.

اگر به این ماده غذایی آلرژی دارید، درمان سریع و مراجعه به پزشک می‌تواند به سرعت علائم آن را از بین برده و از عود آن جلوگیری کند. جهت دریافت نوبت، به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو می‌توانید با بهترین فوق تخصص آسم و آلرژی، بهترین دکتر تغذیه یا فوق تخصص طب سنتی در شهر خود آشنا شوید، از مشاوره آنلاین دکتر  آسم و آلرژی، مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه و مشاوره آنلاین طب سنتی استفاده کرده و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درمان خانگی حساسیت به فلفل تند چیست؟ برای درمان سریع سوزش دست با فلفل تند دستتان را با آب خنک بشویید، از مالش آن خودداری کنید، از یک ماده تسکین‌دهنده مانند ژل آلوئه ورا استفاده کرده و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

پس از خوردن فلفل تند، مصرف لبنیات مانند شیر یا ماست برای کاهش احساس سوزش می‌تواند مفید باشد.

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن فلفل تند باعث سقط جنین می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فلفل تند

  1. فرید گفت:

    با درود
    فلفل تند و پابریک فلفل دلمه تند نیست اما خواص ضد سرطانی آن فلفل انواع مختلف دارد اما گفته میشود نوع سرخ آن مفید ودر فروشگاه گران تر است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      ممنونم از راهنمایی تان
      سالم باشید