نحوه مصرف صحیح و ایمنِ آنتی بیوتیک ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آنتی بیوتیک ها تنها برای عفونت های ناشی از باکتری هستند. مصرف اشتباه آنتی بیوتیک علاوه بر ایجاد عوارض جانبی، مقاومت درمانی نیز ایجاد می کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

نحوه صحیح مصرف آنتی بیوتیک

 آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که عفونت های ناشی از باکتری را درمان می کنند. پنی سیلین اولین آنتی بیوتیکی بود که در دهه ۱۹۴۰ به طور گسترده در دسترس قرار گرفت.

قبل از کشف آنتی بیوتیک ها، عفونت هایی مانند ذات الریه و سل از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده بودند. خوشبختانه اکنون آنتی بیوتیک را به عنوان درمان این دسته از بیماری ها در اختیار داریم. اما باید نکاتی را بخاطر بسپاریم که از آنها با خیال راحت استفاده کنیم. زیرا این داروهای ضد عفونت می تواند خطرات جدی برای شما و هزاران نفر دیگر که هر روز به این داروها اعتماد می کنند، ایجاد کند.

احتمال اینکه شما یا شخصی که از او مراقبت می کنید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد زیاد است. دانستن نحوه استفاده ایمن از آن ها راهی عالی برای ایمن نگه داشتن شما و عزیزانتان و بهبودی کامل است.

آنتی بیوتیک ها عفونت های ناشی از باکتری را درمان می کنند و در برابر عفونت های ناشی از قارچ ها و یا ویروس هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی موثر نیستند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

عمده نگرانی در خصوص مصرف آنتی بیوتیک

عمده نگرانی در خصوص مصرف این دسته از داروها، دو مورد زیر هستند:

  • عوارض جانبی تهدید کننده زندگی.
  • مقاومت آنتی بیوتیکی هنگامی که باکتری ها دیگر به آنتی بیوتیک حساس نیستند.
آنتی بیوتیک
آنتی بیوتیک

مصرف بی خطر 

مطمئن شوید که از تهیه کننده دارو یا داروساز خود می پرسید که چگونه آن ها را با خیال راحت مصرف کنید. و آنها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. قبل از مصرف، در مورد تمام داروهای مصرفی و آلرژی به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد عوارض جانبی دارو سوال کنید.

این داروها به صورت کپسول، قرص های جویدنی، پودرهای مخصوص سوسپانسیون مایع، فرمولاسیون های داخل وریدی، کرم ها و پماد وجود دارند. بیشتر آن ها فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند، اگرچه برخی کرم ها و پمادهای موضعی ممکن است بدون نسخه نیز در دسترس باشند.

عفونت های باکتریایی تحت درمان با این داروها شامل عفونت های گوش، بینی، گلو، دستگاه ادراری و دستگاه تنفسی است. هر نوع از این داروها، ممکن است برای برخی از سویه های باکتری کم و بیش موثر باشد، بنابراین پزشک دارویی را انتخاب می کند که برای عفونت خاص بهترین نتیجه را داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این دسته‌ی دارویی بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد معمول استفاده از آنتی بیوتیک ها

عبارتند از:

نکته های بسیار مهم :

  • آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های ناشی از قارچ ها و یا ویروس هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی موثر نیستند.
  • استفاده نادرست از این دسته از داروها می تواند منجر به عود بیماری یا مقاومت به این داروها شوند. آنتی بیوتیک های خاص نمی توانند باکتری هایی را که مقاومت آنتی بیوتیکی دارند از بین ببرند و این امر می تواند درمان عفونت های جدی را دشوار کند.

می‌خوای بدونی عفونت گوش چطوری درمان میشه؟

قبل از مشورت با دکتر، دارو مصرف نکن!

۷ توصیه برای جلوگیری از عوارض جانبی و بهبود سریعتر با آنتی بیوتیک ها

به احتمال زیاد همگی ما حداقل یک بار از آنتی بیوتیک های مختلف استفاده کرده ایم. دانستن نحوه استفاده ایمن از آن ها راهی عالی برای ایمن نگه داشتن شما و عزیزانتان است.

۱) آنتی بیوتیک های خود را به موقع مصرف کنید!

زمان مصرف آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است. زیرا برای خلاص شدن از شر باکتری هایی که باعث بیماری شما می شوند، مقدار مشخصی از دارو باید مدت زمان مشخصی درون بدن شما باشد.

اگر مصرف داروی خود را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر اکنون زمان دوز بعدی است و نوبت آخر را کاملاً فراموش کرده اید، هر دو دوز را یک باره مصرف نکنید. و برنامه خود ادامه دهید.

۲) آنتی بیوتیک های خود را برای مدت زمانی که دکتر گفته است مصرف کنید، حتی اگر احساس بهتری داشته باشید!

قطع زودهنگام این دسته از داروها (antibiotic)، خطر ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می دهد. اگر قبل از اتمام نسخه کامل، داروی خود را قطع کنید، ممکن است از شر تمام باکتری های بدی که باعث بیماری شما شده اند خلاص نشوید. باکتری های باقیمانده می توانند رشد کنند، تکثیر یابند و سرانجام ممکن است جذب شوند. از آنجا که باکتری قوی تر شده اند، ممکن است دفعه بعدی درمان عفونت مشکل باشد.

۳) از مصرف همزمان الکل و آنتی بیوتیک خودداری کنید!

بهتر است هنگام مصرف antibiotic از الکل خودداری کنید. زیرا:

  • الکل سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و روند بهبودی بدن شما را کند می کند.
  • مصرف الکل با آنتی بیوتیک می تواند منجر به حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و سردرد شود.

از طریق مشورت با متخصص، بیشتر از قبل با روش درمان بیماری عفونی مقاربتی آشنا شو!

۴) آنتی بیوتیک ها را دقیقاً به روشی که داروساز به شما می گوید نگهداری کنید!

برخی از آنتی بیوتیک ها باید در یخچال نگهداری شوند، تا آنقدری قوی باشند تا از شر باکتری های بیمار کننده شما خلاص شوند. از طرف دیگر، برخی دیگر مانند کلاریترومایسین هنگام نگهداری در دمای اتاق، موثرتر هستند. و برخی دیگر مانند آزیترومایسین را نیز می توان هم در یخچال  و هم در دمای اتاق نگهداری کرد.

۵) آنتی بیوتیک ها را برای بعد ذخیره نکنید!

اگرچه نگه داشتن آنها می تواند وسوسه انگیز باشد، اما مهم است که پس از اتمام دوره کامل داروهای باقیمانده را دور بریزید.

داروهای منقضی، ممکن است توانایی مبارزه با عفونت ها را از دست بدهند. مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته که به خوبی کار نمی کنند، در واقع می توانند باعث بدتر شدن عفونت شوند. همچنین به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، ممکن است درمان عفونت در آینده را نیز دشوارتر کنند.

همچنین لازم به یادآوری است که آنتی بیوتیک های مختلف عفونت های مختلف را درمان می کنند. هنگامی که خودتان عفونت را تشخیص می دهید، خطر تشخیص غلط  و مصرف داروی اشتباه را دارید. مصرف داروهای اشتباه به عفونت کمک نمی کند. در عوض، می تواند عفونت شما را بدتر کند و بی مورد خطر عوارض جانبی ناخوشایند را افزایش دهد.

آنتی بیوتیک های مختلف عفونت های مختلف را درمان می کنند. مصرف داروی اشتباه به عفونت کمک نمی کند.

۶) به دیگران آنتی بیوتیک “قرض” ندهید!

به اشتراک گذاشتن این دسته از داروها بدون خطر نیست، به خصوص از آنجا که افراد مختلف می توانند واکنش های مختلفی نسبت به آنها داشته باشند. به عنوان مثال پنی سیلین ممکن است برای شما کاملاً ایمن باشد، اما شخص دیگر ممکن است به شدت به آن حساسیت داشته باشد. در نتیجه به اشتراک گذاشتن دارو با دیگران، خطر ابتلا به عوارض جانبی یا فوریت های پزشکی بالقوه را افزایش می دهد. دور انداختن باقی مانده دارو پس از اتمام دوره کامل به جلوگیری از تمایل به قرض دادن آن به دیگران کمک می کند.

۷) در صورت ابتلا به اسهال، پزشک خود را هر چه سریع تر مطلع کنید!

هنگام مصرف و طی هفته های بعد از اتمام آن، روده خود را تحت نظر داشته باشید. یکی از عوارض جانبی مهم هر آنتی بیوتیکی عفونت بعدی است. این عفونت به نام Clostridium difficile یا به اختصار C. diff نامیده می شود. C. diff می تواند منجر به اسهال و کولیت جدی و التهاب روده بزرگ شود. اگر متوجه شدید که بعد از مصرف داروهای اخیر، شما یا یکی از عزیزانتان دچار اسهال شده اید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

منبع: goodrx, drugwatch

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دکترتو برای من یعنی نوشتن و نوشتن برای من یعنی تموم زندگیم...خوشحالم توی تیمی کار می‌کنم که محتوای ارزشمندی تولید می‌کنه و برای تک تک آدما احترام قائله
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آنتی بیوتیک

  1. ناصر گفت:

    سلام کسانی ناراحتی گوارش و زخم معده دارند وباید آنتی اسید مثل رکولیک مصرف کنند آیا این آنتی اسید را قبل از آنتی بیوتیک مصرف کنند یا بعد آن که مثمر ثمر باشد؟ خصوصا کودکان. باتشکر

  2. ناصر گفت:

    سلام کسانی ناراحتی گوارش و زخم معده دارند وباید آنتی اسید مثل رکولیک مصرف کنند آیا این آنتی اسید را قبل از آنتی بیوتیک مصرف کنند یا بعد آن که مثمر ثمر باشد؟ باتشکر

  3. ناشناس گفت:

    سلام، من باید ساعت ۱۰ شب آموکسی سیلین رو طبق برنامه هر ۸ ساعت مصرف میکردم، ساعت ۱۲ شب فکر کردم که دوز ساعت ۱۰ را فراموش کردم و بلافاصله آن را مصرف کردم، ولی بعدش معده درد عجیبی گرفتم، تازه به شک افتادم که شاید ساعت ۱۰ کپسولم را خوردم و به اشتباه دوباره ساعت ۱۲ هم خورده ام، یادم نیست ساعت ۱۰ رو مصرف کردم یا نه، اگر ساعت ۱۰ نخورده باشم که هیچ، ولی اگر هم ساعت ۱۰ و هم ساعت ۱۲ خورده باشم نوبت بعدی که ۶ صبح هست را مصرف کنم یا خیر؟ و برای معده دردم چه کار کنم؟ مصرف دارو با دو ساعت فاصله زمانی چه خطراتی برای من دارد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      دو دوره دارو مشکلی ایجاد نمی کند و دوز ساعت ۶ مصرف شود. برای کاهش درد معده داروی ضد اسید معده مصرف شود.

  4. س گفت:

    با عرض سلام.
    دختر من ۱۰ساله هست.. دکتر براش قرص کوا آموکسی کلاو تجویز کرده ولی چون قرص بزرگ هست نمیتونه بخوره من براش یا نصف میکنم ویا پودر میکنم….
    میخواستم بدونم که این کار اشکال نداره و خاصیت قرص از بین نمیره؟؟؟؟

  5. علی گفت:

    سلام اگه در دورهی مصرف به اتفاق نتونستیم یک روز کامل انتی بیوتیک رو مصرف کنیم چیکار باید کرد ؟؟

  6. هلنا گفت:

    سلام من یه دونه قرص اموکسی سیلین خوردم و قطعش کردم ایا عوارضی داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف یک عدد برای شما عارضه ای ندارد.

    2. علیرضا گفت:

      سلام دکتر به پسر شش ساله من قرص فارینات ۲۵۰داده الان سه روزه دادم تبش قطع شده و گوش دردشم خوبه فقط سرفه داره گاهی خشک تا کی دارو رو بدم دکتر گفت روزی دوتا

  7. محمد هادی خانی گفت:

    سلام
    من طبق دستور اشتباه داروخانه روزی ۴ نوبت آموکسی سیلین ۵۰۰ هر نوبت ۲ تا میخوردم. یعنی هر نوبت دوز ۱۰۰۰. الان رفتم نسخه رو دیدم نوشته هر دفعه یک عدد. حالا چجوری روند رو اصلاح کنم و تا کی بخورم ؟ همون تعداد روزی که دکتر گفتن؟ الان تقریبا نصفش رو خوردم

  8. رسول وصالی گفت:

    سلام بنده روزی یک عدد قرص داکسی سایکلین ۱۰۰ برای عفونت باکتریایی چشمم استفاده میکنم…الان دندانم آبسه کرده چه آنتی بیوتیکی بخورم که تداخل نداشته باشه؟؟ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوستعزیز
      با توجه به معاینه دندانپزشک و تشخیص عفونت دندان برای شما انتی بیوتیکی با تاثیر بر روی عفونت دندان تجویز می شود. معاینه حضوری نیاز است.
      نوبت دکتر دندانپزشک

  9. عطیه گفت:

    سلام. من دندون کشیدم امروز. دندون عقل رو . دکتر به من آموراکس ۵۰۰ دادن و دی پی فن . گفتن هر هشت ساعت یک دونه بخورم. حالا سوالم اینه که این دو رو با هم‌مصرف کنم یا با فاصله باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف همزمان این دو دارو و فاصله چند دقیقه ای با هم مشکلی ایحاد نمی کند.

      1. مهاجر گفت:

        سلام گلوم درد می کرد و تب داشتم آموکسیسیلین خوردم سه تا با فاصله هشت ساعت قطعش کنم ضرری داره

  10. ابوالفضل معصومی گفت:

    سلام من به سفالکسین و آموکسیسیلین و آموکسی کلاو و پنیسیلین مقاومت باکتریایی دارم.الان دکتر واسم اریترومایسن تجویز کرده والان دو روزه از هر دوازده ساعت مصرف میکنم برای جوش هام.احساس میکنم تاثیری روی من نداره یعنی میشه گفت اریترومایسن هم با اون یکی ها هم گروه و به همین خاطر که تاثیر نداره؟لطفا لطفا اگر میشه در این باره کمکم کنید که چیکار باید بکنم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جوش هایی که جنبه هورمونی داشته باشه با انتی بیوتیک از بین نمیره. بهتره به متخصص پوست مراجعه و آزمایش های هورمونی را انجام دهید.
      متخصص پوست و مو

      1. زهرا گفت:

        سلام وقتتون بخیر ببخشید من یه سوال دارم پسر من دو سالشه سرما خورده تب داشت بردم دکتر متخص اطفال براش ازیترومایسین ۲۰۰ نوشته شب اول ۵ سی سی و شبهای دیگه ۲/۵ سی سی شربت میدم بهش میاره بالا نمیخوره به کتر هم گفتم شربت نمیخوره ولی وضع سینش بعد جور خرابه تبش هم پایین نمیاد میشه راهنماییم کنید ممنونم از شما

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          شربت را بهتره به طریقی به وی بدهید و از شربت طعم دار استفاده شود. اگر باکتری باشد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد. اگر بیماری ویروسی باشد تب بر استفاده شود و ۸ الی ۱۰ روز تا بهبودی زمان میبرد. بهتره از این لینک نوبت متخصص کودکان گرفته و مراجعه کنید.
          متخصص کودکان

      2. نفس گفت:

        سلام خسته نباشید آیا اموکسی سیلین باعث تب می‌شود چون دختر من الان دو روز هست استفاده میکنه خسته هست تب از قبل داشت ولی از وقتی این دارو رو استفاده میکنه شدیدتر شده