علائم عدم تحمل گرما و سرما و روش پیشگیری از آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عدم تحمل سرما و گرما علامتی است که ممکن است برای هر کسی ایجاد شود. این علامت می‌تواند نشان‌‌دهنده‌ی بیماری و یا تنها نشان‌دهنده‌ی تغییرات موقتی در بدن (مانند استرس یا بارداری) باشد. برای تشخیص علت آن باید به دکتر عمومی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علائم عدم تحمل گرما و سرما و روش پیشگیری از آن چیست؟

حتما شما هم لحظاتی را تجربه کرده‌اید که خیلی سرد یا خیلی گرمتان است. عدم تحمل گرما و سرما یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر کسی با آن مواجه شود. اما چرا این احساس در شما ایجاد می‌شود؟ به جز سرما و گرما که باعث بروز آن می‌شود و علت سرما و گرمای بیش‌ازحد بدن چیست؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای بررسی علت عدم تحمل سرما و گرما باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت حضوری از دکتر عمومی می‌توانید از وب‌سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بهرمند شوید.

عدم تحمل گرما و سرما چیست؟

عدم تحمل گرما و سرما، مساله‌ای است که اغلب افراد تحمل نمی‌کنند، اما ممکن است شخصی همیشه در هوای گرم یا سرد به‌شدت احساس ناراحتی یا لرزیدن شدید داشته‌باشد. اگر فردی عدم تحمل گرما داشته‌باشد، اغلب به این دلیل است که بدن قادر به تنظیم دمای مناسب نیست یا براساس طب سنتی، مزاج صفراوی بلغمی دارد.

هنگامی‌که بدن خیلی گرم می‌شود، هیپوتالاموس دستور افزایش تعریق را به پوست می‌دهد و هنگامی‌که عرق از پوست تبخیر شد، بدن خنک می‌شود. برخی از افراد بیشتر مستعد به احساس سرما هستند. مخصوصا کسانی‌که بیماری‌های مزمن دارند و یا میزان چربی بدنی کم دارند.

اگر فردی عدم تحمل سرما داشته‌باشد، هنگامی‌که اطرافیان احساس سرما ندارند یا حتی احساس گرما دارند، از سرما شکایت می‌کند. اضافه‌کردن لایه‌های بیشتر لباس نیز، احساس سرما را از بین‌نمی‌برد. ممکن است حساسیت نسبت به سرما در بخش‌های خاصی از بدن، مانند دست‌ها بیشتر وجود داشته‌باشد.

چه علائمی به همراه عدم تحمل گرما و سرما ممکن است وجود داشته باشد؟

فردی که دچار عدم تحمل گرماست، ممکن است به همراه آن موارد زیر را تجربه کنید:

  • تعریق شدید
  • سردرد
  • گیجی
  • ضعف
  • تهوع
  • افزایش ضربان قلب
  • پرکاری تیروئید و کاهش وزن
  • مالتیپل اسکلروز (MS) و تاری دید

عوارض ناشی از قرار گرفتن در محیط گرم در بیمارانی که مشکل عدم تحمل گرما دارند، ممکن است دیده‌شود. این عوارض در بیمار MS می‌تواند ایجاد اختلالات بینایی یا تخریب پیام‌رسانی عصبی را شامل شود. این علائم موقتی هستند و با قرار‌گرفتن در محیط خنک بهبود می‌یابند. در همه افراد، عارضه‌ی گرمازدگی با علائم زیر ممکن است ایجاد شود، که نیاز فوری به اورژانس است:

  • گیجی
  • از‌دست‌دادن هوشیاری
  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع
  • افزایش دمای بدن تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد

علائم همراه در مورد فردی که دچار عدم تحمل سرما است نیز، به علل زمینه‌ای بستگی دارد. در مورد فردی که کم‌خونی دارد، ممکن است:

  • رنگ‌پریدگی
  • ضعف
  • خستگی

و موارد دیگر باشد. اگر فرد دچار کم‌کاری تیروئید باشد چاقی، خواب بیش از اندازه و علائم دیگر ممکن است وجود داشته‌باشد.

علت گرم و سرد شدن ناگهانی بدن چیه؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

 

 

 

علت احساس گرما و سرما در بدن چیست؟

بدن دما را با نگه‌داشتن تعادل ظریفی بین سرما و گرما تنظیم می‌کند، که در این فرایند سیستم‌های متعددی دخیل هستند. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که دمای بدن را تنظیم می‌کند و به‌عنوان ترموستات بدن عمل می‌کند. هیپوتالاموس غده‌ی تیروئید را نیز تنظیم می‌کند، که متابولیسم بدن را افزایش یا کاهش دهد.

تیروئید بخش حیاتی بدن برای تنظیم متابولیسم است و با عملکرد مناسب خود باعث مصرف کالری‌ها و ایجاد گرما و سوخت می‌شود. جریان خون، که به گسترش گرما کمک می‌کند و چربی بدن که به نگه‌داری گرما کمک‌می‌کند، نیز مهم هستند. عدم تحمل  گرما و سرما می‌تواند به علت اختلال در هر کدام از موارد نام‌برده‌باشد.

۱. علت عدم تحمل گرما، عدم تحمل گرما نشانه چیست؟

در عدم تحمل گرما، علل زیر ممکن است مطرح باشد:

دلایل ناتوانی در تحمل گرماتوضیحات
داروهایکی از شایع‌ترین علل عدم تحمل گرما هستند. داروهای ضدحساسیت (به علت کاهش تعریق)، فشار خون و ضد‌احتقان‌ها (هر دو به علت کاهش جریان خون به پوست و کاهش تعریق، همچنین ضد‌احتقان‌ها به علت افزایش فعالیت ماهیچه‌ها و تولید گرما) رایج‌ترین علل دارویی عدم تحمل گرما هستند.
کافئینماده‌ی محرکی است که باعث افزایش ضربان قلب و افزایش سرعت متابولیسم بدن می‌شود.
پرکاری تیروئیدکه شکل شایعی از بیماری گریوز است، با افزایش بیش از اندازه‌ی هورمون‌های تیروئیدی باعث افزایش متابولیسم و افزایش دمای بدن می‌شود.
مالتیپل اسکلروزیس (MS)نوعی بیماری خودایمنی است که سیستم عصبی را درگیر می‌کند و با از‌بین‌بردن میلین که در ساختار اعصاب وجود دارد، باعث اختلال در پیام‌رسانی می‌شود و می‌تواند منجر به عدم تحمل گرما شود.
علت عدم تحمل گرما چیست؟

۲. حساسیت به گرما و خارش

حساسیت به گرما و احساس خارش می‌تواند از علائم بیماری‌های مختلف مانند پرکاری تیروئید، آلرژی، بیماری‌های پوستی یا عوارض برخی داروها باشد. در این زمینه، تشخیص مناسب توسط یک متخصص برای درمان سریع توصیه می‌شود.

۳. علل عدم تحمل سرما چیست؟ (چه کسانی بیشتر دچار مشکل سردی بدن می‌ شوند؟)

علل عدم تحمل سرما، می‌تواند موارد زیر باشد:

  • آنمی یا کم خونی: که به علت کمبود گلبول‌های قرمز سالم در بدن ایجاد می‌شود، که با کاهش متابولیسم باعث کاهش تحمل نسبت به سرما می‌شود.
  • انورکسیا یا بی اشتهایی عصبی: این اختلال در غذا‌خوردن باعث از‌دست‌دادن چربی بدن می‌شود.
  • کم کاری تیروئید
  • مشکلات عروق خونی: مانند پدیده‌ی رینود، جریان خون به انتهای اندام‌ها را محدود می‌کند.
  • اختلالات هیپوتالاموس: که باعث اختلال در تنظیم دمای بدن می‌شود.
  • فیبرومیالژیا یا درد ماهیچه‌ای: بیماری مزمنی که باعث درد در تمام بدن می‌شود.
  • آسیب قبلی به پوست و علائم سرمازدگی: حتی پس از بهبود نیز، ممکن است پوست نسبت به سرما حساس باشد.
چه کسانی بیشتر دچار مشکل سردی بدن می‌ شوند؟
فرد مبتلا به کم‌خونی بیشتر از سایرین احساس سرما می‌کند.

۴. احساس سرما و تعرق بدن در تابستان

علت احساس سرما در بدن در تابستان می‌تواند بیماری زمینه‌ای مانند هیپرهیدروزیس، عدم تعادل هورمونی یا اختلال عملکرد اتونوم (اختلال سیستم عصبی خودمختار) باشد.

۵. علت سرد و گرم شدن ناگهانی بدن خانم ها

مهم‌ترین علت احساس گرما و سرما در بدن در خانم‌ها یائسگی و تغییرات هورمونی است. کارکرد نادرست هیپوتالاموس نیز می‌تواند باعث شود که بدن شما به طور موقت بیش‌از حد گرم (گرگرفتگی) یا سرد شود (سرمازدگی).

۶. علت احساس سرما در پشت بدن و بین دو کتف

احساس سرما در پشت بدن و بین شانه‌ها به دلیل از گردش خون ضعیف، گرفتگی عصب یا تنش عضلانی است. سایر علل احتمالی کم‌خونی و کم‌کاری تیروئید هستند.

۷. احساس سرما در دست و پا و سوزن سوزن شدن

عوارض تیروئید کم کار و تغییرات هورمونی بدن، اولین دلیل سردی دست و پاها است. بی‌حسی و گزگز نیز نشانه آسیب عصبی است.

کم‌خونی داری و روش درمانش رو نمی‌دونی؟ از پزشک مشورت بگیر.

چه موقع برای درمان عدم تحمل گرما و سرما باید به پزشک مراجعه کرد؟

عدم تحمل گرما می‌تواند تحت شرایطی، تبدیل به گرمازدگی شود که علائم مختلفی ایجاد می‌کند و شامل موارد زیر هستند:

  • گیجی
  • از‌دست‌دادن هوشیاری
  • استفراغ
  • گرفتگی عضلات
  • افزایش دمای بدن بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد
  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع

اگر علاوه‌بر عدم تحمل گرما، این علائم را نیز تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. گرمازدگی می‌تواند منجر به سکته‌ی ناشی از گرما شود که ممکن است کشنده باشد. در مورد عدم تحمل سرما، اگر پیش از این، عدم تحمل سرما نداشتید و علائم مقاومی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.

برای سردی و گرمی بدن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان عدم تحمل سرما یا گرما، ابتدا باید به دکتر عمومی مراجعه کنید تا علت‌های مختلف ایجاد این علامت را بررسی کند. سپس در صورت لزوم شما را به دکتر مورد نظر ارجاع می‌دهد. برای دریافت مشاوره تلفنی با دکتر عمومی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

تشخیص علت عدم تحمل سرما و گرما چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت عدم تحمل گرما و سرما باید به دکتر مراجعه کنید. دکتر با بررسی آزمایش‌ها، پرسیدن سوالاتی در شرح حال و معاینه‌ی فیزیکی، علت این مشکل را بررسی می‌کند. یکی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص این مشکل، گرفتن شرح حال و انجام معاینه فیزیکی است.

در مراحل بعدی، درخواست آزمایش‌های لازم برای شما انجام می‌شود. همچنین ممکن است که برای بررسی بیماری‌هایی مانند ام اس و فیبرومیالژیا، نیاز به انجام بررسی‌های دقیق‌تر باشد. بنابراین، اولین قدم، یعنی مراجعه به دکتر را جدی بگیرید.

تشخیص علت عدم تحمل سرما و گرما چگونه انجام می شود؟
دکتر با بررسی آزمایش‌ها، پرسیدن سوالاتی در شرح حال و معاینه‌ی فیزیکی، علت این مشکل را بررسی می‌کند.

عدم تحمل گرما و سرما چگونه درمان می شود؟ (درمان سرد و گرم شدن بدن)

برای افزایش تحمل نسبت به گرما و کاهش علائم ناشی از آن، می‌توان راهکارهای زیر را اجرا کرد:

  • بهترین راه برای جلوگیری از علائم ناشی از آن، ماندن در محیط خنک است.
  • خوردن آب فراوان، یا مایعات خنک برای اینکه بدن را در شرایط هیدراته (شرایطی که مایعات به میزان کافی در بدن وجود دارند) نگه‌دارید.
  • لباس‌های خنک بپوشید.
  • اگر ورزش می‌کنید، محافظ‌های دست‌ها و زانوها و سر را فقط در صورت ضرورت استفاده کنید.
  • اگر دچار پرکاری تیروئید هستید برای درمان آن با پزشک خود صحبت کنید.

برای درمان عدم تحمل سرما، می‌توان به موارد زیر عمل کرد:

  • اگر دچار کم‌خونی هستید آن را درمان کنید.
  • درمان بی‌اشتهایی عصبی فرایندی طولانی‌مدت است. داروها ممکن است برای رفع علائم خاص مورد استفاده قرار گیرند. به یک تیم متخصص پزشکی که شامل متخصص تغذیه، متخصصین سبک زندگی سالم و روانشناس باشد و گروه‌های حمایتی نیاز است.
  • کم‌کاری تیروئید نیاز به درمان‌های دارویی تمام عمر دارد. البته دوز دارو ممکن است طی زمان تغییر کند.
    مشکلات عروقی با توجه به دلایل متفاوتی که دارند، می‌توانند با راهکارهای مختلف دارویی یا جراحی برطرف شوند.
  • مشکلات هیپوتالاموس نیز بر اساس علت درمان می‌شوند. داروها، جراحی، جایگزینی هورمون‌ها و می‌توانند جز روش‌های درمانی باشند.
  • درمان فیبرومیالژیا درمان علامتی است. مصرف دارو برای درد، فیزیوتراپی و درمان‌های رفتاری شناختی جز روش‌های درمانی هستند.

درمان آلرژی به سرما

از موثرترین راه‌ها برای مدیریت و درمان آلرژی به سرما، مصرف آنتی‌هیستامین‌ است. این داروها با هیستامین‌های آزادشده بدن مقابله کرده و علائم آلرژیک را کاهش می‌دهند.

درمان سردی و گرمی بدن با داروهای گیاهی و طب سنتی

گیاهان خنک‌کننده شامل نعناع فلفلی، اسطوخودوس و آلوئه ورا هستند و می‌توانند به دفع گرمای اضافی بدن کمک کنند. از داروهای گیاهی می‌توان برای تسکین التهاب و بثورات پوستی و آرام کردن تحریکات گوارشی استفاده کرد.

درمان سردی و گرمی بدن با داروهای گیاهی و طب سنتی ممکن است؟
دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند به دفع گرمای اضافی بدن کمک کند.

چگونه می توان از عدم تحمل گرما و سرما پیشگیری کرد؟

از آنجایی که این علامت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی برخی از بیماری‌های باشد، در برخی از موارد نمی‌توان از آن پیشگیری کرد و برای درمان آن باید به دکتر مراجعه کنید. اما اگر علت‌های ایجاد این علامت‌، مسائل قابل درمان باشند، می‌توانید از پیش از وقوع آنها پیشگیری کنید.

یکی از روش‌های پیشگیری از عدم تحمل گرما و سرما، در حد مناسب لباس پوشیدن است. از طرفی می‌توانید چکاپ‌های دوره‌ای خود را به موقع انجام دهید، تا اگر به بیماری‌های مانند کم‌خونی دچار شده‌اید، برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید و از بدتر شدن آن و بروز علائم پیشگیری کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عدم تحمل سرما و گرما ممکن است برای هر کدام از ما بروز کند. در مواقعی که کس دیگری سردش نیست و ما سردمان می‌شود، یا کس دیگری احساس گرما نمی‌کند و ما گرممان است، دچار این احساس شده‌ایم. علت این پدیده می‌تواند بیماری‌ها یا علت‌های معمولی دیگری باشند.

گاهی ممکن است که یک علت زمینه‌ای مانند کم‌خونی این احساس را در ما ایجاد کند و گاهی ممکن است که به علت استرس به این حالت دچار شویم. برای بررسی علت آن باید به پزشک عمومی مراجعه کنیم. همچنین می‌توانیم سوالات خود را از مشاوره آنلاین با دکتر عمومی بپرسیم.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

عدم تحمل سرما می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی یا بیماری شریان محیطی باشد.

بارداری یکی از شرایطی است که هورمون‌های زن بالا و پایین می‌شوند و جریان خون سطحی‌تر می‌شود و به پوست می‌رسد. این مسئله می‌تواند باعث عدم تحمل سرما و گرما در او شود. بنابراین نگران بروز این علامت نباشید و این علامت خطرناک نیست.
تنها در صورتی احساس عدم تحمل سرما خطرناک می‌شود که با خونریزی همراه باشد. در این‌صورت، ممکن است که خونریزی باعث بروز آنمی و احساس سرما در بدن شود. که در این مواقع، اولین علامتی که زن به آن توجه می‌کند، خونریزی است، نه عدم تحمل سرما!

گاهی ممکن است که دندان شما به دلایلی نسبت به سرما و گرما حساس شود. در چنین مواردی، بدن شما احساس سرما و گرما نمی‌کند، بلکه مینای دندان شما به علت دستکاری بر روی آن، یا آسیب‌های دندانی، به این حالت دچار شده‌است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن