علائم درد سیاتیک چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد سیاتیک یکی از دردهای آزاردهنده است که برای درمان آن باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برای بهبود این درد همچنین می‌توانید از روش‌های خانگی هم کمک بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
معمولا سیاتیک، به درد در مسیر عصب سیاتیک، که شاخه‌های آن از ناحیه‌ی تحتانی کمر شروع شده و از طریق لگن و باسن به پاها کشیده شده، گفته می‌شود. به طور معمول، سیاتیک فقط در یک طرف بدن تأثیر می‌گذارد.

آیا درد سیاتیک را تجربه کرده‌اید؟ عصب سیاتیک یک عصب بزرگ و گسترده است که در بخش زیادی از پشت بدن قرار دارد. این عصب ممکن است به علت‌های مختلفی درد بگیرد و برای فرد ایجاد ناراحتی و آزردگی کند. درد سیاتیک می‌تواند شدید و یا خفیف باشد و در انجام فعالیت‌های روزانه‌ی فرد ایجاد اختلال کند.

اما این درد چگونه ایجاد می‌شود؟ چگونه می‌توان درد سیاتیک را درمان کرد؟ آیا می‌توان از ایجاد درد سیاتیک پیشگیری کرد؟ روش‌های درمانی درد سیاتیک موقتی هستند یا دائمی؟ برای درمان درد سیاتیک به کدام دکتر مراجعه کنیم؟ با ما همراه باشید تا به تمامی این سوالات شما پاسخ داده‌شود.

برای درمان درد سیاتیک بهتر است که به سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی و متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بیماری سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک بلندترین عصب موجود در بدن است. معمولا سیاتیک، به درد در مسیر عصب سیاتیک، که شاخه‌های آن از ناحیه‌ی تحتانی کمر شروع شده و از طریق لگن و باسن به پاها کشیده شده، گفته می‌شود. به طور معمول، سیاتیک فقط در یک طرف بدن تأثیر می‌گذارد. سیاتیک اغلب به دلیل فتق دیسک، فشار استخوان بر روی ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی که موجب ایجاد فشار بر روی بخشی از عصب سیاتیک می‌شود، اتفاق می‌افتد. این امر باعث ایجاد التهاب، درد و اغلب بی‌حسی در پای آسیب دیده می‌شود.

اگرچه دردهای مرتبط با سیاتیک می‌توانند شدید باشند، اما اکثر موارد با درمان‌های غیر جراحی در طی چند هفته برطرف می‌شوند. افراد با درد شدید در صورتی که همراه با علائمی همچون احساس ضعف در پا یا هرگونه تغییر در اجابت مزاج و یا عملکرد مثانه باشد، نامزد عمل جراحی هستند.

معمولا سیاتیک، به درد در مسیر عصب سیاتیک، که شاخه‌های آن از ناحیه‌ی تحتانی کمر شروع شده و از طریق لگن و باسن به پاها کشیده شده، گفته می‌شود. به طور معمول، سیاتیک فقط در یک طرف بدن تأثیر می‌گذارد.

علائم بیماری سیاتیک چیست؟

نشانه های درد سیاتیک را در ادامه معرفی می‌کنیم. مشخصه‌ی اصلی درد سیاتیک امتداد و کشیدگی آن از ناحیه‌ی تحتانی کمر به سمت باسن و پا است، اما ممکن است تقریباً در هر نقطه در امتداد مسیر عصبی احساس ناراحتی کنید ولی محل اصلی درد مسیری است که از ناحیه‌ی کمر شروع شده و تا پشت ران ادامه می‌یابد.

  • مشخصه‌ی درد می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد.
  • علائم این درد می‌تواند از یک درد خفیف گرفته تا دردی شدید تفاوت کند.
  • ممکن است احساس سوزش یا احساسی بسیار دردناک داشته باشید.
  • درد سیاتیک گاهی اوقات می‌تواند به شکل احساس لرزش یا شوک الکتریکی باشد
  • سرفه یا عطسه و نشستن طولانی مدت می‌تواند علائم درد سیاتیک را تشدید کند.
  • درد سیاتیک معمولا یک طرفه است.
  • گاهی اوقات با راه رفتن یا خم شدن علائم سیاتیک تشدید می‌شود و با دراز کشیدن برطرف می‌شود.
  • بی‌حسی و تسکین درد با تغییر وضعیت بدن می‌تواند جزیی یا کامل باشد.
  • همچنین برخی از افراد در ناحیه پا دچار موارد زیر می‌شوند:
    • بی‌حسی
    • سوزن سوزن شدن
    • ضعف عضلانی
    • ممکن است در یک قسمت از پا دچار درد شوید، در حالی که در قسمتی دیگر دچار بی‌حسی هستید.
علایم درد سیاتیک متنوع است
یکی از علائمی که درد سیاتیک دارد کمر درد است که می‌تواند همراه با درد پا خود را نشان دهد.

درد سیاتیک پای راست

همان‌طور که می‌دانید درد سیاتیک می‌تواند دوطرفه و یا یک طرفه باشد. این به معنی آن است که ممکن است هر دو پا همزمان درد بگیرند و یا تنها پای راست یا چپ درد داشته‌باشد. در این بخش ما پای راست را مثال زده‌ایم. بعد از مشخص شدن یک طرفه یا دو طرفه بودن درد سیاتیک در پاها، موارد دیگری اهمیت دارند. ویژگی‌های درد باید مشخص شوند. مثلا برخی از سوالاتی که ممکن است دکتر ارتوپد یا اعصاب از شما بپرسد شامل موارد زیر هستند:

  • آیا درد شما ناگهانی شروع شده‌است؟
  • درد پای راست شما به چه شکل است؟ گزگز می‌کند یا پای شما سر و بی‌حس شده‌است؟
  • پای راست به همراه کمر درد بروز می‌کند؟
  • درد پای راست همراه با درد کشاله ران بروز می‌کند؟
  • شب‌ها عرق می‌کنید؟
  • اولین باری که درد را احساس کردید در حال انجام کاری بودید؟ وزنه‌ی سنگینی بلند کردید یا فعالیت سنگین دیگری انجام داده‌اید؟

این موارد می‌توانند به تشخیص سیاتیک و علت درد پای راست یا چپ کمک کنند.

درد سیاتیک می‌تواند دوطرفه و یا یک طرفه باشد. یعنی ممکن است هر دو پا، همزمان درد بگیرند و یا تنها پای راست یا چپ درد داشته‌باشد.

درد سیاتیک چقدر طول میکشد؟

درد سیاتیک معمولا به صورت حاد بروز می‌کند و حدود ۴ تا ۶ هفته با شدت خود را نشان می‌دهد. ویژگی‌های این درد به شکل سوزن‌سوزن شدن است. همچنین درد سیاتیک حاد می‌تواند به شکل گزگز هم بروز کند. در مواردی که درد سیاتیک بیشتر از ۶ هفته طول بکشد، بیماری مزمن شده‌است.

دکتر برای درمان درد سیاتیک معمولا صبر کردن را انتخاب می‌کند. در مواردی که درد سیاتیک به بیش از ۱۲ ماه می‌رسد اقدامات درمانی جدی صورت می‌گیرد. اما در بیشتر موارد با صبر کردن، درد سیاتیک برطرف می‌شود و آرام آرام از بین می‌رود.

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک اغلب بدون درمان به طور کامل بهبود می‌یابند، اما سیاتیک به طور بالقوه می‌تواند باعث آسیب دائمی عصب شود؛ بنابراین در صورت وجود هر گونه علائمی مانند از دست دادن احساس یا ضعف در پای آسیب دیده یا اختلال در عملکرد روده و مثانه سریعا به اورژانس مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو از بهترین متخصصین ارتوپد و یا دکتر مغز و اعصاب نوبت حضوری دریافت کنید و یا مشاوره تلفنی و مشاوره متنی بگیرید.

راه های تشخیص درد سیاتیک مختلف است
یکی از راه‌های تشخیص درد سیاتیک معاینه‌ی فیزیکی است. در این معاینه دکتر از بیمار می‌خواهد که پای خود را ۹۰ درجه بلند کند.

سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

سیاتیک با معاینه بدنی و سابقه پزشکی تشخیص داده می‌شود. علائم واضح و انجام معاینات اختصاصی به پزشک جهت تشخیص کمک می‌کند، بعضی اوقات جهت تشخیص قطعی بیماری و یافتن علت ایجاد کننده‌ی آن از عکس رادیوگرافی و آزمایش‌های دیگر مانند سی تی اسکن، ام آر آی و الکترومایوگرام استفاده می‌شود.

۱. معاینه فیزیکی و شرح حال پزشکی

یکی از مهم‌ترین مواردی که به تشخیص درد سیاتیک کمک می‌کند و علت ایجاد این درد را پیدا می‌کند، معاینه‌ی فیزیکی و گرفتن شرح حال است. برخی از مواردی که دکتر در بررسی درد سیاتیک در نظر می‌گیرد شامل موارد زیر هستند؛

  • نحوه‌ی نشستن بیمار را در نظر می‌گیرد.
  • راه رفتن بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد. بیمارانی که خم می‌شوند و راه می‌روند و یا به یک طرف می افتند، اطلاعات زیادی درباره درد خود می‌دهند.
  • از آنها می‌خواهد که در جهت‌های مختلف ستون مهره‌های خود را تکان و حرکت دهند.
  • از بیماران می‌خواهد که دراز بکشند و پای خود را تا ۹۰ درجه بالا ببرند و بلند کند. در بیمارانی که پارگی دیسک کمر دارند، تا ۳۰ درجه بیشتر نمی‌توانند پای خود را بلند کنند.
  • از بیمار خواسته می‌شود که روی پاشنه یا پنجه‌ی پا راه برود.
  • برخی از رفلاکس‌ها را روی بیماران امتحان می‌کند.

۲. رادیوگرافی

گاهی برای تشخیص علت درد کمر و پاها از رادیوگرافی کمک گرفته می‌شود.

۳. سی تی اسکن

سی تی اسکن می‌تواند مورد بسیار کمک‌کننده‌ای به دکتر ارتوپد در تشخیص درد پشت، کمر و پاها باشد.

۴. ام آر آی (MRI)

یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تشخیص‌دهنده‌ی درد سیاتیک استفاده از ام آر آی است. با کمک ام آر آی می‌توان فهمید که چرا درد سیاتیک ایجاد شده‌است. تفکیک این مسئله که دیسک کمر پاره شده‌است، مهره‌ها بر روی هم ساییده‌اند و یا کانال نخاعی تنگ شده‌است، توسط ام آر آی ساده‌تر است.

۵. نوار عصب و عضله (الکترومایوگرام)

دکتر برای اینکه تشخیص بدهد کدام عصب‌ها آسیب دیده‌اند و چرا درد ایجاد شده‌است، می‌تواند از الکترومیوگرافی استفاده کند. در این روش سوزن‌های کوچکی به داخل عضلات خاصی وارد می‌شوند تا میزان آسیب دیدن و یا آسیب دیدن و ندیدن آنها توسط نوار عصب و عضله مورد بررسی قرار گیرد. همچنین مدت زمان ارسال پیام هم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اطلاعات مهمی در درد سیاتیک باشد.

الکترومیوکاردیوگرام روشی برای تشخیص درد سیاتیک است
در نوار عضله و عصب، سوزن‌هایی به بخش‌های مختلف بدن وارد می‌شود تا اعصاب بررسی شوند.

علت درد سیاتیک چیست؟

نمی‌توان به طور مشخص علت اصلی ایجاد درد سیاتیک را عنوان کرد اما موارد بسیاری می‌توانند در ایجاد آن موثر باشند. اما علت‌های درد سیاتیک می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • فشار بر روی عصب سیاتیک ناشی از فتق دیسک در ستون فقرات یا رشد بیش از حد استخوان بر روی مهره باعث درد سیاتیک می‌شود و به ندرت دلایلی مانند تومور یا بیماری‌هایی مانند دیابت عامل ایجاد سیاتیک هستند.
  • گاهی اوقات این بیماری به دلیل تحریک عصب سیاتیک در دوران بارداری ممکن است ایجاد شود. بنابراین درد سیاتیک در بارداری هم نسبتا شایع است.

به طور کلی سه علت اصلی برای درد سیاتیک در نظر گرفته می‌شود:

  • فتق دیسک کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • سریدن مهره‌های کمری

آیا شما هم می‌خوای در مورد علل درد سیاتیک بدونی؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

عوامل خطر ابتلا به درد سیاتیک چیست؟

عوامل خطر ابتلا به سیاتیک شامل موارد زیر است:

  • سن: تغییرات وابسته به سن در ستون فقرات، مانند فتق دیسک و ساییدگی استخوان، شایع‌ترین دلایل سیاتیک هستند.
  • چاقی: با افزایش فشار بر روی ستون فقرات، اضافه وزن موجب تغییر ستون فقرات و مشکل سیاتیک می‌شود.
  • شغل: شغل‌هایی که در آن فرد مجبور به پیچاندن کمر خود، حمل بارهای سنگین یا رانندگی وسیله نقلیه موتوری به مدت طولانی است، ممکن است در ابتلا به سیاتیک نقش داشته‌باشند. هرچند تا به حال شواهدی قطعی در این مورد یافت نشده است.
  • نشستن طولانی مدت: افرادی که به مدت طولانی می‌نشینند و یا سبک زندگی کم تحرکی دارند، بیشتر از افراد فعال در معرض سیاتیک هستند.
  • دیابت: بیماری‌ای که بر استفاده بدن از قند خون تاثیر می‌گذارد، خطر نوروپاتی دیابتی آسیب دیدگی عصبی را افزایش می‌دهد.
عوامل خطر ابتلا به درد سیاتیک متنوع هستند
عوامل خطر ابتلا به درد سیاتیک بسیارند که معمولا شامل تحت فشار قرار گرفتن عصب می‌شوند.

درمان سیاتیک چیست؟

اما درد سیاتیک چگونه درمان می‌شود؟ به یاد دارید که گفتیم یکی از اصلی‌ترین موارد در درمان درد سیاتیک مدت زمان درد سیاتیک است. اگر درد سیاتیک طولانی شود، مزمن نامیده می‌شود و برای درمان آن باید راه‌های دیگری را در پیش گرفت. اما معمولا برای درمان دردهای حاد می‌توان از روش‌های حمایتی و درمان‌های علامتی کمک گرفت. در ادامه به برخی از روش‌های درمانی می‌پردازیم.

۱. استراحت

به طور سنتی استراحت در خانه جهت درمان سیاتیک کمک‌کننده است؛ اما فایده استراحت در درمان این بیماری چقدر است؟ یک تیم تحقیقاتی در هلند به سرپرستی دکتر پاتریک ورومن به طور تصادفی ۱۸۳ نفر از بیماران را انتخاب کرده و اثر استراحت در تخت خواب به مدت دو هفته را بر روی آنان بررسی نموده و برای سنجش نتیجه، اقدامات اولیه و ثانویه مورد بررسی قرار گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که «در بین بیمارانی که علائم و نشانه‌هایی از سندرم لومبوساکرال رادیکولار دارند، استراحت در تخت درمان موثرتری نسبت به درمان انتظاری نیست. “بنابراین استراحت مطلق، الزاما موجب بهبود حال بیماران سیاتیک نمی‌شود.»

۲. مسکن قوی برای درد سیاتیک

اولین روش درمانی که برای درمان درد سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از مسکن‌های ضد التهاب است. برخی از این داروها شامل موارد زیر هستند:

داروهای مسکن ضد التهاب هم میزان التهاب را کاهش می‌دهند و هم درد را کم می‌کنند. هر دو مورد به کاهش درد سیاتیک کمک می‌کند.

آمپول کتورولاک برای کاهش درد سیاتیک در نظر گرفته می شود
یکی از روش‌های کاهش درد سیاتیک استفاده از آمپول کتورولاک است.

بهترین آمپول برای درد سیاتیک

اگر درد سیاتیک شدید باشد و درمان دارویی به شکل قرص چندان موثر نباشد، ممکن است که دارو به شکل آمپول هم تجویز شود. بهترین آمپول برای کاهش درد سیاتیک می‌تواند آمپول کتورولاک که مسکن ضد التهابی است باشد.

مورد دیگری که برای کاهش درد سیاتیک کاربرد دارد، آمپول شل کننده‌ی عضلانی متوکاربامول است.

بهترین قرص برای درد سیاتیک

علاوه بر داروها و قرص‌های مسکن ضد التهابی که برای درمان درد سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، گاهی ممکن است که داروهای شل کننده‌ی عضلانی هم مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از این داروها به شکل قرص و یا برخی به شکل آمپول تجویز می‌شوند. به عنوان مثال نوروبین که از خواص قرص نوروبیون نباید غافل شد. قرص‌های شل کننده‌ی عضلانی که برای درمان درد سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند؛

  • باکلوفن
  • متوکاربامول

۳. ورزش برای درد سیاتیک

تمرینات ساده‌ی ورزشی وجود دارند که می توانند به کاهش درد سیاتیک در بیمار کمک کنند. برخی از این تمرینات کششی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کشش زانو تا سینه:
    • در این مورد روی زمین دراز می‌کشید.
    • هر دو پا را خم می‌کنید و کف پاها را بر روی زمین می‌گذارید.
    • با کشیدن زانو به داخل سینه می‌توانید به کاهش درد سیاتیک کمک کنید.
    • ۲۰ تا ۳۰ ثانیه زانو را در این حالت نگه دارید و این حرکت را چند بار در روز انجام دهید.
  • کشش آزاد کردن عصب سیاتیک:
    • دراز بکشید.
    • بالشتی را زیر سر خود بگذارید.
    • زانوها را خم کنید و یکی از پاها را آرام آرام به سمت بالای سر خود صاف کنید و چند ثانیه نگه دارید.
    • این کار را برای پای دیگر هم انجام دهید.
  • مار کبری:
    • در این حرکت کافی است که به روی شکم دراز بکشید.
    • از کمر به بالا آرام آرام روی دستان خود بلند شوید و مانند یک مار کبری روی زمین قرار بگیرد.
    • ۸ تا ۱۰ بار در روز این کار را تکرار کنید.
تمرینات کششی باعث کاهش درد سیاتیک می شوند
یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای کاهش درد سیاتیک استفاده کنید، استفاده از تمرینات ورزشی کششی است. یک مورد را در تصویر مشاهده می‌کنید.

پیاده روی برای درد سیاتیک

پیاده روی، شنا و یوگا از تمرینات موثر در کاهش درد سیاتیک هستند. این ورزش‌ها را همراه با حرکات کششی معرفی‌شده انجام دهید.

۴. درمان قطعی سیاتیک

زمانی که علائم خطر در فرد بروز کند، برای درمان درد سیاتیک باید جراحی کند. پس درمان قطعی سیاتیک جراحی است. بیشتر کسانی که درد سیاتیک دارند به جراحی نیاز پیدا نمی‌کنند اما اگر علائم زیر را مشاهده کنند، معمولا اقدام اورژانسی ضرورت پیدا می‌کند:

  • بی‌حسی در اندام
  • اختلال در عملکرد مثانه و روده
  • ضعف پا

۵. روش صحیح خوابیدن برای درد سیاتیک

باید موارد زیر را هنگام خواب در نظر داشته‌باشید، اگر به بیماری درد سیاتیک مبتلا هستید:

  • از بهترین روش‌های خوابیدن برای کاهش درد سیاتیک خوابیدن به پشت است. در این صورت باید یک بالشت زیر زانوهای خود بگذارید تا کمی پای شما بالا بیاید و عصب سیاتیک آزاد شود.
  • اگر خوابیدن به روی کمر برای شما سخت و ناراحت‌کننده است می‌توانید به پهلو هم دراز بکشید و یک بالشت بین پاهای خود بگذارید.
  • انتخاب تشک مناسب و بالشت راحت نیز در خوابیدن مناسب برای افرادی که درد سیاتیک دارند موثر است.

پرطرفدارترین راه برای درمان درد سیاتیک چیست؟ همین الان مشاوره بگیر

چگونه می توان از سیاتیک پیشگیری کرد؟

همیشه نمی‌توان از بروز سیاتیک جلوگیری کرد و ممکن است بیماری عود کند. موارد زیر نقش اساسی در محافظت از کمر دارند:

  1. به طور منظم ورزش کنید:
    • جهت قوی نگه داشتن کمر، باید به عضلات اصلی خود یعنی عضلات موجود در شکم و کمر که عضلات حیاتی جهت تغییر و تنظیم وضعیت بدن هستند، توجه ویژه ای کنید و با پزشک خود جهت انجام این فعالیت‌ها مشورت کنید.
  2. هنگام نشستن وضعیت مناسب را حفظ کنید:
    • صندلی با پشتی خوب، دسته و پایه چرخان انتخاب کنید
    • یک بالش یا حوله رول شده را جهت قرار دادن در قسمت کوچک پشت خود در نظر بگیرید تا منحنی طبیعی ستون فقرات حفظ شود.
    • زانو و لگن را در ارتفاع مناسب خود قرار دهید.
  3. از بدن خود درست استفاده کنید:
    • اگر مدت طولانی ایستاده‌اید، پا‌ها را به ترتیب با گذاشتن بر روی چهارپایه یا جعبه‌ی کوچک استراحت دهید.
    • وقتی چیزی سنگین را بلند می‌کنید، از اندام‌های تحتانی خود جهت انجام کار استفاده نمایید و مستقیم خم و راست و فقط با استفاده از زانوها خم شوید.
    • بار را نزدیک بدن خود نگه دارید، از بلند کردن و پیچاندن همزمان خودداری کنید.
    • در صورتی‌که اجسام بسیار سنگین هستند، از فرد دیگری جهت بلند کردن آن کمک بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سیاتیک خفیف معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد، اما اگر درمان‌های خانگی علائم را تسکین نداد یا اگر درد شما بیش از یک هفته ادامه یابد و درد شدید بود و یا به مرور زمان بدتر شد، به پزشک خود مراجعه نمایید. در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه نمایید:

  • درد ناگهانی و شدید در کمر یا پا و بی‌حسی یا ضعف عضلانی در پا
  • درد ناشی از یک آسیب شدید، مانند درد ناشی از تصادف رانندگی
  • ایجاد اختلال در کنترل مثانه و روده

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی و متخصص مغز و اعصاب د در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

می‌توانید با انجام دادن برخی از تمرینات خانگی در کاهش درد خود موفق عمل کنید. در این مطلب برخی از حرکت‌های کششی را به شما معرفی کرده‌ایم. انجام دادن یوگا در منزل هم می‌تواند بسیار موثر باشد. یکی دیگر از روش‌های کاهش درد در خانه می‌تواند اصلاح نحوه‌ی نشستن و راه رفتن و خوابیدن شما باشد.

پماد ویکس برای کاهش درد عضلانی استفاده می‌شود. بعد از ماساژ دادن و گرم کردن عضله می‌توان احساس بهتری نسبت به درد سیاتیک داشت.

اولین قدمی که برای درمان درد سیاتیک باید بردارید، مراجعه به دکتر ارتوپد و دکتر مغز و اعصاب است. هر چند روش‌های درمانی درد سیاتیک در این مطلب به طور کامل توضیح داده‌شده‌اند.

درد سیاتیک در بارداری هم نسبتا شایع است. زیرا در دوران بارداری ممکن است که وزن رحم و یا تغییرات دوران بارداری به عصب سیاتیک فشار وارد کنند و درد سیاتیک ایجاد شود.

پا درد ممکن است یکی از علائم درد سیاتیک باشد. درد پا در درد سیاتیک ممکن است دو طرفه و یا یک طرفه ایجاد شود و به شکل سوزن سوزن شدن هم بروز کند.

نمی‌توان گفت که هر کسی کمر درد دارد، درد سیاتیک دارد. اما درد سیاتیک می‌تواند همراه با کمر درد و یا به شکل کمر درد بروز کند.

بسیاری تصور می‌کنند که کسی که درد کشاله ران دارد، به علت مشکل در عصب سیاتیک است. یکی از علت‌های درد کشاله ران درد سیاتیک است اما ممکن است علت‌های دیگر هم داشته‌باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سیاتیک

  1. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من حدود ۴تا۵ سال که‌ درد کمر دارم دکتر رفتم ام آر آی گرفتم دارو،فیزیوتراپی، وهمه راههای درمان را انجام دادم اما متاسفانه خوب نشدم ولی دیروز به یکباره یه دردی گرفتم ودرد هم طرف چپ از ناحیه لگن تا پشت ران آیا این میتونه درد سیاتیک باشه ،نمتونم راحت بشینم یاوقتی میشینم دیگه نمی تونم بلند بشم سر پا وایسم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  2. سعید گفت:

    سلام وقت بخیر من ام آر آی گرفتم از کمر بردم به دکتر نشون دادم گفت که مهره هات سالم است و هیچ مشکلی نداری اما درد داخل دو تا لگنم می‌چرخه و اذیت می‌کنه دیگه کلافه شدم من فکر کنم سیاتیک به عضله پیریفورمیس فشار آورده و اذیتم می‌کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با این توضیحات؛
      هم نیاز به تزریق ضدالتهاب متاسب
      و
      هم آب‌درمانی و فیزیوتراپی دارید

  3. سعید گفت:

    سلام وقت بخیر من ام آر آی گرفتم از کمر بردم به دکتر نشون دادم گفت که مهره هات سالم است و هیچ مشکلی نداری اما درد داخل دو تا لگنم می‌چرخه و اذیت می‌کنه دیگه کلافه شدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با این توضیحات؛
      هم نیاز به تزریق ضدالتهاب متاسب
      و
      هم آب‌درمانی و فیزیوتراپی دارید

  4. لیدا گفت:

    سلام من به مدت شش ماه قبل درناحیه کمر یک درد را حس کردم که حتی ایستاد شدن برایم مشکل بود ونمیتوانستم درست ایستاد شوم تااینکه نزد خیلی از دوکتوران جهت درمان این درد رفتم از داروهای زیاد استفاده کردم.
    حتی عکسMRI گرفتم ولی هیچ کدام روی درد کف پام اثر نداشت وتاحالا هم ازدرد ناحیه کف پا خیلی رنج میبرم حالا خیلی نگرانم که نکنه این درد برام دایمی بشه ودوباره مثل حالت قدیم راه رفته نتوانم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زیر نظر وزشک از گلوکزامین استفاده کنید
      روزانه با پماد پیروکسیکام ماساژ دهید

  5. عاطفه گفت:

    سلام.
    من متاسفانه سه تا فتق دیسک‌دارم.
    مهره ی سه و چهار با تنگی به عصب فشار آورده و دور زانوهام درد میکنه.فیزیو‌رفتم‌و‌دارو‌می خورم‌کامل درمان نشده.نوار عصب گرفتن خوشبختانه عصبام‌آسیب ندیده.شبا فقط رو به بالا میتونم بخوابم رو به پهلو اطراف زانوم‌درد داره.فیزیوتراپ‌حرکت مارکبری رو پیشنهاد داد.احساس می کنم بعد از انجامش قسمت سمت راست دیسکم درد می گیره.میشه راهنمایی کنید نیازه مجدد برم‌دکتر یا نرمش رو اصلاح‌کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در کنار فیزیوتراوی و اب درمانی نیاز به تزریق و دارو دارید
      در صورت عدم بهبود رویکرد جراحی توصیه می گردد

  6. مهسا گفت:

    اگر در نوار عصب و ام آر ای علایم سیاتیک دیده نشود ایا بازهم درد سیاتیک است!؟ وقتی علایم درد علایم سیاتیک است!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر بیرون زدگی دیسک بین مهره ها و اسپاسم حاد عضلانی باید معاینه و ازمایش شوید

  7. فهیمه گفت:

    سلام وقت بخیر من دچار فتق دیسک L5_S1 و درد سیاتیک شدم حدود یک ماه دارو درمانی و ۱۰جلسه لیزر پرتوان و فیزیوتراپی رفتم دکتر فقط ۳تا ورزش ویلیامز بهم داده بهتر شدم ولی دردم خوب نشده نمیدونم باید چکار کنم ممکن راهنمایی کنید من دوباره به چ دکتری باید مراجه کنم خیلی نگرلنم که عصبم اسیب ببینه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به شرایط نیاز به تزریق ضد التهاب در مهره ها دارید
      ورزش را ادامه دهید
      در صورت عدم بهبود به متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  8. خدیجه میرزایی گفت:

    تمامی اطلاعات درمورد سیاتیک کاملا درست وکامل بود با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما
      تندرست باشید

  9. ناشناس گفت:

    تمامی اطلاعات درمورد سیاتیک کاملا درست وکامل بود با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما
      تندرست باشید

  10. سلام گفت:

    نگفتید… آیا سیاتیک فلج کننده یا نهایت کشنده هم هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آسیب این عصب محدودیت حرکتی زیادی ایجاد می کند که نیاز به درمان قبل از این موضوع دارد.

    2. محمود گفت:

      آیا درد سیاتیک در انگشتان پا می شود

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        گرفتگی عصب سیاتیک و التهاب آن موجب انتشار درد به انگشتان پای شما می شود. برای بررسی انجام ام آر ای کمک کننده است. از این لینک نوبت متخصص ارتوپدی گرفته و مراجعه کنید.
        دکتر متخصص ارتوپد