حقایقی در رابطه با چای

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است. این نوشیدنی می‌تواند فواید و عوارضی برای بدن داشته‌باشد. بهتر است که بیشتر با آن آشنا شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چای

اگر ایرانی هستید، می‌دانید که چای یکی از اصلی‌ترین نوشیدنی‌ها در زندگی ایرانی‌هاست! بارها از زبان مادرانمان شنیده‌ایم که اگر دلت درد می‌کند، می‌توانی چای نبات بنوشی! یا اگر خسته هستی، برایت یک فنجان چای بیاورم! چای می‌نوشی؟ چایُ چایُ چای! این نوشیدنی از زندگی ما جدایی ناپذیر است. اما آیا چای برای بدن مفید است؟ چای عوارض دارد؟ فواید چای چیست؟ چند بار در روز می‌توانیم چای بنوشیم؟ چه زمانی باید از نوشیدن چای دست بکشیم؟ در صورتیکه می‌خواهید درباره این نوشیدنی بیشتر اطلاعات داشته‌باشید، این مطلب دکترتو را تا انتها مطالعه کنید.

برای دریافت نوبت آنلاین یا حضوری از دکتر تغذیه، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو استفاده کنید. همچنین برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود، می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر تغذیه استفاده کنید.

فواید انواع چای کدامند و بهترین چای چیست؟

چای انواع محتلفی دارد و هر کدام از این انواع، فواید مخصوص به خود را دارند. برای اینکه بدانید کدام نوع چای می‌تواند برای شما بهترین باشد، باید انواع چای را بشناسید و فواید آن را نیز بیاموزید. سپس بهترین نوع چای را برای خود انتخاب کنید. از طرفی می‌توانید با مشاوره دکتر تغذیه، بهترین چای و بهترین زمان استفاده از آن را در رژیم غذایی خود جای دهید. در ادامه به فواید انواع چای پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

۱. فواید چای سیاه

یکی از معمول‌ترین و محبوب‌ترین انواع چای، چای سیاه است. وقتی که بیشتر افراد از کلمه‌ی چای استفاده می‌کنند، منظورشان چای سیاه است.

برگ چای از گیاه کاملیا تهیه شده که حاوی آنتی اکسیدان بوده و با رادیکال‌های آزادی که می‌تواند به سلول‌های شما آسیب برساند مقابله می‌کند. آنتی اکسیدان می‌تواند این رادیکال‌ها را کاهش دهد و یا به جلوگیری از برخی از این آسیب‌ها کمک‌کند. برخی از فواید این نوشیدنی شامل موارد زیر هستند:

  • چای سیاه می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. بنابراین به عنوان یک ماده‌ی میکروب‌کش است.
  • آسیب‌های سلولی به واسطه‌ی این نوشیدنی کاهش پیدا می‌کنند. بنابراین در افزایش طول عمر سلول‌ها نقش دارد.
  • این نوشیدنی به بدن در مبارزه با ویروس‌های بیماری‌زا مانند آنفولانزا، هپاتیت و اسهال خونی کمک می‌کند.
  • سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.

همچنین چای به علت تئینی که در خود دارد، خستگی بدن را رفع می‌کند و شما را هوشیار و بیدار می‌نماید. البته که در مصرف هیچ چیز خوبی نباید زیاده‌روی کنید. این مسئله را به خاطر داشته‌باشید. گاهی چای با ترکیبات دیگری ترکیب می‌شود که در ادامه به انواع آنها اشاره کرده‌ایم. فواید چای با برخی از مواد غذایی می‌تواند تغییر کند. البته که برخی از انواع زیر، عصاره‌ی همان ماده به تنهایی هستند و برخی دیگر با چای سیاه ترکیب شده‌اند.

فواید چای چیست؟
چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب است و فواید مختلفی دارد.

فواید چای آلبالو

چای آلبالو به کاهش تهوع و بی‌خوابی کمک می‌کند. با کمک این نوشیدنی می‌توانید دوران بارداری با آسایش بیشتر را طی کنید و از شر ویار تاحدودی خلاص شوید. یکی دیگر از خوبی‌های این نوشیدنی در لاغری است. چای آلبالو باعث کاهش اشتها می‌شود.

فواید چای دارچین

دارچین هم مانند زنجبیل در رفع خستگی مفید است. همچنین انرژی شما را بیشتر می‌کند. این ماده همچنین می‌تواند برای کسانی که اصطلاحا سردی‌شان شده‌است، مفید باشد.

فواید چای بابونه

وقتی که دمنوش بابونه را به چای سیاه اضافه می‌کنید و یا خود چای بابونه را به تنهایی می‌نوشید، احساس آرامش بیشتری می‌کنید. چای بابونه برای افزایش آرامش کاربرد دارد. این نوشیدنی می‌تواند یک همدم فوق‌العاده برای روزهای پراسترس باشد.

فواید چای زنجبیل

هنگامی که چای سیاه با کمی زنجبیل مخلوط می‌شود، می‌توانید مشاهده کنید که چقدر انرژی بیشتری در بدن شما وجود دارد و کارهای روزانه‌ی خود را بهتر انجام می‌دهید. از طرفی این ماده طبع گرم دارد و برای سردی خوب است. همچنین این ماده برای کسانی که میل جنسی کمی دارند، مفید است.

فواید چای زنجبیل چیست؟
چای زنجبیل گرم است و برای انرژی بدن موثر است.

فواید چای نعناع

نعناع یک سبزی است که برای بهبود عملکرد سیستم گوارش مفید است. مخصوصا اگر نفخ کرده‌باشید. این چای می‌تواند برای دل درد مفید باشد.

فواید چای زعفران

اگر سطح انرژی بدن شما پایین است، می‌توانید از این نوشیدنی برای افزایش انرژی بدن استفاده کنید. با کمک چای زعفران یک روز شاداب و باطراوت را شروع خواهید کرد.

۲. فواید چای سبز (فواید چای سبز برای لاغری)

یکی از بهترین اثراتی که چای سبز دارد در حفظ سلول‌های بدن است. این نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان است و همین به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند. همچنین چای سبز آرامبخش است و می‌تواند شما را آرام کند. از طرفی برخی از چای سبز برای لاغری استفاده می‌کنند. برخی از قرص چای سبز استفاده می‌کنند.

فواید چای سبز برای قلب

یکی از فواید این نوشیدنی این است که از ابتلا به تصلب شرایین جلوگیری می‌کند. بنابراین این نوشیدنی برای سلامت قلب مفید است.

چای سبز از ابتلا به تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

۳. فواید چای ترش

چای ترش در کنترل بیماری‌ها و مشکلات زیر مفید است:

  • فشار خون
  • چربی خون
  • چاقی
  • التهاب در بدن
  • بروز سرطان

۴. فواید چای ماسالا

چای ماسالا خواص مختلفی دارد که برخی از خواص چای ماسالا شامل موارد زیر هستند:

  • خواص ضد التهابی دارد
  • این نوشیدنی ضد باکتری و ضد قارچ است
  • از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می‌کند
  • در درمان سرفه موثر است.

۵. فواید چای کوهی

این چای خواص بسیاری دارد که در ادامه به برخی از خواص چای کوهی اشاره کرده‌ایم:

  • برای سلامت پوست مفید است
  • ضد ویروس است
  • افسردگی را درمان می‌کند
  • از آلزایمر پیشگیری می‌کند
  • ورم معده را بهبود می‌بخشد
  • به درمان کزاز کمک می‌کند
  • ضد سرطان و ضد بیماری‌های گوارشی است
  • اسهال را بهبود می‌بخشد
  • قوای جنسی را تقویت می‌کند.

۶. فواید چای به

میوه به سرشار از آنتی اکسیدان است. هنگامی که شما برگ به را به چای خود اضافه می‌کنید، یا از عصاره‌ی به و جوشانده‌ی آن به عنوان چای استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که یکی از بهترین راه‌حل‌ها در پیشگیری از ابتلا به سرطان را در پیش گرفته‌اید. همچنین چای به می‌تواند در بهبود خلق شما موثر باشد. برای اینکه حال روان شما بهتر باشد، می‌توانید از چای به کمک بگیرید و عصر دلنشینی داشته‌باشید.

۷. فواید چای سفید

چای سفید به چایی گفته می‌شود که از گلبرگ‌های گیاهان جوان تهیه می‌شود. در واقع جوشانده‌ی این گلبرگ‌های تازه، همان چای سفید است. به نقل از healthline، این چای می‌تواند از ابتلا به سرطان در شما پیشگیری کند. همچنین گفته‌شده‌است که این چای در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی موثر است.

چقدر اهل چای هستی؟

برای اطلاع از فایده هر مدل الان از دکتر مشاوره بگیر

مضرات چای زیاد چیست؟

مصرف هر ماده‌ای بیش از اندازه، می‌تواند برای شما عوارضی داشته‌باشد. چای هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف زیاد چای می‌تواند باعث شب ادراری در بزرگسالان یا شب ادراری در کودکان شود. برخی از مشکلاتی که ممکن است برای کسانی که چای مصرف می‌کنند و این مصرف بیش از حد است، شامل موارد زیر هستند:

  • ممکن است در جذب آهن تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد.
  • اضطراب، خستگی و استرس شما را زیاد می‌کند. زیرا این نوشیدنی محرک است و مصرف زیاد آن می‌تواند تاثیر عکس بگذارد.
  • خواب شما را به هم بریزد.
  • تهوع ایجاد کند.
  • باعث سوزش سر دل شود.
  • در بارداری ایجاد مخاطره کند.
  • سردرد و سرگیجه ایجاد کند.
مضرات چای چیست؟
مصرف زیاد چای می‌تواند باعث تکرر ادرار شود.

آیا چای دشمن پروستات است؟

متاسفانه یکی از اثرات منفی که ممکن است چای داشته‌باشد، بر روی سلامت پروستات است. البته که هنوز اطلاعات دقیقی از این مسئله در دست نیست، اما گفته‌شده‌است که مصرف زیاد چای سیاه می‌تواند شانس ابتلا به سرطان پروستات را زیاد کند.

مصرف زیاد چای باعث تکرر ادرار می‌شود.

عوارض چای سبز چیست؟

برخی از عوارضی که ممکن است در اثر استفاده‌ی زیاد چای سبز در شما ایجاد شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف زیاد آن باعث تکرر ادرار می‌شود.
  • سوزش سر دل در اثر مصرف زیاد چای سبز محتمل است.
  • بی‌خوابی در شما بروز می‌کند.

اگر با چای سوزش سر دل اذیتت می‌کنه، با متخصص مشورت کن

فال چای چیست و روز جهانی چای چه روزی است؟

روز جهانی چای ۱۵ دسامبر است. این روز را به عنوان روز چای نامیده‌اند. فال چای نوعی فال است که بسیار شبیه به فال قهوه است. شاید فال چای برای سرگرمی جالب باشد، اما برای اینکه به طور جدی به آن فکر کنید، چندان عقلانی نیست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

چای یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در جهان است. این نوشیدنی به منظورهای مختلفی استفاده می‌شود و در برخی از کشورها، مصرف برخی از انواع چای بیشتر از جاهای دیگر است. این نوشیدنی فواید و مضراتی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید. همچنین بهتر است که بدانید این نوشیدنی را با چه مواد غذایی مصرف کنید و هر کدام از انواع آن چه فوایدی دارند. برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود درباره مصرف چای، می‌توانید از دکتر تغذیه کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر تغذیه استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

چای هم جزو مایعات است. مصرف مایعات برای پوست فوق‌العاده است. از طرفی چای حاوی آنتی اکسیدان است و برای سلامت پوست مفید است.

چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ی چای است.

 

چای حاوی مقادیر کمی نیکوتین است. هر نصف قاشق چای‌خوری (۱ گرم) از چای خشک حداکثر ۰.۷ میکروگرم نیکوتین دارد. این مقدار بسیار ناچیز و در واقع ۰.۷ میکرو‌گرم معادل ۰.۰۰۰۰۰۷ گرم است. همچنین، مطالعات نشان‌داده که دم‌کردن چای به مدت ۵ دقیقه حدود نیمی از این مقدار را در نوشیدنی آزاد می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن