سندرم قلب شکسته، علائم و نحوه تشخیص این بیماری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در بیماری سندرم قلب شکسته که به عنوان کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو شناخته می‌شود، قلب به دلیل شرایط استرس‌زا و حادی مانند از دست دادن عزیزان، دعوای شدید یا تصادفات رانندگی دچار شوک شدید و مشکل عملکردی می‎‌شود. هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است اما برخی داروها مانند آسپرین می‌توانند کمک کننده باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سندرم قلب شکسته، علائم و نحوه تشخیص این بیماری چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا تابه‌حال عبارت سندرم قلب شکسته را شنیده‌اید؟ سندروم قلب شکسته به انگلیسی Broken heart syndrome است. تنش عاطفی و استرس ناشی از اتفاقات مختلف، مانند شکست عاطفی، فوت نزدیکان یا تراژدی‌های بزرگتر می‌توانند غیر از اثر روانی، آثار جسمی نیز داشته باشند. یکی از این آثار، بیماری قلب شکسته است. در این مطلب از دکترتو علائم سندرم قلب شکسته، علت ایجاد، درمان این بیماری و نحوه مدیریت آن را به شما توضیح می‌دهیم.

سندرم قلب شکسته چیست؟

در پزشکی سندرم قلب شکسته با نام سندرم بالونی آپیکال گذرا یا کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو شناخته می‌شود. زمانی که قلب یک بیمار می‌شکند، بطن سمت چپ قلب ضعیف‌شده و منجر به درد و تنگی نفس می‌شود. سندروم قلب شکسته یا تاکاتسوبو کاردیومیوپاتی، کی از انواع بیماری‌ قلبی موقت است که در آن قسمت‌های انتهایی و میانی بطن چپ قلب دچار اختلال در پمپاژ خون به سرخرگ آئورت می‌شوند.

این نارسایی در رده نارسایی‌های ماهیچه قلب طبقه‌بندی می‌شود. دلیل اصلی آن استرس است و بیشتر در زنان، پس از پریود دیده شده‌است. استرس ناشی از بیماری حاد نیز می‌تواند منجر به سندرم قلب شکسته و مشکلات پیچیده دیگری مثل حمله قلبی شود. متخصصان معتقدند دلیل سندرم قلب شکسته حجم زیادی از هورمون‌ها (مثل آدرنالین) است که در یک موقعیت پر استرس تولید می‌شود و موجب اختلال در قلب می‌شود.

بخشی از نام سندرم قلب شکسته که در پزشکی با عنوان کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو شاخته می‌شود از ژاپنی گرفته‌شده‌ است. کلمه «تاکوتسوبو» در ژاپنی به معنی «ظرف اختاپوس‌گیری» است. دکتر دکر می‌گوید زمانی که با کمک آزمایش، سندروم قلب شکسته در بیمار تشخیص داده می‌شود، در واقع پزشک متوجه می‌شود که بخشی از قلب فعالیت خود را به درستی انجام نمی‌دهد. در این شرایط بخش‌های دیگر قلب وظیفه بخش از کار افتاده را بر عهده می‌گیرند. این شرایط قلب را شبیه به ظرفی می‌کند که ژاپنی‌ها برای به دام انداختن اختاپوس‌ از آن استفاده می‌کنند.

میزان شیوع قلب شکسته چقدر است؟

در سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۲۰۰ مورد سندرم قلب شکسته در آمریکا گزارش شده است درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۰۶ فقط ۳۰۰ مورد بوده‌است. همینطور بیشتر بیماران زن هستند. البته افزایش این تعداد می‌تواند به دلیل افزایش آگاهی افراد نسبت به سندرم قلب شکسته باشد.

بیشتر اوقات مجموعه اتفاقات مختلفی در زندگی فرد در حال رخ دادن است و یکی از آن‌ها بیمار را از پا در می‌آورد. تقریبا همیشه یک موقعیت مشخص استرس‌زا وجود دارد. اگر از بیماران به دقت بپرسید، آن‌ها این موقعیت به خصوص را برای شما شرح می‌دهند.

سندروم قلب شکسته فقط با از دست دادن فردی نزدیک در زندگی یا یک حیوان اتفاق نمی‌افتد. دکتر «دکر» دستیار پرفسور دارویی در دانشگاه میشیگان می‌گوید «من یک بیمار سندرم قلب شکسته داشتم که وقتی فهمید دخترش کارش را از دست داده با این مشکل روبرو شد. یا یک خانم دیگر در اثر اختلافی که با کمپانی تلویزیونش داشت به سندروم قلب شکسته دچار شده‌بود».

تفاوت سندرم قلب شکسته با حمله قلبی در چیست؟

حمله قلبی به دلیل انسداد شریان قلب ایجاد می‌شود. زمانی که در دیواره شریان چربی تجمع می‌کند، آن محل باریک شده و خون لخته می‌شود. اما در سندرم قلب شکسته رگ‌های قلبی مسدو نمی‌شوند. ممکن است، جریان خون به سمت قلب کاهش پیدا کند.

علائم سندرم قلب شکسته چیست؟

علائم سندرم قلب شکسته مشابه حمله قلبی است. در بیشتر مواقع این بیماری با علائم و نشانه‌های زیر خود را نشان می‌دهد:

  • درد ناگهانی و شدید قفسه سینه (آنژین صدری که نشانه اصلی این بیماری است)
  • تنگی نفس
  • ضعیف شدن بطن چپ قلب (ضربان قلب شکسته ضعیف)
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • تپش قلب بالا
  • غش (سنکوپ).

درد قفسه سینه یکی از اصلی‌ترین علائم تشخیص بیماری قلبی است. به همین دلیل باید درصورت تداوم درد قفسه سینه سریعا به پزشک قلب مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین متخصص دکترتو همراه شماست.

علایم بیماری سندرم قلب شکسته چیست؟
درد قفسه سینه یکی از اصلی‌ترین علائم تشخیص بیماری قلبی است.

یک نمونه واقعی از علایم سندروم قلب شکسته

یک روز صبح وقتی خانم «جوآنی سیمپسون» با درد قفسه سینه و شانه از خواب بیدار شد فکر کرد که دچار حمله قلبی شده است اما آزمایش‌ها نشان دادند که دلیل متفاوتی برای درد او وجود دارد: سندرم قلب شکسته. مرگ سگ تِریِر مورد علاقه‌اش باعث مبتلا شدن او به این سندرم بود.

خانم سیمپسون می‌گوید وقتی شنید حمله قلبی نداشته خیالش راحت شد. او وقتی فقط ۱۷ سال داشت پدرش را در اثر یک حمله قلبی بزرگ از دست داد. به همین خاطر در مورد مریضی‌اش به بدترین شرایط ممکن فکر می‌کرد. البته خیال راحتی که سیمپسون داشت چندان درست نبود چرا که سندروم قلب شکسته می‌توانست به اندازه حمله قلبی خطرناک باشد.

خانم سیمپسون ۶۲ ساله می‌گوید مرگ سگش «ماها» فقط یکی از چالش‌هایی است که او در آن زمان با آن روبرو بود. تماشا کردن مرگ او برای خانم سیمپسون به شدت دشوار بود. از این واقعه تا بیش از یک سال بعد خانم سیمپسون حس خفگی می‌کرد. او فکر می‌کرد که بدنش دارد با این اتفاق تراژیک مقابله می‌کند اما چند روز بعد با درد شدید از خواب بیدار شد.

بعد از گذشت ۱ سال، آزمایش‌های خانم سیمپسون هیچ مشکل جدی‌ای را نشان نمی‌دهند. معمولا افرادی که یک بار سندروم قلب شکسته را تجربه می‌کنند احتمال بیشتری دارد که دوباره آن را تجربه کنند. اما در حال حاضر خانم سیمپسون از داروهای قلبی استفاده می‌کند و مشکل خاصی ندارد. خانم سیمپسون می‌گوید «درسته، شما در زندگی استرس خواهید داشت، اما به نقطه‌ای نرسید که فکر کنید لازم است تنهایی با همه چیز روبرو شوید. اجازه ندهید هر چیز کوچکی حال شما را بد کند».

آیا قلب شکسته درمان دارد؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

علت سندرم قلب شکسته چیست؟

علت دقیق قلب شکسته مشخص نیست. اما احتمالا افزایش هورمون استرس مانند آدرنالین باعث آسیب موقت به قلب می‌شود. اما چگونگی آسیب این هورمون به قلب و علل دیگر سندرم قلب شکسته مشخص نیست. درد شدید ناشی از یک رویداد فیزیکی یا تحساسی شدید می‌تواند باعث بروز این سندرم شود. برخی از محرک‌های آن عبارت‌اند از:

  • حمله آسمی یا شنیدن خبر بد مثل شنیدن مبتلا شدن به سرطان
  • دعوای شدید
  • مهمانی سورپرایزی
  • سخنرانی عمومی
  • مرگ یکی از عزیزان
  • آزار خانگی
  • ازدست‌دادن یا حتی برنده شدن پول زیاد
  • ازدست‌دادن شغل یا مشکلات مالی
  • طلاق و جدایی

گاهی نیز برخی داروها با ایجاد هورمون استرس باعث بروز این بیماری می‌شوند. داروهایی که ممکن است به ایجاد این سندرم کمک کنند، عبارت‌اند از:

انواع داروهای ایجادکننده سندروم قلب شکستهنقش آن‌ها
اپی‌نفریندر درمان واکنش‌های آلرژیک شدید یا درمان آسم کاربرد دارد.
کپسول دولوکستیناین دارو برای درمان مشکلات عصبی در افراد دیابتی یا درمان افسردگی استفاده می‌شود.
قرص ونلافاکسینداروی درمان افسردگی است.
داروی لووتیروکسینبرای درمان اختلالات تیروئید کاربرد دارد.
مواد محرک مانند مت‌آمفتامین یا کوکائینباعث افزایش قابل توجه کاتکول آمین‌ها و در نتیجه آسیب و اختلال در قلب می‌شود.
علت بیماری قلب شکسته چیست؟

۱. سندرم قلب شکسته در کرونا

دلیل سندرم قلب شکسته به طور دقیق مشخص نیست. اما این عارضه در حال افزایش است. اخیرا به دلیل شیوع کرونا این بیماری بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. افراد به دلیل مرگ عزیزان، از دست‌دان شغل و شرایط مالی نامناسب تحت فشار هستند.

۲. سندرم قلب شکسته و سرطان

همانطور که گفتیم این بیماری با استرس رابطه مستقیم دارد. طبق تحقیقات از هر ۶ نفر بیمار مبتلا به سندروم قلب شکسته یک نفر با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند. هنوز علت دقیق رابطه بین این دو بیماری مشخص نیست. ممکن است به دلیل فشار روحی و جسمی سرطان، این بیماران دچار سندرم قلب شکسته شوند.

۳. سندروم قلب شکسته در روانشناسی

عوامل روانشناختی یکی از دلایل ایجاد سندرم قلب شکسته هستند. اختلالات روانی و استرس عاطفی می‌توانند به بروز این عارضه کمک کنند. اگر دچار اضطراب یا دیگر اختلالات روانشناسی هستید، باید به کمک یک روانشناس، اختلالات را کنترل کرده تا از بروز هرگونه بیماری قلبی به ویژه سندروم قلب شکسته جلوگیری کنید.

علت سندرم قلب شکسته چیست؟
عوامل روانشناختی یکی از دلایل ایجاد سندرم قلب شکسته هستند.

تشخیص سندرم قلب شکسته چگونه انجام می شود؟

در بیشتر اوقات علت درد قفسه سینه و تنگی نفس بیماری سندرم قلب شکسته یا حمله قلبی است. حالت تهوع، استفراغ و تپش قلب هم نشانه‌های دیگری است که امکان دارد بروز کند. اما تشخیص دقیق سندروم قلب شکسته با آزمایش انجام می‌شود. متخصص قلب و عروق برای تشخیص این بیماری از آزمایش‌های زیر استفاده می‌کند:

  • معاینه فیزیکی: پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی، سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند. در بیشتر مواقع افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته هیچ علائمی از بیماری قلبی را نداشته‌اند. همچنین در مورد شرایط استرس‌زا که اخیرا با آن روبرو شده‌اید، سوال می‌کند.
  • تست نوار قلب: در بیمارانی که درد قفسه سینه دارند، احتمال تشخیص تاکاتسوبو کاردیومیوپاتی وجود دارد. در واقع بهترین راه تست قلب شکسته، بررسی نوار قلب یا ECG است. با این آزمایش ضربان قلب ثبت شده و این سیگنال‌های الکتریکی می‌وانند به پزشک در تشخیص بیماری کمک کنند.
  • تست اکو قلب: این آزمایش در واقع سونوگرافی از قفسه سینه است. اکو قلب تصویری از ساختار قلب ارائه می‌دهد که می‌توان با آن شکل غیرطبیعی یا بزرگ شدن قلب را تشخیص داد.
  • آزمایش خون: افراد مبتلا به این بیماری معمولا میزنا بالایی از آنزیم‌های قلبی را در خون خود دارند.
  • MRI: در این آزمایش باید داخل یک دستگاه دراز بکشید و میدان مغناطیسی آن تصاویر دقیق از قلب ارائه می‌دهند.

متن انگلیسی: «People who have broken heart syndrome usually don’t have any heart disease symptoms before the condition is diagnosed. To diagnose broken heart syndrome, the health care provider examines you and asks questions about your symptoms and medical history. You may be asked if you’ve had any major stresses recently, such as the death of a loved one»
ترجمه فارسی: «افرادی که سندروم قلب شکسته دارند معمولاً قبل از تشخیص بیماری هیچ یک از علائم بیماری قلبی را نشان نمی‌دهند. برای تشخیص بیماری، متخصص قلب شما را معاینه می‌کند و در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوالاتی می‌پرسد. ممکن است از شما بپرسند که آیا اخیراً استرس‌های شدیدی مانند مرگ یکی از عزیزان را تجربه کردید یا خیر»

به نقل از سایت mayoclinic

عکس سندرم قلب شکسته

افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته ممکن است درد ناگهانی قفسه سینه داشته باشند یا فکر کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند. این بیماری تنها بخشی از قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای مدت کوتاهی پمپاژ خون در سمت چپ قلب را قطع می‌کند. بقیه قسمت‌های قلب طبق معمول به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین ممکن است گاهی قلب با شدت بیشتری منقبض شود.

در این بیماری شکستن قلب یا شکسته شدن قلب رخ نمی‌دهد! بلکه شکسته شدن قلب از نظر علمی با علائمی مشابه حمله قلبی همراه خواهد بود. در این مطلب تصاویر سندرم قلب شکسته را قرار دادیم و عکس زیر یک نمونه از آن است.

تشخیص سندرم قلب شکسته چگونه انجام می شود؟
افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته ممکن است درد ناگهانی قفسه سینه داشته باشند یا فکر کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند.

درمان سندرم قلب شکسته چیست؟

برای درمان سندرم قلب شکسته هیچ روش استانداردی وجود ندارد. در بیشتر مواقع درمان مشابه درمان حمله قلبی است. زمانی که این بیماری تشخیص داده می‌شود، احتمالا پزشک داروهای قلبی مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدودکننده‌های گیرنده بتا را تجویز می‌کند. بیشتر بیماران حدود یک تا دو ماه بعد بهبود پیدا می‌کنند. برای بررسی علائم باید حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از بروز اولین نشانه‌ها، اکو قلب انجام شود تا عملکرد قلب مورد بررسی قرار گیرد.

برای درمان حمله قلبی روش‌هایی مانند آنژیوپلاستی با بالون، استنت‌گذاری یا جراحی کاربرد دارند. اما این روش‌ها، در درمان سندرم قلب شکسته فایده‌ای ندارند. این روش‌ها رگ‌های مسدودشده را درمان می‌کنند و ارتباطی با این عارضه ندارند.

داروی قلب شکسته چیست؟

بسیاری از پزشکان درمان طولانی مدت با مسدود کننده‌های بتا یا داروهای مشابه را توصیه می‌کنند. این داروها اثرات مضر بالقوه هورمون‌های استرس بر قلب را مسدود می‌کنند. داشتن استرس مزمن ممکن است خطر ابتلا به سندرم قلب شکسته را افزایش دهد.

استامینوفن درمان قلب شکسته است؟

داروی استامینوفن یا پاراستامول، دارویی برای تخفیف درد و تب است. این دارو از طریق تاثیرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی، درد را کاهش می‌دهد. اخیرا فرضیه‌ای مبنی بر اثر استامینوفن بر کاهش دردهای ناشی از طرد شدن اجتماعی مطرح شده‌است؛ این فرضیه با اتکا به روش کاری این دارو، تاثیر آن را بر روی دردهای اجتماعی پیش‌بینی می‌کند. تا زمان نگارش این نوشته، تنها یک مطالعه برای آزمایش این ادعا صورت گرفته است.

چرا استامینوفن به عنوان درمان سندرم قلب شکسته مطرح شده است؟

ستون عشق مدرن روزنامه معروف نیویورک تایمز، در سال ۲۰۱۶ مقاله‌ای را چاپ کرد و در آن مدعی شد که تایلنول (که نام تجاری استامینوفن است) بر روی سندرم قلب شکسته تاثیرگذار است. نویسنده این مقاله تنها یک بار از عنوان استامینوفن استفاده کرده و تنها به یک مرجع اشاره می‌کند: مطالعه موسسه علوم روانشناسی که تنها اثر استامینوفن بر دردهای ناشی از طرد شدن اجتماعی را بررسی کرده و در آن هیچ اثری از سندروم قلب شکسته یا تاکاتسوبو کاردیومیوپاتی دیده نمی‌شود.

نارسایی که ذاتا یک مشکل قلبی ناشی از استرس است. از طرفی استامینوفن یک داروی بدون نسخه است؛ دارویی که با نام‌های متفاوتی مانند پانادول و تایلنول به فروش می‌رسد. بنابراین نسبت دادن اثری که اطمینانی نسبت به آن وجود ندارد می‌تواند فروش آن را بالا ببرد. این دارو عوارضی نیز دارد، برای مثال مصرف زیاد آن به کبد آسیب می‌زند. بنابراین مصرف سرخود آن، بخصوص برای مواردی که اثر این دارو بر روی آن اثبات نشده است، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

آیا شما هم علائم قلب شکسته را دارید؟ برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

عوارض سندرم قلب شکسته کدامند؟

در بیشتر مواقع افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، بهبود پیدا کرده و عوارض طولانی‌مدت ندارند. عواقب آن می‌تواند برای برخی (حدود ۲-۱ درصد افراد مبتلا) جدی باشد؛ اما پس از بستری شدن در بیمارستان، طی یک تا چهار هفته کارکرد قلب انسان به حالت طبیعی بازمی‌گردد. اما گاهی این سندرم می‌تواند کشنده باشد. عوارض سندرم قلب شکسته می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ذخیره مایع در ریه‌ها
  • فشارخون پایین
  • اختلال در ضربان قلب
  • نارسایی قلب

عوامل خطر سندرم قلب شکسته (سندروم قلب شکسته و مرگ)

برخی عوامل خطر در رابطه با سندرم قلب شکسته وجود دارد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • رابطه جنسی: این عامل زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • سن: بیشتر افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، بالای ۵۰ سال هستند.
  • سابقه بیماری عصبی: افراد دارای اختلالات عصبی مانند ضربه به سر یا اختلال تشنج (صرع) یا سابقه علائم رد کردن سکته قلبی، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
  • اختلال روانپزشکی قبلی یا فعلی: اختلالاتی مانند اضطراب یا افسردگی خطر ابتلا به سندرم قلب شکسته را بیشتر می‌کنند.

آیا سندرم قلب شکسته خطرناک است؟

نزدیک به ۹۵ درصد بیماران نشانگان قلب شکسته ظرف یک تا دو ماه بهبود پیدا می‌کنند. معمولا پیش‌آگاهی کمک زیادی به این فرایند می‌کند. بیماران بیشتر اوقات داروی مشابه داروی برطرف کننده علائم نارسایی قلبی را مصرف می‌کنند تا ضعف قلب را جبران کرده و آن را قوی‌تر کنند. سندروم قلب شکسته معمولا منجر به مرگ نمی‌شود مگر در مواردی که افراد شرایط ویژه‌ای دارند. درصد مرگ و میر با تاثیر مستقیم این سندرم کمتر از ۳ درصد است.

آیا سندرم قلب شکسته خطرناک است؟
نزدیک به ۹۵ درصد بیماران نشانگان قلب شکسته ظرف یک تا دو ماه بهبود پیدا می‌کنند.

پیشگیری از سندرم قلب شکسته چگونه است؟

گاهی ممکن است شخص دوباره این بیماری را تجربه کند. البته احتمال ابتلای دوباره کم است. بااین‌حال بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از ابتلای دوباره به سندرم قلب شکسته از درمان‌های طولانی مدت با مسدودکننده‌های بتا یا داروهای دیگر استفاده می‌کنند. این داروها اثرات مخرب هورمون استرس بر قلب را کاهش می‌دهند. با شناخت و مدیریت استرس نیز می‌توان این عارضه را مدیریت کرد.

آرمایش تاثیر استامینوفن روی سندرم قلب شکسته

در سال ۲۰۱۰، موسسه علوم روانشناسی مطالعه‌ای درباره اثر استامینوفن بر درد ناشی از طرد شدن اجتماعی روی ۶۲ دانشجو انجام داد. در این مطالعه با بررسی احساسات شرکت‌کنندگان و اسکن مغز آنها، اثر استامینوفن بر کاهش دردهای ناشی از طرد شدن اجتماعی بررسی شده‌است.  مصرف استامینوفن در افراد مورد آزمایش حداکثر ۲ گرم در روز بود که از ۴-۳ گرم حد مجاز مصرف در افراد بالغ پایین‌تر است.

در این مطالعه افراد در زمان مصرف استامینوفن، فعالیت کمتری در قسمت‌هایی از مغز که در زمان درد اجتماعی فعال می‌شوند نشان دادند. همچنین گزارش درد اجتماعی در افرادی که استامینوفن مصرف کرده بودند کمتر شده بود، درحالیکه احساسات مثبت این افراد تغییری ایجاد نشده بود. در پایان مطالعه موسسه علوم روانشناختی، صریحا اشاره می‌شود که محققان به هیچ وجه مصرف همگانی استامینوفن برای مواجه شدن با مشکلات شخصی را توصیه نمی‌کنند.

در واقع مطالعه موسسه علوم روانشناختی، ارتباط بین درد فیزیکی و درد ناشی از طرد شدن اجتماعی را روشن کرده و امکان احراز ارتباط مستقیم بین این دو پدیده در آینده را پیش‌بینی می‌کند. اما درحال حاضر نمی‌توان به ضرس قاطع در مورد اثر استامینوفن در درمان دردهای اجتماعی نظر داد، کما اینکه برای این موضوع به مطالعات گسترده‌تر و نمونه‌های بیشتری نیاز است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

سندرم قلب شکسته می‌تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود. به همین دلیل باید علائم آن را جدی گرفت. اگر دچار علائم این بیماری هستید باید برای تشخیص بیماری و شروع درمان به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و تشخیص بیماری، روش درمانی مناسب را توصیه می‌کند.

برای پیدا کردن بهترین دکتر قلب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق وجود دارد. شما می توانید از بهترین دکتر قلب تهران، دکتر قلب شیراز، دکتر قلب اصفهان، دکتر قلب کرج، دکتر قلب مشهد و سایر شهر ها آنلاین نوبت رزرو کنید و زیر نظر بهترین متخصصان قلب و عروق درمان شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بیماری قلب شکسته یا کاردیومیوپاتی ناشی از استرس یا سندرم تاکوتسوبو، معمولاً پس از یک رویداد آسیب‌زا جسمی یا عاطفی مانند از دست دادن عزیزان، طلاق، تصادفات رانندگی، دعواهای شدید یا تجارب نزدیک به غرق شدن رخ می‌دهد.

شکستن قلب واقعیت دارد؟ علت دقیق بیماری قلب شکسته نامشخص است. تصور می‌شود که افزایش هورمون‌های استرس مانند آدرنالین، ممکن است به طور موقت به قلب برخی افراد آسیب برساند. اینکه چگونه این هورمون‌ها ممکن است به قلب آسیب برسانند یا اینکه آیا عامل دیگری مسئول است، کاملاً مشخص نیست.

تحقیقات نشان داده است که تیلنول که به نام استامینوفن نیز شناخته می‌شود، ممکن است خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

اگرچه هیچ درمانی برای سندروم قلب شکسته (که به عنوان کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو شناخته می‌شود) وجود ندارد، اما برخی از داروها مانند آسپرین برای بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون مفید هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(1.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سندرم قلب شکسته

  1. ناشناس گفت:

    سلام‌
    من مردی رو دوست داشتم باهام بد رفتار می‌کرد . دختر حساسی بودم دل نازک بودم اون از لطیف بودنم سو استفاده می‌کرد تحقیرم می‌کرد. انگار مشکلات زندگیشو سر من خالی می‌کرد منم حس وفاداری زیادی داشتم بهش . یه روز باهام خوب بود یه روز بد . البته اخلاقش اینشکلی نبود با من اینطوری رفتار می‌کرد تا آزارم بده منم خودمو نادیده میگرفتم . زمانی رو که باید صرف خودم میکردم به اون اختصاص میدادم
    شبا دو ساعت قبل خواب گریه میکردم و اون خیلی بی تفاوت میخوابید .
    یه روز وقتی از بیرون اومده بود ، خواستم بیام کنارش مشت کوبید تو قفسه سینم منم افتادم رو مبل . باورم نمیشه مگه من چکارش کرده بودم . من آزارم به هیچکس نمی‌رسید . چطور آدم میتونه اینقدر بی رحم باشه
    یه روز که میخواستم جواب تلفنشو بدم دستم میلرزید و تنگی نفس داشتم ‌. من ازش نمیترسیدم ولی احساساتم ازش می‌ترسید. معلوم نبود باز چه رفتاری انجام میده که منو به گریه بندازه .
    یه سال از این اتفاقات میگذره . من گریه هامو کردم و دوره ی غمم رو گذروندم و اما گاهی یادش میفتم . احساسم نه دلتنگیع نه دوست داشتن ، دلسوزی برا خودمه چون گناهی نکرده بودم باهام همچین رفتاری شد
    اما به هر حال گفتم همیشه نمیشه با اشک زندگی کرد خودمو پیدا کردم ورزش کردم و چند تا مهارت یاد گرفتم کتابای خودشناسی خوندم ارادمو قوی تر کردم ولی باز یاد اون خاطرات میفتم . خودمو سرزنش نمی‌کنم همه اشتباه میکنن منم آدم اشتباهی رو انتخاب کرده بودم با خودم میگم چقد مظلوم بودم و چقد باهام بد رفتار شد
    وقتی به مسائل جنسی فکر میکنم نمیتونم کسی جز اون رو به ذهنم راه بدم . چون یه زمانی حس عشق شدیدی بهش داشتم . الان دیگه حالش واسم مهم نیست و اصلا نمیدونم کجاست ولی از نظر جنسی میاد تو ذهنم و میدونم این باعث میشه باز یاد اون خاطرات بیفتم دوباره افسرده شم یا امید واهی به خودم بدم .
    دوست دارم به طور کامل این مرد رو از زندگیم جدا کنم ولی میل جنسیم فقط ختم شده به اون و باز میاد تو ذهنم .
    چطور میتونم فکرای جنسیم رو از بین ببرم ؟ میتونم با یه دارو کاری کنم که کلا یه مدت میل جنسیم قطع بشه ؟
    ممنون از سایتتون . دلم خیلی شکسته بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سرکوب میل جنسی با دارو چندان راه مناسبی نیست
      عوارضی بیشتر از این حال فعلی ایجاد میکند
      شما مشکل پذیرش دارید
      باید تمرین پذیرفتن وضع موجود کنید
      بهتر است با مشاوران مان هم بطور تخصصی تلفنی مشورت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

  2. زهرا گفت:

    من اتفاقی اسم این بیماری رو تو یک پادکست امروز صبح شنیدم و سرچ کردم و فکر می‌کنم درد قلبم برای سالها پیش بوده که الان هم گه گاهی دچارش میشم درد زیادی که۱ الی دو دقیقه طول می‌کشه و نمیتونم تکون بخورم و اصلا بخاطرش دکتر نرفتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم تان حتمن به پزشک مراجعه نمایید

  3. نگین گفت:

    سلام.من خودم سال ۱۳۹۰ دچار این بیماری شدم که به لطف خداوند و با تشخیص خوب دکتر استوان عزیز که یکی از بهترینها در شیراز هستن تونستم سلامتیم رو دوباره بدست بیارم. و الان هیچ مشکلی ندارم .با آرزوی سلامتی برای تک تک مردم سرزمینم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم
      با ارزوی حال خوب

  4. Baranashtab گفت:

    باشه ولی این یکی از دردناک ترین بیماری هاست که درمانی هم نداره 💔

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله همینطوره

    2. نگین گفت:

      دوست عزیز من خودم سال ۱۳۹۰ دچار این بیماری شدم و زیر نظر بهترین و به نام ترین دکتر قلب ، دکتر استوان عزیز در شیراز بودم و به لطف خداوند و دکتر خوب شدم و الان هیچ مشکلی ندارم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممنونم
        با ارزوی حال خوب

  5. Dorna گفت:

    جالب بود . من دنبال درمان دلشکستگی میگشتم و این مطلب را دیدم. بنظرم عارضه ی جسمی است که در اثر استرس پدید آمده.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله دقیقا
      با ارزوی حال خوب

  6. محسن گفت:

    نوشتین یکی از عوامل خطر رابطه جنسی هستش. این رو اشتباه ترجمه کردین. چون یکی از عوامل خطر جنسیت هستش نه رابطه جنسی. یعنی زن بودن باعث بیشتر شدن این بیماری میشود. اصلاح کنید لطفا

  7. ناشناس گفت:

    عالی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  8. مرضیه خسروی گفت:

    عالی و مفید.ممنون