علائم آبله مرغان چیست؟ با دیدن کدام نشانه ها به آبله مرغان باید شک کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که برای درمان آن باید به دکتر عفونی مراجعه کنید. این بیماری بیشتر کودکان را درگیر می‌کند و درمان قطعی ندارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آبله مرغان چیست و چگونه درمان می شود؟ روش های پیشگیری از ابله مرغون

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آبله مرغان که به نام ابله مرغون نیز شناخته می‌شود، یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند افراد در هر سنی را مبتلا کند. اگرچه خیلی از کودکان این بیماری را در کودکی می‌گیرند، این بیماری گاهی می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. در این مطلب دکترتو، ابله مرغان را بیشتر می‌شناسید و با راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنا می‌شوید. 

اگر علائم آبله مرغون در فرزند شما دیده شده، سریعا به دکتر عمومی یا دکتر کودکان (در مواردی دکتر عفونی) مراجعه کنید. وبسایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو در کنار شماست تا در سریع‌ترین زمان ممکن نوبت دکتر دریافت کنید و از مشاوره آنلاین بهره ببرید.

بیماری آبله مرغان چیست؟ (آبله مرغان خفیف و شدید)

آبله مرغان یک بیماری عفونی ناشی از ویروس واریسلا زوستر (VZV) است، که منجر به دانه‌های ریز خارش‌دار و پر شده از مایع می‌شود. این بیماری واگیردار است و افرادی که تا به حال به آن مبتلا نشده و یا در برابر آن واکسینه نشده‌اند را درگیر می‌کند. ویروس واریسلا بسیار مسری است و از طریق تماس مستقیم با بثورات پوستی یا از طریق تنفس هنگام سرفه یا عطسه یک فرد آلوده پخش می‌شود. این بیماری از انواع بیماری های پوستی و ویروسی است.

امروزه واکسن محافظت کننده از کودکان در برابر آبله مرغان در دسترس است و واکسیناسیون منظم توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌شود. واکسن آبله مرغان یک روش مطمئن و موثر برای جلوگیری از این عفونت و عوارض احتمالی آن است.

متن انگلیسی:
«Chickenpox is a viral infection that causes fever and an itchy rash with spots all over the body.»
ترجمه متن:
«آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که باعث تب و بثورات خارش‌دار با لکه‌هایی در سراسر بدن می شود.»

به نقل از kidshealth

ابله مرغان چه علائمی دارد؟ (علائم اولیه آبله مرغان)

معمولا این بیماری در کودکان سالم خفیف است و در موارد شدید، ضایعات می‌تواند تمام بدن را پوشش دهد و ممکن است در گلو، چشم‌ها و غشاهای مخاط مجرای ادرار، مخرج و واژن ایجاد شود. بثورات تاولی و خارش دار ناشی از عفونت آبله مرغان ۱۰ تا ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند و معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشند. علائم و نشانه‌های دیگر که ممکن است یک یا دو روز قبل از بثورات ظاهر شوند، عبارتند از:

  • تب (اغلب با تب خفیف ۳۷.۸ تا ۳۸.۹ درجه‌ی سانتی‌گراد شروع می‌شود)
  • کاهش اشتها
  • سردرد
  • خستگی و احساس ناخوشی عمومی
آبله مرغان در کودکان تا چند روز واگیر دارد؟
تا زمانی که دانه‌های پوستی آبله مرغان برطرف نشده است، این بیماری واگیر دارد.

آبله مرغان کودکان، آبله مرغان در بزرگسالان و شکل جوشهای ابله مرغان

یک یا دو روز پس از تب، راش قرمز و خارش دار ایجاد می‌شود. اغلب از روی صورت، پوست سر یا تنه شروع می‌شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. بثورات به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند که در نهایت پوسته پوسته می‌شوند و پوسته پوسته می‌شوند. بنابراین هنگامی که ضایعات خارش دار ظاهر می‌شوند، سه مرحله رخ می‌دهد:

  • بروز برجستگی‌های صورتی یا قرمز (پاپول‌ها)، که طی چند روز از بین می‌روند. (دون دون شدن پوست)
  • تاول‌های ریز پر شده از مایع (وزیکول‌ها)، که در حدود یک روز شکل می‌گیرند و سپس پاره شده و مایع درون آن به بیرون نشت می‌کند.
  • لایه‌ی خشکی و لخته که بر روی تاول‌های پاره شده تشکیل می‌شوند و بعد از چند روز بهبود می‌یابند.

دیدن عکس انواع تاول های پوستی به تشخیص این بیماری در فرزند کمک می‌کند.

آبله مرغان گرفتی و همه جای تنت می‌خاره؟

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

برجستگی‌های جدید همچنان به مدت چندین روز ظاهر می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید هم‌زمان سه مرحله از برجستگی‌ها، تاول و ضایعات خشک و دلمه بسته را مشاهده کنید و تا ۴۸ ساعت قبل از پدیدار شدن ضایعات ویروس به دیگران منتقل می‌شود و تا زمانی که تاول‌ها کاملا از بین نروند، واگیردار خواهد بود.

مقاله آبله مرغان در کودکان را مطالعه کنید.

با دیدن کدام علائم آبله مرغون به دکتر مراجعه کنیم؟

زمانی که فکر می‌کنید شما یا فرزندتان به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، به پزشک عفونی یا پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک با معاینه‌ی ضایعات و در نظر گرفتن سایر علائم می‌تواند بیماری را تشخیص دهد، همچنین ،در صورت لزوم، جهت کاهش شدت بیماری و درمان عوارض ناشی از آن، دارو تجویز می‌کند.

در صورت وجود هر یک از علائم زیر به هنگام ابتلا به آبله مرغان به پزشک خود اطلاع دهید:

  • وجود هرگونه ضایعه در چشم‌ها
  • ضایعات بسیار قرمز، گرم و دردناک، که ممکن است نشانه‌ی عفونت باکتریایی ثانویه باشد.
  • ضایعات همراه با سرگیجه، اختلال در هوشیاری، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، لرزش، از دست دادن هماهنگی عضلات، سرفه، استفراغ، سفتی گردن و یا تب بالاتر از ۳۸.۹ درجه‌ی سانتی گراد
  • هر فردی در خانواده دارای مشکل در سیستم ایمنی بدن یا سن کمتر از ۶ ماه
اینفوگرافی علائم آبله مرغان
آبله مرغان چه علائمی دارد؟

علت ابتلا به آبله مرغان چیست؟

ویروس واریسلا زوستر عامل ایجاد آبله مرغان است، که می‌تواند از طریق تماس مستقیم با ضایعات گسترش یابد، همچنین از طریق عطسه یا سرفه‌ی فرد مبتلا نیز باعث انتقال بیماری می‌شود. در نظر داشته باشید در صورتیکه قبلا به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده‌اید و یا واکسن آن را دریافت نکرده باشید، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. واکسینه شدن در برابر این بیماری برای افرادی که کار آن‌ها مراقبت از کودکان یا در مدرسه است، اهمیت دارد. اکثر افراد مبتلا شده به آبله مرغان یا واکسینه شده، در برابر ابتلا به این بیماری ایمن سازی شده‌اند، اما در صورت ابتلا، علائم بیماری خفیف‌تر، تعداد تاول‌ها کمتر با تب خفیف یا بدون تب؛ ابتلای مجدد به آبله مرغان نادر است.

افرادی که در معرض خطر ابتلا به عوارض ناشی از آبله مرغان هستند، عبارتند از:

  • نوزادان تازه به دنیا آمده که مادران آنها واکسینه نشده یا هرگز به آبله مرغان مبتلا نگشته‌اند.
  • نوجوانان و بزرگسالان
  • زنان باردار که تا به حال به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند.
  • افرادی که سیگار می‌کشند.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها توسط داروهای شیمیایی مانند شیمی درمانی یا بیماری‌هایی مانند سرطان یا ایدز ضعیف شده است.
  • افرادی که داروهای استروئیدی جهت درمان بیماری مانند آسم مصرف می‌کنند.

هنگامی که فرد یک بار به آبله مرغان مبتلا شود، ویروس واریسلا-زوستر سالها در سلول‌های عصبی باقی می‌ماند و ممکن است بعد از سال‌ها ویروس فعال شده و منجر به بیماری زونا و تاول‌های بسیار دردناک شود، بنابراین توصیه می‌شود، که افراد بالای ۶۰ سال واکسن واریسلا دریافت کنند.

چگونه بفهمیم که ابله مرغان گرفته ایم؟

پزشک و یا پرستار تنها با نگاه کردن و پرسیدن چند سوال می‌توانند آبله مرغان را تشخیص دهند و نیاز به هیچگونه آزمایشی نیست. در موارد نادر ممکن است آبله مرغان با جای نیش گال و یا سایر حشرات دیگر اشتباه شود. بنابراین آبله مرغان اغلب بر اساس علائم بالینی و معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود. ممکن است در برخی موارد آزمایش‌هایی برای تأیید تشخیص یا رد سایر بیماری‌ها انجام شود.

درمان آبله مرغان چیست؟

دوره‌ی بیماری آبله مرغان بین ۵ تا ۱۰ روز است، اما به دلیل وجود ضایعات خارش دار طولانی‌تر به نظر می‌رسد، خوشبختانه جهت درمان آبله مرغان می‌توان اقداماتی را در خانه انجام داد تا زمانی که دوره‌ی بیماری طی شود و بدن بهبود یابد.

در صورتیکه با فردی که مبتلا به آبله مرغان است، اما علائمی ندارد، در تماس هستید، پزشک برای شما ایمونوگلوبولین تجویز خواهد کرد. این دارو از آبله مرغان شدید پیشگیری خواهد کرد و در افراد زیر کاربرد دارد:

  • زنان باردار
  • افراد سیگاری
  • افراد مبتلا به ایدز
  • افرادی که شیمی درمانی می‌کنند و یا داروهای استروئیدی را در دوز بالا مصرف می‌کنند.
  • نوزادان زیر ۴ هفته در معرض خطر عوارض ناشی از آبله مرغان هستند.

قرص آسیکلوویر برای آبله مرغان کاربرد دارد؟

اگر در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان شدید هستید و در حال حاضر علائم آن را دارید، پزشک داروی ضد ویروس آسیکلوویر (قرص اسیکلوویر) را تجویز می‌کند، که می‌تواند باعث کاهش علائم شود و اولین دوز آن باید در ۲۴ ساعت اول بروز اولین ضایعات و به مدت ۷ روز و روزی ۵ نوبت مصرف شود.

درمان آبله مرغان چیست؟
بهترین درمان آبله مرغات استراحت و درمان‌های نظارتی است.

بایدها و نبایدهای آبله مرغان (چه چیزهایی برای آبله مرغان خوب است؟)

در حالی که هیچ درمانی برای آبله مرغان وجود ندارد، عفونت را می‌توان با اقدامات زیر مدیریت کرد:

  • استفاده از استامینوفن برای بهبود درد: در صورت تب بالا و یا هرگونه درد به علت آبله مرغان در فرد و بچه‌ها می‌توان از استامینوفن استفاده کرد و همچنین موجب بهبود دردهای به وجود آمده در اثر ضایعات بر روی پوست و دهان می‌شود. مصرف استامینوفن برای همه‌ی افراد بی‌خطر است از جمله زنان باردار و کودکان بیش از ۲ ماه.
  • ایبوپروفن: از مصرف مسکن‌های ضدالتهاب مانند بروفن اجتناب کنید، زیرا که باعث بدتر شدن بیماری می‌شود و همچنین مصرف آسپرین در کودکان زیر ۱۶ سال ممنوع است و منجر به عارضه‌ی سندرم ری می‌شود.
  • ضایعات را نخارانید: خاراندن ضایعات شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار می‌دهد و همچنین می‌تواند باعث برجای ماندن محل ضایعات شود.

اقدامات زیر به کاهش خارش کمک میکند:

  • به آرامی ضایعات را ماساژ دهید: ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید و از خاراندن بپرهیزید.
  • لباس گشاد و نخی بپوشید: به تنفس بهتر پوست کمک می‌کند.
  • کالامین: می‌توانید از لوسیون کالامین بر روی ضایعات استفاده کنید.
  • آنتی هیستامین: استفاده از آنتی‌هیستامین مانند دیفن‌هیدرامین به کاهش علائم کمک می‌کند.
  • خود را خنک نگه دارید: گرما و تعریق باعث افزایش خارش می‌شود، بنابراین از یک پارچه‌ی خیس بر روی محل‌های خارش می‌توانید استفاده کنید.
  • از کم آبی اجتناب کنید: نوشیدن مقدار زیاد مایعات به بدن جهت خلاص شدن از ویروس کمک میکند و آب بدن شما را تامین میکند.
  • از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین اجتناب کنید: مخصوصا اگر در این بیماری دهان نیز درگیر است، از غذاهای سفت و سخت، تند و یا شور بپرهیزید، چون باعث زخم شدن دهان می‌شوند.

آبله مرغان گرفتی؟ تا دیر نشده با دکتر مشورت کن!

عوارض آبله مرغان چیست؟

به طور معمول آبله مرغان یک بیماری خفیف است، اما می‌تواند شرایط جدی به وجود آورد و به عوارض زیر منجر شود:

  • عفونت‌های باکتریایی پوست، بافت نرم، استخوان، مفاصل و یا جریان خون (سپسیس)
  • کم آبی
  • ذات‌الریه
  • التهاب مغز (آنسفالیت)
  • سندرم شوک سمی
  • سندرم ری (درگیری مغز و کبد) در کودکان و نوجوانانی که در زمان ابتلا به آبله مرغان از آسپیرین استفاده می‌کنند.
  • مرگ

آیا زونا از عوارض آبله مرغان است؟

پس از بهبودی آبله مرغان، ویروس واریسلا زوستر می‌تواند در بدن خفته باقی بماند و بعداً در زندگی دوباره به صورت زونا فعال شود و باعث ایجاد بثورات دردناک شود. اگر می‌خواهید بدانید زونا چیست و چگونه درمان میشود، درباره آن در مجله سلامت دکترتو بیشتر مطالعه کنید.

چگونه می توان از آبله مرغان پیشگیری کرد؟

واکسیناسیون موثرترین راه برای پیشگیری از آبله مرغان است. واکسن واریسلا معمولاً در دو دوز به کودکان داده می شود. علاوه بر واکسیناسیون، توصیه می‌شود که موارد زیر را رعایت کنید:

  • کودکان را به شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون را تشویق کنید، به خصوص پس از تماس با فردی که آبله مرغان دارد.
  • افراد آلوده را از دیگران دور نگه دارید، به ویژه آنهایی که در معرض خطر بالاتری از ابتلا هستند.
  • برای جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی ثانویه از خاراندن بثورات خودداری کنید.
  • اگر شما یا فرزندتان مبتلا به آبله مرغان هستید، در خانه بمانید تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید.

متن انگلیسی:
«CDC recommends two doses of chickenpox vaccine for children, adolescents, and adults who have never had chickenpox and were never vaccinated. In children:
The first dose is recommended at 12 through 15 months old.
The second dose is recommended at 4 through 6 years old.»
ترجمه متن:
«CDC دو دوز واکسن آبله مرغان را برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که هرگز آبله مرغان نداشته‌اند و واکسینه نشده‌اند توصیه می‌کند. در کودکان:
اولین دوز در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دوز دوم در ۴ تا ۶ سالگی توصیه می‌شود.»

به نقل از cdc
واکسن آبله مرغان چیست؟
برای پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان می‌توان از واکسن آن کمک گرفت.

واکسن ابله مرغون تا چه اندازه موثر است؟

واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری از بیماری است و طبق تحقیقات ۹۸ درصد از افراد که دوز پیشنهادی واکسن را دریافت نموده‌اند، در برابر بیماری محافظت شده‌اند. واکسیناسیون در موارد زیر توصیه می‌شود:

  • کودکان کوچک: کودکان در آمریکا دو نوبت واکسن واریسلا را دریافت می‌کنند، اولین نوبت آن در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دومین نوبت بین ۴ تا ۶ سالگی.
  • واکسن ترکیبی: واکسن را می‌توان با واکسن‌های سرخک، اوریون و سرخجه ترکیب کرد، اما ممکن است برای برخی از کودکان بین ۱۲ تا ۲۳ ماه، این ترکیب خطر تب و تشنج بعد از واکسن را افزایش دهد. بنابراین قبل از واکسیناسیون با پزشک مشورت کنید.
  • کودکان بزرگتری که واکسیناسیون انجام نداده‌اند: کودکان سنین ۷ تا ۱۲ سال که واکسینه نشده‌اند باید دو نوبت واکسن واریسلا به فاصله‌ی حداقل ۳ ماه و کودکان بالای ۱۳ سال واکسینه نشده نیز باید دو نوبت واکسن به فاصله‌ی حداقل ۴ ماه دریافت کنند.
  • بزرگسالانی که واکسینه نشده و یا تا به حال به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند: احتمال در معرض ویروس قرار گرفتن در آنها زیاد است، که شامل کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، معلمان، کارکنان مراقبت از کودکان، مسافران بین‌المللی، پرسنل نظامی، بزرگسالانی که با کودکان زندگی می‌کنند و تمامی زنان در سنین باروری می‌شود. این واکسن را در دو نوبت به فاصله‌ی ۴ تا ۸ هفته بعد باید دریافت کنند.
علائمدرمانعوارض
دانه‌های پوستی خارش‌داراستراحت کنید و مایعات بنوشیدعفونت پوستی باکتریایی
تباز آنتی هیستامین برای خارش استفاده کنیدپنومونی یا ذات‌الریه
خستگیکالامین برای خارش موثر استانسفالیت
سردردمسکن درد را کاهش می‌دهدزونا
گلودرددر صورت لزوم داروهای ضدویروس تجویر می‌شود—–
علائم آبله مرغان، درمان‌های رایج و عوارض احتمالی این بیماری

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آبله مرغان یک عفونت ویروسی مسری است که می‌تواند باعث ناراحتی و در برخی موارد منجر به عوارض شود. درک علائم، علل، عوامل خطر، تشخیص، گزینه‌های درمانی و استراتژی‌های پیشگیری برای مدیریت و جلوگیری از گسترش این بیماری رایج دوران کودکی بسیار مهم است. با پیروی از دستورالعمل‌های واکسیناسیون و رعایت بهداشت، می‌توانیم بروز آبله مرغان و عوارض احتمالی آن را کاهش دهیم و آینده سالم‌تری را برای جوامع خود تضمین کنیم. اگر شما یا فرزندتان مشکوک به آبله مرغان هستید، برای راهنمایی و مراقبت مناسب به دکتر عفونی، بهترین پزشکان عمومی و دکتر اطفال خوب مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر، به تمامی پرسش‌های خود درباره این بیماری پاسخ دهید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

واکسن واریسلا یک اقدام پیشگیرانه بسیار موثر در برابر آبله مرغان است. این واکسن حاوی ویروس ضعیف شده واریسلا زوستر است که سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا آنتی‌بادی تولید کند بدون اینکه باعث بیماری شود. اگر یک فرد واکسینه شده در معرض ویروس واقعی قرار گیرد، سیستم ایمنی بدن او آن را می‌شناسد و با آن مبارزه می‌کند و به آبله مرغان خفیف مبتلا می‌شود.

بله، بزرگسالان در صورتیکه قبلاً آلوده یا واکسینه نشده باشند ممکن است به آبله مرغان مبتلا شوند. آبله مرغان در بزرگسالان نسبت به کودکان شدیدتر است. بزرگسالان ممکن است عوارض بیشتری مانند ذات‌الریه را تجربه کنند و در معرض خطر بالاتر بیماری شدید قرار دارند. به همین دلیل است که واکسیناسیون نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالانی که آبله مرغان نگرفتند یا واکسن دریافت نکردند نیز توصیه می‌شود.

زونا که به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می‌شود، بیماری با بثورات پوستی دردناک است که در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود که در ابتدا باعث آبله مرغان می‌شود. پس از بهبودی فرد از آبله مرغان، ویروس در سلول‌های عصبی خفته باقی می‌ماند. می‌تواند در مراحل بعدی زندگی دوباره فعال شود و منجر به زونا شود. زونا می‌تواند بسیار دردناک باشد و با بثوراتی مشخص می‌شود که معمولاً در یک طرف بدن ظاهر می‌شود.

آبله مرغان می‌تواند خطراتی را برای زنان باردار و جنین آنها ایجاد کند، به خصوص اگر مادر قبلاً آبله مرغان نگرفته باشد. بعد از مواجهه با افراد آلوده باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد. بسته به وضعیت ایمنی وی و مرحله بارداری، توصیه‌های خاصی داده می‌شود، از جمله تجویز ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر (VZIG) برای کاهش خطر عوارض در مادر و جنین. پیشگیری با واکسیناسیون بهترین روش برای محافظت از زنان باردار در برابر آبله مرغان است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آبله مرغان

  1. معصومه گفت:

    سلام پسرم دو روز تب کرد بعد بدش دونه های بدون خارش زده بالا قرمز رنگ ولی اصلا خارش نداره ایا این ابله مرغان

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      احتمال دارد به دلیل حساسیت باشد.
      توصیه می‌شود جهت درمان به پزشک متخصص کودکان مراجعه شود.فوق تخصص کودکان

  2. کیارش گفت:

    سلام پسرم ۷سالشه بدنش دونه ای آبکی زده هیچ اعلامی هم ندارم فقط دونهاش خیلی میخوارن بنظر شما ابله مرغون هست؟؟؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      دانه های پخش شده در بدن و وزیکولی و آبکی میتونه آبله مرغان باشد برای معاینه به پزشک مراجعه شود.

    2. ناشناس گفت:

      😪😪😪😪

  3. Negar گفت:

    سلام خسته نباشید خواهر من ۶ سالش و روی بدنش ودستاش نقطه های قرمز کوچک است و روی دل و سینه و دستاش این تعداد بیشتره و کمی احساس خارش دارد آیا ابله مرغان است؟

  4. ایلین گفت:

    با سلام دخترم به ابله مرغان گرفته است برای کم تر شدن قرمزی های روی پوست باید چه بخرد

  5. ناشناس گفت:

    سلام دخترم ابله مرغان گرفته است و خارش بسیاری دارد برای خارش چه باید بخرد ؟؟

  6. ناشناس گفت:

    باسلام من مرد۳۲ساله هستم امروز علایم آبله مرغان توبدنم ظاهرشده تب،سردرد،گیجی،خارش پوست و بی اشتهایی،،،خانمم ده روزمانده تا زایمانش ترسمون از اینه که خانمم ونوزاد به این بیماری دچاربشن،خواهشمندیم راهنماییمون کنیدبایدچکارکنیم

  7. بهمن ملکی گفت:

    سلام خواهرزاده من آبله مرغان گرفته ماهم اطلاعی نداشتیم رفتیم مهمونی فرداش دو روز بعدش تاولاش زد بیرون بردنش دکتر فهمیدن امکان داره پسر من که ۱۶ ماهشه گرفته باشه؟

  8. ناشناس گفت:

    سلام ، چقدر طول میکشه تا ابله مرغان خوب بشه و همه جوش ها برن؟

    1. ......... گفت:

      سلام من یکی دوتا جوش حالت آبکی پام زده تبم ندارم خارش مگه یه چند دقیقه یک بار و اینکه میترسم از ابله مرغان یعنی مبتلا شدم؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این ضایعات اگر ابله مرغان باشد به مرور در قسمت های دیگر بدن نیز منتشر می شود و با تب همراه است. ممکنه نیش حشرات یا آلرژی عامل این دانه های پوستی باشد.

  9. امیر علی الهی گفت:

    سلام من الان ابله مرغون گرفتم و از گردنم یک ابله پر چرک در اومده چیکار کنم

  10. عالیه کاملی گفت:

    سلام پسره من ۱۳ ساله شه ابله مرغون گرفته همه خانواده استرس گرفتم که نکنه بچه نوزاد ۴ماهه مون گرفته باشه ایه اگه بگیره خطرناکه برای نوزاد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ار نوزاد شما مبتلا شده باشد علایم پوستی تنفسی خواهدد داشت. نوزادان واکسن های تزریق شده برای آنها ایمنی ایجاد می کند.