آشنایی با هرم غذایی برای تغذیه سالم در کودکان و بزرگسالان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هرم غذایی مواد غذایی را بر اساس اهمیت، نوع و میزان به ۶ دسته تقسیم می‌کند. ۷۰ درصد غذای مصرفی روزانه از گروه غلات و میوه و سبزی (سه گروه اول) است. گروه چهارم، پنجم و ششم شامل پروتئین و حبوبات، لبنیات و چربی است و اهمیت زیادی برای بدن دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
آشنایی با هرم غذایی برای تغذیه سالم در کودکان و بزرگسالان

همه ما اسم هرم غذایی را شنیده‌ایم، و به احتمال زیاد عکس یک مثلث را دیده‌ایم که به ترتیب از پایین نان و غلات، میوه، گوشت و غیره در آن چیده شده باشد. درست است؛ همه تا حدودی با هرم غذایی آشنا هستیم، اما آیا می‌دانید چطور باید از هرم غذایی در رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده کنید؟

هرم غذایی یک دستورالعمل و راهنما برای این است که بدانیم چه مقدار از هر گروه غذایی را در هر روز باید مصرف کنیم. این راهنما مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در شش گروه اصلی مواد غذایی تقسیم‌بندی کرده‌است تا شما بتوانید با توجه به سلیقه غذایی خود انتخاب هوشمندانه و سالمی برای خوراک روزانه‌تان داشته باشید.

در این مطلب می‌خواهیم زیر و بر این هرم غذایی را با هم بررسی کنیم و به شما نحوه استفاده از این هرم را آموزش دهیم. البته شما بهتر از من می‌دانید که برای اینکه یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای خود و خانواده‌تان داشته باشید، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

همینطور می‌دانید که در دکترتو ما سعی می‌کنیم تا مسیر رسیدن شما به پزشکتان را تا حد امکان راحت کنیم، پس اگر نیاز به مشورت با متخصص تغذیه دارید، بعد از همراهی ما تا انتهای مطلب، وارد صفحه اصلی سایت دکترتو شوید و بهترین دکتر تغذیه در محل سکونت خود را پیدا کنید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

هرم غذایی چیست؟

رژیم غذایی متعادل، کلیدی برای سالم ماندن است. داشتن تغذیه سالم برای همه ما دارای اهمیت است. تغذیه سالم در کوتاه‌مدت، منجر به‌ تناسب اندام و وضعیت ظاهری مناسب می‌شود. در درازمدت نیز رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی‌استخوان و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. هرم غذایی به عنوان ابزاری برای داشتن رژیم متعادل و سالم کاربرد زیادی بریا شما خواهید داشت.

هرم غذایی به انگلیسی The food pyramid، تصویری از تعداد وعده‌های بهینه از گروه‌های مختلف مواد غذایی در هر روز است. این هرم به افراد این امکان را می‌دهد که بسته به سلیقه و علایق خود نسبت به غذاها، از هر گروه غذا و نوشیدنی انتخاب کنند. هرمی که گروه‌های غذاهایی مختلف را باتوجه‌به نوع، اهمیت و میزان مصرف هرکدام در ۶ گروه دسته‌بندی کرده است.

در هرم غذایی سالم مهمترین و بزرگ‌ترین گروه از پایین آن شروع می‌شود. درگذشته در هرم غذایی اولین و مهمترین گروه غلات و نان بودند. امروزه هرم جدیدی پیشنهاد شده که میوه‌ها و سبزی‌ها دارای اهمیت بالاتری هستند و سپس گروه غلات و نان قرار دارد. در ادامه به بررسی هر یک از این گروه‌ها و ویژگی‌های مربوط به آنها می‌پردازیم.

اینفوگرافی هرم غذایی بزرگسالان چگونه است؟
اینفوگرافی هرم غذایی

گروه اول هرم غذایی، نان و غلات

گروه اول، از مهمترین گروه‌های هرم غذایی است که شامل نان، غلات، ماکارونی و برنج است. این گروه درگذشته پراهمیت‌ترین گروه هرم غذایی بوده است. به یاد داشته باشید که بیشتر به دنبال محصولات ساخته‌شده از غلات کامل با فیبر بیشتر و بدون چربی یا شکر باشید.

غلات سبوس‌دار (مانند برنج قهوه‌ای و جو) مثال بارزی از این مواد غذایی است. گزینه‌های پر فیبر بهترین هستند، زیرا آن‌ها روده شما را سالم نگه می‌دارند و شما را برای مدت طولانی‌تری بین وعده‌های غذایی حفظ می‌کنند.

این گروه اصلی، در برخی رژیم‌های غذایی مانند رژیم بدون کربوهیدرات حذف یا کم می‌شود. رژیم کم کربوهیدرات نوعی سبک زندگی است که مصرف کربوهیدرات‌ را از رژیم غذایی حذف می‌کند تا پروتئین و چربی جایگزین کربوهیدرات‌ شوند.

زمانی که کربوهیدرات کافی در بدن نباشد، بدن چربی‌ها را به کتون تجزیه می‌کند. سپس کتون‌ها به منبع اصلی سوخت بدن تبدیل می‌شوند. اقدام به رژیم‌های متنوع بدون مشورت با متخصص تغذیه توصیه نمی‌شود.

میزان مصرف روزانه غلات چقدر است؟

مصرف بین ۳ تا ۵ واحد در روز از این گروه توصیه شده است. البته برای پسران نوجوان و مردان بین ۱۹ تا ۵۰ سال تا ۷ واحد نیز پیشنهاد می‌شود. افراد بسیار فعال، مانند ورزشکاران، حتی بیشتر از این مقدار نیاز خواهند داشت.

یک واحد از این گروه معادل ۱ فنجان برنج پخته یا ماکارونی، ۲ عدد سیب‌زمینی متوسط یا ۴ عدد سیب‌زمینی کوچک و ۱.۵ تکه نان سبوس‌دار است.

برای راحتی در دریافت میزان مورد نیاز از این گروه پیشنهاد می‌شود به شرح زیر عمل کنید:

  • صبحانه: روز را با یک غذای نشاسته‌ای انرژی‌زا مانند نان تست سبوس‌دار، فرنی یا یک غلات صبحانه سبوس‌دار سالم شروع کنید.
  • ناهار: انواع مختلف نان را امتحان کنید و تا جایی که می‌توانید سراغ نان‌های سبوس‌دار بروید.
  • شام: غذای خود را بر اساس یک غذای نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، برنج، ماکارونی یا نان قرار دهید.
میزان مصرف روزانه غلات چقدر است؟
در گروه اول بیشتر به دنبال غلات کامل با محتوای فیبر بالا مانند برنج قهوه‌ای باشید.

گروه دوم و سوم در هرم غذایی، میوه و سبزی

این گروه شامل میوه‌ها و سبزی‌ها است که امروزه در هرم پیشنهادی جدید جایگزین گروه غلات شده و دارای بیشترین اهمیت است. میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که برای حفظ سلامتی اهمیت بالایی دارند. به‌طورکلی چربی و کالری کمتری نیز دارند که به حفظ تناسب‌اندام کمک می‌کنند.

میوه‌ها و سبزی‌ها تازه، محلی و فصلی بهترین گزینه هستند و می‌توانند ارزش غذایی بسیار خوبی داشته باشند. از میوه‌ها و سبزیجات با انواع رنگ‌های مختلف مثل سبز، زرد، نارنجی، قرمز و بنفش بخورید تا از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آنها بهره‌مند شوید.

میزان مصرف روزانه میوه و سبزی چقدر است؟

میزان توصیه شده برای این گروه حداقل بین ۵ تا ۷ واحد در روز است. هر واحد معادل یک میوه متوسط مانند سیب، پرتقال، گلابی یا موز، ۲ میوه کوچک مانند آلو یا کیوی است.

از مثال‌های دیگر می‌توان به میوه‌های کوچک مانند ۶ توت‌فرنگی، ۱۰ انگور یا ۱۶ تمشک، ۱۵۰ میلی‌لیتر آب‌میوه شیرین‌نشده، نصف فنجان سبزی‌ پخته، تازه یا منجمد و یک کاسه سالاد را نام برد.

فواید و اهمیت سه گروه اول هرم غذایی چیست؟

به سه گروه اول، لایه پایه هم گفته می‌شود. این گروه‌ها بزرگ‌ترین بخش هرم را تشکیل می‌دهند، زیرا غذاهای گیاهی باید بزرگ‌ترین بخش رژیم غذایی ما را تشکیل دهند. حدود ۷۰ درصد از غذایی که در روز مصرف می‌کنیم به گروه میوه و سبزی و غلات متعلق است. شما باید ۳ تا ۵ واحد غلات و ۵ تا ۷ واحد میوه و سبزی در روز مصرف کنید.

غذاهای گیاهی حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آن‌ها همچنین منبع اصلی کربوهیدرات و فیبر در رژیم غذایی ما هستند.

نمی‌دونی چطوری برنامه غذایی سالمی تهیه کنی؟

از متخصص تغذیه برنامه غذایی دقیق بگیر!

لبنیات، گروه چهارم هرم غذایی

این گروه شامل شیر، ماست، پنیر و دیگر مواد لبنی است. کره، خامه و ماست‌های پرطرفدار سرشار از چربی هستند و غذاهایی هستند که باید در مقادیر کمتری مصرف شوند.

میزان مصرف لبنیات در روز چقدر باید یاشد؟

میزان توصیه شده برای مصرف مواد غذایی گروه لبنیات ۳ واحد در روز است. البته در کودکان ۹ تا ۱۲ سال و نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال، ۵ واحد در روز توصیه می‌شود. هر واحد از مواد لبنی معادل یک لیوان (۲۰۰ میلی‌لیتر) شیر یا به‌اندازه دو انگشت شست (۲۵ گرم) پنیر سفت یا نرم است.

در انتخاب از بین لبنیات گزینه‌های کم‌چرب را انتخاب کنید. چراکه همان مقدار کلسیم را برای بدن شما تأمین می‌کنند، اما چربی و کالری کمتری دارند. شیر و ماست را بیشتر از پنیر مصرف کنید. پنیر منبع خوبی از کلسیم و پروتئین است اما می‌تواند سرشار از چربی و نمک باشد.

ماست‌های ساده و کم‌چرب یک انتخاب عالی برای تهیه دسر با میوه‌ها هستند. جایگزین‌های غیر لبنی برای گیاه‌خواران در گروه چهارم یا گروه لبنیات شامل مواد گیاهی مانند شیر سویا، ماست و پنیرِ سویا است.

گروه پنجم هرم غذایی؛ گوشت و حبوبات

این گروه نیز ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مهم دیگری مانند آهن را فراهم می‌کنند. گروه پنجم یا هرم غذایی پروتئین و ویتامین‌ها، شامل گوشت قرمز بدون چربی، گوشت گاو، گوسفند، بره، مرغ، بوقلمون و اردک، ماهی شامل انواع تازه، منجمد و کنسرو شده و تخم‌مرغ است. همچنین حبوبات از جمله انواع لوبیا، نخود و عدس، آجیل و دانه‌ها و منابع پروتئینی گیاهی نیز در این گروه قرار دارند.

میزان مصرف گوشت و حبوبات در هرم غذایی چقدر است؟

برای این گروه مصرف ۲ واحد در روز توصیه شده است. هر واحد غذایی از این گروه معادل ۳۰ گرم گوشت گاو، بره، مرغ، بوقلمون یا ماهی پخته شده، ۱ عدد تخم‌مرغ، ۴۰ گرم لوبیا، عدس یا نخود پخته و یا ۱ قاشق چای‌خوری از مغزها و آجیل‌ها است.

گوشت قرمز منبع مهم آهن است. یک غذا یا نوشیدنی حاوی ویتامین C مانند آب‌پرتقال را در همان وعده غذایی با غذای غنی از آهن مصرف کنید تا میزان جذب آهن را افزایش دهد. از اضافه‌کردن چربی اضافی هنگام پخت‌وپز خودداری کنید.

میزان مصرف گوشت و حبوبات در هرم غذایی چقدر است؟
گوشت قرمز منبع مهم آهن است.

اهمیت لایه میانی هرم غذایی، گوشت، حبوبات و لبنیات چیست؟

گروه چهارم و پنجم یعنی گروه گوشت و حبوبات و گروه لبنیات به همراه هم لایه میانی هرم را تشکیل می‌دهند. در درجه اول کلسیم و پروتئین و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای ما فراهم می‌کند. غذاهای موجود در بخش گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل، دانه‌ها، حبوبات منابع اصلی پروتئین ما هستند.

اما هر ماده غذایی ترکیبی منحصربه‌فرد از مواد مغذی از جمله ید، آهن، روی، ویتامین B12 و چربی‌های سالم را نیز فراهم می‌کند. هدف ما این است که گزینه‌های حیوانی و گیاهی متنوعی از این گروه غذایی داشته باشیم.

متن انگلیسی:
A Food Pyramid is a guide stating the entire healthy food intake that our body requires regularly. The Pyramid is divided into groups or sections and recommends the intake of each group of food.
ترجمه فارسی:
هرم غذایی راهنمای مصرف غذای سالمی است که بدن ما به طور منظم به آن نیاز دارد. هرم به بخش‌هایی تقسیم می‌شود (۶ بخش) و مصرف هر گروه از مواد غذایی را در طول روز توصیه می‌کند.

به نقل از سایت mocomi

گروه ششم هرم غذایی، چربی

همه ما برای حفظ سلامتی به مقداری چربی در رژیم غذایی خود نیاز داریم. چربی‌ها انرژی و برخی ویتامین‌ها را تأمین می‌کنند. خوردن بیش از حد یا انواع نامناسب چربی می‌تواند برای شما مضر باشد. چربی‌ها را می‌توان به ۳ گروه اصلی تقسیم کرد:

انواع چربیمثال
اشباع شدهروغن‌های جانوری، سوسیس و کالباس و سایر گوشت‌های فرآوری شده
غیر اشباعمانند ماهی‌های پرچرب و روغن‌های گیاهی (زیتون، آفتاب‌گردان، کلزا)
چربی‌های ترانسکیک‌ها، فست‌فود و شکلات
گروه ششم هرم غذایی چیست؟

خوردن بیش از حد چربی‌های اشباع شده و ترانس ما را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌دهد، بنابراین تاحدامکان کمتر از آن استفاده کنید. چربی‌های غیراشباع برای سلامت قلب بهترین هستند، بنابراین این چربی‌ها را به خصوص در انواع رژیم غذایی لاغری بیشتر انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که حتی در مورد چربی‌های اشباع نشده بهتر است از چربی‌ها در مقادیر بسیار کم استفاده کنید.

میزان مصرف روزانه چربی در هرم غذایی چقدر است؟

میزان توصیه شده برای مصرف مواد غذایی این گروه، مقدار بسیار کمی در روز است. برای مثال ۱ قاشق چای‌خوری روغن کلزا، زیتون، کانولا، آفتاب‌گردان یا ذرت برای هر نفر در هنگام پخت‌وپز. برای اینکه بهتر بتوانید مقدار هر گروه غذایی را در رژیمتان مشخص کنید، بهتر است با متخصص تغذیه و دکتر رژیم در دکترتو مشورت کنید.

کدام منبع غذایی سهم بیشتری از هر وعده غذایی افراد را تشکیل می دهد؟

بهترین و بیشترین حجم هرم غذایی میوه‌ها و سبزی هستند که باید بیشترین سهم را در رژیم غذایی ما تشکیل دهند و پس از آن کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، لبنیات و چربی‌های سالم قرار دارند. از نظر رژیم غذایی روزانه، نیاز داریم تا در مصرف مواد غذایی خود از هر یک از این گروه‌های غذایی استفاده کنیم.

به دسته خاصی از هرم غذایی آلرژی داری؟ از دکتر راهکار بگیر!

آیا یک رژیم غذایی صحیح، شامل همه گروه‌ های هرم غذایی می‌ شود؟

انواع مختلف رژیم های غذایی در مبحث تغذیه وجود دارد که هرکدام هدف متفاوتی را به دنبال دارد. برخی از این رژیم‌ها هدفشان کاهش وزن است، یعنی همان رژیم لاغری و برخی دیگر با هدف افزایش وزن (رژیم چاقی) طراحی شده‌اند.

باتوجه‌به هدف ممکن است میزان مصرف گروه‌های غذایی متفاوت باشد. نکته قابل‌توجه اینکه برای داشتن تغذیه سالم و حفظ سلامتی بهتر است رژیم‌هایی استفاده شوند که همه گروه‌ها را شامل شوند. برای داشتن رژیم غذایی مناسب باتوجه‌به هدف موردنظر شما با دکتر رژیم در دکترتو مشورت کنید.

لیست جانشینی مواد غذایی در هرم غذایی بزرگسالان و میانسالان چیست؟

این فهرست در ابتدا برای بیماران دیابتی تنظیم شد. فهرست جانشینی، گروه‌های غذایی را بر پایه درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) به سه گروه اصلی کربوهیدرات، گوشت و جانشین‌های آن، یعنی چربی و روغن‌ها تقسیم می‌کند و در نهایت مقدار انرژی یا کالری را محاسبه می‌کند. در واقع کاربرد فهرست جانشینی در نوشتن برنامه غذایی است.

در این فهرست اندازه‌گیری دقیق میزان کالری مدنظر است. به همین دلیل در فهرست جانشینی غذاهای مشابه از نظر میزان کالری در یک گروه قرار می‌گیرند. درصورتی‌که از فهرست‌های جانشینی استفاده شود به‌راحتی می‌توان همه انواع مواد مغذی را در طراحی رژیم بکار برد، بنابراین غذای مصرفی کفایت لازم، تعادل و تنوع را خواهد داشت. استفاده از روش جانشینی برای کنترل دریافت چربی و انرژی بسیار موفق است ولی نمی‌تواند دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی را تضمین کند. جدول خلاصه این فهرست به شرح زیر است:

لیست جانشینی مواد غذایی در هرم غذایی بزرگسالان و میانسالان چیست؟
استفاده از روش جانشینی برای کنترل دریافت چربی و انرژی بسیار موفق است ولی نمی‌تواند دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی را تضمین کند.

نکاتی در مورد هرم غذایی کودکان و بزرگسالان

تا به اینجای مطلب سعی کردیم، هر گروه غذایی را معرفی کتیم و به شما بگوییم در هر گروه چه غذاهایی قرار می‌گیرند و چه مقدار از آنها باید مصرف کنیم، البته یک متخصص تغذیه می‌توانید بهتر شما را در این مسیر راهنمایی کند. در ادامه می‌خواهیم چند نکته باقی مانده از هرم غذایی را برای شما توضیح دهیم.

۱. گروه متفرقه در هرم غذایی چیست؟ (هرم غذایی غذاهای ناسالم)

گروهی تحت عنوان گروه متفرقه یا اصطلاحاً غذاهای آشغال نیز وجود دارد که شامل غذاهایی است که دارای ارزش غذایی کم یا فاقد ارزش غذایی هستند. این دسته در گروه عادت های غذایی سالم قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این حاوی مقادیر مضر چربی، شکر و نمک هستند.

برخی از غذاها مانند کیک، بیسکویت، نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها و چیپس‌ها سرشار از چربی، شکر و نمک هستند. این غذاها معمولاً ویتامین، مواد معدنی و فیبر کمی دارند. درحالی‌که خوردن این غذاها لذت‌بخش است، بهتر است آن‌ها را فقط گهگاهی و در مقادیر کم، مصرف کنید. میزان توصیه شده برای این گروه غذایی کمتر از ۱ تا ۲ بار در هفته است.

۲. هرم غذایی کتوژنیک چیست؟

اگر قصد دارید از رژیم کتوژنیک پیروی کنید، باید کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری روزانه خود را از کربوهیدرات‌ها مصرف کنید. کالری باقیمانده باید ۲۰ تا ۳۰ درصد پروتئین و ۶۰ تا ۸۰ درصد چربی سالم باشد.

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است؟ بیشتر افراد از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، اما می‌تواند به مدیریت برخی از شرایط پزشکی مانند صرع، بیماری‌های قلبی، برخی بیماری‌های مغزی و حتی آکنه کمک کند. البته هنوز نیاز دارد تا تحقیقات بیشتری درباره آن انجام شود.

هرم غذایی کتو شبیه به هرم غذایی اصلی است، اما یک تفاوت اساسی دارد. در رژیم کتو باید از موارد زیر دوری کرد و به عبارتی منع یا محدودیت مصرف دارند:

  • غلات: گندم، ذرت، برنج، نان، محصولات پخته شده
  • حبوبات: لوبیا، عدس، نخود
  • شکر: عسل، شربت
  • میوه‌های پر قند: سیب، موز، پرتقال
  • سبزی‌های نشاسته‌ای: سیب‌زمینی
  • نوشیدنی‌های پر کربوهیدرات: نوشابه معمولی، آب‌میوه، اکثر آبجوهای معمولی

۳. هرم غذایی رژیم پالئو چگونه است؟

رژیم پالئو که به آن رژیم غارنشین یا عصر حجر نیز گفته می‌شود، شامل گوشت بدون چربی، ماهی، میوه‌ها، سبزی، آجیل و انواع دانه‌ها است. طرفداران رژیم غذایی پالئو بر انتخاب میوه و سبزیج با قند پایین تاکید دارند. این رژیم باعث کاهش وزن سریع می‌شود.

۴. هرم غذایی برای کودکان

کودکان برای سالم ماندن به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. مقدار غذایی که کودک خردسال می‌خورد هر روز و در هر وعده غذایی بسته به نیاز او تغییر می‌کند. بچه‌های قد بلندتر، بزرگتر و بچه‌هایی که تحرک بیشتری دارند به منبع غذایی بیشتری نیاز دارند.

در برخی کشورها در کنار آموزش هرم غذایی به کودکان، از هرم غذایی برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد هرم غذایی در سنین مدرسه، هرم غذایی کودکان دبستانی و پیش دبستانی و هرم غذایی کودکان زیر ۵ سال استفاده می‌شود:

  • غلات، نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج
  • سبزی، سالاد و میوه
  • شیر، ماست و پنیر
  • گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و آجیل
  • چربی و روغن
  • غذاهای پرچرب، شکر و نمک

۵. هرم غذایی در بارداری

یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری شامل مواد غذایی زیر است:

  • میوه و سبزی برای استفاده از ریز مغذی و فیبرها
  • مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده برای جذب آهن، ویتامین‌های B و فولات
  • پروتئین‌های بدون چربی برای حمایت از رشد و تکامل جنین
  • مصرف چربی‌های سالم برای تامین انرژی مورد نیاز بدن و حمایت از رشد مغز جنین
هرم غذایی در بارداری چگونه است؟
پروتئین‌های بدون چربی برای حمایت از رشد و تکامل جنین را در نظر داشته باشید.

۶. هرم غذایی در رژیم لاغری و چاق شدن

هرم غذایی برای کاهش وزن و تناسب اندام ابزاری برای کمک به کاهش وزن یا افزایش وزن است. شکل مثلثی این هرم به شما نشان می‌دهد که هنگام انتخاب غذاهای سالم و رژیم غذایی برای تناسب اندام روی کدام قسمت تمرکز کنید. بیشتر غذاها را از قاعده هرم و کمترین را از بالای هرم بخورید. هرم غذایی در تغذیه ورزشی نیز بسیار اهمیت دارد و به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر وزن کم کنید. برای افرادی که نیاز به اضافه وزن دارند، متخصصان مصرف مکمل‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

۷. هرم غذایی افراد دیابتی

پیروی از رژیم‌های مدیترانه‌ای (سبزی و غذاهای دریایی بیشتر)، می‌تواند هیپرگلیسمی یا قند خون بالا را کنترل کند. مصرف بیشتر سبزی، میوه‌ها، آجیل، غلات کامل و مصرف کمتر گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. اگر ورزش می‌کنید، نقش تغذیه در ورزش را نادیده نگیرید. بهتر است برنامه غذایی ورزشی هم داشته باشید تا دچار کاهش فشار خون یا عوارض رژیم غذایی نادرست نشوید.

۸. هرم غذایی مخصوص سالمندان

هرم غذایی روزانه در سالمندان کمی متفاوت از ههرم غذایی زنان و مردان و کودکان است. برای سالمندان به جای ۳ وعده غذایی بزرگ، ۵ یا ۶وعده غذایی کوچک‌تر را در طول روز انتخاب کنید. اگر در جویدن مشکل دارید، خورش،فرنی و سوپ با گوشت و سبزی خرد شده میل کنید و طعم غذا را با ادویه و گیاهان به جای نمک و شکر تقویت کنید.

۹. هرم غذایی گیاه خواران چگونه است؟ (هرم غذایی وگان)

وگانیسم یا رژیم گیاه خواری به‌عنوان یک سبک زندگی در حال تبدیل‌شدن به چیزی بیش از یک‌روند تغذیه سالم است، بنابراین راهنمای تغذیه متعادل این افراد بیش از هر زمان دیگری مهم است. نسخه‌ای از هرم غذایی خام گیاهخواری با مروری بر تمام غذاها و نیازهای غذایی که برای حفظ سلامت خود نیاز دارند، به شرح زیر ایجاد شده است.

این مدل بر اساس یک برنامه غذایی سالم ۱۴ روزه است. برای گیاه‌خواران توجه به مواد مغذی زیر بسیار مهم است:

  • پروتئین
  • اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره بلند
  • ویتامین دی
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B12
  • کلسیم
  • آهن
  • فلز روی
  • ید
  • سلنیوم

متن انگلیسی:
To get the most out of a vegetarian diet, choose a variety of healthy plant-based foods. These include whole fruits and vegetables and whole grains.
ترجمه فارسی:
برای اینکه بیشترین بهره را از رژیم گیاه‌خواری ببرید، انواع غذاهای سالم گیاهی را انتخاب کنید که شامل میوه‌ها، سبزی و غلات کامل هستند.

به نقل از سایت mayoclinic

۱. نوشیدنی

نوشیدنی‌ها پایه و اساس این هرم را تشکیل می‌دهند. شما باید حداقل ۱.۵ لیتر در روز بنوشید، عمدتاً آب و سایر نوشیدنی‌های غیرالکلی و کم کالری.

۲. سبزی‌ ها

مقدار زیادی سبزی‌ها تازه و ترد باید بخشی از برنامه‌های غذایی سالم باشد. در این راهنما، حداقل ۳ وعده یا ۴۰۰ گرم در روز توصیه می‌شود. این هرم غذایی شامل ۱ تا ۳ گرم جلبک دریایی در روز به‌عنوان مکمل غذایی است. اگر این برای شما عملی نیست، یک مکمل ید نیز به شما کمک می‌کند تا سالم بمانید.

هرم غذایی گیاه خواران چگونه است؟
در هرم غذایی گیاه‌خواران غذاهای حیوانی با منابع مشابه ولی گیاهی جایگزین شده‌اند.

۳. میوه‌ ها

حتماً این جمله را شنیده‌اید که «مصرف یک سیب در هر روز شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند» البته مقدار زیادی میوه نیز در این راهنما گنجانده شده است بدین صورت که سلامت خود را با ۲ وعده یا ۲۵۰ گرم میوه در روز حفظ کنید.

۴. غلات کامل و سیب‌ زمینی

بیایید این گروه را به لیست دقیق‌تری از غذاهایی که باید بخورید و اندازه وعده‌های مربوطه آن‌ها تقسیم کنیم:

۴ وعده در روز؛ در هر وعده:

  • غلات و برنج: تقریباً ۶۰ تا ۷۵ گرم (خام)
  • نان سبوس‌دار: ۲ تا ۳ برش ۵۰ گرمی
  • پاستا سبوس‌دار: ۱۲۵ تا ۱۵۰ گرم
  • سیب‌زمینی: ۲ تا ۳ عدد، اندازه متوسط (تقریباً ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم)

۵. حبوبات و سایر منابع پروتئین

ازآنجایی‌که رژیم گیاه‌خواری شامل هیچ محصول حیوانی نمی‌شود، باید مطمئن شوید که منابع جایگزین پروتئین کافی دریافت می‌کنید. حبوبات به‌ویژه منابع خوبی از پروتئین هستند و ۴۰ تا ۵۰ گرم (خام) در هر وعده باید مصرف شوند.

۶. جایگزین‌ های لبنی

هرم غذایی، ۱ تا ۳ وعده لبنیات در روز را با تاکید بر انواع شیرین‌نشده آن توصیه می‌کند. یک وعده تقریباً ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم شیر سویا یا ماست آن را شامل می‌شود.

۷. آجیل و دانه‌ ها

آجیل‌ها در رژیم غذایی وگان بهترین غذای سالم هستند. هرم غذایی ۱ تا ۲ وعده (۳۰ گرم در هر وعده) در روز را توصیه می‌کند. این گروه شامل کره‌های مغزها مثل کره بادام‌زمینی نیز می‌شود.

۸. روغن‌ ها و چربی‌ های گیاهی

روغن‌ها و چربی‌ها همیشه باید در مقادیر کم مصرف شوند، بنابراین نباید بیش از ۲ وعده (۲ تا ۳ قاشق غذاخوری) در روز مصرف شود.

۹. گروه غذایی متفرقه

برخی از نیازهای تغذیه‌ای را نمی‌توان با غذاهای کاملاً گیاهی برآورده کرد و باید با مکمل‌ها پوشش داده شود. از جمله مکمل‌ها در رژیم غذایی گیاه‌خواران می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مصرف روزانه ویتامین B12
  • نمک خوراکی یددار یا نمک دریایی غنی‌شده با جلبک‌های غنی از ید
  • بیرون بروید تا به بدنتان کمک کنید ویتامین D تولید کند. (مکمل‌های ویتامین D را در ماه‌های کم آفتاب یعنی مهر تا فروردین استفاده کنید)

اگر گیاهخوار هستید، حتما باید با دکتر تغذیه در ارتباط باشید تا بتوانید غذاهای حیوانی را با غذاهای گیاهی مناسب جایگزین کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید مطمئن شوید تمام مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را دریافت می‌کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یک هرم غذایی پایه خوبی برای درک بهتر یک رژیم غذایی متعادل است. اگرچه مدل‌های مختلف رژیم غذایی دارای تفاوت‌هایی هستند، اما در اصل رویکرد همه یکسان بوده و هدف آن‌ها تغذیه سالم است. به‌عنوان یک قانون ساده، به یاد داشته باشید که اساس همه رژیم‌های غذایی این است که مایعات کافی مانند آب یا نوشیدنی‌های بدون شکر مصرف کنید. به دنبال آن سبزی‌ها و میوه‌ها به مقدار زیاد مصرف ‌شوند. محصولات حیوانی و همین‌طور غذاهای ناسالم را در حد اعتدال مصرف کنید.

یک رژیم غذایی سالم باید شامل غذاهایی از تمام بخش‌های هرم غذایی با نسبت متعادل باشد. برای درک بیشتر هرم غذایی و استفاده بهتر از آن در طراحی رژیم غذایی سالم برای خود و خانواده‌تان بهتر است ابتدا با یک متخصص تغذیه یا فوق تخصص طب سنتی مشورت کنید. در دکترتو این کار برای شما تسهیل شده است تا بتوانید به راحتی با بهترین دکتر تغذیه در شهر خود آشنا شوید و با آنها مشاوره آنلاین طب سنتی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه برقرار کرده یا برای مشاوره حضوری نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

هرم غذایی یک الگوی تصویری از نحوه طبقه‌بندی مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مختلف در رژیم غذایی متعادل و سالم است.

بخش سبزی و غلات بزرگترین و مهمترین گروه مواد غذایی است.

مثلث غذایی بر مصرف غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها در کنار انواع مواد غذایی، به عنوان پایه‌ای برای حفظ سلامت افراد تاکید می‌کند.

شامل ۶ گروه اصلی کربوهیدرات‌ها، میوه و سبزی، لبنیات، گوشت و حبوبات و چربی‌های سالم است.

بر اساس رژیم غذایی افراد ساکن مناطق مدیترانه‌ای تهیه شده است. شامل مقدار زیادی میوه، سبزی، حبوبات، غلات، روغن زیتون و گیاهان معطر است. مصرف لبنیات، تخم مرغ و همچنین ماهی و کمی گوشت نیز در آن دیده می‌شود.

به گفته برخی منابع یک واحد گوشت معادل ۳۰ گرم و در برخی منابع دیگر معادل ۵۰ تا ۶۰ گرم گوشت است

هدف از تهیه هرم، راهنمایی افراد جهت رژیم غذایی سالم و مغذی مورد نیازشان است. امروزه برخی از کشورها هرم غذایی مخصوصی برای خود طراحی کرده‌اند. البته تفاوت هرم بین کشورهای مختلف ناچیز است و اغلب این تفاوت‌ها به عوامل محیطی مانند مذهب، فرهنگ، دسترسی افراد به غذاهای مختلف و مواردی این‌چنینی مربوط می‌شود.

یکی از مزایای دیگر این هرم غذایی تطبیق‌پذیری آن به‌عنوان یک راهنمای تغذیه سالم است. هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان کاربرد دارد. فقط در برخی موارد میزان توصیه شده برای مصرف مواد غذایی یک گروه برای کودکان و نوجوانان متفاوت هستند که در مطالب قبلی به آن‌ها اشاره شد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هرم غذایی

  1. علی گفت:

    ممنون از اطلاعات جامع و مفیدتون بسیار عالی و مورد نیازم بود اما چرا همه جور رژیمی معرفی شد به جز رژیم افزایش وزن؟ :’) درسته بسته به قد و وزن میزان مصرف هر فرد متغیر و به متخصص نیاز می‌باشد اما خب یک اشاره‌ی اجمالی‌ای چیزی…

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنون از تذکر بجای شما
      حتمن بررسی می گردد

  2. تمنا باران گفت:

    سلام خسته نباشید میگم خیلی خوب بود من یازده سالمه و سفیر سلامت کلاسمون و از این سایت اطلاعات خوبی رو پیدا کردم و برای دوستام به اشتراک گذاشتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست خوبم
      خیلی عالی
      تندرست باشید

  3. مهدیه گفت:

    مقاله ی بسیار حرفه ای و عالی بود. من رو یاد مقالات هلدینگ بابک بختیاری انداخت.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سگاس از همراهی تان مهدیه ی عزیز