آیا تری فازیک تنها یک داروی پیشگیری از بارداری است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تری فازیک به صورت کلی دارویی هورمونی برای جلوگیری از بارداری، نظم دادن به پریود، کاهش برخی کیست‌های تخمدانی و حتی کاهش حجم بیش از حد خونریزی پریود است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
تری فاربک چیست؟

تری فازیک به طور کلی به‌منظور پیشگیری و کنترل بارداری، پیشگیری از بروز سرطان تخمدان یا آندومتر، کاهش کیست‌های تخمدان، بهبود بیماری خوش خیم فیبروکیستیک پستان، نظم دادن به طول دوره پریود، کاهش حجم خون قاعدگی، کاهش فشارهای روحی پیش از دوران قاعدگی و کاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک تجویز می‌شود. برای مصرف این دارو هم، همچون سایر داروهای تخصصی در درمان برخی شرایط خاص، نیاز به مشورت با یک پزشک متخصص زنان یا مشاوره دارویی دارید. نوبت مشاوره آنلاین یا حضوری خود برای این موضوع را می‌توانید از وبسایت دکترتو دریافت کنید.

تری فازیک چیست؟

این دارو نوعی روش جلوگیری از بارداری است. قرص‌های ضد‌بارداری تری فازیک حاوی ۳ دوز مختلف هورمون هستند به طوری که فرمول آن تقریباً هر هفته در طول چرخه شما تغییر می‌کند. یک قرص تری فازیک معمولی دارای چرخه ۲۱ قرص با سطوح مختلف اتینیل استرادیول (استروژن) و لوونورژسترول (پروژسترون) است که باید در مراحل مختلف چرخه قاعدگی مصرف شود. همچنین ۷ قرص دارونما هم درون بسته‌بندی آن وجود دارد.

نحوه مصرف تری فازیک (قرص تری فاربه را چگونه مصرف کنیم؟)

بسته قرص شما حاوی ۲۱ قرص با داروی فعال است. همچنین ممکن است حاوی ۷ قرص یادآوری بدون دارو باشد. یک قرص فعال (همراه با هورمون) را یک بار در روز به مدت ۲۱ روز متوالی مصرف کنید. اگر از محصولی با ۲۸ قرص استفاده می‌کنید، یک قرص غیرفعال را یک بار در روز به مدت ۷ روز متوالی پس از مصرف آخرین قرص فعال مصرف کنید. مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد. اگر از محصولی با ۲۱ قرص استفاده می‌کنید، به مدت ۷ روز هیچ قرصی مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد. شما باید در هفته چهارم سیکل پریود شوید. پس از مصرف آخرین قرص غیرفعال در بسته یا ۷ روز بدون مصرف قرص فعال، بسته جدید را از روز بعد شروع کنید، خواه پریود شده باشید یا نه. اگر پریود نشدید با پزشک خود مشورت کنید.

نمی‌دونی چند بار در ماه قرص تری فازیک مصرف کنی؟

سوالاتت رو از پزشک بپرس.

موارد مصرف تری فازیک

قرص‌های تری فاربه برای زنانی که OC را شروع می‌کنند، زنانی که کنترل سیکل ضعیفی دارند، زنان در معرض خطر قلبی عروقی بالا، مبتلایان به آکنه و زنانی که OC فعلی آن‌ها باعث چربی پوست، هیرسوتیسم، کاهش میل جنسی یا علائم دیگر شده توصیه می‌گردد.

متن انگلیسی:
Across the board, most studies on the triphasic pill showed that fewer women reported intermenstrual bleeding between their periods, compared to monophasic oral contraceptives. This makes sense as the hormone progestin, which stops your endometrium from breaking down, ramps up over time in these pills
ترجمه متن:
بیشتر مطالعات روی قرص سه فازی نشان داد که زنان کمتری در مقایسه با قرص‌های ضد بارداری خوراکی تک فازی، خونریزی بین قاعدگی را بین دوره‌های خود گزارش کرده‌اند. این امر منطقی است، زیرا هورمون پروژستین، که از تجزیه آندومتر شما جلوگیری می‌کند، به مرور زمان در این قرص‌ها افزایش می‌یابد.

kinfertility

۱. قرص جلوگیری تری فازیک (قرص ضد بارداری تری فازیک)

چیزی که قرص کنترل بارداری سه فازی را از انواع دیگر قرص‌ها متمایز می‌کند، سطح هورمون موجود در هر دوز است. قرص‌های تری فازیک دقیقاً همان کاری را که به نظر می‌رسد انجام می‌دهند. هر ماه قرص‌ها را به سه مرحله تقسیم می‌کنند که هر کدام غلظت متفاوتی از استروژن و پروژسترون دارند. در پایان سه مرحله هم به مدت هفت روز باید قرص‌های دارونما قبل از شروع مجدد چرخه مصرف شوند.

۲. سرطان تخمدان یا آندومتر

مصرف قرص ترکیبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد. (علائم سرطان رحم و تخمدان)

تری فاربه یک نوع داروی هورمونی به شمار می رود.
تری فاربه یک نوع داروی هورمونی به شمار می‌رود.

۳. کاهش کیست های تخمدان

داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند قرص‌های ضد بارداری، شما را از تخمک‌گذاری باز می‌دارند. این اتفاق ممکن است شما را از ابتلا به کیست‌های تخمدان بیشتر و تشدید علائم کیست تخمدان باز دارد. اما توجه داشته باشید که قرص‌های ضدبارداری، کیست موجود را کوچک نمی‌کنند.

۴. قرص تری فازیک و لک صورت

قرص پیشگیری از بارداری تری فازیک گاهی اوقات می‌تواند روی پوست شما تاثیر بگذارد. این قرص گاهی اوقات به شفاف‌تر شدن پوست کمک می‌کند. برای برخی افراد هم تغییرات شامل کاهش چربی، لکه‌های پوستی و آکنه می‌شود.

۵. فیبروکیستیک پستان

اگر قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنید، ممکن است علائم فیبروکیستیک پستان کاهش یابند. در بیشتر موارد، علائم پس از یائسگی بهتر می‌شود.

۶. ایجاد نظم در دوره قاعدگی

مصرف قرص‌های تری فازیک ممکن است دوره‌های قاعدگی را در بعضی از افراد منظم‌تر کند.

۷. کاهش حجم خون قاعدگی

قرص تری فازیک میزان از دست دادن خون (خونریزی) را در دوران قاعدگی کاهش می‌دهند.

۸. کاهش فشارهای روحی قبل از قاعدگی

گفته شده که هورمون‌های موجود در قرص تری فازیک می‌تواند علائم عاطفی PMS را در برخی از زنان کاهش دهد (پی ام اس چیست؟).

۹. کاهش دفعات قاعدگی دردناک

داروهای ضد بارداری خوراکی همچنین با کاهش دفعات دردهای قاعدگی همراه است. این اتفاق با مکانیسم اثر مربوط به مهار فعالیت رحم و کاهش سنتز پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها مرتبط است. البته ابتدا باید علت درد شدید پریودی مشخص شود.

۱۰. قرص تری فاربه برای عقب انداختن پریود

اگر چه که گفته شده قرص تری فازیک گزینه مجاز برای به تاخیر انداختن قاعدگی است، اما همیشه مناسب‌ترین و درست‌ترین انتخاب برای این موضوع نیست.

دوز مصرفی تری فازیک

بسته‌های قرص تری فازیک دارای ۲۱ عدد قرص هستند. اولین قرص را از اولین روز قاعدگی آغاز کنید و روزانه یک قرص تا ۲۱ روز میل کنید. پس از پایان بسته قرص، هفت روز کامل قرص نخورید. در روز هشتم، بسته بعدی قرص را بدون توجه به روز شروع قاعدگی آغاز کنید و چنانچه تا هفت روز خونریزی قاعدگی رخ نداد، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی مصرف تری فازیک

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض جانبی عبارتند از وجود توده در سینه، تغییرات روانی و خلقی مانند افسردگی، درد شدید معده یا شکم، تغییرات غیرعادی در خونریزی واژن (مانند لکه بینی مداوم، خونریزی شدید ناگهانی و حتی پریود نشدن)، تیره شدن ادرار و همچنین زرد شدن چشم‌ها.

قاعدگی دردناک داری و می‌خوای دارو مصرف کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

عوارض قرص تری فازیک سه رنگ

قرص‌های تری فازیک به دلیل تسلط استروژنیک ممکن است با مشکلات سینه، احتباس آب، دیسمنوره و سندرم پیش از قاعدگی همراه با تحریک پذیری، عصبی بودن و سردرد همراه باشند.

متن انگلیسی:
Remember that this medication has been prescribed because your doctor has judged that the benefit to you is greater than the risk of side effects. Many people using this medication do not have serious side effects
ترجمه متن:
به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده که پزشک شما تشخیص داده مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

webmd

موارد احتیاط و منع مصرف تری فازیک

موارد منع مصرف قرص تری فازیک علاوه بر عوامل معمول شامل بیماران مبتلا به سرطان خوش خیم پستان، سندرم پیش از قاعدگی، دیسمنوره یا سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

احتمال بارداری با قرص تری فازیک

اگر قرص‌ها طبق تجویز و برنامه مصرف شوند، قرص‌های ضد بارداری تری فازیک تا ۹۹ درصد در پیشگیری از بارداری موثر خواهند بود.

قرص تری فاربه سه رنگ در شیردهی

اگر به کودک خود شیر می‌دهید، می‌توانید با خیال راحت از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده کنید. این دارو به شما یا کودکتان آسیب نمی‌رساند. شما می‌توانید بلافاصله پس از زایمان استفاده از برخی از انواع قرص‌های ضد بارداری مانند تری فازیک را شروع کنید.

اختلالات دارویی تری فازیک

برخی از ترکیبات ضدباکتری مثل ریفامپین و آنتی بیوتیک‌‌ها مانند آمپی سیلین و تتراسیکلین‌ها، ترکیبات ضد‌صرع مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین و پریمیدون ترکیبات ضد‌قارچ مانند گریزئوفولین با تسریع متابولیسم قرص‌های خوراکی ضدبارداری، موجب کاهش اثربخشی این دارو می‌شوند.

این دارو با اثر ضد انعقاد خوراکی مثل وارفارین مقابله می‌کند. غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین نیز در تجویز همزمان با این دارو، افزایش می‌یابد.

اطلاعات دارویی تری فازیک

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص تری فازیک را مشاهده کنید.

انواع رایج تری فازیکتداخلات داروییعوارض جانبی
قرص تری فاربهریفامپیندرد شدید معده
آمپی سیلینتغییر رنگ چشم
تتراسیکلین‌وجود توده در سینه
کاربامازپینتغییرات خلقی و روحی
فنوباربیتالاحتباس آب
اطلاعات دارویی تری فازیک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

به نظر می‌رسد که به اندازه کافی با داروی تری فازیک، موارد مصرف و همینطور عوارض احتمالی مصرف آن و سایر موارد مهم در رابطه با آن آشنا شده باشید. اگر در حال حاضر از این دارو استفاده می‌کنید یا حتی اگر در شرایطی قرار داشته که مصرف این دارو برایتان لازم است، با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

شما می‌توانید نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری مورد نظرتان را برای گفت و گو با بهترین پزشکان، از وبسایت دکترتو دریافت کنید. دکترتو به شما امکان دریافت اطلاعات تکمیلی پزشکان مختلف و همینطور مقایسه پزشکان با یکدیگر را ارائه داده است. در صورت تمایل می‌وانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره دارویی آنلاین و پزشک زنان آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به طور کلی، کنترل چرخه قاعدگی و عوارض جانبی در هر دو نوع مشابه است، اما تریفازیک‌های حاوی پروژستین‌های جدیدتر (دزوژسترل، ژستودن و نورژستیمات) در مقایسه با داروهای نورتیندرون یا لوونورژسترل، کنترل چرخه بهتر و کاهش بروز عوارض جانبی آندروژنی را به همراه دارند.

اگر مصرف قرص را فراموش کنید، بسته جدید را دیر شروع کنید یا قرص خود را در ساعتی متفاوت از ساعت مصرف روزانه مصرف کنید، احتمال بارداری بیشتر است.

قرص تری فاربه سه رنگ عمدتاً به منظور جلوگيری از بارداری مصرف می‌شود. ولی در پيشگيری از بروز سرطان تخمدان يا آندومتر، كاهش كيست‌های تخمدان، بيماری خوش خيم فيبروكيستيک پستان، منظم کردن چرخه قاعدگی، كاهش حجم خون قاعدگی، كاهش فشارهای روحی قبل از قاعدگی و كاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک نيز مفيد است.

هنگامی که شما کنترل بارداری را متوقف می‌کنید ممکن است چند عارضه جانبی رخ دهد؛ برای مثال ممکن است افزایش سردرد، آکنه یا سطوح پایین ویتامین D را تجربه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن