عفونت لوزه چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت لوزه، التهاب غدد کوچک پشت گلو هستند که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند. با درمان به‌موقع و مناسب، معمولا طی چند روز بهبود حاصل می‌شود. در صورت عدم درمان، احتمال بروز عوارضی مانند آپنه خواب، آبسه، سنگ لوزه و عفونت‌های جدی‌تر وجود دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عفونت لوزه چیست؟

غدد لنفاوی هستند که در دو طرف گلو قرار دارند را لوزه می‌نامند که کارشان جلوگیری از عفونت است. عفونت و التهاب لوزه‌ها، که به آن تونسیلیت (tonsillitis) گفته می‌شود، زیاد در کودکان دیده می‌شود، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. این مشکل در کودکی و اوایل نوجوانی شیوع بیشتری دارد. عفونت لوزه با گلودرد، ورم و قرمزی لوزه‌ها، و تب همراه است. اگر در ناحیه گلوی خود احساس آزاردهنده ای را تجربه می‌کنید بهتر است با یک متخصص گوش و حلق و بینی یا داخلی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از سامانه نوبت‌دهی دکترتو زمان ویزیت حضوری خود را دریافت کرده و یا برای مشاوره متنی یا تلفنی با بهترین پزشکان اقدام کنید.

عفونت لوزه چیست؟

لوزه‌ها دو غده کوچک در پشت گلو هستند که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند و در واقع، اولین خط دفاعی بدن در مقابل بیماری‌ و ورود باکتری‌ها به بدن هستند. این غدد لنفاوی، گلبول‌های سفید برای از بین بردن میکروب‌های واردشده از طریق دهان و بینی تولید می‌کنند. با این حال، لوزه‌ها در مقابل بسیاری از عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیر هستند. ویروس‌های شایع مثل ویروس سرماخوردگی یا گلودرد، می‌توانند باعث التهاب لوزه‌ها شوند. پاتوژن‌ها یا عوامل بیماری‌زایی که موجب عفونت لوزه‌ها (تونسیلیت) می‌شوند، قابلیت انتقال به سایر افراد را نیز دارند. باکتری‌های بیماری‌زا مانند استرپتوکوک نیز در ایجاد ورم لوزه ها نقش اساسی دارند.

عفونت لوزه چیست؟
غدد لنفاوی هستند که در دو طرف گلو قرار دارند را لوزه می‌نامند که کارشان جلوگیری از عفونت است.

علائم عفونت لوزه (عفونت روی لوزه)

علائم عفونت لوزه عبارتند از:

  • درد یا احساس ناراحتی هنگام بلع
  • قرمزی و تورم لوزه‌ها
  • وجود نقاط سفید یا زرد روی لوزه‌ها
  • تب و لرز
  • خستگی و ضعف

متن انگلیسی:
Possible symptoms of tonsillitis include: a very sore throat. difficulty or pain while swallowing. a scratchy-sounding voice. bad breath. fever. chills. earache. abdominal pain. headache. a stiff neck. jaw and neck tenderness from swollen lymph nodes. tonsils that appear red and swollen. In very young children, you may also notice increased irritability, poor appetite, or excessive drooling
ترجمه متن:
علائم احتمالی التهاب لوزه عبارتند از: گلودرد شدید، مشکل یا درد در هنگام بلع، صدای خش‌دار، بوی بد دهان، تب و لرز، گوش درد، درد شکم، سردرد، سفتی گردن، حساسیت فک و گردن ناشی از تورم غدد لنفاوی و قرمز و متورم شدن لوزه‌ها. در کودکان بسیار کوچک، ممکن است متوجه افزایش تحریک‌پذیری، کم اشتهایی یا آبریزش بیش از حد شوید.

healthline

۱. عفونت لوزه و بوی بد دهان

در طی عفونت لوزه گلو، چرک و باکتری‌های موجود در لوزه‌ها به مقدار زیادی تجمع می‌کنند و این مواد مترشحه می‌توانند منشا بوی بد دهان باشند. تورم لوزه‌ها نیز مانع تخلیه طبیعی بزاق و ترشحات دهان شده که نتیجه آن تجمع باکتری‌ها و ایجاد بوی بد دهان خواهد بود. دیگر دلایل بوی بد دهان در عفونت لوزه عبارتند از:

  • کاهش ترشح بزاق
  • بازگشت مواد اسیدی از معده به دهان در اثر استفراغ

لوزه‌ی متورم داری؟ بوی بد دهان رو تجربه می‌کنی؟

از متخصص کمک بگیر و درمان رو شروع کن.

۲. عفونت لوزه و گوش درد

گاهی عفونت لوزه خودش را با درد گوش نشان می‌دهد. عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی عامل التهاب و عفونت لوزه ها منجر به گلودرد، تورم لوزه ها، تب و دشواری در بلعیدن می‌شوند. عفونت از لوزه ها به گوش میانی انتقال یافته و باعث عفونت گوش (otitis media) همراه با درد گوش، قرمزی پرده صماخ و ترشح از گوش می‌گردد.

۳. عفونت حلق و لوزه (عفونت گلو و لوزه)

عفونت حلق و لوزه با درد و احساس ناراحتی در هنگام بلع، قرمزی و تورم لوزه ها، وجود نقاط سفید یا زرد روی لوزه‌ها، تب و لرز، سردرد و درد عضلانی، و التهاب غدد لنفاوی در گردن است. این عفونت همچنین می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. درمان این عفونت معمولا موجب بهبود این علائم می‌گردد.

۴. عفونت لوزه در کودکان

عفونت لوزه در کودکان دارای ویژگی‌های خاصی است. این گروه سنی به دلیل ضعف سیستم ایمنی و در معرض قرار گرفتن مکرر با عوامل عفونی، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت لوزه هستند. همچنین عفونت لوزه در کودکان معمولا با علائم شدیدتری هم همراه است مانند تب بالا، درد شدید در هنگام بلع، تورم و قرمزی بیشتر لوزه‌ها. 

۵. عفونت لوزه در بزرگسالان

در مقایسه با کودکان، بزرگسالان معمولا دارای سیستم ایمنی قوی‌تری هستند و به همین دلیل، عفونت لوزه در آن‌ها با علائم خفیف‌تری همراه است. بزرگسالان تب پایین‌تری دارند و درد بلع و تورم لوزه ها نیز در آن‌ها ملایم‌تر است. احتمال ابتلا بزرگسالان به عوارض خطرناک عفونت لوزه مانند آبسه پیرامون لوزه‌ها، عفونت گوش میانی و سینوزیت نیز کمتر خواهد بود. در اغلب موارد، درمان با آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌ویروس در بزرگسالان ضروری نیست و استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌ها کافی است.

علت عفونت لوزه

عفونت لوزه به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود. عفونت‌های ویروسی شایع‌ترین دلیل ابتلا به تونسیلیت هستند و تا ۷۰% موارد را شامل می‌شوند. این نوع عفونت معمولا با علائم خفیف‌تری همراه است. در مقابل، عفونت‌های باکتریایی مانند استرپتوکوک گروه A نیز می‌توانند علت عفونت لوزه باشند. این نوع عفونت بیشتر با علائم شدیدتری همراه است و به عنوان گلودرد استرپتوکوکی نیز شناخته می‌شود. 

علت عفونت لوزه سمت چپ

برخی از مهم‌ترین علل عفونت لوزه سمت چپ عبارتند از:

  • باکتری‌های استرپتوکوکوس پیوژنز
  • ویروس‌های تنفسی مانند ویروس‌های آنفلوآنزا، ویروس‌های سرماخوردگی
  • باکتری‌های دیگری مانند استافیلوکوک اورئوس و هموفیلوس آنفلوآنزا
  • ضعف سیستم ایمنی
  • آسیب‌های مکانیکی، سوراخ شدن لوزه یا جراحی‌های قبلی روی لوزه‌ها

تشخیص عفونت لوزه

روش‌های تشخیص عفونت لوزه عبارتند از: 

  • بررسی علائم بالینی
  • معاینه فیزیکی حلق و لوزه‌ها
  • بررسی علائم التهابی و احتمال وجود چرک در لوزه‌ها
  • آزمایش‌های تشخیصی مانند کشت میکروبی از ترشحات حلق و لوزه‌ها
  • سنجش سطح آنتی‌بادی‌ها
  • رادیوگرافی یا سی‌تی اسکن گردن

راه های درمان عفونت لوزه

درمان عفونت لوزه به علت آن بستگی دارد. در حالی که علائم عفونت‌های ویروسی و باکتریایی لوزه‌ها ممکن است شبیه هم باشد، اما روش‌های درمان آن‌ها باهم متفاوت است:

  • آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین، کلیندامایسین یا سفالوسپورین در صورت عفونت باکتریایی
  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد گلو
  • عمل جراحی برداشتن لوزه‌ها (تونسیلکتومی) در صورت عفونت‌های مزمن یا بازگشت‌پذیر (عمل لوزه سوم در کودکان)
راه های درمان عفونت لوزه چند نوع است؟
در حالی که علائم عفونت‌های ویروسی و باکتریایی لوزه‌ها ممکن است شبیه هم باشد، اما روش‌های درمان آن‌ها باهم متفاوت است.

۱. درمان دارویی عفونت لوزه (قرص برای عفونت لوزه)

برخی از داروهای رایج برای درمان عفونت لوزه عبارتند از: 

  • آنتی‌بیوتیک‌ها مانند آموکسی‌سیلین، پنی‌سیلین، آزیترومایسین و سفالکسین
  • داروهای ضدالتهاب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، و سدیم دیکلوفناک 
  • داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و دکس‌کلرفنیرامین

آموکسی کلاو برای عفونت لوزه

آموکسی‌کلاو ترکیبی از آموکسی‌سیلین (آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلینی) و کلاووالانیک اسید (مهارکننده آنزیم بتالاکتاماز) است که برای درمان عفونت لوزه مناسب است. این دارو طیف وسیعی از باکتری‌ها را پوشش داده، مقاومت باکتری‌ها را کاهش می‌دهد، به خوبی جذب بدن می‌شود و معمولا تحمل بهتری دارد. دوز معمول آن برای درمان عفونت لوزه ۵۰۰-۲۵۰ میلی‌گرم هر ۸ ساعت به مدت ۵-۱۰ روز است.

سفیکسیم برای عفونت لوزه

سفیکسیم یک آنتی‌بیوتیک سفالوسپورینی مناسب برای درمان عفونت لوزه است که طیف وسیعی از باکتری‌های مسبب عفونت لوزه را پوشش می‌دهد و به خوبی جذب بدن می‌شود. دوز معمول سفیکسیم برای درمان عفونت لوزه ۴۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ روز است.

قویترین آنتی بیوتیک برای عفونت لوزه

برای درمان عفونت لوزه، آنتی‌بیوتیک‌های با طیف وسیع مانند آموکسی‌سیلین-کلاووالانیک اسید (آموکسی‌کلاو) و سفترتلوز به عنوان قوی‌ترین و موثرترین انتخاب‌ها محسوب می‌شوند. این دو دارو به دلیل اثربخشی و قدرت بالا، به عنوان انتخاب اول و قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان عفونت لوزه به‌شمار می‌آیند. 

۲. تخلیه عفونت لوزه (درآوردن عفونت لوزه)

تخلیه یا درآوردن عفونت لوزه، روش درمانی جراحی برای برخی موارد عفونت لوزه ها است که در صورت شکست درمان‌های دارویی یا مواردی مانند عفونت‌های مکرر یا عفونت های شدید لوزه ها انجام می‌شود. در این عمل جراحی، لوزه های عفونی یا بخشی از آنها جراح گوش و حلق و بینی برداشته می‌شود تا محل عفونت از بین برود. پس از عمل لوزه، درمان دارویی جهت پیشگیری از عفونت‌های بعدی نیز ادامه می‌یابد.

۳. درمان خانگی عفونت لوزه در کودکان (عفونت لوزه درمان خانگی)

روش‌های درمان خانگی عفونت لوزه در کودکان عبارتند از:

درمان خانگیفواید احتمالیاحتیاط‌ها
غرغره آب نمک گرمکاهش التهاب و درد گلواستفاده بیش از حد ممکن است به مخاط گلو آسیب برساند.
نوشیدن مایعات گرمتسکین گلو درد و کمک به هیدراته ماندن بدناز نوشیدنی‌های خیلی داغ اجتناب کنید.
عسلخاصیت ضد باکتریایی و تسکین دهندهبرای افراد دیابتی مناسب نیست.
چای گیاهی (بابونه، پونه، آویشن)خاصیت ضد التهابی و آرام‌بخشبرخی افراد ممکن به گیاهان خاص حساسیت داشته باشند.
سوپ مرغتقویت سیستم ایمنی و تسکین گلو درداز سوپ‌های چرب و تند اجتناب کنید.
استراحت کافیکمک به بهبود سریع‌ترکمبود خواب می‌تواند روند بهبود را کند کند.
رطوبت سازمرطوب نگه داشتن هوای اتاق و کاهش خشکی گلواز تمیز بودن رطوبت‌ساز اطمینان حاصل کنید.
مصرف غذاهای نرمکاهش درد هنگام بلعاز غذاهای سفت، تند و اسیدی اجتناب کنید.
درمان های خانگی برای عفونت لوزه

۴. دمنوش گیاهی برای عفونت لوزه (درمان گیاهی عفونت لوزه ها)

برای درمان عفونت لوزه ها از برخی دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توان استفاده کرد. برخی دمنوش‌های گیاهی مناسب برای عفونت لوزه عبارتند از:

  • دمنوش پونه کوهی با خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی 
  • دمنوش اکالیپتوس با خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی 
  • دمنوش بابونه دارای خواص ضدالتهابی و کاهش‌دهنده تورم
  • دمنوش زنجبیل با خواص ضدالتهابی و تقویت سیستم ایمنی

۵. درمان عفونت لوزه در بزرگسالان

شیوع التهاب و ورم لوزه در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. هرچند بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، به ویژه افرادی که در اماکن شلوغ کار می‌کنند، با دیگران ارتباط زیادی دارند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند یا فعالیت‌های گروهی انجام می‌دهند. درمان ورم لوزه در کودکان و بزرگسالان تقریبا مشابه است. دوره بهبودی پس از عمل لوزه در کودکان کمتر است و معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد تا بهبودی کامل حاصل شود.

دنبال بهترین روش درمان عفونت لوزه هستی؟ همین حالا از متخصص کمک بگیر.

۶. درمان قطعی عفونت لوزه

برای درمان قطعی عفونت لوزه ها، روش‌های درمانی متعددی وجود دارند که می‌توان به صورت ترکیبی از آنها استفاده کرد. این روش‌ها عبارتند از:

  • درمان دارویی با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا تزریقی
  • استروئیدها 
  • داروهای ضد درد و تب
  • درمان گیاهی با استفاده از دمنوش‌های گیاهی
  • جراحی تخلیه عفونت یا برداشتن لوزه ها

۷. برای عفونت لوزه چی خوبه؟

راهکارهای مناسب و مفید برای عفونت لوزه عبارتند از: 

  • آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی پزشک
  • دمنوش‌های گیاهی
  • داروهای ضد درد و تب
  • عمل جراحی تخلیه عفونت یا برداشتن لوزه‌ها
عفونت لوزه چند نوع است؟
عفونت لوزه بیماری شایعی است که با درد و التهاب لوزه‌ها همراه است.

انواع عفونت لوزه

انواع عفونت لوزه‌ عبارتند از:

  • تونسیلیت باکتریایی ناشی از عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوک گروه A
  • عفونت لوزه ویروسی ناشی از ویروس‌هایی مانند ویروس آنفلوانزا یا ویروس هرپس
  • تونسیلیت مزمن 
  • تشکیل آبسه در اطراف لوزه‌ها
  • تونسیلیت عود کننده با عفونت‌های متناوب و مکرر

عفونت باکتریایی لوزه

عفونت باکتریایی لوزه ها، که به آن تونسیلیت باکتریایی نیز گفته می‌شود، عفونت شایع در ناحیه گلو و حلق است که به دلیل آلودگی باکتریایی ایجاد می‌شود. معمولا باکتری استرپتوکوک گروه A عامل اصلی این عفونت است، هرچند باکتری‌هایی نظیر استافیلوکوک نیز می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. این عفونت با علائمی همچون تورم و قرمزی شدید لوزه‌ها، درد و مشکل در بلع، تب و لرز، سردرد و احساس ضعف و خستگی همراه است. 

عوارض عفونت لوزه

عدم درمان عفونت لوزه باعث بروز عوارضی می‌شود:

  • آپنه انسدادی خواب
  • آبسه پری تونسیلار
  • سنگ لوزه
  • سلولیت لوزه

متن انگلیسی:
People with untreated bacterial tonsillitis have a higher risk of developing: Poststreptococcal reactive arthritis (joint pain and swelling that occurs within 10 days of a strep infection). Rheumatic fever. Scarlet fever.Kidney inflammation
ترجمه متن:
افراد مبتلا به لوزه‌های باکتریایی درمان نشده در معرض خطر بیشتر ابتلا به آرتریت واکنشی پس از استرپتوکوک (درد و تورم مفاصل که در عرض ۱۰ روز پس از عفونت استرپتوکوکی ایجاد می‌شود.)، تب روماتیسمی، مخملک و التهاب کلیه هستند.

my.clevelandclinic

راه های پیشگیری از عفونت لوزه

برای پیشگیری از عفونت لوزه، می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

  • رعایت بهداشت فردی
  • تقویت سیستم ایمنی با تغذیه سالم و مغذی، خواب کافی، ورزش منظم و مدیریت استرس
  • پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت لوزه بیماری شایعی است که با درد و التهاب لوزه‌ها همراه است. با درمان به‌موقع و مناسب، معمولا طی چند روز بهبود حاصل می‌شود. در صورت عدم درمان، احتمال بروز عوارضی مانند آپنه خواب، آبسه، سنگ لوزه و عفونت‌های جدی‌تر وجود دارد. رعایت بهداشت فردی و تقویت سیستم ایمنی می‌تواند از ابتلا به عفونت لوزه پیشگیری کند. بنابراین اگر علائم عفونت لوزه را تجربه می‌کنید، بدون تاخیر به پزشک گوش و حلق و بینی یا دکتر داخلی مراجعه کنید تا بتوانید هرچه سریع‌تر درمان شوید. اما می‌توانید فرآیند درمانی خود را با استفاده از خدمات دکتر داخلی آنلاین یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی دکترتو سرعت دهید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین/کلاولانیک اسید یا سفالوسپورین‌ها و داروهایی مانند کلیندامایسین.

یک دوره 10 روزه قرص پنی‌سیلین خوراکی، سفادروکسیل، سفرادین، دوریسف، رانیکلور و ولوسف نیز می‌توانند در موارد خاص مورد استفاده قرار گیرند.

خیر، عفونت لوزه‌ها از علائم و نشانه‌های ابتلا به کووید-19 (ویروس کرونا) نیست. علائم اصلی ابتلا به کووید-19 شامل تب و لرز، سرفه خشک، خستگی و ضعف، دشواری در تنفس و از دست دادن حس چشایی و بویایی هستند.

لیمو و پرتقال، توت فرنگی، انار، زردآلو و کیوی از میوه‌های مفید برای عفونت لوزه هستند.

بله، عفونت لوزه‌ها، به ویژه ناشی از استرپتوکوک گروه A، اگر درمان نشود یا به طور کامل درمان نگردد، می‌تواند خطرناک باشد. در این صورت، خطر ابتلا به اختلالات نادری مانند تب روماتیسمی افزایش می‌یابد.

بله، عفونت لوزه معمولا همراه با درد در ناحیه گلو، هنگام بلع و گاهی در گوش است.

علائم عفونت لوزه معمولا ۳ تا ۴ روز بعد برطرف می‌شوند، اما ممکن است طولانی‌تر هم بشود.

بله، بعد از جراحی لوزه‌ها، احتمال بروز عفونت در محل عمل وجود دارد که با آنتی‌بیوتیک‌ قابل درمان است.

بله، خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی سیر به کاهش عفونت‌ گلو و لوزه‌ها کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن