علت سردردهای صاعقه وار جنسی!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سردرد جنسی به سردردی گفته می‌شود که در حین رابطه جنسی یا بعد از ارگاسم ایجاد می‌شود. این سردرد شدید است و بیشتر در مردان دیده می‌شود. این سردرد بیشتر در پشت چشم حس می‌شود و معمولا بعد از جدود 15 دقیقه آرام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

sexaul headache

تا به حال در حین سکس یا بعد از آن دچار سردرد شده‌اید؟ به این سردرد، سردرد جنسی گفته می‌شود که می‌تواند نسبتا شدید باشد. این سردرد به طور ناگهانی، درست قبل یا در حین ارضا شدن شروع می‌شود. این سردردها معمولا بی ضرر هستند و فرد اغلب می‌تواند آنها را با داروهای مسکن بدون نسخه درمان کند. با این حال، سردرد در حین رابطه جنسی گاهی اوقات می‌تواند نشانه وضعیت جدی‌تری باشد.

در این مطلب همراه دکترتو باشید تا توضیح دهیم که سردرد جنسی چیست، چه احساسی دارد و چه چیزی باعث ایجاد آن می‌شود. در این مطلب همچنین عوامل خطر، پیشگیری و درمان این اختلال را نیز بررسی خواهیم کرد. در نظر داشته باشید اگر سردردهای شما به طور مکرر و بلافاصله بعد از برقراری رابطه جنسی اتفاق می‌افتند، باید بلافاصله به یک دکتر عمومی، متخصص زنان یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید. ناگفته نماند، دکتر طب سنتی نیز در مسیر درمان می‌توانند به شما کمک شایانی کنند.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با نزدیک‌ترین پزشکان برای درمان سردرد جنسی خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید یا نوبت ویزیت حضوری بگیرید.

سردرد جنسی چیست؟

سردردهای جنسی یک اتفاق بسیار نادر است که ۱ تا ۶ درصد از جمعیت عمومی را مبتلا می‌کند. سردرد جنسی، سردرد اولیه‌ای است که برخی افراد در حین فعالیت جنسی دچار آن می‌شوند. سردرد اولیه به خودی خود یک بیماری است، نه نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی دیگر. در این بیماری فرد ممکن است درست قبل یا در حین اوج جنسی، سردرد ارگاسم را تجربه کند. این سردردها ممکن است در طول خودارضایی یا رابطه جنسی با همسر ایجاد شوند.

سردرد ارگاسم یکی از دو نوع سردرد جنسی اولیه است. نوع دیگر سردرد خوش خیم جنسی است که پزشکان آن را سردرد قبل از ارگاسم نیز می‌نامند.

سردردهای جنسی چه احساسی دارند؟

افراد معمولاً درست قبل یا در حین رابطه جنسی سردرد جنسی را تجربه می‌کنند. درد ممکن است به اشکال زیر احساس شود:

  • درد شدید و قوی
  • به صورت انفجار مواد منفجره
  • یا مثل برخورد یک رعد و برق به انسان

سردرد جنسی ممکن است بیشترین درد را پشت چشم یا اطراف ناحیه چشم داشته باشد. حدود ۷۵ درصد از افرادی که این سردردها را تجربه می‌کنند، احساس درد در دو طرف سر خود را گزارش می‌دهند که با حرکت دادن سر به اطراف بدتر می‌شود. یکی از ویژگی‌های رایج سردردهای جنسی، درد شدیدی است که در حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و به تدریج آرام‌تر می‌شود.  

سردرد جنسی به طور ناگهانی رخ می‌دهد و پس از کاهش آن، فرد ممکن است ضربانی را در سر خود احساس کند که گاهی می‌تواند چندین ساعت یا حتی چند روز طول بکشد.

why i get headache during or ofter sex
سردرد جنسی به حالتی گفته می‌شود که فرد در حین سکس یا بعد از ان سردرد می‌گیرد.

انواع و علائم سردرد جنسی اولیه

دو نوع اصلی سردرد جنسی اولیه وجود دارد که از نظر زمان و ماهیت سردرد متفاوت است. علائم دو نوع اصلی سردردهای جنسی اولیه عبارتند از:

  • سردرد در حین فعالیت جنسی که منجر به ارضا می‌شود (سردرد پیش ارگاسم): در این نوع سردرد جنسی، فرد ممکن است سردرد مبهم را در پشت سر و در هر دو طرف تجربه کند که به طور پیوسته با افزایش هیجان جنسی بدتر می‌شود. این نوع سردرد جنسی در حدود یک سوم موارد دیده می‌شود. سردرد جنسی پیش ارضا معمولاً حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، اما می‌تواند تا سه ساعت ادامه یابد.
  • سردرد حین رابطه جنسی (سردرد ارضا شدن): در سردرد ارگاسمیک، فرد سردرد انفجاری ناگهانی را تجربه می‌کند که درست قبل یا در زمان ارضا شدن اتفاق می‌افتد. این نوع سردرد پس از سکس باعث سردرد شدید ضربان‌دار می‌شود که ممکن است به کل سر سرایت کند. این نوع سردرد در حدود دو سوم موارد رخ می‌دهد. سردرد بعد از ارضا شدن معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد اما می‌تواند تا سه روز ادامه یابد.

سردرد جنسی دردی است که بیشتر در پشت چشم یا دو طرف سر حس می‌شود. این درد معمولا بعد از ۱۵ دقیقه از بین می‌رود اما ممکن است تا مدتی ضربان داشته باشد. مردان بیشتر مستعد این سردرد هستند.

symptoms of headache after sex
دو بینی، تهوع و استفراغ، گرفتگی گردن و بی حسی می‌تواند از علائم سردرد بعد از نزدیکی باشد.

علائم سردرد جنسی ناشی از یک علت زمینه‌ای

افرادی که در حین رابطه جنسی به دلیل یک علت زمینه‌ای (ثانویه) سردرد را تجربه می‌کنند ممکن است علائم دیگری را تجربه کنند و نشان دهنده بیماری‌های زیادی باشند که ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. این علائم شامل موارد زیر است.

  • از دست دادن هوشیاری: اگر سردرد ناشی از یک علت زمینه‌ای مانند خونریزی در مغز، تنگ شدن رگ‌های خونی در مغز، لخته شدن خون یا پارگی در دیواره رگ خونی در مغز باشد، از دست دادن هوشیاری ممکن است رخ دهد.
  • تهوع یا استفراغ: سردرد بعد از ارضا شدن که در اثر خونریزی در مغز ایجاد می‌شود، می‌تواند با حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد. این ممکن است به دلیل افزایش فشار در سر ناشی از خونریزی باشد.
  • گردن درد یا سفتی: سردرد بعد از رابطه جنسی که در اثر خونریزی در مغز یا پارگی دیواره رگ خونی در مغز یا گردن ایجاد می‌شود، ممکن است با گردن درد یا سفتی (مننژیسم) همراه باشد. ممکن است احساس کنید که خم کردن گردن دشوار است.
  • دوبینی: برخی از علل سردردهای جنسی مانند لخته شدن خون در مغز یا پارگی دیواره رگ خونی در مغز ممکن است باعث دوبینی شود. این عارضه به دلیل آسیب وارد شده به اعصاب مهم چشم که برای حرکت عضلات کنترل کننده چشم ضروری هستند، رخ دهد.
  • بی حسی یا ضعف: برخی از علل سردردهای جنسی ممکن است منجر به بی حسی یا ضعف بخشی از صورت یا بدن شود. به عنوان مثال، باریک شدن رگ‌های خونی در مغز می‌تواند با کاهش جریان خون در بخشی از مغز باعث سکته شود.

آیا در حین رابطه جنسی سردرد، تهوع و ضعف داری؟

برای تشخیص علت با متخصص مشورت کن.

دلیل سردردهای بعد از ارضا شدن (علت سردردهای جنسی)

سردردهای جنسی معمولاً در مردان، افراد میانسال و افراد مبتلا به سایر اختلالات سردرد مانند میگرن، سردرد ناشی از فعالیت یا سردرد تنشی رخ می‌دهد. علل خاص سردردهای جنسی، از اولیه تا شدیدتر شامل موارد زیر است.

۱. سردرد جنسی اولیه

سردردهای جنسی اولیه، سردردهای هستند که علت اصلی مشخصی ندارند. برخی از محققان بر این باورند که سردرد جنسی اولیه به دلیل انقباض بیش از حد عضلات گردن و فک در حین فعالیت جنسی رخ می‌دهد. برخی دیگر معتقدند سردردهای جنسی اولیه ممکن است به دلیل تغییرات جریان خون به مغز که در طول فعالیت جنسی رخ می‌دهد، به وجود می‌آید.

۲. خونریزی در مغز

گاهی اوقات، سردرد جنسی می‌تواند نشانه‌ای از چیزهای جدی‌تر باشد، مانند خونریزی در مغز (خون‌ریزی زیر اکنوئید). این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک برآمدگی در رگ خونی مغز در حین فعالیت جنسی پاره شود. این عارضه ممکن است باعث سردرد شدید ناگهانی و همچنین علائم دیگری شود که معمولاً در سردردهای جنسی اولیه دیده نمی‌شوند.

۳. باریک شدن رگ‌های خونی در مغز

برخی از سردردهای جنسی می‌توانند به دلیل گروهی از شرایط ایجاد شوند که شامل باریک شدن مکرر و برگشت پذیر شدن رگ‌های خونی در مغز است. این شرایط باعث سردردهای مکرر ناگهانی می‌شوند که ممکن است در طول فعالیت جنسی رخ دهد.

۴. لخته شدن خون در یک رگ خونی در مغز

برخی از سردردهای جنسی می‌توانند ناشی از لخته شدن خون در رگ خونی مغز باشند. این اتفاق می‌تواند باعث سردرد شود که معمولاً به تدریج شروع می‌شود اما ممکن است با زور زدن بدتر شود و در نتیجه ممکن است در طول فعالیت جنسی ظاهر شود.

causes of sexaul headache
گرفتگی یا پارگی یکی از عروق مغز می‌تواند دلیل سردرد شما در حین سکس یا بعد از آن باشد.

۵. پارگی در بخشی از دیواره رگ خونی در مغز یا گردن

برخی از سردردهای جنسی می‌توانند به دلیل پارگی بخشی از دیواره رگ خونی در مغز یا گردن باشند. این اتفاق “تشریح” نامیده می‌شود و ممکن است باعث جمع شدن خون در دیواره رگ خونی شود و جریان خون به مغز را مسدود کند. این عارضه می‌تواند با ضربه‌های جزئی به گردن یا خم شدن گردن (که می‌تواند در طول فعالیت جنسی رخ دهد) رخ دهد. این نوع سردرد جنسی باعث شروع تدریجی سردرد یا گردن درد در یک طرف و همچنین علائم دیگر می‌شود.

در صورت داشتن هر علائمی همراه با سردرد بعد از سکس باید فورا به یک متخصص عمومی مراجعه کنید، چرا که ممکن است شما در خطر یک حمله قلبی یا بیماری‌های این چنینی باشید.

سردرد جنسی یا از نوع اولیه است؛ یعنی خود یک بیماری است یا در اثر بیماری‌های دیگر مانند گرفتگی یا پارگی عروق مغزی، خونریزی مغزی یا مصرف برخی دارها ایجاد می‌شود.

۶. چه داروهایی باعث سردرد جنسی می‌شوند؟

برخی از داروهایی که می‌توانند باعث سردرد ارضا شدن شوند به شرح زیر هستند:

  • آسپرین
  • داروهای تسکین سینوس
  • استامینوفن
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • خواب آورها
  • کدئین
  • مواد افیونی
  • سوماتریپتان
  • زولمیتریپتان

اگر از داروی خاصی مصرف می‌کنید و فکر می‌کنید سردرد جنسی شما به خاطر آن است، مشاوره با یک متخصص می‌تواند ابهامات شما را برطرف کند. شما می‌توانید از بخش مشاوره تلفنی دکترتو با متخصصین عمومی یا مشاوره دارویی ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

۷. سایر علل سردرد جنسی

سردرد ارگاسم علاوه بر این که خودش یک بیماری است، می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های جدی‌تر دیگری باشد که برخی از آن‌ها را بررسی کردیم. سایر علل این بیماری به شرح زیر هستند:

  • بیماری عروق کرونر
  • تومور
  • آنوریسم داخل جمجمه
  • استفاده از برخی داروها مانند قرص‌های ضد بارداری
  • التهاب ناشی از برخی عفونت‌ها

عوامل خطر ابتلا به سردرد جنسی

سردردهای جنسی می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. اما عوامل خطر برای این سردردها عبارتند از:

  • مرد بودن: مردان بیشتر مستعد ابتلا به سردردهای جنسی هستند.
  • سابقه میگرن: استعداد ابتلا به میگرن، خطر سردردهای جنسی را افزایش می‌دهد.

تشخیص علت سردرد جنسی

بسته به علت سردرد هنگام نزدیکی، گزینه‌های تشخیصی می‌توانند متفاوت باشند.

۱. تصویربرداری از مغز

پزشک شما احتمالا تصویربرداری از مغز را توصیه خواهد کرد.

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): ام آر آی مغز می‌تواند به تشخیص هر گونه علت زمینه‌ای برای سردرد شما کمک کند. در طول این آزمایش، از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از ساختارهای درون مغز شما استفاده می‌شود.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT):  در برخی موارد، به خصوص اگر سردرد شما کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از آن اتفاق افتاده باشد، ممکن است سی تی اسکن مغز برای شما تجویز شود. سی تی اسکن از یک واحد اشعه ایکس که در اطراف بدن شما می‌چرخد ​​و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و سر شما استفاده می‌کند.

این دو آزمایش و آنژیوگرافی رگ‌های خونی منتهی به مغز و گردن شما را بررسی می‌کنند تا احتمال سکته مغزی و دیگر اختلالات جدی را رد کنند.

۲. آنژیوگرافی

پزشک شما همچنین ممکن است آنژیوگرافی مغزی را تجویز کند، آزمایشی که می‌تواند شریان‌های گردن و مغز را نشان دهد. این روش شامل عبور دادن یک لوله نازک و انعطاف پذیر از طریق یک رگ خونی است که معمولاً از کشاله ران شروع می‌شود و به شریان گردن شما می‌رسد. ماده کنتراست به لوله تزریق می‌شود تا به دستگاه اشعه ایکس اجازه دهد تصویری از شریان‌های گردن و مغز شما ایجاد کند.

۳. ضربه ستون فقرات

گاهی اوقات برای تشخیص علت سردرد ارضا شدن نیاز است که به ستون فقرات شما ضربه بزنند(پونکسیون کمری). به خصوص اگر سردرد به طور ناگهانی و اخیرا شروع شده باشد و تصویربرداری از مغز طبیعی باشد.

با این روش، پزشک مقدار کمی از مایعی را که مغز و نخاع شما را احاطه کرده است خارج می‌کند. نمونه مایع می‌تواند نشان دهد که آیا خونریزی یا عفونت علت سردرد جنسی است یا خیر.

diagnosis of sexual headache cause
پزشک برای تشخیص دلیل ایجاد سردرد جنسی از روش‌های تصویربرداری، آنژیوگرافی و غیره استفاده می‌کند.

درمان سردردهای جنسی

افرادی که سردردهای مکرر یا طولانی مدت رابطه جنسی دارند، می‌توانند با مصرف روزانه یک بتابلوکر مانند پروپرانول تا حدودی تسکین پیدا کنند. بتابلوکرها اغلب برای درمان فشار خون بالا، میگرن و گلوکوم استفاده می‌شوند. قبل از مصرف روزانه هر دارویی حتما با یک متخصص مشورت کنید.

برخی از بیماران نیز با مصرف ایندومتاسین، یک داروی ضد التهابی، یک ساعت قبل از رابطه جنسی تسکین می‌یابند. این دارو نیز توسط بسیاری از پزشکان برای درمان این مشکل تجویز می‌شود. برخی از افراد به جای ایندومتاسین برای سردردهای جنسی از تریپتان که یک داروی ضد میگرن است استفاده می‌کنند.

سردردهای جنسی کلافه‌ت کرده؟ برای درمان با پزشک مشورت کن.

درمان خانگی و گیاهی سردردهای جنسی

اغلب داروها و گیاهان دارویی که برای درمان سردرد جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با سایر اختلالات سردرد و میگرن یکسان هستند. در ادامه برخی از این داروها را بررسی خواهیم کرد.

۱. باتربور

باتربور در مناطق مرطوب و باتلاقی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی یافت می‌شود. زمانی مردم از برگ‌های این گیاه برای بسته‌بندی و نگهداری کره در هوای گرم استفاده می‌کرده‌اند،. در طول تاریخ از این داروی گیاهی برای اهداف مختلفی استفاده شده است. پزشک یونانی دیوسکوریدس در اصل از این گیاه به عنوان درمان زخم پوست استفاده می‌کرد.

اکثر متخصصین طب سنتی از عصاره ریشه خالص باتر بورس (پتازیت) به شکل قرص برای درمان سردرد و میگرن استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که  پتازیت برای پیشگیری از میگرن زمانی که به صورت دوزهای ۵۰ تا ۷۵ میلی‌گرمی دو بار در روز مصرف شود، موثر است.

۲. بید

عصاره پوست درخت بید در تولید آسپرین (مسکن معروف بدون نسخه) کاهش دهنده تب و داروی ضد التهابی استفاده می‌شود. عصاره درخت بید حاوی یک ماده ضد التهابی به نام سالیسین است. سالیسین یک آنتی اکسیدان موثر است که علاوه بر سردرد جنسی، می‌تواند از بروز سرطان نیز جلوگیری کند.

پوست درخت بید را می‌توان به صورت کپسول و به صورت پوست جویدنی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی یافت.

natural remedies for sexual headache
عصاره پوست درخت بید هم می‌تواند یک راه حل طبیعی برای درد شما باشد.

۳. کافئین

چای سبز در ترکیب با گیاهان دیگر برای دردهای میگرنی و سردرد جنسی در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید قهوه سرشار از کافئین است. برخی از خواص درمانی کافئین به شرح زیر است:

  • سردرد
  • فشار خون بالا
  • مشکلات معده
  • بیماری‌های منتقله از راه جنسی
  • سرطان
  • مشکلات گردش خون
  • التهاب
  • آسیب پوست
  • بیماری کلیوی

امروزه کافئین در بسیاری از مسکن‌های بدون نسخه نیز یافت می‌شود. اگرچه کافئین اغلب در ترکیب با سایر مسکن‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرد، اما برای بسیاری از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند، به عنوان یک افزودنی مفید و بی‌خطر در قرص‌ها در نظر گرفته می‌شود. با این حال، ترک کافئین و مصرف کافئین نیز می‌تواند محرک سردرد جنسی و میگرن باشد.

برای درمان سردرد جنسی با راه‌های خانگی می‌توانید از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده کنید یا از عصاره پوست درخت بید، عصاره گیاه باتربور، روغن اسطوخودوس، تخم گشنیز، عسل یا سیب‌زمینی خام استفاده کنید.

۴. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس (ساخته شده از گل‌های گیاه اسطوخودوس) که به خاطر بوی شیرینش شناخته می‌شود، بسیار معطر است و از دیرباز برای خوشبو کردن محصولات بهداشتی استفاده می‌شده است. اسطوخودوس بومی مناطق کوهستانی اطراف مدیترانه است. اکنون به طور گسترده در سراسر اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی رشد می‌کند.

روغن اسطوخودوس در مصر باستان در فرآیند مومیایی کردن استفاده می‌شده است. به دلیل خواص ضد میکروبی و رایحه تمیز آن، بعداها به عنوان یک ضدعفونی کننده به حمام رومی‌ها و ایرانیان اضافه شده است. گل‌های معطر و روغن آن‌ برای درمان همه چیز از سردرد و بی‌خوابی گرفته تا مشکلات روانی مانند استرس و خستگی مفید است.

استنشاق روغن اسطوخودوس در طول رابطه جنسی ممکن است به تسکین سریع سردرد جنسی کمک کند. برای استفاده از روغن اسطوخودوس، روغن را تنفس کنید یا محلول رقیق شده را روی شقیقه‌ها بمالید. اگر آن را به درستی رقیق نکنید، روغن ممکن است پوست را در محل استفاده تحریک کند. روغن اسطوخودوس در صورت مصرف خوراکی در دوزهای معین می‌تواند سمی باشد.

home remedies for sexual headache
روغن اسطوخودوس می‌تواند در کاهش علائم سردرد بعد از سکس به شما کمک کند.

۵. تخم گشنیز

برای بیش از ۷۰۰۰ سال، مردم در سراسر فرهنگ‌ها از خواص درمانی و چاشنی دانه گشنیز استفاده می‌کنند. گشنیز به دلیل توانایی‌اش در درمان بیماری‌هایی مانند آلرژی، دیابت و میگرن مورد تحسین قرار می‌گیرد. طب سنتی آیورودا از گشنیز برای تسکین فشار سینوسی و سردرد با ریختن آب داغ روی دانه‌های تازه و استنشاق بخار آن استفاده می‌کند.

تحقیقات در مورد اثرات دارویی این دانه به طور کلی بر پتانسیل آن برای درمان آرتریت و دیابت متمرکز است. برای تعیین اینکه آیا این دارو به عنوان درمانی برای سردرد جنسی مفید است یا خیر، باید مطالعات بیشتری انجام شود. با این حال، پتانسیل ضد التهابی دانه گشنیز ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به میگرن و سردرد جنسی مفید باشد.

دانه‌های گشنیز را می توان جوید و در غذا یا چای استفاده کرد. عصاره های خوراکی نیز موجود است.


۶. عسل

عسل یک معجزه خارق العاده برای درمان انواع بیماری‌های است. مصرف دو قاشق چای خوری قبل از برقرار رابطه جنسی می‌تواند سردرد شما را تا حد زیادی کاهش دهد. این اتفاق به این دلیل است که عسل حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم است. این مواد مغذی می‌توانند جریان خون به مغز را افزایش دهند.


۷. قلمه سیب زمینی خام

بیش از ۲۰۰ سال است که از سیب زمینی در طب عامیانه اروپا استفاده می‌شود. تحقیقات تجربی نشان داده است که قلمه سیب زمینی خام می‌تواند تا حد زیادی سردرد نزدیکی را کاهش دهد. برای اثربخشی این داروی گیاهی باید برش‌ها را در یک پارچه نازک بپیچید و آن را دور سر ببندید یا مستقیماً روی شقیقه‌ها بمالید تا تنش و درد را کاهش دهند. هیچ تحقیق علمی موثقی وجود ندارد که نشان دهد قلمه‌های سیب‌زمینی خام می‌توانند به طور موثری سردرد جنسی را در صورت استفاده موضعی درمان کنند.

در نظر داشته باشید تمامی این داروهای گیاهی در عین خواصشان می‌توانند عوارض جانبی نیز داشته باشند. از این رو آن‌ها را به صورت سر خود مصرف نکنید. قبل از انجام هر کاری از یک متخصص طب سنتی در این زمینه کمک بگیرید.

پیشگیری از سردرد رابطه جنسی

موارد زیر می‌توانند در پیشگیری از سردرد نزدیکی، کمک شایانی کنند:

  • با شروع سردرد فعالیت جنسی را متوقف کنید.
  • در طول فعالیت جنسی، نقش منفعلانه‌تری داشته باشید.
  • عضلات سر و گردن خود را قبل از رابطه جنسی ماساژ دهید تا تنش از بین برود.

چه زمانی در رابطه با سردردهای جنسی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد ارگاسم طبیعی است و معمولا جای نگرانی نیست. با این حال، سردرد جنسی گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. اگر این اولین سردرد جنسی شما باشد یا اگر ناگهانی شروع شود، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده موارد زیر نیز باید به یک متخصص مراجعه کنید

  • از دست دادن هوشیاری
  • از دست دادن حس
  • استفراغ
  • سفتی گردن
  • درد شدید که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد
  • ضعف عضلانی
  • فلج جزئی یا کامل بدن
  • تشنج

مراجعه به پزشک به شما کمک می‌کند تا هر گونه مشکل جدی را رد کنید یا شروع به درمان کنید. برای درمان سردرد جنسی شما می‌توانید به متخصصین متعددی مراجعه نمایید. اگر سردرد شما بسیار جدی باشد باید بلافاصله به یک دکتر عمومی، متخصص زنان یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید. ناگفته نماند، دکتر طب سنتی نیز در مسیر درمان می‌توانند به شما کمک شایانی کنند.

همانطور که اشاره کردیم، دکترتو لیست کاملی از متخصصین بالا را در پنل خود دارد. کافی است با کمی تحقیق و جستجو متخصص خودتان را انتخاب کنید و از بخش نوبت مطب، قرار ملاقات تنظیم کنید.

sexual headache treatment
اگر سردرد جنسی شما شدید است یا مرتبا اتفاق می‌افتد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سردرد ارضا شدن نوعی سردرد اولیه است که در حین فعالیت جنسی ایجاد می‌شود. سردرد جنسی ممکن است ناشی از انبساط سریع عروق خونی در مغز باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون فرد قبل و در حین ارگاسم افزایش می‌یابد.

سردردهای حین رابطه جنسی معمولا بی ضرر هستند و خود به خود از بین می‌روند. برخی از افراد تنها یک بار سردرد ارگاسم دارند، اما برخی دیگر می ‌توانند آن را به طور مکرر طی چند ماه تجربه کنند.

هر کسی که در حین رابطه جنسی دچار سردرد می‌شود باید برای ارزیابی با پزشک صحبت کند. گزینه‌های درمانی برای سردرد جنسی شامل مسکن‌های بدون نسخه و داروهای تجویزی مانند تریپتان‌ها و بتا بلوکرها است.

اگر سردردهای شما به طور مکرر و بلافاصله بعد از برقراری رابطه جنسی اتفاق می‌افتند، باید بلافاصله به یک دکتر عمومی، متخصص زنان یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید. ناگفته نماند، دکتر طب سنتی نیز در مسیر درمان می‌توانند به شما کمک شایانی کنند. شما می‌توانید از طریق دکترتو با نزدیک‌ترین پزشکان برای درمان سردرد جنسی خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید یا نوبت ویزیت حضوری بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله. در برخی موارد، فعالیت جنسی که منجر به ارگاسم می‌شود می‌تواند سردرد را کاهش دهد. در موارد دیگر، می‌تواند آن را بدتر کند. این موضوع به فرد بستگی دارد.

گاهی اوقات، قر‌ص‌های ضد بارداری به سردرد جنسی کمک می‌کنند و گاهی اوقات سردرد را بدتر می‌کنند. نحوه تاثیر کنترل بارداری بر سردرد ارضا شدن به زن و سطح هورمون‌های موجود در قرصی که مصرف می‌کند بستگی دارد.
کاهش سطح استروژن می‌تواند باعث سردرد شود. به همین دلیل است که برخی از زنان درست قبل از پریود سردرد می‌گیرند، یعنی زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد. اگر این میگرن‌های قاعدگی را دارید، قرص‌های ضد بارداری ممکن است با ثابت نگه داشتن سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی از سردرد شما جلوگیری کند.
سایر زنان با مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی شروع به گرفتن سردرد در حین رابطه جنسی می‌کنند. این سردرد ممکن است پس از چند ماه مصرف قرص کاهش یابد.

سردرد جنسی می‌تواند از ۱۵ دقیقه تا یک روز طول بکشد. برخی از علائم آن مانند زدن ضربان سر ممکن است تا ۳ روز ادامه داشته باشد.

اگر سردرد ارضا شدن شما مدت زمان زیادی طول بکشد یا اینکه همراه با علائم دیگری مانند دوبینی، سفتی گردن و غش باشد خطرناک است و باید بلافاصله به یک متخصص مراجعه کنید.

بستگی به علت سردرد ارگاسم شما دارد. برخی مواقع سردردهای جنسی یک بار اتفاق می‌افتند و در برخی مواقع دیگر ممکن است به طور مکرر اتفاق بیفتند.

نداشتن سکس می‌تواند تاثیرات بسیار منفی در خلق و خوی شما داشته باشد و در برخی موارد حتی ممکن است منجر به ابتلای شما به سردرد مزمن شود. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله عوارض نداشتن سکس را مطالعه نمایید.

خودارضایی را می‌توان از پرلذت‌ترین اعمال جنسی میان زنان و مردان دانست که توسط خودشان و یا پارتنر جنسی‌شان انجام ‌می‌شود. همانطور که گفتیم خودارضایی نیز مانند سکس می‌تواند منجر به سردرد جنسی شود و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.

جواب قاطعی برای این سوال وجود ندارد، اما ارضا نشدن نیز می‌تواند یکی از دلایل سردرد گرفتن باشد.

میگرن یک بیماری نورولوژیک است که می‌تواند باعث چندین علامت شود. این بیماری غالبا با سردردهای شدید و طاقت‌فرسا شناخته می‌شود. برخلاف سردردهای میگرنی، سردردهای جنسی با حالت تهوع یا حساسیت به نور یا صدا رخ نمی‌دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سردرد جنسی

  1. ابی گفت:

    بعد از کلی تجربه و مطالعه و دارو و … فقط یک چیز سردردهای بعد از انزال من را تا ۹۰ درصد رفع کرد. سردردی که چندساعت طول میکشه و در طی یک یا دو روز بعد از انزال رخ میده. راهکار: در لحظه انزال، ناحیه پروستات یعنی بین مقعد تا بیضه را تا حداکثر ممکن شل و باز و منبسط نگه دارید. مثل موقع آمپول زدن، نشیمنگاه خودتونو منقبض و سفت نکنید، کاملا بالعکس باشید. اینکار مانع گشادی رگهای مغز در اثر فشار خون بالای لحظه ی انزال ناشی از هیجان آدرنالین که به انقباض ناحیه پروستات برخورد میکنه میشه. تنها داروی موثر بر من سوماتریپتان و ریزاتریپتان و ریزاملت بود.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از راهنمایی خوبتان
      تندرست باشید

  2. Mm گفت:

    سلام من ب مدت یک سال سردرد دارم و وقتی خودارضایی میکنم حتی بد تر میشه و وقتی انجام نمیدم یکم بهتر میشه ولی بطور ممکر و ۲۴ ساعت روز این سردردو دارم مشکل چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کمبود ویتامین وجود دارد
      یک دوره از یونی زینک یا مکمل های مشابه استفاده کنید

  3. غمگین گفت:

    نامزدم بعد ارضا شدن دچار سردردشدید میشه وحالت تهوع داره وتا یکی دوهفته اصلا حس جنسی نداره وجنس زن از چشمش میوفته دلیلش چیه هرکاری میکنم دکتر نمیاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر هورمونی احتمالا دچار اختلال است
      فشار خون پایین و کمبود برخی مواد هم می تواند باعث این پدیده گردد

  4. قاسم گفت:

    سلام
    منم هر چند وقت یکبار سردرد جنسی دارم که یک سمت سرم رو درگیر میکنه
    معمولا هم پشت چشم هست و اوقاتی که بعد از مدت زیادی رابطه داشته باشم اینطور میشم
    آیا مشکلی داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا بعلت تغییرات هورمونی شدید و یا افزایش کورتیزول این اتفاق می افتد
      در صورت تکرار علایم به پزشک مراجعه نمایید

  5. امید گفت:

    سلام. من مجردم ولی زیاد خود ارضایی میکنم شاید روزی دوبار . اکثر مواقع اتفاقی نمیفته ولی بعضی مواقع مثل الان یه سردرد خیلی بد میگیرم بعد از این کار و وقتی سردرد گرفتم اگه بازم خود ارضایی کنم بیشتر میشه. وقتی هم این سردردو میگیرم تا ۱ روز یا ۲ روز طول میکشه و خوب میشه بعد . اولاش خیلییی درد میگیره ولی بعدش یخورده بیشتر حس تهوع میگیرم تا سردرد. در کل بعد ۲ روز خب میشه. آیا میتونه نشونه بیماری باشه یا طبیعیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تهوع به علت سردرد است و سردرد هم می‌تونه علتش استرس؛ تنش و فشار روحی به شما طی این عمل باشد. غیر از زمان خودارضایی سردرد داشتید برای بررسی به متخصص نورولوژی مراجعه کنید.
      متخصص نورولوژی

  6. ناشناس گفت:

    سلام من دو هفته ای هست که در حین رابطه قبل از ارضا یعنی زمانی که به لذت میرسم درد شدیدی در پشت سرم شروع می‌کند که نمیتوانم تحمل کنم و حدودا ۱۵دقیقه درد شدید دارم و بعد از آن تا یک روز درد کمی دارم که در روز دوم حالم خوب میشود علتش چی میتونه باشه؟

    1. محمد گفت:

      سلام…دقیقا منم همین درد پشت سر رو گرفتم اونم در هنگام ارضا شدن…ضمن اینکه من یک مرد هستم در یک لحظه یک نقطه از پشت مغز رو درگیر میکنه و حالت تهوع و درد شدیدی میاره…خیلی ترسیدم که نکنه سکته مغزی باشه!…شما دنبال قضیه رفتین؟ برای درمان باید چکار کرد؟…البته من یکبار تجربه کردم دیروز ولی نگرانم در آینده هم پیش بیاد.

    2. شاهین گفت:

      دقیقا منم همین مشکل دارم اگ علت و درمانشو پیدا کردید ب منم بگید❤

  7. ناشناس گفت:

    سلام چند وقتی هستش که شوهرم بعد از هر ارگاسم دچار سردرد میشن
    این اواخر پیش امده که بعد از رابطه که خوابیدن زمانی که از خواب بیدار شدن برای چند دقیقه هیچ چیزی بخاطر نداشتن و دچار فراموشی شده بودن
    اخرین بار هم علاوه بر سردرد دچار ضعف شدید بدنی شدن
    علت ش چی مونه باشه پیشنهاد شما چیه؟

  8. خوزستان گفت:

    سلام من در حین شروع رابطه جنسی سردرد شدید میگیرم جوری که نمیتونم تحمل کنم چند سال هر چند مدتی یک بار اینجوری میشم دردش هم تا یک ساعت ادامه داره البته از شدت درد اولیه کاسته میشه.. به پزشک هم مراجعه نکرده ام علت چی میتونه باشه راهنمایی کنید لطفا..

  9. غلامی گفت:

    سلام خسته نباشیدمن حدودا یک ماهه ک هربار ک رابطه دارم موقع ارگاسم این سردرد هارو تجربه میکن ب دکتر مراجعه کردم برام یه قرص و ام آر ای نوشتن تو ام آر ای هم مشکلی نبود علتش چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در سردرد ارگاسمیک، فرد سردرد انفجاری ناگهانی را تجربه می‌کند که درست قبل یا در زمان ارضا شدن اتفاق می‌افتد. این نوع سردرد پس از سکس باعث سردرد شدید ضربان‌دار می‌شود که ممکن است به کل سر سرایت کند. این نوع سردرد در حدود دو سوم موارد رخ می‌دهد. سردرد بعد از ارضا شدن معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد اما می‌تواند تا سه روز ادامه یابد.
      اگر ام آر شما نرمال است مشکلی ندارید و این موضوع با مصرف مسکن برطرف می شود.

  10. پارسا گفت:

    باسلام
    بنده ۴۹سال دارم حدود دوماهی هست موقع ارگاسم درد شدیدی دارد ناحیه بالا پوست گردن به مدت ۱دقیقه تجربه می کنم که برام شوک آور هست علتش از چی هست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عفونتهای مجاری ادراری و یا بیماری های پوستی و یا عروقی میتونه عامل این درد باشد. بهتره توسط متخصص اورولوژی ویزیت و بررسی شوید.
      متخصص اورولوژیست