اسکیزوفرنی پارانوئید را بیشتر بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسکیزوفرنی پارانوئید که با علائمی مانند هذیان و توهم نمایان می‌شود نوعی اختلال مرتبط با سلامت روان است. این بیماری باید به موقع تشخیص داده شود تا قابل درمان باشد. هذیان و توهم دو علامتی هستند که می‌توانند از نشانه‌های پارانویا باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
اسکیزوفرنی پارانوئید

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اسکیزوفرنی پارانوئید که اکنون پزشکان آن را اسکیزوفرنی پارانویا نیز می‌نامند، شایع‌ترین نمونه از بیماری روانی اسکیزوفرنی است. اسکیزوفرنی نوعی روان‌پریشی است که در آن ذهن بیمار با واقعیت موافق نیست. این اتفاق بر نحوه تفکر و رفتار فرد بیمار نیز تأثیر می‌گذارد.

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید معمولا در اواخر نوجوانی یا جوانی شروع می‌شود و در آن افراد مبتلا به طور غیرمنطقی به دیگران مشکوک هستند. این امر می‌تواند در کار، روابط دوستی و حتی معاشرت این افراد اختلال ایجاد کند. اگرچه این یک بیماری مادام العمر است، اما می‌توان با مصرف داروها و مراجعه و کمک گرفتن از پزشک متخصص برای متوقف کردن علائم یا آسان کردن زندگی کمک گرفت.

به همین منظور ما در دکترتو این امکان را برای شما بوجود آوردیم تا بتوانید به راحتی به بهترین روانشناس و روانپزشک دست یابید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

اسکیزوفرنی پارانوئید چیست؟

اصطلاح اسکیزوفرنی پارانوئید نامی قدیمی برای زیرشاخه‌ای از اسکیزوفرنی است. متخصصین دیگر از این اصطلاح استفاده نمی‌کنند و آن را در دسته‌بندی قرار نمی‌دهند. در عوض متخصصان، اسکیزوفرنی را به عنوان یک بیماری اعصاب و روان، که بخشی از طیف شرایط مرتبط با روان پریشی است، می‌شناسند.

انجمن روانپزشکی آمریکا، اسکیزوفرنی پارانوئید را از فهرست تشخیص‌های رسمی حذف کرد و هنگام به‌روزرسانی کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-5)، منتشر شده در سال ۲۰۱۳ سازمان بهداشت جهانی، اسکیزوفرنی پارانوئید را از طبقه‌بندی بین المللی بیماری‌ها حذف کرد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

علائم اسکیزوفرنی پارانوئید

اسکیزوفرنی پارانویا معمولاً در سه مرحله رخ می‌دهد.

مرحله فعال اسکیزوفرنی زمانی است که علائم در بدترین حالت خود هستند. علائم بیماری اسکیزوفرنی عبارتند از:

  • توهمات
  • گفتار نامنظم یا نامنسجم
  • رفتار بی‌نظم یا غیرعادی

اسکیزوفرنی پارانوئید زمانی یکی از زیرگروه‌های این بیماری بود زیرا پارانویا معمولاً با اسکیزوفرنی اتفاق می‌افتد. پارانویا الگوی رفتاری است که در آن فرد نسبت به دیگران احساس بی‌اعتمادی و بدگمانی کرده و براساس آن رفتار می‌کند.

هذیان و توهم دو علامتی هستند که می‌توانند از نشانه‌های اختلال شخصیت پارانوئید باشند. فردی که دارای باورهای هذیانی است، معمولاً نظر خود را تغییر نمی‌دهد، حتی اگر با شواهد قوی روبه‌رو شود. هذیان‌های مربوط به پارانویا اغلب آزار و اذیت هستند، به این معنی که فرد معتقد است که کسی سعی دارد به او آسیب برساند یا بر زندگی او تأثیر منفی بگذارد.

توهمات رویدادهایی هستند که شخص تصور می‌کند (معمولاً به شکل چیزی که شخص می‌شنود یا می‌بیند). فردی که توهم دارد معمولاً نمی‌تواند بگوید آنچه که تجربه می‌کند واقعی نیست. بیمار معمولاً با ارائه شواهد غیرواقعی برای تأیید اینکه کسی سعی دارد به او آسیب برساند یا ناراحت کند، به هذیان می‌خورند.

یکی از ویژگی‌های رایج اسکیزوفرنی پارانویا، علامتی است که به آن آنوسوگنوزیا می‌گویند. این وضعیت، که اغلب به عنوان عدم بینش توصیف می‌شود، به این معنی است که مغز فرد نمی‌تواند علائم، نشانه‌ها یا شواهد دیگری از یک وضعیت پزشکی را تشخیص دهد. این فقدان بینش در اسکیزوفرنی بسیار رایج است، به همین دلیل است که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب باور ندارند که به این بیماری مبتلا هستند و بیشتر در مقابل درمان مقاومت می‌کنند.

مدام دچار هذیان و توهم میشی؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

متن انگلیسی:
Paranoid schizophrenia is characterized by predominantly positive symptoms of schizophrenia, including delusions and hallucinations. These debilitating symptoms blur the line between what is real and what isn’t, making it difficult for the person to lead a typical life
ترجمه متن:
اسکیزوفرنی پارانوئید عمدتا با علائم مثبت اسکیزوفرنی از جمله هذیان و توهم مشخص می‌شود. این علائم ناتوان‌کننده، مرزی بین آنچه واقعی و غیر واقعی است را محو کرده و زندگی معمولی را برای فرد دشوار می‌سازد.

psycom

علت اسکیزوفرنی پارانوئید

اسکیزوفرنی تنها یک علت تایید شده ندارد. متخصصان گمان می‌کنند که چندین عامل در این امر نقش دارند، اما هیچ یک از این‌ها تضمین‌کننده ابتلا به اسکیزوفرنی پارانویا نیست.

سه دلیل اصلی که باعث بروز اسکیزوفرنی پارانویا می‌شود عبارتند از:

علتشرح علت
عدم تعادل شیمیاییدر مغز مواد شیمیایی کمک می‌کنند که مغز ارتباط بین سلول‌های مغزی برقرار کند. در این بیماری تعادل شیمیایی به هم می‌خورد.
مشکلات مغزی مادرزادیاین‌ها مشکلاتی هستند که بر رشد مغز شما قبل از تولد تأثیر می‌گذارند.
اختلالات ارتباطی بین نواحی مغزمغز شما به شبکه‌های پیچیده‌ای از ارتباطات بین مناطق مختلف خود متکی است. پزشکان گمان می‌کنند که اسکیزوفرنی به این دلیل اتفاق می‌افتد که این ارتباطات بدتر می‌شود.
علت اسکیزوفرنی پارانوئید

همچنین کارشناسان معتقدند چندین عامل خطر در بروز اسکیزوفرنی پارانویا نقش دارند. این عوامل خطر عبارتند از جهش‌های ژنتیکی که از یک یا هر دو والدین به ارث می‌برید، قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی یا مواد، عوارض دوران بارداری و مصرف تفریحی مواد مخدر. با این حال، کارشناسان هنوز هیچ محرک یا علت تاییدشده‌ای را برای این وضعیت کشف نکرده‌اند.

چه افرادی بیش از سایرین در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید قرار دارند؟

افرادی که انواع مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند، به ویژه موادی که ذهن را تغییر داده و روی آن اثر مخرب دارند، بیشتر مستعد ابتلا به اسکیزوفرنی پارانویا هستند. به یاد داشته باشید که این داروها باعث ایجاد توهم و هذیان نیز می‌شوند.

بد نیست بدانید بیماران مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به روان‌پریشی هستند. اگر می‌خواهید بدانید علائم افسردگی و ناراحتی اعصاب چیست، با روانشناس مشورت کنید.

علل زیادی برای اسکیزوفرنی پارانوئید شناخته شده است.
علل زیادی برای اسکیزوفرنی پارانوئید شناخته شده است.

تشخیص اسکیزوفرنی پارانوئید

یک پزشک متخصص بیماری‌های سلامت و روان، مانند یک روانپزشک، اسکیزوفرنی پارانویا را با استفاده از ترکیبی از ابزارها و تکنیک‌ها تشخیص می‌دهد. برخی از تکنیک‌ها شامل تجزیه و تحلیل تاریخچه پزشکی و شخصی فرد، پرسیدن سوالاتی در مورد تجربیات و علائم و مشاهده رفتار و اعمال فرد است.

تست‌های تشخیص این بیماری عبارتند از:

  • تست‌های تصویربرداری: می‌تواند شامل اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)، اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و سایر آزمایش‌های تصویربرداری باشد.
  • آزمایش خون، ادرار و مایع مغزی نخاعی: این آزمایش‌ها به دنبال تشخیص تغییرات شیمیایی در مایعات بدن و همچنین مسمومیت با فلزات سنگین، عفونت‌ها و موارد دیگر هستند.
  • تست فعالیت مغز الکتروانسفالوگرام (EEG): این تست فعالیت الکتریکی مغز را تجزیه و تحلیل و ثبت می‌کند که می‌تواند تشنج یا صرع را رد کند.
اسکیزوفرنی پارانوئید با انجام برخی از تست ها قابل تشخیص است.
اسکیزوفرنی پارانوئید با انجام برخی از تست ها قابل تشخیص است.

درمان اختلال اسکیزوفرنی پارانوئید

اسکیزوفرنی تقریبا قابل کنترل و قابل درمان است. برخی از افراد می‌توانند به طور کامل از اسکیزوفرنی بهبود یابند و هرگز بیماری آن‌ها به طور مجدد عود نکند.

درمان اسکیزوفرنی به طور کلی شامل چندین روش است که به صورت متوالی یا همزمان به کار می‌روند. دارو، درمان و تکنیک‌های خودمدیریتی رایج هستند، و هر سه می‌توانند به درمان این عارضه در صورت استفاده مداوم و موثر کمک کنند. تشخیص و درمان زودتر این عارضه نیز احتمال نتیجه بهبودی را افزایش می‌دهد.

دارو

دارو جزء موثرترین روش‌های درمان اسکیزوفرنی پارانویا است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب تحت درمان‌های دیگری قرار می گیرند که اثرات داروها را تکمیل یا تقویت می‌کند.

دو نوع اصلی از داروها برای درمان اسکیزوفرنی پارانویا وجود دارد؛ داروهای آنتی سایکوتیک معمولی و داروهای ضد روان‌پریشی غیرمعمول. سایر داروها نیز ممکن است مستقیماً به درمان این بیماری یا کاهش عوارض جانبی داروهای ضد روان‌پریشی کمک کنند.

مشاوره

روان درمانی یا درمان سلامت روان می‌تواند به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانویا کمک کند تا شرایط خود را درک کنند و بهتر با آن سازگار شوند. همچنین می‌تواند به آنها کمک کند تا نگرانی‌های مربوط به سلامت روان را که ممکن است به دلیل ابتلا به اسکیزوفرنی پارانویا رخ دهد، مدیریت کنند.

بهترین درمان اسکیزوفرنی پارانوئید چیست؟ هر سوالی داری از پزشک بپرس.

اسکیزوفرنی پارانوئید و ازدواج

ازدواج می‌تواند برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید چالش برانگیز باشد. زیرا این وضعیت شامل تجربه هذیان بوده و اغلب منجر به کناره‌گیری اجتماعی و دشواری در ایجاد و حفظ روابط می‌شود. با این حال، برای فردی که مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید است، ازدواج غیرممکن نیست.

در اینجا برخی از ملاحظات در زمان تصمیم گیری برای ازدواج و برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی پارانویا بیان شده است:

۱. دارو و درمان: درمان مداوم، از جمله درمان دارویی، می‌تواند به مدیریت علائم و بهبود عملکرد فرد مبتلا کمک کند. اینکار ممکن است توانایی فرد را برای حفظ یک رابطه پایدار افزایش دهد.

۲. داشتن شریکی حمایت‌گر: داشتن یک همسر حامی و فهمیده می‌تواند تفاوت چشمگیری در شرایط این بیماران ایجاد کند. ارتباط باز و همدلی در چنین روابطی بسیار مهم است.

۳. آموزش و آگاهی: هر دو شریک باید خود را در مورد اسکیزوفرنی پارانویا آموزش دهند تا چالش‌هایی را که ایجاد می‌کند و نحوه ارائه حمایت را بهتر درک کنند.

۴. روال و ساختار: ایجاد روتین‌ها و یک محیط زندگی پایدار می‌تواند به مدیریت علائم و کاهش استرس کمک کند.

۵. کمک حرفه‌ای: زوج درمانی یا مراجعه به مشاور خانواده می‌تواند برای رسیدگی به مسائل مربوط به رابطه و ارائه راهبردهایی برای مقابله با چالش‌های اسکیزوفرنی پارانویا مفید باشد. توجه به این نکته مهم است که تجربه هر فرد از اسکیزوفرنی منحصر به فرد است و همه افراد در ازدواجشان نتیجه یکسانی نخواهند داشت. حمایت متخصصان بهداشت روان، دوستان و اعضای خانواده می‌تواند در کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید برای داشتن زندگی کامل و حفظ روابط سالم مفید باشد.

اسکیزوفرنی پارانوئید با انجام برخی از تست ها قابل تشخیص است.
اسکیزوفرنی پارانوئید با انجام برخی از تست ها قابل تشخیص است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هرگز نباید سعی کنید اسکیزوفرنی را چه در خود و چه اطرافیانتان تشخیص دهید. اسکیزوفرنی پارانویا همیشه یک بیماری آسان برای تشخیص نیست و برای تشخیص دقیق آن نیاز به آموزش و تجربه است. این عارضه همچنین شامل علائمی است که ممکن است با سایر شرایطی مانند اختلال هذیانی رخ دهد. به دلیل وجود همه این عوامل، یک پزشک متخصص باید این بیماری را تشخیص دهد و برای درمان آن اقدام کند.

برای پیدا کردن مناسب‌ترین دکتر روانشناس یا متخصص روانپزشک برای خود و اطرافیانتان که دارای علائم شبیه به اسکیزوفرنی پارانویا هستند، از دکترتو کمک بگیرید. دکترتو شما را در یافتن مناسب‌ترین پزشک همراهی خواهد کرد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر روانشناس و همچنین مشاوره آنلاین دکتر روانپزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هالوپریدول، فلوفنازین و کلرپرومازین به عنوان داروهای ضد روان پریشی معمول شناخته می‌شوند و سال‌ها برای درمان اسکیزوفرنی پارانوئید مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این داروها گاهی اوقات دارای عوارض جانبی مرتبط با اختلال در حرکت هستند.

اگر افکاری در مورد آسیب رساندن به خود، از جمله افکار خودکشی یا آسیب رساندن به دیگران دارید لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز و تشخیص پزشک بستری شوید.

زمان شروع اسکیزوفرنی پارانوئید می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی این اختلال ظاهر می‌شود. شایع‌ترین محدوده سنی برای شروع اسکیزوفرنی پارانویا، معمولاً بین اواخر نوجوانی و اوایل 30 سالگی است.

اسکیزوفرنی یک بیماری مادام العمر و غیرقابل درمان است. برخی از افراد ممکن است تنها یک دوره ابتلا به اسکیزوفرنی پارانویا را در طول زندگی خود داشته باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اسکیزوفرنی پارانوئید

  1. منصور هزارجریبی گفت:

    با سلام .خسته نباشید
    خانم من بعلت مصرف قرص لاغری مشکل پیدا کرد .من بعد از یک سال و نیم متوجه شدم که یکی از قرص هارو به ازمایشگاه بردم که گفتن امفیتامین و …که همان مواد مخدر شیشه هست به یک ازمایشگاه دیگه هم بردم که تایید کرد مشکل اینه خودش قبول نمیکنه دکتر نمیاد باور نمیکنه اهر کاری کردم نمیاد رفته شکایت کرد ازمن بیست بار اصلا اعتماد نمیکنه
    لطفا شما یه راهنمایی کنید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قرص را به چه ازمایشگاهی برده اید؟
      نام قرص را ذکر کنید