سرم نیاسینامید معجزه ای برای داشتن پوست سالم و درخشان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نیاسینامید یا ویتامین B3 یک ماده مؤثر در محصولات مراقبت از پوست است که به دلیل خواص متعدد خود در بهبود وضعیت پوست شناخته شده است. سرم آن با تنظیم تولید چربی پوست، به کاهش جوش‌ها و آکنه‌ها کمک می‌کند و در عین حال موجب کوچک‌تر شدن منافذ پوست می‌شود. نیاسینامید همچنین به تقویت سد محافظتی پوست، کاهش قرمزی و التهاب و بهبود رنگ پوست کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
فواید سرم نیاسینامید

مراقبت از پوست در طول دهه‌ها تکامل یافته است و فرمولاسیون‌های جدید تقریباً بی‌وقفه در قفسه‌ها قرار می‌گیرند. بااین‌وجود برخی از مواد وجود دارند که همیشه نام آنها را در لیست مواد مراقبت از پوست می‌بینیم که یکی از آنها، سرم نیاسینامید است. نیاسینامید یک ماده عالی برای مرطوب کردن و محافظت از پوست شما است. بهترین راه برای گنجاندن این ماده مفید و موثر در روتین مراقبت از پوست، انتخاب یک سرم صورت مناسب است. سرم‌های حاوی نیاسینامید تقریباً برای همه انواع پوست مناسب است و قدرت مقابله با بسیاری از نگرانی‌های مربوط به پوست را دارد. اما قبل از خرید سرم نیاسینامید، باید در مورد این ماده و فواید آن بیشتر بدانید. در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل در خصوص سرم های نیاسینامید، کاربردها و نکات استفاده از آنها صحبت کنیم. قبل از مصرف سرم نیاسینامید حتما با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

سرم نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است که در انواع محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های دور چشم و حتی پاک‌کننده‌های صورت یافت می‌شود. نیاسینامید به دلیل خواص تسکین‌دهنده و سطوح بالای آنتی‌اکسیدانی شناخته شده است.

با این حال یکی از بهترین فرم‌های آن، سرم های نیاسینامید هستند. سرم، فرمول‌های غلیظ شده از نیاسینامید است که به صورت ویژه، مشکلات خاصی را در پوست هدف قرار می‌دهد. سرم های حاوی نیاسینامید، یک محلول مبتنی بر آب است. نیاسینامید می‌تواند به تقویت سد چربی پوست و رفع نگرانی‌های آکنه کمک کند. سرم حاوی نیاسینامید مزیت‌های زیادی برای مقابله با خشکی و دهیدراته شدن پوست دارد و پوست شما را هیدراته می‌کند. از طرفی هم با آبرسانی پوست و بهبود ظاهر آن می‌تواند با علائم قابل مشاهده پیری مقابله کند.

متن انگلیسی:
one of the best ways to incorporate this ingredient into your skincare routine is with a niacinamide serum
ترجمه متن:
یکی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن این ماده در روتین مراقبت از پوست، استفاده از سرم نیاسینامید است.

lorealparisusa

انواع سرم نیاسینامید

سرم های نیاسینامید می‌توانند در فرمول‌بندی متفاوت باشند. هر فرمول ممکن است نگرانی یا مشکل خاصی را در پوست هدف قرار دهد؛ بنابراین انواع سرم نیاسینامید را می‌توان برای پوست‌های مختلف تهیه کرد. برای مثال برخی از این سرم‌ها فرمولاسیون غلیظ‌تری دارند که بهتر است از آنها برای رفع لکه‌های تیره استفاده کرد.

برای پوست‌های خشک و حساس، باید سرم‌هایی با فرمولاسیون ملایم‌تر را انتخاب کرد. از طرفی برندهای مختلف ممکن است از ترکیبات مختلفی در ساخت سرم های نیاسینامید استفاده کنند. برای مثال برخی محصولات، ترکیبی از نیاسینامید و هیالورونیک اسید و زینک هستند. سرم ساده نیاسینامید ۱۰ درصد نیز برای انواع پوست مناسب است.

فواید سرم نیاسینامید چیست؟
   روزانه دو بار، صبح و شب، بعد از تمیز کردن پوست، چند قطره از سرم را به نواحی مورد نظر بمالید.

نحوه مصرف سرم نیاسینامید

شما می‌توانید در روتین پوستی روزانه دو بار در روز از سرم نیاسینامید استفاده کنید. از طرفی در هر زمانی، روز یا شب، می‌توان از این سرم استفاده کرد. برای استفاده از این سرم باید موارد زیر را دنبال کنید:

  • پوست خود را با استفاده از یک پاک‌کننده ملایم صورت که بهترین سازگاری را با پوستتان دارد، کاملاً تمیز کنید.
  • درحالی‌که هنوز پوست رطوبت دارد، دو تا سه قطره سرم نیاسینامید را روی پوست ریخته و به آرامی آن را ماساژ دهید.
  • هنگامی که پوست شما سرم را جذب کرد، از مرطوب‌کننده صورت برای تکمیل روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

کاربرد سرم نیاسینامید (خواص سرم نیاسینامید)

در روتین مراقبت از پوست، نیاسینامید به صورت موضعی برای کمک به ترمیم سد طبیعی پوست، روشن کردن رنگ پوست و کاهش چربی اضافی (سبوم) استفاده می‌شود. استفاده مداوم از سرم نیاسینامید می‌تواند به رفع چندین نگرانی رایج پوستی کمک کند. اینها شامل کاهش ظاهر لکه‌های تیره (از جمله علائم بعد از آکنه) و به حداقل رساندن چربی اضافی برای داشتن پوستی متعادل‌تر است.

این ماده همچنین می‌تواند به پوست کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد و درخشان‌تر به نظر برسد. در بسیاری از موارد از سرم های حاوی نیاسینامید برای تسکین پوست‌های حساس، قرمز و تحریک شده استفاده می‌شود. خصوصا برای درمان بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و اگزما هم می‌توان از نیاسینامید به عنوان تسکین‌دهنده موضعی کمک گرفت.

یکی از کاربردهای دیگری که می‌توان برای سرم نیاسینامید در نظر گرفت، خواص ضد سرطانی آن است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیب شاید بتواند از ایجاد سرطان پوست یا ایجاد لکه‌های پیش سرطانی جلوگیری کند. البته برای تایید این ویژگی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

۱. سرم نیاسینامید برای جای جوش

برای جای جوش چی خوبه؟ سرم نیاسینامید می‌تواند با اثر تسکین‌دهندگی خود، التهاب و قرمزی ناشی از جوش‌ها را بهبود ببخشند. از طرفی قدرت و تاثیر این سرم در از بین بردن لکه‌های پوستی، آن را به گزینه‌ای موثر برای درمان جای جوش تبدیل کرده است. استفاده منظم از این سرم در پوست‌های جوش‌دار، می‌تواند ظاهر لکه‌های ناشی از جای جوش را بهبود ببخشد و جای آکنه را درمان کند.

می‌خوای با سرم نیاسینامید جای جوش‌هات رو از بین ببری؟

پس مشاوره بگیر.

۲. سرم نیاسینامید برای پوست چرب

سرم های حاوی نیاسینامید یک گزینه مناسب برای کسانی است که پوستی چرب و مستعد آکنه دارند. سبوم بالای پوست و وجود منافذ باز از دلایل اصلی جوش زدن است. سرم نیاسینامید با کنترل سبوم اضافی پوست، میزان چربی پوست را به حداقل می‌رساند.

افرادی که پوست چرب دارند، از مواجهه با براق شدن پوست صورت یا منافذ فشرده که می‌تواند منجر به جوش‌ها شود، احساس ناامیدی می‌کنند. نیاسینامید ممکن است در این موارد با کمک به کنترل تولید سبوم مفید باشد. دکتر هنری می‌گوید: ممکن است کمی مات‌کننده باشد. به‌عبارت‌دیگر، نیاسینامید می‌تواند یک تغییر بالقوه بازی برای افرادی باشد که پوست چرب و مستعد آکنه دارند و به کمک نیاز دارند تا چربی و درخشندگی بیش از حد را به حداقل برسانند.

۳. سرم نیاسینامید برای جوش زیر پوستی

استفاده از سرم نیاسینامید پوستی شفاف و صاف را تضمین می‌کند، چرا که تولید سبوم را کنترل کرده، از ایجاد جوش‌های زیر پوستی جلوگیری می‌کند و منافذ مسدود شده را از بین می‌برد. در نتیجه سطح پوست صاف‌تر و یکدست‌تر خواهد شد. بهترین نوع سرم حاوی نیاسینامید برای کنترل جوش‌های پوستی، سرم‌های حاوی زینک هستند. زینک یک درصد موجود در این سرم‌ها، با خاصیت ضدالتهابی خود موجب کنترل بهتر ترشح چربی و کاهش جوش‌های پوستی می‌شود.

۴. سرم نیاسینامید برای دور چشم

می‌توان از سرم‌های حاوی نیاسینامید برای رفع تیرگی دور چشم هم استفاده کرد. این سرم‌ها می‌توانند تیرگی دور چشم را کم کرده و موجب روشن‌تر شدن دور چشم شود. از طرفی با خاصیت آبرسانی، تاثیر قابل توجهی در کاهش خطوط ریز زیر چشم و چین‌وچروک‌ها خواهند داشت. در نهایت این که استفاده از سرم نیاسینامید زیر چشم می‌تواند باعث سفت‌تر شدن بافت این ناحیه شده و از افتادگی پوست زیر چشم جلوگیری خواهد کرد؛ بنابراین در کل با بهبود ظاهر صورت، موجب جوان‌تر دیده شدن شما می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که همه سرم های نیاسینامید (با توجه به غلظت و ترکیبات موجود در آن‌ها) مناسب استفاده در ناحیه دور چشم نیستند. بنابراین، بهتر است از سرم‌های نیاسینامید ۵ درصد استفاده کنید. یا به جای آن می‌توانید از سرم یا کرم‌های دور چشم حاوی نیاسینامید استفاده کنید.

کاربرد سرم نیاسینامید چیست؟
   نیاسینامید تولید چربی پوست را تنظیم کرده و به کاهش جوش‌ها کمک می‌کند.

۵. سرم نیاسینامید برای منافذ باز پوست

کسانی که با مشکلات بافتی در پوست صورت خود درگیرند، از جمله داشتن منافذ باز و بزرگ در پوست، می‌توانند از یک مزیت دیگر سرم نیاسینامید استفاده کنند. نیاسینامید به طور قابل توجهی ظاهر اندازه منافذ باز پوست را به حداقل می‌رساند و ظاهر بافت زبر پوست را بهبود می‌بخشد. بر اساس برخی مطالعات، با استفاده مداوم از این ماده می‌توان در عرض هشت هفته پوستی صاف‌تر و یک‌دست‌تر داشت.

۶. سرم نیاسینامید برای لک صورت

وقتی حرف از فواید سرم نیاسینامید به میان می‌آید، یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در مورد این ماده جستجو می‌شود این است: “آیا سرم نیاسینامید به رفع لکه های تیره کمک می کند؟” اگر به طور صحیح و مداوم استفاده شود، پاسخ اغلب یک بله قاطع است. در مطالعه‌ای توسط مجله پوست‌شناسی آرایشی، نیاسینامید به عنوان یک عامل روشن‌کننده برای کمک به کاهش ظاهر تغییرات رنگ پوست، مانند لکه‌های تیره و علائم پس از آکنه استفاده شده است. طبق این مطالعه، پس از هشت هفته استفاده مداوم، نتایج مثبت نیاسینامید تایید شده است. نیاسینامید موضعی در محو شدن لکه‌های تیره روی پوست موثر بود. برای رفع لکه‌های قدیمی و تیره‌تر، بهتر است از فرمول‌های غلیظ‌تری از سرم نیاسینامید استفاده شود.

متن انگلیسی:
A niacinamide serum also helps to lessen hyperpigmentation. It eliminates scars and blemishes to reveal clear and even toned skin
ترجمه متن:
سرم نیاسینامید به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک می‌کند. اسکارها و لکه‌ها را از بین می‌برد تا پوستی شفاف و یکدست داشته باشید.

stbotanica

سرم نیاسینامید برای چه کسانی مناسب است؟

تقریباً تمامی افراد بدون در نظر گرفتن نوع پوستی که دارند می‌توانند از مزیت‌های بالقوه سرم نیاسینامید بهره ببرند. این سرم خصوصا برای کسانی که پوست‌های مستعد آکنه دارند بسیار مناسب و ایده‌آل است، چرا که احتمالا می‌تواند به جلوگیری از جوش زدن کمک کند. حتی افراد با پوست حساس نیز معمولاً می‌توانند از مزایای پوستی نیاسینامید بهره‌مند شوند، به شرطی که فرمول‌های سرمی ملایمی را انتخاب کنند که برای نیازهای پوستشان مناسب باشد. افرادی با پوست خشک می‌توانند از سرم نیاسینامید برای آبرسانی و هیدراته کردن پوست خود استفاده کنند.

سرم نیاسینامید برای چه کسانی مناسب نیست؟

کسانی که با یک بار استفاده از این سرم، احساس قرمزی، خارش یا تورم را تجربه کرده باشند، نباید از سرم های حاوی نیاسینامید یا سایر محصولات مشابه استفاده کنند.

آیا سرم نیاسینامید برای درمان جوش‌هات موثره؟ از متخصص سوال کن.

مزایای سرم نیاسینامید

استفاده از سرم های حاوی نیاسینامید مزیت‌های بالقوه زیادی دارد. هم کسانی که پوست‌های چرب و مستعد آکنه دارند، هم کسانی که جوش‌های فعال دارند و هم افرادی با پوست‌های خشک و دهیدراته می‌توانند از این سرم‌ها استفاده کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. این سرم‌ها سریع جذب شده و مواد موثر آن می‌تواند به خوبی پوست صورت را تغذیه کند. مهم‌ترین مزیت‌ها و فواید این سرم‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

فواید سرم نیاسینامیدتوضیحات
پوست را آبرسانی می‌کند.این سرم پوست را آبرسانی کرده و تضمین می‌کند که پوست شما همیشه رطوبت خود را حفظ می‌کند.
پوست را آرام می‌کند.سرم نیاسینامید التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تحریک ناشی از مواد خشن یا عوامل محیطی را کمتر می‌کند.
لکه‌های تیره را کاهش می‌دهد.سرم نیاسینامید به بهبود رنگ پوست کمک می‌کند. نیاسینامید تولید رنگ‌دانه تیره‌کننده پوست به نام ملانین را کاهش می‌دهد. این به نوبه خود منجر به محو شدن لکه‌های تیره، جای زخم و سایر لکه‌ها می‌شود.
با علائم قابل مشاهده پیری مبارزه می‌کند.سرم نیاسینامید دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به ترمیم پوست، کاهش علائم پیری زودرس و افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند.
از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند.سرم نیاسینامید نه‌تنها پوست آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند، بلکه از پوست شما در برابر اثرات مضر نور خورشید و آلودگی محافظت می‌کند.
سرم نیاسینامید با آکنه مبارزه می‌کند.اثر ضدالتهابی نیاسینامید به همراه کاهش میزان چربی پوست، می‌تواند به کاهش میزان آکنه‌ها کمک کند.
رنگ پوست را یکدست می‌کند.سرم نیاسینامید رنگ چهره را روشن می‌کند؛ خواص مرطوب‌کنندگی و مغذی سرم نیاسینامید به بهبود رنگ پوست شما کمک می‌کند.
پوست را سفت می‌کند. سرم نیاسینامید به ساخت کراتین، نوعی پروتئین که پوست شما را سفت و سالم نگه می‌دارد، کمک می‌کند و به این ترتیب از افتادگی پوست شما جلوگیری خواهد کرد.
منافذ باز پوست را می‌بندد.
مزایا و فواید سرم نیاسینامید

عوارض و خطرات سرم نیاسینامید

نیاسینامید موضعی معمولاً برای استفاده بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. افرادی که از قبل به محصولات حاوی نیاسینامید آلرژی داشتند، ممکن است با مصرف سرم نیاسینامید، بیشتر دچار واکنش آلرژیک شوند. این به این دلیل است که نیاسینامید می‌تواند باعث ترشح هیستامین در بدن شود. به ندرت ممکن است مصرف نیاسینامید به صورت موضعی روی پوست صورت، موجب بروز واکنش‌های آلرژیک، خارش، احساس سوزش خفیف و قرمزی در پوست شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

چنانچه سرم نیاسینامید موضعی به صورت روزانه مصرف شود، ممکن است تاثیرات مثبتی بر سلامت کلی پوست شما داشته باشد. این ماده معجزه‌آسا می‌تواند به کاهش التهاب و هایپرپیگمانتاسیون کمک کند و پوست شما را صاف و روشن کند. با این حال، احتمالا چندین هفته طول می‌کشد تا بهبود قابل توجهی از مصرف این محصول در پوست خود مشاهده کنید؛ بنابراین صبور باشید و به روال مراقبتی خود ادامه دهید. اما در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

قبل از مصرف سرم نیاسینامید حتما با دکتر پوست و مو خوب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره ویزیت آنلاین دکتر پوست وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

استفاده موضعی از این محصول کاملاً بی‌خطر است و ممکن است برای یک فرد سالم مشکل پوستی ایجاد نکند. اما استفاده از آن در افرادی که پوست حساس دارند ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد.

این محصول برای کاهش التهاب و قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری‌های التهابی پوست موثر است. منافذ پوست را به حداقل می‌رساند و به شما پوستی صاف و مرطوب هدیه می‌دهد.

استفاده از این سرم به غلظت و توصیه پزشک بستگی دارد. با این حال، در مورد سرم نیاسینامید ۱۰ درصد، می‌توانید آن را در برنامه‌های روزانه صبح و عصر خود بگنجانید.

نیاسینامید جزو ترکیبات موثر در درمان آکنه و کنترل ترشح چربی است. با این حال، جوش زدن با نیاسینامید امری نسبتاً شایع در بین افرادی است که در شروع از غلظت‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی سرم نیاسینامید استفاده می‌کنند. زیرا این درصد، غلظت بسیار بالایی هست که ممکن است باعث تحریک و آزردگی پوست شود؛ بنابراین برای جلوگیری از این امر، محصول را به تدریج به پوست خود بزنید. مصرف خود را با هفته‌ای دو بار و مقادیر کم شروع کنید و بعد از دو تا سه هفته که پوست شما به این محصول عادت کرد دفعات مصرف خود را افزایش دهید.

برای نتیجه‌گیری بهتر از سرم نیاسینامید می‌توانید همراه با این محصول از ژل مرطوب کننده نیاسینامید و کرم ضدآفتاب هیبریدی نیاسینامید استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن