شاخک بینی بزرگ شده یا شکسته را چگونه درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شاخک بینی یک بخش مهم از ساختار بینی انسان است که عمدتاً وظیفه تصفیه و افزایش گرما و رطوبت هوای ورودی به ریه‌ها را بر عهده دارد. این شاخک‌ها موجب افزایش سطح مخاطی بینی و جلوگیری از ورود ذرات مضر به ریه‌ها می‌شوند. همچنین، شاخک بینی نقش مهمی در حس بویایی و برخی عملیات تنفسی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
شاخک بینی چیست؟

آناتومی بدن انسان بسیار پیچیده و در عین حال جذاب است. یکی از اجزای صورت که کمتر کسی در مورد آن شنیده، “شاخک بینی” نام دارد. شاخک های بینی نقشی مهم در عملکرد عادی بینی ایفا می‌کنند و به مشکل خوردن آن‌ها باعث اختلال در تنفس می‌شود. آیا شما هم کنجکاو شده‌اید که بدانید این شاخک‌ها در کجا قرار دارند و عملکرد آن‌ها چگونه است؟ اگر می‌خواهید بیشتر با شاخک بینی و مشکلاتی که آن‌ها را تهدید می‌کنند آشنا شوید با این پست از دکترتو همراه ما باشید. اما اگر با مشکلات تنفسی در حفره بینی مواجه هستید حتما با متخصص گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

شاخک بینی چیست؟

توربین‌ها یا شاخک های بینی ساختارهای استخوانی داخل بینی هستند که توسط بافت نرم (مخاط) پوشانده شده‌اند. این ساختارها مسئول گرم کردن، مرطوب کردن و فیلتر‌ کردن هوایی هستند که تنفس می‌کنیم. به‌طور معمول سه شاخک وجود دارد که شامل شاخک فوقانی (بالایی)، میانی و تحتانی (پایینی) هستند.

متن انگلیسی:
There are three nasal turbinate structures in the nasal passageway, but some people may have four
ترجمه متن:
سه ساختار شاخک بینی در مجرای بینی وجود دارد، اما برخی افراد ممکن است چهار ساختار داشته باشند.

verywellhealth

شاخک بینی بزرگ

شاخک های بینی در امتداد طرفین هر دو حفره بینی قرار دارند. شاخک های تحتانی بینی نسبت به بقیه شاخک‌ها بزرگ‌تر هستند و در پایین‌ترین قسمت بینی قرار دارند. این شاخک‌ها همچنین بیشتر احتمال دارد که بزرگ و متورم شوند. این وضعیت هایپرتروفی شاخک تحتانی نامیده می‌شود. هنگامی که مخاط به دلیل رینیت یا سینوزیت مزمن ملتهب می‌شود، شاخک بزرگ می‌شود. ضخیم‌شدن و قرارگیری استخوان‌های شاخک در موقعیت غیرطبیعی می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی برای فرد شود.

شاخک بینی بعد از عمل چگونه تغییر می کند؟
به بزرگ شدن شاخک بینی، هیپرتروفی گفته می‌شود که با عمل جراحی درمان می‌شود.

شاخک تحتانی بینی

کونکا یا شاخک تحتانی بینی یک جفت استخوان در دو سمت بینی هستند که با مخاط بینی پوشانده شده‌اند. همان‌طور که گفتیم این شاخک‌ها بیشتر آسیب پذیر هستند و در معرض اختلالات و بیماری‌های مرتبط با بینی قرار دارند.

شاخک بینی بعد از عمل

شاخک بینی (اغلب شاخک تحتانی) به دلایل گوناگونی در معرض ورم و بزرگ‌شدن قرار دارد. بعد از عمل، از التهاب و ورم این شاخک‌ها کم می‌شود و اندازه آن‌ها به حالت عادی برمی‌گردد.

شکل شاخک بینی

شاخک های بینی، برآمدگی‌های صدف‌مانند و استخوانی در دیواره جانبی بینی هستند.

علائم بزرگ شدن و شکستگی شاخک بینی

بزرگ شدن یا شکستگی شاخک بینی، تنفس از طریق بینی را برای شما سخت‌تر می‌کند. برخی از علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید نیز شامل این موارد می‌شوند:

علائم هایپرتروفی شاخک بینی بسیار شبیه علائم سرماخوردگی هستند. علاوه بر این، علائم این اختلال گاهی با علائم وضعیتی به نام انحراف سپتوم بینی (تیغه بینی) نیز اشتباه گرفته می‌شوند. انحراف تیغه بینی زمانی رخ می‌دهد که غضروف بین سوراخ‌های بینی صاف نباشد و جریان هوا را مسدود کند. این وضعیت باعث می‌شود حس کنید نمی‌توانید نفس بکشید.

شاخک بینیت بزرگ شده و اذیت می‌کنه؟

همین الان از بهترین دکتر بینی نوبت بگیر.

علت بزرگ شدن یا شکستگی شاخک بینی

بزرگ شدن شاخک بینی معمولاً ناشی از آلرژی، سرماخوردگی، سینوزیت و گاهی افزایش سن است. با این حال، گاهی دلایل دیگری برای بزرگ شدن شاخک وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل این موارد می‌شوند:

  • تغییرات هورمونی: برخی از شرایط مانند مصرف داروهای خاص، بارداری، بلوغ، پرکاری تیروئید و غیره، تولید هورمون را تغییر می‌دهند. همه این موارد می‌توانند منجر به افزایش بافت مخاطی و در نتیجه افزایش حجم شاخک‌ها شوند.
  • چاقی: افزایش وزن باعث انسداد راه‌های تنفسی می‌شود. این امر خصوصاً زمانی مشهود است که استراحت می‌کنید یا به پشت می‌خوابید. چاقی یا اضافه‌وزن باعث کاهش حجم ریه و افزایش تلاش برای تنفس می‌شود که این وضعیت، ناهنجاری‌هایی مثل هایپرتروفی شاخک بینی را در پی دارد.
  • عوامل محیطی: گاهی این عارضه به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض مواد سمی یا دمای پایین رخ می‌دهد. این وضعیت باعث می‌شود راه‌های تنفسی تلاش بیشتری برای حفظ عملکرد صحیح تنفسی انجام دهند که این منجر به افزایش اندازه شاخک‌ها و سایر ساختارهای بینی می‌شود.
  • سیگار کشیدن یا مصرف الکل: برخی از عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن یا مصرف زیاد الکل، باعث تغییر شاخک‌ها و هایپرتروفی می‌شوند. این عوامل باعث عملکرد غیرطبیعی و انحطاط ساختار شاخک خواهند شد.

متن انگلیسی:
Many people with turbinate hypertrophy have a family history of allergic rhinitis
ترجمه متن:
بسیاری از افراد مبتلا به هایپرتروفی شاخک بینی، دارای سابقه خانوادگی رینیت آلرژیک هستند.

healthline

تورم شاخک بینی بعد از عمل

گاهی بعد از عمل جراحی، ورم شاخک بینی تشدید می‌شود. باید گفت که این وضعیت عادی است و نیازی به نگرانی ندارد. پس از گذشت مدتی، این ورم کاهش پیدا می‌کند و شاخک بینی به وضعیت عادی خود برمی‌گردد.

راه‌ های تشخیص شکستگی شاخک بینی متفاوت است.
معمولا با کمک سی‌تی‌اسکن می‌توان شکستگی شاخک بینی را تشخیص داد.

راه‌ های تشخیص شکستگی شاخک بینی

برای تشخیص بزرگ شدن یا شکستگی شاخک بینی راه‌های متعددی وجود دارد. قبل از هر چیزی پزشک از شما در مورد سبک زندگی و علائمتان سوالاتی می‌پرسد و همچنین سابقه پزشکی را بررسی می‌کند. بعد از آن ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و بر اساس نتیجه حاصل، یک آزمایش پیشرفته‌تر را تجویز کند.

پزشکان اغلب از روش‌های تصویربرداری مانند CT اسکن برای تشخیص این که آیا مشکل هایپرتروفی شاخک بینی است یا نه استفاده می‌کنند. CT اسکن و تست‌های مشابه آن همچنین تصویری دقیق از ساختارهای داخلی بینی ایجاد می‌کنند.

رینوسکوپی نیز یک روش ساده و موثر برای بررسی حفره‌های بینی است. این آزمایش شامل به تصویر کشیدن داخل سوراخ‌های بینی با کمک رینوسکوپ است. رینوسکوپ ابزاری است که بخش‌های داخلی بینی را جدا می‌کند و میدان دید را افزایش می‌دهد. این ابزار دارای یک آینه جلو و یک منبع نور نیز هست. اگر چه این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی ندارد، اما توصیه می‌کنیم که مجرای بینی را از قبل با استفاده از محلول سالین تمیز کنید.

راه‌ های درمان بزرگی یا شکستگی شاخک بینی

زمانی که شاخک بینی دچار ورم و بزرگی شده باشد می‌توانید با راهکارهایی این وضعیت را کنترل یا درمان کنید. درمان‌های زیادی برای این عارضه وجود دارند که در اینجا به برخی از پرکاربردترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

۱. درمان شاخک بینی با دارو

ورم و بزرگ شدن شاخک بینی را می‌توان با برخی از داروهای تجویزی کنترل و درمان کرد. برخی از این داروها که به کاهش هایپرتروفی شاخک بینی کمک می‌کنند شامل این موارد می‌شوند:

  • داروهایی که برای کاهش حساسیت‌های فصلی استفاده می‌شوند؛ مانند ستیریزین (Zyrtec) یا لوراتادین (کلاریتین).
  • داروهای ضد احتقان خوراکی مانند سودوافدرین یا فنیل افرین. با این حال، این داروها می‌توانند روی فشار خون تاثیر بگذارند؛ بنابراین اگر مشکل فشار خون دارید باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

۲. اسپری کوچک کننده شاخک بینی

اگر احتقان و انسداد بینیتان شدید است و خیلی اذیتتان می‌کند می‌توانید به طور موقت از اسپری‌های ضد‌احتقان بینی استفاده کنید. این اسپری‌ها برای از بین بردن ورم بینی و کوچک کردن شاخک بینی بزرگ‌شده استفاده می‌شوند. با این حال، این اسپری‌ها نباید به طور منظم استفاده شوند زیرا می‌توانند به مرور زمان منجر به خونریزی شوند و بیمار بعد از مدتی به آن‌ها مقاوم می‌شود و اثری روی او ندارند.

۳. عمل شاخک بینی

اگر علائمتان با درمان‌های کم تهاجمی و محافظه کارانه برطرف نشدند، ممکن است پزشک جراحی را برای کاهش اندازه شاخک های بینی توصیه کند. سه روش جراحی اصلی برای کاهش هایپرتروفی شاخک وجود دارد:

نوع جراحیتوضیحات روش
برداشتن استخوان شاخک تحتانی (ITBR)در این پروسه بخشی از استخوان شاخک‌های تحتانی برداشته می‌شود و هدف آن افزایش جریان هوا در بینی است.
توربینکتومی تحتانی جزئی (PIT)در این پروسه، بافت نرم شاخک تحتانی برداشته می‌شود.
دیاترمی زیر مخاطی (SMD)در این روش از یک سوزن مخصوص به نام سوزن دیاترمی استفاده می‌شود. این سوزن از انرژی گرمایی استفاده می‌کند تا بافت نرم داخل شاخک‌ها را کوچک کند.
روش‌های جراحی برای اصلاح شاخک بینی

جراحی‌های گوناگون و بیشتری برای رفع این عارضه وجود دارند. پزشک بر اساس شدت علائمتان تصمیم می‌گیرد که از کدام روش استفاده کند. جراحی شاخک های بینی می‌تواند دشوار باشد؛ زیرا پزشک نباید به طور کامل شاخک‌ها را خارج کند و بدن به آن‌ها نیاز دارد. اگر تمام شاخک های بینی برداشته شوند ممکن است به صورت دائمی دچار خشکی و گرفتگی بینی شوید که پزشکان به این وضعیت “سندرم بینی خالی” می‌گویند.

شاخک بینیت بزرگ شده و مدام دچار گرفتگی بینی میشی؟ پس مشاوره بگیر.

۴. درمان شاخک بینی طب سنتی

بزرگ شدن شاخک بینی عارضه‌ای نیست که بتوان آن را با طب سنتی درمان کرد، بلکه درمان‌های گیاهی تنها برای بهبود علائم استفاده می‌شوند. برخی از گیاهان مفید برای تسکین علائم این بیماری عبارتند از:

  • آویشن: این گیاه خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و گزینه‌ای عالی برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی به حساب می‌رود. برای استفاده از این درمان، ۲ گرم آویشن خشک را در آب جوشیده بریزید و اجازه دهید دم بکشد. این دم‌نوش معجزه‌آسا را به صورت روزانه مصرف کنید. همچنین می‌توانید با بخور اسانس آویشن، راه‌های تنفسی‌تان را باز کنید.
  • نعناع: چند قطره روغن نعناع را در یک ظرف آب گرم بریزید. سپس حدود ۱۵ دقیقه، بخار حاصل از آن را تنفس کنید. بهتر است حین تنفس چشم‌هایتان را ببندید.
  • اکالیپتوس: خواص اکالیپتوس برای رفع اختلالات تنفسی بسیار زیادند. کافی است چند قطره از اسانس این گیاه را در آب گرم بریزید و از آن برای بخور استفاده کنید.

عوارض بزرگ شدن یا شکستگی شاخک بینی

در صورتی‌که بزرگ شدن شاخک بینی را درمان نکنید علائمتان ممکن است تشدید شوند تا جایی که این علائم در زندگی روزمره‌تان تداخل ایجاد می‌کنند. افرادی که شاخک بینی بزرگ شده دارند، ممکن است با مشکل شدید در تنفس از طریق بینی روبرو شوند. این مشکل، خواب راحت و آسوده را دشوار می‌کند.

همچنین ممکن است فرد دچار عفونت‌های سینوسی مکرر شود که این امر می‌تواند کل روز او را درگیر کند و عملکرد کارآمدش در مدرسه یا محل کار را با مشکل روبرو کند. بسیاری از این بیماران، پس از مدتی دچار خونریزی مکرر از بینی نیز می‌شوند. این عارضه همچنین می‌تواند منجر به خشک شدن غشاهای مخاطی پوشاننده بینی شود و حس بویایی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض بزرگ شدن یا شکستگی شاخک بینی چیست؟
بزرگ شدن شاخک بینی باعث مشکل در تنفس و اختلالات خواب می‌شود.

راه‌ های پیشگیری از بزرگ شدن شاخک بینی

یکی از راه‌های پیشگیری از بزرگی شاخک بینی، محدود کردن قرارگیری در معرض آلرژن‌های محیطی است. اقدامات زیر تا حد زیادی به کاهش خطر بروز این عارضه کمک می‌کنند:

  • گرد و غبار اضافی و شوره بدن حیوانات خانگی را از محیط زندگی‌تان پاک کنید. برای این کار می‌توانید فرش، بالش، پرده، و مبلمان را با جاروبرقی تمیز کنید.
  • از استعمال دخانیات بخصوص در داخل خانه خودداری کنید.
  • کپک‌های زیر زمین، حمام و آشپزخانه را با پاک‌کننده‌های فرموله شده مخصوص پاک کنید.
  • از فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) یا به طور مختصر فیلتر هپا در داخل خانه استفاده کنید. این فیلتر می‌تواند به از بین بردن مقدار قابل‌توجهی گرد و غبار تحریک‌کننده کمک کند. بهترین مکان برای استفاده از فیلتر هوا، اتاق خواب است. به علاوه اگر حیوانات خانگی در داخل خانه‌تان دارید، بهتر است آن‌ها را از اتاق خواب دور نگه دارید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شاخک‌ بینی یکی از اجزای مهم در ساختار بینی هستند. این شاخک‌ها گاهی به علت سینوزیت، آلرژی، محرک‌های محیطی، مصرف سیگار و دخانیات، افزایش سن و غیره ملتهب و متورم می‌شوند و باعث بروز علائمی برای بیمار می‌شوند.

اگر شما هم با علائمی مثل احتقان بینی، انسداد بینی و به مشکل خوردن تنفس روبرو شده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی یا دکتر جراحی پلاستیک مراجعه کنید تا پزشک از درمان‌های مربوطه برای شما استفاده کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر آنلاین گوش و حلق و بینی و دکتر جراحی پلاستیک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شاخک‌های بینی، ساختارهای استخوانی ای هستند که داخل هر دو حفره بینی قرار گرفته‌اند. در هر حفره بینی اغلب سه شاخک وجود دارد که به هوای تنفس شده گرما و رطوبت می‌دهند و تنفس را راحت‌تر می‌کنند.

در شرایطی که شاخک بینی خیلی بزرگ شده باشد، ممکن است باعث ایجاد درد خفیف تا متوسطی در تمامی نواحی صورت (به‌خصوص بینی و پیشانی) شود. اگر چه این درد اغلب شدید نیست؛ اما برای کنترل آن می‌توانید مسکن مصرف کنید.

شکستگی و بزرگ شدن شاخک بینی را می‌توان با روش‌های گوناگونی درمان کرد. در شرایطی که درمان‌های کم تهاجمی برای شما موثر نباشند، پزشک از پروسه‌های جراحی استفاده می‌کند.

شکستگی یا بزرگ شدن شاخک بینی خطر خاصی را به دنبال ندارد؛ اما باعث اذیت شدن فرد و بروز عوارضی مثل مشکلات خواب، مشکلات تنفس و خونریزی از بینی می‌شود. به همین خاطر بهتر است هر چه سریع‌تر درمان شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن