مگنیفورت چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مگنیفورت، مکمل غذایی است که به عنوان منبع منیزیم استفاده می‌شود. منیزیم هم ماده معدنی مهمی است که در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی در بدن نقش دارد. منیزیم، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این دارو، روی حفظ سلامت استخوان و عضلات تاثیر مثبت می‌گذارند. مصرف همزمان این مکمل با برخی داروها تداخل دارد، بنابراین بهتر است قبل شروع حتما پزشک را در جریان سایر مکمل‌ها و داروهای مصرفی بگذارید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قرص مگنیفورت برای چیست

مگنیفورت (Magniforte) یک مکمل غذایی است که به عنوان منبع منیزیم استفاده می‌شود. منیزیم، ماده معدنی ضروری برای سلامت بدن است و در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی مهم ازجمله عملکرد عضلات، عملکرد عصبی، تنظیم ضربان قلب، استحکام استخوان‌ها، ترشح هورمون‌ها و فعالیت آنزیم‌ها نقش دارد. هدف اصلی استفاده از مگنیفورت، تامین نیازهای موردنیاز منیزیم برای بدن است، به ویژه در مواقعی که مصرف غذاهای غنی از منیزیم کافی نیست، یا در شرایطی که نیاز به مصرف بیشتر منیزیم وجود دارد، مانند بارداری، شیردهی، استرس شدید یا ورزشکاران. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با مگنیفورت، نحوه مصرف، زمان و دوز مصرفی، فواید و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص عمومی مشاوره داشته از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

مگنیفورت چیست؟ (قرص مگنیفورت برای چیست؟)

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن است که در مولتی‌ویتامین‌ها به صورت دوزهای مشخصی وجود دارد. قرص مگنیفورت نیز از جمله محصولات حاوی منیزیم است که برای رفع انقباضات دردناک و کرامپ‌های عضلانی تجویز می‌شود. این قرص حاوی منیزیم، مواد معدنی، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین K است که باعث تقویت سلامت استخوان‌ها، عضلات و عصب‌ها می‌شود. مصرف مکمل مگنیفورت برای درمان آرتروز هم مناسب است. همچنین، منیزیم می‌تواند به کاهش استرس، بهبود خواب، حفظ سلامت قلب و عروق، مدیریت دیابت و افزایش سطح انرژی کمک کند.

سایر اسامی رایج مگنیفورت:

  • قرص مگندوکس
  • قرص مگویت ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص مگویت ۵۰۰ میلی گرم
  • قرص مگنوی ب۶
  • قرص مگنی وان
  • قرص مگنی بست نوتری بست

متن انگلیسی:
Magniforte provides Magnesium, Vitamin B₁, B₆, Dз and K₂₋₇ which enhance healthy bones, muscles and nerves
ترجمه متن:
مگنیفورت حاوی منیزیم، ویتامین ب۱، ب۶، دی۳ و کا است که موجب تقویت استخوان، ماهیچه و اعصاب سالم می‌شود.

ariansalamat

نحوه مصرف قرص مگنیفورت

نحوه مصرف مگنیفورت، روزانه ۱ تا ۲ عدد کسپول بعد از غذا و با معده پر است. البته بهتر است درباره نحوه مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

زمان مصرف قرص مگنیفورت

بهترین زمان مصرف قرص مگنیفورت، بعد از وعده‌های غذایی اصلی است. زمانی که این دارو با معده پر میل می‌شود، عوارض گوارشی کمتر شده و ترکیبات موجود در قرص به لطف هضم و گوارش، راحت‌تر در بدن آزاد می‌شود. اگر دوز مصرفی، روزی یک عدد است، بهتر است روزانه بعد از صبحانه میل کنید. اگر دوز تجویزی، روزی ۲ عدد قرص است، می‌توانید یک قرص را بعد از وعده صبحانه و یک قرص را هم بعد وعده ناهار یا شام مصرف کنید.

اسپاسم عضلانی اذیتت می‌کنه؟

برای تجویز داروی مگنیفورت مشاوره بگیر.

موارد مصرف مگنیفورت (قرص مگنیفورت برای چی خوبه؟)

مصرف منیزیم و مکمل‌های حاوی این ماده ضروری، مانند کپسول مگنیفورت، با وجود ترکیبات مهم، فواید زیادی  برای بدن دارد. قرص مگنیفورت، تاثیر قابل توجه‌ای بر سیستم عصبی دارد، به همین دلیل مصرف آن برای تسکین دردهای عصبی با رفع اثرات بی‌حسی، درد و گزگز اندام‌ها پس از انجام جراحی موثر است. همچنین، ویتامین B6 موجود در کپسول‌های مگنیفورت نقش موثری در کاهش علائم خلقی سندرم پیش از قاعدگی و درد و احتباس آب در دوران پریودی دارد.

از دیگر موارد مصرف قرص مگنیفورت می‌توان به کمک در درمان انواع افسردگی و اضطراب‌های خفیف تا متوسط و داشتن خواب با کیفیت اشاره کرد. همچنین، منیزیم می‌تواند در ریتم انقباض و استراحت عضلات نقش مهمی داشته باشد و به حفظ سلامت استخوان‌ها و کاهش سرعت تحلیل استخوان کمک کند.

از مزایا و کاربردهای مگنیفورت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش شدت و دفعات اسپاسم‌های عضلانی دردناک
  • بهبود کرامپ‌های عضلانی
  • پیشگیری و بهبود نوروپاتی‌های محیطی
  • بهبود دیابت، سندروم تونل کارپال، و نوروپاتی‌های زونا
  • بهبود سلامت عصب‌ها و عضلات
  • بهبود تراکم معدنی استخوانی و استحکام استخوان‌ها
  • کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی و نشانه‌های مسمومیت ناشی از الکل
  • کاهش حملات میگرنی و سردردهای میگرنی
  • تنظیم فشار خون بالا و گلوکز خون و کاهش یبوست

۱. مگنیفورت و لاغری

قرص مگنیفورت، نوعی مکمل حاوی منیزیم است که میزان قند خون و مقاومت نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد، بنابراین، می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن در افرادی شود که از اضافه وزن رنج می‌برند. به‌علاوه اینکه، خاصیت ضدالتهابی این دارو می‌تواند از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کند.

۲. قرص مگنیفورت برای ریزش مو

برای ریزش مو چه قرصی بخوریم؟ یکی از کاربردهای قرص مگنیفورت برای ریزش مو است. علت اصلی ریزش مو در برخی افراد، کمبود ویتامین B6 است. قرص مگنیفورت از آن نظر برای ریزش مو توصیه می‌شود که حاوی ویتامین‌های گروه ب است. ویتامین B6 و منیزیمی که در مگنیفورت وجود دارد، نقش فعالی در سنتز پروتئین‌های ساختاری فولیکول‌های مو ایفا می‌کند و می‌تواند ریزش مو را کنترل نماید.

۳. کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر

کپسول مگنیفورت به‌خاطر داشتن مکمل‌های منیزیمی، ویتامین D3 و ویتامین K، یکی از مکمل‌های محبوب برای سلامت دستگاه اسکلتی است و برای بیماران مبتلا به زانو درد، دردهای عضلانی و مفصلی و دیسک کمر تجویز می‌شود. مصرف این کپسول می‌تواند ریسک بروز دیسک کمر را کاهش دهد و به تسکین درد دیسک کمر کمک می‌کند.

۴. قرص مگنیفورت در بدنسازی

مگنیفورت از مکمل‌های محبوب منیزیمی برای بدنسازان است که به‌دلیل دارا بودن دو عنصر موثر منیزیم و ویتامین B6 نقش مهمی در بهبود سیستم عصبی و تسهیل عملکرد عضلات ایفا می‌کند. در واقع، منیزیم برای فعالیت عضلات، ترکیبات انرژی‌زا مورد نیاز و تنظیم حرکت عضلات بسیار ضروری است. بنابراین، اگر به عنوان ورزشکار یا بدنساز در فعالیت‌های ورزشی شدید مکمل منیزیم دریافت نکنید، ممکن است سطح منیزیم در بدنتان کاهش یابد و تاثیر منفی روی عملکرد و قدرت عضلات بگذارد.

علاوه بر این، منیزیم می‌تواند در کاهش خستگی عضلانی و بهبود بازسازی عضلات پس از تمرینات سنگین کمک کند. همچنین، منیزیم در تنظیم سطح هورمون‌ها و فعالیت سیستم عصبی نقش دارد که برای بدنسازان و ورزشکاران بسیار مهم است.

قرص مگنیفورت در بدنسازی هم کاربرد دارد.
منیزیم می‌تواند در کاهش خستگی عضلانی و بهبود بازسازی عضلات پس از تمرینات سنگین کمک کند.

۵. تاثیر قرص مگنیفورت بر قاعدگی

برای درد پریودی چی خوبه بخوریم؟ یکی از کاربردهای مهم و مزایای اصلی قرص مگنیفورت، تاثیر آن بر قاعدگی و بهبود علائم پیش قاعدگی است. منیزیم و ویتامین‌های موجود در این مکمل با تنظیم سطح هورمون‌ها و تسکین گرفتگی‌های عضلانی، باعث بهبود دردهای قاعدگی و کرامپ‌های عضلانی در این دوره می‌شوند.

دوز مصرفی مگنیفورت

تعیین دوز مصرفی مگنیفورت به تشخیص پزشک و متناسب با شرایط بدنی هر فرد خواهد بود. به طور معمول، دوز مصرفی آن روزی ۱ تا ۲ عدد است.

بهترین مگنیفورت

در حال حاضر، کپسول مگنیفورت هولیستیکا، بهترین مگنیفورت موجود است که با دارا بودن مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف برای داشتن سیستم عصبی سالم و تقویت ساختار استخوانی و عضلات تجویز می‌شود.

عوارض مگنیفورت چیست؟

این مکمل منیزیمی، تقریبا ایمن است و عوارض جدی ندارد، مگر اینکه به نادرست یا زیاد مصرف شود. از عوارض احتمالی مگنیفورت عبارتند از:

  • اختلال گوارشی مانند تهوع، استفراغ و درد معده
  • کاهش شدید فشار خون
  • پایین آمدن بیش از اندازه سطح قند خون
  • احساس کرختی عضلانی
  • ضعف و سرگیجه
  • واکنش آلرژیک به ترکیبات تشکیل دهنده
  • مسمومیت ناشی از دوز بالای منیزیم

می‌خوای برای درمان گرفتگی عضلات از این دارو استفاده کنی؟ قبلش مشاوره بگیر.

عوارض مگنیفورت برای مردان

برخی از عوارض مگنیفورت برای مردان عبارتند از:

  • عوارض گوارشی مانند نفخ، گازهای روده‌ای، اسهال یا درد شکمی
  • اضطراب و بی‌قراری
  • علائم آلرژیک مانند تورم صورت، خارش، قرمزی و تنگی نفس
  • تداخل با داروهای دیگر

عوارض مگنیفورت برای زنان

هرچند مگنیفورت برای بهبود و تسکین دردهای قاعدگی و علائم سندروم پیش قاعدگی در زنان تجویز می‌شود، اما ممکن است در برخی زنان با همان عوارض مگنیفورت برای مردان همراه باشد. مصرف آن ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی، آلرژی و تداخل دارویی شود. در برخی موارد هم ممکن است روی هورمون‌های زنانه تاثیر گذاشته و باعث بی‌نظمی دوره قاعدگی شود.

ایا کپسول مگنیفورت چاق کننده است؟

خیر، این کپسول چاق کننده نیست؛ بلکه برعکس، حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، ویتامین‌ها B1 و B6، ویتامین D3 و ویتامین است که بدن برای رشد و سلامت به آن‌ها نیاز دارد. این مواد مغذی نه چربی دارند و نه کالری اضافی، بنابراین مصرف کپسول مگنیفورت چاق کننده نخواهد بود و هیچ افزایش وزنی ایجاد نمی‌کند.

منع مصرف و موارد احتیاط قرص مگنیفورت

خوشبختانه این مکمل نسبتا ایمن است و عوارض جدی ندارد. اما در صورتی که نسبت به مواد تشکیل دهنده موجود در قرص مگنیفورت حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید یا قبل مصرف با پزشک مشورت داشته باشید. هرچند منیزیم موجود در آن برای زنان باردار و شیرده مفید است، اما توصیه می‌شود که بدون مشورت پزشک، مصرف نشود.

به‌دلیل وجود احتمال تداخل دارویی، چنانچه دارو یا مکمل غذایی دیگری مصرف می‌کنید، قبل از شروع دوره مصرف مگنیفورت، حتما پزشک را در جریان داروهای مصرفی قرار دهید. زیاده‌روی در مصرف این مکمل، باعث دوبرابر شدن تاثیر آن نمی‌شود؛ برعکس، ممکن است اثر سو بگذارد.

زمان مصرف قرص مگنیفورت بعد از غذا است.
زمانی که این دارو با معده پر میل می‌شود، عوارض گوارشی کمتر شده و ترکیبات موجود در قرص به لطف هضم و گوارش، راحت‌تر در بدن آزاد می‌شود.

مصرف مگنیفورت در بارداری

قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، از جمله مگنیفورت، در دوران بارداری، باید با پزشک مشورت کنید تا با توجه به وضعیت شما و نیازهای بدن، تشخیص بدهد که آیا مصرف مگنیفورت مناسب است یا خیر. در دوران بارداری، تغذیه مناسب و متوازن بسیار مهم است و اغلب نیاز به مکمل‌های غذایی وجود ندارد، مگر اینکه پزشک نیاز آن را تشخیص دهد.

معمولا، مکمل‌های معدنی و ویتامین‌هایی مانند اسید فولیک، آهن، ویتامین D و کلسیم در این دوران توصیه می‌شوند. اما همچنین باید توجه کنید که مصرف مکمل‌های غذایی باید زیر نظر پزشک باشند.

مصرف مگنیفورت در شیردهی

مادران شیردهی که از کمبود منیزیم رنج می‌برند، می‌توانند در این دوران از مکمل مگنیفورت استفاده کنند.

تداخلات دارویی مگنیفورت

مصرف همزمان مکمل‌های منیزیمی با داروهای زیر تداخل دارد. چنانچه این داروها را مصرف می‌کنید و پزشک مکمل مگنیفورت را تجویز کرده، حتما او را در جریان قرار دهید:

  • انواع آنتی بیوتیک‌ها
  • داروهای دیابت
  • داروهای انعقاد خون
  • داروهای فشار خون
  • داروهای شل کننده عضلات
  • دیگوکسین
  • بیس فسفونات‌ها
  • گاباپنتین

اطلاعات دارویی کپسول مگنیفورت

اشکال دارویی، عوارض و تداخلات دارویی مکمل مگنیفورت را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص مگندوکسمشکلات گوارشیگاباپنتین
قرص مگویت ۲۵۰ میلی گرماختلال گوارشی مانند تهوع، استفراغ و درد معدهداروهای دیابت
قرص مگویت ۵۰۰ میلی گرم مسمومیت ناشی از دوز بالای منیزیمانواع آنتی بیوتیک‌ها
قرص مگنوی ب۶ واکنش آلرژیک به ترکیبات تشکیل دهندهداروهای انعقاد خون
قرص مگنی وان احساس کرختی عضلانیداروهای شل کننده عضلات
قرص مگنی بست نوتری بست ضعف و سرگیجهبیس فسفونات‌ها
– پایین آمدن بیش از اندازه سطح قند خوندیگوکسین
 –کاهش شدید فشار خونداروهای فشار خون
اطلاعات دارویی قرص مگنیفورت

مکانیسم عملکرد مگنیفورت

عملکرد قرص مگنیفورت در بدن از طریق تاثیر بر سیستم عصبی، استخوان‌ها و عضلات صورت می‌گیرد و شامل فوایدی است که به آنها اشاره کردیم. منیزیم موجود در این مکمل، در جذب بهتر کلسیم نقش موثری ایفا می‌کند و موجب تسهیل بهبود سلامت استخوان و مفاصل می‌شود. همچنین، با مصرف قرص مگنیفورت، انقباضات عضلانی و گرفتگی ماهیچه‌ها کمتر می‌شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مگنیفورت مکمل غذایی است که به عنوان منبع منیزیم استفاده می‌شود. منیزیم هم ماده معدنی مهمی است که در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی در بدن نقش دارد. منیزیم، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این دارو، روی حفظ سلامت استخوان و عضلات تاثیر مثبت می‌گذارند. مصرف همزمان این مکمل با برخی داروها تداخل دارد، بنابراین بهتر است قبل شروع حتما پزشک را در جریان سایر مکمل‌ها و داروهای مصرفی بگذارید.

قبل از مصرف مگنیفورت یا هر مکمل غذایی دیگری، بهتر است با پزشک عمومی مشورت کنید تا با توجه به وضعیت شما و نیازهایتان، توصیه‌های مناسبی را ارائه دهد و از تداخلات ممکن با داروهای دیگر جلوگیری کند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان ویزیت آنلاین پزشک عمومی و مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مگنیفورت برای افراد بالای 18 سال مناسب است. برای افراد زیر 18 سال، بهتر است قبل از مصرف، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

قیمت مگنیفورت در محدوده ۳۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان است. جهت اطلاع دقیق درمورد قیمت مگنیفورت، می‌توانید به داروخانه‌های معتبر و مراکز خرید آنلاین دارو مراجعه کنید.

قرص مگنیفورت را در محیط خشک نگهدارید. تماس با رطوبت می‌تواند باعث تغییر شکل و خرابی قرص شود. دمای معتدل اتاق (15-30 درجه سلسیوس) برای نگهداری قرص مگنیفورت مناسب است. از نگهداری آن در محیط‌های بسیار گرم یا سرد خودداری کنید و دور از نور مستقیم آفتاب بماند تا تغییر شکل ظاهری ندهد و خراب نشود. قرص مگنیفورت را در بسته‌بندی اصلی خود نگهدارید تا از تماس با هوا و رطوبت محافظت شود.

از باز کردن بسته قبل از استفاده خودداری کنید و در جایی بالا و دور از دسترس کودکان نگه دارید. اینکه کودکان به طور اتفاقی قرص را مصرف کنند می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. قبل از استفاده از قرص مگنیفورت، به تاریخ انقضای آن توجه کنید. قرص‌های منقضی شده را استفاده نکنید و به طور منظم محصولات قدیمی را با محصولات تازه جایگزین کنید.

در صورتی که یک دوز از کپسول مگنیفورت را فراموش کرده‌اید، در روز بعد به طور معمول به مصرف این مکمل ادامه دهید. هرگز تعداد کپسول‌ها را برای جبران دوزی که فراموش شده، افزایش ندهید. به عبارت دیگر، به جای مصرف 2 کپسول، همزمان با هم، فقط 1 کپسول مصرف کنید. مصرف بیش از حد منیزیم ممکن است منجر به عوارضی مانند اسهال، تهوع، استفراغ، بی‌حالی، ضعف عضلانی، کاهش فشار خون، احتباس ادرار، مشکلات تنفسی و حتی ایست قلبی شود. بهترین روش این است که زمان مصرف قرص مگنیفورت را فراموش نکنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن