اختلال یادگیری در بزرگسالان چیست و چند نوع است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلال یادگیری در بزرگسالان یک اختلال عصبی است که باعث مشکلاتی در یادگیری مهارت‌های جدید، پردازش اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران می‌شود. این افراد ممکن است در خواندن، نوشتن، محاسبات ریاضی و حتی درک و استفاده از زبان مشکلاتی داشته باشند. تشخیص به موقع و استفاده از روش‌های آموزشی مناسب می‌تواند بهبود قابل توجهی در توانایی‌های یادگیری این افراد ایجاد کند و به آن‌ها کمک کند تا زندگی پربارتر و مستقل‌تری داشته باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
اختلال یادگیری در بزرگسالان چیست؟

حتی در بزرگسالی هم ممکن است برخی از افراد با اختلالات و مشکلاتی برای یادگیری مواجه باشند. اختلالات یادگیری ممکن است بر نحوه یادگیری افراد تاثیر بگذارد. هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند با یک اختلال یادگیری زندگی کنند، اگرچه ممکن است این مشکل یا اختلال در آنها به طرق مختلف ظاهر شوند. تخمین زده می‌شود که از هر ۵ کودک در ایالات متحده، ۱ کودک دارای اختلال یادگیری یا توجه است. این بیماری‌ها معمولاً در دوران کودکی ایجاد می‌شوند، اما اغلب تا بزرگسالی ناشناس یا درمان نشده باقی می‌مانند و به اختلالات یادگیری در بزرگسالان تبدیل خواهند شد. در هر صورت علائم اختلال یادگیری در بزرگسالان را می‌توان با کمک یک متخصص روانشناس یا روانپزشک مدیریت کرد و با کار کردن روی مشکل آن را برطرف نمود. در این مقاله از دکترتو با انواع اختلالات یادگیری در بزرگسالی و علائمی که دارند آشنا می‌شویم. اما علاوه بر این شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و آنلاین دکترتو برای مشاوره با بهترین پزشکان استفاده کنید.

اختلال یادگیری در بزرگسالان چیست؟

اختلال یادگیری یا به اختصار LD، یک وضعیت عصبی رشدی است که بر نحوه درک و پردازش اطلاعات فرد تأثیر می‌گذارد. این مشکل می‌تواند یادگیری را به یک مهارت بسیار چالش‌برانگیز تبدیل کند که بر نحوه یادگیری فرد تأثیر می‌گذارد. اما این اختلال نمی‌تواند بر ظرفیت کلی افراد برای یادگیری تأثیر بگذارد.

آنها ممکن است بر نحوه یادگیری، درک، برقراری ارتباط و به خاطر سپردن اطلاعات فرد تأثیر بگذارند. بزرگسالان مبتلا به LD ممکن است با ناتوانی خود به دنیا آمده باشند، یا ممکن است در اواخر زندگی به آن مبتلا شده باشند. LD مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

الگوهای مختلفی از مشکلات مربوط به اختلال یادگیری در بزرگسالان وجود دارد. برای مثال، یک بزرگسال ممکن است ناتوانی جدی در خواندن داشته باشد، درحالی‌که دیگری ممکن است بتواند به اندازه کافی خوب بخواند، اما قادر به انتقال افکار به صورت نوشتاری نباشد یا در ریاضیات مشکل داشته باشد.

متن انگلیسی:
Learning disabilities are neurological disabilities that affect information processing
ترجمه متن:
ناتوانی‌های یادگیری، ناتوانی‌های عصبی هستند که بر پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارند.

ldaamerica

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

علائم اختلال یادگیری در بزرگسالان

انواع مختلفی از اختلالات یادگیری وجود دارد و علائم گاهی اوقات ممکن است همپوشانی داشته باشند. شما همچنین می‌توانید با بیش از یک اختلال به طور هم‌زمان زندگی کنید. اختلالات یادگیری معمولاً به صورت چالش‌های مداوم، با سطوح شدت مختلف، در سه حوزه یادگیری ظاهر می‌شوند:

  • خواندن
  • نوشتن
  • ریاضی

این اختلالات همچنین می‌توانند بر جنبه‌های مختلف رشد مانند صحبت کردن، توجه و حرکت هم تأثیر بگذارند. اکثر افراد مبتلا به اختلال خواندن مشکل هوش ندارند و نمی‌توان گفت که ناتوانی‌های یادگیری با هوش پایین این افراد مرتبط‌اند. در واقع، بیشتر افراد مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری، هوش متوسط تا بالاتر از حد متوسط دارند، اما تأثیر این ناتوانی ممکن است توانایی آنها را برای عملکرد خوب در مدرسه، خانه یا محل کار مختل کند. اصلی‌ترین نشانه‌های بزرگسالان مبتلا به اختلال یادگیری شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکل در خواندن، نوشتن یا ریاضی
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • ناتوانی در تمایز قائل شدن بین حروف، اعداد یا صداها
  • مشکلات هماهنگی چشم و دست
  • مشکل در قرار دادن وسایل در ترتیب درست
  • بی‌نظمی و سازمان‌یافته نبودن
  • مشکل در تطبیق با تغییر
  • اختلال در توجه و تمرکز، خصوصا بیش فعالی (بیماری adhd چیست؟)
  • اختلالات شنوایی
  • اختلال پردازش بینایی که شامل مشکل در تشخیص اشکال یا مشکل در دیدن اطلاعات خاص در یک صفحه می‌شود.

۱. مشکلات خواندن و نوشتن

اصلی‌ترین بخش مشکلات اختلال یادگیری در بزرگسالی، مربوط به مشکلات خواندن و نوشتن است. برخی از بزرگسالان به صورت خاص تنها در خواندن یا نوشتن مشکل دارند و گاهی نیز افراد در هر دو مهارت خواندن و نوشتن با مشکل مواجه هستند.

نارساخوانی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های اختلال یادگیری در بزرگسالان است. افرادی که این ناتوانی را تجربه می‌کنند معمولا در نام‌گذاری سریع و خودکار کلمات یا مهارت‌های درک مطلب مشکل دارند. خواندن دقیق کلمات، روان‌خوانی، درک آن چه که می‌خوانند، املای صحیح کلمات و رمزگشایی کلمات برای این افراد دشوار است.

 یکی دیگر از حالت‌های رایج، دیسگرافی نام دارد که یک اختلال زبان نوشتاری است. به این ترتیب افراد در مهارت‌های نوشتاری مکانیکی خود مشکل دارند. از آن جایی که اکثر افراد در بزرگسالی به شدن به ارتباطات نوشتاری متکی هستند، این اختلال می‌تواند یک مشکل بسیار جدی برای آنها باشد.

دسته دیگر افراد ممکن است خوب بنویسند؛ اما در گفتار یا خواندن مطالب مشکل داشته باشند. عکس این حالت هم وجود دارد و برخی از افراد با این که توانایی خواندن بالایی دارند، در نوشتار ضعیف هستند و مشکلات زیادی را در این زمینه تجربه می‌کنند.

راه درمان اختلال یادگیری در بزرگسالان چیست؟
این اختلال می‌تواند باعث مشکلاتی در پردازش اطلاعات در حافظه موقت و برقراری ارتباط شود.

۲. مشکلات ریاضی

یکی دیگر از نشانه‌های اختلال یادگیری در بزرگسالان، اختلال در مهارت‌های ریاضی است که به آن دیسکالکلیا هم گفته می‌شود. در این شرایط فرد برای انجام مهارت‌های ریاضی با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود. علائم اختلالات یادگیری در ریاضی ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • درک حقایق و مفاهیم پایه ریاضی
  • شناسایی علائم پایه ریاضی (مانند علائم مثبت و منفی) و استفاده صحیح از آنها
  • خواندن و تفسیر نمودارها
  • کاربرد مفاهیم ریاضی در زندگی واقعی
  • سنجش آگاهی فضایی

۳. مشکلات حافظه کوتاه مدت

برخی از افراد که با اختلال یادگیری در بزرگسالی تشخیص داده می‌شوند، ممکن است در به خاطر سپردن حوادث و اتفاقات روزمره مشکل داشته باشند. معمولا در اکثر این افراد حافظه کوتاه‌مدتشان مشکل دارند و آنها برای به خاطر سپردن اتفاقات اخیر با چالش مواجه هستند.

۴. مشکلات سازماندهی

از دیگر نشانه‌های اختلال یادگیری در بزرگسالی، مشکلاتی است که این افراد در سازماندهی محیط اطرافشان و کارها و فعالیت‌های روزمره خود دارند. معمولا آنها برای مرتب کردن اشیا یا برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی ذهن خود با مشکل مواجه‌اند و نمی‌توانند به درستی برنامه‌ریزی کنند.

علائم اختلال یادگیری داری و در شغلت دچار مشکل شدی؟

برای بررسی علائم اقدام کن.

۵. مشکلات تمرکز

اختلال یادگیری در بزرگسالی ممکن است دیگر جنبه‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. تمرکز و توجه یکی از آنهاست که می‌تواند به بیش فعالی یا کمبود توجه منجر شود. اختلال کمبود توجه بیش فعالی یک اختلال عصبی رشدی است که ممکن است بر توانایی فرد در یادگیری مهارت‌های جدید تأثیر بگذارد.

علت اختلال یادگیری در بزرگسالان

کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث اختلالات یادگیری می‌شود. برخی از احتمالات عبارت‌اند از:

علتتوضیحات
وراثتاختلالات یادگیری در بزرگسالان اغلب در خانواده‌ها وجود دارد، بنابراین بسیاری از افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری، والدین یا سایر اقوام با مشکلات مشابه دارند. در نتیجه می‌توان تا حدودی اختلال یادگیری در بزرگسالان را ارثی در نظر گرفت.
مشکلات در دوران بارداری و زایماناختلالات یادگیری در بزرگسالی ممکن است به دلیل بیماری یا آسیب در حین یا قبل از تولد ایجاد شود. همچنین ممکن است ناشی از وزن کم هنگام تولد، کمبود اکسیژن، مصرف مواد مخدر و الکل در دوران بارداری و زایمان زودرس یا طولانی‌مدت باشد.
حوادث پس از تولدصدمات به سر، محرومیت از تغذیه و قرار گرفتن در معرض مواد سمی می‌تواند به ایجاد ناتوانی‌های یادگیری در بزرگسالی کمک کند؛ بنابراین گاهی اوقات این اختلالات یادگیری اکتسابی بوده و بر اساس شرایط محیطی ایجاد می‌شوند. با این حال، LD ناشی از ضعف اقتصادی یا تفاوت‌های فرهنگی نیست و نمی‌توان آن را به این فاکتورها نسبت داد.
علت اختلال یادگیری در بزرگسالان

تشخیص اختلال یادگیری در بزرگسالان

بزرگ‌ترین مشکل در خصوص اختلال یادگیری در بزرگسالان تشخیص آن است. اغلب این اختلالات در دوران کودکی ایجاد می‌شوند و تا بزرگسالی ناشناخته باقی می‌مانند. در نتیجه می‌توانند در این دوره چالش‌برانگیزتر و پیچیده‌تر شوند.

یک اختلال یادگیری خاص از طریق بررسی بالینی تاریخچه رشدی فرد، تاریخچه پزشکی، آموزشی و خانوادگی فرد، گزارش‌های نمرات آزمون و مشاهدات معلم و پاسخ به مداخلات تحصیلی تشخیص داده می‌شود ارزیاب باید مجوز ارزیابی LD را داشته باشد. به طور معمول، ارزیابی LD توسط روان‌شناسان، روانپزشکان، روان‌شناسان اعصاب، مشاوران روان‌شناسی دارای مجوز، یا روان‌شناسان مدرسه انجام می‌شود.

در یک ارزیابی گسترده و جامع برای تشخیص اختلال یادگیری، یک متخصص بهداشتی آموزش‌دیده با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف، فرایند ارزیابی و تشخیص را انجام می‌دهد. او معمولا مواردی مانند زمان شروع علائم، مدت زمانی که طول کشیده‌اند، میزان تاثیری که این علائم بر زندگی و فعالیت‌های روزانه فرد داشته است و مواردی از این دست را بررسی کرده تا بتواند اختلال یادگیری را تشخیص دهد. اگر مشکلات یادگیری حداقل به مدت ۶ ماه ادامه داشته باشد، معمولا برای فرد موردنظر اختلال یادگیری تشخیص داده خواهد شد.

درمان اختلال یادگیری در بزرگسالان

درست است که افراد نمی‌توانند به‌خودی‌خود بر ناتوانی‌های یادگیری غلبه کنند، اما می‌توانند یاد بگیرند که چطور بر این اختلال و مشکلات مربوط به آن غلبه کنند. اینجاست که نقش آموزش‌های تخصصی و حمایتی آشکار می‌شود. می‌توان از طریق یک سری آموزش‌های راهبردی برای غلبه بر چالش‌های مرتبط با ناتوانی‌های یادگیری، زندگی یک نفر را کاملا تغییر داد.

متن انگلیسی:
All types of learning disorders can be managed with professional help
ترجمه متن:
تمامی انواع اختلالات یادگیری را می‌توان با کمک‌های تخصصی مدیریت کرد.

psychcentral

از علائم اختلال یادگیری خسته شدی و دنبال درمانی؟ برای درمان مناسب کلیک کن.

۱. آموزش های تخصصی

در اولین قدم برای درمان اختلالات یادگیری در بزرگسالان از آموزش‌های تخصصی کمک گرفته می‌شود. این آموزش‌ها در دسته‌بندی مختلف ارائه می‌شوند و شامل تقویت مهارت‌های نوشتن و خواندن، استراتژی‌های تخصصی برای یادگیری ریاضیات و مواردی از این دست هستند. کاردرمانی یا گفتاردرمانی هم می‌تواند به این افراد کمک کند. بخش عمده کار در این مرحله به عهده معلمان متخصصی است که می‌توانند به صورت ویژه با افرادی که اختلال یادگیری دارند کار کنند.

۲. مشاوره روان‌ شناختی

مشاوره روان‌شناختی را می‌توان به عنوان یک درمان مکمل و بسیار موثر برای بزرگسالان مبتلا به LD در نظر گرفت. اکثر افرادی که با این اختلال مواجه هستند از نظر روحی و سطح اعتمادبه‌نفس هم مشکل دارند و مشاور روان‌شناختی می‌تواند به آنها برای درک موقعیت و بهبود مهارت‌های ارتباطی کمک زیادی کند. روان درمانی می‌تواند به افراد مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری کمک کند تا با مسائل عاطفی برخورد کنند و مهارت‌های مقابله‌ای را توسعه دهند.

۳. استفاده از تکنولوژی

ما در عصر تکنولوژی به سر می‌بریم و این یعنی می‌توان انتظار داشت که فناوری‌ها در زمینه‌های یادگیری هم بسیار کمک‌کننده باشند. در خصوص اختلال یادگیری در بزرگسالان، تکنولوژی‌های کمکی یا Assistive technology (AT) به بزرگسالان مبتلا به LD در خانه، مدرسه و محل کار کمک می‌کند. می‌توان به این برنامه‌های آموزشی کمکی از طریق ابزارهای مختلف مانند ابزارهای Life App Finder دسترسی یافت.

راه‌ درمان اختلال یادگیری در بزرگسالان چند نوع است؟
امروزه با کمک تکنولوژی‌های موجود می‌توان اختلال یادگیری بزرگسالان را درمان کرد.

۴. استفاده از استراتژی های یادگیری

برای کمک به بهبود مهارت‌های یادگیری در بزرگسالان می‌توان از یک سری استراتژی‌های خاص یادگیری هم کمک گرفت. استراتژی‌ها و آموزش‌هایی که ممکن است به بزرگسالان مبتلا به LD کمک کند شامل خواندن با صدای بلند، استفاده از متون صوتی، کدگذاری رنگی برای سازمان‌ها، استفاده از سازمان‌دهنده‌های گرافیکی (نمودار و گراف‌ها)، داشتن فرصت‌هایی برای بیان مجدد اطلاعات به زبان خود، و آموزش یک‌به‌یک در مدرسه یا آموزش شغلی می‌شود.

۵. درمان دارویی

در برخی موارد ممکن است بنا به تشخیص درمانگر، در کنار سایر استراتژی‌های مورد استفاده برای درمان اختلال یادگیری در بزرگسالان به درمان دارویی هم نیاز باشد. برای مثال محرک‌های روانی مانند متیل فنیدات و دگزامفتامین که با موفقیت در درمان ADHD استفاده شده‌اند، ممکن است بتوانند در مدیریت مشکلات رفتاری در افراد دارای ناتوانی یادگیری هم موثر باشند.

انواع اختلالات یادگیری در بزرگسالان

DSM-5 چهار دسته اصلی از اختلال یادگیری در بزرگسالان را در یک گروه‌بندی مشخص قرار داده که آنها شامل انواع اختلالات زیر می‌شوند:

  • اختلالات خواندن
  • اختلالات نوشتن
  • اختلال ریاضیات
  • اختلال یادگیری که به طور دیگری مشخص نشده است.
  • دیسپراکسی یا اختلال هماهنگی رشدی
  • اختلال حرکتی کلیشه‌ای
  • اختلالات ادراکی که بر شنوایی و بینایی تأثیر می‌گذارد.
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)

عوارض اختلال یادگیری در بزرگسالان

در کنار مشکلاتی که مستقیماً به اختلال یادگیری در بزرگسالان مربوط می‌شود، یک سری عوارض دیگر هم می‌تواند در افراد مبتلا به LD مشکل‌ساز شود که مهم‌ترین آن افسردگی و انزوای اجتماعی است. عدم موفقیت در محیط تحصیلی و شغلی، نداشتن روابط پایدار و استرس و اضطراب می‌تواند از عوارض این اختلال در بزرگسالان باشد. اکثر این افراد در برقراری ارتباطات اجتماعی مشکل دارند و نمی‌توانند با دیگران ارتباط مثبت و موثری داشته باشند.

امکان پیشگیری از اختلال یادگیری در بزرگسالان وجود دارد؟
اختلال یادگیری در بزرگسالان یک اختلال عصبی است که در یادگیری مهارت‌های جدید مشکل ایجاد می‌کند.

راه های پیشگیری از اختلال یادگیری در بزرگسالان

از آن جایی که دقیقا دلیل بروز این اختلالات مشخص نیست، نمی‌توان از ایجاد این اختلالات به صورت کامل پیشگیری کرد. با این حال تشخیص به موقع و کمک گرفتن از استراتژی‌های مختلف می‌تواند با کنترل علائم، از شدت‌گرفتن آنها جلوگیری کرده و مانع این شود که این اختلال زندگی آینده فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اختلالات یادگیری در بزرگسالی، اختلالات مختلفی هستند که بر استفاده، درک، سازماندهی و حفظ اطلاعات کلامی و غیرکلامی افراد بزرگسال تأثیر می‌گذارند. این اختلالات عصبی رشدی می‌تواند منجر به مشکلاتی در درک و پردازش داده‌های کلامی و غیرکلامی شود. این اختلالات می‌توانند کارهایی مانند گوش دادن، تفکر، صحبت کردن، خواندن یا نوشتن، املا یا محاسبات ریاضی را برای یک فرد دشوار کند.

مهم‌ترین چیزی که باید در خصوص اختلال یادگیری در بزرگسالان به آن توجه کرد این است که در این تعریف، مشکلات یادگیری ناشی از ناتوانی‌های ذهنی، اختلالات عاطفی، یا آسیب‌های محیطی، فرهنگی و اقتصادی لحاظ نشده است؛ بنابراین این اختلالات را می‌توان از طریق یک سری آموزش‌های تخصصی و دوره‌های مشاوره با دکتر روانشناس یا روانپزشک، با کمک استراتژی‌های یادگیری بهبود بخشید و مدیریت کرد. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است و می تواند در روند درمانی کمک‌کننده باشد استفاده از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره روانشناسی آنلاین و ویزیت آنلاین روانپزشک است که زمان دریافت پاسخ را به‌حداقل می‌رساند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر معمولا مشکلات و استرس‌های محیطی نمی‌توانند دلیل بروز اختلالات یادگیری باشند؛ اما ممکن است به همراه این اختلالات دیده شوند.

طول درمان بسته به زمان تشخیص، نوع اختلال، شرایط هر فرد و نوع درمان های اتخاذ شده برای او دارد.

بله در بسیاری از موارد در صورت عدم تشخیص و درمان این اختلال، فرد دچار افسردگی و انزوای اجتماعی می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن