ال آرژنین چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص ال-آرژنین یکی از مکمل‌های ورزشی پرکاربرد و پرطرفدار است که تاثیر مثبت و چشمگیری بر عملکرد ورزشی افراد می‌گذارد، باعث بهبود عملکرد ورزشی، افزایش هورمون رشد، بهبود گردش خون، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد عضلانی می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قرص ال ارژنین برای چی خوبه

قرص ال آرژنین یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مکمل‌های ورزشی دو دهه اخیر به شمار می‌آید که به دلیل تاثیر مثبت و چشمگیری که بر عملکرد ورزشی افراد می‌گذارد، به یکی از پرطرفدارترین مکمل‌های قبل از تمرین تبدیل شده است. ال آرژنین آمینواسید ضروری است که نقش مهمی در بهبود گردش خون، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد عضلانی ایفا می‌کند. به همین دلیل، این مکمل به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مکمل‌ها در میان ورزشکاران و بدنسازان تبدیل شده است. قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین آمینواسید ضروری مورد نیاز بدن برای ساخت پروتئین‌ها است که در اکثر منابع غذایی پروتئینی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و غلات کامل موجود است. ال آرژنین ماده اولیه برای تولید نیتریک اکساید است که به گشاد شدن رگ‌ها و افزایش جریان خون کمک می‌کند. به همین دلیل، بیماران قلبی-عروقی و افراد دچار مشکل نعوظ از آن استفاده می‌کنند. به‌علاوه اینکه، این ماده نقش ضروری در سنتز پروتئین‌ها و رشد سلول‌ها دارد و باعث تنظیم سیستم ایمنی بدن می‌شود.

طریقه مصرف ال آرژنین

دوز استاندارد و مشخصی برای این مکمل وجود ندارد و میزان و طریقه مصرف ال آرژنین باید بر اساس هدف از مصرف تعیین شود. برای درمان بیماری‌هایی مانند درد قفسه سینه و فشار خون بالا ، ۲ تا ۶ گرم ال آرژنین در روز به مدت یک ماه توصیه می‌شود. همچنین برای درمان فشار خون بالا نیز دوز ۴ تا ۲۴ گرم در روز به مدت ۲ تا ۲۴ هفته پیشنهاد می‌شود. طریقه مصرف ال آرژنین برای بهبود نعوظ، ۵ گرم در روز است که با مشورت پزشک، می‌توان دوز را افزایش داد.

پره اکلامپسی یکی از عوارض بارداری است که باعث افزایش فشار خون شده و به اندام‌هایی مانند کبد و کلیه آسیب می‌رساند. طریقه مصرف ال آرژنین برای بهبود پره اکلامپسی ۳ تا ۴ گرم در روز به مدت ۱۲ هفته تا زایمان است. برای هدف عضله‌سازی و بدنسازی هم طریقه مصرف حداقل ۳ بار در روز به مقدار ۲ تا ۶ گرم صبح، قبل از ورزش و بعد از ورزش است که باعث افزایش میزان خونرسانی به عضلات و بهبود انرژی و به تاخیر انداختن احساس خستگی می‌شود.

نمی‌دونی ال آرژنین برات مناسبه یا نه؟

همین الان از متخصص وقت مشاوره بگیر.

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین قبل از ورزش است و بهتر است نیم ساعت قبل شروع ورزش باشد. این کار باعث افزایش میزان اکسید نیتریک در بدن شده و به بهبود حجم عضله، بازده ورزشی بیشتر و افزایش استقامت بدنی کمک می‌کند. بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد، صبح‌ها به صورت ناشتا است که باعث افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود. مصرف ال آرژنین قبل از خواب نیز توصیه می‌شود. طی خواب، بدن در حال ترمیم و رشد است و ال آرژنین می‌تواند به افزایش سطح هورمون رشد کمک کند.

موارد مصرف ال آرژنین (قرص ال ارژنین برای چی خوبه؟)

مصرف‌کننده‌های مکمل ال آلرژنین متنوع هستند، از ورزشکاران گرفته تا افرادی که بیماری‌های خاصی مانند فشار خون بالا دارند، همگی می‌توانند از این مکمل استفاده کنند. این دارو به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند. قرص ال آرژنین حتی برای درمان بیماران یا التیام زخم‌ها در بیمارستان‌ها هم به‌کار می‌رود.

متن انگلیسی:
L-arginine can treat several conditions including: Chest pain or pressure (angina). Erectile dysfunction. Heart failure. High blood pressure (hypertension). Migraines
ترجمه متن:
ال-آرژنین می‌تواند بیماری‌های مختلفی مانند درد یا فشار قفسه سینه (آنژین)، اختلال در نعوظ، نارسایی قلبی، فشار خون بالا (فشار خون بالا) و میگرن را درمان کند.

y.clevelandclinic

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای افزایش قد (قرص ال آرژنین برای نوجوانان)

چگونه قد خود را بلند کنیم؟ قرص ال-آرژنین ۱۰۰۰ یکی از انواع مکمل‌های آرژنین است که در هر قرص آن، ۱۰۰۰ میلی‌گرم اسید آمینه ال آرژنین وجود دارد و مصرف آن باعث تحریک هورمون رشد و افزایش قد و رشد استخوانی در نوجوانان می‌شود. ال آرژنین نقش مهمی در بهبود و حفظ توده و عملکرد عضلانی داشته و به تقویت توان جنسی نیز کمک می‌کند.

رشد قد افراد معمولا قبل از بسته شدن صفحات رشد استخوانی صورت می‌گیرد. این فرایند در پسران در بازه سنی ۱۶ تا ۱۸ سال و در دختران در بازه ۱۴ تا ۱۶ سالگی اتفاق می‌افتد. بنابراین، برای استفاده موثر از ال آرژنین به منظور افزایش قد، بهترین زمان مصرف این مکمل در دختران قبل از ۱۲ سالگی و در پسران قبل از ۱۴ سالگی است. در این بازه سنی، صفحات رشد استخوانی هنوز باز هستند و ال آرژنین با افزایش ترشح هورمون رشد و بهبود عملکرد، به رشد قد در نوجوانان کمک می‌کند.

شربت ال آرژنین برای قد

شربت ال-آرژنین، شکل دیگری از مکمل ال آرژنین است که برای افزایش قد در افراد، به ویژه نوجوانان توصیه می‌شود و باعث تحریک هورمون رشد می‌گردد. هورمون رشد برای رشد استخوان‌ها و افزایش قد بسیار ضروری است. ال آرژنین با تحریک ترشح هورمون رشد، زمینه را برای رشد بهتر استخوان‌ها و افزایش قد فراهم می‌سازد. علاوه بر این، ال-آرژنین همچنین با تاثیر بر متابولیسم، هضم و جذب مواد مغذی، از جمله کلسیم و پروتئین، در افزایـش رشد اسـتخوان‌ها نیز موثر عمل می‌کند.

مکانیسم عملکرد ال آرژنین باعث بهبود عملکرد ورزشی میشود.
دوز مصرفی ال آرژنین باید بر اساس سن، جنس و وضعیت فرد تحت نظارت پزشک متخصص تنظیم شود.

قرص ال آرژنین برای زنان

به منظور بهبود عملکرد ورزشی، تحریک ترشح هورمون رشد و کاهش احساس خستگی در طول تمرینات می‌توان از ال آرژنین استفاده کرد. آرژنین با بهبود تعادل نیتروژن در بدن سبب افزایش متابولیسم و تبدیل پروتئین به توده عضلانی می‌شود.

ال آرژنین برای مردان

ال آرژنین با تحریک ترشح هورمون رشد و کاهش احساس خستگی در طول تمرینات، باعث بهبود عملکرد ورزشی در مردان می‌شود. به‌علاوه اینکه مصرف آن با با بهبود تعادل نیتروژن در بدن و افزایش متابولیسم، پروتئین را به توده عضلانی تبدیل می‌کند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای مردان ورزشکاری است که خواهان افزایش توده عضلانی هستند. مصرف این قرص، عملکرد جنسی در مردان را هم بهبود می‌بخشد.

شربت ال ارژنین برای کودک

مصرف ال آرژنین برای کودکان توصیه نمی‌شود، مگر اینکه از لحاظ پزشکی ضرورت داشته باشد و پزشک تجویز کرده باشد. این مسئله اهمیت زیادی دارد، چرا که مصرف بیش از اندازه ال آرژنین باعث بروز عوارض جانبی جدی و خطرناکی شده و حتی ممکن است مرگبار باشد.

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای چیست؟
قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ یوروویتال می‌تواند به افزایش ساخت و رشد عضله در ورزشکاران کمک کند.

قرص ال آرژنین برای لاغری

مصرف مکمل ال آرژنین در واقع تاثیر چندانی بر کاهش وزن و چربی بدن ندارد. تحقیقات نشان می‌دهند که ال آرژنین برای بهبود عملکرد ورزشی و کاهش فشار خون مفید است، اما شواهد محکمی برای تاثیر آن بر کاهش وزن در اختیار نیست. ال آرژنین به‌طور مستقیم باعث سوزاندن چربی‌های انباشته شده در بدن نشده و تاثیری بر افزایش متابولیسم ندارد. برای کاهش وزن و چربی بدن، روش‌های دیگری همچون رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی منظم و سبک زندگی سالم موثرتر و قابل اعتمادتر هستند.

دوز مصرفی ال آرژنین

دوز مصرفی ال آرژنین باید بر اساس سن، جنس و وضعیت فرد تحت نظارت پزشک متخصص تنظیم شود. دوز توصیه شده ال آرژنین برای گروه سنی کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال معمولا ۲-۶ گرم در روز و برای بزرگسالان ۳-۶ گرم در روز است. حداکثر دوز مجاز در روز ۶ گرم است.

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای چیست؟

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ یوروویتال می‌تواند به افزایش ساخت و رشد عضله در ورزشکاران کمک کند. این ماده با بهبود خونرسانی به عضلات، عملکرد و کارایی عضلانی را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث بهبود عملکرد جنسی، به ویژه در مردان می‌شود.

عوارض قرص ال آرژنین

مصرف ال آرژنین در مقادیر مناسب و تحت نظارت پزشک معمولا ایمن است، اما برخی عوارض جانبی احتمالی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند:

  • درد، سوزش، تهوع و اسهال
  • افزایش آنزیم‌های کبدی و آسیب کلیوی در مصرف طولانی‌مدت و مقادیر بالا
  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، قرمزی پوست و تورم
  • خستگی، سردرد، خواب‌آلودگی

متن انگلیسی:
Life-threatening side effects include: Allergic reaction (hives, itching or rash). Difficulty breathing or a tight feeling in your chest. Heart failure. If you experience any side effects, reach out to your healthcare provider or visit your nearest emergency room immediately
ترجمه متن:
عوارض جانبی خطرناک این قرص عبارتند از واکنش آلرژیک (کهیر، خارش یا بثورات پوستی)، دشواری در تنفس یا احساس سنگینی در قفسه سینه و نارسایی قلبی. اگر هرگونه عوارض جانبی تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید یا بلافاصله به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید.

my.clevelandclinic

می‌خوای برای درمان فشار خون از ال آرژنین استفاده کنی؟ قبلش مشاوره بگیر.

عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان

مصرف این مکمل در نوجوانان، عوارضی مانند درد معده، تهوع، اسهال، افزایش فشار خون و ضربان قلب ایجاد می‌کند. بنابراین باید تحت نظارت پزشک مصرف شود.

منع مصرف و موارد احتیاط ال آرژنین

ال آرژنین در برخی افراد با بیماری‌های زمینه‌ای باعث بروز عفونت می‌شود. افراد با بیماری‌های زیر نباید این دارو را مصرف کنند:

  • افرادی که اخیرا حمله قلبی را پشت سر گذاشتند.
  • کمبود متیل ترنسفراز
  • افراد زیر ۱۶ سال و بالای ۶۵ سال
  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی شدید
  • افراد مبتلا به سرطان
  • بیماران قلبی-عروقی
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

مصرف ال آرژنین در بارداری

خانم‌های باردار مجاز به مصرف ال آرژنین نیستند. تنها در صورتی می‌توانند از این مکمل استفاده کنند که پزشک تجویز کرده باشد و مطمئن شوند که مصرف آمینو اسید در بارداری برایشان مناسب است. مصرف این مکمل در بارداری ممکن است عوارض پیش‌بینی نشده‌ای در طول بارداری ایجاد کند.

مصرف ال آرژنین در شیردهی

مصرف ال آرژنین در شیردهی مجاز نیست و در صورت مصرف حتما باید با تشخیص و مشورت پزشک معالج باشد، چرا که ممکن است برای جنین خطراتی ایجاد کند.

تداخلات دارویی ال آرژنین

ازجمله تداخلات دارویی ال آرژنین عبارتند از:

  • داروهای ضد انعقاد
  • داروهای ضد فشار خون
  • داروهای دیابتی
  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
  • داروهای ضد تشنج
قرص ال آرژنین برای زنان و مردان مفید است.
به منظور بهبود عملکرد ورزشی، تحریک ترشح هورمون رشد و کاهش احساس خستگی در طول تمرینات می‌توان از ال آرژنین استفاده کرد.

اطلاعات دارویی ال آرژنین

اشکال دارویی، عوارض و تداخلات دارویی ال آرژنین را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص ال آرژنین کارن ۱۰۰۰ میلی گرممشکلات گوارشیداروهای ضد انعقاد خون
قرص ال آرژنین سیمرغ ۵۰۰ میلی گرمتهوع و استفراغداروهای ضد فشار خون
شربت ال آرژنین پلاس یوروویتالاسهالداروهای دیابتی
قرص جوشان ال آرژنین آریا دارو ۱۰۰۰ میلی گرمافزایش فشار خونداروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
کپسول آرژی گپ ۵۰۰ میلی گرمتنگی نفسداروهای ضد تشنج
کپسول آرژین مکس فورتهافزایش ضربان قلب
اطلاعات دارویی ال آرژنین

قیمت قرص ال آرژنین ۱۰۰۰

قیمت قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ میلی گرم بسته به شرکت تولیدکننده و برند متفاوت است. قیمت قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ میلی گرم رزوایت ۱۰۰ عددی حدود ۲۵۰ هزار تومان است.

مکانیسم عملکرد ال آرژنین

ال آرژنین اسید آمینه نیمه ضروری با مکانیسم عملکرد متنوعی است. یکی از مهم‌ترین نقش‌های این ترکیب، تولید نیتریک اکساید (NO) توسط آنزیم نیتریک اکساید سنتاز (NOS) است. نیتریک اکساید ایفاگر نقش‌های مهمی در فرایندهای فیزیولوژیکی مختلف از جمله گشادشدن عروق خونی، انتقال پیام‌های عصبی و تنظیم سیستم ایمنی است.

علاوه بر این، ال آرژنین در مسیرهای متابولیکی متنوعی مانند سنتز پروتئین، تولید انرژی و دفع ضایعات نیتروژن‌‌دار دخالت دارد. همچنین این ترکیب، محرک ترشح هورمون‌هایی همچون هورمون رشد، پرولاکتین و انسولین است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قرص ال-آرژنین یکی از مکمل‌های ورزشی پرکاربرد و پرطرفدار است که تاثیر مثبت و چشمگیری بر عملکرد ورزشی افراد می‌گذارد، باعث بهبود عملکرد ورزشی، افزایش هورمون رشد، بهبود گردش خون، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد عضلانی می‌شود.

هرچند این مکمل مزایای زیادی دارد، اما مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود و حتما باید با تجویز و تشخیص پزشک باشد. مصرف این مکمل برای بیشتر بزرگسالان مانعی ندارد، اما کودکان زیر ۲ سال، خانم‌های باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نباید این دارو را مصرف کنند یا حتما با مشورت پزشک استفاده نمایند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان عمومی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین عمومی و مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مزایای شربت ال آرژنین پلاس کیندر عبارتند از: تقویت سیستم ایمنی، افزایش تولید گلبول‌های سفید و بهبود دفاع بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، بهبود گردش خون با گشاد کردن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون، کاهش فشار خون و بهبود رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌ها، تقویت سیستم ایمنی و ارتقای سلامت عمومی بدن.

ال-آرژنین برای افراد در همه سنین مفید است. کودکان و نوجوانان به این ترکیب برای رشد و تکامل نیاز بیشتری دارند. بزرگسالان نیز باید ال-آرژنین را برای حفظ سلامت قلب و عروق و ایمنی بدن مصرف کنند. در سالمندان نیز این اسید آمینه برای بهبود عملکرد قلب، عروق و سیستم ایمنی اهمیت دارد.

قیمت هر بسته قرص ال آرژنین جالینوس ۱۰۰ عددی بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

بهترین زمان مصرف ال آرژنین، نیم تا یک ساعت قبل خواب، یا نیم ساعت قبل تمرینات ورزشی است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن