افزایش عزت نفس و راهکارهای آن؛ همه چیز در مورد عزت نفس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عزت نفس یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری شما در زندگی است. عزت نفس پایین علائمی دارد که برای تشخیص به شما و روانشناس کمک می‌کند. افزایش اعتماد به نفس با کمک روانشناس ممکن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
improve Self Esteem

همه ما در زندگی لحظاتی را داشتیم که برای مدت کوتاهی اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهیم. در این حالت احساس خوبی نسبت به خودمان و زندگی نداریم. این امری طبیعی است و معمولاً بعد از مدتی رفع می‌شود اما وقتی عزت نفس پایین طولانی‌مدت شود، می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت روانی و زندگی روزمره ما داشته باشد. اگر فکر می‌کنید که ارزش کافی ندارید یا هر تفکر منفی در مورد ارزش وجودی خود دارید، بهتر است برای پیدا کردن یک راه چاره برای افزایش عزت نفس به روانشناس مراجعه کنید. دکتر روانشناس با تکنیک‌های مختلف به شما آموزش خواهد داد که ارزش درونی خود را ببینید و آن را پرورش دهید.

در ادامه در مورد عزت نفس و راهکارهای افزایش عزت نفس با شما صحبت می‌کنیم، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس به معنای شیوه ارزش‌گذاری و درک ما از خودمان است. به بیان دیگر عزت نفس بر اساس عقاید و باورهای ما در مورد خودمان است که تغییر این باورها گاهی دشوار است. برخی افراد عزت نفس را صدای درونی خود می‌دانند، صدایی که به شما می‌گوید آیا برای انجام کاری یا دستیابی به چیزی به‌قدر کافی خوب هستید یا خیر.

وقتی عزت نفس خوبی داشته باشیم، به سمت اینکه تصورات خوب و احساسات مثبتی نسبت به خود و به‌طورکلی به زندگی پیدا کنیم پیش می‌رویم. این باعث می‌شود بهتر بتوانیم با فراز و نشیب‌های زندگی کنار بیاییم.

از سوی دیگر وقتی عزت نفس ما پایین است، تمایل داریم خود و زندگی خود را با دیدی منفی‌تر و انتقادی‌تر ببینیم. همچنین احساس می‌کنیم برای پذیرش چالش‌هایی که در زندگی با آنها مواجه می‌شویم توانایی کمتری داریم.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

چرا عزت نفس مهم است؟

شاید با خود بگویید که عزت نفس چندان اهمیتی ندارد و داشتن و نداشتن آن فرق زیادی برای شما ندارد. اما این اشتباه را نکنید. عزت نفس بسیار با ارزش و مهم است زیرا در کنار دادن احساس خود به شما در زندگی، نقش مهمی هم در تعیین مسیر زندگی شما دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که روزانه با آن سر و کار دارید چیست؟ درست است! تصمیم‌گیری! روزانه تعداد زیادی تصمیم می‌گیرید و مسیر زندگی خود را مشخص می‌کنید. اگر تصمیمات شما فرق داشته‌باشند، روز شما هم فرق می‌کند. شما هستید که تعیین می‌کنید امروز خود را چگونه شروع کنید و در جواب رفتارهای دیگران و اتفاقاتی که می‌افتند چه واکنشی نشان دهید. همه‌ی این اتفاقات در گرو تصمیمی است که شما می‌گیرید.
چه چیزی در تصمیم‌گیری شما نقش مهمی دارد؟ عزت نفس! به نقل از verywellmind، فردی که عزت نفس پایینی دارد نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد. معمولا تصمیماتی می‌گیرد که به ضرر خودش تمام می‌شود. اما کسی که اعتماد به نفس و عزت نفس متناسبی دارد، می‌تواند موفق‌تر در تصمیم‌گیری عمل کند. اینجاست که اهمیت بالابردن عزت نفس را درک می‌کنیم و برای بهبود آن تلاش می‌کنیم.

فرق بین عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

احتمالا به خود می‌گویید که هر کسی که عزت نفس بالایی دارد، اعتماد به نفس او نیز بالاست و برعکس. این جمله اشتباه است. هرچند ممکن است کسی باشد که هر دو را در حد معقول داشته‌باشد،‌ اما لزوما هر کسی که اعتماد به نفس بالایی دارد، عزت نفس بالایی ندارد. این دو مفهوم با هم فرق دارند و بسیاری از ما را به اشتباه می‌اندازند.
عزت نفس تصویری است که شما از خودتان دارید. شما بر اساس عزت نفسی که نسبت به خود دارید تعیین می‌کنید که چقدر خود را دوست دارید و با خودتان مهربان هستید. ارزش‌گذاری و ارزیابی شما از خودتان، عزت نفس شما را تعیین می‌کند. اگر شما خود را ارزشمند می‌دانید، البته نه تنها در حرف و در ذهن خود هم اینچنین می‌اندیشید، پس عزت نفس بالایی دارید. عزت نفس معمولا در سنین پایین تعیین می‌شود و بهتر است بدانید که اگر پدر و مادر هستید، از همین حالا در حال اثرگذاری بر زندگی آینده‌ی فرزندان خود با تاثیر بر روی عزت نفس آنها هستید.
اعتماد به نفس با عزت نفس فرق دارد. اعتماد به نفس نشان‌دهنده‌ی اعتمادی است که شما به توانایی‌های خود دارید. اگر شما در رشته و یا مهارتی تخصص داشته‌باشید، به خود اعتماد دارید که می‌توانید آن کار را انجام دهید. این که عزت نفس دارید یا نه، کاملا با اعتماد به نفس متفاوت است. هنگامی که شما اعتماد به نفس دارید، باور دارید که در آن زمینه کارآمد هستید و در واقع کاربلد هستید. پس برای انجام آن با اعتماد به نفس اقدام می‌کنید.

چقدر می‌خواهی برای افزایش عزت نفس هزینه کنی؟

از بهترین کلینیک‌ها قیمت بگیر 

علائم و نشانه های عزت نفس پایین

عزت نفس پایین می‌تواند بر افکار، احساسات و الگوهای رفتاری افراد اثر بگذارد. این علائم می‌تواند گاهی آشکارتر و گاهی ضعیف‌تر باشد. علائم رایج عزت نفس پایین شامل موارد زیر هستند:

۱. اعتماد به نفس پایین

افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند، عزت نفس پایینی دارند و برعکس. اعتماد به خود و توانایی‌های خود به شما این امکان را می‌دهد که بدانید برای مدیریت موقعیت‌های مختلف می‌توانید به خود متکی باشید.

عزت نفس پایین می‌تواند در کاهش اعتمادبه‌نفس نقش داشته باشد. اعتمادبه‌نفس پایین نیز می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن عزت نفس پایین می‌شود. پیداکردن راه‌هایی برای به‌دست‌آوردن اعتمادبه‌نفس و افزایش توانایی‌های خود می‌تواند مفید باشد. کسب و تمرین مهارت‌های جدید یکی از تاکتیک‌هایی است که ممکن است به کمک آن سعی کنید اعتمادبه‌نفس و عزت نفس خود را افزایش دهید.

۲. از دست دادن کنترل

بیشتر افرادی که عزت نفس پایینی دارند احساس می‌کنند که کنترل چندانی بر زندگی خود و آنچه برای آنها اتفاق می‌افتد ندارند. این مسئله به این دلیل است که آنها فکر می‌کنند توانایی کمی برای تغییر خود یا شرایط زندگی دارند.

علاوه بر این تحقیقات نشان‌داده‌اند در شرایطی که واقعاً افراد کنترل کمی بر اتفاقات دارند، داشتن عزت نفس بالاتر می‌تواند به کاهش برخی از آثار منفی نداشتن کنترل کمک کند که در نهایت برای سلامت روان مفید است.

اگر احساس می‌کنید بر زندگی یا موقعیت خود، کنترلی ندارید، یافتن راه‌هایی برای افزایش عزت نفس ممکن است برای رفاه شما مفید باشد.

۳. مقایسه اجتماعی منفی

مقایسه اجتماعی گاهی اوقات می‌تواند عملکرد مثبتی داشته‌باشد و احساس فرد نسبت به خودش را تقویت کند. بااین‌حال، مقایسه خود با دیگران نیز می‌تواند در آسیب رساندن به عزت نفس نقش داشته‌باشد. افراد با عزت نفس پایین ممکن است بیشتر خود را با افرادی که فکر می‌کنند بهتر از خودشان هستند مقایسه کنند. این نوع از مقایسه اجتماعی همیشه بد نیست. گاهی اوقات این مقایسه‌ها می‌تواند منبع اطلاعات و الهام‌بخشی برای بهبود خود باشد. بااین‌وجود، هنگامی که افراد احساس ناامیدی می‌کنند، می‌تواند منجر به کاهش عزت نفس شود.

رسانه‌های اجتماعی نیز ممکن است در این‌گونه مقایسه‌ها نقش داشته‌باشند. اگر غالباً خود را با افراد موجود در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام مقایسه کنید، عزت نفس شما ممکن است ضربه بخورد.

عزت نفس پایین چه علائمی دارد؟
افرادی که عزت نفس پلیینی دارند دائما خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و افکار منفی در مورد خودشان دارند.

۴. مشکل در بیان درخواست ها

وقتی شخصی اعتمادبه‌نفس پایینی دارد، ممکن است برای درخواست آنچه نیاز دارد دچار مشکل شود. ازآنجاکه عزت نفس این افراد پایین است، ممکن است احساس کنند که شایسته کمک دیگران نیستند. آنها همچنین ممکن است از نیاز به کمک و حمایت دیگران احساس خجالت یا بی‌کفایتی کنند. ازآنجاکه این افراد خواسته‌های خود را در اولویت قرار نمی‌دهند، در زمان نیاز، به تلاش برای اثبات خود می‌پردازند.

۵. نگرانی و شک به خود

حتی پس از تصمیم‌گیری‌ها، افرادی که عزت نفس پایین دارند اغلب نگران این هستند که انتخاب اشتباهی کرده‌اند. آنها به نظرات خود شک دارند و اغلب ممکن است به‌جای پایبندی به انتخاب‌های خود، به‌خاطر نظرات دیگران از آن چشم‌پوشی کنند.

۶. عدم پذیرش بازخوردهای مثبت

عزت نفس پایین به طور مستقیم با ناتوانی در پذیرش یا استفاده از تعریف و تمجیدهای اطرافیان مرتبط است. در این حالت تعریفاتی که دیگران می‌کنند با باورهای فرد از خود همخوانی ندارد و حتی ممکن است آن را از گستاخی و پررویی اطرافیان بدانند.

۷. منفی نگری نسبت به خود

یکی دیگر از علائم عزت نفس پایین این است که افراد به‌جای نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت، روی معایب خود تمرکز می‌کنند. این افراد همیشه چیزهای منفی برای گفتن در مورد خود دارند، خود را سرزنش می‌کنند و همیشه از خود ایراد می‌گیرند.

عزت نفس پایین علائمی دارد.
برای تشخیص اینکه عزت نفس پایینی دارید، می‌توانید از علائم کمک بگیرید.

۸. ترس از شکست

ازآنجایی‌که این افراد به توانایی‌های خود شک دارند، ممکن است با ترس از شکست و عدم موفقیت روبرو شوند. یعنی از چالش‌های جدید اجتناب می‌کنند و بدون اینکه واقعاً برای رسیدن به چیزی تلاش کنند تسلیم می‌شوند.

۹. تلاش برای جلب رضایت دیگران

خوشایند مردم بودن نیز از علائم رایج عزت نفس پایین است. افرادی که احساس خوبی نسبت به خود ندارند برای به‌دست‌آوردن اعتبار ممکن است فراتر از آنچه باید عمل کنند تا مطمئن شوند دیگران راحت و خوشحال هستند. نادیده‌گرفتن نیازهای خود، بله گفتن به کارهایی که میلی به انجام آن ندارند و داشتن احساس گناه در مورد نه گفتن به دیگران از جمله رفتارهایی است که این افراد از خود نشان می‌دهند.

چه عواملی باعث کاهش عزت نفس می شود؟

عزت نفس پایین اغلب از دوران کودکی شروع می‌شود. معلمان، دوستان، خواهران و برادران، والدین و حتی رسانه‌های ما پیام‌های مثبت و منفی درباره خودمان برای ما ارسال می‌کنند. به دلایلی پیام‌های منفی در ذهن شما ماندگار می‌شوند.

عواملی که بر عزت نفس ما تأثیر می‌گذارند برای هر فردی متفاوت است. ممکن است عزت نفس شما به طور ناگهانی تغییر کند، یا ممکن است برای مدتی عزت نفس پایینی داشته باشید. تجربه‌های تلخ و استرس‌زا در زندگی اغلب می‌توانند عاملی برای کاهش عزت نفس باشند؛ از جمله:

  • مورد آزار و اذیت قرارگرفتن
  • مورد تعصبات بیجا و غلط، تبعیض یا انگ زدن قرارگرفتن
  • ازدست‌دادن شغل یا مشکل در یافتن شغل
  • مشکلات در محل کار یا تحصیل
  • استرس مداوم
  • مشکلات سلامت جسمی
  • مشکلات سلامت روحی روانی
  • داشتن مشکل در رابطه، مانند جدایی و طلاق
  • مشکلات مالی یا تأمین مسکن
  • نگرانی بیش از حد در مورد ظاهر خود

ممکن است شما برخی از این موارد را تجربه کرده باشید و همچنین با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده باشید که در اینجا به آن اشاره نشده است. علاوه بر این ممکن است یک دلیل واحد و خاص برای کاهش عزت نفس وجود نداشته باشد و عوامل متعددی در آن نقش داشته باشند.

عزت نفس پایین عموما ریشه در تجارب کودکی دارد و در اثر دریافت پیام‌های منفی در مورد خود از سمت خانواده، دوستان، مدرسه و غیره ایجاد می‌شود.

اثرات و عوارض کمبود عزت نفس

داشتن عزت نفس پایین می‌تواند پیامدهای مخربی به همراه داشته باشد. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اضطراب، استرس، تنهایی و انزوا و افزایش احتمال افسردگی.
  • باعث ایجاد مشکل در دوستی‌ها و روابط عاشقانه می‌شود.
  • به‌طورجدی عملکرد شغلی و یا تحصیلی را دچار اختلال می‌کند.
  • منجر به افزایش احتمال گرایش به سوءمصرف مواد مخدر و الکل می‌شود.

بدتر از همه این اثرات و عوارض خود تصور منفی و بد فرد از خودش را به‌مرور بیشتر و بیشتر کرده و عزت نفس او را کمتر و کمتر می‌کند.

عزت نفس پایین در کودکان چطور است؟
کودکان اگر عزت نفس پایینی داشته‌باشند، علائمی دارد که باید پدر و مادر به آنها توجه کنند.

عزت نفس کودکان

تجربیات کودک عزت نفس او را شکل می‌دهد. برای ایجاد عزت نفس مثبت باید با کودک بامحبت، احترام و مهربانی رفتار شود. اگر با کودکی بدرفتار شود، بیش از حد مورد آزار و اذیت قرار گیرد، یا احساس کند نسبت به سایر افراد ارزش کمتری دارد، عزت نفس آن کودک می‌تواند آسیب‌های طولانی‌مدتی را متحمل شود.

کودکان به نحوه درک دیگران از آنها، به‌ویژه در دوران نوجوانی اهمیت زیادی می‌دهند.

راهکارهای تقویت و افزایش عزت نفس کودک یا فرزند

وقتی آنها کار خوب انجام می‌دهند نیز آنها را تحسین کنید. نه اینکه فقط زمانی که بچه‌ها کار اشتباهی انجام می‌دهند به آنها واکنش نشان ندهید. نظر آنها را جویا شوید. آنها می‌خواهند در تصمیم‌گیری‌های مهم احساس کنند که چیزی برای گفتن دارند. اجازه دهید در چیزهای مثبتی که به آنها علاقه دارد مشارکت کنند. بگذارید آنها در مواردی که به آنها علاقه دارند متخصص شوند.

دختران اغلب عزت نفس پایین‌تری نسبت به پسران دارند، بنابراین ممکن است برای والدین مهم باشد که در سال‌های رشد خود توجه بیشتری به آنها داشته باشند تا منجر به افزایش عزت نفس آنها شوند.

عزت نفس در کودکان چیست؟
برای افزایش عزت نفس در کودکان آنها را تحسین کنید و نظر آنها را در مورد تصمیماتتان جویا شوید، اجازه دهید کودک فکر کنید که نظرش مهم است.

تست عزت نفس

تست‌های زیادی برای تعیین سطح عزت نفس کودک استفاده می‌شود. این آزمایش‌ها می‌توانند بینشی در مورد اعمال کودک ارائه دهند و به یک متخصص در درمان مشکلات کمک کنند.

والدین و مربیان می‌توانند به شاخص‌های زیر از عزت نفس پایین در کودکان توجه کنند:

  • بی‌میلی به امتحان چیزهای جدید
  • سرزنش دیگران برای شکست
  • تقلب کردن
  • خشم و ناامیدی
  • بی‌میلی به پذیرش ستایش
  • تمایل به جبران بیش از حد اشتباهات
  • اقدام به مصرف یا امتحان کردن مواد مخدر

در بزرگسالان نیز، علائم زیر ممکن است نشان‌دهنده عزت نفس پایین باشد:

  • وسواس فکری منفی
  • کمبود انگیزه
  • عدم پذیرش اعتبار برای موفقیت

علاوه بر این موارد در بستر اینترنت تعداد بسیار زیادی از انواع مختلف تست‌ها برای سنجش عزت نفس وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

چگونه عزت نفس مناسبی داشته باشیم؟

برای تقویت عزت نفس خود، باید باورهای منفی خود را شناسایی کنید، سپس آنها را به چالش بکشید. ممکن است به خودتان بگویید که برای مثال برای یک شغل جدید بیش از حد نابلد و ناکارآمد هستید، یا اینکه هیچ‌کس به شما اهمیت نمی‌دهد. شروع به یادداشت این افکار منفی کنید و آنها را روی یک کاغذ یا در دفتر خاطرات بنویسید. از خود بپرسید چه زمانی برای اولین‌بار شروع به فکرکردن به این افکار کردید.

در مرحله بعد، شروع به نوشتن شواهدی کنید که این باورهای منفی را به چالش می‌کشد، مانند من واقعاً در حل جدول کلمات متقاطع رمزآلود مهارت دارم. چیزهای مثبت دیگری را در مورد خود بنویسید، مانند من متفکر هستم یا من یک آشپز عالی هستم یا من کسی هستم که دیگران به او اعتماد دارند. همچنین چیزهای خوبی را که دیگران درباره شما می‌گویند بنویسید.

سعی کنید حداقل ۵ چیز مثبت را در لیست خود داشته باشید و مرتباً به آن اضافه کنید. سپس لیست خود را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید مدام به خود یادآوری کنید که خوب هستید.

ممکن است در حال حاضر به دلیل اتفاقاتی که در زمان بزرگ‌شدن شما رخ‌داده اعتمادبه‌نفس پایینی داشته باشید، اما ما می‌توانیم در هر سنی رشد کرده و راه‌های جدیدی برای دیدن خود ایجاد کنیم.

افزایش عزت نفس چگونه است؟
راهکارهای زیادی برای افزایش عزت نفس وجود دارد که هر کسی با تمرین می‌تواند به آن دست پیدا کند.

چگونه عزت نفس را افزایش دهیم؟

عزت نفس پایین می‌تواند تأثیرات منفی زیادی در آینده شغلی یا عاطفی شما داشته باشد و برای رفع آن بهتر است از همین الان اقدام کنید. راه‌های زیادی برای افزایش عزت نفس حتی در بزرگسالی وجود دارد که در ادامه آنها را با هم مرور می‌کنیم.

۱. شناسایی باورها و عقاید منفی نسبت به خود و به چالش کشیدن آنها

اولین قدم و یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای بهبود و افزایش عزت نفس شناسایی عقاید منفی در مورد خود و تلاش برای رفع آنهاست.

۲. شناسایی ویژگی های مثبت خود

ایده خوبی است که چیزهای مثبتی را در مورد خود بنویسید، مانند خوب بودن در یک ورزش یا چیزهای خوبی که مردم درباره شما گفته‌اند. وقتی شروع به احساس ضعف کردید، به این چیزها نگاه کنید و به خود یادآوری کنید که چیزهای خوبی در شما وجود دارد.

۳. ساختن روابط مثبت و دوری از روابط منفی

اگر افرادی هستند که باعث می‌شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، سعی کنید از آنها دوری کنید.

۴. به خودتان استراحت بدهید.

لازم نیست هر ساعت از روز کامل باشید. حتی لازم نیست همیشه احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

عزت نفس از موقعیتی به موقعیت دیگر، از روزبه‌روز و ساعت‌به‌ساعت متفاوت است. برخی از افراد با دوستان و همکاران احساس آرامش و مثبتی می‌کنند، اما با غریبه‌ها احساس ناراحتی و خجالت می‌کنند. دیگران ممکن است احساس کنند که در محل کار کاملاً بر خود مسلط هستند اما از نظر اجتماعی (یا برعکس) با مشکل مواجه شوند.

به خود استراحت دهید. همه ما مواقعی داریم که کمی احساس ناراحتی می‌کنیم یا حفظ اعتمادبه‌نفسمان برایمان سخت‌تر است.

نکته اصلی این است که خیلی به خودتان سخت نگیرید. با خودتان مهربان باشید و خیلی انتقاد نکنید.

۵. یادگرفتن نه گفتن

افراد با عزت نفس پایین اغلب احساس می‌کنند که باید به دیگران بله بگویند، حتی زمانی که خودشان واقعاً نمی‌خواهند. مشکل اینجاست که ممکن است شما بیش از حد ممکن رنجیده، عصبانی و افسرده شوید. در بیشتر موارد، نه گفتن باعث ناراحتی نمی‌شود و می‌تواند مفید باشد.

توانایی نه گفتن به عزت نفس ربط دارد.
عزت نفس واقعی به این معناست که وقتی نمی‌خواهید کاری را انجام دهید بتوانید به آن نه بگویید.

۶. بهبود سلامت جسمی

وقتی تناسب‌اندام و سلامتی داریم، داشتن احساس خوب نسبت به خودمان خیلی راحت‌تر است. بااین‌حال، افراد دارای عزت نفس پایین اغلب از خود غفلت می‌کنند، زیرا احساس می‌کنند که لایق مراقبت نیستند.

سعی کنید بیشتر ورزش کنید، خوب غذا بخورید و خواب کافی داشته باشید. همچنین ایده خوبی است که به‌جای کاری که شخص دیگری از شما انتظار دارد، زمانی را برای استراحت و انجام کاری که خودتان می‌خواهید انجام دهید، اختصاص دهید. ممکن است متوجه شوید که تغییرات ساده‌ای مانند این می‌تواند تفاوت بزرگی در دیدگاه کلی شما ایجاد کند.

۷. قدردان چیزهای کوچک بودن

سعی کنید حداقل سه‌کاری را که به‌خوبی انجام دادید در پایان هر روز یادداشت کنید و قدردان آنها باشید.

۸. تمرکز روی چیزهایی که می توانید تغییر دهید

به‌راحتی می‌توانید به همه چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند دل ببندید، اما چیز زیادی به دست نمی‌آورید. اما به‌جای آن می‌توانید سعی کنید انرژی خود را بر شناسایی مواردی که تحت کنترل شما هستند، متمرکز کنید و ببینید در مورد آنها چه کاری می‌توانید انجام دهید. درباره اینکه چگونه می‌توانید چیزهایی را که خارج از کنترل شما هستند بپذیرید، بیشتر تلاش کنید.

۹. داشتن رژیم غذایی سالم

غذاهای سالم بخورید و از غذاهای ناسالم (غذاهای حاوی قند، نمک یا چربی زیاد) اجتناب کنید. یک رژیم غذایی سالم روزانه معمولاً عبارت است از:

  • پنج یا شش وعده سبزیجات و میوه
  • شش وعده غذای غلات کامل مانند نان، پاستا، غلات و برنج
  • دو وعده غذای پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی، پنیر، پنیر دلمه یا ماست.
ورزش در افزایش عزت نفس موثر است.
در خانه ننشینید و دائما فکر کنید! به جای ان بلند شوید!‌ ورزش‌کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم باعث ایجاد حس مثبت و افزایش عزت نفس در شما می‌شود.

ورزش و افزایش عزت نفس

بسیاری از مطالعات ارتباط بین ورزش و عزت نفس بالاتر و همچنین بهبود سلامت روان را نشان داده‌اند.

بی ماندل، نویسنده کتاب معتاد به استرس، می‌گوید: «ورزش باعث ایجاد توانمندی جسمی و ذهنی می‌شود، به‌ویژه وزنه‌برداری که در آن می‌توانید دستاوردها را به‌خوبی بسنجید. ورزش روز شما را حول محور مراقبت از خود سازماندهی می‌کند.» او پیشنهاد می‌کند روزانه یک کار را از لیست بی‌پایان کارهایتان حذف کنید و تنها هدفش آرامش یا انجام یک کار سرگرم‌کننده باشد و ببینید چه حسی دارد. سایر اشکال مراقبت از خود، مانند تغذیه مناسب و خواب کافی نیز تأثیرات مثبتی بر ادراک فرد از خود دارند. ورزش‌هایی مانند یوگا که نوعی مدیتیشن نیز محسوب می‌شوند نیز بسیار کمک‌کننده هستند.

بهترین روش افزایش عزت نفس برای تو چیه؟ همین حالا مشاوره بگیر

کتاب های افزایش عزت نفس

مطالعه برخی کتاب‌ها نیز به تقویت و افزایش عزت نفس کمک می‌کنند. برخی از این کتاب‌ها به شرح زیر هستند:

  1. شش ستون عزت نفس اثر ناتانیل براندن
  2. هدایای نقص؛ آنچه را که فکر می‌کنید باید باشید رها کنید و آنچه هستید را در آغوش بگیرید – برنه براون
  3. وقتی با خود صحبت می‌کنید چه بگویید – شَد هلم‌اِستِتِر
  4. ده روز به عزت نفس – دیوید دی برنز
  5. آنچه با من درست است: راه‌های مثبت برای جشن گرفتن نقاط قوت، ایجاد عزت نفس و دستیابی به پتانسیل‌های خود – کارلین و کارولین درو
  6. غول درون را بیدار کنید: چگونه کنترل فوری سرنوشت ذهنی، عاطفی، فیزیکی و مالی خود را در دست بگیرید! – تونی رابینز
  7. روانشناسی سایبرنتیک جدید – ماکسول مالتز
  8. قدرت ضمیر ناخودآگاه شما – جوزف مورفی
  9. از ذهن خود خارج شوید و وارد زندگی خود شوید: درمان جدید پذیرش و تعهد – استیون سی هیز
  10. روان خود را درمان کنید: برنامه‌ای قدرتمند برای کمک به افزایش عزت نفس، آرام‌کردن منتقد درونی و غلبه بر شرم – بِوِرلی اِنگل

نتیجه گیری راهنمای مراجعه به دکتر

عزت نفس به معنای ارزش درونی است که فرد برای خود قائل می‌شود. به معنای شفاف‌تر احساس اینکه برای انجام کاری به اندازه‌ی کافی خوب هستیم یا نه، میزان عزت نفس ما را نشان می‌دهد. داشتن عزت نفس بالا مساوی است با اعتماد به نفس خوب و این یعنی داشتن حس خوب به زندگی و احساس شادی درونی و نزدیک‌شدن به موفقیت و اتفاقات خوب زندگی. و اما عزت نفس پایین می‌تواند دقیقا برعکس این باشد.

افرادی که عزت نفس پایینی دارند خود را برای رسیدن به چیزهایی به می‌خواهند به قدر کافی خوب نمی‌دانند. این حس عموما ریشه در تجارب کودکی ما دارد. روش‌های تربیتی نامناسب والدین در کنار دریافت افکار و احساسات منفی و نادیده‌گرفته‌شدن از سمت خانواده، دوستان، مدرسه و غیره می‌تواند باعث ایجاد الگوی عزت نفس پایین در کودک شود. مشکلی که اگر حل نشود تا آخر عمر با کودک باقی خواهد ماند.

اما نگران نباشید، هنوز هم دیر نیست. شما با مراجعه به روانشناس، خواندن کتاب‌هایی در این زمینه و تمرین می‌توانید عزت نفس خود را افزایش دهید. برای افزایش عزت نفس خود عقاید و افکار منفی در مورد خود را پیدا کنید و آنها را به چالش بکشید. مطمئنا ویژگی‌های مثبت زیادی در شما وجود دارد، آنها را پیدا کنید. خود را برای داشتن زندگی اجتماعی فعال‌تر تشویق کنید. یاد بگیرید وقتی چیزی را نمی‌خواهید، نه بگویید و احساساتتان را اعلام کنید. راه‌های زیادی برای افزایش عزت نفس وجود دارد که کافی است اراده کنید تا به آن برسید.

در این میان بیشترین کمک را می‌توانید از طرف روانشناس دریافت کنید. روانشناس با صحبت‌کردن با شما ریشه این احساسات منفی و عزت نفس پایین را در شما پیدا می‌کند و به شما کمک می‌کند تا با آن روبرو شوید و برای برطرف کردن آن در مسیر درستی قدم بردارید. برای پیداکردن بهترین دکتر روانشناس به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو به‌راحتی می‌توانید از پزشک موردنظرتان وقت ویزیت بگیرید و یا اگر نمی‌خواهید به مرکز روانشناسی مراجعه کنید، با استفاده از مشاوره آنلاین و تلفنی با درمانگر خود صحبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بسیاری از والدین و پزشکان بر اثرات فیزیکی چاقی نوجوانان تمرکز می‌کنند، اما پیامدهای روانی و احساسی چطور؟ چاقی می‌تواند منجر به بیماری قلبی، آسم، دیابت و فشارخون بالا شود. بااین‌حال، تأثیرات ذهنی و عاطفی چاقی کودکان بر عزت نفس می‌تواند حتی بسیار زیادتر باشد. ازاین‌رو مواردی نظیر افسردگی، اضطراب و باورهای منفی و ضعیف نسبت به بدن ناشی از چاقی باید نگرانی بیشتری برای اکثر افراد به همراه داشته باشد.
مطالعات نشان داده است که نوجوانان چاق به طور قابل‌ملاحظه‌ای عزت نفس پایین‌تری نسبت به همسالان غیر چاق خود دارند. نابرابری در اعتمادبه‌نفس در حدود سن ۱۴ سالگی شایع است که اتفاقاً برای نوجوانان نیز زمان بسیار مهمی است زیرا زمانی است که آنها احساس ارزشمندی خود را در خود پرورش می‌دهند. نوجوانان جوان در این سن نیز بیشتر در معرض مسخره کردن، طعنه زدن و برخورد ضعیف قرار می‌گیرند. این می‌تواند منجر به افسردگی یا مشکلات پرخاشگری شود.

نوجوانان با عزت نفس پایین اغلب احساس تنهایی، عصبانیت یا به‌طورکلی غمگین بودن می‌کنند. آنها همچنین تمایل بیشتری به امتحان کردن سیگار، الکل و مواد مخدر دارند. کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی و خانواده، علاوه بر ازدست‌دادن علاقه به سرگرمی‌های موردعلاقه، نشانه واضحی است که چیزی اشتباه است.

عزت نفس در انگلیسی self esteem گفته می‌شود که با اعتماد به نفس فرق دارد.

عزت نفس می‌تواند در زندگی ما بسیار موثر باشد. برای اینکه زندگی ما بهتر باشد و اثرات آن را مشاهده کنیم، لازم است که عزت نفس را در زندگی خود تقویت کنیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که در تقویت عزت نفس موثر است، مشاوره با روانشناس است. یک متخصص به خوبی می‌تواند به شما کمک کند که چطور عزت نفس خود را بشناسید و آن را افزایش دهید.
راهکارهایی هم برای افزایش عزت نفس وجود دارد که به کارگیری آنها می‌تواند بسیار کمک‌کننده و راهگشا باشد. مثلا سعی کنید که از شکست نترسید. اگر این نکته را به یاد داشته‌باشید که هر شکستی می‌تواند پلی به سمت پیروزی باشد و پیروزی شما اگر تواناهایی خود را به درستی سنجیده باشید و منطقی فکر کنید، در عین حال تلاش کنید،‌ با احتمال بالایی اتفاق خواهد افتد، دیگر عزت نفس شما با هر شکست، شکسته نمی‌شود.
لازم نیست که برای جلب رضایت دیگران تلاش کنید. این مسئله هم می‌تواند در کاهش عزت نفس شما موثر باشد. نسبت به تعریف کردن‌های دیگر درباره خودتان پذیرا باشید. بپذیرید و لذت ببرید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن