روش‌ های درمان تپش قلب را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تپش قلب علل مختلفی دارد که معمولا خطرناک نبوده و خود به‌خود برطرف می‌شود. با استفاده از روش‌های خانگی، اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و ورزش و پرهیز از محرک‌هایی مانند کافئین، الکل و دخانیات می‌توان به درمان تپش قلب رسید. در صورتی که تپش قلب شدید و بیشتر از چند ثانیه طول می‌کشد یا همراه تپش قلب علائمی دیگری هم دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، چرا که در این موارد باید علت زمینه‌ای ایجاد تپش قلب درمان شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
برای تپش قلب چی خوبه بخوریم

آیا از درمان تپش قلب اطلاعی دارید؟ تپش قلب احساس سریع، لرزان یا پشت سرهم بودن ضربان قلب است. استرس، ورزش، دارو، بارداری، کافئین، الکل یا غذاهای پرادویه یا بیماری می‌توانند از علل ایجاد تپش قلب باشند. اگرچه تپش قلب می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما معمولا بی‌خطر است و تنها چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد. تغییرات سبک زندگی یا روش‌های خانگی و پزشکی می‌توانند تپش قلب را درمان یا کنترل کنند. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع روش‌های درمان تپش قلب بیشتر آشنا شوید. برای درمان این عارضه حتما با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان تپش قلب چیست؟

تپش قلب بالا یکی از اختلالات شایع قلبی عروقی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، معمولا هم درمان خاصی نمی‌خواهد. پرهیز از عوامل محرک تپش قلب مانند استرس، سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و کافئین می‌توانند به درمان تپش قلب کمک کنند. درمان تپش قلب در وهله اول به شناسایی علت آن بستگی دارد. برخی از روش‌های درمان تپش قلب عبارتند از:

روش درمانیتوضیحات
بتابلاکرهااین داروها سرعت قلب را کاهش می‌دهند و می‌توانند تپش قلب را کنترل کنند.
کلسیم کانال بلاکرهااین داروها نیز به کاهش سرعت قلب کمک می‌کنند و در کنترل تپش قلب مؤثر هستند.
آرام‌بخش‌هادر مواردی که تپش قلب ناشی از اضطراب یا استرس است، پزشک ممکن است آرام‌بخش تجویز کند.
کاهش مصرف کافئینمصرف کافئین می‌تواند باعث افزایش تپش قلب شود، کاهش آن می‌تواند مفید باشد.
تمرینات تنفسی و یوگاتکنیک‌های تنفسی عمیق و یوگا می‌توانند به آرامش بدن و کاهش تپش قلب کمک کنند.
مصرف آب زیادمصرف آب کافی به جلوگیری از کاهش آب بدن که می‌تواند باعث تپش قلب شود، کمک می‌کند.
اجتناب از استرسمدیریت استرس با روش‌هایی مانند مدیتیشن یا فعالیت‌های آرامش‌بخش می‌تواند مؤثر باشد.
انواع روش درمان تپش قلب

۱. داروهای تپش قلب

داروهای متداول برای درمان تپش قلب عبارتند از:

  • بتابلوکرها مانند متوپرولول، پروپرانولول و آتنولول
  • آنتی آریتمیک‌ها مانند آمیودارون، لیدوکائین و پروکائین آمید
  • ضد انعقادها مانند واروفارین و آپیکسابان
  • کلسیم کانال بلوکرها مانند ورابپامیل و دیلتیازم
درمان تپش قلب با برخی داروهای قلب ممکن است.
تپش قلب معمولا نیازی به درمان ندارد، مگر آنکه علت آن بیماری قلبی زمینه‌ای باشد.

مسدودکننده های کانال کلسیم

مسدودکننده‌های کانال کلسیم یکی از گروه‌های اصلی داروهای قلبی-عروقی هستند که در درمان تپش قلب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها با مسدود کردن ورود کلسیم به داخل سلول‌های عضله قلب و عروق باعث کاهش انقباض عضله قلب و عروق می‌شوند.

در نتیجه، نیاز قلب به اکسیژن کاهش یافته و فشار خون نیز کاهش می‌یابد. انواع مسدودکننده‌های کانال کلسیم شامل دهیدروپیریدین‌ها (نیفدیپین، آملودیپین، نیکاردیپین)، فنیلالکیلامین‌ها (ورابپامیل) و بنزوتیازپین‌ها (دیلتیازم) می‌شوند که برای پیشگیری از تپش قلب ناشی از استرس تجویز می‌شوند.

داروهای ضد بتا آدرنرژیک

داروهای ضد بتا آدرنرژیک با مهار گیرنده‌های بتا آدرنرژیک در سلول‌های قلبی و عروقی، اثرات کاتکول آمین‌ها (مانند نوراپی نفرین و اپی نفرین) را خنثی می‌کنند. در نتیجه فعالیت سمپاتیک قلب کاهش یافته و ضربان قلب، قدرت انقباض قلبی و فشار خون نیز کاهش می‌یابند.

باید برای درمان تپش قلب دارو مصرف کنی؟

قبلش با پزشک مشورت کن.

۲. درمان خانگی تپش قلب

درمان خانگی تپش قلب شامل مجموعه اقداماتی می‌شود که فرد می‌تواند در محیط خانه برای کنترل علائم تپش انجام دهد:

  • انجام تمرینات آرام‌سازی مانند یوگا، گوش کردن به موسیقی آرام و استراحت کافی
  • اجتناب از عوامل محرک تپش قلب مانند مصرف زیاد کافئین، نیکوتین، الکل و داروهای محرک
  • انجام فعالیت ورزشی منظم، داشتن خواب کافی و تغذیه سالم
  • اندازه‌گیری ضربان قلب توسط دستگاه‌های پایش ضربان قلب خانگی و ثبت زمان شروع و پایان تپش قلب

۳. دمنوش برای تپش قلب

دمنوش‌های گیاهی می‌توانند به عنوان راه حل خانگی برای کاهش تپش قلب مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از دمنوش‌های مناسب برای تپش قلب عبارتند از:

  • دمنوش گل گاوزبان: حاوی ترکیبات طبیعی با اثر آرام‌بخش بر سیستم عصبی و کاهش فشار خون
  • دمنوش بابونه با خاصیت ضدالتهابی و آرام‌بخش
  • دمنوش نعناع
  • دمنوش زنجبیل با خاصیت ضد اضطراب و آرام‌بخش

۴. برای درمان تپش قلب چه بخوریم؟

برای درمان تپش قلب، توجه به رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است. برخی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به کاهش تپش قلب کمک کنند عبارتند از:

  • آجیل و دانه‌های روغنی مانند بادام، گردو و کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا-۳
  • میوه و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی
  • ماهی‌های چرب مانند قزل آلا و شاه ماهی
  • لبنیات کم چرب مانند ماست و پنیر کم چرب
  • آب و مایعات کافی
  • چای سبز
  • اجتناب از مصرف مواد محرک مانند کافئین، الکل، سیگار و غذاهای چرب و شور
درمان تپش قلب بعد از خوردن قهوه
اجتناب از عوامل محرک تپش قلب مانند مصرف زیاد کافئین، نیکوتین، الکل و داروهای محرک از روش‌های درمان خانگی تپش قلب است.

۵. درمان استرس و تپش قلب (درمان تپش قلب و اضطراب)

ورزش‌های هوازی منظم مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری می‌توانند به کاهش استرس و بهبود عملکرد قلب کمک کنند. این ورزش‌ها موجب تولید هورمون‌های خوشحالی مانند اندورفین می‌شوند که احساس آرامش را افزایش می‌دهند.

همچنین تکنیک‌های آرام‌بخش مانند تمرینات تنفسی عمیق، مدیتیشن و یوگا و ماساژ درمانی نیز به کاهش فشار روانی و فیزیولوژیک ناشی از استرس کمک می‌کنند. مدیریت صحیح زمان و داشتن سبک زندگی سالم شامل برنامه روزانه مناسب، خواب کافی، تغذیه سالم و محدود کردن مصرف مواد محرک از دیگر اقدامات موثر در این زمینه هستند.

۶. درمان تپش قلب و تنگی نفس

ابتدا پزشک باید علت اصلی تپش قلب و تنگی نفس را شناسایی کند که ناشی از بیماری قلبی، مشکلات تنفسی یا سایر عوامل است. در صورت شناسایی عوامل زمینه‌ای مانند استرس، اضطراب، چاقی یا مصرف دارو، درمان این عوامل به بهبود تپش قلب و تنگی نفس کمک می‌کند. تکنیک‌های کاهش استرس، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم از جمله این اقدامات هستند.

پزشک ممکن است داروهایی مانند بتابلوکرها، آنتی آریتمیک‌ها یا داروهای ضد اضطراب را برای کنترل تپش قلب و تنگی نفس تجویز کند. این داروها به کاهش نیاز قلب به اکسیژن و بهبود عملکرد ریه‌ها کمک می‌کنند.

۷. درمان تپش قلب در خواب

درمان تپش قلب در خواب بستگی به شناسایی علل زمینه‌ای دارد. ابتدا باید با معاینات و آزمایش‌های پزشکی، علت این مشکل مشخص شود. تپش قلب در خواب می‌تواند به‌خاطر بیماری قلبی، اختلالات تنفسی در خواب مانند آپنه انسدادی خواب، مصرف دارو، استرس و اضطراب یا موارد دیگری باشد.

۸. درمان تپش قلب در یائسگی

درمان تپش قلب در دوران یائسگی معمولا به چند دلیل پیچیده‌تر از سایر موارد است. این مشکل می‌تواند ناشی از نوسانات هورمونی، افزایش استرس، تغییرات در سبک زندگی و بیماری‌های همزمان باشد. بنابراین، باید رویکرد درمانی فراگیر و چندجانبه‌ای اتخاذ شود. با تغییرات سبک زندگی و مصرف داروهای کنترل‌کننده ضربان قلب می‌توان به درمان تپش قلب در یائسگی دست یافت.

متن انگلیسی:
Your doctor might prescribe medicines such as beta-blockers or calcium channel blockers to keep your heart in its normal rhythm. Some women find that hormone replacement therapy decreases their palpitations, as it treats other symptoms of menopause like hot flashes and vaginal dryness
ترجمه متن:
پزشک شما ممکن است داروهایی مانند مسدودکننده‌های بتا یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم را تجویز کند تا قلب شما را در ریتم طبیعی خود نگه دارد. برخی از زنان متوجه می‌شوند که درمان با داروهای هورمونی باعث کاهش تپش قلب آنها می‌شود، زیرا سایر علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن را درمان می‌کند.

healthline

۹. درمان تپش قلب در سرماخوردگی

برای درمان تپش قلب در سرماخوردگی، اول باید به استراحت کافی توجه کرد و از فعالیت بدنی زیاد پرهیز نمود. همچنین می‌توان از داروهای ضدالتهاب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد که اثر مفیدی در کاهش تپش قلب دارند. مصرف زیاد کافئین نیز باید محدود شود. تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند تنفس عمیق و مدیتیشن نیز در آرام کردن قلب موثر هستند.

۱۰. درمان تپش قلب بعد از خوردن قهوه

درمان تپش قلب ناشی از مصرف قهوه شامل قطع مصرف قهوه و کافئین، نوشیدن آب فراوان برای جبران کم آبی، انجام تنفس عمیق و تمرینات آرامش‌بخش مانند یوگا یا مدیتیشن می‌شود.

بعد از خوردن قهوه دچار تپش قلب شدید میشی؟ حتما با پزشک مشورت کن.

۱۱. درمان تپش قلب بعد از قلیان

مصرف قلیان باید فورا متوقف شود. مواد موجود در دود قلیان می‌توانند باعث ایجاد تپش قلب و سایر عوارض قلبی-عروقی شوند. بعد از آن کمی استراحت کنید و هیچ فعالیت بدنی شدیدی نداشته باشید تا فشار وارده بر قلب کاهش یابد. در صورت نیاز می‌توان از داروهای ضدالتهاب مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد که تپش قلب را پایین می‌آورند.

۱۲. درمان تپش قلب بعد از غذا

بهتر است مصرف غذاهای سنگین و پر چرب محدود شود، چرا که این غذاها باعث افزایش ضربان قلب پس از غذا خوردن می‌شوند. از فعالیت فیزیکی سنگین بعد از غذا اجتناب کنید و کمی آرام و ملایم راه بروید تا جریان خون بهبود یابد. استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق و مدیتیشن می‌تواند به کاهش تپش قلب بعد از غذا کمک کند.

۱۳. درمان تپش قلب با طب سوزنی

طب سوزنی به عنوان درمان مکمل و طبیعی با تحریک نقاط خاصی از بدن، موجب آرامش عصبی و تنظیم ریتم قلب می‌شود. در طب سوزنی، نقاط خاصی مانند نقاط واقع در قسمت قدامی ساعد، داخل ساق پا و پشت گردن مورد تحریک قرار می‌گیرند که با عملکرد قلب در ارتباط هستند.

۱۴. درمان تپش قلب در طب سنتی (داروی گیاهی تپش قلب)

در طب سنتی، داروهای گیاهی متعددی برای درمان تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • گل گاوزبان به شکل عصاره یا چای
  • زیره سیاه
  • زنجبیل
  • گل ختمی
  • بابونه
از کجا بفهمیم تپش قلب داریم؟
تپش قلب یکی از اختلالات شایع قلبی عروقی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، معمولا هم درمان خاصی نمی‌خواهد.

۱۵. درمان تپش قلب مردان

درمان تپش قلب در مردان شامل روش‌های دارویی و غیردارویی متنوعی است. داروهای بتابلوکر با کاهش تعداد ضربان قلب و تاثیر بر سیستم عصبی سمپاتیک، موجب کاهش تپش قلب می‌شوند. داروهای ضد آریتمی نیز با تنظیم ضربان قلب به درمان تپش قلب کمک می‌کنند.

متن انگلیسی:
Heart palpitations often go away without medical treatment if things you eat, drink or do cause them, including: Smoking. Drinking alcohol. Drinking caffeinated beverages
ترجمه متن:
اغلب با حذف برخی از مواد خوراکی و فعالیت‌ها، تپش قلب بدون درمان پزشکی از بین می‌رود، از جمله سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار.

my.clevelandclinic

۱۶. درمان تپش قلب زنان

درمان تپش قلب زنان تفاوت چندانی با روش‌های درمان مردان ندارد، اما به دلیل تغییرات هورمونی در خانم‌ها باید حین درمان تپش قلب زنان به این مسئله نیز توجه شود. تمرینات آرام‌بخش مانند یوگا و مدیتیشن با کاهش استرس، در بهبود تپش قلب مفید هستند.

۱۷. درمان تپش قلب در نوجوانان

درمان تپش قلب در نوجوانان شامل استفاده از داروهای بتابلوکر و مسدودکننده‌های کانال کلسیم برای کنترل ضربان قلب، ورزش‌های هوازی و تمرینات آرام سازی برای کاهش استرس و اصلاح شیوه زندگی می‌شود. در صورت شدت و تکرار تپش قلب، ارزیابی پزشکی و انجام آزمایشات تکمیلی توسط متخصص قلب ضروری است تا درمان مناسب صورت گیرد.

۱۸. درمان تپش قلب در کودکان

در بیشتر موارد تپش قلب در کودکان، نیازی به درمان نیست. پزشک توصیه‌های معمول مانند قطع مصرف نوشیدنی‌های کافئینی‌دار و گازدار یا مصرف آب بیشتر در طول روز را تجویز می‌کند.

بهترین درمان تپش قلب

بهترین درمان تپش قلب، پس از تشخیص علت شامل درمان دارویی هدفمند با تجویز داروهای مناسب، اصلاح سبک زندگی و پرهیز از محرک‌ها می‌شود.

پایین اوردن ضربان قلب فوری

سریع‌ترین روش‌های پایین آوردن ضربان قلب فوری عبارتند از:

  • تنفس عمیق و منظم
  • گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش
  • پیاده‌روی آهسته
  • حرکات کششی ملایم
  • ریلکسیشن عضلانی
  • مصرف دارو
  • کاهش مصرف کافئین، نیکوتین و الکل
  • اجتناب از استرس و اضطراب

جدیدترین روش درمان تپش قلب

جدیدترین روش‌های درمان تپش قلب عبارتند از:

  • کتر‌آبلیشن (Catheter Ablation)
  • ایمپلنت‌های قلبی هوشمند
  • داروهای جدیدی مانند ریوارکسابان و آپیکسابان
  • استفاده از فناوری‌های نوین مانند رصد ضربان قلب از طریق ساعت‌های هوشمند و تلفن‌های همراه

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تپش قلب علل مختلفی دارد که معمولا خطرناک نبوده و خود به‌خود برطرف می‌شود. با استفاده از روش‌های خانگی، اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و ورزش و پرهیز از محرک‌هایی مانند کافئین، الکل و دخانیات می‌توان به درمان تپش قلب رسید. در صورتی که تپش قلب شدید و بیشتر از چند ثانیه طول می‌کشد یا همراه تپش قلب علائمی دیگری هم دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، چرا که در این موارد باید علت زمینه‌ای ایجاد تپش قلب درمان شود.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشک قلب و عروق در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای درمان تپش قلب باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کرد تا علت را بررسی و اقدامات لازم شامل مدیریت عوامل خطرساز، مصرف داروهای تجویزی و در صورت نیاز درمان‌های تهاجمی را انجام دهند.

تپش قلب با احساس ضربان شدید و تند قلب در قفسه سینه حس و ناحیه گردن حس می‌شود.

تپش قلب معمولا نیازی به درمان ندارد، مگر آنکه علت آن بیماری قلبی زمینه‌ای باشد. در این موارد، پزشک برای درمان تپش قلب، پرهیز از محرک‌ها را تجویز می‌کند.

قرص‌های دیازپام، کلردیازپوکساید و پروپرانول از قرص‌های مناسب برای درمان تپش قلب هستند.

منیزیم، لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان، شکلات تلخ، موز و کره بادام زمینی از خوراکی‌های مفید برای تپش قلب هستند.

درمان استرس بر شناسایی و مدیریت منابع استرس، استفاده از تکنیک‌های آرامش بخش، ورزش منظم، داشتن خواب و استراحت کافی و در صورت نیاز مشاوره روانشناختی تمرکز دارد. در حالی که درمان تپش قلب مستلزم مراجعه به متخصص قلب برای ارزیابی علت، استفاده از داروهای تجویزی برای کنترل ضربان قلب، انجام اقدامات درمانی تهاجمی در صورت نیاز و تعدیل عوامل خطرساز از جمله استرس، کافئین و الکل است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن