قرص اچ دی (HD) چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص اچ دی را می‌توان در موارد مختلفی همچون جلوگیری از بارداری، پیشگیری از سرطان تخمدان، کاهش خونریزی و درد پریود، کاهش کیست‌های تخمدانی و سایر موارد این چنینی و برحسب تشخیص پزشک مصرف کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
قرص اچ دی

ترکیبات استروژنی (اتینیل استرادیول) و پروژستینی (لوونورژسترل) موجود در قرص اچ دی با مهار ترشح LH و FSH و حذف پیک LH در میانه سیکل، سطوح استروئیدهای آندروژن را کاهش داده و مانع از رها شدن تخمک می‌گردند. قرص HD علاوه بر پیشگیری از بارداری، در پیشگیری از سرطان تخمدان یا آندومتر، کاهش کیست‌های تخمدانی، بیماری خوش‌خیم فیبروکیستیک پستان، منظم کردن سیکل قاعدگی، کاهش حجم خون قاعدگی، کاهش فشارهای روحی قبل از قاعدگی و کاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما در ادامه با این دارو، روش و دوز مصرفی آن و حتی عوارض و احتیاطات آن بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره با پزشک متخصص زنان یا مشاوره دارویی، از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و همچنین مشاوره آنلاین و غیر حضوری از بهترین پزشکان را می‌دهد.

قرص اچ دی (قرص HD) چیست؟

قرص اچ دی را می‌توان یک داروی خوراکی پیشگیری از بارداری و تشکیل شده از دو ترکیب استروژنی و پروژستینی تعریف کرد. در واقع این دارو یکی از روشهای جلوگیری از بارداری است. با مصرف قرص اچ دی سیستم سیکل تخمک‌گذاری مهار شده و در نتیجه این اتفاق، تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود. این اتفاق سبب جلوگیری از بروز بارداری می‌گردد.

متن انگلیسی:
Birth control pills that aren’t low dose may contain up to 50 or so mcg of estrogen. These are rarely used today, as lower doses are available. By comparison, the first pill to enter the market contained 150 mcg of estrogen
ترجمه متن:
قرص‌های ضد بارداری که دوز پایینی ندارند ممکن است حاوی ۵۰ میکروگرم یا بیشتر استروژن باشند. این قرص‌ها امروزه به ندرت استفاده می‌شوند، زیرا دوزهای کمتری در دسترس هستند. برای مقایسه، اولین قرصی که وارد بازار شد ۱۵۰ میکروگرم استروژن داشت.

healthline
برای پیشگیری از بارداری می توان داروی اچ دی مصرف کرد.
قرص اچ دی دارویی خوراکی به منظور جلوگیری از بارداری است.

انواع قرص اچ دی

قرص اچ دی انواع مختلفی دارد که در ادامه هر کدام را نام برده و به صورت مفصل توضیح‌ داده‌ایم:

قرص ۲۱ روزه تک مرحله ای (مونوفازیک)

رایج‌ترین نوع قرص ضد بارداری ترکیبی اچ دی به شمار می‌رود و مقدار یکسانی هورمون در هر قرص وجود دارد. قرص ضد بارداری تک مرحله‌ای معمولاً به صورت روزانه به مدت ۲۱ روز مصرف می‌شود و سپس ۷ روز بدون مصرف هیچ قرصی سپری می‌شود.

قرص ۲۱ روزه چند مرحله ای (فازیک)

در هر بسته این نوع قرص، دو تا سه قرص با رنگی متفاوت وجود دارد که هر کدام حاوی سطح متفاوتی از هورمون هستند و باید به ترتیب مصرف شوند. قرص چند مرحله‌ای نیز باید به صورت روزانه و به مدت ۲۱ روز مصرف شود و سپس ۷ روز بدون مصرف هیچ قرصی سپری شود.

قرص ۲۸ روزه

قرص ضد بارداری یاسمین ۲۸ روزه ترکیبی از دو هورمون استروژن (اتینیل استرادیول) و پروژستین (دروسپیرنون) است. علاوه بر خاصیت پیشگیری از بارداری، این قرص می‌تواند دوره‌های قاعدگی را هم منظم کند، دردهای دوره‌ی قاعدگی را کاهش دهد و از میزان خطر ابتلا به کیست تخمدان بکاهند.

نحوه مصرف قرص اچ دی

نحوه مصرف قرص اچ دی بر حسب نوع بیماری و‌ بنا بر تشخیص پزشک و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد تعیین می‌گردد. با این حال که نحوه مصرف قرص HD را پزشک تعریف می‌کند، در ادامه کمی درباره آن به صورت کلی صحبت کرده‌ایم.

طریقه مصرف قرص اچ دی برای کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از مشکلاتی است که برای کنترل آن پیشنهاد می‌شود تا از قرص اچ دی استفاده کنید. اما نحوه مصرف و میزان دوز مصرفی در‌ این شرایط بنا بر به تشخیص پزشک مشخص می‌شود.

می‌خوای برای درمان کیست تخمدان از این دارو استفاده کنی؟

حتما با پزشک مشورت کن.

طریقه مصرف قرص اچ دی بعد از رابطه

بعد از رابطه جنسی کافی است‌ که ۲ عدد قرص اچ دی را به صورت هم‌‌زمان مصرف کنید و ۱۲ ساعت بعد مجددا دو قرص اچ دی دیگر را هم استفاده نمایید.

موارد مصرف قرص اچ دی

در این قسمت با موارد استفاده نسبتا زیاد قرص اچ دی بیشتر آشنا خواهید شد:

۱. کاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک

از جمله موارد مصرف قرص اچ دی می‌توان به کاهش قاعدگی دردناک و تعداد دفعات آن اشاره کرد. البته باید ابتدا علت درد شدید پریودی مشخص شده و بعد دارو تجویز شود.

۲. تسکین فشارهای روحی در سندرم پیش از قاعدگی

دوره pms چیست؟ سندروم پیش از قاعدگی به طیف متنوعی از علائم فیزیکی و روانی اشاره دارد که افراد قبل از دوره قاعدگی خود تجربه می‌کنند. مصرف قرص اچ دی به تسکین فشار‌های روحی در سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند.

۳. تنظیم سیکل قاعدگی

قرص اچ دی می‌تواند در منظم کردن پریود و تنظیم عملکرد تخمدان‌ها موثر باشد. به همین خاطر اگر دچار بهم ریختگی سیکل پریودی خود هستید، پزشک این دارو را برای شما تجویز خواهد کرد.

۴. کاهش حجم خون ناشی از قاعدگی

مصرف قرص اچ دی به منظور کاهش شدید خونریزی پریود صورت می‌گیرد. 

۵. پیشگیری از سرطان آندومتر یا تخمدان

مصرف قرص‌های ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان دیواره داخلی رحم آندومتر را کاهش می‌دهند. این اثر حفاظتی با افزایش مدت استفاده از قرص افزایش یافته و تا سال‌ها ادامه می‌یابد.

۶. کاهش کیست های تخمدانی

بر اساس تحقیقات انجام شده، درمان‌های مختلفی برای کیست تخمدان در نظر گرفته شده است که درمان دارویی یکی‌ از اصلی‌ترین درمان‌ها است. همچنین یکی‌ از این‌ داروها قرص اچ دی بوده و‌ بسته به شرایط هر فرد تجویز‌ می‌شود.

۷. پیشگیری از بارداری

قرص‌‌های ضد بارداری از‌جمله اچ دی به عنوان روشی برای پیشگیری از آزادسازی تخمک از تخمدان و در نهایت برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند.

۸. فیبروکیستیک تخمدان (قرص اچ دی برای کیست تخمدان)

کیست تخمدان یکی از مشکلات شایع زنانه است که به دلیل برهم خوردن تعادل‌های هورمونی رخ می‌دهد و مشکلات زیادی مانند به تاخیر انداختن پریود، قاعدگی‌های شدید و دردناک و حتی کاهش شانس باروری را به همراه دارد. بنابراین باید به سرعت درمان شود. روش‌های درمانی و دارویی زیادی برای رفع این عارضه وجود دارد. یکی از قرص‌هایی که شاید در این دوران تجویز شود، اچ دی است. هورمون‌‌های موجود در این قرص، فرآیند تخمک‌‌گذاری در تخمدان‌‌ها را متوقف می‌‌کنند. اگر ماده مخاطی رحم در ایجاد کیست تاثیر گذارد، قرص اچ دی می‌تواند بهترین قرص کیست تخمدان باشد. 

۹. قرص اچ دی برای جلوگیری از پریودی

مصرف قرص اچ دی برای جلوگیری از پریود توصیه نمی‌شود ولی تا وقتی که نمی‌خواهید پریود شوید، مصرف آن را ادامه دهید. 

چند روز بعد از مصرف قرص اچ دی پریود می شویم؟

معمولاً قاعدگی با فاصله ۲ تا ۳ روز پس از قطع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق خواهد افتاد.

قرص اچ دی و لاغری

قرص اچ دی با هدف خاصی تولید، تجویز و‌ مصرف می‌شود. به همین علت مصرف قرص اچ دی برای کاهش وزن بدن و لاغری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

دوز مصرفی قرص اچ دی

هر روز باید یک عدد قرص اچ دی در یک ساعت مشخص و ثابت مصرف شود. مصرف این دارو در روز اول دوره قاعدگی آغاز شده و تا روز بیست و یکم ادامه می‌یابد. همچنین پس از یک‌ هفته استراحت، مجددا مصرف یک بسته جدید از قرص آغاز می‌شود.

تهوع و استفراغ دو مورد از عوارض جانبی مصرف قرص اچ دی هستند.
اچ دی مانند بسیاری از داروهای دیگر با عوارض جانبی مختلفی همراه است.

عوارض جانبی مصرف قرص اچ دی

بروز ترومبوآمبولیسم وریدی، افزایش فشار خون، بروز لکه‌های قهوه‌ای یا بی‌رنگ روی پوست بدن، تورم، افزایش حساسیت پستان‌ها، افزایش شیوع بیماری‌های صفراوی و تشکیل سنگ کیسه صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید، افزایش وزن، خونریزی‌های نامنظم طی دوره قاعدگی، آکنه و پرمویی از عوارض جانبی مصرف داروی اچ دی هستند.

عوارض قرص اچ دی برای جلوگیری از پریودی

یکی از عوارض قرص اچ دی تجربه خونریزی‌های نامنظم در طی دوران قاعدگی است.

عوارض قرص اچ دی برای مردان

قرص HD به دلیل داشتن هورمون زیاد عوارض و مشکلات بیشتری دارد و غیر از موارد خاص تجویز نمی‌شود.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص اچ دی

توصیه می‌شود که در شروع و همچنین طول دوره مصرف قرص اچ دی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • این دارو ممکن است روی نتایج آزمایشگاهی مربوط به ارزیابی هورمون‌های تیروئید، گلوکوکورتیکوئیدها و هورمون‌های جنسی تاثیر بگذارد.
  • در افراد با سابقه ابتلا به دیابت ناشی از حاملگی (دیابت بارداری) یا فیبروئیدهای رحمی بااحتیاط مصرف شود.
  • استفاده از این دارو، ممکن است در نتیجه آزمایش تحمل گلوکز تغییر ایجاد کند و‌ اثرگذار باشد.
  • در صورت استفراغ یا اسهال شدید به دلیل کاهش جذب گوارشی دارو و احتمال کاهش اثربخشی آن بهتر است در طول مدت بیماری و تا یک هفته پس از قطع آن، از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر هم استفاده شود.
  • در صورت نیاز به جراحی به دلیل امکان بروز ترومبوآمبولیسم پس از جراحی، بهتر است مصرف این دارو چند هفته یا چند ماه قبل از جراحی قطع شود.
  • با مصرف قرص اچ دی احتمال خطر بروز افزایش بیش از حد فشار خون وجود دارد.
  • مصرف داروی اچ دی به مدت طولانی و در سنین زیر ۴۵ سال، احتمال خطر بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد.
  • مصرف این دارو در مواردی مانند افراد با سابقه ابتلا به سردردهای میگرنی‌، بالا بودن فشار خون، دیابت، سابقه یرقان انسدادی در دوران بارداری، ابتلا به بیماری‌های صفراوی و همین‌طور در خانم‌های جوان زیر ۲۰ سال توصیه نمی‌شود.

نگران عوارض قرص اچ دی هستی؟ قبل از مصرف این دارو مشاوره بگیر.

اختلالات دارویی قرص اچ دی

برخی از ترکیبات ضدباکتری مثل ریفامپین و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آمپی‌سیلین و تتراسیکلین‌ها، ترکیبات ضدصرع مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی‌توئین و پریمیدون ترکیبات ضدقارچ مانند گریزئوفولین موجب افزایش متابولیسم قرص‌های خوراکی ضدبارداری می‌گردد ولی اثربخشی این دارو چندان تغییر نمی‌کند.

داروی اچ دی با اثر ضد انعقاد داروهای ضدانعقاد خوراکی مثل وارفارین، مقابله می‌کند. غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین نیز در تجویز همزمان با این دارو، افزایش می‌یابد.

اطلاعات دارویی قرص اچ دی

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص اچ دی را مشاهده کنید.

انواع رایج قرص اچ دیتداخلات داروییعوارض جانبی
قرص دی اچ ای آ ۲۵ میلی گرم DHEA جالینوسریفامپین آکنه
قرص اووستاپ-اچداروهای ضد سرعپرمویی
قرص اوسپت-اچ دی -اووسپتترکیبات ضد قارچافزایش وزن
آنتی بیوتیک‌هاافزایش حساسیت پستان‌ها
داروهای ضدانعقاد خوراکیتهوع و استفراغ
اطلاعات دارویی قرص اچ دی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر تصمیم داشتید که از قرص اچ دی استفاده کنید، در این مقاله با آن خیلی بیشتر آشنا شده‌اید. ما در اینجا از اثرات مصرف قرص اچ دی، میزان دوز مصرفی و هر آنچه که لازم است درباره مصرف این دارو بدانید صحبت کرده‌ایم.

مصرف خودسرانه این دارو مانند سایر داروها توصیه نمی‌شود و لازم است هر شخص پیش از شروع مصرف تمامی جوانب را زیر نظر یک پزشک متخصص بسنجد. اگر دغدغه پیدا کردن بهترین دکتر زنان را دارید به وبسایت دکترتو سری بزنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین و مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله تا مادامی که مصرف شود خونریزی اتفاق نمی‌افتد.

مقدار هورمون‌های استروژن و پروژسترون قرص‌های اچ دی بسیار بالاتر از قرص‌های ال دی است.

به طور معمول قاعدگی با فاصله 2 تا 3 روز پس از قطع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق خواهد افتاد.

هیچ مدرک علمی برای تایید تاثیر قرص‌های ضد بارداری بر کاهش وزن وجود ندارد. میزان افزایش وزن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است این دارو با تاثیر بر هورمون‌های مربوط به تنظیم چرخه قاعدگی، باعث کاهش اشتها و افزایش سطح استقامت بدن شود. به این نکته تاکید می‌کنیم که از آنجایی که علت اصلی استفاده از قرص اچ دی، پیشگیری از بارداری است، نباید از این دارو به عنوان یک روش لاغری استفاده کرد.

باید در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت از قرص اچ دی، به محض به‌ خاطر آوردن عدم مصرف آن مصرف شود، در غیر این صورت باید در نوبت بعدی 2 قرص را مصرف کنید.

در صورت استفاده 5 روز پس از قاعدگی به صورت فوری از بارداری پیشگیری می‌کند. مصرف قرص در هر زمان دیگری از چرخه قاعدگی، پس از 7 روز مصرف منظم و روزانه در جلوگیری از بارداری اثر خواهد داشت.

امتیاز شما به مقاله:
(2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن