میوه‌ های مجاز در رژیم کتوژنیک کدام میوه ها است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم کتوژنیک یکی از رژیم‌های محبوب برای رسیدن به وزن ایده آل است. در این رژیم مصرف چربی‌ها مجاز و مصرف کربوهیدرات با محدودیت روبرو است. در این مقاله همراه ما باشید تا با میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک آشنا شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
میوه مجاز در کتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک را می‌شناسید؟ در این رژیم مصرف کربوهیدرات و قند بسیار کم می‌شود. به همین دلیل میوه‌هایی که کربوهیدرات و قند بالایی دارند، در این رژیم غذایی جایی ندارند. اگر نمی‌دانید کدام میوه ها را در رژیم کتوژنیک مصرف کنید، در این مطلب همراه ما باشید. برای دریافت رژیم کتوژنیک و برنامه اصولی حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

میوه‌ های مجاز در رژیم کتو چیست؟

رژیم کتو چیست؟ در این رژیم غذایی میزان مصرف کربوهیدرات باید به حداقل برسد و چربی بیشتر مصرف می‌شود. از آنجایی که بیشتر میوه‌ها کربوهیدرات بالایی دارند مصرف آن‌ها باید تحت کنترل باشد. حذف کامل میوه‌ها در برنامه غذایی کاری دشوار است. به همین دلیل برخی از میوه‌ها را به صورت بسیار کم در این رژیم می‌توان مصرف کرد. بدن در همه حال به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز بسیار زیادی دارد و قطع کامل آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود.

در ادامه میوه های مجاز و غیر مجاز در رژیم کتو را به شما معرفی می‌کنیم، میوه های مجاز را در برنامه غذایی خود گنجانده و از خوردن آنها لذت ببرید. رعایت مصرف غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک بسیار مهم بوده و نباید خارج از آن چیزی مصرف کنید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

۱. آووکادو در رژیم کتوژنیک

آووکادو یکی از میوه‌های مفید در رژیم غذایی کتوژنیک است. این میوه دارای میزان زیادی چربی است و به دلیل کربوهیدرات کم در این میوه یکی از بهترین و مناسب‌ترین میوه‌ها در رژیم غذایی کتوژنیک است. در هر ۱۰۰ گرم آووکادو، ۸.۵ گرم کربوهیدرات و ۶.۷ گرم فیبر موجود است. با قرار دادن آووکادو در برنامه غذایی خود می‌توانید ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین K، ویتامین C و همچنین مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم و فولات را جذب بدن خود کنید.

۲. گوجه فرنگی در رژیم کتوژنیک

گوجه فرنگی یکی دیگر از میوه های کم کربوهیدرات است که برای افرادی که از رژیم کتو پیروی می‌کنند مناسب است. این میوه در اندازه‌های مختلفی وجود دارد، بنابراین هنگام در نظر گرفتن مقدار کل کربوهیدرات در هر وعده موارد زیر را در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال یک گوجه فرنگی متوسط (۱۲۳ گرم) در هر وعده ۴.۷۸ گرم کربوهیدرات و ۱.۴۸ گرم فیبر دارد و یک فنجان گوجه فرنگی گیلاسی (۱۴۹ گرم) تقریباً ۵.۸ گرم کربوهیدرات و ۱.۷۹ گرم فیبر در هر وعده دارد. گوجه فرنگی مواد مغذی ضروری از جمله لیکوپن و همچنین سایر آنتی اکسیدان‌های مبارزه کننده با بیماری مانند بتاکاروتن و ویتامین C را در خود دارد. گوجه فرنگی همچنین منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و فولات است.

نمی‌دونی کدام میوه‌ها در رژیم کتو مجازه؟

نیاز به مشاور تغذیه داری؟ مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
Eating tomatoes before a meal is associated with healthier cholesterol levels and blood sugar levels
ترجمه متن:
خوردن گوجه فرنگی قبل از غذا با سطح کلسترول سالم‌تر و سطح قند خون مرتبط است.

verywellhealth

۳. لیمو در رژیم کتوژنیک

یکی از بهترین میوه ها در رژیم غذایی کتوژنیک، لیمو است. لیمو حاوی ۶ گرم کربوهیدارت و ۱.۸ گرم فیبر در هر ۶۵ گرم لیمو است. یا به عبارتی دارای ۰.۷ گرم کربوهیدرات در هر قاچ (برش) است. لیمو دارای عطر و طعم فراوانی است و یکی از منابع عالی ویتامین سی است.

خوردن لیمو باعث افزایش گلوکز خون نمی‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توانند از این میوه به راحتی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. لیمو همچنین دارای مقدار زیادی پکتین است که دارای فیبر است. پکتین با التهابات بدن مبارزه می‌کند به همین دلیل سرعت رشد سلول‌های سرطانی‌ را کاهش می‌دهد. این میوه‌ی مغذی همچنین پتاسیم، کلسیم، فسفر و فولات را نیز تامین می‌کند.

۴. توت فرنگی در رژیم کتوژنیک

توت فرنگی و هندوانه تا حدودی مشخصات مواد مغذی مشابهی دارند. این میوه به عنوان میوه‌ای کم کربوهیدرات و کتو دوست در نظر گرفته می‌شود. دارای حدودا ۱۱.۷ کربوهیدرات و ۳ گرم فیبر در هر ۱ فنجان توت نصف شده (۱۵۲ گرم) است. توت فرنگی همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین C و لیکوپن است.

سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در توت فرنگی شامل منگنز، کلسیم و فولات است. همچنین خوردن مقداری توت فرنگی به صورت روزانه می‌تواند به بهبود عملکرد عروق خونی کمک کند و از خطر حمله قلبی محافظت کند.

توت فرنگی در رژیم کتو استفاده می شود.
توت فرنگی به عنوان میوه‌ای کم کربوهیدرات و کتو دوست در نظر گرفته می‌شود.

۵. شاه توت در رژیم کتوژنیک

۱۵۰ گرم شاه توت حاوی ۶.۴ گرم کربوهیدرات است. به راحتی می‌توان از این میوه در رژیم کتو استفاده کرد.

۶. تمشک در رژیم کتوژنیک

تمشک یکی دیگر از انتخاب‌های عالی در خانواده توت‌ها برای افرادی است که از رژیم کتو پیروی می‌کنند. حدود ۱۹ تمشک حاوی ۲.۶ گرم کربوهیدرات و ۱.۴ گرم فیبر است که می‌تواند یک میان وعده عالی به شمار آید. تمشک یکی از بهترین میوه‌ها برای سلامتی است زیرا دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان با مقدار کمی قند نسبت به زغال اخته است. این میوه انتخابی عالی برای مبارزه با التهابات و کاهش خطر برخی بیماری‌های مزمن است.

۷. کدو در رژیم کتوژنیک (کدو سبز در رژیم کتوژنیک)

کدو به دلیل مقدار بسیار کم کربوهیدرات برای استفاده در رژیم کتو مجاز است.

۸. کیوی در رژیم کتوژنیک

کیوی یک منبع عالی از ویتامین سی و دارای مقدار زیادی مواد معدنی است. این میوه حاوی مقدار بسیار کربوهیدرات است. این میوه همچنین سرشار از فیبر است و به کاهش مشکلات گوارشی و از بین بردن تجمع سموم بدن کمک می‌کند.

۹. هندوانه در رژیم کتوژنیک

هندوانه نیز یکی از میوه‌های کتو دوست است. این میوه سرشار از آب و دارای مقدار بسیار کمی کربوهیدرات است. بهتر است هندوانه را به دلیل مقدار زیادی ویتامین سی و لیکوپن و مواد معدنی مانند پتاسیم و مس در رژیم غذایی خود قرار دهید. لیکوپن ماده مغذی گیاهی است که به هندوانه رنگ صورتی می دهد و به ویژه برای مبارزه با التهاب و بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت مفید است.

متن انگلیسی:
Watermelon is also a keto-friendly fruit. Watermelon is full of water and low in carbohydrates compared to many other popular fruits. One cup of diced watermelon contains 11.5 grams of net carbs (the total carbs minus grams of fiber).۴ Fiber per serving is 0.6 grams
ترجمه متن:
هندوانه میوه کتو دوست است. هندوانه در مقایسه با بسیاری از میوه‌های محبوب دیگر پر از آب و کربوهیدرات کمی است. یک فنجان هندوانه خرد شده حاوی ۱۱.۵ گرم کربوهیدرات خالص است. فیبر آن در هر وعده ۰.۶ گرم است.

verywellhealth

۱۰. نارگیل در رژیم کتوژنیک

نارگیل یکی از بهترین میوه‌های انتخابی در رژیم کتو است. بسیاری از افراد علاقه‌ به استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز دارند اما خام و تازه بودن آن انتخاب بهتری است. نارگیل به دلیل چربی بالا و کم کربوهیدرات بودن یک مکمل عالی در رژیم کتو است.

۱۱. گیلاس در رژیم کتوژنیک

گیلاس کربوهیدرات بیشتری نسبت به تمشک و زغال اخته دارد. یک فنجان گیلاس شیرین حاوی ۲۱ گرم کربوهیدرات است. در صورت مصرف متعادل از این میوه، گیلاس از جمله میوه‌های مجاز در رژیم کتو است.

۱۲. آلو در رژیم کتوژنیک

آلو علیرغم مقدار بالای قند موجود در آن، از میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک است. یک عدد آلو متوسط (۱۵۰ گرم) حاوی ۱۳ گرم کربوهیدرات است به این معنی است که به راحتی می‌توان به عنوان میان وعده از این میوه مصرف کنید و از حد مجاز کربوهیدرات خود در روز عبور نکنید.

آلو در رژیم کتو استفاده می شود.
آلو میوه‌ای مجاز در رژیم کتو است.

۱۳. خیار و خیار شور در رژیم کتوژنیک

خیار حاوی ۳.۶۳ گرم کربوهیدرات در ۱۰۰ گرم است. برای کاهش میزان کربوهیدرات پوست کندن خیار هم می‌تواند کربوهیدرات آن را نیز کاهش دهد.

۱۴. زغال اخته در رژیم کتوژنیک

در صورت رعایت اعتدال می‌توانید از زغال اخته در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یک فنجان زغال اخته حاوی ۲۱ گرم کربوهیدرات است.

۱۵. گوجه سبز در رژیم کتوژنیک

گوجه سبز یک میوه با کربوهیدرات کم و سرشار از فیبر است. این میوه در رژیم کتو مجاز است. گوجه سبز انرژی شما را افزایش می‌دهد، التهابات بدن را کاهش می‌دهد و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

۱۶. انار در رژیم کتوژنیک

اناز نیز به دلیل کم کربوهیدرات بودن در رژیم کتو جا دارد. انار سرشار از مواد مغذی است و در کاهش اشتها نیز نقش زیادی دارد.

۱۷. شلغم در رژیم کتوژنیک

شلغم بر خلاف دیگر سبزیجات دارای کربوهیدرات بسیار کم است و مصرف آن در رژیم کتو مجاز است.

۱۸. عناب در رژیم کتوژنیک

عناب دارای کربوهیدرات کم و فیبر بسیار بالا است و می‌تواند در رژیم غذایی کتو قرار بگیرد.

۱۹. آلبالو در رژیم کتوژنیک

اگر به صورت متعادل از آلبالو استفاده شود می‌تواند جزء میوه‌های مجاز باشد.

۲۰. هویج در رژیم کتوژنیک

یک فنجان هویج حاوی ۸.۷ گرم کربوهیدرات خالص است به همین دلیل می‌تواند در رژیم غذایی قرار بگیرد. هویج سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

۲۱. توت خشک در رژیم کتوژنیک

توت خشک دارای مقدار کمی کربوهیدرات و مقدار زیادی فیبر است  و در رژیم کتوژنیک مجاز است.

رژیم کتو را برای کاهش وزن انتخاب کردی؟ نمی‌دونی چجوری رژیم رو رعایت کنی؟

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی

در رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی میوه هایی با کربوهیدرات کم یا کربوهیدرات متوسط مجاز بوده و در برنامه غذایی رژیم کتو قرار می‌گیرند. طبق هرم غذایی رژیم کتوژنیک مصرف میوه‌ها باید بسیار کم باشد.

  • میوه‌هایی با کربوهیدرات کم: تمشک و توت سیاه
  • میوه‌هایی با کربوهیدرات متوسط: گیلاس، لیمو، هندوانه، گلابی، نارگیل

از چه میوه هایی در کتو باید اجتناب کرد؟

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک به هیچ وجه نباید در طول دوره رژیم مصرف شوند. از میوه‌هایی با مقدار زیادی کربوهیدرات در رژیم کتو باید اجتناب کرد. این میوه‌ها مصرف کربوهیدرات را بالا برده و شما را از فاز کتوز خارج می‌کنند. در ادامه برخی از این میوه ها را معرفی می‌کنیم.

  • لبو در رژیم کتوژنیک: لبو از جمله مواد غذایی با کربوهیدرات بالا است. بهتر است در رژیم کتو از لبو استفاده نکنید.
  • موز در رژیم کتوژنیک: مصرف موز به دلیل کربوهیدرات بالا در رژیم غذایی کتو غیر مجاز است.
  • سیب در رژیم کتوژنیک: یک سیب متوسط حاوی ۲۲ گرم کربوهیدرات است. به همین دلیل این میوه در رژیم کتو جایگاهی ندارد.
  • پرتقال در رژیم کتوژنیک: پرتقال سرشار از کربوهیدرات است و در رژیم کتو جایگاهی ندارد.
  • لواشک در رژیم کتوژنیک: لواشک محصولی از چند میوه است. دارای قند و کربوهیدرات فراوان است و مصرف آن مجاز نیست.

اگر برای شما سخت است که این رژیم را رعایت کنید، می‌توانید پس از مشورت با پزشک رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه یا رژیم کتوژنیک ۷ روزه را امتحان کنید.

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیکمیوه های غیر مجاز در رژیم کتوژنیک
لیموپرتقال
نارگیلانگور
توت فرنگیموز
شاه توتانبه
آلوسیب
هندوانه خرما
خیار هلو
میوه‌های مجاز و غیر مجاز در رژیم کتوژنیک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

برای رسیدن به وزن ایده آل رژیم کتوژنیک یکی از رژیم‌های موفق است. این رژیم بر مبنای محدود کردن کربوهیدرات ورودی به بدن است. در این میان میوه‌ها دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و قند هستند. بر اساس مقاله بالا میوه‌هایی با کربوهیدرات فراوان را باید از رژیم غذایی خود حذف کنید تا به وزن ایده آل خود برسید. میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک کربوهیدرات بسیار کمی داشته و اختلالی در این رژیم ایجاد نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید این رژیم غذایی را امتحان کنید، حتما تحت نظر دکتر تغذیه باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله یکی از سس‌های مجاز در رژیم کتوژنیک است.

خیر. خرما دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است.

این میوه دارای کربوهیدرات فراوان است و مصرف آن غیرمجاز است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

  1. ناشناس گفت:

    سلام خدا قوت ممنون از تلاشتون استفاده کردم🙏🏼🙏🏼

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان