غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲ کدام غذاها هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش می‌توان بیماری کبد چرب گرید دو را درمان کرد. مصرف غلات کامل مانند جو، گندم، برنج قهوه‌ای و حبوبات به‌خاطر داشتن فیبر و آنتی اکسیدان توصیه می‌شود. سبزیجات مانند کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ و گیاهان دارویی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و فیبر هم مفید هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درباره غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲

کبد چرب گرید ۲ مرحله نسبتا پیشرفته بیماری کبد چرب است که در حال حاضر درمان قطعی ندارد. اصلاح سبک زندگی، ورزش و رژیم غذایی سالم از روش‌های مدیریت علائم بیماری هستند. با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و مصرف برخی غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲ می‌توان علائم بیماری را تسکین داد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲ بیشتر آشنا شوید. برای دریافت برنامه غذایی مناسب بهتر است با دکتر گوارش و کبد یا متخصص تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲

کبد چرب چیست؟ این بیماری شایع به دلیل انباشته شدن چربی اطراف کبد ایجاد می‌شود. شما می‌توانید با درمان کبد چرب در خانه تا حد زیادی این بیماری را کنترل کنید. غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲ عبارتند از:

  • مصرف غلات کامل مانند جو، گندم، برنج قهوه‌ای و حبوبات به‌خاطر داشتن فیبر و آنتی اکسیدان 
  • ماهی‌های چرب مانند ساردین، تن، سالمون و ماهی قزل آلا غنی از امگا-۳ چرب
  • سبزیجات مانند کلم بروکلی، اسفناج، کلم پیچ و گیاهان دارویی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و فیبر
  • میوه‌هایی مانند توت، موز، پرتقال و آووکادو حاوی فیبر و آنتی اکسیدان
  • آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، گردو، کنجد و کتان
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن کانولا 
غذاهای مفید برای کبد چرب گرید 2
با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و مصرف برخی غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲ می‌توان علائم بیماری را تسکین داد.

۱. سرکه سیب برای کبد چرب گرید ۲

سرکه سیب به دلیل وجود اسید استیک می‌تواند متابولیسم چربی‌ها را بهبود بخشیده و برای کبد چرب گرید ۲ مفید است. همچنین سرکه سیب به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند، که اهمیت زیادی دارد، چرا که مقاومت به انسولین یکی از عوامل خطرساز کبد چرب به شمار می‌آید. سرکه سیب دارای خواص ضدالتهابی هست که باعث کاهش التهاب در کبد می‌شود. التهاب عامل اصلی پیشرفت کبد چرب است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که سرکه سیب از پیشرفت کبد چرب به مرحله بعدی پیشگیری می‌کند، اما باید توجه داشته باشید که اثربخشی سرکه سیب در درمان کبد چرب درجه ۲ به طور کامل ثابت نشده است و باید از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

۲. میوه های مفید برای کبد چرب گرید ۲ 

میوه‌های مفید برای کبد چرب گرید ۲ عبارتند از: 

  • گریپ فروت جهت کاهش التهاب و بهبود عملکرد کبد،‌ کنترل سطح قند خون و کاهش مقاومت به انسولین
  • لیمو برای تقویت عملکرد کبد و کاهش التهاب، بهبود گوارش و دفع سموم از بدن
  • توت فرنگی و پرتقال برای کنترل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین

‏به نظرت با رژیم غذایی می‌شه کبد چرب گرید ۲ رو درمان کرد؟

از متخصص کمک بگیر.

۳. سبزیجات برای درمان کبد چرب گرید ۲

سبزیجات نقش مهمی در درمان کبد چرب درجه ۲ ایفا کنند. برخی از سبزیجات مفید در این زمینه عبارتند از:

  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • کلم پیچ
  • هویج
  • حبوبات و غلات کامل

حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود و سویا حاوی مقادیر زیادی فیبر و پروتئین هستند که به بهبود عملکرد کبد و کاهش التهاب آن کمک می‌کنند. فیبر موجود در حبوبات باعث کنترل سطح قند خون و بهبود گوارش شده و از پیشروی بیماری کبد چرب گرید ۲ جلوگیری می‌کند. غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای، گندم کامل و جو دوسر نیز برای درمان کبد چرب درجه ۲ مفید هستند. این غلات حاوی فیبر رژیمی بوده که باعث بهبود گوارش و کنترل سطح قند خون شده و مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ریزمغذی‌ها در غلات باعث تقویت عملکرد کبد می‌شود. 

۴. خاکشیر برای کبد چرب گرید دو

خاکشیر به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد‌التهابی و ‌محافظت کبدی، می‌تواند به بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب در کبد چرب و بهبود علائم مشکل کبد کمک کند. مصرف منظم جوشانده خاکشیر به‌عنوان بخشی از رژیم درمانی جامع برای مدیریت کبد چرب عمل می‌کند. البته بهتر است قبل از شروع هر درمان خانگی، با پزشک متخصص مشورت کنید. 

‏ ۵. زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیبات فعال شیمیایی ضدالتهابی قوی است که التهاب کبد بیمار را کاهش می‌دهد. زنجبیل می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند که عامل مهم پیشرفت کبد چرب محسوب می‌شود، به این ترتیب، کنترل قند خون می‌تواند از تشدید شرایط کبد چرب جلوگیری کند. 

‏۶. زردچوبه

این ادویه حاوی ترکیب کورکومین است که خواص ضدالتهابی قوی دارد. التهاب یکی از عوامل کلیدی در پیشرفت کبد چرب است و کورکومین می‌تواند به کاهش التهاب در کبد کمک کند.

متن انگلیسی:
High doses of curcumin — the active ingredient in turmeric — might reduce markers of liver damage in people with NAFLD. StudiesTrusted Source focusing on turmeric supplementation show the bright orange root may decrease levels of serum alanine aminotransferase (ALT) and aspartate aminotransferase (AST) two enzymes that are abnormally high in people with fatty liver diseas
ترجمه متن:
دوزهای بالای کورکومین – ماده فعال موجود در زردچوبه – ممکن است نشانگرهای آسیب کبدی را در افراد مبتلا به NAFLD کاهش دهد. مطالعات منبع مورد اعتماد با تمرکز بر مکمل زردچوبه نشان می‌دهد که ریشه نارنجی روشن آن ممکن است سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را کاهش دهد، دو آنزیم که به طور غیرطبیعی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بالا هستند.

healthline

۷. شیر بادام

شیر بادام غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است که با کاهش سطح چربی‌های خون و تجمع چربی باعث بهبود عملکرد کبد و کاهش پیشرفت کبد چرب می‌شود. وجود آنتی‌اکسیدان‌های مفید مانند ویتامین E و ترکیبات فنولی در شیربادام از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند و روند پیشروی بیماری کبد چرب را به تعویق می‌اندازد. شیر بادام منبع خوبی از فیبر است که روی عملکرد روده تاثیر گذاشته و باعث کاهش التهاب بدن و در نهایت کاهش مقاومت به انسولین و بهبود حساسیت به انسولین می‌شود که عامل اصلی پیشروی بیماری کبد چرب است. 

برای مدیریت علائم بیماری کبد چرب گرید 2 باید به تغذیه توجه کنید.
اصلاح سبک زندگی، ورزش و رژیم غذایی سالم از روش‌های مدیریت علائم بیماری هستند.

۸. امگا ۳

مکمل‌های امگا‌۳ با نسبت بالای ترکیبات EPA و DHA نقش موثری در بهبود وضعیت کبد چرب دارند. این مکمل‌ها با کاهش سطح تری‌گلیسیریدهای خون و بهبود حساسیت به انسولین، به کاهش پیشرفت کبد چرب کمک می‌کنند. 

۹. ماهی سالمون برای کبد چرب گرید دو

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا‌۳ به‌ویژه EPA و DHA است که می‌توانند در بهبود وضعیت کبد چرب نقش مؤثری ایفا کنند. این ترکیبات با کاهش سطح تری‌گلیسیریدهای خون و بهبود حساسیت به انسولین، از پیشرفت کبد چرب جلوگیری می‌کنند. همچنین با افزایش عملکرد کبد و کاهش التهاب، علائم کبد چرب درجه دو مانند تجمع چربی، التهاب و آسیب‌های اکسیداتیو پایین می‌آیند.

‏۱۰. گردو برای کبد چرب گرید ۲

گردو سرشار از اسید چرب امگا‌۳ مانند آلفا-لینولنیک اسید (ALA) است. این ترکیبات همانند امگا‌۳ موجود در ماهی سالمون، التهاب کبدی را کاهش می‌دهند. مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان‌ موجود در گردو مانند فنول‌ها و فلاونوئیدها از آسیب اکسیداتیو به کبد جلوگیری می‌کند. مصرف گردو حساسیت به انسولین و سطح تری‌گلیسیریدها را کاهش می‌دهد. مصرف دو عدد گردو در روز نه فقط برای بیماران کبدی که برای افراد سالم نیز توصیه می‌شود. 

۱۱. خار مریم

کبد چرب شایع‌ترین مشکل کبدی دنیاست. وجود سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم با ترمیم سلول‌های آسیب دیده روی درمان سیروز کبدی تاثیر می‌گذارد. طب سنتی برای درمان کبد چرب گرید ۲ مصرف خار مریم را تجویز می‌کند. دمنوش خار مریم برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله کبد چرب استفاده می‌شود. 

دنبال بهترین برنامه غذایی برای درمان کبد چرب هستی؟ از متخصص مشورت بگیر.

۱۲. جینسینگ

جینسینگ دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است که از آسیب اکسیداتیو به کبد جلوگیری می‌کند. این گیاه با کاهش سطح تری‌گلیسیریدها و بهبود پروفایل لیپیدی، نقش موثری در کنترل کبد چرب دارد. جینسینگ، توانایی بدن برای استفاده از انسولین را بهبود بخشیده و باعث کاهش مقاومت به انسولین شده که یکی از عوامل اصلی کبد چرب است.

۱۳. دانه چیا و کتان

دانه چیا و کتان منبع غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که قابلیت کاهش التهاب درون کبدی را دارند. این دانه‌ها همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کوئرستین و کلروژنیک اسید هستند که می‌توانند از آسیب اکسیداتیو به کبد جلوگیری کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دانه چیا می‌تواند به کاهش سطح تری‌گلیسیریدها و بهبود پروفایل لیپیدی کمک کند. بهبود عملکرد روده و کاهش مقاومت به انسولین از تاثیرات مصرف دانه چیا و کتان در بیماران مبتلا به کبد چرب گرید ۲ هستند. 

۱۴. روغن زیتون برای کبد چرب گرید ۲

روغن زیتون از روغن‌های گیاهی مفید برای کبد چرب گرید ۲ است. پزشکان به بیماران مبتلا به اسید چرب غیرالکلی توصیه می‌کنند که روزی چهار قاشق روغن زیتون همراه با رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته باشند که بر چربی‌های سالم و غذاهای گیاهی تاکید دارد. 

۱۵. قهوه تلخ

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن روزی سه یا بیشتر از چند فنجان قهوه تلخ به بیماران مبتلا به کبد چرب کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
Drinking 3 cups of coffee a day can help prevent liver conditions from developing, while drinking 4 to 5 cups a day when the person is suffering from hepatitis or fatty liver disease can keep the symptoms under control. These benefits extend whether the coffee is instant, filtered, or espresso
ترجمه متن:
نوشیدن ۳ فنجان قهوه در روز می‌تواند به جلوگیری از ایجاد بیماری‌های کبدی کمک کند، در حالی که نوشیدن ۴ تا ۵ فنجان در روز زمانی که فرد از هپاتیت یا بیماری کبد چرب رنج می‌برد علائم را کنترل می‌کند. این مزایا در قهوه فوری، فیلتر شده یا اسپرسو وجود دارد.

kauveryhospital

‏۱۶. ویتامین E

ویتامین E دارای اثر آنتی‌اکسیدانی قوی است که از سلول‌های کبدی در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کرده و التهاب و پیشرفت کبد چرب را کاهش می‌دهد. مصرف مکمل‌های ویتامین E باعث بهبود مقاومت به انسولین هم می‌شود. توصیه می‌شود که افراد مبتلا به کبد چرب درجه ۲ از مکمل‌های ویتامین E به مقدار ۴۰۰-۸۰۰ واحد در روز استفاده کنند.

‏۱۷. چای سبز

چای سبز سرشار از کاتچین است که باعث بهبود عملکرد کبد و دفع چربی در بیماران کبد چرب غیر الکلی می‌شود. اثرات آنتی‌اکسیدانی چای سبز نیز از سلول‌های کبدی در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت نموده و التهاب و پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد. مصرف منظم چای سبز باعث مقاومت به انسولین شده که عامل اصلی ابتلا به کبد چرب است. افراد مبتلا به کبد چرب درجه ۲ باید روزانه ۲-۳ فنجان چای سبز مصرف کنند.

۱۸. سیر

مصرف سیر نیز می‌تواند برای افراد مبتلا به کبد چرب گرید دو مفید باشد. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی سیر می‌تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول‌های کبدی و کاهش التهاب کبدی کمک کند و باعث بهبود مقاومت به انسولین و کاهش میزان چربی‌های کبدی شود.

غذاهای ممنوع برای کبد چرب گرید ۲

برای درمان گرید ۲ کبد چرب باید مواد غذایی مضر را از برنامه روزانه خود حذف کنید. غذاهای ممنوع برای کبد چرب گرید ۲ عبارتند از: 

مواد غذایی مضر برای کبد چرب گرید ۲دلایل مضر بودن برای کبد چرب گرید ۲
غذاهای پرچرب و پرکالری مانند غذاهای سرخ شده، فست‌فود، شیرینی‌ها و شکلات‌هاایجاد فشار بیشتر بر کبد و افزایش تولید چربی‌های غیرضروری، کاهش عملکرد کبد و افزایش ریسک التهاب
گوشت قرمز به دلیل میزان بالای چربی و پروتئینافزایش تولید چربی در کبد و ایجاد التهاب، افزایش بار کاری کبد برای متابولیسم پروتئین و چربی
نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های حاوی قندافزایش بار قندی و کالری دریافتی، کاهش توانایی کبد در متابولیسم چربی‌ها و افزایش تجمع چربی در کبد
نوشیدنی‌های الکلیآسیب به سلول‌های کبدی، افزایش تجمع چربی در کبد و کاهش توانایی کبد در انجام وظایف خود
محصولات لبنی پرچربافزایش میزان چربی‌های مضر و ایجاد التهاب در کبد، افزایش بار کاری کبد برای متابولیسم چربی‌ها
مواد غذایی مانند ماکارونی، نان سفید و برنج حاوی کربوهیدرات‌های سادهافزایش قند خون و انسولین، که می‌تواند به تجمع چربی در کبد و افزایش ریسک التهاب و آسیب‌های کبدی منجر شود
مواد غذایی مضر برای کبد چرب گرید دو

روش های پخت سالم برای درمان کبد چرب گرید ۲

برای درمان قطعی کبد چرب گرید ۲ باید به تغذیه توجه زیادی داشته باشید. با استفاده از روش‌های پخت سالم، می‌توان از افزایش چربی کبدی در افراد مبتلا به کبد چرب درجه ۲ جلوگیری کرد. از روش‌های پخت سالم برای درمان کبد چرب گرید ۲ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. آب پز کرد
  2. بخارپز کردن
  3. کباب کردن در فر یا گریل به جای سرخ کردن
  4. استفاده از روغن‌های سالم به جای روغن‌های اشباع
  5. پخت در قابلمه با پوشش درب
  6. افزودن ادویه‌جات و سبزیجات به غذا به جای استفاده از چربی یا روغن
 مهم ترین بخش درمان کبد چرب گرید 2 انجام ورزش و  تغذیه سالم است.
مهم‌ترین بخش درمان کبد چرب، رعایت برنامه غذایی و ورزشی مناسب است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تجمع و انباشت چربی در کبد منجر به ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود. این بیماری اگر بدون درمان و داشتن برنامه زندگی مناسب باقی بماند، ممکن است پیشرونده شده و خطرات جدی ایجاد کند. کبد چرب دارای ۳ درجه مختلف است که میزان شدت بیماری را نشان می‌دهد. درمان کبد چرب در مراحل اولیه بسیار آسان‌تر بوده و آسیب کمتری به بافت کبد وارد می‌کند.

متاسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. از این رو، مهم‌ترین بخش درمان کبد چرب، رعایت برنامه غذایی و ورزشی مناسب است. این اقدامات می‌توانند به کنترل و بهبود وضعیت کبد چرب کمک کنند. بنابراین، تشخیص به موقع و اتخاذ یک برنامه زندگی سالم و خوردن غذاهای مفید برای کبد چرب گرید ۲ بسیار حائز اهمیت است تا از تشدید و پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

برای دریافت برنامه غذایی و درمان کبد چرب حتما با متخصص تغذیه یا فوق تخصص کبد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان ویزیت آنلاین متخصص گوارش و همچنین متخصص تغذیه آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، برای درمان کبد چرب گرید دو، رژیم غذایی مناسب ضروری است. رعایت برنامه غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کنترل و بهبود وضعیت کبد در این مرحله کمک کند.

تنها با رعایت رژیم غذایی نمی‌توان کبد چرب گرید دو را به طور کامل درمان کرد. در این مرحله، انجام ورزش منظم و تغییر در سبک زندگی نیز نقش مهمی دارند.

درمان کبد چرب گرید ۲ با رژیم غذایی در کنار درمان دارویی موثرتر است. رژیم غذایی می‌تواند به کنترل چربی و کاهش التهاب کمک کند، اما داروهای مناسب نیز برای درمان این مرحله ضروری هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن