جامع ترین اطلاعات در مورد عمل فشار چشم و هزینه آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل فشار چشم متداول‌ترین راه برای کاهش فشار چشم و درمان گلوکوم است که از تشدید آسیب بینایی جلوگیری می‌کند. در طول این عمل، جراح با ایجاد مجرای تخلیه، امکان خروج مایع اضافی موجود در چشم را فراهم می‌کند تا فشار چشم به سطح طبیعی بازگردد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عمل فشار چشم چگونه انجام می شود؟

عمل فشار چشم یکی از رایج‌ترین اقدامات درمانی برای بیماری‌های چشمی است که با هدف کاهش فشار داخل چشم و بهبود عملکرد بینایی بیماران انجام می‌شود. این روش جراحی به طور معمول برای درمان بیماری‌هایی همچون گلوکوم، آب سیاه و سایر اختلالات فشار چشم به کار گرفته می‌شود. در طول این عمل، جراح با ایجاد مجرای تخلیه، امکان خروج مایع اضافی موجود در چشم را فراهم می‌کند تا فشار چشم به سطح طبیعی بازگردد. با این حال، همانند سایر اقدامات پزشکی، هزینه عمل فشار چشم و پوشش بیمه‌ای آن یکی از موضوعات مهمی است که باید قبل از عمل درنظر گرفته شود. تا انتهای این مقاله از دکترتو همراه ما باشید تا با عمل فشار چشم و هزینه و پوشش بیمه‌ای آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و غیرحضوری دکترتو برای مشاوره با بهترین متخصصان چشم استفاده کنید.

عمل فشار چشم چیست؟

این جراحی، برای درمان فشار چشم یا بیماری گلوکوم انجام می‌شود. هدف اصلی این نوع جراحی، کاهش فشار داخل چشم و جلوگیری از آسیب به عصب بینایی است. روش‌های رایج این عمل شامل ترابکولکتومی، شانت گذاری و لیزیک می‌شود که هدف هرکدام از این‌ها کاهش فشار چشم با تخلیه مایع اضافی چشم است. 

عمل فشار چشم چیست؟
این روش جراحی به طور معمول برای درمان بیماری‌هایی همچون گلوکوم، آب سیاه و سایر اختلالات فشار چشم به کار گرفته می‌شود.

انواع عمل فشار چشم ( عمل جراحی فشار چشم)

انواع جراحی فشار چشم عبارتند از:

نوع عملتوضیحات
ترابکولکتومیدر این روش، جراح با ایجاد یک سوراخ کوچک در قسمت جلوی چشم، مسیر خروج مایع چشم را بهبود می‌بخشد تا فشار داخل چشم کاهش یابد.
شانت گذاریدر این روش، جراح لوله کوچکی (شانت) را در چشم قرار می‌دهد تا مایع اضافی چشم را به بیرون هدایت کند و فشار را کاهش دهد.
لیزیکدر این روش، جراح با استفاده از لیزر، بخشی از قرنیه چشم را به منظور بهبود جریان مایع چشم و کاهش فشار داخلی، تغییر می‌دهد.
انواع عمل فشار چشم

در هر یک از این روش‌ها، هدف اصلی کاهش فشار داخل چشم و جلوگیری از آسیب به عصب بینایی است. جراح با دقت و مهارت خاصی این اعمال را انجام می‌دهد تا فشار چشم در محدوده طبیعی و متعادل قرار گیرد. 

عمل لیزیک فشار چشم

عمل لیزیک فشار چشم یکی از روش‌های جراحی کاهش فشار داخل چشم است که برای درمان گلوکوم انجام می‌شود. در این روش، جراح با استفاده از لیزر، بخشی از قرنیه چشم را تغییر می‌دهد تا جریان خروج مایع چشم بهبود یابد و در نتیجه فشار داخلی چشم کاهش پیدا کند. مراحل انجام عمل لیزیک فشار چشم به شرح زیر هستند:

  • ابتدا جراح چشم با استفاده از قطره‌های بیهوشی موضعی، ناحیه مورد عمل را بی‌حس می‌کند.
  • سپس با استفاده از لیزر، بخش‌هایی از قرنیه را که مسیر خروج مایع چشم هستند، تحت تابش قرار می‌دهد.
  • تابش لیزر باعث ایجاد تغییراتی در ساختار قرنیه می‌شود که منجر به بهبود جریان خروج مایع چشم و کاهش فشار داخلی آن می‌گردد.

عمل لیزیک چشم در مقایسه با سایر روش‌ها، کم‌تهاجمی‌تر است و معمولا عوارض کمتری دارد. اما همچنان نیاز به پیگیری مناسب پس از انجام آن وجود دارد.

عمل لیزیک برای فشار چشم بهت توصیه شده؟

نمی‌دونی چطوره؟ از متخصص سوال کن.

عمل لیزر برای کاهش فشار چشم

ایریدوتومی لیزری (Peripheral Iridotomy) عمل لیزر سرپایی برای کاهش فشار چشم است که با ایجاد منفذ کوچکی در عنبیه باعث می‌شود مایع زلالیه راحت‌تر از زاویه چشم عبور کند. افرادی که مشکل گلوکوم زاویه بسته دارند یا از تنگی زاویه رنج می‌برند، بهترین گزینه برای این نوع عمل لیزر هستند. ترابکولوپلاستی لیزری انتخابی (Selective Laser Trabeculoplasty) نیز روش لیزری دیگری برای کاهش فشار چشم و درمان گلوکوم زاویه باز است.

در این روش، از طول موج خاصی استفاده می‌شود که تنها روی سلول‌های حاوی ملانین در شبکه ترابکولار اثر می‌گذارد. پاسخ اولیه زیستی به این طول موج به ترتیبی است که باعث آزادسازی سیتوکین‌ها می‌شود. این سیتوکین‌ها نیز موجب فعال‌سازی و تجمع ماکروفاژها (نوعی سلول) می‌گردند و تغییراتی ایجاد می‌کنند که در نهایت منجر به کاهش فشار داخل چشم می‌شود. 

کاربرد عمل جراحی فشار چشم

این جراحی برای درمان انواع گلوکوم از جمله گلوکوم مادرزادی، گلوکوم نئوواسکولار و گلوکوم ناشی از آسیب استفاده می‌شود و معمولا باید در محیط بیمارستان باشد. کل فرایند این عمل حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد. از دیگر کاربردهای این عمل می‌توان به جلوگیری از تشدید از دست دادن بینایی ناشی از گلوکوم با کاهش فشار چشم اشاره کرد. هنگام انجام تراکولکتومی، جراح چشم یک فلپ در قسمت سفید چشم زیر پلک بالا ایجاد می‌کند. زیر این فلپ، مسیری ایجاد می‌شود تا مایع بتواند خارج شود که این امر به کاهش فشار داخل چشم منجر می‌گردد.

عمل جراحی فشار چشم در چه مواردی استفاده می شود؟
از کاربردهای این عمل می‌توان به جلوگیری از تشدید از دست دادن بینایی ناشی از گلوکوم با کاهش فشار چشم اشاره کرد.

عمل فشار چشم برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتی که دارو درمانی و لیزر تراپی تاثیری در کاهش فشار چشم و درمان گلوکوم نداشته باشند، پزشک عمل فشار چشم را تجویز می‌کند. البته عمل جراحی نمی‌تواند آب سیاه چشم را درمان کند یا بینایی از دست رفته را بازگرداند، اما می‌تواند از بینایی محافظت کرده و از تشدید بیماری جلوگیری کند.

متن انگلیسی:
Patients generally are good candidates for MIGS if they have mild to moderate glaucoma, are intolerant or noncompliant with drops, or if their IOP is not controlled with topical eye drops or laser trabeculoplasty
ترجمه متن:
بیمارانی که دارای گلوکوم خفیف تا متوسط یا عدم تحمل یا عدم تطابق با قطره‌ها هستند، همچنین اگر IOP آنها با قطره‌های موضعی چشم یا ترابکولوپلاستی لیزری کنترل نشود، عموماً کاندیدهای خوبی برای MIGS هستند.

eyewiki.aao

عمل فشار چشم برای چه کسانی مناسب نیست؟

عمل جراحی برای کاهش فشار داخل چشم در موارد زیر مناسب نیست یا باید با احتیاط بیشتری انجام شود:

  1. بیماران مبتلا به بیماری‌های چشمی دیگر یا با سابقه جراحی چشمی قبلی
  2. افراد مبتلا به بیماری‌های قرنیه مانند کراتوکنوس، بیماری چشمی خاص مانند رتینوپاتی دیابتی
  3. افراد مسن
  4. افراد با مشکلات سلامت عمومی، بیماران  مبتلا به دیابت و فشار خون بالا
  5. خانم‌های باردار و شیرده

مزایای عمل فشار چشم

هرچند این جراحی نمی‌تواند درمانی برای گلوکوم یا بازگرداندن بینایی از دست رفته باشد، اما می‌تواند مانع از بدتر شدن بیماری شود. از مزایای اصلی این جراحی عبارتند از: 

  1. کاهش فشار داخل چشم
  2. حفظ بینایی و جلوگیری از تخریب عصب بینایی 
  3. بهبود کیفیت زندگی و رفع علایمی مانند درد، سردرد و ناراحتی چشم
  4. این عمل جراحی معمولا چند بار در طول عمر بیمار قابل تکرار است تا فشار چشم تحت کنترل نگه داشته شود.
  5. این روش جراحی نسبتا ایمن است و عوارض جانبی کمی دارد.

روش انجام عمل فشار چشم

عمل جراحی برای کاهش فشار داخل چشم به طور کلی به دو روش انجام می‌شود:

  1. جراحی فیلتراسیون (Filtration Surgery) در این روش، پزشک سوراخ کوچک یدر سفیدی چشم ایجاد می‌کند که به مایع داخل چشم اجازه می‌دهد تا به آرامی خارج شود و فشار چشم کاهش یابد. نمونه‌های رایج این روش شامل ترابکولکتومی و شانت گذاری هستند. 
  2. جراحی لیزری: در این روش، پزشک از لیزر برای ایجاد سوراخ یا برش در بخشی از چشم استفاده می‌کند تا مایع داخل چشم به آرامی خارج شود و فشار چشم کاهش یابد. نمونه‌های رایج این روش شامل سیکلوفوتوکوآگولاسیون و سیکلوفوتوابلاسیون می‌شوند. 

در هر دو روش، پزشک با دقت موقعیت و اندازه سوراخ ایجاد شده را کنترل می‌کند تا میزان خروج مایع و کاهش فشار چشم به درستی انجام شود. پس از جراحی، بیمار معمولا باید داروهای چشمی را برای کنترل فشار چشم و پیشگیری از عوارض مصرف کند. همچنین نیاز به مراقبت‌های پس از جراحی و چک‌آپ های منظم خواهد داشت.

عوارض جراحی چشم چیست؟
طبیعی است که این جراحی هم مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است با برخی عوارض و خطرات همراه باشد.

آمادگی برای انجام عمل فشار چشم

نخستین کاری که برای آمادگی این جراحی باید انجام دهید، مراجعه به پزشک متخصص چشم است تا میزان فشار چشم و نوع جراحی مناسب تعیین شود و آزمایشات، عکس‌برداری‌ و معاینات لازم را انجام دهد. بیمار باید داروهای چشمی و سایر داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهد. شاید لازم باشد که مصرف برخی داروها به صورت موقت قطع شده یا تغییر کنند. چند روز قبل از جراحی، پزشک قطره‌های آنتی‌بیوتیک و ضد‌التهاب را تجویز می‌کند که چشم را برای عمل آماده می‌کنند. پیش از عمل، باید استرس و نگرانی‌هایتان را با پزشک در میان بگذارید و قبل از جراحی استراحت کافی داشته باشید.

مراقبت های لازم بعد از عمل فشار چشم

بعد از انجام این جراحی، بیمار باید به دستورات پزشک جهت بهبود و حفظ سلامت چشم توجه ویژه داشته باشد. ابتدا باید محل عمل را با دقت مراقبت کرد تا از عفونت جلوگیری شود. بیمار باید از قطره‌های چشمی تجویز شده توسط پزشک استفاده نماید تا التهاب و تورم کاهش یابد. همچنین در این دوره، فعالیت‌های چشم باید محدود شود و از کارهایی که سبب فشار به چشم می‌شود، اجتناب گردد.

پزشک ممکن است محدودیت‌هایی را در رابطه با استراحت و حرکات سر توصیه کند که باید به دقت رعایت شوند. لازم است تا زمان بهبودی کامل، ویزیت‌های پیگیری با پزشک انجام شود تا میزان فشار چشم و پیشرفت درمان کنترل گردد. در صورت بروز هرگونه عارضه مانند درد، قرمزی، تاری دید یا هر تغییر غیرطبیعی، بیمار باید سریعا با پزشک تماس بگیرید تا اقدامات لازم انجام شوند.

متن انگلیسی:
Glaucoma surgery can make you more likely to get cataracts later. Other possible risks include: Eye pain or redness, Eye pressure that’s still too high or even too low, Loss of vision, Infection, Inflammation, Bleeding in your eye
ترجمه متن:
جراحی گلوکوم می‌تواند احتمال ابتلا به آب مروارید را در آینده افزایش دهد. سایر خطرات احتمالی عبارتند از: درد یا قرمزی چشم، فشار چشم خیلی زیاد یا حتی خیلی کم، از دست دادن بینایی، عفونت، التهاب و خونریزی در چشم.

webmd

عوارض و خطرات عمل فشار چشم

این جراحی مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است با برخی عوارض و خطرات همراه باشد که عبارتند از:

  1. عفونت: یکی از شایع‌ترین عوارض، عفونت در محل برش جراحی است که باید با استفاده از داروهای ضد عفونی و رعایت بهداشت از آن پیشگیری شود.
  2. افزایش فشار چشم: گاهی ممکن است فشار چشم دوباره افزایش یابد که در این صورت نیاز به اقدامات درمانی مجدد خواهد بود.
  3. آسیب به عصب بینایی: در مواردی نادر، ممکن است به طور اتفاقی به عصب بینایی آسیب برسد که می‌تواند منجر به اختلال بینایی شود.
  4. تاری دید: به دلیل ورم و تغییرات در ساختار چشم، ممکن است پس از عمل مدتی تاری دید اتفاق بیفتد که معمولا با پیشرفت روند بهبودی برطرف می‌شود.

نگران عوارض بعد از عمل فشار چشم هستی؟ از پزشک متخصص کمک بگیر.

هزینه عمل فشار چشم

این جراحی به دو روش لیزری و غیرلیزری انجام می‌شود. هدف این روش‌ها کاهش تولید مایع زلالیه یا افزایش خروج آن از چشم است. هزینه عمل فشار چشم بستگی به نوع درمان متفاوت خواهد بود و معمولا از درمان‌های دارویی گران‌تر است. هزینه عمل فشار چشم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مختلف بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است. این هزینه بسته به آزمایشات پیش از عمل و محل انجام جراحی متفاوت خواهد بود. هزینه عمل جراحی گلوکوم با جراحی کاتاراکت یا آب مروارید و گذاشتن لنز تک کانونی داخل یک چشم حدود ۷ میلیون و پانصد هزار تومان است.

قیمت عمل فشار چشم با بیمه

بیمارستان و کلینیک‌های تحت پوشش تامین اجتماعی یا بیمه سلامت، هزینه جراحی فشار چشم را قبول می‌کنند. در صورت داشتن بیمه تکمیلی چشم، هزینه عمل چشم تا حدودی پوشش داده می‌شود. این پوشش بیمه‌ای بستگی به سقف پوشش و تعهدات آن شرکت بیمه دارد. همچنین میزان فرانشیز (سهم هزینه که بیمه‌شده باید پرداخت کند) نیز در مبلغ پرداختی توسط بیمه تاثیرگذار است. به‌طور کلی، با داشتن بیمه تکمیلی چشم، بخشی از هزینه‌های عمل چشم پوشش داده می‌شود و بیمه‌شده تنها مبلغ باقی‌مانده را پس از کسر سقف پوشش و فرانشیز باید پرداخت کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل فشار چشم، روشی موثر و کارآمد برای درمان بسیاری از بیماری‌های چشمی محسوب می‌شود. این روش جراحی اگرچه ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد، اما در صورت رعایت دستورات پزشک و انجام مراقبت‌های پس از عمل به درستی، می‌تواند پیامدهای مثبت و بهبود چشمگیری را برای بیماران به ارمغان آورد. بنابراین، بیماران مبتلا به بیماری‌های چشمی که نیازمند چنین اقدامی هستند، باید با همکاری و اعتماد کامل به دکتر چشم خود، این روش درمانی را انتخاب و پیگیری کنند. اما چنانچه نیاز به مشورت با پزشکان بیشتری دارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره آنلاین چشم پزشکی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به‌طورکلی عمل خطرناکی نیست، اما حتی بهترین تکنیک‌های جراحی هم ممکن است عوارضی داشته باشند.

ترابکولکتومی، عمل جراحی برای درمان گلوکوم است. تحقیقات نشان می‌دهند درصد موفقیت عمل فشار چشم بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است و می‌تواند پیشرفت گلوکوم را به تاخیر انداخته و بینایی را حفظ کند.

بله، برخی مراکز تامین اجتماعی، عمل فشار چشم را پوشش می‌دهند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن