قرص سی لاکس چیست و در چه مواردی مصرف می‌ شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص سی لاکس یا قرص سیلاکس دینه داروی گیاهی پرفروش برای درمان یبوست ناشی از ضعف روده است که اثر ملین و مسهل دارد. از دیگر مزایای مصرف قرص سی لاکس جلوگیری از تنبلی روده است که تحرکات روده را بیشتر کرده و با همین مکانیزم باعث درمان یبوست می‌شود. قرص سی لاکس برای درمان بواسیر هم توصیه می‌شود و مشکلات ناشی از بواسیر یا هموروئید را درمان می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قرص سی لاکس

قرص سی لاکس یا سیلاکس نوعی داروی گیاهی ملین برای رفع یبوست است. یبوست نوعی عارضه گوارشی است که با اختلال در عملکرد روده بزرگ باعث دفع کند یا سخت می‌شود. داروی گیاهی سی لاکس برای درمان این اختلال روده است و تا وقتی که عادت روده به حالت طبیعی برگردد باید مصرف شود. این دارو که معمولا به شکل قرص و شربت عرضه می‌شود حاوی سنا و اسانس زیره است که روند دفع را بهتر می‌کند. با ما باشید تا با قرص سی لاکس، موارد مصرف و عوارض قرص سی لاکس بیشتر آشنا شوید.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که داروی سیلاکس چه کاربردی دارد؟ در چه مواردی تجویز شده و چه دوزی دارد؟ عوارض آن چیست و چه افرادی نباید از آن استفاده کنند؟ آیا زنان باردار و شیرده می‌توانند از آن استفاده کنند؟

قرص سی لاکس چیست؟

قرص سی لاکس داروی مخصوص درمان یبوست است که به‌ خاطر اثر مسهل از تنبلی روده‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع قرص سی لاکس با بالا بردن تحریکات روده باعث بهبود یبوست شده و به تسهیل دفع کمک می‌کند. مزیت قرص سیلاکس، گیاهی بودنش است که از برگ سنا و رازیانه تشکیل شده و با مصرف آن جذب مواد غذایی سریع‌تر و میزان آب موجود در روده افزایش پیدا می‌کند.

هر قرص سی لاکس حاوی ۵۵۰ میلی گرم برگ سنا و اسانس رازیانه است که از نفخ شکم، درد شکم و تجمع گاز جلوگیری می‌کند و هر ۵ میلی لیتر شربت سی لاکس هم ۲۲۵ میلی گرم عصاره مایع استاندارد شده و اسانس طبیعی اسپیرمنت (نعنا) دارد که ضدنفخ شکم و ضداسپاسم است.

به نقل از «webmd»:

هر قرص سی لاکس حاوی ۵۵۰ میلی گرم برگ سنا و اسانس رازیانه است که از نفخ شکم، درد شکم و تجمع گاز جلوگیری می‌کند.

این قرص، داروی مخصوص درمان یبوست است که به‌ خاطر اثر مسهلی از تنبلی روده‌ها جلوگیری می‌کند.
این قرص، داروی مخصوص درمان یبوست است که به‌ خاطر اثر مسهلی از تنبلی روده‌ها جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف قرص سی لاکس

نحوه مصرف این دارو بهتر است با صلاحدید پزشک تعیین شود. به‌طورکلی فرآورده‌های حاوی سنا را نباید بیشتر از ۲ هفه مداوم مصرف کنید، چرا که در بلندمدت واکنش روده بزرگ به سینوزیدها را کم کرده و عضلات کلون را ضعیف می‌کند. در نتیجه چاره‌ای به‌ جز افزایش دوز دارو نیست که عوارض جانبی به ‌دنبال دارد.

قبل از مصرف این دارو بهتر است با متخصص گوارش مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوارش و داروساز وجود دارد.

نحوه مصرف قرص سی لاکس رو نمی‌دونی؟

حتما مشاوره دارویی بگیر!

قرص سیلاکس را کی بخوریم؟

بهترین زمان مصرف این دارو قبل خواب همراه ۱ تا ۲ لیوان آب است.

به نقل از «isovisit»:

نحوه مصرف این دارو ۲ تا ۳ قرص با هم قبل خواب همراه با ۱ تا ۲ لیوان آب است. برای اثربخشی دارو بهتر است بین هر وعده منصرف ۸ تا ۱۲ ساعت فاصله باشد تا محتویات دارو فرصت پیدا کند که به روده بزرگ برسد.

مصرف بیش از حد قرص سی لاکس

مصرف بیش از حد این دارو باعث عوارضی مثل تنبلی روده در فرد می‌شود. به ‌همین دلیل بهتر است برای پیشگیری از تنبلی روده طول درمان بیش‌ازحد طولانی نشود.

مصرف بیش از حد قرص سی لاکس باعث عوارضی مثل تنبلی روده در فرد می‌شود.
مصرف بیش از حد قرص سی لاکس باعث عوارضی مثل تنبلی روده در فرد می‌شود.

موارد مصرف قرص سی لاکس

این دارو اثر ملین و مسهل دارد و با بهبود تخلیه روده از تنبلی روده بزرگ جلوگیری می‌کند و با بهبود حرکت گوارشی، دفع را راحت می‌کند. موارد مصرف این دارو عبارتند از:

  • درمان یبوست ناشی از عملکرد نامناسب روده بزرگ
  • مسهل و ملین
  • دفع بهتر روده
  • پیشگیری از تنبلی روده

این دارو اثر ملین و مسهل دارد و با بهبود تخلیه روده از تنبلی روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

۱. قرص سیلاکس برای لاغری

فرمول این دارو برای لاغری نیست و صرفا با هدف رفع یبوست تولید شده است. شاید در دوره مصرف به‌ خاطر اثر مسهل و ملین سیلاکس احساس کاهش وزن داشته باشید، اما این با لاغری فرق می‌کند. علت این کاهش وزن صرفا از دست دادن آب بدن است و ربطی به چربی و لاغری ندارد. یعنی اگر دوباره آب بیشتری استفاده کنید وزن ازدست‌رفته جایگزین می‌شود.

به یبوست دچار شدی؟

سریعا برای درمان مشاوره بگیر!

۲. قرص سیلاکس برای بواسیر

بواسیر بیماری نشیمنگاه است که علت اصلی آن یبوست است. یکی از داروهای گیاهی مفید برای درمان بواسیر، قرص سیلاکس است که اثر ملین طبیعی دارد. مصرف این دارو برای بواسیر عارضه خاصی ندارد و در مواردی ممکن است باعث تغییر رنگ مدفوع شود.

۳. قرص سی لاکس برای نفخ

وجود نعناع در این دارو برای درمان نفخ شکم و تخلیه گاز معده مناسب است. البته یکی از عوارض جانبی احتمالی قرص سی لاکس احساس نفخ شکم یا تیرکشیدن شکم است که اگر شدید باشد باید مصرف دارو را قطع کنید و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. می‌توانید از مشاوره دارویی آنلاین هم برای عارضه نفخ شکم ناشی از مصرف سی لاکس کمک بگیرید.

وجود نعناع در این دارو برای بهبود نفخ شکم و تخلیه گاز معده مناسب است.
وجود نعناع در این دارو برای بهبود نفخ شکم و تخلیه گاز معده مناسب است.

دوز مصرفی قرص سیلاکس

دوز مصرفی قرص سیلاکس به شرح زیر است:

  • کودکان ۲ تا ۱۰ سال: بهتر است طبق نظر پزشک و شربت سی لاکس مصرف کنند.
  • کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال: نصف دوز بزرگسالان
  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: روزی یک تا دو قرص
  • سالمندان: بهتر است دوره درمان با نصف دوز عادی شروع شود.

عوارض قرص سی لاکس

این قرص، داروی گیاهی با کمترین عارضه جانبی است و به نسبت داروهای شیمیایی تاثیر بسیار زیادی دارد. بااین‌حال، ممکن است در برخی افراد با عوارض قرص سی لاکس مواجه شویم که عبارتند از:

  • اسپاسم شکمی و درد

افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند ممکن است به ‌خاطر رازیانه و سنا بیشتر در معرض عوارض این دارو باشند و دچار اسپاسم شکم یا درد شکمی شوند. در چنین مواردی مصرف شربت گرایپ واتر دینه تولید شرکت C-lax پیشنهاد می‌شود که از ایجاد نفخ شکم و گاز معده جلوگیری می‌کند. 

  • حساسیت به ترکیبات سی لاکس

احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک به رازیانه و سنا در نتیجه مصرف سی لاکس در موارد نادر وجود دارد که باعث درد شکم و خس‌خس سینه می‌شود. در صورت مشاهده این علائم باید مصرف دارو را قطع کنید.

  • تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ ادرار هم از عوارض قرص سی لاکس است که باعث قرمز یا قهوه‌ای شدن ادرار می‌شود. معمولا تغییر رنگ ادرار بعد از چند روز به حالت طبیعی برمی‌گردد.

  • تنبلی روده

دیگر عارضه مصرف این دارو تنبلی روده است که به ‌خاطر مصرف بیش‌ازحد برای رفع یبوست ایجاد می‌شود. مصرف سیلاکس و محرک‌های ملین در بلندمدت باعث وابسته‌شدن روده‌ها به دارو می‌شود و روده دیگر کارش را به تنهایی انجام نمی‌دهد.

موارد احتیاط قرص سی لاکس

از موارد احتیاط این دارو می‌توان به وابستگی به دارو در صورت استفاده طولانی‌مدت اشاره کرد که عملکرد معمول دفع روده بزرگ را مختل می‌کند.

اگر دچار عوارض جانبی این دارو شدید باید با فوق تخصص گوارش مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوارش و داروساز وجود دارد.

لازم است که در زمان مصرف این دارو نسبت به برخی از موارد احتیاط لازم را به کار بگیرید.
لازم است که در زمان مصرف این دارو نسبت به برخی از موارد احتیاط لازم را به کار بگیرید.

موارد منع مصرف این دار‌و چیست؟

موارد منع مصرف قرص سیلاکس عبارتند از:

  • کودکان زیر ۲ سال
  • زنان باردار و شیرده
  • افرادی که از درد شکمی ناشناخته، انسداد روده، آپاندیسیت و بیماری التهاب روده رنج می‌برند
  • خونریزی رکتوم
  • دیابت
  • تهوع و استفراغ همراه یبوست

قرص سی لاکس در بارداری

یبوست یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که لوله گوارش و روده تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند. قرص ۷۵۰ میلی گرم سی لاکس ۱۰۰ میلی گرم دانه گشنیز و ۶۰۰ میلی گرم سنا دارد و در بلندمدت باعث وابستگی روده بزرگ می‌شود.

اگر مصرف قرص سی لاکس در بارداری باعث اسهال شود برای خانم‌های باردار ضرر دارد؛ چرا که مواد معدنی و ویتامین‌ها را دفع کرده و جنین با کمبود مواد غذایی برای رشد روبه‌رو می‌شود. در صورت مصرف قرص سی لاکس در بارداری حتما در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید. احتمال افزایش فشار به رحم در نتیجه مصرف این دارو در بارداری وجود دارد و ریسک سقط جنین در خانم‌های باردار را افزایش می‌دهد.

اگر مصرف قرص سی لاکس در بارداری باعث اسهال شود برای خانم‌های باردار ضرر دارد؛ چرا که مواد معدنی و ویتامین‌ها را دفع کرده و جنین با کمبود مواد غذایی برای رشد روبه‌رو می‌شود.

قرص سی لاکس در شیردهی

مصرف این دارو در شیردهی همانند دوران بارداری از موارد منع مصرف است، چرا که استفاده مادران شیرده از سیلاکس باعث اسهال نوزاد می‌شود.

اختلالات دارویی قرص سی لاکس

اختلال دارویی قرص سی لاکس یکی از احتمالات مصرف این داروی گیاهی است. افرادی که همزمان داروی ضدآریتمی یا گلیکوزیدهای قلبی دیژیتال مصرف می‌کنند باید مراقب اختلال دارویی این قرص باشند. مصرف همزمان قرص سی لاکس با استروژن‌ها و ایندومتاسین به‌ خاطر اختلالات دارویی توصیه نمی‌شود. باتوجه‌به احتمال اختلالات دارویی این قرص، به‌هیچ‌وجه بدون تجویز پزشک سراغ مصرف خودسرانه این قرص نروید.

اختلال دارویی قرص سی لاکس یکی از احتمالات مصرف این داروی گیاهی است.
اختلال دارویی قرص سی لاکس یکی از احتمالات مصرف این داروی گیاهی است.

اطلاعات دارویی قرص سی لاکس

قرص سیلاکس با اشکال دارویی قرص ۷۵۰ میلی گرم و شربت عرضه می‌شود. این داروی گیاهی حاوی برگ و عصاره سنا و اسانس رازیانه است که هدف آن درمان یبوست در کوتاه مدت است.

شکل داروییترکیباتعوارض جانبی
شربتعصاره مایع سنا ۹۰ میلی‌گرم گلیکوزیدهای مشتقات هیدروکسی آنتراسن بر مبنای سنوزید B در هر بطریدرد و کرامپ شکمی به‌خاطر سنانفریت
تغییر رنگ ادرار
قرص۶۰۰ میلی گرم برگ سنا و ۱۰۰ میلی گرم دانه گشنیزوابستگی در دوز بالا و طولانی مدت
اسهال و ازدست‌دادن الکترولیت
اختلال در کارکرد روده
اطلاعات دارویی سی لاکس

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

قرص سی لاکس یکی از داروهای گیاهی ضدیبوست با کمترین عارضه جانبی است که از ترکیب برگ سنا و رازیانه تشکیل شده است و عوارض داروهای شیمیایی ضدیبوست را ندارد. سی لاکس به دو شکل دارویی قرص و شربت برای رفع و بهبود یبوست ناشی از عملکرد ضعیف روده بزرگ مصرف شده و در زمره پرفروش‌ترین محصولات ملین قرار دارد.

به‌علاوه اینکه قرص سیلاکس از داروهای گیاهی مفید برای درمان بواسیر است و بیشتر افرادی که از مشکل بواسیر رنج می‌برند، می‌توانند برای درمان از قرص سیلاکس کمک بگیرند. درست است که سی لاکس داروی گیاهی است اما مصرف آن بدون مشورت و تجویز پزشک چندان توصیه نمی‌شود. خانم‌های باردار و شیرده هم مجاز به مصرف قرص سی لاکس نیستند. یادتان باشد که مصرف همزمان سیلاکس با برخی داروها از جمله داروهای قلبی تداخل دارویی دارد. بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از اقدام به استفاده از سیلاکس حتما مشاوره دارویی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروی سیلاکس بهتر است با متخصص گوارش و کبد مشاوره داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص گوارش و داروساز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قیمت قرص سی لاکس در بازه 15 تا 30 هزار تومان است.

قرص سیلاکس عوارض جانبی زیادی ندارد، و خطرناک نیست. صرفا افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند ممکن است دچار اسپاسم و درد شکم شوند.

عوارض قرص سیلاکس همیشگی نیست و بعد از قطع مصرف دارو، عوارض هم برطرف می‌شوند. اما مصرف بیش‌ازاندازه تنبلی روده و سایر مشکلات را به ‌دنبال دارد.

بله، قرص سی لاکس داروی گیاهی است که با هدف درمان یبوست تولید می‌شود. مصرف آن در بازه کوتاه‌مدت می‌تواند مشکلات گوارشی ناشی از یبوست را برطرف کرده و دفع را تسهیل کند.

بله سی لاکس را می‌توانید از داروخانه‌ها بدون نسخه خریداری کنید. البته بهتر است که با مشورت پزشک و ترجیحا با تجویز پزشک مصرف شود.

بله، سیلاکس یبوست را به شکل قطعی درمان می‌کند.

قرص سی لاکس را باید در جای خشک و خنک، دور از گرما و تابش خورشید نگهداری کنید.

زیاده‌روی در مصرف قرص سی لاکس باعث وابستگی به دارو و اختلال در عملکرد عادی روده بزرگ می‌شود.

بیزاکودیل داروی شیمیایی است که همانند سی لاکس که داروی گیاهی است برای درمان یبوست به ‌کار می‌رود. بیزاکودیل نسبت به سی لاکس باعث تهوع و دل‌پیچه بیشتری می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص سی لاکس

  1. ف م گفت:

    سلام من دورزه دارم استفاده میکنم
    خیلی شکمم درد می‌گیرد ولی برا ی نیم ساعت بعد که شکمم کار کرد
    خوب میشم موردی نداره ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در ابتدای مصرف این دارو، این علایم طبیعی است

  2. نریمانی گفت:

    سلام
    کسی که شیمی درمانی میکنه میتونه این قرص برای یبوست بخوره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      موردی ندارد و میتونید مصرف کنید.

  3. عباس گفت:

    ایا یبوست با دل درد همراه است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله همراه است

  4. حجت گفت:

    قرص مایو کارمن هم زمان با پودر پیدرولاکس میشود مصرف کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ایرادی ندارد

  5. فرزاد گفت:

    سلام. چندتا سوال داشتم:
    ۱_ این بیزوپرانول که درباره تداخل آن سوال شده، منظور همان بیزوپرولول بوده؟
    ۲_ این که فرمودید سلامت ستون فقرات باید بررسی شود را لطفا توضیح دهید که چه ارتباطی به یبوست دارد؟
    ۳_ آیا می‌شود با کم کردن دوز قرص، مثلا روزی نصف قرص، به خوردن آن ادامه داد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ۱ بله همان داروست
      ۲. اسیب به ستون فقرات باعث تضعیف اعصابی می شود که به دستگاه گوارش عصب دهی میکند
      ۳. بستگی به نظر و معاینه پزشک دارد

      تمندرست باشید

  6. ناشناس گفت:

    سلام قرص سی کلاس باقرص بیزوپرانول تداخل داره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تداخلی بین این دو دارو وجود ندارد و میتونید طبق دستور پزشک معالج مصرف کنید.

  7. مسعود گفت:

    رنگ ادرار من بعد از خوردن قرص سی لاکس سبز کم رنگ شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مسعود عزیز
      تغییر رنگ ادرار هم از عوارض قرص سی لاکس است که باعث سبز یا قهوه‌ای شدن ادرار می‌شود. معمولا تغییر رنگ ادرار بعد از چند روز به حالت طبیعی برمی‌گردد

  8. ناشناس گفت:

    بدون سیلاکس قادر به زندگی راحت نیستم متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتر است اصولی تر به درمان یبوست بپردازید
      حرکات دستگاه گوارش و سلامت ستون فقراتتان باید بررسی شود

  9. فرهاد عبدی گفت:

    سلام، مقاله قرص سیلاکس بسیار آموزنده ومفیدبود واز اتلاف وقت وهزینه گزاف جلوگیری میکند متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب عیدی عزیز
      سپاس از شما

  10. سارا گفت:

    ایا حتما سیلاکس باید قبل از خواب مصرف شود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهترین زمان مصرف این دارو قبل خواب همراه ۱ تا ۲ لیوان آب است.
      سالم باشید

      1. نوباغی گفت:

        سلام ببخشید من قرص دینه مصرف میکنم شکمم کار میکند باعث یبوست شده معقدم زخم شده خیلی میسوزه میشه قرص ول کنم بعد خوب شدم بخورم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله
          از شیاف گلیسیرین هم استفاده کنید