همه آنچه از بی ام ای باید بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شاخص توده بدنی (BMI) یک اندازه نسبی برای ارزیابی وضعیت وزن و توده بدن افراد است که بر اساس تناسب وزن و قد فرد محاسبه می‌شود و فرد را در دسته‌بندی‌های وزنی مانند کمبود وزن، وزن طبیعی، اضافه وزن و چاقی قرار می‌دهد. روش محاسبه بی ام ای بسیار ساده است و جنسیت برای بزرگسالان و سالمندان لحاظ نمی‌شود. وزن خود را به کیلوگرم و قد خود را به متر تبدیل کرده و سپس مقدار وزن را به مجذور قد تقسیم کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
بی ام ای برای سالمندان

بی ام ای (BMI) شاخص توده بدنی است که با تقسیم وزن برحسب کیلوگرم بر قد به متر به توان ۲ به‌دست می‌آید. این شاخص، روش غربالگری ساده و کم هزینه‌ای برای محاسبه کمبود وزن، وزن مناسب، اضافه وزن و چاقی است. حاصل bmi مستقیما میزان چربی بدن را اندازه نمی‌زند، بلکه به تناسب با متابولیک بدن و بیماری‌های مختلف تغییر می‌کند. بی ام ای بیشتر شاخص محاسبه چربی کل بدن است و هرچقدر این عدد بالاتر باشد، میزان چربی کل بدن فرد هم بیشتر است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بی ام ای، کاربردها و نحوه محاسبه آن بیشتر آشنا شوید. اگر BMI شما بالا است، باید با دکتر تغذیه مشورت کرده و در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص تغذیه در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

بی ام ای چیست؟

بی ام آی (BMI) یا شاخص توده بدنی، شاخصی برای محاسبه وزن بدن بر اساس قد است. درواقع، بی ام ای بیشتر شاخص محاسبه چربی کل بدن است و هرچقدر این عدد بالاتر باشد، میزان چربی کل بدن فرد هم بیشتر می‌شود. به‌عبارت دیگر، این شاخص به‌عنوان ابزار غربالگری پزشکی برای محاسبه نسبت قد به وزن فرد جهت برآورد میزان چربی استفاده می‌شود؛ به‌این ترتیب که وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مربع قد برحسب متر می‌شود. البته یادتان باشد که bmi برای تشخیص سلامتی نیست و صرفا ابزاری برای ارزیابی وضعیت سلامت و خطراتی است که ممکن است فرد را تهدید کنند.

وقتی میزان چربی بدن زیاد باشد، احتمال بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ هم بالا می‌رود. چربی پایین هم به سوءتغذیه برمی‌گردد. اما زمانی که چربی به اندازه کافی باشد، بدن می‌تواند ویتامین و مواد معدنی را به‌خوبی جذب کند. به‌علاوه اینکه، انرژی کافی مورد نیاز بدن را تامین کرده، دمای بدن را متعادل نگه می‌دارد و از اندام‌ها محافظت می‌کند.

برای محاسبه بی ام ای باید وزن و قد خود را بدانید.
برای محاسبه بی ام ای باید وزن فرد برحسب کیلوگرم تقسیم بر مربع قد به متر شود.

بی ام ای چه کاربردی دارد؟

برخی از کاربردهای متداول بی ام ای عبارتند از:

  • محاسبه شاخص چربی و چاقی بدن
  • ارزیابی وضعیت وزنی
  • کمک به تشخیص بیماری‌ها (افراد با BMI بیش از حد بالا ممکن است مستعد بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، برخی از سرطان‌ها و مشکلات مرتبط با استخوان و مفاصل باشند.)
  • راهنمای تغذیه و ورزش
  • مانیتورینگ تغییرات وزنی

تشخیص وزن

تشخیص وضعیت وزن با استفاده از BMI کمک می‌کند تا در یکی از دسته‌های مشخصی از وضعیت وزن قرار بگیرید، اما باید توجه داشت که این تشخیص تنها براساس قد و وزن ارائه می‌شود و عوامل دیگری مانند ترکیب بدن، سن، جنسیت و سلامت عمومی فرد درنظر گرفته نمی‌شوند. برای تشخیص وزن با کمک شاخص bmi، وزن بر حسب کیلوگرم را تقسیم بر قد برحسب متر به توان ۲ بکنید. در ادامه نحوه تفسیر عدد بدست‌ آمده را آورده‌ایم.

غربالگری سلامت

غربالگری سلامت و بی ام ای  ابزارهای ارزیابی وضعیت سلامت و وزن افراد هستند. این غربالگری از طریق شاخص توده بدنی، به شناسایی مشکلات وزنی مرتبط با سلامت کمک کرده و وضعیت سلامت را در افراد در معرض بیماری ارزیابی می‌کند.

متن انگلیسی:
It’s important to remember that body fatness isn’t the only determiner of overall health
ترجمه متن:
به یاد داشته باشید که چاقی بدن تنها عامل تعیین‌کننده سلامت کلی بدن نیست.

my.clevelandclinic

طبقه بندی شاخص توده بدنی

بعد از محاسبه بی ام ای، می‌توانید عدد بدست آمده را براساس طبقه بندی شاخص توده بدنی در جدول زیر تفسیر کنید:

محدوده bmi وضعیت وزن
کمتر از ۱۸.۵کمبود وزن
بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹وزن طبیعی
بین ۲۵ تا ۲۹.۹اضافه وزن
بین ۳۰ تا ۳۴.۹چاقی درجه اول
۳۵ تا ۳۹.۹چاقی درجه دوم
بیشتر از ۴۰چاقی درجه ۳ یا چاقی شدید
طبقه‌بندی شاخص توده بدنی

‏چگونه بی ام ای رو محاسبه کنیم؟

برای محاسبه بی ام ای باید وزن فرد برحسب کیلوگرم تقسیم بر مربع قد به متر شود. در بیشتر افراد، این عدد BMI نشان‌دهنده میزان چربی بدن است؛ یعنی هرچقدر این عدد بزرگ‌تر باشد، بدن چربی بیشتری دارد. البته این موضوع در برخی موارد مصداق ندارد. به‌علاوه اینکه، شاخص توده بدنی به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده سلامت بدن باشد.

نمی‌دونی وزنت مناسبه یا نه؟

از دکتر مشاوره بگیر تا بررسیت کنه.

بی ام ای برای بزرگسالان

بی ام ای برای بزرگسالان و افراد میان‌سال اگر کمتر از ۱۸.۵ باشد، یعنی فرد کمبود وزن شدید دارد و احتمالا از سوءتغذیه رنج می‌برد. عدد بین بازه ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ برای بزرگسالان، محدوده سالم است و بیشتر از این نشانه اضافه وزن خواهد بود. 

بی ام ای برای زنان

محاسبه بی ام ای برای زنان و مردان تفاوتی نمی‌کند، به‌عبارت دیگر، جنسیت تاثیری روی شاخص bmi ندارد. مگر برای محاسبه بی ام ای کودکان و نوجوانان که جنسیت هم لحاظ می‌شود. بنابراین محدوده بی ام ای برای زنان همانند تفسیر این شاخص برای مردان است. زنان با بی ام ای کمتر از ۱۸.۵ از کمبود وزن و سوءتغذیه رنج می‌برند و زنان با عدد بالاتر از ۳۰ در معرض خطر جدی بیماری‌های ناشی از چاقی قرار دارند. بازه متعادل و نرمال بی ام ای برای زنان بین ۲۵ تا ۲۹.۹ است.

بی ام ای برای مردان

محدوده بی ام ای برای مردان دقیقا همانند عدد شاخص توده بدنی زنان تعیین می‌شود. یعنی عدد کمتر از ۱۸.۵ به منزله کمبود وزن برای مردان تلقی می‌شود، و عدد بالاتر از ۳۰ هم نشانه چاقی مفرط است. محدوده ایده‌آل بی ام ای برای مردان بین ۲۵ تا ۲۹.۹ است.

بی ام ای برای سالمندان

براساس نتایج مطالعات، بهترین محدوده بی ام ای برای سالمندان بین ۳۱ تا ۳۲ برای زنان و بین ۲۷ تا ۲۸ برای سالمندان مرد است.

متن انگلیسی:
Someone who is elderly with the same BMI as someone younger will tend to have more body fat
ترجمه متن:
افراد سالمند با بی ام ای برابر افراد جوان‌تر، چربی بدن بیشتری دارند.

foundationsperformance

بی ام ای برای کودکان و نوجوانان

در محاسبه شاخص توده بدنی برای کودکان و نوجوانان، جنسیت هم لحاظ می‌شود. محدوده bmi کمتر از ۱۸.۵ در کودکان و نوجوانان، نشانه کمبود وزن است. کودکان و نوجوانانی که عدد بی ام ای آن‌ها بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ است، در محدوده سنی ایده‌آل قرار دارند و بازه ۲۵ تا ۲۹.۹ در کودکان و نوجوانان به منزله مرحله پیش چاقی است. اگر عدد بی ام ای برای کودکان و نوجوانان بین ۳۰ تا ۳۴.۹ باشد، یعنی فرد دچار چاقی نوع یک است و در بازه ۳۵ تا ۳۹.۹ از چاقی نوع دو رنج می‌برند؛ و درنهایت، محدوده BMI بیشتر از ۴۰ در کودکان و نوجوانان به منزله چاقی شدید و اضافه وزن مفرط است.

طبقه بندی شاخص توده بدنی بر حسب وزن نسبت به قد است.
برای افزایش وزن، باید مصرف کالری روزانه خود را افزایش دهید.

‏محدودیت های بی ام ای

فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، نژاد و توده عضلانی روی رابطه بین شاخص توده بدنی و چربی بدن تاثیر می‌گذارند. این شاخص، تفاوتی بین چربی اضافی، عضلات یا جرم استخوان قائل نمی‌شود، به‌علاوه اینکه هیچ اشاره‌ای هم به توزیع چربی در افراد ندارد.

روش افزایش بی ام ای

مصرف غذاهایی با کالری بالا و سرشار از مواد مغذی مانند آووکادو، ماست، شیر، سالمون، ماهی تن، مغز، دانه‌ها، لوبیا، برنج قهوه‌ای، نخود فرنگی، گرانولا، موز، برگه زردآلو و سیب‌زمینی شیرین در رژیم غذایی، یکی از روش‌های افزایش بی ام ای است. باید بهترین رژیم غذایی برای افزایش وزن را از متخصص حرفه‌ای دریافت کنید. برخی راهکارهای افزایش BMI عبارتند از:

  • مصرف کالری سالم بیشتر: برای افزایش وزن، باید مصرف کالری روزانه خود را افزایش دهید. این بدان معناست که باید بیشتر از مقدار کالری‌هایی که بدن برای حفظ وزن کنونی خود نیاز دارد، مصرف کنید. برای محاسبه مقدار کالری مورد نیازتان، با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • انجام تمرینات ورزشی عضله‌سازی و تقویت عضلات: به جای تمرکز بر افزایش چربی، تمرکز خود را روی تقویت و ساخت عضلات بگذارید. برای این منظور، تمرینات مقاومتی مانند وزنه‌برداری، تمرینات با وزن بدن و کارهای مرتبط را انجام دهید. تمرینات مقاومتی کمک می‌کنند افزایش حجم عضلات و وزن داشته باشید.
  • تغذیه متعادل: حین افزایش وزن، تغذیه متعادل و غنی از مواد مغذی بسیار مهم است. باید از تنوع غذایی بالا، شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی، سبزیجات، لبنیات و روغن‌های سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید. مصرف این غذاها با حفظ سلامت بدن باعث افزایش وزن و بالا رفتن این شاخص می‌شود.
  • تنظیم وعده‌های غذایی: بهتر است وعده‌های غذایی خود را به صورت منظم و مرتب در طول روز مصرف کرده و تغذیه‌ منظم را رعایت کنید. میان‌‌وعده‌های سالم در برنامه بگنجانید و دفعات غذا خوردنتان را افزایش دهید.
  • استفاده از مکمل‌های غذایی: درصورتی که با وعده‌های غذایی خود نمی‌توانید کالری و مواد مغذی کافی را دریافت کنید، با مشورت پزشک از مکمل‌های غذایی کمک بگیرید.
  • مدیریت استرس: استرس و اضطراب می‌توانند باعث کاهش اشتها و کاهش مصرف کالری شوند. سعی کنید استرس خود را کاهش دهید و از روش‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفسی استفاده کنید.

می‌خوای شاخص توده بدنیت بالا بره؟ حتما با متخصص مشورت کن.

روش های کاهش بی ام ای

اگر عدد BMI بدست آمده در محدوده خطر قرار گرفته است، باید به دنبال روش‌های کاهش بی ام ای باشید. با کم کردن میزان کالری مصرفی، وزنتان کم می‌شود. رژیم غذایی برای لاغری مانند فستینگ متناوب، ورزش و رژیم غذایی، مصرف پروتئین، حذف قند و شکر مصنوعی و نوشیدنی‌های گازدار از رژیم غذایی، مصرف فیبر زیاد، و خواب کافی می‌توانند شاخص توده بدنی را کاهش دهند. غذاهای کامل کمتر فراوری شده مانند غلات کامل و میوه را فراموش نکنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شاخص توده بدنی (BMI) یک اندازه نسبی برای ارزیابی وضعیت وزن و توده بدن افراد است که بر اساس تناسب وزن و قد فرد محاسبه می‌شود و فرد را در دسته‌بندی‌های وزنی مانند کمبود وزن، وزن طبیعی، اضافه وزن و چاقی قرار می‌دهد. روش محاسبه بی ام ای بسیار ساده است و جنسیت برای بزرگسالان و سالمندان لحاظ نمی‌شود. اما برای محاسبه bmi کودکان و نوجوانان، جنسیت لحاظ می‌شود. وزن خود را به کیلوگرم و قد خود را به متر تبدیل کرده و سپس مقدار وزن را به مجذور قد تقسیم کنید.

این شاخص تنها یک اندازه نسبی است و توجهی به ترکیب بدن، سن و سلامت عمومی فرد ندارد. بنابراین، برای ارزیابی دقیق‌تر وضعیت وزن و سلامت، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. در نهایت، باید توجه داشت که این عدد تنها یکی از فاکتورهای ارزیابی وضعیت وزن و توده بدن است و برای تشخیص دقیق‌تر وضعیت وزن و سلامت، نیاز به ارزیابی جامع‌تری از جمله ترکیب بدن، سلامت عمومی و سایر عوامل دارید. بنابراین، همیشه بهتر است با متخصصان مربوطه مشورت کنید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

برای کاهش یا افزایش شاخص توده بدنی بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر تغذیه آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بی ام ای که براساس وزن و قد فرد محاسبه می‌شود، مقیاس نامعتبر و نادرستی از میزان چربی و چاقی است که جرم عضلات، تراکم استخوان، ترکیب کلی بدن، تفاوت‌های نژادی و جنسیتی را درنظر نمی‌گیرد. نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهند که نسبت کمر به باسن (شاخص waist-to-hip ratio (WHR)) می‌تواند شاخص صحیح‌تری از سلامت و ریسک بیماری نسبت به BMI باشد.

برای داشتن شاخص توده بدنی دقیق‌تر می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کنید مانند:

    • ترکیب بدن: ترکیب بدن شامل نسبت عضله به چربی در بدن است که درک بهتری از توزیع چربی در بدن و میزان عضله نشان می‌دهد. برخی از روش‌های تخمین ترکیب بدن شامل آزمون DEXA (آزمون جذب پرتوی دوگانه انرژی)، آزمون آبسنجی (بیودکتانس) و آزمون هوشبری برقی (BIA) است. این آزمون‌ها توسط پزشکان و متخصصان مربوطه انجام می‌شوند و به شما میزان دقیق‌تری از ترکیب بدنتان می‌دهند

    • نسبت دور کمر: اندازه‌گیری دور کمر می‌تواند نشان‌دهنده تجمع چربی در ناحیه شکم باشد. توده چربی در این ناحیه مرتبط با عوارض مختلفی مانند بیماری قلبی، دیابت و سایر مشکلات سلامت است. اندازه گیری دور کمر با یک نوار اندازه‌گیری به اندازه از بالای استخوان باسن است و باید در لحظه نفس کشیدن طبیعی صورت گیرد.

    • مشاوره حرفه‌ای: بهترین راه برای داشتن یک تخمین دقیق از وضعیت توده بدن و سلامت عمومی خود، مراجعه به پزشک عمومی یا متخصص تغذیه است. آنها می‌توانند با استفاده از ابزارها و روش‌های پیشرفته، تشخیص دقیق‌تری داشته باشند.

شاخص توده بدنی، عددی است که با استفاده از قد و وزن نشان می‌دهد که وزن بدن در محدوده سالمی قرار دارد یا خیر. محاسبه بی ام ای زنان باردار براساس وزن بدن قبل بارداری محاسبه می‌شود چرا که در دوران بارداری، عدد بی ام ای مادر به خاطر تغییرات هورمونی و اضافه شدن وزن جنین دقیق نخواهد بود.

ورزشکاران میزان چربی کمتری نسبت به افراد غیرورزشکار با شاخص توده بدنی یکسان دارند. دلیل این اتفاق این است که ورزشکاران معمولا جرم عضلانی بیشتری نسبت به غیرورزشکاران دارند، یعنی معمولا وزن بالاتر و بی ام ای بالاتری دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بی ام ای

  1. عایرضا گفت:

    مطالبتان بسیار مفید فایده می باشد. پیروز و برقرار باشید. 🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس فراوان از شما علیرضای عزیز
      با ارزوی بهترین ها

  2. فاطمه گفت:

    با سلام من دختر ۱۲ ساله هستم من قدم ۱۶۳ است و وزن من تقریبا ۶۰ بود آخرین باری که گرفتم من می بینم که چاق هستم و خیلی قد بلندم چطور قدم همین جوری بمونه و دیگه بلند نشم و لاغر بشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای این منظور حتمن انجام ازمایش های هورمونی ضروری است
      زیر نظر متخصص غدد یا زنان باشید
      متخصص زنان و زایمان