داروی بلادونا پی بی چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف بلادونا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترکیب قدرتمند بلادونا و فنوباربیتال، با قدرت ضد اسپاسم بلادونا و اثر آرام بخش فنوباربیتال، تسکین موثری را برای مشکلات گوارشی فراهم می کند. این دارو برای درمان اسهال کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
داروی بلادونا پی بی چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف بلادونا

اگر به بیماری‌هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر، زخم‌های گوارشی یا اسهال مبتلا باشید، داروهای زیادی را برای درمان این موارد می‌شناسید یا با آنها برخورد داشته‌اید. یکی از داروهای درمان کننده‌ی مشکلات گوارشی از این دست، داروی بلادونا پی بی است. این دارو که یک داروی ترکیبی است برای درمان علائم دیگری مانند دلپیچه و اسپاسم گوارشی هم کاربرد دارد.

اگر هر یک از علائم گوارشی فوق را دارید می‌تواند به دکتر گوارش، داخلی یا دکتر عمومی مراجعه کنید یا از مشاوره آنلاین هر یک از دکترها بهرمند شوید. همچنین اگر داروی بلادونا برای شما تجویز شده است، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو برای آگاهی از نحوه مصرف و عوارض آنها کمک بگیرید.

داروی بلادونا پی بی چیست؟

Belladonna PB یا داروی بلادونا پی بی یک داروی ترکیبی است که شامل آلکالوئیدهای بلادونا و فنوباربیتال است. این دارو ترکیبی از هیوسین هیوسیامین، آتروپین و فنوباربیتال است و در درجه اول برای درمان اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و زخم‌های گوارشی استفاده می‌شود. آلکالوئید بلادونا به کاهش اسپاسم عضلانی و ترشح مایعات در روده کمک می‌کند که این خاصیت برای درمان اسهال مناسب است و آن را به یک داروی ضد اسهال تبدیل می‌کند.

استفاده از این دارو باید تحت راهنمایی یک متخصص باشد، زیرا عوارض جانبی احتمالی و تداخل با سایر داروها محتمل است. مشاوره دارویی دکترتو در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

قرص بلادونا پی بی، قطره بلادونا پی بی و شربت بلادونا پی بی

متناسب با نیازهای بیماران، این دارو اشکال دارویی مختلفی دارد. اشکال دارویی این دارو شامل موارد زیر هستند:

  • قرص بلادونا پی بی
  • شربت بلادونا پی بی
  • قرص بلادونا ارگوت پی بی
  • قطره بلادونا پی بی

اسامی تجاری این دارو نیز عبارتند از:

  • قرص بلادونا پی بی سبحان
  • قرص بلادونا پی بی الحاوی
  • الگزیر بلادونا پی بی-اس اچ دی
  • الگزیر بلادونا پی بی-الحاوی ۶۰ میلی لیتر

متن انگلیسی:
«The active components of belladonna mediate anticholinergic actions.»
ترجمه متن:
«ترکیبات فعال بلادونا اثرات آنتی کولینرژیک دارد.»

drugbank
قرص و شربت بلادونا پی بی برای چیست؟
این دارو برای درمان دلپیچه و اسهال کاربرد دارد.

طریقه مصرف شربت بلادونا پی بی و سایر اشکال دارویی آن

هنگام استفاده از قرص بلادونا، شربت بلادونا پی بی یا اشکال دارویی دیگر، مهم است که این دستورالعمل‌های کلی را دنبال کنید:

  • دوز: دقیقاً طبق تجویز پزشک خود مصرف کنید. هرگز بیشتر یا کمتر از دوز توصیه شده مصرف نکنید.
  • زمان: دارو را در فواصل منظم طبق دستور مصرف کنید. دوزها را نادیده نگیرید.
  • تداخلات غذایی: در مورد مصرف آن با یا بدون غذا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  • پرهیز از الکل: الکل می‌تواند اثرات آرام بخش این دارو را افزایش دهد.
  • احتیاط هنگام کار و فعالیت: هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات مراقب باشید، زیرا Belladonna PB می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و تاری دید شود.
  • نگهداری: در جای خشک و خنک و دور از نور و رطوبت نگهداری شود.
  • دوز فراموش شده: اگر نوبتی را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، از مصرف آن صرف نظر کنید. دوز را دو برابر نکنید.

همیشه دستورالعمل‌های خاص ارائه‌شده توسط دکتر خود را دنبال کنید، زیرا درمان و شرایط فردی ممکن است نیاز به تنظیم این دستورالعمل‌های عمومی داشته باشد.

خرید قرص بلادونا پی بی نیازمند نسخه است؟

برای تهیه‌ی این دارو باید نسخه‌ی پزشک را داشته باشید.

نحوه مصرف بلادونا پی‌بی رو نمی‌دونی؟

برای پیشگیری از عوارض مشاوره بگیر.

قرص و شربت بلادونا پی بی برای چیست؟

حتما می‌پرسید که شربت و قرص بلادونا پی بی برای درمان چیست! بلادونا معمولاً برای موارد زیر تجویز می‌شود:

  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS): برای کاهش اسپاسم و ناراحتی دستگاه گوارش.
  • اختلالات گوارشی: مانند اسپاستیسیتی یا هیپرحرکتی در دستگاه گوارش.
  • زخم: برای کمک به کاهش درد و ناراحتی مرتبط با زخم.

از آن برای ضد اسپاسم (کاهش اسپاسم عضلانی) و اثرات آرام بخش خفیف آن استفاده می‌شود. همیشه بلادونا PB ممکن است برای همه مناسب نباشد و می‌تواند عوارض جانبی به بار آورد.

قطره بلادونا پی بی برای نوزاد

ممکن است قطره بلادونا پی بی برای نوزادان تجویز شود و اثرات آرام بخش خفیف برای بسیاری از مشکلات گوارشی آنها داشته باشد. به هیچ عنوان این دارو را خودسرانه به خورد نوزاد ندهید. پیش از مصرف با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

بلادونا پی بی برای کودکان

در مواردی که کودک به اسهال مبتلا شده باشد، ممکن است این دارو برای کودک تجویز شود. شکل دارویی رایج آن برای کودکان شربت بلادونا پی بی است. شربت بلادونا در بیشتر موارد برای درمان اسهال در کودکان کاربرد دارد.

شربت بلادونا پی بی برای اسهال و سندرم روده تحریک پذیر

اما از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم! پیش از آنکه به طور خودسرانه از این دارو برای درمان اسهال سندرم روده تحریک پذیر استفاده کنید، لازم است به دکتر گوارش مراجعه کنید و تشخیص این بیماری برای شما گذاشته شود. belladonna PB برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، به دلیل خواص ضد اسپاسم آن تجویز می‌شود. این دارو عملکردهای زیر را دارد:

  • کاهش اسپاسم عضلانی: IBS اغلب شامل اسپاسم در عضلات دستگاه گوارش می‌شود که می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. آلکالوئیدهای شربت بلادونا در این دارو با شل کردن این ماهیچه‌ها عمل می‌کنند و در نتیجه اسپاسم و درد ناشی از آن را کاهش می‌دهند.
  • مدیریت علائم: این دارو با آرام کردن دستگاه گوارش بیش فعال، به مدیریت علائم رایج IBS، مانند درد شکم، گرفتگی عضلات، اسهال و حرکات نامنظم روده کمک می‌کند.
  • نقش فنوباربیتال: فنوباربیتال موجود در ترکیب، به عنوان یک آرام بخش خفیف عمل می‌کند. این ترکیب می‌تواند به کاهش اضطراب یا استرسی که اغلب علائم IBS را تشدید می‌کند، کمک کند و منجر به یک اثر آرام بخش کلی بر روی سیستم گوارشی شود.

استفاده از این دارو تحت نظارت پزشک بسیار مهم است، زیرا علائم IBS در افراد می‌تواند بسیار متفاوت باشد و آلکالوئیدهای بلادونا دارای طیف وسیعی از عوارض جانبی بالقوه و تداخلات با سایر داروها هستند.

قرص بلادونا پی بی برای میگرن

این دارو برای میگرن کاربرد ندارد. در موارد عمومی این دارو برای مشکلات گوارشی تجویز می‌شود.

بلادونا pb برای زخم معده

از این دارو برای درمان زخم معده هم استفاده می‌شود. تجویز بلادونا PB برای زخم برای اهداف زیر است:

  • تسکین درد و ناراحتی: زخم‌ها، به ویژه زخم‌های گوارشی، باعث درد و ناراحتی قابل توجهی در ناحیه معده و روده می‌شوند. خواص ضد اسپاسم آلکالوئید بلادونا به شل شدن ماهیچه‌های صاف در دستگاه گوارش، کاهش اسپاسم و درد ناشی از آن کمک می‌کند.
  • کاهش ترشح اسید: در حالیکه آلکالوئیدهای بلادونا مستقیماً اسید معده را کاهش نمی‌دهند، با شل کردن عضلات معده و روده، می‌توانند به طور غیرمستقیم به فشار کمتر اسید به مناطق حساس تحت تأثیر زخم کمک کنند.
  • آرام بخشی خفیف از فنوباربیتال: فنوباربیتال، بخشی از داروی بلادونا PB، می‌تواند برای بیمارانی که از زخم رنج می‌برند مفید باشد، زیرا استرس و اضطراب می‌تواند علائم زخم را تشدید کند. بنابراین اثر آرام بخش می‌تواند تا حدی علائم را تسکین دهد.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه بلادونا می‌تواند علائم را تسکین دهد، اما علت اصلی زخم‌ها مانند عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یا استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را درمان نمی‌کند. بنابراین، اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی گسترده‌تر استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
«Symptoms of overdose may include: large pupils, hot/dry skin, fever, severe dizziness, severe drowsiness, severe thirst.»
ترجمه متن:
«اوردوز بلادونا ممکن است علائمی نظیر گشادی مردمک، داغی و خشکی پوست، تب، سرگیجه شدید، خواب آلودگی شدید و تشنگی باشد.»

webmd

بیش از دو روزه که اسهال داری؟ برای تشخیص علت و تجویز دارو کلیک کن.

عوارض بلادونا پی بی چیست؟

عوارض جانبی بلادونا PB (آلکالوئیدهای بلادونا و فنوباربیتال) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی: به دلیل اثر آرام بخشی فنوباربیتال.
  • خشکی دهان: به عنوان یک عارضه جانبی رایج آنتی کولینرژیک.
  • تاری دید: ناشی از آلکالوئیدهای بلادونا.
  • یبوست: ناشی از کاهش حرکت روده است.
  • احتباس ادراری: به دلیل اثرات آنتی کولینرژیک.
  • گیجی یا سرگیجه: به ویژه در افراد مسن.

به یاد داشته باشید، این دارو ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند و باید با یک دکتر داروساز یا دکتر گوارش برای مشاوره متناسب در رابطه با شرایط خاص و سابقه پزشکی خود مشورت کنید. همیشه هر گونه عوارض جانبی غیرمعمول یا شدید را به دکتر خود گزارش دهید. مشاوره دارویی می‌تواند کمک خوبی در این زمینه برای شما باشد.

عوارض بلادونا پی بی چیست؟
این دارو عوارض مختلفی دارد که باید از آنها آگاه باشید.

هشدارهای مصرف بلادونا چیست؟

هنگام استفاده از Belladonna PB، اقدامات احتیاطی زیر را در نظر بگیرید:

  • آلرژی: در صورت داشتن هر گونه حساسیت شناخته شده به آلکالوئیدهای بلادونا، فنوباربیتال یا سایر داروها به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سابقه پزشکی: سابقه پزشکی کامل خود را به پزشک ارائه دهید، به خصوص اگر مبتلا به گلوکوم، احتباس ادرار، بزرگی پروستات، مشکلات قلبی، مشکلات گوارشی یا اختلالات تنفسی بوده‌اید یا هستید.
  • الکل و داروهای تضعیف کننده‌ی CNS: از الکل و سایر داروهای ضعیف‌کننده‌ی CNS خودداری کنید، زیرا می‌توانند اثرات آرام بخش دارو را افزایش دهند.
  • بارداری و شیردهی: در صورت بارداری یا شیردهی قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این دارو می‌تواند بر جنین یا شیرخوار تأثیر بگذارد.
  • قطع ناگهانی: بدون مشورت با پزشک، دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید، به خصوص اگر برای مدت طولانی از آن استفاده می‌کنید.
  • نظارت منظم: معاینات منظم ممکن است برای نظارت بر اثرات دارو و تنظیم دوز ضروری باشد.

به یاد داشته باشید، این مقاله یک راهنمای کلی است و پیروی از توصیه‌های خاص دکتر متناسب با نیازهای شخصی بسیار مهم است.

تداخل دارویی بلادونا pb چیست؟

قبل از مصرف هر دارویی باید از پزشک خود درباره تداخلات آن با داروهایی که مصرف می‌کنید بپرسید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. ما در اینجا همه‌ی تداخلات دارویی را برای شما لیست نکرده‌ایم اما این مطلب می‌تواند به شما کمک کند که این دارو را با احتیاط بیشتری مصرف کنید. ترکیب بلادونا و فنوباربیتال می‌تواند چندین تداخل دارویی داشته باشد:

  • داروهای تضعیف کننده‌ی CNS: این ترکیبات می‌توانند اثرات سایر داروهای اثرگذار بر سیستم عصبی مرکزی مانند مواد مخدر، بنزودیازپین‌ها و الکل را افزایش دهند و تنفس را ضعیف کنند.
  • داروهای آنتی کولینرژیک: مصرف همزمان با سایر آنتی کولینرژیک‌ها می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند خشکی دهان، احتباس ادرار و یبوست را افزایش دهد.
  • ضد انعقادها: بلادونا پی بی ممکن است اثر داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین را کاهش دهد که نیاز به تنظیم دوز دارد.
  • داروهای ضد بارداری هورمونی: فنوباربیتال موجود در بلادونا می‌تواند اثربخشی داروهای ضد بارداری هورمونی را کاهش دهد و خطر بارداری ناخواسته را افزایش دهد.
  • سایر القاء کننده‌های آنزیمی: بلادونا پی بی می‌تواند با داروهایی که توسط کبد متابولیزه می‌شوند تداخل داشته باشد، یا اثربخشی آنها را کاهش دهد یا خطر سمیت را افزایش دهد.

مشورت با یک دکتر داروساز در مورد همه داروها و مکمل‌های مصرفی برای جلوگیری از تداخلات احتمالی ضروری است.

بلادونا برای چیست؟
این دارو برای درمان اسهال کاربرد دارد.

اطلاعات و اشکال دارویی محصولات بلادونا

جدول زیر به شما کمک می‌کند که در یک نگاه این دارو را بهتر بشناسید و با عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن به همراه اشکال دارویی و نام‌های تجاری آشنا شوید.

اشکال داروییعوارضتداخلات دارویی
الگزیر بلادونا پی بی-الحاوی ۶۰ میلی لیترگیجی یا سرگیجهسایر القاء کننده‌های آنزیمی
الگزیر بلادونا پی بی-اس اچ دیاحتباس ادراریداروهای ضد بارداری هورمونی
قرص بلادونا پی بی الحاوییبوستضد انعقادها
قرص بلادونا پی بی سبحانتاری دیدداروهای آنتی کولینرژیک
—–خشکی دهانبنزودیازپین‌ها
اطلاعات دارویی بلادونا پی بی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اسهال یک علامت است که مشکلی در دستگاه گوارش شما وجود دارد. برای درمان این علامت، باید علت را پیدا کنید و سپس برای رفع آن اقدام کنید. اگر اسهال شما بیش از دو روز طول کشیده است، حتما از دکتر فوق تخصص داخلی، لیست پزشکان عمومی کشور یا فوق تخصص گوارش نوبت بگیرید. برای اینکار می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای دریافت راهنمایی لازم از هر یک از دکترهای فوق و اطلاع از نحوه صحیح مصرف و عوارض احتمالی بلادونا پی بی (اگر دکتر برای شما این دارو را تجویز کرده است)، از مشاوره‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بسیاری از داروهای گوارشی کنترل‌کننده‌ی علائم سندروم روده تحریک پذیر یا زخم معده و اسهال می‌توانند جای این دارو باشند.

نوعی آلکالوئید است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بلادونا پی بی

  1. ناشناس گفت:

    از کجا می تونم تهیه کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نمایندگی رسمی فروش را سزچ کنید