کشیدگی عضله شکم چه علائمی دارد و به چه علت رخ میدهد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کشیدگی عضله شکم معمولاً به دلیل وارد آمدن نیروی بیش از حد به فیبرهای عضلانی شکم در حین فعالیت‌های فیزیکی یا ورزش‌های سنگین رخ می‌دهد. این وضعیت می‌تواند منجر به درد شدید، تورم و کاهش توانایی حرکت در ناحیه آسیب‌دیده شود. برای درمان کشیدگی عضلات شکمی، استراحت و جلوگیری از فعالیت‌های سنگین ضروری است. استفاده از یخ به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کشیدگی عضله شکم چیست؟

کشیدگی عضله شکم یا کشیده شدن ماهیچه معده و شکم، اغلب یک آسیب ناشی از استفاده بیش از حد از این عضلات و ماهیچه‌هاست. این نوع کشیدگی زمانی رخ می‌دهد که عضلات شکمی کشیده یا پاره شوند. بازیکنان فوتبال و تنیس بیشتر از سایرین مستعد این نوع آسیب‌ها هستند. اما هر کسی می‌تواند عضلات شکم را تحت فشار قرار دهد و دچار کشیدگی عضله شکم شود. فشارهای عضلانی به‌مرور زمان با استراحت بهتر می‌شوند. تمرینات تقویت‌کننده عضلانی می‌تواند به جلوگیری از کشیده شدن عضلات کمک کند. با این حال گاهی هم به مداخلات پزشکی بیشتر نیاز است. در این مقاله به صورت کامل با کشیدگی عضله شکم و مشکلات همراه آن آشنا می‌شویم.

کشیدگی عضله شکم چیست؟

کشیدگی عضله در قسمت شکم در واقع کشیدگی یا پارگی عضلات معده و شکم در اثر فشار و کشش بیش از حد است. عضلات شکم (معده) بخشی از سیستم اسکلتی عضلانی هستند. این عضلات در جلوی بدن، بین لگن و دنده‌ها، از تنه (میان بخش) حمایت می‌کنند، اندام‌ها را در جای خود نگه می‌دارند و به حرکت شما کمک می‌کنند. عضلات شکم و عضلات پشت شما عضلات اصلی هستند که ستون فقرات را پشتیبانی و تثبیت می‌کنند.

آنها با هم کار می‌کنند تا به شما کمک کنند بنشینید، بایستید، راه بروید، ورزش کنید یا سایر فعالیت‌ها را داشته باشید. چندین گروه مختلف عضلات شکمی وجود دارند. از عضلات مایل گرفته تا عضلات راست شکمی، عضلات عرضی شکم و عضلات پایین شکم. کشیدگی عضله شکم می‌تواند هر ماهیچه شکمی را تحت تاثیر قرار دهد. این فشار و درد ممکن است در سمت راست شکم، سمت چپ، پایین یا بالای شکم ایجاد شود.

متن انگلیسی:
An abdominal muscle strain is an injury that happens when muscles in your stomach area stretch too much or tear. You might also hear it called a pulled stomach muscle.  Anyone can strain a stomach muscle, but it’s more common when you play certain sports
ترجمه متن:
کشیدگی عضلات شکم آسیبی است که به دنبال کشیدگی بیش از حد یا پارگی عضلات شکمی اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است بشنوید که عضله شکم کشیده شده است. این مشکل ممکن است در هر کسی اتفاق بیفتد، اما در زمان انجام ورزش‌های خاص، شایع‌تر است.

webmed

علائم کشیدگی عضلات شکم

درد شکم و درد اسکلتی عضلانی از علائم اصلی کشیدگی شکم هستند. ممکن است در زمان سرفه کردن، عطسه یا حتی خندیدن بیشتر این دردها را احساس کنید. علاوه بر این، دویدن سریع یا انجام ورزش‌های شدید می‌تواند درد ناشی از گرفتگی و کشیدگی عضلات شکم را بیشتر کند. حرکت کردن بعد از یک دوره طولانی نشستن یا عدم تحرک نیز دردناک است.

علائم دیگری هم در صورت شدیدتر شدن کشیدگی عضله شکم ممکن است ظاهر شود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کبودی
  • گرفتگی عضلات، سفت‌شدن عضلات یا درد عضلانی
  • تورم
  • دردناک بودن ناحیه آسیب‌دیده با لمس: علت درد شکم در ناحیه ماهیچه‌ها می‌تواند کشیدگی بیش از حد باشد.

علائم می‌تواند در قسمت فوقانی، میانی یا پایین شکم، در سمت چپ یا راست شما احساس شود و می‌تواند تا کمر، لگن یا کشاله ران شما گسترش یابد.

متن انگلیسی:
The main symptom of a pulled ab muscle is pain in the area of the muscle strain. Depending on the affected muscle, the pain may be in the upper, middle, lower, or right or left side of your abdomen
ترجمه متن:
علامت اصلی کشیده شدن عضله شکم‌ درد در ناحیه کشیدگی عضله است. بسته به عضله آسیب‌دیده، درد ممکن است در قسمت فوقانی، میانی، پایینی یا سمت راست یا چپ شکم شما باشد.

verywellhealth
علت کشیدگی عضله شکم چیست؟
حرکات تکراری زیاد در ورزش بیشتر باعث کشیدگی عضله شکم می‌شوند.

علت کشیدگی عضله شکم

کشیده شدن عضله شکم اغلب یک آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است. حرکات تکراری، معمولاً در ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی، باعث کشیدگی یا پارگی عضله می‌شوند. علل دیگر بروز چنین عارضه‌ای شامل موارد زیر می‌شود:

  • حوادثی مانند سقوط یا افتادن از وسایل نقلیه موتوری
  • سرفه یا عطسه مزمن
  • ورزش شدید یا بیش از حد بدون آمادگی قبلی یا گرم کردن بدن
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • فرم ضعیف هنگام ورزش یا انجام فعالیت‌های بدنی
  • پیچش و چرخش ناگهانی
  • انجام کاری که عضله شما برای آن گرم نشده باشد.
  • استفاده نکردن از فرم مناسب برای انجام فعالیت‌های ورزشی

علاوه بر این برخی از افراد بیشتر در معرض کشیدگی عضلات شکمی هستند و برخی شرایط این ریسک را افزایش می‌دهد. اکثر ورزشکاران، خصوصاً فوتبالیست‌ها یا کسانی که تنیس بازی می‌کنند، به دلیل این که میزان و شدت حرکات تنه و پهلو در این بازی‌ها بالاست، بیشتر مستعد کشیدگی در عضلات شکمی هستند. علاوه بر این کشیدگی یا آسیب عضلات شکم در گذشته، خستگی عضلانی بعد از انجام یک فعالیت سنگین، عضلات سفت و انعطاف‌پذیر شکمی و مواردی از این دست همگی می‌توانند از دلایل کشیده شدن یا پارگی عضلات شکم باشند.

علائم کشیدگی عضله شکم رو داری و سردرگمی؟

از متخصص کمک بگیر.

راه های تشخیص کشیدگی عضله شکم

پزشک می‌تواند بر اساس علائم و به کمک انجام معاینه فیزیکی، کشیدگی عضله شکم را تشخیص دهد. بسته به علت آسیب و علائم متفاوت هر فرد، ممکن است به بررسی‌های بیشتری نیاز باشد. پزشک می‌تواند با کمک تصویربرداری اشعه ایکس، آسیب‌های قفسه سینه، شکستگی ستون فقرات یا سایر استخوان‌های شکسته را تشخیص دهد.

اگر پزشک مشکوک باشد که درد شما ناشی از کشیدگی عضله نیست، ممکن است آزمایش‌های دیگری از جمله آزمایش خون، آزمایش مدفوع، آزمایش ادرار، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا آندوسکوپی را برای کشف علت تجویز کند.

راه های درمان کشیدگی عضله شکم

درمان کردن کشیدگی عضله تا حدود زیادی به میزان آسیب وارد شده در هر فرد بستگی دارد و بر این‌ اساس می‌تواند متفاوت باشد. در درجه اول، استراحت کردن می‌تواند موجب بهبود علائم کشیدگی عضلات شکمی شود. استفاده از کمپرس یخ روی ماهیچه‌ها و عضلات کشیده شده یکی دیگر از راهکارهایی است که به افراد آسیب‌دیده کمک می‌کند. انجام یک سری تمرینات کششی و تنفسی هم می‌تواند مفید باشد.

همچنین می‌توان برای حمایت از عضلات شکم و کاهش تورم، از بریس‎های شکمی نیز استفاده کرد. این بریس‌های پوشیدنی می‌توانند فشار وارد شده روی عضلات را کم کنند و نقش حمایت‌کننده داشته باشند. در برخی موارد ممکن است برخی از بیماران به جراحی نیاز داشته باشند. با این حال بر خلاف سایر کشیدگی‌های عضله، درمان کشیدگی عضلات شکم کمی پیچیده‌تر است. هیچ راهی برای آتل زدن آن وجود ندارد و استراحت کامل دادن به شکم تقریباً غیرممکن است.

روشتوضیحات
استراحتاز هر فعالیتی که باعث درد می شود خودداری کنید. عضلات شکم برای بهبودی به زمان نیاز دارند.
کمپرس سردبرای کاهش درد و التهاب، یک بسته یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، چند بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
فشاربرای کاهش تورم، ناحیه آسیب دیده را با یک باند الاستیک یا بانداژ بپیچید.
ارتفاعبرای کاهش تورم، تا حد امکان عضلات شکم را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.
مسکنداروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
ماساژپس از چند روز از شروع آسیب دیدگی، می توانید عضلات شکم را به آرامی ماساژ دهید تا گردش خون را افزایش داده و اسپاسم عضلانی را کاهش دهید.
کششهنگامی که درد و التهاب فروکش کرد، می توانید حرکات کششی ملایمی را برای بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی عضلات شکم شروع کنید.
درمان خانگی کشیدگی عضله شکم

درمان دارویی کشیدگی عضله شکم

درمان دارویی برای کشیدگی عضلات شکمی در درجه اول شامل داروهای ضددرد مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن می‌شود. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند به میزان زیادی فشار، درد و التهاب را در عضلات شکمی کم کند. در برخی موارد زمانی که کشیدگی عضله شکم بسیار شدید باشد، ممکن است گزینه‌های دارویی دیگری از جمله شل‌کننده‌های عضلانی نیز تجویز شوند. در مواردی که درد شدید برای بیش از دو هفته ادامه می‌یابد، ممکن است پزشک معالج تزریق کورتون را نیز تجویز کند.

درمان خانگی

درمان خانگی عضلات کشیده شده شکمی شامل همان درمان‌های اولیه‌ای است که به صورت کلی برای کشیدگی عضلات استفاده می‌شود. استراحت کردن و قرارگیری در موقعیتی که عضله بیشترین امکان استراحت کردن را داشته باشد، یکی از کارهای مهم در درمان خانگی کشیدگی عضله است. در روز اول باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یخ را روی محل آسیب‌دیده قرار داد. همچنین باید از ورزش و فعالیت‌های که باعث درد و اسپاسم در عضلات شکم می‌شوند، تا زمان بهبودی خودداری کرد. بخش مهمی از روش‌های درمان خانگی کشیدگی عضله شکم، انجام تمرینات ورزشی و کششی در خانه است.

درمان با فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی در برخی مواقع برای درمان کشیدگی‌های شدید شکمی نیاز است. خصوصاً در مواردی که کشیدگی منجر به پارگی عضلات شده و فرد به جراحی نیاز دارد. بعد از جراحی، انجام درمان‌های فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت و بازیابی عضلات آسیب‌دیده شکمی کمک کند. فیزیوتراپ ممکن است تمرینات مختلفی را برای بهبود سریع‌تر عضلات کشیده شده شکمی تجویز کند. برای مثال تکنیک انقباض شکم یا تکنیک خم کردن لگن از این روش‌هاست.

می‌خوای برای درمان کشیدگی عضله شکم فیزیوتراپی انجام بدی؟ مشاوره بگیر.

درمان کشیدگی عضله زیر شکم

برای درمان کشیدگی عضله زیر شکم نیز می‌توان از تمامی راهکارهای توصیه شده در بالا کمک گرفت. انجام تمرینات کششی و تنفسی و استراحت کردن، دو راه‌حل موثر برای تسکین درد و گرفتگی عضلات زیر شکم هستند.

عوارض کشیدگی عضله شکم

عوارض معمول ناشی از کشیدگی عضلات شکم شامل همان درد، گرفتگی و اسپاسم شکمی، حس کشیدگی در عضلات، درد در زمان تنفس و عطسه یا مواردی از این دست است. معمولا کسانی که عضلات شکمی آنها کشیده می‌شود، در حرکت کردن، تغییر موقعیت یا انجام فعالیت‌های ورزشی محدودیت دارند و حرکت برای آنها دردناک می‌شود. علاوه بر این، معمولا کشیدگی در عضلات شکم می‌تواند این عضلات را مستعد آسیب‌های آینده کند.

 گاهی نیز عوارض ممکن است شدیدتر یا آزاردهنده‌تر شود. یکی از عوارضی که ممکن است به همراه کشیدگی عضلات شکمی در افراد ایجاد شود، فتق است. معمولا با وجود فتق، یک برآمدگی غیرنرمال هم در ناحیه شکم دیده می‌شود. فشار و درد شدید و ادامه‌دار یکی دیگر از عوارض کشیدگی عضله شکم است. ممکن است همراه آن سایر علائم مانند تب، استفراغ، مدفوع سیاه خونی، حالت تهوع، استفراغ مداوم، تورم معده، دردناک‌شدن و حساس‌شدن به لمس شکم و در برخی موارد هم احساس تنگی نفس ایجاد شود.

راه های پیشگیری از کشیدگی عضله شکم

برخی از راهکارها و روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا احتمال کشیدگی عضله شکم را کم کنید. از جمله توصیه‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از کشیده شدن عضلات شکمی موثر باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که عضلات شکم شما احساس خستگی می‌کنند، خصوصاً در حین انجام فعالیت‌های شدید ورزشی، استراحت کنید.
  • هنگام ورزش کردن یا بلند کردن وسایل سنگین مراقب استفاده از فرم مناسب باشید و بدون مراقبت‌های لازم، این فعالیت‌ها را انجام ندهید.
  • اگر نیاز به برداشتن چیز سنگین دارید، کمک بخواهید و از برداشتن اجسام سنگینی که فراتر از توان بدنی شما هستند خودداری کنید.
  • یک روتین کششی را برای شکم خود شروع کنید. برای مثال می‌توانید یوگا یا پیلاتس را امتحان کنید.
  • با تمریناتی مانند پلانک، عضلات شکم و عضلات مرکزی خود را تقویت کنید.
  • قبل از انجام ورزش یا فعالیت بدنی سریع، عضلات خود را گرم کنید و پس از آن حتماً سرد کنید.

علاوه بر این موارد، در کل بهتر است همیشه بدن خود را آماده نگه دارید. انجام فعالیت‌های نرمشی و کششی، حتی کوتاه در طول روز می‌تواند موجب افزایش استقامت بدنی و بهبود آمادگی جسمانی شما شود. به این ترتیب احتمال و خطر هر نوع آسیب عضلانی در شما کاهش خواهد یافت.

راه‌ پیشگیری از کشیدگی عضلات شکم چیست؟
یوگا و پلاتس جزو بهترین ورزش‌ها برای تقویت عضلات شکم هستند.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کشیدگی عضله شکم می‌تواند باعث دردی شود که از ناراحتی خفیف تا درد شدید متغیر است که فعالیت‌های روزمره را دشوار می‌کند. کشیدگی عضلانی به پارگی فیبرهای عضلانی گفته می‌شود که در اثر آسیب ورزشی، استفاده بیش از حد یا شرایط ضعیف عضلانی ایجاد می‌شود. کشیدگی عضلات شکم معمولاً با مراقبت‌های خانگی برطرف می‌شود.

اگر درد شدید است و بر توانایی شما برای عملکردتان تأثیر می‌گذارد یا بعد از یک هفته علائمی از بهبود را نشان نمی‌دهید، به دکتر ارتوپد یا دکتر فیزیوتراپی مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است فیزیوتراپی یا جراحی برای درمان کشیده شدن عضله شکم مورد نیاز باشد. مدت زمان لازم برای بهبودی پس از کشیده شدن عضله شکم به میزان آسیب بستگی دارد. یک کشیدگی خفیف باید طی یک یا دو هفته بهبود یابد، اما کشیدگی‌های شدیدتر ممکن است چندین ماه طول بکشد. اما آن چیزی که مهم است این است که دیگر نیازی نیست نگران حضور در مطب باشید چرا که امکان ویزیت آنلاین دکتر ارتوپد و دکتر فیزیوتراپی آنلاین از طریق دکترتو فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کشیدگی عضلات شکم نشان دهنده پیچش یا خم شدن ناگهانی، انجام فعالیت‌های شدید ورزشی، آماده نبودن بدن، کشیدگی و فشار بیش از حد عضلات شکم و پارگی آنهاست. گاهی نیز کشیدگی عضله شکم نشان دهنده ضعیف‌بودن عضلات این قسمت است.

اکثر افرادی که کشیدگی عضلات شکمی را تجربه می‌کنند، یک درد شدید و سوزنی شکل را در ناحیه شکم خود احساس می‌کنند. این درد معمولا با حرکت کردن یا داشتن هر نوع فعالیتی تشدید می‌شود.

کشش ماهیچه‌ای شکمی که به آن عضله کشیده نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که عضله شکم بیش از حد کشیده شود. این باعث پارگی‌های ریز و میکروسکوپی درون عضله می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن