روش های تشخیص زگیل تناسلی در خانه چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تشخیص زگیل تناسلی در خانه ممکن نیست و تنها پزشک یا پرستار می‌توانند با اطمینان زگیل تناسلی را تشخیص دهند. اما با مشاهده برخی علائم مانند برجستگی‌های کوچک رنگ پوست شبیه گل کلم در ناحیه تناسلی می‌توان به احتمال زگیل تناسلی شک کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تشخیص زگیل تناسلی در خانه چگونه است؟

تشخیص زگیل تناسلی در خانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، چرا که علائم این عارضه شبیه به سایر مشکلات پوستی است. زگیل‌های تناسلی معمولا به صورت برآمدگی‌های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند و ممکن است با خارش یا سوزش همراه باشند. اگرچه مشاهده این علائم می‌تواند نگران‌‌کننده باشد، اما تشخیص دقیق و درمان موثر تنها توسط پزشک متخصص امکان‌پذیر است. بنابراین، در صورت بروز هرگونه علائم، مراجعه به متخصص زنان یا اورولوژی ضروری است تا از تشخیص قطعی مطمئن شوید. اگر برایتان سوال است که تشخیص زگیل تناسلی در خانه امکان دارد یا خیر، تا انتهای این مقاله از دکترتو همراه ما باشید. شما می‌توانید از طریق سامانه نوبت‌دهی دکترتو خدمات ویزیت حضوری و آنلاین با بهترین پزشکان را دریافت کنید.  

راه تشخیص زگیل تناسلی در خانه

تشخیص زگیل تناسلی در خانه به طور قطعی ممکن نیست و توصیه می‌شود که به متخصص مراجعه کنید. با این حال، برخی علائم می‌توانند نشانه‌هایی از وجود زگیل تناسلی باشند. زگیل‌ها معمولا به صورت برآمدگی‌های کوچک و گوشتی با رنگ بدن یا تیره‌تر ظاهر می‌شوند. همچنین، ممکن است احساس خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی داشته باشید یا تغییراتی در بافت و رنگ پوست این ناحیه مشاهده کنید. این علائم می‌توانند نشانه‌ای بر آلودگی فرد به ویروس اچ پی وی باشند. از خوددرمانی و استفاده از داروهای بدون نسخه بدون مشورت پزشک پرهیز کنید. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم، بهتر است برای تشخیص دقیق و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

متن انگلیسی:
Only a nurse or doctor can tell you for sure if you have genital warts. If you think you have warts on your genitals or anus, see a nurse or doctor right away
ترجمه متن:
فقط یک پرستار یا پزشک می‌تواند با اطمینان به شما بگوید که آیا زگیل تناسلی دارید یا خیر. اگر فکر می‌کنید روی ناحیه تناسلی یا مقعد خود زگیل دارید، فوراً به پرستار یا پزشک مراجعه کنید.

plannedparenthood
آیا تشخیص زگیل تناسلی در خانه قطعی است؟
تشخیص زگیل تناسلی در خانه به طور قطعی ممکن نیست و توصیه می‌شود که به متخصص مراجعه کنید.

۱. کیت تشخیص سریع HPV

کیت‌ تشخیص سریع HPV، ابزاری برای شناسایی ویروس اچ پی وی در نمونه‌های بیولوژیکی است که معمولا در مراکز پزشکی و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند و انواع مختلف HPV، به‌ویژه انواع زگیل تناسلی پرخطر را شناسایی کرده که ممکن است منجر به سرطان شوند. نکات مهم در مورد کیت‌ تشخیص سریع HPV:

  1. نتایج حاصل از کیت‌ تشخیص سریع باید با آزمایش‌های تایید شده و معتبر مقایسه شوند. برخی از کیت‌ها ممکن است دقت کمتری داشته باشند.
  2. معمولا نمونه برداری زگیل تناسلی از ناحیه تناسلی یا دهان انجام شده و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال می‌شوند تا وجود ویروس بررسی گردد.
  3. در صورت وجود علائمی مانند زگیل‌های تناسلی یا سایر تغییرات، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشاوره و درمان لازم انجام شود.
  4. علاوه بر تشخیص، واکسیناسیون علیه HPV می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های مرتبط با این ویروس کمک کند.

در نهایت، هرگونه تست و آزمایش زگیل تناسلی باید تحت نظر پزشک انجام شود تا از دقت و کارایی آن اطمینان حاصل شود.

ویژگیزگیل تناسلیسایر زگیل‌های بدن
محل قرارگیریناحیه تناسلی، مقعد، دهاندست‌ها، پاها، صورت، تنه
علتانواع خاصی از ویروس HPV (معمولا ۶ و ۱۱)انواع مختلفی از ویروس HPV
شکلکوچک، نرم، مرطوب، به صورت زگیل‌های تکی یا خوشه‌ای، ممکن است شبیه گل کلم باشد.سخت‌تر، خشک‌تر، به صورت تکی یا خوشه‌ای، ممکن است سطح زگیل زبر باشد.
رنگ رنگ پوست یا کمی تیره‌تررنگ پوست یا کمی تیره‌تر
علائم همراهخارش، سوزش، خونریزی خفیف، ترشحات غیرعادیدرد، خارش، تغییر رنگ پوست
انتقالتماس جنسی، تماس مستقیم با زگیل‌های آلودهتماس مستقیم با زگیل‌های آلوده، تماس با سطوح آلوده
روش‌های تشخیصمعاینه فیزیکی توسط پزشک، بررسی با سرکه سفید، تست پاپ اسمیر (در زنان)معاینه فیزیکی توسط پزشک، بررسی با سرکه سفید، بیوپسی (در صورت نیاز)
عوارضخطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با HPV (سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی)، مشکلات روانیعمدتاً مشکلات زیبایی، ممکن است دردناک باشند.
درمانداروهای موضعی، کرایوتراپی، لیزر درمانی، جراحیداروهای موضعی، کرایوتراپی، لیزر درمانی، جراحی
مقایسه زگیل تناسلی با سایر زگیل‌های بدن

۲. تشخیص با شکل ظاهری زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی بر اساس شکل ظاهری به شناسایی اولیه کمک می‌کند، اما برای تایید نهایی و درمان باید به پزشک مراجعه کرد. زگیل‌های تناسلی معمولا ویژگی‌های مشخصی دارند:

  • زگیل‌ها به صورت برآمدگی‌های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. این برآمدگی‌ها ممکن است به رنگ بدن یا کمی تیره‌تر باشند و سطحی صاف یا ناهموار دارند. در برخی موارد، زگیل‌ها می‌توانند به صورت خوشه‌ای رشد کنند و شبیه به گل کلم به نظر برسند.
  • زگیل‌های تناسلی معمولا بدون درد هستند، اما ممکن است با خارش یا سوزش همراه باشند. همچنین، در برخی موارد، ممکن است خونریزی خفیف نیز مشاهده شود.

اگر چنین علائمی را مشاهده کردید، مهم است که به متخصص مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب انجام شود. تشخیص با شکل ظاهری زگیل تناسلی ممکن است نادرست باشد، بنابراین مشاوره پزشکی ضروری است.

می‌خوای از روی شکل ظاهری HPV رو تشخیص بدی؟

از متخصص کمک بگیر.

۳. تشخیص زگیل تناسلی در خانه با سرکه

استفاده از سرکه برای تشخیص زگیل تناسلی در خانه روش غیررسمی است و نمی‌تواند به عنوان راه‌حل قطعی تلقی شود. این روش به این صورت است که فرد مقداری سرکه سفید یا سیب را به ناحیه موردنظر می‌زند و در صورت وجود زگیل تناسلی، ممکن است زگیل‌ها تغییر رنگ دهند و به رنگ سفید درآیند. البته این روش نمی‌تواند جایگزین تشخیص پزشکی شود و ممکن است به اشتباه منجر به تشخیص نادرست شود. استفاده از سرکه ممکن است باعث تحریک یا سوزش پوست شود. در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان دقیقی انجام شود. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص زگیل تناسلی، مراجعه به متخصص است.

۴. تشخیص زگیل تناسلی مردان در خانه

تشخیص زگیل تناسلی مردان در خانه ممکن است دشوار باشد و به طور قطعی نمی‌توان از روش‌های خانگی برای این کار استفاده کرد. با این حال، برخی علائم کمک می‌کنند تا زگیل تناسلی را تشخیص دهید. در صورت مشاهده علائم زیر می‌توان زکیل تناسلی مردان را تشخیص داد:

  • برآمدگی‌های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی از جمله آلت تناسلی، کیسه بیضه یا ناحیه مقعد
  • برآمدگی‌های به رنگ بدن یا کمی تیره‌تر با سطح صاف یا ناهموار
  • توده‌های خوشه‌ای و شبیه به گل کلم

اگرچه مشاهده این علائم نگران‌کننده است، اما تشخیص دقیق و تایید وجود زگیل تناسلی تنها توسط پزشک متخصص امکان‌پذیر است. بنابراین، در صورت مشاهده هرکدام از این علائم به پزشک مراجعه کنید تا مشاوره و درمان مناسب دریافت نمایید. 

علائم زگیل تناسلی روی آلتت داری و نگرانی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

۵. تشخیص زگیل تناسلی زنان در خانه

تشخیص زگیل تناسلی زنان در خانه نیز غیرممکن است، اما وجود برخی نشانه‌ها کمک می کند تا احتمال وجود زگیل تناسلی را بررسی کنید. زگیل‌ها معمولا به صورت برآمدگی‌های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی، شامل واژن و ناحیه اطراف آن دیده می‌شوند. این برآمدگی‌ها ممکن است رنگی مشابه پوست داشته باشند یا کمی تیره‌تر باشند. در صورتی که زگیل‌ها تحریک شوند، ممکن است خونریزی خفیفی نیز مشاهده شود.

متن انگلیسی:
۱ or more painless lumps or growths around your vagina, penis or anus. itching or bleeding from your genitals or anus. a change to your normal flow of pee (for example, it’s begun to flow sideways) that does not go away
ترجمه متن:
از علائم زگیل تناسلی: یک یا تعداد بیشتری برجستگی یا توده بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد، خارش یا خونریزی از ناحیه تناسلی یا مقعد و تغییر در جریان طبیعی ادرار (مثلاً جریان ادرار به طرفین کشیده می‌‌شود.) که از بین نمی‌رود.

nhs

آیا می توان در خانه زگیل تناسلی کم خطر و پر خطر را از هم تشخیص داد؟

تشخیص زگیل تناسلی کم‌ خطر و پرخطر در خانه به طور قطعی امکان‌پذیر نیست. زگیل‌های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: انواع کم ‌خطر (که معمولا باعث زگیل‌های تناسلی می‌شوند) و انواع پرخطر (که می‌توانند به سرطان منجر شوند).

در حالی که زگیل‌های کم‌ خطر معمولا به صورت برآمدگی‌های کوچک، گوشتی و بدون درد ظاهر می‌شوند، زگیل‌های پرخطر هیچ نشانه خاصی ندارند و نمی‌توانند از نظر ظاهری تشخیص داده شوند. تنها راه برای تشخیص نوع ویروس، آزمایش‌های تخصصی است.

اگر به وجود زگیل‌های تناسلی مشکوک هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. تنها متخصص می‌تواند با انجام آزمایشات لازم، تشخیص دقیق و مناسب را ارائه دهد. بنابراین، خود درمانی و تشخیص خانگی توصیه نمی‌شود.

تشخیص زگیل تناسلی زنان در خانه چگونه است؟
زگیل‌ها معمولا به صورت برآمدگی‌های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی، شامل واژن و ناحیه اطراف آن دیده می‌شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

روش‌های مختلفی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌توان در خانه انجام داد. با این حال، نتایج این روش‌ها کاملا مطمئن نیستند و نمی‌توان به تنهایی بر آن‌ها تکیه کرد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود از روش‌های خانگی فقط در مواقعی استفاده کنید که به پزشک یا مراکز آزمایشگاهی دسترسی ندارید. به محض اینکه امکان مراجعه به متخصص اورولوژیست یا دکتر زنان فراهم شد، انجام تست‌های معتبر و مناسب الزامی است. اما شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره آنلاین دکتر زنان یا دکتر اورولوژیست آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، نباید به سطح زگیل‌های تناسلی دست بزنید. تماس مستقیم با زگیل‌ها عفونت را گسترش می‌دهد و باعث تحریک یا عفونت‌های ثانویه می‌شود. همچنین، دست زدن به زگیل‌ها ممکن است باعث خونریزی یا عفونت‌های پوستی شود.

زگیل تناسلی معمولا بدون درد است، اما در برخی موارد به دلیل تحریک زگیل‌ها یا پوست اطراف ممکن است با خارش یا سوزش همراه باشد. در موارد نادر، اگر زگیل‌ها به شدت تحریک یا عفونی شوند، ممکن است درد و ناراحتی بیشتری احساس شود.

تشخیص زگیل تناسلی از جوش تناسلی دشوار است، اما با توجه به این نکات می‌توانید این دو را از هم تشخیص بدهید:

    • زگیل‌های تناسلی معمولا به صورت برآمدگی‌های کوچک و گوشتی با سطحی صاف یا ناهموار هستند و می‌توانند به شکل خوشه‌ای رشد کنند. جوش‌ها معمولا سرسفید یا قرمز دارند و ممکن است ملتهب و دردناک باشند.
    • زگیل‌ها در ناحیه تناسلی شامل آلت تناسلی، واژن و ناحیه مقعد ظاهر می‌شوند. جوش‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای از ناحیه تناسلی، از جمله روی پوست یا درون فولیکول‌های مو، دیده شوند.
    • زگیل‌ها بدون درد هستند، در حالی که جوش‌ها می‌توانند دردناک یا حساس باشند.
    • جوش‌ها به صورت تکی یا گروه‌های کوچک ظاهر شده، اما زگیل‌ها به صورت خوشه‌ای دیده می‌شوند.
امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن