بررسی فواید و مضرات لیزر موهای زائد بدن و مناسب بودن این روش

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لیزر موهای زائد بدن یکی از روش‌های موثر برای کاهش دائمی موهای ناخواسته است که می‌تواند منجر به پوستی صاف و بدون مو شود. این روش با از بین بردن فولیکول‌های مو، رشد موها را به شدت کاهش می‌دهد. از مزایای اصلی لیزر می‌توان به سرعت بالا، درد کمتر نسبت به روش‌های سنتی و نتایج طولانی‌مدت اشاره کرد. اما این روش همچنین ممکن است باعث تحریک پوست، قرمزی و حتی در برخی موارد تغییر رنگ پوست شود. بنابراین انتخاب یک کلینیک معتبر و انجام مشاوره دقیق قبل از شروع درمان ضروری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
فواید و مضرات لیزر موهای زائد بدن چیست؟

روش‌های مختلفی برای حذف موهای زائد وجود دارد. به صورت سنتی، اصلاح با تیغ یا ژیلت و پودر یا کرم‌های موبر جزو ساده‌ترین روش‌ها است. اما این روش‌ها معایب زیادی دارند و مهم‌ترین آن افزایش رشد موهای زائد است. در کنار این روش، اصلاح با دستگاه‌های موکن یا اپیلاسیون با موم‌های سرد و گرم، از دیگر روش‌هایی است که به صورت دائمی‌تر و بهتر موهای زائد را حذف می‌کند. اما باز هم این روش‌ها زیاد دائمی نیستند. یکی از درمان‌ها یا روش‌های محبوب برای حذف موهای زائد، لیزر موهای زائد بدن است. اما در مورد این روش و فواید و مضرات آن بحث‌های زیادی وجود دارد. آیا واقعا لیزر موهای زائد بدن یک روش بی‌خطر و ایمن است؟ در این مقاله با بایدها و نبایدهای این روش و فواید و مضرات لیزر موهای زائد بدن آشنا می‌شویم. شما می‌توانید از طریق سامانه نوبت دهی دکترتو برای دریافت وقت ویزیت متخصص پوست اقدام کنید.

فواید و مضرات لیزر موهای زائد بدن چیست؟

لیزر موهای زائد یک روش مدرن برای از بین بردن موهای زائد در بخش‌های مختلف بدن و صورت است. در این روش از یک پرتو نور در ناحیه موردنظر استفاده می‌شود. گرمای تولید شده توسط این پرتو می‌تواند ساقه موها را شل کرده و سلول‌های درگیر در رشد مو را غیرفعال می‌کند. به این ترتیب علاوه بر کندن موهای زائد، از رشد و تشکیل موهای جدید هم جلوگیری می‌کند. برای انجام این روش فاکتورهای مختلفی باید در نظر گرفته شود و ممکن است همه افراد کاندید مناسبی برای انجام این کار نباشند.

به همین دلیل باید حتما فواید و مضرات آن را در نظر گرفت و بر اساس این که آیا مضرات این روش برای شما بیشتر است یا فواید آن، در خصوص لیزر کردن موهای زائد بدن تصمیم بگیرید. علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است مضرات این روش تنها به بخش‌های خاصی از بدن محدود شود و در نتیجه برخی از افراد مجبور شوند از انجام لیزر موهای زائد این بخش‌ها خودداری کنند.

موضوع مهم دیگر در خصوص در نظر گرفتن فواید و مضرات لیزر موهای زائد بدن، اهمیت توجه به نوع دستگاه مورد استفاده برای انجام این کار، مهارت و تجربه فردی که این کار را انجام می‌دهد و کلینیکی است که در آن لیزر موهای زائد را انجام می‌دهید. تمام این فاکتورها می‌توانند روی فواید و مضرات انجام این روش تاثیر بگذارند.

فواید لیزر موهای زائدعوارض لیزر موهای زائد
کاهش رشد موها به طور قابل توجه: با لیزر، رشد موها به طور چشمگیری کاهش یافته و در برخی موارد به طور کامل متوقف می‌شود.درد: در حین لیزر ممکن است احساس سوزش یا درد خفیف داشته باشید.
صرفه جویی در وقت: دیگر نیازی به روش‌های سنتی اصلاح مانند تیغ یا موم نیست و در نتیجه در زمان صرفه‌جویی می‌شود.قرمزی و تورم: پس از لیزر، ممکن است پوست ناحیه درمان شده قرمز و متورم شود که معمولاً موقتی است.
جلوگیری از مشکلات پوستی: روش‌های سنتی اصلاح ممکن است باعث ایجاد جوش، موهای زیر پوستی و التهاب شود که با لیزر این مشکلات کاهش می‌یابد.تغییر رنگ پوست: در برخی افراد، ممکن است تغییر رنگ موقت یا دائمی در پوست ایجاد شود.
افزایش اعتماد به نفس: داشتن پوستی صاف و بدون مو، به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.خطر سوختگی: در صورت استفاده نادرست از دستگاه لیزر، خطر سوختگی وجود دارد.
روش سریع و آسان: جلسات لیزر معمولاً کوتاه بوده و نیاز به مراقبت‌های پیچیده ندارد.هزینه بالا: هزینه لیزر موهای زائد نسبت به روش‌های سنتی بیشتر است.
تاثیر طولانی مدت: نتایج لیزر موهای زائد معمولاً طولانی مدت بوده و نیاز به تکرار جلسات کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.احساس خارش: برخی افراد پس از لیزر احساس خارش می‌کنند.
مقایسه فواید و عوارض لیزر موهای زائد بدن

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

فواید لیزر موهای زائد

مزیت‌ها و فواید زیادی برای انجام این روش وجود دارد و به همین دلیل است که افراد زیادی به جای سایر روش‌ها، از لیزر موهای زائد بدن استفاده می‌کنند. در کنار رشد کم موها و صرفه‌جویی در زمان، یکی از مهم‌ترین فواید لیزر موهای زائد این است که می‌تواند احتمال بروز برخی از بیماری‌های پوستی را کاهش دهد. یکی از فواید لیزر موهای بدن این است که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند فولیکولیت (یک بیماری پوستی رایج) را کاهش دهد.

۱. کاهش دائمی موهای زائد

درحالی‌که لیزر درمانی لزوماً یک راه حل دائمی نیست، اما نتایج بیشتر از روش‌های سنتی حذف موهای زائد مانند اپیلاسیون و اصلاح ماندگاری دارند و رشد موها برای مدتی طولانی‌تر کاهش می‌یابد. لیزر موهای زائد به شدت رشد مو را کاهش می‌دهد و بسیاری از مشتریان ماه‌ها یا سال‌ها رشد مجدد مو را مشاهده نمی‌کنند. اگر موها دوباره رشد کنند، اغلب به رنگ روشن‌تر و نازک‌تر به نظر می‌رسند.

متن انگلیسی:
It is a more long-term solution to reducing body hair. Laser hair removal isn’t considered permanent, but it still has lasting effects
ترجمه متن:
این روش یک راه حل طولانی‌مدت‌تر برای کاهش موهای بدن است. لیزر موهای زائد دائمی در نظر گرفته نمی‌شود، اما همچنان اثرات ماندگاری دارد.

forbes
فواید لیزر موهای زائد چیست؟
مهمترین مزایای لیزر موهای زائد بدن کاهش رشد مو و تمیزی همیشگی پوست است.

۲. صرفه جویی در زمان

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های لیزر موهای زائد، صرفه‌جویی در زمان است، چرا که در این روش شما در چند ماه اول تنها یک بار برای انجام لیزر درمانی مراجعه می‌کنید و بعد از آن به تدریج فاصله انجام درمان با لیزر کم و کمتر می‌شود. در نتیجه این روش می‌تواند به میزان زیادی در وقت و حتی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. با لیزر کردن موهای زائد بدن و با از بین بردن نیاز به اصلاح یا اپیلاسیون، می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

۳. کاهش رشد موهای زیرپوستی

یکی از مزیت‌های لیزر موهای زائد بدن، کاهش رشد موهای زیر پوستی است. زمانی که موهای زائد به عقب بر می‌گردند و به داخل پوست رشد می‌کنند، یک سری برجستگی‌های قرمزرنگ و گاهی دردناک ایجاد می‌شود. این موهای زیر پوستی یک اتفاق رایج با اپیلاسیون، اصلاح با ژیلت یا بندانداختن است. این روش مستقیما فولیکول‌ها را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل رشد موهای زیر پوستی به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

کاهش رشد موهای زیرپوستی با لیزر امکانپذیر است؟
یکی از مزایای لیزر موهای زائد صورت، کاهش موهای زیر پوستی و کیست مویی است.

۴. ایمنی و بی خطر بودن

یکی از مزیت‌ها و فواید لیزر موهای زائد بدن، ایمن بودن این روش است. این روش می‌تواند از ایجاد برآمدگی‌ها، التهابات و خارش جلوگیری کند. همچنین از آنجایی که در این روش از نور برای از بین بردن موها استفاده می‌شود، خطر مواجهه با بریدگی‌ها، زخم‌ها و سوختگی با تیغ یا دیگر روش‌های اصلاح وجود ندارد. علاوه بر این، درحالی‌که درمان های لیزر موهای زائد ممکن است کمی پوست را قرمز و متورم کند، اما تقریباً این مشکل خیلی زود برطرف می‌شود و می‌توان سریعاً به فعالیت‌های روزمره بازگشت.

۵. دقت بالا

با استفاده از لیزر می‌توان موهای زائد را به صورت دقیق و کامل از بین برد. در واقع بر خلاف سایر روش‌ها، در این روش فولیکول‌ها دقیقا هدف نور لیزر قرار می‌گیرند و در نتیجه تمامی موها به صورت کامل حذف می‌شوند. این در حالی است که در سایر روش‌های حذف موهای زائد بدن احتمال این که برخی از تارهای مو به صورت کامل حذف نشوند وجود دارد و دقت کار چندان بالا نیست.

۶. روشن شدن پوست

به تدریج با تکرار جلسات لیزر موهای زائد، با جلوگیری از رشد موها و فولیکول‌ها در آینده، پوست روشن‌تر و صاف‌تر می‌شود. در نتیجه یکی دیگر از مزیت‌های لیزر موهای زائد، روشن‌تر شدن پوست نواحی مختلف بدن است.

می‌خوای برای روشن شدن پوستت لیزر موهای زائد انجام بدی؟

از متخصص نوبت بگیر تا ببینی امکان‌پذیره؟!

مضرات لیزر موهای زائد

اگر به این فکر می‌کنید که آیا لیزر موهای زائد برای شما مناسب است، باید به معایب این درمان نیز توجه کنید. در ادامه برخی از مضرات لیزر موهای زائد را بررسی می‌کنیم.

۱. هزینه بالای لیزر موهای زائد بدن

با وجودی که هزینه لیزر موهای زائد بسته به کلینیک، مهارت فردی که این کار را انجام می‌دهد، نوع دستگاه مورد استفاده برای لیزر، منطقه جغرافیایی و از همه مهم‌تر تعداد جلسات مورد نیاز دارد، اما در کل یک روش پرهزینه است و به همین دلیل هم یکی از معایب این روش، هزینه‌های بالایی است که باید برای جلسات متعدد مورد نیاز آن بپردازید. حتی در برخی از کشورها، هزینه لیزر موهای زائد بدن بیشتر هم می‌شود.

اما نیاز به نگرانی نیست که چرا که شما با استفاده از خدمات دکترتو کلینیک می‌توانید از قیمت لیزر موهای زائد در مراکز درمانی مختلف اطلاع پیدا کرده و براساس بودجه خود به آنها مراجعه کنید.

۲. نیاز به جلسات متعدد

لیزر موهای زائد دقیقاً یک راه حل سریع نیست، و رسیدن به یک نتیجه مطلوب زمان بر است. یک جلسه لیزر موهای زائد می‌تواند بسیار سریع باشد و معمولا ۱۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه بسته به ناحیه درمان طول می‌کشد. حدود ۲ تا ۳ جلسه برای شروع مشاهده نتایج و حداکثر ۸ درمان برای نتایج نهایی نیاز است. حتی در برخی از افراد بسته به الگوی موهای زائدی که دارند ممکن است به تعداد جلسات بیشتری هم نیاز باشد. در نتیجه یکی از معایب این روش تعداد جلسات طولانی است که باید برای دستیابی به نتایج مطلوب انجام شود.

۳. احتمال بروز عوارض جانبی

با وجودی که در کل لیزر موهای زائد یک روش بی‌خطر و ایمن است و کمترین میزان عوارض جانبی را دارد، با این حال برخی از افراد ممکن است بعد از انجام لیزر موهای زائد یک سری عوارض یا ناراحتی‌ها را نیز تجربه کنند. شایع‌ترین عوارض هم ناراحتی خفیف در ناحیه درمان است که شامل تورم، قرمزی و تاول می‌شود. البته این عوارض و ناراحتی‌ها تا حدود زیادی به فرد و مهارت کسی که این کار را انجام می‌دهد هم بستگی دارد. از همه مهم‌تر این که هر نوع لیزری برای لیزر موهای زائد بدن مناسب نیست و مهم است که قبل از انجام این کار بدانید که بر اساس نوع پوستی که دارید، باید از چه نوع دستگاه لیزری برای لیزر کردن موهای زائد بدنتان استفاده کنید.

آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟
عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

۴. محدودیت های تیپ پوستی و رنگ مو

نمی‌توان محدودیت‌های تیپ پوستی و رنگ مو را جزو مضرات در نظر گرفت و بیشتر یک محدودیت در انجام این کار است. اگر موهای بدن خیلی سفید یا بلوند باشند یا موها بیش از حد نازک و بی‌رنگ باشند، لیزر نمی‌تواند موها را به درستی تشخیص دهد و در نتیجه میزان موثر بودن این روش در از بین بردن موهای زائد بدن بسیار کم و محدود است. ممکن است موها اصلاً از بین نروند یا میزان کاهش آنها بسیار کم باشد. مشکل مهم بعدی این است که معمولا عوارض جانبی جدی‌تر برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند بیشتر اتفاق می‌افتد. افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض خطر مواردی مانند سوختگی، تاول‌ها و آسیب دائمی ناشی از دستگاه‌های لیزر موهای زائد هستند.

متن انگلیسی:
Blisters are rare but are more likely in people with darker complexions
ترجمه متن:
تاول‌ها جزء عوارض جانبی نادری هستند که بیشتر در افرادی با رنگ پوست تیره‌تر ایجاد می‌شوند.

webmed

۵. خطرات ناشی از انجام نادرست

در صورتی که دستگاه لیزر مناسبی برای انجام این کار انتخاب نشود یا این که فرد انجام‌دهنده فرایند لیزر موهای زائد مهارت لازم را نداشته باشد، امکان بروز یک سری خطرات جدی‌تر هم وجود دارد که می‌توان آن را به عنوان مضرات لیزر موهای زائد بدن در نظر گرفت. شیوع تب‌خال یکی از این موارد است که خصوصا اگر اصول بهداشتی و ایمنی در حین کار انجام نشود، احتمال بروز آن بسیار بالاست. سایر خطرات شامل تاول‌ها، زخم یا عفونت می‌شود.

۶. برگشت موهای زائد بعد از لیزر

یک خطر نادر این است که لیزر موهای زائد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث افزایش رشد مو شود. در برخی از افراد، خصوصا در زمانی که از لیزر برای از بین بردن موهای زائد صورت استفاده می‌شود، امکان بازگشت موهای زائد و رشد بیشتر آنها وجود دارد.

لیزر موهای زائد انجام دادی و موهات به داخل پوست برگشته؟ مشاوره بگیر.

۷. تیرگی پوست بعد از لیزر موهای زائد

یکی از مضرات لیزر موهای زائد بدن، تیره شدن رنگ پوست بعد از چندین جلسه انجام این کار است. البته این موضوع همیشگی نیست و بیشتر به این بستگی دارد که از چه نوع دستگاه لیزری برای انجام این کار استفاده می‌شود و از همه مهم‌تر، تکنسین انجام‌دهنده این کار چقدر مهارت دارد. در صورتی که فرد در انجام کار خود مهارت کافی نداشته باشد، امکان ایجاد یک سری تغییرات در رنگ‌دانه‌های پوستی (تیره‌تر شدن پوست یا حتی روشن‌تر شدن آن) وجود دارد.

۸. عوارض لیزر موهای زائد و سرطان

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که یکی از مضرات لیزر موهای زائد بدن، افزایش خطر ابتلا به سرطان است.  اما در صورت انتخاب یک دستگاه لیزر مناسب و انجام این کار توسط یک فرد ماهر، همچین احتمالی صفر است و هیچ داده‌ای تاکنون افزایش خطر ابتلا به سرطان با لیزر را تایید نکرده است. بدون درگیر بودن اشعه ماورای‌بنفش و تنها با استفاده از اشعه غیریونی، این روش که توسط FDA هم تایید شده کاملا ایمن است و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش نمی‌دهد. با این حال برخی از محققان معتقدند که افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست بهتر است از انجام این روش خودداری کنند، چرا که هنوز مطالعات کاملی در خصوص ارتباط لیزر با افزایش خطر سرطان پوست در این گروه انجام نشده است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لیزر موهای زائد روشی برای از بین بردن موهای زائد با استفاده از گرما برای آسیب رساندن به فولیکول مو است. این یک فرآیند نسبتاً سریع بوده و می‌تواند نتایجی دائمی‌تر و موثرتری را نسبت به سایر روش‌ها ارائه دهد. البته لیزر موهای زائد هنگامی که توسط یک تکنسین مورد اعتماد انجام شود، می‌تواند نتایج طولانی‌مدت با حداقل عوارض جانبی را تضمین کند. برای افرادی که رنگ پوست و مو متضاد دارند، به‌عنوان‌مثال، پوست روشن و موهای تیره، این روش بهترین عملکرد را دارد.

مهم است که نواحی تحت درمان را از نور خورشید دور نگه دارید و از تجهیزات برنزه کننده داخل خانه استفاده نکنید تا خطری شما را تهدید نکنید. بنابراین حتما قبل از انجام این روش باید فواید و مضرات لیزر موهای زائد بدن را در نظر گرفت. اگر با یک دکتر زیبایی پوست در این زمینه صحبت کنید، می‌توانید بهترین نتیجه را از انجام لیزر موهای زائد بدن بگیرید. همچنین شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای پرسش سوالات خود از دکتر آنلاین پوست و مو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

این روش ایرادها و مضراتی هم دارد که از جمله آنها می‌توان به بازگشت رشد موها یا یک سری ناراحتی‌ها و عوارض جانبی اشاره کرد.

این روش برای اکثر افراد ایمن است؛ اما افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض عوارض جانبی جدی‌تر قرار دارند.

اگر از دستگاه لیزر نامناسب استفاده شود یا این که کار توسط فردی بی‌تجربه انجام شود، احتمال سوختگی و تغییر رنگ پوست وجود دارد.

این روشی سریع، ایمن و موثر است که می‌تواند نتایج دائمی‌تری را نسبت به سایر روش‌ها ارائه دهد.

بدترین عوارض این روش که بسیار نادر است شامل تاول‌ها، زخم‌های پوستی و عفونت می‌شود.

خیر این روش تاثیری روی باروری ندارد و موجب نازایی نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن