تاندونیت را چطور تشخیص دهیم و درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تاندونیت التهاب یا تحریک تاندون است که باعث تورم آن می‌شود. تاندون‌ها رشته‌های بافت همبند بین ماهیچه‌ها و استخوان‌ها قرار داشته و به حرکت اندام‌ها کمک می‌کند. این وضعیت معمولاً پس از یک فشار مکرر یا آسیب به شانه، آرنج و زانو اتفاق می‌افتد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تاندونیت چیست؟

تاندونیت التهاب تارهای فیبری ضخیم است که ماهیچه را به استخوان متصل می‌کند. به این تارهای فیبری تاندون می‌گویند. این وضعیت باعث درد و حساسیت خارج از مفصل می‌شود. تاندونیت می‌تواند هر تاندونی را درگیر خود کند. اما بیشتر در اطراف شانه، آرنج، مچ دست، زانو و پاشنه پا دیده می‌شود. بیشتر تاندونیت ها با استراحت، فیزیوتراپی و دارو تا حدودی تسکین می‌یابند. التهاب طولانی‌مدت تاندون می‌تواند باعث پارگی تاندون شود. به همین خاطر باید برای کنترل و درمان آن کاری انجام داد. به همین علت توصیه می‌شود که خیلی زود با یک پزشک متخصص ارتوپدی درباره التهاب تاندون صحبت کنید. می‌توانید بهترین پزشکان را در وبسایت دکترتو بیابید و نوبت ویزیت آنلاین یا مشاوره حضوری خود را به راحتی از طریق این وبسایت دریافت کنید.

تاندونیت چیست؟

تاندونیت التهاب یا تحریک تاندون است که باعث تورم آن می‌شود (تاندون چیست؟). تاندون‌ها رشته‌های بافت همبند بین ماهیچه‌ها و استخوان‌ها قرار داشته و به حرکت اندام‌ها کمک می‌کند. این وضعیت معمولاً پس از یک فشار مکرر یا آسیب به شانه، آرنج و زانو اتفاق می‌افتد.

آیا ورم جزو علائم تاندونیت است؟
تاندونیت التهاب و تحریک تاندون بوده که باعث تورم آن ناحیه می‌شود.

علائم بیماری تاندونیت

تاندونیت یا التهاب تاندون با علائم رایجی قابل تشخیص است. برخی از این علائم بیماری تاندونیت عبارتند از:

  • درد در تاندون که با حرکت تشدید می‌یابد.
  • مشکل در حرکت مفصل
  • احساسی خاص در زمان حرکت دادن تاندون
  • تورم که گاهی اوقات با افزایش دما یا قرمزی همراه است.
  • اگر درد ناگهانی و شدید است و در حین تصادف یا فعالیت اتفاق افتاده، احتمالا دلیل آن پارگی یک تاندون باشد.

متن انگلیسی:
As people get older, their tendons become less flexible — which makes them easier to injure
ترجمه متن:
با بالا رفتن سن تاندون‌ها انعطاف‌پذیرتر و آسیب‌ دیدن آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

mayoclinic

علت بیماری تاندونیت

تاندونیت می‌تواند در نتیجه آسیب یا کار و استفاده بیش از حد از آن اندام ایجاد شود. ورزش کردن هم یک علت شایع بروز تاندونیت است. تاندونیت همچنین می‌تواند با افزایش سن رخ دهد زیرا تاندون خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. بیماری‌های سراسر بدن مانند آرتریت روماتوئید یا دیابت هم می‌توانند منجر به ابتلا به تاندونیت شوند.

راه تشخیص تاندونیت

پزشک متخصص ناحیه آسیب‌دیده را برای بررسی تورم، قرمزی یا افزایش دما بررسی می‌کند. همچنین برجستگی‌هایی را در زیر پوست احساس می‌شود و ممکن است نشان‌دهنده تورم باشد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. پزشک از دستان خود برای حرکت دادن آرام قسمت آسیب دیده استفاده می‌کند تا تست کند که بیماری بورسیت یا تاندونیت دامنه حرکتی را محدود کرده و آیا باعث درد می‌شود یا خیر.

معمولاً با یک معاینه فیزیکی به تنهایی می‌توان تاندونیت را تشخیص داد. اشعه ایکس یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری هم ممکن است برای رد سایر علائم تجویز شوند.

راه درمان تاندونیت

تاندونیت معمولاً فقط چند روز طول می‌کشد اما می‌تواند مدت بیشتری هم ادامه داشته باشد. اگر درد دارید، مهم است که به آن استراحت دهید. می‌توانید از کمپرس یخ و داروهای مسکن استفاده کنید و در برخی موارد استفاده از بریس می‌تواند مفید باشد. برای جلوگیری از تورم، در چند روز اول از حمام داغ، استفاده از کیسه‌های حرارتی، الکل و ماساژ دادن ناحیه مورد نظر خودداری کنید. روش‌های درمانی موثر را در ادامه نام برده‌ایم و هر یک را بیشتر توضیح داده‌ایم:

۱. استفاده از ساپورت هایی مانند آتل، بریس یا عصا

التهاب تاندون معمولاً به مراقبت‌های غیر جراحی پاسخ می‌دهد. از آنجایی که جراحی ممکن است فقط در موارد خاص مورد نیاز باشد، روش های درمان تاندونیت در نقاط مختلف بدن می‌تواند شامل فیکس کردن ناحیه به کمک آتل، بریس یا کمک گرفتن از عصا باشد.

۲. کمپرس سرد یا گرم

پس از آسیب ناگهانی به تاندون، یخ می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد. هر ۴ تا ۶ ساعت روی ناحیه مورد نظر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یخ قرار دهید. (حتما یک حوله یا پارچه بین کیسه یخ و پوست خود قرار دهید.) گرما هم ممکن است برای درد مداوم تاندون مفیدتر باشد که اغلب تاندیوپاتی یا تاندونوز نامیده می‌شود.

با گذاشتن کمپرس هم دردت خوب نشده؟

برای خلاص شدن از درد تاندون مشاوره بگیر.

۳. دارو درمانی

داروهای مورد استفاده برای درمان تاندونیت عبارتند از مسکن‌هایی مانند آسپرین، ناپروکسن سدیم، ایبوپروفن یا استامینوفن که درد تاندونیت را تسکین می‌دهند.

۴. تمرینات کششی

کشش مطمئنا می‌تواند به کاهش درد و استراحت تاندون ملتهب یا دژنراتیو کمک کند. پیش از شروع انجام تمرینات کششی باید مطمئن شوید که مشکل تاندونیت است، چرا که کشش برای پارگی تاندون خوب نیست.

۵. استفاده از باند فشاری

باندهای فشاری برای کنترل خونریزی و ایجاد لخته خون بدون محدود کردن گردش خون طبیعی استفاده می‌شوند. باندهای فشاری کمک می‌کنند که:

  • تورم به حداقل برسد.
  • از زخم در برابر آلودگی محافظت شود.
  • ناحیه آسیب دیده از آسیب‌های احتمالی دیگر محافظت شوند.

۶. جراحی برای برداشتن بافت التهابی

در مواردی که التهاب یا آسیب قابل توجهی به تاندون وجود دارد، جراح ممکن است یک جراحی را برای برداشتن بافت آسیب دیده و بهبود شرایط انجام دهد.

اگر هر یک از تاندون های دست آسیب‌دیده باشد و درمان غیرجراحی کمک‌کننده نباشد، ممکن است جراحی برای ترمیم و کمک به بازگرداندن حرکت در انگشتان یا شست آسیب‌دیده مورد نیاز باشد. در بسیاری از موارد، جراحان هنگام انجام عمل جراحی تاندونیت، در حالی که بیمار بیدار است از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

متن انگلیسی:
Without treatment, tendinitis can increase the risk of a tendon breaking down or tearing. A completely torn tendon might need surgery
ترجمه متن:
بدون درمان تاندونیت ممکن است خطر شکستن یا پارگی تاندون افزایش پیدا کند. تاندونی که کاملاً پاره شده، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

mayoclinic

۷. فیزیوتراپی

در اکثر موارد تاندونیت را می‌توان با فیزیوتراپی درمان کرد. ثابت شده است که فیزیوتراپی برای بهبود مشکلات مزمن تاندون بسیار موثر است و درمان‌های دستی مانند انواع خاصی از ماساژ به بهبودی کمک می‌کند. حتی ممکن است فیزیوتراپ استفاده از سوزن (طب سوزنی) را پیشنهاد دهد که می‌تواند به کاهش سفتی عضلات اطراف تاندون‌های درگیر کمک کند.

۸. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

تاندونیت یک بیماری دردناک است که به کندی بهبود می‌یابد. در واقع، هر چه بیشتر طول بکشد، احتمال پارگی کامل که نیاز به جراحی دارد بیشتر می‌شود. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ممکن است راهی برای بهبودی و بازگشت سریع‌تر به حالت طبیعی باشد.

چند روز اول پس از تزریق به عنوان مرحله التهابی شناخته می‌شود. برخی از افراد ممکن است در این دوران احساس تشدید درد داشته باشند. پاسخ بدن به درمان ممکن است ۶-۸ هفته طول بکشد. بهبودی کامل هم ممکن است چیزی حدود ۳ تا ۶ ماه زمان ببرد.

۹. کار درمانی

یک کاردرمانگر می‌تواند عوامل تشدید تاندونیت را شناسایی و مدیریت کند. سپس با ایجاد تغییراتی در محیط کار یا نحوه زندگی تاثیر عوامل مختلف بر التهاب تاندون را کاهش دهد و منجر به بهبودی فرد شود.

۱۰. تزریق کورتیکواستروئید

اگر بورسیت یا تاندونیت باعث درد قابل توجهی شود که با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه تسکین نیابد، پزشکان داروهای کورتیکواستروئیدی را مستقیماً به ناحیه اطراف بورسا، که یک کیسه نازک و پر از مایع است که به‌عنوان بالشتکی بین بورس عمل می‌کند، تزریق کنند.

۱۱. درمان تاندونیت در طب سنتی

طب سوزنی علائم تاندونیت را از طریق مکانیسم‌های مختلفی کاهش می‌دهد. این روش سیستم عصبی را تحریک می‌کند تا ترکیبات شیمیایی مانند اندورفین را در مغز، نخاع و ماهیچه‌ها آزاد کند. این مواد شیمیایی درک درد را تغییر داده و حس خوب بودن را تقویت می‌کنند.

طب سوزنی اثرات ضد التهابی دارد. انجام آن باعث آزاد شدن فاکتورهای عروقی و تعدیل کننده ایمنی می‌شود که به کاهش تورم و التهاب اطراف تاندون آسیب دیده کمک می‌کند. گردش خون را در ناحیه اطراف سوزن‌های وارد شده افزایش می‌دهد که با تامین اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به بافت‌های ملتهب به بهبود و بهبودی کمک می‌کند.

طول درمان تاندونیت

ممکن است بین دو تا سه هفته طول بکشد تا تاندونیت بهبود یابد. در موارد شدیدتر هم ممکن است التهاب تاندون چند ماه طول بکشد. بهترین راه برای تسریع زمان بهبودی استراحت است. همچنین انجام ندادن ورزش یا فعالیت‌های شدید یا سرعتی هم در بهبود شرایط بیمار موثر است.

التهاب تاندون داری و از این بابت نگرانی؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

انواع تاندونیت

تاندونیت انواع مختلفی دارد. در ادامه هر یک از انواع تاندونیت را نام برده و توضیح داده‌ایم: 

نوع تاندونیتمحل بروزعلل شایععلائم اصلی
تاندونیت آشیلتاندون پشت ساق پا، در نزدیکی پاشنهفعالیت‌های ورزشی پرشی، دویدن، کفش نامناسبدرد در پشت پاشنه، تورم، سفتی صبحگاهی
تاندونیت روتاتور کافتاندون‌های شانهفعالیت‌های تکراری بالای سر، ضربه مستقیم به شانهدرد در شانه، ضعف در هنگام بالا بردن دست، محدودیت حرکت شانه
آرنج تنیس‌بازان (اپی‌کوندیلیت جانبی)قسمت خارجی آرنجبازی تنیس، فعالیت‌های تکراری با مچ دستدرد در قسمت خارجی آرنج، حساسیت به لمس، ضعف در گرفتن اشیاء
آرنج گلف‌بازان (اپی‌کوندیلیت داخلی)قسمت داخلی آرنجبازی گلف، فعالیت‌های تکراری با مچ دستدرد در قسمت داخلی آرنج، حساسیت به لمس، ضعف در گرفتن اشیاء
تاندونیت انگشت ماشه‌ایتاندون‌های انگشتاناستفاده بیش از حد از انگشتان، ضربه به انگشتقفل شدن انگشت، درد در قاعده انگشت، برآمدگی در قاعده انگشت
تاندونیت مچ دستتاندون‌های مچ دستتایپ کردن طولانی مدت، استفاده از ماوس، فعالیت‌های تکراری مچ دستدرد در مچ دست، ضعف در مچ دست، بی حسی یا گزگز دست
مقایسه انواع شایع تاندونیت، محل بروز، علل و علائم آن

۱. تاندونیت دست (تنوسنوویت دکوروین)

هنگامی که تاندون‌ها تحریک شوند منجر به تورم، درد و ناراحتی می‌شوند. در برخی موارد، تاندونیت ممکن است به بیماری مانند دیابت یا آرتریت روماتوئید مرتبط باشد.

۲. تاندونیت مچ دست

تاندونیت مچ دست تحریک و التهاب تاندون‌های مفصل مچ دست است. این التهاب می‌تواند ناشی از استفاده بیش از حد و حرکات تکراری مانند ارسال پیامک، انجام بازی‌های ویدیویی یا نوشتن باشد.

۳. تاندونیت ماشه ای

این یک نوع تنوسینوویت است که غلاف تاندون ملتهب و ضخیم می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که باز کردن یا خم کردن انگشت یا شست سخت شود. همچنین در نتیجه این اتفاق، ممکن است انگشت یا شست ناگهان قفل شوند.

۴. تاندونیت آرنج (آرنج تنیس بازان یا گلف بازان)

در اصطلاح مردمی، آرنج تنیس بازان التهاب انتهای آرنج بیرونی است و آرنج گلف باز التهاب انتهای آرنج داخلی است. آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت جانبی روی قسمت خارجی یا جانبی آرنج تاثیر می‌گذارد. این‌ها ماهیچه‌هایی هستند که برای خم کردن مچ دست به سمت عقب و صاف کردن انگشتان استفاده می‌شوند.

۵. تاندونیت پا (تاندونیت آشیل)

تاندونیت آشیل زمانی اتفاق می‌افتد که تاندونی که پشت پا را به پاشنه متصل می‌کند، در نزدیکی پایین پا متورم و دردناک شود.

آیا تاندونیت پا علت تورم پاشنه است؟
تاندونیت پا به تاندونیت آشیل هم معروف است.

۶. تاندونیت لگن

تاندونیت هیپ یا لگن، التهاب و دژنراسیون در تاندون‌های این ناحیه (طناب‌های ضخیمی که عضله را به استخوان لگن متصل می‌کند.) و معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد است. دو‌ عضله موثر در این تاندونیت عضله ایلیاک که از استخوان لگن شروع می‌شود و عضله پسواس که از پایین ستون فقرات شروع می‌شود هستند.

۷. تاندونیت شانه (تاندونیت سوپرا اسپایناتوس)

تاندینوپاتی سوپراسپیناتوس یک منبع شایع درد شانه در ورزشکارانی است که هندبال، والیبال، تنیس و بیسبال انجام می‌دهند. تاندونیت شانه در بیشتر موارد ناشی از برخورد تاندون فوق خاردار روی آکرومیون هنگام عبور از بین آکرومیون و سر بازو است.

۸. تاندونیت زانو (تاندونیت کشکک)

تاندونیت کشکک آسیبی است به تاندون متصل‌کننده کاسه زانو (کشکک) به استخوان ساق پا وارد می‌شود. تاندون کشکک با عضلات جلوی ران کار می‌کند تا بتوان زانو را دراز کرد، لگد زد، دوید و حتی پرید.

عوارض تاندونیت

یکی از عوارض تاندونیت پارگی است. التهاب طولانی‌مدت خطر آسیب بیشتر مانند پارگی را افزایش می‌دهد.

راه های پیشگیری از ابتلا به تاندونیت

برای جلوگیری از ابتلا به التهاب تاندون، موارد زیر را بخاطر داشته باشید و رعایت کنید:

  • از انجام فعالیت‌هایی که فشار زیادی را به تاندون‌های شما وارد می‌کند، به خصوص برای دوره‌های طولانی خودداری کنید. اگر در حین ورزش درد داشتید، توقف و استراحت کنید.
  • اگر یک ورزش یا فعالیت باعث درد شما شد، ورزشی دیگر را امتحان کنید. ورزش‌های پرتحرک مانند دویدن را با ورزش‌های ملایم‌تر مانند دوچرخه سواری یا شنا ترکیب کنید.
  • هنگام شروع یک ورزش جدید یا استفاده از تجهیزات ورزشی، نکات و دستورالعمل‌های حرفه‌ای درباره روش صحیح انجام آن را دریافت کنید و بیاموزید.
  • پس از ورزش، مفاصل خود را با دامنه کامل حرکت تکان دهید. بهترین زمان برای کشش بعد از ورزش زمانی است که عضلات شما گرم می‌شوند.
  • مطمئن شوید که صندلی، صفحه کلید و دسکتاپ شما در محل کارتان متناسب با قد، طول بازو و کارهایی که انجام می‌دهید به درستی قرار گرفته باشد. این کار به محافظت از مفاصل و تاندون‌های شما در برابر فشار و استرس کمک می‌کند.
  • تقویت عضلات مورد استفاده در فعالیت یا ورزش می‌تواند کمک کند تا عضلات، وزن را بهتر تحمل کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پیش از اینکه تاندونیت تشدید یابد و منجر به پارگی و عوارض جدی این چنینی شود آن را درمان کنید. درمان به موقع جلوی عوارض جدی‌تر را می‌گیرد و‌ در زمانی کوتاه سلامت شما را بازمی‌گرداند.

برای معاینه، تشخیص و بررسی تاندونیت و‌ حتی شروع درمان این بیماری لازم است هرچه سریع‌تر به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و پس از بررسی پزشکان متخصص مختلف، بهترین پزشک را برای خود انتخاب کنید. شما می‌توانید در زمانی کوتاه از طریق همین وبسایت نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین‌ خود با دکتر آنلاین ارتوپدی را ثبت و دریافت کنید. 

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تاندونیت یعنی زمانی که تاندون ملتهب می‌شود. این التهاب ممکن است برای هر تاندونی در بدن اتفاق بیفتد. هنگامی که تاندون ملتهب می‌شود، باعث تورم، درد و ناراحتی خواهد شد. دقت داشته باشید که بیماری دیگری با نام تنوسینوویت با تاندونیت مرتبط است. تنوسینوویت التهاب پوشش غلاف تاندون اطراف تاندون است.

دو مدل از بهترین پماد برای تاندونیت ایرانی عبارتند از:

    • پماد تروماهرب – Traumaherb

  • پماد تالنتین 30 گرمی رازک

التهاب تاندون بیشتر در اطراف شانه، آرنج، مچ دست، زانو و پاشنه پا اتفاق می‌افتد.

ممکن است بین دو تا سه هفته طول بکشد تا تاندون پس از شروع درمان تاندونیت بهبود یابد. اگر دچار تاندونیت شدید باشید، ممکن است بهبودی چند ماه طول بکشد. بهترین راه برای تسریع زمان بهبودی استراحت است. همچنین برای افزایش سرعت بهبودی توصیه می‌شود که در ورزش‌ها یا فعالیت‌های شدیدی که می‌تواند بر تاندون بهبودی شما فشار وارد کند، شرکت نکنید.

استراحت به شکل قابل توجهی می‌تواند تاندونیت را بهبود بخشد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن