کوئرستین ماده ای جادویی برای بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مکمل کوئرستین در بیشتر موارد برای بیماری‌های قلب و عروق خونی، پیشگیری از سرطان و همچنین برای آرتریت، عفونت مثانه و دیابت استفاده می‌شود. فواید کوئرستین به قدری‌ زیاد و موثر است که هر فردی را ترغیب به مصرف آن می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
کوئرستین چیست؟

کوئرستین رنگدانه‌ای گیاهی است که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. برخی افراد آن را به عنوان مکمل نیز مصرف می‌کنند. از جمله دیگر کاربرد‌های مصرف کوئرستین می‌توان به بهبود مشکلات قلبی، فشار خون بالا، عفونت‌های پروستات، عفونت‌های تنفسی، آلرژی‌ها و پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها اشاره کرد. مصرف کوئرستین به طور کلی هنگام مصرف در غذاها بی خطر است، اما دوزهای بالای آن به خصوص به عنوان مکمل می‌تواند باعث مشکلات سلامتی، از جمله آسیب احتمالی کلیه و تداخل با برخی داروها شود. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از شروع مصرف آن از یک پزشک متخصص تغذیه یا مشاوره دارویی مشاوره بگیرید. شما می‌توانید نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری خود را از طریق وبسایت دکترتو ثبت و‌ دریافت نمایید. 

مکمل کوئرستین چیست؟

کوئرستین رنگدانه‌ای متعلق به گروهی از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است. مکمل کوئرستین در بیشتر موارد برای بیماری‌های قلب و عروق خونی، پیشگیری از سرطان و همچنین برای آرتریت، عفونت مثانه و دیابت استفاده می‌شود.

نحوه مصرف قرص کوئرستین

مصرف کوئرستین به عنوان یک مکمل بی‌خطر است اگر مقادیر مناسب آن برای مدت کوتاهی مصرف شود؛ مثلا میزان ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته. اما اگر مصرف این مکمل طولانی‌تر شود، خطراتی به همراه خواهد داشت.

می‌خوای کوئرستین مصرف کنی اما نمی‌دونی برات موثره یا نه؟

با متخصص در این باره مشورت کن.

موارد مصرف کوئرستین

کوئرستین در بیشتر موارد برای بیماری‌های قلب و عروق و پیشگیری از سرطان استفاده می‌شود. همچنین برای آرتریت، عفونت مثانه و قند خون بالا ناشی از دیابت هم تجویز می‌گردد.

متن انگلیسی:
Quercetin and Coenzyme Q10 (CoQ10) are two popular supplements that offer a variety of health benefits, especially related to heart health and longevity. The two compounds share many of the same health effects but are two different compounds with different mechanisms of action
ترجمه متن:
کوئرستین و کوآنزیم Q10 (CoQ10) دو مکمل محبوب هستند که فواید مختلفی برای سلامتی ارائه می‌کنند، به ویژه در رابطه با سلامت قلب و طول عمر. این دو ترکیب اثرات مشابهی بر سلامتی دارند اما دو ترکیب مختلف با مکانیسم‌های عمل متفاوت هستند.

transparentlabs

۱. درمان آسم

کوئرستین حمله آسم را کاهش داده و از ریه‌ها محافظت می‌کند. پاسخ‌های آلرژیک می‌تواند هم تحریک‌کننده باشند و هم در برخی موارد تهدید‌کننده زندگی به حساب بیابند.

۲. به تاخیر انداختن فرایند پیری

کوئرستین ممکن است فرایند پیری پوست را کند کند. یا به طور کلی گزارش شده که مصرف این دارو روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. همچنین ممکن است اثربخشی سایر مکمل‌های غذایی را افزایش دهد و با این کار به بهبود سلامت و جوانی بدن کمک کند.

۳. کاهش خطر ابتلا به افزایش وزن

کوئرستین یک فلاونوئید است که متابولیسم اکسیداتیو را فعال می‌کند. ممکن است با کاهش مصرف خوراکی‌های مختلف جلوی افزایش وزن را بگیرد. کوئرستین به طور مستقیم افزایش بافت چربی را کاهش می‌دهد. این ماده حتی حجم ذخایر چربی بدن را کاهش داده و از طریق کاهش وزن باعث بهبود سلامت مصرف کنندگان می‌شود.

۴. کاهش علائم حساسیت

کوئرستین از ترشح هیستامین‌ها در سلول‌های ایمنی جلوگیری می‌کند، این هیستامین‌ها مواد شیمیایی هستند که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. در نتیجه، محققان اینگونه بیان کرده‌اند که کوئرستین ممکن است به کاهش علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی، آبریزش چشم، کهیر و تورم صورت و لب‌ها کمک کند.

۵. کوئرستین و ریزش مو

یکی از مزایای بالقوه کوئرستین، کمک به جلوگیری از ریزش مو است. استفاده موضعی کورستین (Que) فولیکول‌های موی در حال استراحت را برای رشد با تکثیر سریع کراتینوسیت فولیکولی تحریک و ریز عروق اطراف فولیکولی را پر می‌کند. کوئرستین یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های وارده کمک کند.

برای ریزش مو می‌خوای مکمل مصرف کنی؟ همین حالا با متخصص صحبت کن.

۶. بهبود سلامت قلب

کوئرستین فشار خون، لیپیدها، عملکرد اندوتلیال و تولید اکسید نیتریک را بهبود می‌بخشد. این ماده یکی از رایج‌ترین فلاونوئیدها و دارای تاثیرات مثبت زیادی در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) مانند آنتی اکسیدان، تجمع ضدپلاکتی، ضدباکتری، کاهش کلسترول، محافظت از سلول‌های اندوتلیال و غیره است.

۷. کاهش فشار خون

نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهند که کوئرستین ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کند. در نتایج مطالعات نشان داده شده که این ترکیب اثر آرام‌بخش بر رگ‌های خونی دارد.

همچنین نتایج مشابهی بدست آمده که براساس آن کوئرستین فشار خون سیستولیک را تا ۷ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

۸. مبارزه با عفونت و درد

به دلیل توانایی کوئرستین در مهار مراحل اولیه عفونت ویروسی، گفته شده که این ماده قادر به تعامل با پروتئازهای مهم برای تکثیر ویروس و کاهش التهاب ناشی از عفونت است. مکانیسم ضد باکتریایی کوئرستین عمدتاً شامل تخریب دیواره سلولی باکتری‌ها و تغییر نفوذپذیری سلولی، تأثیر بر سنتز و بیان پروتئین، کاهش فعالیت آنزیم‌ها و مهار سنتز اسید نوکلئیک است.

علاوه‌براین براساس گزارش حاصل از مطالعات انجام شده، کوئرستین دارای اثرات ضد درد از جمله کاهش درد التهابی، درد نوروپاتیک و درد سرطان است.

۹. درمان سندرم روده‌ چکه ‌کن

وقتی صحبت از سلامت دستگاه گوارش به میان می‌آید، کوئرستین یک نوع سلاح مخفی است. با افزودن این فلاونوئید در رژیم غذایی خود می‌توانید گرفتگی روده را درمان کنید. به عبارت دیگر، اگر به سندرم روده چکه کن مبتلا هستید کوئرستین به عملکرد صحیح روده‌های شما کمک می‌کند.

۱۰. بهبود سلامت مغز

نشان داده شده است که کوئرستین با محافظت در برابر آسیب عصبی و مرگ مغزی دارای اثرات محافظت کننده عصبی است. این دارو ممکن است به کند کردن پیشرفت PD و بهبود عملکرد حرکتی بدن کمک کند.

اما کوئرستین می‌تواند از راه‌های دیگری نیز از مغز محافظت کند. ممکن است التهاب را کاهش دهد و از سلول‌های مغز در برابر سموم محافظت کند. قدرت آنتی اکسیدانی آن هم می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر در سالمندان و سایر بیماری‌های دژنراتیو مغز را کاهش دهد.

مکمل کوئرستین برای چیست؟
مکمل کوئرستین معجزه‌ای برای سلامت بدن است.

۱۱. افزایش تحمل درد و فشار ناشی از ورزش

ورزشکاران استقامتی می‌توانند مکمل کوئرستین را قبل از تمرینات یا رویدادهای مهم ورزشی برای بهبود حساسیت به انسولین، کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و افزایش عملکرد خود مصرف نمایند.

متن انگلیسی:
Quercetin can be taken for general health support, as a supplement during training to increase sports performance or used as a phytotherapeutic agent in the case of allergies, asthma and viral respiratory tract infections
ترجمه متن:
کوئرستین را می‌توان برای کمک به حفظ سلامت عمومی به عنوان یک مکمل در طول تمرین برای افزایش عملکرد ورزشی یا به عنوان یک عامل گیاه درمانی در مورد آلرژی، آسم و عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی استفاده کرد.

biogena

عوارض جانبی کوئرستین

مصرف کوئرستین به طور کلی بی خطر است اما در برخی موارد هم عوارض جانبی مختلفی گزارش شده. برای مثال سردرد و ناراحتی معده دو مورد از عوارض مصرف کوئرستین هستند. دیگر عارضه جانبی احتمالی هم از دست دادن عملکرد پروتئین است. در برخی موارد هم دوزهای بسیار بالای کوئرستین به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

موارد احتیاط و منع مصرف داروی کوئرستین

اگر داروهایی مانند آنتی بیوتیک، سیکلوسپورین، وارفارین یا داروهای کبد مصرف می‌کنید، باید خیلی مراقب باشید. کوئرستین ممکن است نحوه عملکرد این داروها را تغییر دهد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. 

زنان باردار، زنان شیرده و افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید از مصرف کوئرستین خودداری کنند. همچنین مصرف دوزهای بیشتر از ۱ گرم در روز، احتمال آسیب به کلیه‌ها را افزایش می‌دهد.

مصرف کوئرستین در بارداری و شیردهی

در نتیجه آزمایشات حیوانی مشخص شده که کوئرستین بر رشد جنین و جفت تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که این فلاونوئید اثر تراتوژنیک و سقط کننده نداشته عموماً بی خطر شناخته می‌شود. اما گفته شده که زنان باردار و شیرده باید از مصرف این دارو در هر یک از این دوران خودداری کنند.

تداخلات دارویی کوئرستین چیست؟
داروی کوئرستین با بسیاری از داروها تداخل داشته و باید پیش از مصرف این تداخلات توسط پزشک بررسی شود.

تداخلات دارویی کوئرستین

کوئرستین تداخلات متوسطی با حداقل ۶۰ داروی مختلف دارد. برخی از داروهایی که مصرف آن‌ها با کوئرستین تداخل دارد عبارتند از:

  • آلویموپان
  • آرمودافینیل
  • سیپروفلوکساسین
  • فکسوفنادین
  • فلروکساسین
  • ژمی فلوکساسین
  • لووفلوکساسین
  • لوراتادین
  • موکسی فلوکساسین
  • نورفلوکساسین
  • افلوکساسین

اطلاعات دارویی کوئرستین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی کوئرستین را مشاهده کنید.

اسامی رایج کوئرستینتداخلات داروییعوارض جانبی
کوئرستین سیگما آلدریچلووفلوکساسینسردرد
 کوئرس پلاس نوتراکسنورفلوکساسینناراحتی معده
لوراتادینآسیب به کلیه در موارد شدید
سیپروفلوکساسین
اطلاعات دارویی قرص کوئرستین

مکانیسم اثر داروی کوئرستین

طبق نتایج تحقیقات صورت گرفته مکانیسم ضد باکتری کوئرستین عمدتاً شامل تخریب دیواره سلولی باکتری‌ها و تغییر نفوذپذیری سلولی، تأثیر بر سنتز پروتئین، کاهش فعالیت آنزیم‌ها و مهار سنتز اسید نوکلئیک است.

مشخص شد که کوئرستین می‌تواند ژن‌های مرتبط با آنتی اکسیدان را در سلول‌های A549 تعدیل کند تا استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. علاوه‌براین، کوئرستین سطح GSH را افزایش و سطح ROS را کاهش می‌دهد تا از آسیب اکسیداتیو ناشی از پاراکوات جلوگیری کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

فواید کوئرستین به قدری‌ زیاد و موثر است که هر فردی را ترغیب به مصرف آن می‌کند. شاید بعد از خواندن این مقاله در شما هم چنین حسی بوجود آمده باشد و مشتاق خرید این مکمل هیجان‌انگیز شده باشید. اگر اینطور بوده، توصیه می‌کنیم پیش از خرید و شروع مصرف این مکمل با یک پزشک تغذیه مشورت کنید. با مشاوره گرفتن از یک پزشک مطمئن می‌شوید که مصرف کوئرستین برای شما هم مفید خواهد بود یا نه.

پس به وبسایت دکترتو مراجعه کنید، پزشک‌ مورد نظرتان را انتخاب نمایید و در زمانی کوتاه نوبت مشاوره با متخصص تغذیه آنلاین یا مشاوره دارویی و یا ویزیت حضوری را به انتخاب خود ثبت و دریافت نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

میوه‌ها و سبزیجات منابع غذایی اولیه کوئرستین هستند. میوه‌هایی مانند انواع مرکبات، سیب، پیاز، گیلاس تیره و انواع توت‌های تیره مانند شاه توت و زغال اخته هم سرشار از کوئرستین و سایر فلاونوئیدها هستند.

کوئرستین ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کند. کوئرستین همچنین می‌تواند به تثبیت سلول‌هایی که هیستامین آزاد می‌کنند در بدن کمک کند و در نتیجه اثر ضد التهابی و آنتی هیستامینی داشته باشد.

کوئرستین، یک رنگدانه گیاهی، یک فلاونوئید آنتی اکسیدانی قوی و به طور خاص یک فلاونول است که بیشتر در پیاز، انگور، توت، گیلاس، کلم بروکلی و مرکبات یافت می‌شود.

قرص کوئرستین برای موارد زیر مفید است:

    • مقابله با رادیکال‌های آزاد به واسطه داشتن خواص آنتی اکسیدانی

    • کمک به حفظ سلامت عمومی

    • کاهش التهابات ناشی از آلرژی

    • کمک به کاهش حساسیت‌های چشمی، آبریزش بینی، سوزش و خارش گلو، خارش پوست و عطسه‌های مکرر

    • کمک به آزادسازی ترکیبات هیستامین در واکنش‌های حساسیتی

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن