جو دو سر، ماده ای بی نظیر با خواص باور نکردنی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دانه‌های کوچک‌ جو دو سر در عین ساده بودن، سرشار از مواد مغذی و فواید باورنکردنی برای بدن هستند. خوراکی‌ها، دسرها و وعده‌های غذایی متنوعی که با این ماده شگفت انگیز درست می‌شود به قدری تنوع دارد که می‌توانید هر روز و برای هر وعده خود، مصرف آن را با ترکیبی جدید تجربه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
جو دوسر چه ماده ای است؟

جو دو سر منبع خوبی از بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی منحصربه‌فرد است. یک غلات سبوس‌دار که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. همچنین منبع بسیار خوبی از فیبر، به ویژه بتا گلوکان است. این‌ ماده یک معجزه برای سلامت اندام‌های مختلف بدن بوده و مصرف روزانه آن به شدت توصیه می‌شود. اگر بیماری قلبی دارید، دچار ریزش مو یا لک‌های پوستی و جوش هستید، اگر می‌خواهید وزن اضافه یا حتی کم‌ کنید جو‌ دوسر به شما کمک خواهد کرد تا سلامت خود را بازگردانید و حفظ کنید. در این مقاله از دکترتو با این ماده شگفت‌انگیز و‌ خواص آن آشنا خواهید شد. اگر دوست دارید درباره فواید و‌ نحوه مصرف آن با یک متخصص تغذیه هم مشورت کنید، از وبسایت دکترتو برای پیدا کردن و دریافت نوبت کمک بگیرید.

جو دو سر چیست؟

جو دوسر نوعی غلات است. این ماده یک غذای فیبردار عالی و پروتئین گیاهی است، به علاوه دارای مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی بوده و فواید زیادی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی بدن، قلب و حتی سیستم گوارش به همراه دارد.

این ماده طبیعی و البته جادویی برحسب روش استفاده و طبخ، می‌تواند اثرات متفاوتی بر بدن داشته باشد؛ مثلا مصرف آن نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود، در برخی موارد هم برای افزایش وزن مصرف می‌گردد! اما چطور؟! پاسخ خود را در ادامه می‌خوانید.

جو دوسر منبع غنی از کدام ماده غذایی است؟
جو دوسر یک پروتئین گیاهی به حساب می‌آید.

ارزش غذایی جو دو سر

در جدول زیر ارزش غذایی جو دوسر را مشاهده می‌کنید.

ناممقدارواحد
آب۸.۲۲گرم
انرژی۳۸۹کیلوکالری
انرژی۱۶۳۰کیلوژول
پروتئین۱۶.۹گرم
چربی۶.۹گرم
کربوهیدرات۶۶.۳گرم
فیبر۱۰.۶گرم
کلسیم۵۴میلی‌گرم
آهن۴.۷۲میلی‌گرم
منیزیم۱۷۷میلی‌گرم
پتاسیم۴۲۹میلی‌گرم
سدیم۲میلی‌گرم
ویتامین سی۰میلی‌گرم
ارزش غذایی جو دو سر

ارزش غذایی جودوسر پرک پخته شده

جودوسر پرک پخته شده دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۱۴۰
  • چربی: ۲.۵ گرم
  • سدیم: ۰ میلی گرم
  • کربوهیدرات: ۲۸ گرم
  • فیبر: ۴ گرم
  • شکر: ۰ گرم
  • پروتئین: ۵ گرم

میزان پروتئین جو دو سر

جو دوسر سرشار از فیبر، پروتئین برای تقویت عضلات و چربی‌های ضروری برای تقویت مفاصل است. جو دوسر فرنی حاوی حدود ۱۱-۱۵ درصد پروتئین است که معادل ۱۱.۱ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم است.

متن انگلیسی:
Oats offer high amounts of many vitamins and minerals, such as manganese, phosphorus, copper, B vitamins, iron, selenium, magnesium, and zinc
ترجمه متن:
جو دو سر حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین و مواد معدنی مانند منگنز، فسفر، مس، ویتامین‌های گروه B، آهن، سلنیوم، منیزیم و روی است.

healthline

طبع جو دو سر (جو دو سر پرک گرم است یا سرد؟)

طبع جو دو سر نه گرم و نه سرد است. تمامی افراد در هر طبع بدنی می‌توانند آن را مصرف کنند و در رژیم غذایی خود بگنجانند.

فواید جو دوسر

فواید جو دوسر به قدری زیاد است که احتمالا شما را هم مثل ما به وجد می‌آورد. در ادامه درباره فواید این ماده غذایی پرخاصیت و تاثیر آن در سلامتی صصحبت کرده‌ایم:

۱. کمک به رفع یبوست

جو دوسر سرشار از فیبر بوده که باعث افزایش رطوبت بدن و کمک به درمان یبوست می‌شود. خوردن بلغور جو دوسر ممکن است به پیشگیری یا درمان یبوست کودکان بالای ۳ سال یا رفع مشکل دفع مدفوع در بزرگسالان کمک کند.

۲. جو دو سر برای بدنسازی

از آنجایی که جو یک منبع عالی از کربوهیدرات‌های سالم، پروتئین و فیبر است، می‌تواند یک مکمل عالی برای رژیم بدنسازی باشد و به ترمیم عضلات و تحریک رشد کمک کند. رژیم بدنسازی اغلب باید دارای کربوهیدرات و پروتئین بالا و چربی کم باشد تا توده عضلانی بدون چربی را حفظ کند. جو دوسر در واقع یکی از آن غذاهایی است که حاوی پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و درشت مغذی‌های مورد نیاز برای تقویت و رشد عضلات است.

۳. جو دو سر برای لاغری

فرنی جو دوسر نه تنها یک غذای صبحانه خوشمزه است، بلکه بسیار سیر‌کننده هم هست. خوردن غذاهای سیر کننده ممکن است کمک کند کالری کمتری مصرف کنید و در نتیجه باعث وزن کم کردن می‌شود. با تأخیر در زمان خالی شدن معده از غذا، بتا گلوکان موجود در جو دوسر ممکن است احساس سیری را در بدن افزایش دهد.

چاق شدی و دنبال مواد طبیعی برای لاغری هستی؟

همین حالا از متخصص رژیم بگیر.

۴. جو دو سر برای چاقی

جو هم در کاهش و هم در افزایش وزن کمک‌کننده است. اما چگونه؟! این موضوع بستگی به این دارد که آن را چطور آماده و مصرف کنید. برای مثال مصرف جو دوسر با مواد افزودنی پر کالری مانند آجیل یا کره بادام زمینی ممکن است باعث افزایش وزن شود.

۵. افزایش سلامت پوست و رفع جوش و آکنه

براساس نتایج مطالعات اعلام شده که پیروی از یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین میزان آکنه را در بعضی افراد کاهش می‌دهد. غذاهای با گلیسمی پایین شامل جو دو‌سر هم هست. جو دوسر چربی و باکتری‌ها را جذب کرده و از بین می‌برد و همزمان هم سلول‌های مرده پوست را لایه برداری می‌کند.

۶. سرشار از منیزیم

جو دو سر یک منبع غنی از منیزیم است.

۷. دارای فیبر فراوان

جو دوسر غنی از فیبر بوده و به احساس سیری شما تا چندین ساعت کمک می‌کند. جو دوسر سرشار از نوع خاصی از فیبر به نام بتا گلوکان است. این نوع خاص از فیبر به کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند. یک فنجان (۸۱ گرم) جو دوسر خشک حاوی ۷.۵ گرم فیبر است. مصرف توصیه شده فیبر برای خانم‌ها روزانه ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم اعلام شده است.

۸. عضله سازی

غذاهای زیادی وجود دارند که از رشد عضلات حمایت می‌کنند تا بتوانید سریع‌تر و موثرتر به اهداف عضله سازی خود برسید. جو دوسر در واقع یکی از آن غذاهایی است که حاوی پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و درشت مغذی‌های مورد نیاز برای کمک به رشد و تقویت قدرت عضلانی است.

۹. روشن کننده پوست

بلغور جو دوسر حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین B1 و مقدار زیادی روی است که به روشن شدن لک‌ها، اصلاح تغییر رنگ و ایجاد اثرات روشن‌کننده پوست کمک می‌کند. استفاده منظم از جو دوسر در روتین مراقبت از پوست می‌تواند منجر به روشن‌تر شدن پوست شود.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی

جو دو سر حاوی فیبرهای غذایی و بتا گلوکان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در نتیجه برای دفاع در برابر بیماری‌های عفونی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید-۱۹ بسیار موثر است. جو دوسر همچنین می‌تواند به طور غیر مستقیم با اصلاح محتوای میکروبیوتا به بهینه‌سازی سیستم ایمنی بدن کمک کند.

۱۱. از بین بردن سموم بدن

جو دوسر با محتوای بالای فیبر محلول و نامحلول، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. همچنین به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل کرده و سموم اضافی را از طریق کلیه‌ها و روده بزرگ دفع می‌کند.

۱۲. حفظ سلامت استخوان

جو دو سر حاوی مواد معدنی کمیاب (که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.) و ویتامین C هستند. اگر می‌خواهید از پوکی استخوان جلوگیری کنید، جو دوسر انتخاب خوبی برای افزودن در برنامه صبحانه شما خواهد بود.

جو دو سر سرشار از کلسیم، مس، روی و منیزیم است؛ یعنی تمام چیزهایی که در استخوان‌های شما یافت می‌شوند و برای قوی و سالم نگه داشتن آن‌ها ضروری هستند. در واقع وجود مس، روی و منیزیم به این معنی است که استخوان‌های شما بهتر می‌توانند کلسیم را جذب کنند و همین امر منجر به سلامت استخوان‌ها می‌شود.

۱۳. کاهش خطر بیماری‌ قلبی و فشار خون

مواد موجود در جو دوسر از جمله گلوتن، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان‌های مهم می‌توانند به جلوگیری از فشار خون بالا و محافظت از سلامت قلب کمک کنند. (لیست غذا برای بیماران قلبی)

۱۴. افزایش انرژی

جو دوسر سرشار از کربوهیدرات است و این موضوع آن را به یک گزینه ایده‌آل برای صبحانه تبدیل می‌کند. مقادیر بالای ویتامین B یکی دیگر از دلایلی است که جو دوسر باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود. همچنین به دلیل بالا بودن فیبر آن، احساس سیری طولانی‌تری را همراه با حفظ انرژی تجربه خواهید کرد.

جو دوسر و میوه را می توان با هم ترکیب کرد؟
با ترکیب جو دوسر و میوه می‌توان یک ماده بسیار انرژی بخش درست کرد.

۱۵. بهبود کیفیت خواب

برای خواب بهتر، قبل از رفتن‌ به رختخواب، از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند جو دوسر استفاده کنید. جو دوسر گرم یا سرد به آماده‌سازی بدن برای خواب کمک کرده و شما را در طول شب سیر نگه می‌دارد. جو حاوی منیزیم و همچنین ملاتونین شناخته شده به‌عنوان هورمون‌های خواب است. می‌توانید آن‌ را به‌عنوان یک میان‌وعده ساده شبانه همراه با میوه‌های خشک و آجیل مصرف کنید.

۱۶. کنترل قند خون

جو دو سر دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که در مقایسه با کربوهیدرات‌های تصفیه شده باعث افزایش آهسته‌تر و تدریجی سطح قند خون است. این آزاد شدن آهسته گلوکز در جریان خون به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کند و باعث کنترل پایدار قند خون می‌شود.

۱۷. تسکین علائم یائسگی

گرگرفتگی و تعریق شبانه از شایع‌ترین علائم مرتبط با یائسگی هستند. همه غلات کامل برای یک رژیم غذایی سالم در دوران یائسگی مفید هستند، اما جو دوسر به طور ویژه‌ای به بهبود شرایط خانم‌ها در این دوران کمک می‌کند.

مصرف جو دوسر به دلیل مقدار بالای فیبر محلول آن در دوران یائسگی فوق‌العاده است. این ماده غذایی به دلیل خواص خنک‌کنندگی و تسکین‌دهنده‌اش مشهور بوده و آن را به یک درمان طبیعی موثر برای کاهش این علائم تبدیل می‌کند.

۱۸. فواید جو دو سر برای مو

جو دوسر حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ است که به ترمیم شکستگی و آسیب و همینطور حفظ رطوبت موها کمک می‌کند و باعث نرم‌تر و پرتر شدن موها می‌گردد. پروتئین موجود در جو همچنین به افزایش ضخامت موها کمک می‌کند. جو دوسر موها را کشسان‌تر می‌کند، بنابراین مقاومت موها در برابر برس زدن و کشیدن بسیار بیشتر می‌شود.

مواد معدنی مانند روی، اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFAs)، آهن و فیبر موجود در جو دوسر هم همگی برای موها مفید هستند. این مواد می‌توانند به تغذیه و تحریک فولیکول‌های مو برای ایجاد موهای بلند و قوی کمک کنند؛ البته در صورت استفاده منظم.

متن انگلیسی:
Oats are the only dietary source of powerful antioxidants called avenathramides. They also contain ferulic acid and phytic acid
ترجمه متن:
جو دوسر تنها منبع غذایی آنتی اکسیدان‌های قوی به نام آوناترامید است. همچنین حاوی اسید فرولیک و اسید فیتیک هم هستند.

healthline

نحوه مصرف جودوسر (جو دو سر پرک را چگونه مصرف کنیم؟)

جو دوسر را روی ماست بریزید تا کربوهیدرات بیشتری به آن بچسبد. یا چند قاشق غذاخوری را در اسموتی بریزید تا مقداری غلات کامل و جویدنی دلپذیر به آن اضافه شود. محبوب‌تر از خوردن جودوسر خام در شب، پختن آن‌ها در یک غلات صبحانه گرم است. بهترین و سالم‌ترین راه برای خوردن جو دوسر، تهیه آن با آب یا شیر کم‌چرب و افزودن شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل یا میوه‌های تازه به. ترکیب بدست آمده است. از افزودن شکر زیاد یا مواد پر کالری خودداری کنید. همچنین می‌توانید آجیل یا دانه‌های مختلف را هم به ترکیب خود اضافه کنید.

طرز پخت جو دو سر کامل

آب یا شیر را در یک قابلمه متوسط ​​به جوش بیاورید. جو را به آن افزوده و بهم بزنید. حرارت را کم کنید و بدون درپوش اجازه دهید تا روی حرارت ملایم بجوشد. گهگاهی هم بزنید و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که جو به بافت دلخواه برسد این روند را ادامه دهید.

طریقه مصرف جو دو سر برای چاقی صورت

مراحل ساخت و‌ استفاده از جو دوسر برای چاقی صورت را در ادامه بخوانید:

  • جو دوسر و آب لیموترش را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید.
  • می‌توانید روغن زیتون اضافه کنید تا خمیری یکدست ایجاد کنید.
  • مخلوط را به صورت خود بمالید.
  • بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.
  • صورت را با آب خنک بشویید.

طریقه مصرف جو دو سر برای لاغری

اگر هدف شما کاهش وزن است، باید جو دوسر را حداقل یک یا دو وعده در روز همراه با مواد سالم کم چرب بخورید. نصف فنجان جو معمولی فرآوری نشده را با ۱ فنجان شیر بدون چربی مخلوط کنید. این را برای صبحانه ۳ تا ۴ بار در هفته برای بهترین نتیجه میل کنید. می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات هم به ترکیب خود اضافه کنید تا به یک وعده غذایی سالم تبدیل شود.

می‌خوای با تغذیه سالم مثل مصرف جو دو سر وزنت رو کم کنی؟ مشاوره بگیر.

طرز تهیه اوتمیل با جو دو سر پرک

برای تهیه اوتمیل با جو دو سر پرک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • شیر را درون یک ظرفی ریخته و روی شعله گاز قرار دهید تا بجوش آید.
  • جو دو سر پرک را به شیر در حال جوشیدن اضافه کنید.
  • بهم بزنید تا جو به خوبی پخته شود.
  • پودر پروتئین شکلاتی را به ترکیب شیر و جو دوسرپرک اضافه کنید و ترکیب بدست آمده را به خوبی هم بزنید.
  • کره بادام زمینی را اضافه کنید.
  • چیپس شکلات را اضافه کنید.
  • اوتمیل شما آماده است.

عوارض مصرف جو دوسر

برخی از رایج‌ترین عوارض مصرف جو دوسر عبارتند از:

  • آنافیلاکسی
  • اسهال
  • خارش چشم
  • استفراغ
  • آبریزش یا احتقان بینی
  • معده درد
  • نفخ
  • تنگی نفس
  • حساسیت به گلوتن
  • خارش پوست
  • تحریک گلو

تفاوت جو با جو دو سر

در حالی که تفاوت‌ها بسیار جزئی است، جوی دوسر که در مزارع رشد می‌کند و غذایی که بیشتر مردم از آن به عنوان بلغور جو یا جو نام می‌برند، یکسان نیستند. جو دوسر غلات کاملی است که شکل استوانه‌ای دارد و معمولاً نسبتاً سفت است.

عکس جو دوسر و جو معمولی

در تصویر زیر جو دوسر را در کنار جو معمولی مشاهده می‌کنید:

تصویری از جو دوسر و جو معمولی نشان دهنده تفاوت آنها است.
تفاوت جو دوسر و جو معمولی در تصویر مشخص است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شاید تا قبل از خواندن این مقاله حتی تصورش را هم‌ نمی‌کردید که جو دو سر تا این حد پر فایده و خاصیت باشد! این دانه‌های کوچک‌ در عین ساده بودن، سرشار از مواد مغذی و فواید باورنکردنی برای بدن هستند. خوراکی‌ها، دسرها و وعده‌های غذایی متنوعی که با این ماده شگفت انگیز درست می‌شود به قدری تنوع دارد که می‌توانید هر روز و برای هر وعده خود، مصرف آن را با ترکیبی جدید تجربه کنید.

برای راهنمایی بیشتر درباره مصرف جو‌ دوسر و افزودن آن به وعده‌های غذایی خود هم می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. برای پیدا کردن یک متخصص تغذیه خوب، به وبسایت دکترتو مراجعه کنید. از طریق دکترتو می‌توانید نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره متنی یا تلفنی خود از بهترین متخصص تغذیه آنلاین را ثبت و دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

جو پرک سفید رنگ بوده و جو دو سر پرک کرم رنگ است. جو دو سر پرک لبه‌های نرمی هم دارد.

هیچ تفاوت عمده ای در فواید تغذیه‌ای انواع جو وجود ندارد. همه انواع جو دوسر 100٪ غلات کامل، منبع خوبی از فیبر و دارای اطلاعات تغذیه‌ای یکسان هستند. به شکلی که کالری، فیبر و پروتئین هر دو نوع در هر وعده یکسان است.

بهترین جو برای افزایش وزن معمولاً جو کامل مانند جو دو سر است. جو دوسر بیشتر مواد مغذی طبیعی از جمله چربی‌های سالم و فیبر را را درون خود داشته و برای بدنسازی بسیار مفید است.

هر قاشق غذاخوری جو دو سر پرک ۱۰ گرم است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن