رینوکورت چیست و چه زمانی استفاده می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رینوکورت داروی مناسب برای درمان بیماری‌های مختلف تنفسی، آسم مزمن، پیشگیری و درمان علامتی رینیت آلرژیک، و درمان سندروم کروپ (croup syndrome) در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
رینوکورت چیست؟

اسپری بینی رینوکورت (Rhinocort) نوعی استروئید برای درمان علائم بینی مانند گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش بینی ناشی از آلرژی‌های فصلی است. این اسپری همچنین برای جلوگیری از بازگشتن پلیپ‌های بینی بعد از عمل جراحی تجویز می‌شود. اسپری رینوکورت داروی اصلی برای درمان آسم مزمن در کودکان و بزرگسالان و پیشگیری و درمان علائم رینیت آلرژیک و درمان سندروم کروپ (croup syndrome) در کودکان به‌شمار می‌آید. ترکیب فعال اسپری رینوکورت بودزوناید (Budesonide) است که کورتیکواستروئیدی با اثرات غالب گلوکوکورتیکوئیدی بوده و باعث مهار ترشح سیتوکین‌ها و کاهش التهاب در بیماری‌های تنفسی می‌شود. تا انتهای این مطلب از دکترتو همراه ما باشید تا با اسپری ضد حساسیت رینوکورت، موارد مصرف و عوارض جانبی آن بیشتر آشنا شوید. اما بهتر است قبل از مصرف خودسرانه در این باره با پزشک آسم و آلرژی یا مشاوره دارویی مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات دکترتو برای دریافت ویزیت حضوری و آنلاین کمک بگیرید.

رینوکورت چیست؟

رینوکورت یک داروی استروئیدی برای درمان التهاب بینی و سینوس‌ها است که به صورت اسپری بینی مصرف می‌شود و برای کاهش علائم آلرژی فصلی، آلرژی‌های مزمن بینی و همچنین سینوزیت موثر است. رینوکورت با کاهش التهاب و ورم بینی و سینوس‌ها، به تسکین علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی و گرفتگی کمک می‌کند.

اگرچه رینوکورت دارویی موثر است، اما باید مطابق دستور پزشک و به دقت مصرف شود زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این دارو معمولا برای درمان کوتاه‌مدت استفاده می‌شود تا علائم بیماری کنترل شوند.

درباره رینوکورت چه می دانید؟
رینوکورت با کاهش التهاب و ورم بینی و سینوس‌ها، به تسکین علائمی مانند آبریزش بینی، گرفتگی و عطسه کمک می‌کند.

نحوه مصرف اسپری رینوکورت

نحوه صحیح مصرف اسپری رینوکورت به شکل زیر است: 

  1. قبل از استفاده، اسپری را خوب تکان دهید.
  2. سر خود را کمی به جلو خم کنید و نازل اسپری را در یکی از سوراخ‌های بینی قرار دهید.
  3. در حالی که سر خود را کمی به جلو خم نگه داشته‌اید، دکمه اسپری را یک بار فشار دهید تا یک پاف وارد بینی شود.
  4. سپس سر را به طرف دیگر خم کرده و همین مراحل را برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
  5. بعد از هر بار استفاده، دهان و بینی خود را با آب بشویید.

متن انگلیسی:
This medication is for use in the nose, usually 1 or 2 sprays in each nostril once or twice a day or as directed by your doctor. Avoid spraying this medication in your eyes. Gently blow your nose before using this drug. Gently shake the container before each use
ترجمه متن:
این دارو برای استفاده در بینی است، معمولاً ۱ یا ۲ اسپری در هر سوراخ بینی یک یا دو بار در روز یا طبق دستور پزشک مناسب است. از اسپری کردن این دارو در چشم خودداری کنید. قبل از استفاده از این دارو به‌آرامی بینی خود را باد کنید. قبل از هر بار استفاده، ظرف را به آرامی تکان دهید.

webmd

موارد مصرف رینوکورت (اسپری بینی رینوکورت برای چیست؟)

اسپری بینی رینوکورت برای درمان و کنترل علائم مربوط به انواع مختلف التهاب و عفونت در بینی و سینوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از موارد مصرف اصلی آن عبارتند از:

  1. آلرژی فصلی بینی (رینیت آلرژیک): رینوکورت برای کاهش علائم آبریزش بینی، گرفتگی، خارش و عطسه ناشی از آلرژی فصلی موثر است.
  2. آلرژی مزمن بینی: این دارو برای کنترل علائم آلرژی‌های مزمن بینی مانند گرفتگی، آبریزش و خارش بینی کاربرد دارد.
  3. سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن: رینوکورت با کاهش التهاب و ورم سینوس‌ها به بهبود علائم سینوزیت از جمله گرفتگی، درد و فشار در ناحیه سینوس‌ها کمک می‌کند.
  4. پولیپ بینی: این دارو برای کاهش اندازه و حجم پولیپ‌های بینی و بهبود تنفس بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (پولیپ بینی چیست؟)
  5. برخی عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی بینی و سینوس‌ها که با التهاب همراه هستند با این اسپری برطرف می‌شوند. 

رینوکورت معمولا برای درمان کوتاه مدت این شرایط تجویز می‌شود و باید دقیقا مطابق دستور پزشک استفاده گردد. 

علائم آلرژی فصلی کلافه‌ت کرده؟

از متخصص مشاوره بگیر.

عوارض جانبی اسپری رینوکورت

اسپری رینوکورت معمولا دارای عوارض جانبی کم و خفیفی است، اما در برخی موارد ممکن است برخی عوارض جانبی به‌همراه داشته باشد: 

  1. تحریک موضعی و احساس سوزش در بینی و گلو که معمولا خفیف بوده و با ادامه مصرف کاهش می‌یابد.
  2. خشکی و زخم داخل بینی: استفاده طولانی‌مدت ممکن است منجر به خشکی و زخم در داخل بینی شود.
  3. افزایش فشار داخل چشم: در موارد نادر، استفاده طولانی ‌مدت از اسپری رینوکورت باعث افزایش فشار داخل چشم می‌شود.
  4. تاثیر بر سیستم ایمنی و تضعیف سیستم ایمنی بدن
  5. تداخل با سایر داروها

متن انگلیسی:
Nose/throat dryness or irritation, cough, sneezing, nosebleeds, or unpleasant taste/smell may occur. If any of these side effects last or get worse, tell your doctor or pharmacist promptly
ترجمه متن:
خشکی یا سوزش بینی/گلو، سرفه، عطسه، خونریزی بینی، یا طعم/بوی نامطبوع ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

webmd

موارد احتیاط و منع مصرف رینوکورت

افرادی که زخمی در بینی دارند یا عمل جراحی بینی داشتند، یا بینی آسیب دیده باشد، مجاز به مصرف رینوکورت نیستند. عفونت قارچی فعال در بینی و افراد با سابقه واکنش‌های آلرژیک هم گزینه مناسبی برای مصرف این اسپری بینی نیستند. هرچند مصرف این اسپری برای خانم‌های باردار خطری ندارد، اما مصرف آن در بارداری و شیردهی باید حتما با مشورت پزشک باشد.

داروهای استروئیدی ممکن است روی رشد کودکان تاثیر بگذارند. در صورتی که احساس کردید کودک در دوره مصرف رینوکورت، رشد طبیعی ندارد، حتما با پزشک مشورت کنید. مصرف این اسپری برای کودکان زیر ۶ سال مجاز نیست.

تداخلات دارویی رینوکورت چیست؟
در صورت مصرف این دارو به همراه برخی از داروهای دیگر امکان بروز تداخلات دارویی وجود خواهد داشت.

رینوکورت در بارداری

خوشبختانه انواع اسپری‌های بینی ضد حساسیت در دوران بارداری هستند که خطری برای جنین و مادر ندارند. رینوکورت از جمله اسپری‌های بینی است که مصرف آن در بارداری خطری ندارد و برای گرفتگی بینی در بارداری تجویز می‌شود، اما باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

رینوکورت در شیردهی

این اسپری ضد حساسیت فصلی، عوارض جدی و خطرناکی ندارد و مصرف آن در شیردهی منعی ایجاد نمی‌کند. تنها ممکن است میزان بسیار ناچیزی از مواد بودزوناید موجود در اسپری رینوکورت وارد شیر مادر شوند که ریسک بروز عوارض جانبی در نوزاد را به حداقل می‌رساند. با این حال که شواهد زیادی دال بر خطرناک و آسیب‌زا بودن مصرف رینوکورت در خانم‌های شیرده در اختیار نیست، اما توصیه می‌کنیم که اگر در دوران شیردهی هستید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.  

تداخلات دارویی رینوکورت

اسپری رینوکورت حاوی بودزوناید (Budesonide) نوعی کورتیکواستروئید است که برخی داروها تداخل دارد:

  1. استفاده همزمان اسپری رینوکورت با سایر داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزولون یا دکساماتازون می‌تواند باعث افزایش اثرات جانبی کورتیکواستروئیدی مانند سرکوب محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال شود.
  2. برخی داروهای ضدتشنج مانند فنوباربیتال و کاربامازپین می‌توانند متابولیسم بودزوناید را افزایش داده و اثربخشی آن را کاهش دهند.
  3. داروهای ضدقارچی آزولی مانند ایتراکونازول و کتوکونازول می‌توانند متابولیسم بودزوناید را مهار کرده و باعث افزایش غلظت آن در بدن شوند.
  4. برخی داروهای ضدویروس HIV مانند ریتوناویر می‌توانند متابولیسم بودزوناید را مهار کرده و باعث افزایش غلظت آن در بدن شوند.

برای گرفتگی بینی می‌خوای رینوکورت استفاده کنی و نگرانی؟ از متخصص کمک بگیر.

اطلاعات دارویی رینوکورت

اسامی دارویی، عوارض و تداخلات دارویی رینوکورت را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
اسپری بینی راینوکورت ۶۴ میکرو گرماحتمال سرکوب محور هیپوتالاموس، هیپوفیز-آدرنالسایر کورتیکواستروئیدها

اسپری بودزوناید
عفونت قارچی دهان و گلو، سوزش و تحریک گلو، خشکی دهان، گرفتگی صداداروهای ضدتشنج (فنوباربیتال، کاربامازپین)
اسپری بودکورت ۲۰۰ میکروگرمکاهش رشد در کودکانعوامل ضدقارچی آزولی (ایتراکونازول، کتوکونازول)
داروهای ضدویروس اچ آی وی
اطلاعات دارویی رینوکورت

مکانیسم عملکرد اسپری رینوکورت

بودزوناید، ماده فعال موجود در اسپری رینوکورت، یک کورتیکواستروئید مصنوعی با خاصیت گلوکوکورتیکوئیدی است. مکانیسم عملکرد بودزوناید در کاهش التهاب به این شکل است که ابتدا این دارو از طریق اتصال به گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی درون سلول‌ها، منجر به تنظیم بیان ژن‌های پیش‌التهابی و ضدالتهابی می‌شوند.

همچنین بودزوناید با مهار فعالیت سلول‌های ایمنی مانند ماست سل‌ها، ائوزینوفیل‌ها و ماکروفاژها، از ترشح سیتوکین‌های التهابی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، استفاده از اسپری رینوکورت حاوی بودزوناید، موجب کاهش التهاب و تورم در مجاری تنفسی می‌شود. این دارو برای درمان آسم مزمن، رینیت آلرژیک و سندروم کروپ در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اسپری رینوکورت حاوی بودزوناید، یک گزینه درمانی موثر و کارآمد برای بیماری‌های مرتبط با التهاب مجاری تنفسی محسوب می‌شود. این دارو با خاصیت ضدالتهابی قوی خود، سبب کاهش تورم و التهاب در راه‌های هوایی می‌گردد و در نتیجه، به بهبود تنفس و عملکرد ریوی بیماران کمک شایانی می‌کند. در مقایسه با داروهای دیگر، استفاده از اسپری رینوکورت نتایج مثبت و امیدبخشی را به همراه دارد و می‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی مرتبط با التهاب باشد.

اما این دارو نیز همانند داروهای دیگر نباید به صورت خودسرانه و مداوم استفاده شود. بدین منظور بهتر است با یک فوق تخصص آسم و آلرژی در این باره مشورت کنید. همچنین اگر امکان حضور در مطب را ندارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره دارویی یا مشاوره با دکتر آسم و آلرژی آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، مصرف آن برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود.

بله، در برخی موارد ممکن است باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شود، هرچند که آلرژی شدید نسبت به این دارو بسیار نادر است. در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک مانند جوش و دانه‌های پوستی، خارش، ورم صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید، سخت نفس کشیدن و خس خس کردن حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

این اسپری بینی را دور از دسترس کودکان و تابش مستقیم خورشید نگه دارید. بهتر است اسپری به شکل ایستاده نگهداری شود و به صورت شریکی با دیگران استفاده نکنید.

خیر، مصرف این اسپری برای خانم‌های باردار ضرری ندارد، البته بهتر است با تجویز و مشورت پزشک باشد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن