کمر درد در بارداری، مشکلی جدی یا یک اتفاق طبیعی؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کمردرد در بارداری موضوعی شایع و در اکثر مواقع طبیعی و بی‌خطر است. این کمر درد با انجام برخی تمرینات، تغییر سبک زندگی و پیاده روی قابل کنترل است. کمر درد در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به‌ویژه با پروژسترون و ریلکسین است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کمردرد در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

کمر درد در بارداری موضوعی شایع است که تغییرات در بدن اغلب در آن نقش دارند. شما در طول دوران بارداری وزن اضافه می‌کنید، مرکز ثقل بدنتان تغییر می‌کند، عضلات ناحیه معده که از ستون فقرات حمایت می‌کنند کشیده و ضعیف می‌شوند و همچنین هورمون‌ها نوارهای همبند بافتی به نام رباط‌ها را در مفاصل لگن شل می‌کنند. این‌ها برخی از رایج‌ترین علل کمردرد در بارداری هستند. با این حال، اغلب اوقات می‌توان از کمر درد حاملگی پیشگیری کرد یا آن را تسکین و کاهش داد. در این پست از مجله دکترتو به تمامی این موارد پرداخته‌ایم تا شما را با این مشکل رایج و راه پیشگیری و درمان آن آشنا کنیم. اگر دوران بارداری خود را سپری می کنید بهتر است در این باره با متخصص زنان و زایمان، ماما و پزشک ارتوپد در ارتباط باشید. شما با استفاده از پلتفرم نوبت‌دهی دکترتو امکان دریافت نوبت مشاوره آنلاین و ویزیت حضوری به ساده‌ترین شکل ممکن را خواهید داشت. با وبسایت دکترتو نگرانی از بابت پیدا کردن پزشک متخصص نخواهید داشت.

کمر درد در بارداری چیست؟

کمردرد در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های اولیه بارداری بسیار شایع است. در دوران بارداری، رباط‌های بدن شما به طور طبیعی نرم‌تر شده تا بدن را برای زایمان آماده کنند. این موضوع می‌تواند به مفاصل کمر و لگن فشار وارد کند و باعث بروز کمردرد شود.

در این بین یکی از نگران کننده‌ترین علت درد کمر در دوران بارداری، زایمان زودرس است. مادران باردار باید مراقب دردی که جدید و دوره‌ای است باشند. چرا که این درد می‌تواند نشانه انقباضات رحمی باشد. اگر درد کمر همراه با خونریزی واژینال یا هر تغییری در ترشحات واژن باشد هم می‌تواند نشان‌دهنده مشکل جفت یا پارگی زودرس آب باشد. همه این موارد نیاز به اقدامات فوری و بررسی پزشک دارند. پس به این نکات آگاه باشید و در صورت مشاهده هر یک از این موارد در بارداری خیلی زود برای مراجعه به مراکز درمانی یا تماس با پزشک خود اقدام کنید.

کمر درد در حاملگی وضعیت شایعی است.
کمر درد در حاملگی و به خصوص هفته‌های اول شایع است.

در بارداری کدام قسمت کمر درد میگیره؟

درد کمر در دوران بارداری به طور کلی در مرکز کمر قرار دارد و ممکن است همزمان با دردی باشد که در ساق پا می‌پیچد. درد لگن خلفی (در پشت لگن) چهار برابر بیشتر از درد کمر در بارداری است.

علت کمر درد در بارداری (کمردرد در بارداری نشانه چیست؟)

یکی از مشکلات دوران بارداری ایجاد کمردرد است. برخی از رایج‌ترین علل کمر درد بارداری، زایمان زودرس و پارگی کیسه آب و مشکل جفت است. اما این‌ها تمام دلایل کمر درد در دوران حاملگی نیستند. 

علت کمر درد در بارداری در ماه اول (لکه بینی و کمردرد در هفته پنجم بارداری)

کمر درد در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به‌ویژه با پروژسترون و ریلکسین است.

دلیل کمر درد در بارداری در سه ماه اول بارداری

بی‌ثباتی ستون فقرات کمری و لگن در این‌ دوران معمولاً منجر به کمر درد می‌شود. افزایش انحنای کمر باعث فشار بیش از حد روی مفاصل کمر، عضلات، رباط‌ها و دیسک‌ها می‌شود.

  • تغییرات هورمونی در بارداری: بدن در دوران بارداری هورمونی به نام ریلکسین می‌سازد که به رباط‌های ناحیه لگن اجازه می‌دهد تا شل شده و برای فرآیند زایمان آماده شوند. همین هورمون می‌تواند باعث شل شدن رباط‌هایی شود که ستون فقرات را هدایت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است باعث بی‌ثباتی و درد کمر شود.
  • استرس: در سه ماهه اول بارداری کمر درد معمولا با افزایش هورمون‌ها و استرس مرتبط است. اگر قبل از باردار شدن سابقه کمر درد داشته‌ یا اگر اضافه وزن دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمر درد در دوران بارداری باشید.

متن انگلیسی:
Your legs should not be crossed and your feet should be flat on the floor. Try to avoid sitting in the same position for more than 30 minutes. At work, adjust your chair height and workstation so you can sit up close to your desk. Rest your elbows and arms on your chair or desk, keeping your shoulders relaxed
ترجمه متن:
پاهای شما نباید روی هم قرار گرفته و باید صاف روی زمین باشند. سعی کنید بیش از ۳۰ دقیقه در یک حالت نشسته قرار نگیرید. در محل کار، ارتفاع صندلی خود را تنظیم کنید تا بتوانید نزدیک میز خود بنشینید. آرنج‌ها و بازوهای خود را روی صندلی یا میز خود قرار دهید و شانه‌های خود را در حالت آرامی نگه دارید.

webmd

باردار هستی و کمر درد داری؟

خیلی نگرانی؟ کلیک کن و مشاوره بگیر.

دلیل کمر درد در بارداری در سه ماه دوم و سوم بارداری

کمر درد در دوران بارداری دلایل زیادی دارد که در ادامه هر کدام را توضیح داده‌ایم:

  • عصبی سیاتیک: سیاتیک اغلب در سه ماهه سوم بارداری ایجاد می‌شود، اگرچه که ممکن است در هر مرحله از بارداری رخ دهد. همانطور که جنین رشد می‌کند، وزن اضافی بر مفاصل و ماهیچه‌های ناپایدار فشار آورده و باعث بروز درد در ناحیه کمر می‌شود. دردی که نسبتا رایج هست.
  • عضلات شکم: ممکن است جنین به دو عضلات شکم فشار وارد کند. این عضلات معمولا به هم متصل هستند و این فشار اضافی ممکن است باعث جدا شدن آن‌ها شود. برخی از این عضلات در نگه داشتن ستون فقرات نقش دارند و به همین خاطر فشار روی آن‌ها منجر به کمر درد یا آسیب رسیدن به مادر می‌شود.
  • بیرون زدگی دیسک کمر: رشد جنین و تغییر فرم بدن منجر به بیرون زدگی دیسک کمر در دوران بارداری و در نتیجه هم بروز کمر درد می‌شود.
  • اضافه وزن: در طول بارداری سالم، زنان معمولاً چیزی حدود ۱۲.۵ تا ۱۷.۵ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند و ستون فقرات باید این وزن را تحمل کند. تحمل کردنی که منجر به کمردرد خواهد شد.
  • تغییرات ظاهری بدن و به عقب خم شدن کمر: با بزرگ شدن جنین، قوس و فشار روی کمر هم بیشتر می‌شود. قوس ایجاد شده در ناحیه کمر باعث بروز درد در این نقطه می‌شود.
  • عفونت ادراری: عفونت ادراری با احساس مداوم ادرار، فشار به لگن و درد کمر همراه است. به همین خاطر مادران بارداری که دچار عفونت می‌شوند درد زیادی در ناحیه کمر خواهند داشت.

کمر درد بعد از آمپول پروژسترون در بارداری

تزریق عضلانی پروژسترون یک درمان بسیار رایج به‌ویژه برای بیماران مبتلا به نارسایی لوتئال است. این درمان ممکن است عوارضی ایجاد کند که شایع‌ترین آن درد است.

آیا ارتباطی بین جنسیت جنین و کمر درد در بارداری وجود دارد؟ (کمر درد در اوایل بارداری و جنسیت جنین)

کمر درد در بارداری معیار خوبی برای تعیین جنسیت جنین نیست و این دو موضوع هیچگونه ارتباطی با یکدیگر ندارند.

لکه بینی همراه با کمر درد در بارداری نشانه چیست؟

خونریزی در طول سه ماه اول (۱۲ هفته) بارداری شایع است. این خونریزی یا لکه بینی ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد یا حتی موضوع مهمی نباشد. این لکه بینی از قهوه‌ای خفیف تا خونریزی قرمز روشن متغیر باشد، ممکن است از یک روز تا هفته‌ها طول بکشد و ممکن است با گرفتگی خفیف یا کمر درد همراه باشد.

در باردای مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای جلوگیری از درد کمر موثر است.
در باردای اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید تا دچار کمر درد نشوید.

درمان کمر درد در بارداری

برای درمان کمر درد در حاملگی موارد زیر را رعایت کنید:

۱. ورزش برای کمر درد در بارداری

تقویت عضلات شکم، عضلات پشت، کف لگن، عضلات باسن و ران می‌تواند به طور موثر به پیشگیری و کاهش کمردرد کمک کند. به همین خاطر توصیه می‌شود تمرینات ورزشی تقویتی به صورت آهسته و کنترل شده برای تسکین درد کمر در دوران بارداری انجام شود.

۲. پیاده روی

فعالیت بدنی منظم می‌تواند کمردرد را در دوران بارداری تسکین دهد. بهتر است که به فعالیت‌های بدنی که قبل از بارداری انجام می‌دادید ادامه دهید؛ تمریناتی شامل پیاده روی، دویدن یا ورزش در آب.

۳. اصلاح وضعیت بدن

همانطور که کودک رشد می‌کند، مرکز ثقل بدن به سمت جلو در حرکت است. ممکن است برای جلوگیری از این اتفاق، بدن خود را به عقب خم کنید اما خم شدن به پشت می‌تواند عضلات کمر را تحت فشار قرار دهد. کشیدگی عضلات می‌تواند باعث کمردرد در دوران بارداری شود.

این نکات را برای اصلاح وضعیت بدن خود در دوران بارداری در ذهن داشته باشید:

  • صاف و محکم بایستید.
  • سینه خود را بالا نگه دارید.
  • شانه‌های خود را به عقب نگه دارید.
  • زانوهای خود را کمی خم نگه دارید.
  • هنگامی که می‌ایستید، برای ایجاد تعادل، از یک پایه راحت و پهن استفاده کنید. اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید، یک پای خود را روی یک چهارپایه پایین قرار دهید. این کار باعث کاهش فشار روی کمر می‌شود.
  • برای نشستن نوعی از صندلی‌ را انتخاب کنید که پشت شما را حفظ کرده و ثابت نگه دارد. می‌توانید از یک بالش کوچک در پشت کمر خود هم استفاده کنید. برخی از فروشگاه‌ها بالش‌ها و بالشتک‌هایی را می‌فروشند که مناسب قرارگیری در پشت کمر هنگام  نشستن هستند.

متن انگلیسی:
Experts recommend sleeping on your side during pregnancy. While health care providers used to suggest left-side sleeping because it’s more optimal for blood flow
ترجمه متن:
متخصصان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری به پهلو بخوابید. در حالی که کادر درمان خوابیدن به سمت چپ را به دلیل جریان خون بهتر توصیه می‌کنند.

parents

۴. استفاده از کمپرس سرد یا گرم

استفاده از  یک کیسه یا کمپرس آب گرم یا سرد می‌تواند درد عضلات کمر شما را کاهش و تسکین دهد. هنگام استفاده از بطری آب گرم آن را درون یک حوله بپیچید تا احتمال سوختگی کاهش یابد.

۵. طب سوزنی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی کمردرد دوران بارداری را تسکین می‌دهد. در طب سوزنی، یک پزشک آموزش دیده، سوزن‌های بسیار نازکی را از طریق پوست شما در نقاط استراتژیک بدن قرار می‌دهد تا درد کمر شما بهبود یابد.

۶. ماساژ

اگر چه ثابت نشده که ماساژ برای مدت طولانی کمر درد را کاهش دهد، اما ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

۷. مسکن کمر درد در بارداری

پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن را برای تسکین کمر درد شما در دوران بارداری تجویز کند.

کمردرد خستت کرده و می‌خوای از مسکن استفاده کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۸. برای کمر درد در بارداری چه بخوریم؟

اگر اغلب از کمردرد رنج می‌برید، باید غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود جای دهید. ماهی، بادام، گردو، دانه کتان و دانه چیا برخی از مواد غذایی موثر هستند که به تقویت استخوان‌ کمک می‌کنند. علاوه بر این موارد می‌توانید از روغن زیتون و روغن خردل هم در غذاهای خود استفاده کنید.

پیشگیری از کمر درد در بارداری

چندین راه موثر برای جلوگیری از کمر درد در دوران بارداری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت عضلات پشت با تمرینات مناسب بارداری
  • حفظ وزن مناسب در طول بارداری
  • انجام ورزش‌های ملایم به طور منظم و زیر نظر پزشک
  • پوشیدن کفش‌های صاف یا با پاشنه کم و یا قوس دار
  • اجتناب از ایستادن طولانی مدت
  • اجتناب از وزنه زدن زیاد
  • تمرین تکنیک‌های مناسب بلند کردن با چمباتمه زدن و استفاده از پاها به جای پشت
  • تمرین وضعیت بدنی خوب
  • اجتناب از خوابیدن روی شکم

فرق کمر درد پریود با بارداری

در جدول زیر تفاوت کمر درد پریود با بارداری را مشاهده می‌کنید.

کمر درد پریود کمر درد بارداری
دردهای قاعدگی گاهی شدید و به صورت یک روتین ماهانه هستند.دردهای قاعدگی پس از اولین بارداری یا با افزایش سن کاهش می‌یابند.
گرفتگی عضلات و شکمی در این دوران رایج است.گرفتگی‌ها در قسمت پایین شکم یا کمر هستند.
تفاوت کمر درد پریود با بارداری

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر درگیر کمر درد در بارداری هستید و از درد کمر خود اذیت می‌شوید، خیلی زود از یک پزشک متخصص زنان و زایمان و دکتر ارتوپد مشاوره بگیرید. همانطور که گفته شد این عارضه اگرچه عادی است و برای بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، در برخی موارد خطراتی به همراه دارد. به همین دلیل باید سریعا تشخیص داده شده و درمان شود. شما می توانید از پزشک متخصص مامایی برای بررسی علائم خود استفاده کنید.

برای دریافت نوبت از بهترین پزشکان سری به وبسایت دکترتو بزنید. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت مشاوره از پزشک زنان آنلاین، دکتر آنلاین ارتوپدی و مشاور مامایی آنلاین به روشی ساده را می‌دهد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کمر درد عارضه‌ای همیشگی در بارداری است. پیشگیری و درمان کمردرد برای جلوگیری از آسیب و کاهش احتمال کمردرد طولانی مدت یا مزمن مهم است. از آنجایی که کمردرد در بارداری می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری مانند زایمان زودرس باشد، اگر علائم شدید یا بیش از ۲ هفته طول کشید، همیشه با پزشک خود صحبت کنید.

کمردرد معمولاً عارضه‌ای طبیعی در دوران بارداری است. اما در برخی موارد می‌تواند نشانه مشکلات جدی مانند زایمان زودرس یا عفونت ادراری هم باشد.

کمردرد یک علامت شایع و نشانه اولیه بارداری است. ممکن است با گرفتگی‌های دیگری همراه باشد چرا که بدن در حال آماده شدن برای رشد جنین است.

تغییرات بدنی همچون  کمردرد، سردرد، گرفتگی عضلات پا یا واریس، یبوست، ترشحات واژن، افسردگی یا تغییرات خلقی برخی از نشانه‌های رایج بارداری هستند.

کمردرد در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های اول بارداری بسیار شایع و طبیعی است.

کمردرد معمولاً بین ماه‌های پنجم تا هفتم بارداری رخ می‌دهد، اگرچه در برخی موارد از هفته هشتم تا دوازدهم شروع می‌شود. زنانی که از قبل مشکلات کمردرد دارند بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند و کمردرد آن‌ها می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهد.

برای کنترل و درمان پا درد و کمر درد در اوایل بارداری موارد زیر را رعایت کنید:

    • صاف بایستید.

    • سینه خود را بالا نگه دارید.

    • شانه‌ها را به سمت عقب نگه دارید.

    • کفش پیاده روی یا ورزشی بپوشید و از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید.

    • به پهلو بخوابید.

    • فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

  • برای تسکین کمر درد طب سوزنی گزینه‌ ایده آلی است.

کمردرد، سردرد، گرفتگی عضلات پا یا واریس، خارش یا سوزن سوزن شدن بدن، یبوست، هموروئید یا سوء هاضمه، واژینیت یا ترشحات واژن، تغییرات خلقی یا افسردگی از نشانه‌های بارداری هستند.

بله دل درد و کمر درد دو عارضه شایع در دوران بارداری هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کمر درد در بارداری

  1. معصوم گفت:

    تو ماه۷تمم کمردرد و پادرد دارم بچهام۲قلوین خطرناکه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با این شرایط
      این دردها قابل انتظار است
      نیاز به استراحت بیشتری دارد
      از هیچ دارویی مصرف نکنید مگر باتجویز پزشک