آیا امکان اصلاح لبخند لثه ای وجود دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لبخند لثه ای موضوع جدی نیست که به طور قطعی نیاز به درمان داشته باشد. اما با این حال بعضی افراد از ظاهر این نوع فرم لثه ناراحت هستند و به دنبال راهی برای درمان آن می‌گردند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای که به آن نمایش بیش از حد لثه هم می‌گویند،  بیشتر اوقات زمانی نمایان می‌شود که لبخند می‌زنید یا دهانتان را باز می‌کنید. در افراد دارای لبخند لثه ای، بافت لثه دندان‌های بالایی قابل مشاهده است. موضوعی که برای بعضی از افراد جذاب است و در مقابل برای بعضی دیگر ناراحت‌کننده و باعث کم شدن اعتماد به نفس است. به همین خاطر بر حسب سلیقه، بعضی از افراد دارای لبخند لثه ای به دنبال راهی برای ترمیم این حالت می‌گردند ‌گاهی اوقات زمان زیادی را برای دریافت مشاوره‌های دندانپزشکی مختلف اختصاص می‌دهند. اگر شما هم لبخند لثه ای دارید یا در اطرافیانتان شخصی را می‌شناسید که دارای چنین لبخندی است با ادامه این پست از دکترتو همراه ما باشید. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت ویزیت آنلاین و‌ حضوری از بهترین پزشکان را می‌دهد.

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند واقعی زمانی که لب‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند و اطراف چشم‎های درخشان کمی چروک می‌شود، چیزی جز زیبایی به همراه ندارد. اما این لبخند گاهی اوقات و برای بعضی افراد چندان هم زیبا نخواهد بود. دلیل این اتفاق چیز نیست جز لبخند لثه ای. یعنی زمانی که لبخند شما بیشتر از آنچه که می‌خواهید لثه هایتان را نشان می‌دهد. در اصطلاح بالینی به این اتفاق نمایش بیش از حد لثه هم گفته می‌شود. یعنی زمانی که موقع حرف زدن یا خندیدن، چند میلی متر از لثه‌ها و کمی بیشتر از حد طبیعی نمایان شود.

اینکه لبخند لثه ای خود را زشت می‌بینید یا زیبا تا حد زیادی به زیبایی شناسی شخصی شما و میزان اعتماد به نفستان بستگی دارد. اما بد نیست بدانید که این نوع لبخند نسبتاً رایج است به شکلی که تخمین زده می‌شود چیزی حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان ۲۰ تا ۳۰ ساله لبخند لثه ای دارند. 

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

علائم لبخند لثه ای

وقتی موقع لبخند زدن چیزی حدود ۴ میلی متر از لثه بالای دندان‌های فرد مقابل یا خودتان را مشاهده کنید، نشانه لبخند لثه ای است. لبخند لثه ای می‌تواند زمانی که لب بالایی باریک است بیشتر نمایان شود. اگر لب‌هایتان هنگام لبخند زدن خیلی باز می‌شود و حرکت می‌کند هم ممکن است خط لثه شما بیشتر نمایان شود.

علت بروز لبخند لثه ای

به ارث بردن حالت غیر تراز فک یا نیش می‌تواند منجر به لبخند لثه ای شود. این حالت باعث عدم همسویی و‌ تقارن فک بالا با فک پایین می‌شود. اگر فک بالا بیش از حد بیرون بزند، می‌تواند منجر به نمایان شدن بیشتر لثه موقع لبخند زدن شود. این‌ها تنها بعضی از دلایل لبخند لثه ای هستند. موارد بیشتر را در ادامه توضیح داده‌ایم. 

متن انگلیسی:
Gummy smiles are more common in women than in men. Experts estimate that about 14% of women and 7% of men have gummy smiles. The condition is most prevalent during the 20s and 30s and tends to decrease with age
ترجمه متن:
لبخند لثه ای در زنان بیشتر از مردان است. تخمین زده شده که حدود ۱۴ درصد از زنان و ۷ درصد از مردان دارای لبخند لثه ای هستند. این بیماری در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی شایع بوده و با افزایش سن کاهش می‌یابد.

lakefrontfamilydentistry
دیدگاه های مختلفی درباره لبخند لثه ای وجود دارد.
لبخند لثه ای از نظر بعضی از افراد زشت و در مقابل برای برخی دیگر جذاب و زیبا است.

۱. عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

اولین علت بروز لبخند لثه ای که به بررسی آن می‌پردازیم عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی لبخند لثه ای است. این موارد عبارتند از:

علتشرح
ساختار فک و دندان اگر فک پایین و فک بالا یا دندان‌ها نامرتب باشند، لثه‌ها برجسته‌تر می‌شوند. 
رشد بیش از حد لثهمصرف برخی داروها یا بعضی از شرایط خاص می‌توانند باعث رشد بیش از حد لثه و ایجاد لبخند لثه ای شوند.
رویش غیر طبیعی دندان‌هازمانی که دندان‌ها به طور غیر طبیعی رشد کنند، می‌توانند خط لثه‌ای ناهموار ایجاد کنند.
سایش دندان‌های بالاییدر بعضی از افراد ممکن است به علت دندان قروچه، دندان‌ها ساییده شوند. در چنین شرایطی کوتاه‌ شدن طول دندان‌ها باعث نمایان‌تر شدن ظاهر لثه می‌شود.
عوامل ژنتیکی دخیل در ایجاد لبخند لثه ای

۲. عوامل محیطی و رفتاری

عوامل محیطی و رفتاری علت دیگر بروز لبخند لثه است. این عوامل را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • نحوه حرکت لب‌ و دهان: وقتی ماهیچه‌های اطراف لب خیلی قوی هستند، لب‌ها را به سمت بالا کشیده و وقتی فرد لبخند می‌زند، بافت لثه نسبت به حالت معمول بیشتر نمایان می‌شود.
  • مصرف دارو و ابتلا به برخی بیماری‌ها: تمام داروها با برخی عوارض جانبی همراه هستند. عوارض بسیاری از داروها هم شامل بزرگ شدن لثه‌ها می‌شود. برخی از انواع داروهای تجویزی که اغلب باعث لبخند لثه ای می‌شوند عبارتند از داروهای درمان صرع، سرکوب‌‌کننده‌های سیستم ایمنی و داروهایی که برای درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شوند.

راه تشخیص لبخند لثه ای

لبخند لثه‌ای ممکن است باعث شود که دندان‌های بالایی شما کوچک یا کوتاه به نظر برسند. در برخی موارد هم طول فک یا دندان‌هایی که به طور کامل بیرون نیامده‌اند، باعث بروز لبخند لثه ای می‌شود که با نگاه کردن به دهان فرد قابل تشخیص است.

راه درمان لبخند لثه ای

روش‌های زیادی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

۱. بوتاکس لبخند لثه ای (درمان لبخند لثه ای با بوتاکس)

بوتاکس دارای سم بوتولینوم نوع A است و زمانی که تزریق می‌شود ماهیچه‌های لب بالایی را شل کرده و در هنگام لبخند زدن بالا آمدن لب بالایی را محدود می‌کند؛ با این اتفاق لثه‌ها پوشیده ‌باقی می‌مانند. دو یا چند واحد بوتاکس در ناحیه بین بینی و لب بالایی تزریق می‌شود تا ظاهر لبخند لثه ای را کاهش دهد و لبخندی جذاب‌تر و طبیعی‌تر ایجاد کند. به طور کلی، بوتاکس لب در مقایسه با سایر روش‌های درمان از جراحی تغییر موقعیت لب و برداشتن لثه، مقرون به صرفه‌تر است. اما برای حفظ نتایج باید هر ۴ تا ۶ ماه یک بار تکرار شود.

تزریق سم بوتولینوم علیرغم اینکه روشی ساده و ایمن است، ممکن است با برخی عوارض جانبی مانند درد در محل تزریق، کبودی، عفونت، ادم، دیسفونی، دیسفاژی، پتوز یا طولانی‌شدن لب بالایی و عدم تقارن همراه باشد. نتایج ممکن است از بیماری به بیمار دیگر متفاوت باشد اما به‌طور کلی اثرات بوتاکس سه تا چهار ماه باقی می‌ماند.

فرم لثه‌هات اذیتت میکنه؟

با یک متخصص صحبت کن.

۲. ونیر و روکش دندان (Veneers or crowns)

استفاده از روکش دندان برای اصلاح لبخند لثه‌ ای می‌تواند نتایجی مشابه با جراحی افزایش طول تاج داشته باشد اما درد کمتری خواهد داشت. ونیرها راه حلی دائمی برای درمان لبخند لثه ای هستند و می‌توانند به حرکت دندان‌ها در موقعیت صحیح و در عین حال از بین بردن بافت اضافی لثه کمک کنند.

۳. اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

با استفاده از لیزر دندانپزشکی، دندانپزشک لثه‌ها را تغییر شکل می‌دهد، طول دندان‌ها را افزایش داده و هرگونه بافت اضافی لثه را از بین می‌برد. برای انجام این روش از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌شود تا هیچگونه احساس دردی نداشته باشید.

۴. تزریق ژل لب برای لبخند لثه ای

هنگامی که برای لبخند لثه ای خود تحت عمل پر‌کننده لب با ژل قرار می‌گیرید، پزشک فیلر را به لب بالایی تزریق می‌کند. این روش لب بالایی را پرتر می‌کند و در نتیجه هنگام لبخند زدن قسمتی از لثه‌ها پوشانده می‌شود. این اتفاق نسبت لثه به لب را کاهش داده و در موقع لبخند زدن لثه را کمتر نشان می‌دهد.

۵. ارتودنسی

بریس‌ها و اینویزیلاین دندان‌ها و فک‌ها را به حالت ایده آل خود باز می‌گرداند. در نتیجه این روش درمانی می‌توان میزان قابل مشاهده بودن خط لثه را هنگام لبخند زدن کاهش داد.

لبخند لثه ای به راحتی قابل تشخیص است.
لبخند لثه ای را می‌توان به راحتی و با نگاه کردن به دهان و لثه‌های فرد تشخیص داد.

۶. جراحی لبخند لثه ای

انواع روش جراحی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد که از جمله رایج‌ترین این عمل‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کورونکتومی

کورونکتومی یک جراحی بوده که در آن بخشی از لثه و حتی در برخی موارد قسمتی از استخوان زیرین دندان برداشته می‌شود تا مشخص بودن لثه در زمان لبخند زدن کاهش یابد. معمولا این روش با بی‌‌حسی موضعی انجام می‌شود و نتایج قابل توجهی در بهبود ظاهر لب و دهان فرد خواهد داشت.

  • استئوکتومی لبخندی

روش استئوکتومی برای آن دسته از افرادی که ساختار استخوانی فکشان در نمایان شدن لثه‌ها نقش دارد، مناسب است. استئوکتومی لبخندی، جراحی پیچیده‌تری است که در آن بخشی از استخوان فک برای تغییر موقعیت لثه‌ها و کاهش نمایش آن‌ها هنگام لبخند برداشته می‌شود. نتایج این روش نسبت به روش کورونکتومی دائمی‌تر و اثربخش‌تر است. اما جراحی بزرگ‌تری است و دوره نقاهت طولانی‌تر و نیاز به مراقبت‌های پس از عمل بیشتری هم دارد.

  • جراحی افزایش طول تاج

جراحی افزایش طول تاج باعث تغییر شکل لثه و استخوان اضافی فک می‌شود. به دنبال آن هم شکل طبیعی دندان را آشکار می‌کند. افزایش طول تاج زیبایی را می‌توان روی دندان‌ها هم انجام داد تا خط لثه یکدست شود. این کار باعث بهبود تقارن و ایجاد لبخندی زیباتر می‌شود.

متن انگلیسی:
Gum contouring provides a permanent solution to gummy smiles, so once you have undergone it, you won’t have to worry about excess gum tissue again. Dental lasers can also be used to help contour the gum line. In fact, lasers are a better option for this procedure as they can offer you more precision and comfort
ترجمه متن:
کانتورینگ لثه راه حلی دائمی برای لبخند لثه ای ارائه می‌دهد، بنابراین پس از انجام آن، دیگر لازم نیست نگران بافت اضافی لثه باشید. از لیزرهای دندانی هم می‌توان برای کمک به کانتور خط لثه استفاده کرد. در واقع، لیزرها گزینه بهتری برای این روش هستند زیرا دقت و راحتی بیشتری دارند.

wahroongadental

از اینکه لبخند لثه ای داری ناراحتی؟ همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

عوارض لبخند لثه ای

برای بسیاری از بیماران، لبخند لثه ای دلیلی برای نگرانی نیست. اگرچه ممکن است برای برخی افراد مشکل زیبایی ایجاد کند، لبخند لثه ای معمولاً عوارض خاصی به همراه ندارد. با این حال، افرادی که با لبخندشان لثه بیش از حد نمایان می‌شود باید با دندانپزشک مشورت کنند. دندانپزشک بررسی‌های مرتبط با سلامت را به طور کامل انجام خواهد داد.

راه های پیشگیری از لبخند لثه ای

متاسفانه، زمانی که لبخند لثه ای به دلایل ژنتیکی ایجاد می‌شود، هیچ روشی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. با این حال در رابطه با سایر عوامل موثر باید گفت که با مراجعه منظم به دندانپزشک، می‌توانید به موضوع دندان قروچه و سایر عواملی که در نهایت منجر به لبخند لثه ای می‌شوند رسیدگی کنید.

هزینه درمان لبخند لثه ای در دکترتو کلینیک

برای اطلاع از هزینه درمان لبخند لثه ای در دکترتو کلینیک کافی است پس از ورود به وبسایت دکترتو، روی قسمت دکترتو کلینیک کلیک کنید. سپس در قسمت خدمات دندان، هزینه درمان لبخند لثه ای مراکز و پزشکان مختلف را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید با مقایسه شرایط و هزینه درمان لبخند لثه ای دندانپزشکان و مراکز مختلف، بهترین گزینه برای خود را انتخاب و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. اگر می‌خواهید برای درمان این مشکل از روش بوتاکس استفاده کنید، جهت اطلاع از قیمت بوتاکس لبخند لثه ای روی این لینک کلیک کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لبخند لثه ای برای بعضی از افراد موضوع ناخوشایندی است که باعث پایین آمدن اعتماد بنفس می‌شود. این دسته افراد دائما به دنبال راهی برای اصلاح این حالت لثه هستند. نارضایتی از ظاهر دهان و لثه به حدی می‌رسد که بعضی افراد از حرف زدن و خندیدن در جمع فرار می‌کنند و دائما در حال پنهان کردن لبخند خود هستند.

امروزه این مشکل با روش‌های درمانی مختلف قابل درمان است. پس از گذراندن جلسه مشاوره با یک دکتر دندانپزشک زیبایی یا دکتر جراح لثه، می‌توان بهترین راه برای درمان لبخند لثه ای را انتخاب کرده و انجام داد. برای پیدا کردن پزشکان متخصص در این زمینه به وبسایت دکترتو مراجعه کنید. دکترتو به شما امکان دریافت مشاوره آنلاین دندانپزشکی از بهترین پزشکان را می‌دهد. 

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی از افراد با دیدن لبخند لثه‌ای هیجان زده می‌شوند و به نظر این افراد لبخند لثه ای یکی از جذاب‌ترین لبخندها است. در اکثر اوقات خود افرادی که دارای لبخند لثه ای هستند از این شرایط ناراضی‌اند اما از دید اطرافیان این لبخند زیبا و جذاب توصیف می‌شود.

در بیشتر موارد وجود لبخند لثه ای موضوع نگران کننده‌ای نیست. با این حال به افرادی که لبخند لثه‌‌ای بیش از حد معمول دارند توصیه می‌شود که خیلی زود به پزشک مراجعه کنند. این‌ موضوع بیشتر از جنبه درمانی، دارای جنبه زیبایی است.

ارتودنسی با استفاده از بریس می‌تواند برای بهبود موارد جزئی لبخند لثه ای موثر باشد.

یکی از روش‌های موثر درمان لبخند لثه ای بدون جراحی، تزریق بوتاکس است.

شما می‌توانید برای درمان لبخند لثه ای خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(2.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن