قرص تاوانکس چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف این دارو

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص تاوانکس نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان بیماری‌هایی که منشا باکتریایی دارند موثر است. در درمان عفونت‌های باکتریایی در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن؛ از گلو گرفته تا سینوس‌ها، معده، کلیه‌ها، مثانه، رحم و پروستات استفاده می‌شود. از عوارض آن می‌توان به حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
قرص تاوانکس

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

قرص تاوانکس یک آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف است که می‌توان از آن در درمان انواع عفونت‌های باکتریایی استفاده کرد. در این مقاله به صورت کامل با تاوانکس، موارد استفاده از این دارو، نحوه استفاده، مکانیسم اثر و نکات مصرف آن آشنا می‌شویم. قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر متخصص عفونی مشورت کرده یا مشاوره دارویی دریافت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

قرص تاوانکس چیست؟ (چرک خشک کن تاوانکس)

قرص تاوانکس در واقع نام تجاری آنتی‌بیوتیک لووفلوکساسین است که می‌تواند عفونت‌های ناشی از باکتری را درمان کند. چرک خشک کن تاوانکس، به گروهی از داروها به نام آنتی‌بیوتیک‌های کینولون تعلق دارد. سرماخوردگی، آنفلوانزا یا عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها را درمان نمی‌کند. نحوه عملکرد این دارو، توقف رشد باکتری‌ها یا از بین بردن آنهاست. تاوانکس با نام‌های تجاری دیگری نیز ممکن است در بازار وجود داشته باشد.

اسامی رایج دارو:

  • قرص تاوانکس ۵۰۰
  • قرص تاوانکس ۷۵۰
  • قرص تیووکسا
  • قرص تاکسوکین
  • قرص ولاتریکس
  • قرص تاواپنو
  • قرص لویلوکس
  • قرص تاوالوسین
  • قرص تاواسیدال
  • قرص لوکساسین

متن انگلیسی:
Tavanex is used to treat a variety of bacterial infections. This medication belongs to a class of drugs known as quinolone antibiotics
ترجمه متن:
تاوانکس برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود و به دسته‌ای از داروها به نام آنتی‌بیوتیک‌های کینولون تعلق دارد.

webmd

نحوه مصرف تاوانکس

قرص تاوانکس به صورت خوراکی مصرف می‌شود. نحوه مصرف و دوز آن، باید بر اساس دستور پزشک باشد. همچنین راهنمای دارو می‌تواند نکات مهم مصرف را توضیح دهد. به صورت معمول، مصرف قرص تاوالوسین یک بار در روز است و می‌توان آن را با غذا یا قبل و بعد از وعده غذایی مصرف کرد. کسانی که ناراحتی معده دارند، بهتر است دارو را همراه غذا یا بعد از غذا مصرف کنند. در حین مصرف این دارو باید مایعات بیشتری بنوشید.

نحوه مصرف تاوانکس روی نمی‌دونی؟

همین الان مشاوره بگیر.

تاوانکس هر چند ساعت باید مصرف شود؟

معمولا قرص تاوانکس به صورت تک‌دوز و روزی یک‌بار مصرف می‌شود. مگر این که پزشک دستور دیگری بدهد.

بهترین زمان مصرف تاوانکس

بهتر است دارو را حداقل دو ساعت قبل یا دو ساعت بعد از مصرف سایر داروها و محصولات دارویی مصرف کنید، چرا که ممکن است باعث کاهش عملکرد تاوانکس شود. به عنوان مثال می‌توان به کویناپریل، سوکرالفات، ویتامین‌ها، مواد معدنی (از جمله آهن، روی) و محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم (مانند آنتی‌اسیدها، محلول دیدانوزین، آب غنی شده با کلسیم) اشاره کرد. علاوه بر این بهتر است برای اثرگذاری بهتر دارو، آن را در یک تایم مشخص در روز مصرف کرد.

نحوه مصرف امپول تاوانکس

تاوانکس فرم تزریقی هم دارد که در برخی مواقع  برای اثربخشی سریع‌تر، پزشک آن را تجویز می‌کند. فرم‌های تزریقی هم نام‌های مختلفی دارند. مانند محلول تزریقی تاولوسین ۵ درصد. نحوه مصرف فرم تزریقی به صورت تزریق داخل وریدی (از طریق سرم) است و باید به صورت آهسته، طی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه تزریق شود.

موارد مصرف تاوانکس (قرص تاوانکس برای چیست؟)

همان‌طور که گفته شد، تاوانکس یک چرک خشک کن یا آنتی‌بیوتیک است و در درمان عفونت‌های باکتریایی در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن؛ از گلو گرفته تا سینوس‌ها، معده، کلیه‌ها، مثانه، رحم و پروستات استفاده می‌شود. این دارو همچنین می‌تواند برای درمان عفونت سیاه‌زخم هم کاربرد داشته باشد. در یک دوره، لووفلوکساسین برای درمان و پیشگیری از طاعون، از جمله طاعون پنومونی و سپتی سمی هم استفاده می‌شد.

این دارو به صورت ویژه برای درمان عفونت‌های پوستی از عارضه‌هایی مانند آبسه‌های پوستی، سلولیت، فورونکل، زردزخم، پیودرما، عفونت زخم ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس حساس به متی سیلین یا استرپتوکوک پیوژنز استفاده می‌شود. نکته مهم در خصوص موارد استفاده از این دارو، وسیع‌الطیف بودن آن است که موجب شده بتوان از آن در درمان عفونت‌های باکتریایی متفاوتی استفاده کرد.

متن انگلیسی:
Tavanex is used to treat bacterial infections of the skin, sinuses, kidneys, bladder, or prostate and can also be used for tooth infections
ترجمه متن:
تاوانکس برای درمان عفونت‌های باکتریایی پوست، سینوس‌ها، کلیه‌ها، مثانه یا پروستات کاربرد دارد و همچنین می‌تواند برای عفونت‌های دندان هم استفاده شود.

drugs

۱. قرص تاوانکس برای گلودرد

قرص تاوانکس یک آنتی‌بیوتیک قوی است که می‌تواند عفونت‌های باکتریایی گلو را درمان کند؛ بنابراین در درمان برخی از گلودردهای باکتریایی و گلودرد طولانی مدت از آن استفاده می‌شود.

قرص تاوانکس برای عفونت واژن کاربرد دارد.
قرص تاواپنو می‌تواند به سرعت باکتری‌های مضر واژن و رحم را از بین ببرد و عفونت را درمان کند.

۲. قرص تاوانکس برای عفونت واژن

از تاواپنو (قرص تاوانکس) در درمان عفونت‌های واژن ناشی از باکتری‌ها هم استفاده می‌شود. از آنجایی که تاوانکس یک ضدباکتری بسیار قوی است، می‌تواند به صورت موثری انواع عفونت‌های واژن، لگن و اندومتریت را درمان کند و این دارو برای عفونت واژن گاهی تجویز می‌شود.

۳. قرص تاوانکس برای عفونت ریه

در برخی مواقع که بعد از یک درگیری ویروسی، ریه‌ها درگیر یک عفونت باکتریایی می‌شوند، می‌توان از قرص لویلوکس به عنوان یک داروی انتخابی در درمان عفونت ریه استفاده کرد. این دارو به صورت موثری می‌تواند ذات‌الریه و پنومونی ریه‌ها را درمان کند (بیماری ذات الریه چیست؟). در درمان برونشیت باکتریایی نیز از قرص تاوانکس، به عنوان یک داروی ضدمیکروبی قوی استفاده می‌شود.

۴. قرص تاوانکس و عفونت گوش

برای عفونت گوش چی خوبه؟ می‌توان از قرص تاوانکس برای درمان عفونت‌های گوش از جمله عفونت گوش میانی یا عفونت کانال گوش هم استفاده کرد. البته معمولا زمانی که سایر گزینه‌های درمانی موثر نیست، در مرحله آخر از لووفلوکساسین برای درمان عفونت گوش استفاده می‌شود.

۵. قرص تاوانکس برای اسهال

قرص تاوانکس یا لووفلوکساسین، یک داروی موثر و کارآمد در درمان عفونت اسهال ناشی از باکتری E.coli، باکتری کمپیلوباکتر و شیگلا است.

۶. قرص تاوانکس برای کودکان

از قرص تاوانکس در کودکان بالای ۶ ماه، برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی، از جمله عفونت گوش یا عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. با این حال ممکن است بنا به تشخیص پزشک، از این دارو با رعایت احتیاط، برای درمان برخی از عفونت‌های باکتریایی در کودکان زیر ۶ ماه هم استفاده شود.

قرص تاوانکس برای سینوزیت هم استفاده میشود.
برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی از جمله عفونت‌های پوست، گوش، پنومونی، سینوزیت عفونت‌های ادراری و رحم می‌توان از تاوانکس استفاده کرد.

۷. قرص تاوانکس برای سینوزیت

از قرص لوکساسین در درمان عفونت‌های سینوسی هم استفاده می‌شود و این یک آنتی‌بیوتیک قوی و موثر برای از بین بردن عفونت سینوس‌هاست. این دارو، یک آنتی‌بیوتیک قوی برای درمان انواع برونشیت حاد و مزمن باکتریایی است.

۸. قرص تاوانکس برای عفونت ادراری

قرص تاوانکس یکی از قوی‌ترین و موثرترین داروهای تجویزی در درمان عفونت ادراری باکتریایی است. یکی از ویژگی‌های مهم آن در درمان عفونت ادراری، افزایش دفع ادرار است. لویلوکس خصوصاً در درمان التهابات کلیه و مثانه بسیار موثر است.

۹. تاوانکس برای عفونت دندان

اکثر آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده برای درمان عفونت دندان، آموکسی‌سیلین یا پنی‌سیلین و سفالکسین هستند. با این حال در برخی از موارد به عنوان یک درمان انتخابی، پزشک می‌تواند از قرص تاوانکس هم برای درمان عفونت دندان استفاده کند.

۱۰. قرص تاوانکس برای سرفه

قرص تاوانکس را نمی‌توان در درمان سرفه تجویز کرد، چرا که اکثر سرفه‌ها منشا ویروسی دارند. با این حال این دارو می‌تواند عفونت‌های شدید باکتریایی ریه را درمان کند.

۱۱. قرص تاوانکس برای عفونت رحم

قرص تیووکسا می‌تواند در درمان عفونت‌های باکتریایی رحم، خصوصاً التهاب داخل رحمی، موثر باشد.

۱۲. قرص تاوانکس برای میکروب معده

درمان‌های خط اول استاندارد برای ریشه‌کنی هلیکوباکترپیلوری بر اساس کلاریترومایسین و آموکسی‌سیلین یا مترونیدازول است. با این حال، مطالعات اخیر قرص تاوانکس را به عنوان یک گزینه جایگزین برای درمان و ریشه‌کنی هلیکوباکترپیلوری پیشنهاد کرده‌اند.

قرص تاوانکس برای سرماخوردگی خوب است؟

لووفلوکساسین یا تاواسیدال یک آنتی‌بیوتیک است و تنها در عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. در درمان سرماخوردگی‌های ویروسی، از تاوانکس استفاده نمی‌شود.

قرص تاوانکس برای کرونا خوب است؟

کرونا یک عفونت ویروسی است و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تاوانکس در درمان آن کاربرد ندارند. تنها در مواردی که یک عفونت باکتریایی ثانویه، مانند پنومونی ایجاد می‌شود، می‌توان از این قرص استفاده کرد.

قرص تاوانکس برای سوزاک خوب است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) دیگر آنتی‌بیوتیک‌های معروف به فلوروکینولون‌ها مانند قرص تاوانکس و سیپروفلوکساسین را به عنوان درمانی برای بیماری سوزاک توصیه نمی‌کند.

دوز مصرفی تاوانکس

دوز مصرف این دارو و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی هر فرد و پاسخ به درمان متفاوت است. در کودکان، دوز مصرفی بر اساس وزن آنها تعیین می‌شود. در کل قرص تاوانکس یا لوکساسین در دو دوز ۵۰۰ میلی‌گرمی و ۷۵۰ میلی‌گرمی موجود است.

قرص تاوانکس ۷۵۰

یکی از دوزهای تجویزی تاوانکس، تاوانکس ۷۵۰ میلی‌گرمی است که در درمان اکثر عفونت‌های باکتریایی به صورت تک‌دوز روزانه تجویز می‌شود. به صورت معمول در درمان عفونت‌های شدید، مانند پنومونی و ذات‌الریه یا پروستاتیت مزمن، این دارو برای مدت ۵ روز تجویز می‌شود.

قرص تاوانکس ۵۰۰

دوز ۵۰۰ میلی‌گرمی تاوانکس هم در اکثر عفونت‌ها، خصوصاً عفونت‌های پوستی یا عفونت گلو برای مدت ۱۰ تا ۱۴ روز تجویز می‌شود.

عوارض جانبی مصرف تاوانکس

هر دارویی به میزان فوایدی که دارد، یک سری عوارض جانبی هم به دنبال خواهد داشت. عوارض جانبی رایج ناشی از مصرف قرص تاواپنو، شامل موارد زیر می‌شود:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • سردرد
  • سرگیجه
  • سبکی سر

عوارض جانبی جدی‌تر شامل:

  • کبودی
  • خونریزی غیرمعمول
  • مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار
  • مشکلات کبدی؛ تهوع و استفراغی که متوقف نمی‌شود.
  • از دست دادن اشتها
  • درد معده و شکم
  • زردی چشم و پوست
  • ادرار تیره
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه شدید
  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • افزایش فشار در اطراف مغز – سردرد شدید، تاری دید، تغییر در بینایی، حالت تهوع، استفراغ
  • درد مفاصل، ماهیچه یا تاندون

این دارو به ندرت ممکن است به دلیل وجود باکتری به نام C. difficile باعث ایجاد یک بیماری شدید روده شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته‌ها تا ماه‌ها پس از توقف درمان رخ دهد.

می‌خوای برای درمان عفونت ادراری از این دارو استفاده کنی؟ قبلش مشاوره بگیر.

تاوانکس و بی خوابی

یکی از عوارض احتمالی ناشی از مصرف تاوانکس، اختلال و بروز مشکل در الگوی خواب است. از طرفی نیز در برخی افراد، دارو موجب خواب‌آلودگی و گیجی می‌شود.

موارد احتیاط و منع مصرف تاوانکس

مصرف تاوانکس در برخی از افراد ممنوع است یا باید بااحتیاط مصرف شود. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمارانی با مشکلات مفاصل و استخوانی
  • بیماران دیابتی
  • بیماران قلبی
  • بیمارانی با سابقه فشار خون بالا
  • سابقه ضربان قلب نامنظم
  • سابقه سطوح پایین پتاسیم در خون
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • بیماری روانی
  • میاستنی گراویس
  • تشنج
  • مشکلات تاندون
  • گزگز انگشتان دست یا پا یا سایر اختلالات عصبی
  • یک واکنش غیرعادی یا آلرژیک به تاوانکس، سایر آنتی‌بیوتیک‌های کینولون، غذاها، رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده

مصرف تاوانکس در بارداری

مصرف قرص تاوانکس در زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند باید بااحتیاط و با نظر پزشک انجام شود. ممکن است پزشک داروهای دیگری را جایگزین کند.

مصرف تاوانکس در شیردهی

این دارو می‌تواند از شیر مادر به نوزاد منتقل شود. به همین دلیل مادرانی که در دوران شیردهی هستند نباید بدون نظر پزشک از این دارو استفاده کنند. ممکن است لازم باشد در زمان مصرف دارو، شیردهی را متوقف کنید.

قرص تاوانکس در دوران شیردهی نباید مصرف شود.
بیماران دیابتی، کبدی، کلیوی، بیماران قلبی، زنان باردار و شیرده نباید تاوانکس مصرف کنند.

تداخل دارویی تاوانکس

این دارو با یک‌سری از مکمل‌ها و داروهای دیگر تداخل دارد و می‌تواند موجب کاهش اثر تاوانکس یا تشدید عوارض جانبی دارو شود. این موارد شامل داروهای زیر هستند:

  • داروهای ضد اسید
  • کلسیم
  • قرص آهن
  • قرص روی
  • سیزاپراید
  • پیموزاید
  • تیوریدازین
  • Dronedarone
  • قرص‌های ضدبارداری
  • برخی از داروهای دیابت مانند گلیپیزید، گلیبورید یا انسولین
  • برخی از داروهایی که لخته شدن خون را درمان یا از آن جلوگیری می‌کنند؛ مانند وارفارین
  • قرص یا پودر بافر دیدانوزین
  • مولتی‌ویتامین‌ها
  • NSAIDs، داروهای ضددرد و التهاب، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • دوفتیلید و زیپراسیدون
  • داروهای استروئیدی مانند پردنیزون یا کورتیزون
  • سوکرالفات
  • تئوفیلین

اطلاعات دارویی تاوانکس

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص تاوانکس را مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص تاوانکس ۵۰۰مشکلات تنفسیمکمل‌های دارویی
قرص تاوانکس ۷۵۰سرگیجه داروهای ضدبارداری
قرص تیووکساتهوعداروهای ضدالتهاب
قرص تاکسوکیناسهالتئوفیلین
قرص ولاتریکسمشکلات گوارشیداروهای استروئیدی
قرص تاواپنوداروهای دیابت
قرص لویلوکس
قرص تاوالوسین
قرص تاواسیدال
قرص لوکساسین
اطلاعات دارویی تاوانکس

مکانیسم عملکرد داروی تاوانکس

ولاتریکس یا همان قرص تاوانکس، مانند سایر آنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون، فعالیت ضدمیکروبی خود را از طریق مهار دو آنزیم باکتریایی کلیدی اعمال می‌کند. DNA گیراز و توپوایزومراز IV.9، دو آنزیم اصلی در باکتری‌ها هستند که این دارو با مهار آنها، رشد و عملکرد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. مهار این آنزیم‌ها توسط تاوانکس احتمالاً از طریق کمپلکس شدن با آنزیم‌های توپوایزومراز اتفاق می‌افتد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قرص تاوانکس که با نام‌های دیگری همچون تیووکسا، تاکسوکین، ولاتریکس، تاواپنو، لویلوکس، تاوالوسین، تاواسیدال و لوکساسین در بازار موجود است، در واقع همان آنتی‌بیوتیک لووفلوکساسین است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی و وسیع‌الطیف در درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از عفونت گلو گرفته تا عفونت سینوس، درمان برونشیت حاد، درمان پنومونی و درمان عفونت‌های ادراری و کلیه، می‌توان از قرص تاوانکس استفاده کرد. با این حال، این دارو نباید بدون مشورت با پزشک و به صورت سرخود مصرف گردد و نحوه مصرف و دوز مصرفی، حتماً باید توسط پزشک تعیین شود.

قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان ویزیت آنلاین دکتر عفونی و همچنین مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قیمت دارو بر اساس تعداد، دوز تجویزی و نوع بیمه متفاوت است.

تنگی نفس و گیجی شدید از علائم اوردوز داروست و باید سریعا به اورژانس مراجعه کرد.

به‌محض یادآوری دارو را مصرف کرده و اگر نزدیک به دوز بعدی است، دوز فراموش شده را کنار بگذارید.

در نور و رطوبت اتاق، دوز از گرما و رطوبت محیط یا تابش نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

داروی جایگزین قرص تاوانکس بسته به نوع عفونت و شرایط هر فرد، توسط پزشک تعیین می‌شود.

هر دو آنتی‌بیوتیک‌های قوی هستند که باید بر اساس نوع عفونت استفاده شوند.

بستگی به نوع عفونت و میزان حساسیت دارویی دارد.

قرص تاوانکس نام تجاری داروی لووفلوکساسین است.

برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت‌های پوست و عفونت گلو.

این دارو برای درمان اکثر عفونت‌های باکتریایی، از جمله گلو، سینوس‌ها و گوش و ریه کاربرد دارد.

تاوانکس برای بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها مانند آنتراکس، برونشیت حاد، پنومونی و ذات الریه موثر است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص تاوانکس

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    قرص تاوانکس برای عفونت
    و فنا رومکیس سوزش ادار رو می تونم باهم استفاده کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است با فاصله زمانی از هم مصرف کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر. آیا این دارو در درمان و از بین بردن کیست کبد و کلیه نیز موثر است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر هیچ ربطی ندارد
      قرص تاوانکس نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان بیماری‌هایی که منشا باکتریایی دارند موثر است. در درمان عفونت‌های باکتریایی در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن؛ از گلو گرفته تا سینوس‌ها، معده، کلیه‌ها، مثانه، رحم و پروستات استفاده می‌شود. از عوارض آن می‌توان به حالت تهوع و اسهال اشاره کرد

  3. نسترن شفیعی گفت:

    بسیار عالی راهنمایی میفرمایید واقعا ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما خانم شفیعی عزیز
      تندرست باشید

  4. رحیم گفت:

    ممنون از نکات آموزنده خیلی مفید بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه تان
      تندرست باشید رحیم عزیز

  5. جلالی گفت:

    با درود و سپاس، ایکاش این مورد رو هم اضافه میکردید که درصورت مصرف اشتباهی دارو بعد از ۱۲ ساعت چه باید کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر ساعت دارو را اشتباه مصرف کرده اید
      تا ۲۴ ساعت مصرف نکنید
      اب زیاد بنوشید
      و در صورت مشاهده علایمی مثل تهوع و سرگیجه باید به درمانگاه مراجعه کنید

  6. ارام گفت:

    سلام ..این متن بسیار عالی و اموزنده بود .ممنون از گردآورنده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان
      شاد باشید دوست عزیز