تفاوت آلرژی و سرماخوردگی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آلرژی و سرماخوردگی علائم بسیار مشابهی دارند.راه‌هایی برای تشخیص تفاوت سرما خوردگی با آلرژی وجود دارد. با تشخیص سریع علائم می‌توان از گسترش آن‌ جلوگیری کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی و آلرژی ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. مخصوصا وقتی تب نکنید و نتوانید تشخیص دهید که مشکل کجاست. معمولا در فصل سرما بسیاری از افراد عطسه، سرفه، خارش و درد گلو را تجربه می‌کنند. اما چطور می‌توان متوجه شد که این علایم نشانه‌ی آلرژی است یا سرماخوردگی؟ در ادامه به تفاوت آلرژی و سرماخوردگی اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

اگر علائم آلرژی یا سرماخوردگی دارید، می‌توانید به دکتر عمومی، دکتر آسم و آلرژی یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از هر یک از دکترها می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی در چیست؟

آلرژی و سرماخوردگی در عین شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌هایی هم دارند. اگر می‌خواهید بدانید آلرژی چیست و راه درمان دارد، بهتر است که درباره آلرژی بیشتر مطالعه کنید. سرماخوردگی ناشی از عامل بیماری‌زا است اما آلرژی در اثر یک عامل حساسیت‌زا ایجاد می‌شود. هر کسی می‌تواند سرماخوردگی بگیرد اما همه آلرژی ندارند. در هر دو صورت، سیستم ایمنی به مبارزه با عامل وارد شده به بدن می‌پردازد و علائمی ایجاد می‌کند. در ادامه به تفاوت علائم آلرژی و سرماخوردگی پرداخته‌ایم.

۱. خستگی و فرق آلرژی و سرماخوردگی

معمولا سرماخوردگی انرژی شما را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر سرما خورده باشید خسته‌تر از زمانی هستید که آلرژی دارید. تحقیقات نشان می‌دهد که سرماخوردگی شما را خواب‌آلودتر از حد معمول می‌کند. نیاز شدید به خواب نشان می‌دهد که بدن در حال مبارزه با سرماخوردگی است.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی چیست؟
اگر سرما خورده باشید خسته‌تر از زمانی هستید که آلرژی دارید.

۲. فرق بین آلرژی و سرماخوردگی در خارش گلو

بعضی از انواع آلرژی ممکن است گلو را تحریک کنند اما در بیشتر مواقع گلو درد مربوط به سرماخوردگی است. معمولا گلو درد و بلعِ همراه با درد، نشانه‌ی سرماخوردگی یا عفونت است. در واقع سرماخوردگی‌ها، ویروس‌هایی هستند که بخشی از دستگاه تنفسی با نام راه هوایی فوقانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ویروس‌ها می‌توانند در کل دستگاه تنفسی از جمله گلو منتشر شده و منجر به درد شوند.

متن انگلیسی:
«Allergy occurs when a person reacts to substances in the environment that are harmless to most people. These substances are known as allergens and are found in dust mites, pets, pollen, insects, ticks, moulds, foods and some medications.»
ترجمه متن:
«آلرژی زمانی رخ می‌دهد که فرد به مواد موجود در محیط واکنش نشان دهد که برای اکثر افراد بی‌ضرر هستند. این مواد به عنوان آلرژن شناخته می‌شوند و در گرد و غبار، حیوانات خانگی، گرده، حشرات، کنه‌ها، کپک‌ها، غذاها و برخی داروها یافت می‌شوند.»

به نقل از allergy

نمی‌دونی دچار آلرژی شدی یا سرما خوردی؟

همین حالا با دکتر مشورت کن.

۳. تفاوت سرفه در سرماخوردگی و آلرژی

تفاوت مهم سرفه‌ سرماخوردگی و آلرژی در ساعتی است که سرفه می‌کنید. اگرچه سرفه در هر دو شرایط می‌تواند مزمن شود اما احتمال بیشتری وجود دارد که سرفه‌های ناشی از آلرژی در انتهای روز شدیدتر شوند. آلرژی هم می‌تواند روی بخشی از دستگاه تنفس، تاثیر داشته باشد و منجر به سرفه شود. اما اگر سرفه‌های شما ناشی از آلرژی باشد، احتمالا شب‌ها شدت سرفه‌ها بیشتر می‌شود.

۴. در چه فصلی به علائم دچار شده اید؟

بسیاری از آلرژی‌ها فصلی هستند و معمولا متوجه می‌شوید که در چه فصلی چه نشانه‌هایی مربوط به آلرژی است. البته هم آلرژی و هم سرماخوردگی می‌تواند فصلی باشد اما آلرژی‌ها اکثرا قابل پیش‌بینی هستند. در نتیجه می‌توان هر سال منتظر علائم آن‌ها بود.

۵. آیا تب دارید؟

اگر بیش از حد معمول احساس گرما می‌کنید یعنی تب دارید، در نتیجه احتمالا بدنتان با سرماخوردگی سر و کله می‌زند! افزایش آلرژی و سرماخوردگی هر دو در یک فصل اتفاق می‌افتد و برای افرادی که با آلرژی‌های محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است علایم کل سال باقی بمانند. حتی علائم سرماخوردگی و آلرژی مثل سرفه و عطسه می‌توانند مشابه هم باشد. اما نکته مهم این است که آلرژی منجر به تب در چه صورتی خطرناک است؟!

۶. سرماخوردگی مسری است.

در بیشتر موارد، سرماخوردگی به شخص دیگر هم منتقل می‌شود. اما آلرژی را نمی‌توان به کسی انتقال داد و تنها در بدن خود فرد ایجاد می‌شود. بنابراین اگر سرما خورده‌اید، در خانه بمانید و دیگران را بیمار نکنید!

آیا تب دارید؟
نکته مهم این است که آلرژی منجر به تب در چه صورتی خطرناک است؟

چطور آلرژی و سرماخوردگی را کنترل کنیم؟

تشخیص نشانه‌های آلرژی و سرماخوردگی تنها نیمی از راه مقابله است. اگر احساس کردید که بدنتان به تاثیرات فصل سرما، واکنش نشان می‌دهد، راه‌هایی برای تسکین علائم و کوتاه کردن دوره‌ی سرماخوردگی وجود دارد.

۱. تا می توانید مایعات بنوشید

نوشیدن مایعات مخصوصا آب، بسیار مهم است. حتی اگر به میزان کم هم بدن شما دچار کمبود آب شود ضعف و درد ماهیچه‌ها بیشتر می‌شود.

۲. سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید

اضطراب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و بدنتان را مستعد سرماخوردگی و آنفولانزا کند. کمی به خودتان فرصت دهید و کارها را به عقب بیندازید تا آرامشتان را به  دست آورید و در نتیجه بدن انرژی مورد نیاز برای بهتر شدن را داشته باشد.

اگر استراحت نکنید وضعیتتان بدتر می‌شود. مخصوصا اگر سرماخوردگی شما ویروسی باشد استراحت نکردن تاثیر بیشتری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که کم‌خوابی شما را مستعد سرماخوردگی می‌کند. پس تا می‌توانید استراحت کنید!

بهترین راه کنترل آلرژی و سرماخوردگی چیست؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

۳. برای مقابله با آلرژی از قبل آماده باشید

آمادگی مهم‌ترین عامل برای مقابله با تاثیرات انواع آلرژی است. بخشی از این آمادگی با صحبت با دکترتان درباره داروهایی که ممکن است برایتان موثر باشد به وجود می‌آید.
اگر از قبل آماده باشید به محض مشاهده‌ی علائم آلرژی می‌توانید اقدامات لازم مثل استفاده از داروهای ضد آلرژی و رژیم‌های غذایی مناسب را پیش بگیرید.

نشابه آلرژی و سرماخوردگیتفاوت آلرژی و سرماخوردگی
هر دو آبریزش بینی دارند.آلرژی‌ها اکثرا قابل پیش‌بینی هستند.
هر دو سردرد دارند.اگر سرفه‌های شما ناشی از آلرژی باشد، احتمالا شب‌ها شدت سرفه‌ها بیشتر می‌شود.
هر دو عطسه و سرفه دارند.در بیشتر مواقع گلو درد مربوط به سرماخوردگی است.
هر دو آبریزش چشم دارند.اگر سرما خورده باشید خسته‌تر از زمانی هستید که آلرژی دارید.
هر دو تغییر صدا دارند.سرماخوردگی قابل انتقال است اما آلرژی مسری نیست.
علائم سرماخوردگی و آلرژی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر علائم سرماخوردگی و آلرژی دارید، باید سریعا به دکتر مراجعه کنید تا در صورت تشخیص آلرژی برای کنترل علائم به شما کمک کند. برای تشخیص و درمان انواع آلرژی باید به متخصص آسم و آلرژی، پزشک عمومی یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین آسم و آلرژی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین می‌توانید از لینک‌های زیر در دکترتو کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

تمامی علائمی که در بالا برای بزرگسالان گفته شد، برای کودکان هم صدق می‌کند. برای آگاهی بیشتر از علائم فرزند خود می‌توانید به دکتر اطفال مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

  1. محیا گفت:

    سلام من گلو درد دارم ولی جدیدا حتی نزدیک کسی که سرما خورده بود هم نشدم و لباس گرم پوشیدم
    و تازگی رنگ خوراکی مصرف کردم که نمی دونستم بهش آلرژی دارم و خارش گلو و گوش و گلو درد دو دقیقه بعدش شروع شد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم الرژی دارید
      از برون کلد و لوراتادین زیر نظر پزشک مصرف کنید

  2. کاووس گفت:

    خیلی خوب بود