دلایل ایجاد کهیر چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کهیر ضایعات قرمز رنگ و خارشی پوست است که به دلایل مختلف بروز پیدا می‌کند. دلایل ایجاد آن می‌تواند آلرژی، عفونت یا یک عامل ناشناخته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

hivas

خلاصه‌ای از این مطلب را در این پادکست گوش بدهید.

کهیر نوعی واکنش پوستی است که بسیاری از افراد هرچند وقت یک‌بار به آن دچار می‌شوند. اگر شما هم گاهی روی پوست خود جوش‌های قرمز و خارش‌دار مشاهده می‌کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم، علائم کهیر چیست؟ چگونه می‌توان این واکنش پوستی را تشخیص داد؟ آیا راه درمانی برای آن وجود دارد؟ چگونه می‌توان در خانه با روش‌های ساده آن را درمان کرد؟

برای درمان کهیر و کاهش علائم آن باید به متخصص پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو برای تعیین وقت حضوری اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

کهیر چیست؟

کهیر یا راش (Rash) ضایعات قرمز، برجسته و خارش‌دار پوستی است که گاهی به علت آلرژی ایجاد می‌شود. آلرژن، محرکی است که باعث واکنش آلرژیک می‌شود. زمانی که یک واکنش آلرژیک رخ می‌دهد، بدن پروتئینی به نام هیستامین آزاد می‌کند و هنگامی که هیستامین آزاد می‌شود، از رگ‌های خونی کوچک معروف به مویرگ‌ها، مایع نشت می‌شود، این مایعات در پوست تجمع می‌یابند و باعث ایجاد این عارضه پوستی می‌شوند. جالب است بدانید حدود ۲۰ درصد از مردم در طول زندگی خود مبتلا به آن می‌شوند. همچنین توجه کنید که این عارضه مسری و واگیردار نیست. به علاوه کهیر انواع حاد یا مزمن دارد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

هر سرخی کهیر نیست!

دقت داشته باشید که هر نوع سرخی روی پوست نشان‌دهنده کهیر نیست. همان‌طور که گفتیم این عارضه پوستی به‌صورت جوش‌های قرمز یا همرنگ پوست ایجاد می‌شود که خارش ایجاد می‌کنند. گاهی ممکن است سرخی روی پوست به علت مشکل پوستی دیگری مانند آنژیوادم یا راش ایجاد شده باشد.

انواع کهیر پوستی

کهیر پوستی در واقع واکنش پوستی است که ممکن است حاد یا مزمن باشد. این دو نوع عارضه تفاوت‌هایی با هم دارند.

  • کهیر مزمن: کهیرهای مزمن برای بیش از ۶ هفته روی پوست باقی می‌مانند. این نوع کهیرها به طور مداوم عود کرده و گاهی ماه‌ها یا سال‌ها این علائم تکرار می‌شوند. پیداکردن علت کهیر مزمن اغلب مشکل است. ممکن است علت آن تیروئید، هپاتیت، عفونت یا سرطان باشد. نوع مزمن بیش از ۶ هفته طول می‌کشد. تقریبا یک نفر از ۱۰۰۰ نفر به نوع مزمن مبتلا می‌شوند. علت دقیق نوع مزمن آن ناشناخته است. اما ممکن است مرتبط با سیستم ایمنی باشد. همچنین ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. در برخی موارد ممکن است به دلیل بیماری‌های خودایمنی مانند مشکلات تیروئید و لوپوس، نوع مزمن آن ایجاد شود. توجه داشته باشید آنژیوادما شبیه به کهیر است. اما تفاوت آن در این است که لایه‌های عمقی پوست را درگیر می‌کند.
  • کهیر حاد: کهیرهای حاد در کوتاه‌مدت به وجود آمده و از بین می‌روند. این نوع کهیرها به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و پس از چند روز خودبه‌خود از بین می‌روند. شایع‌ترین علت ایجاد این نوع عارضه غذاها، دارو و عفونت است. شایع‌ترین نوع کهیر، نوع حاد است که علائم آن کمتر از ۶ هفته طول می‌کشد و معمولا بر روی صورت و گردن، انگشتان دست، انگشتان پا، و ناحیه تناسلی مردان تاثیر می‌گذارد. با این حال نوع حاد، در هر قسمتی از بدن می‌تواند ایجاد شود.

تفاوت کهیر با بقیه دانه‌های پوستی چیست؟

انواع دانه های پوستی که به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند، معمولا علائم شبیه به هم دارند. اگر تورم روی پوست به طور ناگهانی ایجاد شد و دارای خارش بود، احتمال دارد کهیر باشد. شکل برآمدگی آن می‌تواند دایره‌ای یا نامنظم باشد. اما به‌عنوان‌مثال آنژیوادم بیشتر در عمق پوست ایجاد شده و حتی ممکن است تنفس را مشکل کند. راش نیز ممکن است شبیه به علائم کهیر باشد. اما معمولا تاول‌هایی را روی پوست ایجاد می‌کند.


شکل ظاهری کهیر چگونه است؟

بارزترین علامت برای تشخیص کهیرها جوش‌هایی است که روی پوست به وجود می‌آیند. این جوش‌ها ممکن است قرمزرنگ باشند یا دقیقا همرنگ پوست ظاهر شوند. این عارضه خارش ایجاد کرده و اندازه آن می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد. معمولا زمانی که دانه‌ها به‌صورت دسته‌ای ایجاد می‌شوند، مدت طولانی‌تری روی پوست باقی می‌مانند. اما جوش‌های تک بعد از نیم ساعت تا یک روز از بین می‌روند.

کهیر پوستی
این عارضه پوستی به شکل برآمدگی‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود و ممکن است همرنگ پوست باشد.

علائم کهیر چیست؟

کهیر ممکن است علایم متفاوتی داشته باشد. تورم که شبیه به ضایعاتی روی پوست ظاهر می‌شود و معمولا صورتی یا قرمز به شکل دایره یا بیضی هستند. همچنین اندازه آنها از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر متغیر است. این عارضه ممکن است بسیار خارش داشته باشد و حاشیه قرمزی در اطراف آن باشد. به صورت دسته‌هایی در صورت و اندام‌ها مانند بازوها، دست‌ها، انگشتان دست، پاها و انگشتان پا ایجاد می‌شوند.

به طور معمول کهیر در عرض ۲۴ ساعت ناپدید می‌شود، اما ممکن است پس از آن برآمدگی جدیدی ایجاد شود. ضمنا این عارضه ممکن است در یک قسمت یا چند قسمت از بدن ظاهر شوند. در بعضی موارد، این عارضه می‌تواند برای چند روز ادامه یابد. در نظر داشته باشید افراد مبتلا به نوع مزمن، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها علائم را داشته باشند. همچنین این واکنش پوستی ممکن است به شوک آنافیلاکسی منجر شود.

در توضیح شوک آنافیلاکسی لازم است بدانیم که شوک آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که می‌تواند روی تمام بدن تاثیر بگذارد. همچنین منجر به مشکلات جدی تنفسی و از دست دادن آگاهی و هوشیاری شود. اگر شوک آنافیلاکسی سریعا درمان نشود، می‌تواند مرگبار باشد و یک اورژانس پزشکی است. افراد مبتلا به این عارضه باید نسبت به علائم شوک آنافیلاکسی هوشیار باشند. توجه داشته باشید که در صورت وجود علائم شوک آنافیلاکسی سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

دنبال متخصص برای درمان حساسیت پوستی می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

علائم کهیر در کودکان چیست؟

کهیر ممکن است روی پوست کودکان یا بزرگسالان ایجاد شود. انواع حساسیت پوستی کودکان باید جدی گرفته شود تا از آلرژی شدید جلوگیری کرد. اگر کودک شما دچار علائم زیر است، احتمال دارد دچار راش شده باشد.

  • تاول‌های قرمز یا همرنگ پوست که ممکن است در هر ناحیه از بدن به وجود می‌آید.
  • جوش در اندازه‌های مختلف که به وجود آمده و از بین می‌روند.
  • خارش که گاهی شدید است.
  • تورم کنار لب، پلک‌ها و گلو
  • بروز علائم با محرک‌هایی مانند گرما، ورزش و استرس
Hives in children
کهیر در کودکان هم ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود و باعث سرخی آن ناحیه پوست شود.

علل ایجاد کهیر چیست؟

با وجود این که در بیش از نیمی از موارد، مردم هرگز علت دقیقی پیدا نمی‌کنند. نوع مزمن آن ممکن است به عنوان پاسخ خودایمنی ایجاد شود. اما علت دقیق آن نامشخص است. هنگامی که بدن به آلرژن یا محرک‌ها واکنش نشان می‌دهد و هیستامین و دیگر مواد شیمیایی را در زیر پوست آزاد می‌کند، کهیر ایجاد می‌شود.  لازم است بدانید که هیستامین و مواد شیمیایی باعث التهاب و مایع تجمع یافته در زیر پوست منجر به ایجاد راش می‌شود. نمونه‌هایی از محرک‌های شناخته شده عبارتند از:

  • داروها: از جمله برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین که در درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود.
  • غذاها: مانند آجیل، صدف، مواد غذایی دارای مواد افزودنی و نگهدارنده، تخم مرغ، توت فرنگی و محصولات حاوی گندم
  • عفونت‌ها: از جمله آنفلوانزا، سرماخوردگی، منونوکلئوز عفونی و هپاتیت B، عفونت‌های باکتریایی، از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری و گلودرد ناشی از باکتری استرپتوکوک
  • انگل‌ها: انگل‌های روده‌ای
  • دما: دمای بالا یا تغییرات دما
  • حیوانات: پرورش حیوانات از جمله سگ، گربه، اسب و غیره
  • گرد و غبار
  • حشرات: نیش حشرات و سوسک‌ها و ضایعات بر جای مانده از آنها
  • لاتکس
  • گرده گل
  • برخی از گیاهان، از جمله گزنه، پیچک سمی آمریکایی و بلوط سمی
  • برخی از مواد شیمیایی
  • بیماری‌های مزمن، مانند بیماری‌های تیروئید یا لوپوس
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • آب بر روی پوست
  • خراش دادن
  • ورزش کردن
  • کهیر و استرس.

برای بررسی علائم، تشخیص و درمان کهیر و سایر مشکلات پوستی مشابه باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. پزشک برای پیدا کردن عامل ایجاد آلرژی و کهیر تست آلرژی یا حساسیت را توصیه می‌کند. تست آلرژی انواع مختلفی دارد ممکن است به صورت آزمایش خون انجام شود و یا اینکه پزشک مستقیما مقداری از آلرژن‌های متداول را بر روی پوست امتحان می‌کند تا به جواب برسد.

ارتباط استرس و کهیر | آیا استرس باعث ایجاد کهیر می‌شود؟

این عارضه علاوه بر آلرژی ممکن است در اثر تغییر شرایط نیز به وجود بیاید. ممکن است زمانی که شخص در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرد، یکی از واکنش‌های بدن برای دفاع از خود تولید هیستامین و در نتیجه کهیر باشد. احتمال کهیر زدن در افرادی که آلرژی دارند، بالاتر است.

استرس، علت یا عامل بدتر کننده علائم است. در بعضی از تحقیقات چگونگی تأثیر استرس مزمن بر تنظیم واسطه‌های شیمیایی بدن و ایجاد بیماری‌های التهابی مورد بررسی قرار گرفته است. به عبارت دیگر، هنگامی که یک فرد تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد، شدت واکنش‌های التهابی در او افزایش می‌یابد. به این ترتیب ایجاد این عارضه می‌تواند با استرس مرتبط باشد.

درمان کهیر

زمانی که برای درمان این واکنش پوستی به پزشک مراجعه می‌کنید، در ابتدا داروهای آنتی‌هیستامین بدون نسخه را به شما پیشنهاد می‌دهد. اما اگر کهیرهای شما با روش‌های خانگی و ساده بهبود پیدا نکرد، لازم است درمان موثرتری تجویز شود. در ادامه داروهایی که پزشک ممکن است برای درمان کهیر برای شما تجویز کند را بررسی می‌کنیم.

همین حالا برای درمان خارش پوستی اقدام کن!

۱. آنتی هیستامین برای کهیر

برخی از قرص‌های آنتی هیستامین غیر خواب‌آور هستند و می‌توان روزانه از آنها استفاده کرد. این نوع قرص‌ها از انتشار علائم هیستامین جلوگیری می‌کنند. برخی از آنتی هیستامین‌های مناسب برای درمان این عارضه عبارتند از:

  • لوراتادین (کلاریتین)
  • فکسوفنادین (آلگرا)
  • دسلوراتادین (کلارینکس).

۲. سیتریزین برای کهیر

زمانی که داروهای آنتی‌هیستامین غیر خواب‌آور روی شخص تاثیری نداشته باشد، پزشک دوراه دارد، یا باید دوز مصرفی دارو افزایش پیدا کند و یا از قرص‌های آنتی‌هیستامین خواب‌آور استفاده کرد. سیتریزین نوعی آنتی هیستامین خواب‌آور است که می‌تواند در کنترل واکنش‌های پوستی به شما کمک کند.

۳. پماد رفع سریع کهیر

برخی از لوسیون‌ها و کرم‌های ضد خارش هم می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. به‌عنوان‌مثال لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون می‌توانند در کاهش خارش موثر باشند.

پزشک برای درمان کهیر معمولا داورهای آنتی هیستامین مثل لوراتادین، فکسوفنادین، دسلوراتادین، سیتریزین و لوسیون کالامین یا هیدروکوتیزون و غیره تجویز می‌کند.

درمان‌های خانگی کهیر

برخی از محرک‌ها باعث ایجاد این واکنش پوستی نمی‌شوند. اما آنها می‌توانند علائم را تشدید کنند. بنابراین بیماران باید آنها را شناسایی کنند و از مواجهه با آنها اجتناب کنند. این محرک‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش یا پرهیز از مصرف مشروبات الکلی
  • اجتناب از مصرف بعضی داروهای خاص
  • اجتناب از استرس، در صورت امکان، با تکنیک‌های مراقبه و یوگا
  • انتخاب برخی از صابون‌ها، کرم‌های پوستی و مواد شوینده که حساسیت به آنها خفیف باشد.
  • اجتناب از غذاهای خاص ممکن است کمک‌کننده باشد. غذاهای شناخته شده تولید کننده هیستامین شامل:
    • اسفناج
    • ماهی
    • ماست
    • گوجه فرنگی
    • غذاهای فرآوری شده
    • گوشت
    • شکلات و توت فرنگی.
foods that can cause rash
برخی غذاها ممکن است باعث ایجاد کهیر شوند، پس اگر سابق کهیر دارید باید در مصرف این غذاها احتیاط بیشتری داشته باشید.

نکاتی برای کاهش سوزش و التهاب ناشی از کهیر

  • پوشیدن لباس‌های گشاد و سبک
  • اجتناب از خاراندن کهیر
  • استفاده از صابون برای پوست‌های حساس
  • دوش گرفتن، پنکه، آب سرد، لوسیون یا کرم‌های نرم کننده پوست یا کمپرس سرد جهت سرد کردن ناحیه درگیر
  • استفاده از جو دوسر و آب ولرم در وان حمام
  • اجتناب از عوامل شناخته شده
  • برخی از منابع استفاده از داروهای مکمل مانند کوئرستین و روغن پریموز شبانه و ویتامین C، D و دیگر ویتامین‌ها را توصیه می‌کنند. حتما قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است باعث واکنش‌های نامطلوبی شوند.

طب سنتی و کهیر | طب سنتی برای درمان کهیر چه چیزی پیشنهاد می‌کند؟

در طب سنتی برای درمان این عارضه، خوردن برخی از غذاها محدود شده و باید آنها در رژیم غذایی خود کاهش دهید. پنیر، ماست، غذاهای کنسروی، توت‌فرنگی، گیلاس، اسفناج، گوجه، بادمجان و چاشنی‌هایی مانند دارچین، فلفل و سرکه جز غذاهایی هستند که این عارضه پوستی را شدیدتر می‌کنند. در بسیاری از افراد مواد غذایی مانند مرکبات، سفیده تخم‌مرغ و انواع چای می‌توانند باعث بروز آلرژی شوند.

گاهی برای کاهش علائم و فروکش کردن برآمدگی‌های روی پوست طب سوزنی می‌تواند موثر باشد. طبق تحقیقات انجام شده طب سوزنی خطری ندارد. اما تاثیر دقیق آن روی کهیرها و کاهش علائم مشخص نیست.

rash treatment
برای درمان کهیر بهتر است با مشورت پزشک از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنید و در مصرف غذاهایی که باعث کهیر می‌شوند احتیاط کنید.

برای درمان کهیر چه بخوریم؟

دارویی که برای درمان این واکنش پوستی پیشنهاد می‌شود، داروهای آنتی‌هیستامین است. در میان مواد غذایی نمی‌توان موردی را برای درمان این عارضه معرفی کرد. تنها راه جلوگیری از کهیر این است که شناسایی کنید، چه جیزی باعث بروز آن می‌شود. اگر ماده غذایی خاصی باعث حساسیت شما می‌شود، باید آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

برخی غذاها نیز هیستامین کمی داشته و خوب است آنها را جایگزین مواد غذایی حساسیت‌زا کنید. سبزیجات، گوشت تازه، گوشت ماهی، نان و برنج جز این دسته از مواد غذایی هستند.


بهترین غذا برای درمان کهیر چیست؟

اگر به دلیل خوردن غذاهای مختلف دچار کهیر می‌شوید، بهتر است غذاهای کم هیستامین را جایگزین کنید. مواد غذایی زیر به شما در کاهش علائم کمک می‌کنند.

  • سبزیجات
  • گوشت تازه
  • نان
  • پاستا
  • برنج
  • محصولات لبنی غیر از پنیر و ماست
  • انواع خاصی از ماهی مانند سالمون و قزل‌آلا.

آیا مصرف تخم‌مرغ برای کسی که کهیر زده بد است؟

تخم‌مرغ یکی از رایج‌ترین غذاهایی است که می‌تواند باعث ایجاد کهیر حاد شود. باید زمانی که دچار این واکنش پوستی می‌شوید، دقت کنید چه مواد غذایی مصرف کرده‌اید. اگر هر بار پس از مصرف تخم‌مرغ دچار این عارضه می‌شوید، احتمالا به تخم‌مرغ حساسیت داشته و باید مصرف آن را کاهش دهید.


چه مواد غذایی باعث کهیر می‌شوند؟

هر شخصی ممکن است به غذای خاصی حساسیت داشته باشد و بعد از خوردن آن دچار این واکنش پوستی شود. رایج‌ترین غذاهایی که احتمال دارد، این عارضه را ایجاد کنند، شامل آجیل، شکلات، ماهی، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، توت و شیر می‌شود. معمولا غذاهای تازه به نسبت غذاهای پخته بیشتر باعث این نوع واکنش می‌شوند. گاهی هم افزودنی‌های غذایی و نگهدارنده‌ها این مشکل را ایجاد می‌کنند.

چه زمانی برای درمان کهیر باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد این واکنش پوستی با درمان‌های ساده خانگی و استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین بدون نسخه درمان می‌شود. اما اگر همراه با این عارضه دچار سرگیجه، خس‌خس سینه، تنفس دشوار و تورم زبان و صورت شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

معمولا موارد خفیف کهیر و آنژیوادم را می‌توان در خانه درمان کرد، اما اگر علائم شما بیش از چند روز به طول انجامید، به متخصص پوست خود مراجعه کنید. همچنین در صورت بروز هر گونه اختلال در تنفس و یا احساس تورم در ناحیه گلو سریعا به اورژانس مراجعه فرمایید.

توجه داشته باشید که در صورت وجود علائم زیر که از علایم شوک آنافیلاکسی است، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

  • تهوع و استفراغ
  • تورم مخاط دهان، زبان، لب ها و گلو که باعث اختلال در تنفس می‌شود.
  • پوست سرد و خشن
  • افزایش ضربان قلب
  • ضعف یا سرگیجه
  • احساس ناگهانی اضطراب شدید

برای درمان کهیر باید به چه متخصصی مراجعه کرد؟

اگر دچار علائم شدید کهیر هستید و با درمان‌های خانگی یا مصرف آنتی‌هیستامین نمی‌توانید آن را کنترل کنید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص با معاینه علائم روی پوست و پرسیدن برخی سوالات در مورد سابقه بیماری و مصرف غذاها، از روش‌های درمانی مختلف استفاده می‌کند.

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

 

پرسش‌های متداول

در بیشتر مواقع کهیر مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و می‌توان با داروی آنتی‌هیستامین علائم آن را کاهش داد. اما گاهی ممکن است این واکنش پوستی بخشی از یک واکنش آلرژیک جدی باشد. در این شرایط شخص باید سریعا از مراقبت‌های اورژانسی بهره‌مند شود تا صدمه جدی نبیند. آنافیلاکسی واکنش آلرژیک بسیار جدی است که شامل علائم کهیر، سرگیجه، مشکلات تنفسی و تورم پلک‌ها، لب و زبان می‌شود.

در برخی خانم‌ها کهیر می‌تواند علت هورمونی داشته باشد. این خانم‌ها در زمان سندروم پیش از قاعدگی دچار این واکنش پوستی می‌شوند. به این نوع واکنش، حساسیت هورمونی گفته می‌شود. این حساسیت مربوط به برخی هورمون‌های جنسی است. برخی زنان ممکن است به پروژسترون و استروژن حساس باشند. در طول دوره قاعدگی این دو هورمون افزایش و کاهش پیدا می‌کنند. در نتیجه احتمال کهیر زدن وجود دارد.

از هر ۱۵۰ زن باردار ممکن است یک زن در طول دوره بارداری دچار این عارضه شود. افزایش هورمون‌ها و تغییراتی که در این دوره در بدن ایجاد می‌شود، باعث حساسیت بیشتر نسبت به عوامل خارجی می‌شود. در این دوره ممکن است انواع غذاها، نیش حشرات، مواد شیمیایی، گرده و شوره حیوانات باعث بروز این واکنش پوستی شود.

کهیر طولانی‌مدت یا مزمن، واکنش‌های پوستی هستند که بیش از ۶ هفته ادامه پیدا می‌کنند. معمولا پیداکردن علت آن نسبت به علت کهیر حاد سخت‌تر است. زیرا غذاها یا داروهای خاص باعث بروز این نوع کهیر نمی‌شوند. در برخی موارد ممکن است علت مشکلات تیروئید، هپاتیت، عفونت یا سرطان باشد.

کهیر عصبی در نتیجه شرایط خاص ایجاد می‌شود. گاهی استرس یا شرایط تنش‌زا باعث بروز این نوع واکنش می‌شود. اولین راه درمان این عارضه کاهش استرس است. استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین مانند سیتریزین نیز می‌تواند به کنترل علائم کمک کند.

کهیر ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. اگر علت ایجاد واکنش، خوردن غذایی خاص یا مصرف دارو باشد، این عارضه پوستی در هر قسمتی از بدن می‌تواند ایجاد شود. برخی از کهیرها درست در قسمتی که پوست تحریک شده است، به وجود می‌آیند. احتمال دارد، ماده‌ای حساسیت‌زا با صورت شما در تماس بوده و باعث ایجاد این نوع واکنش شده است.

این نوع واکنش پوستی با افزایش دمای بدن ارتباط دارد. علت دقیق این نوع آلرژی مشخص نیست. احتمال دارد سیستم عصبی یا پاسخ آلرژیک به عرق این نوع حساسیت را ایجاد کند. در برخی افراد علائم این آلرژی خفیف است، اما برخی دیگر علائم جدی‌تری را تجربه می‌کنند. این نوع کهیرها خارش داشته و گرم هستند. در هرجایی از بدن ممکن است ایجاد شوند. اما بیشتر روی سینه، صورت، قسمت بالایی کمر و زانوها به وجود می‌آید.

کهیر نوعی حساسیت پوستی است که نشان می‌دهد شما به عامل خارجی خاصی آلرژی دارید. زمانی که بدن یک عامل خارجی را به‌عنوان عامل مزاحم شناسایی کند، هیستامین در خون ترشح شده و باعث ظاهرشدن این دانه‌های پوستی می‌شود.

اگر علاوه بر خارش پوست، جوش‌های قرمز یا همرنگ پوست را مشاهده کنید، احتمال دارد نشانه کهیر باشد. این جوش‌ها به‌صورت ناگهانی ایجاد شده و پس از چند ساعت یا چند روز برطرف می‌شوند.

آنژیوادم یک نوع واکنش پوستی شبیه به کهیر است. این نوع واکنش لایه‌های عمیق‌تر پوست را تحریک می‌کند. ممکن است همراه کهیر یا به‌صورت مجزا ایجاد شود. اگر جوش‌هایی در عرض چند ساعت یا چند دقیقه ایجاد می‌شود و در اطراف چشم، گونه‌ها یا لب تورم دارید، احتمال دارد، به آنژیوادم مبتلا شده باشید. آنژیوادم درد خفیف و گرما روی پوست ایجاد می‌کند.

کهیر تنها برآمدگی روی پوست ایجاد می‌کند که پس از چند روز یا چند هفته از بین می‌رود. دررابطه‌با جای این واکنش پوستی نباید نگرانی داشت. بعد از گذشت مدت کوتاهی جای آن به طور کامل از بین می‌رود.

کهیر ضایعات پوستی مانند تاول ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل در هیچ نوع آن چه کهیر مزمن و چه نوع حاد آن ضایعات آبداری دیده نمی‌شود.

کهیر به دلیل حساسیت به یک عامل خارجی ایجاد می‌شود و عفونی محسوب نمی‌شود. البته اگر طولانی‌مدت کهیر می‌زنید و هر ماه این اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه عفونتی خاص در بدن شما باشد. در این مورد باید آزمایش‌های لازم انجام شود تا عفونت در بدن تشخیص داده شود.

کهیر نوعی واکنش پوستی بوده و واگیردار نیست. گاهی ممکن است در اثر خاراندن پوست یا نوازش محکم دچار این عارضه شوید. این نوع کهیرها، در اثر تماس با چیزی که حساسیت ایجاد می‌کند، ظاهر می‌شوند. معمولا عارضه پوستی دقیقا در قسمتی که تحریک شده، به وجود می‌آید و کمتر احتمال دارد در بخش دیگری ظاهر شود.

کهیر در مواقع بسیار کمی می‌تواند نشانه عفونت باشد. اگر مدام دچار این عارضه پوستی می‌شوید و هر ماه عود می‌کند، ممکن است عفونتی در بدن شما وجود داشته باشد. در بیشتر مواقع علت ایجاد این عارضه حساسیت به مواد غذایی خاص یا آلرژی به دارو است.

کهیر ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شده و باعث خارش در آن ناحیه شود. اگر علت ایجاد آن تماس با یک عامل حساسیت‌زا باشد، معمولا کهیر در همان نقطه ایجاد می‌شود.

کهیرها انواع مختلفی داشته و شدت آنها نیز متفاوت است. گاهی ممکن است تنها یک برآمدگی پوستی داشته باشید. گاهی هم عامل آلرژی باعث ایجاد این عارضه در قسمت‌های مختلف پوست می‌شود.

این نوع واکنش پوستی نوعی واکنش آلرژیک است که بدن برای دفاع از خود انجام می‌دهد. زمانی که با یک عفونت یا عامل خارجی در ارتباط هستید، بدن شروع به ترشح هیستامین در خون می‌کند. در برخی افراد هیستامین باعث تورم و خارش می‌شود. این عامل خارجی می‌تواند هر نوع ماده غذایی، دارو، گرده گل یا نیش حشرات باشد.

هیچ نوع از حساسیت‌ها را نمی‌توان به طور قطعی درمان کرد. استفاده از آنتی‌هیستامین‌های مختلف می‌تواند به شما در کنترل علائم کمک کنند. اگر علائم کهیر خیلی شدید باشد، احتمالا به تزریق اپی‌نفرین یا داروی کورتیزون نیاز دارید.

سریع‌ترین راه برای درمان این واکنش پوستی استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها است. اگر آنتی‌هیستامین در کنترل این عارضه تاثیری نداشته باشد، استروئید خوراکی تجویز می‌شود. کمپرس یخ نیز می‌تواند در فروکش کردن این عارضه موثر باشد.

برخی از بیماران مبتلا به کرونا مشکلات پوستی را گزارش داده‌اند. البته احتمال ایجاد این مشکلات پایین بوده و حدود ۱% افراد این نوع عارضه را داشته‌اند. برخی افراد دچار لک‌های پوستی شده و برخی واکنش‌های پوستی مانند کهیر داشته‌اند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کهیر

  1. مهدی گفت:

    سلام من الان یه چیزی حدود ۳ الی ۴ ماه کهیر میزنم
    وقتی که استرس می گیرم یا وقتی می خوام فعالیت ورزشی کنم حتی دوچرخه سواری یا گرم شدن هوا و … باعث کهیر زدنم می شه من باید چه کار کنم ؟
    البته از اینها پرهیز هم میکنم و وقتی هم که کهیر میزنم بدنم رو سد می کنم و رفع می شه البته تا زمانی که دو با ره با این ها مواجح نشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در استرس با ترشح هورمون کورتیزول و افزایش دمای بدن این اتفاق برای شما میوفته. با دوری از استرس و گرما میتوان این مورد را کنترل کرد. بهتره متخصص ایمنی شناسی نیز شما را بررسی دقیق تر کرده تا عوامل موثر دیگر مشخص شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص ایمنی شناسی

  2. سارا گفت:

    سلام
    من الان حدود۵تا۶سال بطورمدوام کهیرمیزنم ازقبل داروهای کمبود آهن مثه فرینجکت وقرص مصرف میکردم وکهیرهروزبطورمداوم دارم بطوری دست وپاگاهی ازمردم باخجالت مخفی میکنم اول آنتی هستامین ،بعد ستیریزین حالاهم نوتادین به دستورفوق تخصص آلرژی وایمونولوژی بودودکترتست غذایی ازم گرفت و اغلب غذاهاروتا۴ماه حذف کردم خوب شدم ۲۰روز یهو قطع شدمجددکهیر شروع شد وقرص مصرف می کردم.من دراین مدت آزمایش کلی دادم فقط گلسترولم بالابود اونم بارعایت کم شد واقعیت اینکه دکترم عوض کنم مدام خارش پوستی کلافه ام کرده امکانش هست راهنمایی بفرمایید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت خارش دست شما مشخص شده و آلرژی برای شماتشخیص داده اند که پرهیزات غذایی باید رعایت شود. بهتره پزشک متخصص پوست هم شما رو ویزیت کنه. پمادهای موضعی به کاهش خارش و علایم کمک می کنه. از این لینک میتونی نوبت بهترین متخصصان پوست رو بگیری.
      متخصص پوست و مو

  3. سارا گهری گفت:

    سلام
    من الان حدود۵تا۶سال بطورمدوام کهیرمیزنم ازقبل داروهای کمبود آهن مثه فرینجکت وقرص مصرف میکردم وکهیرهروزبطورمداوم دارم بطوری دست وپاگاهی ازمردم باخجالت مخفی میکنم اول آنتی هستامین ،بعد ستیریزین حالاهم نوتادین به دستورفوق تخصص آلرژی وایمونولوژی بودودکترتست غذایی ازم گرفت و اغلب غذاهاروتا۴ماه حذف کردم خوب شدم ۲۰روز یهو قطع شدمجددکهیر شروع شد وقرص مصرف می کردم.من دراین مدت آزمایش کلی دادم فقط گلسترولم بالابود اونم بارعایت کم شد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت خارش دست شما مشخص شده و آلرژی برای شماتشخیص داده اند که پرهیزات غذایی باید رعایت شود. بهتره پزشک متخصص پوست هم شما رو ویزیت کنه. پمادهای موضعی به کاهش خارش و علایم کمک می کنه. از این لینک میتونی نوبت بهترین متخصصان پوست رو بگیری.
      متخصص پوست و مو

  4. سارا گفت:

    سلام من سه ساله کهیر شدید میزنم و یک سالم هست که روی صورتم میپاشه مرکز تخصصی الرژی رفتم و ازمایشاتم بررسی کردن گفتن همشون خوبه به غیر از تیروئید که باز من نمیدونم ربط داره یا نه . اما گفتن کاری از دست ما بر نمیاد‌. ینی بیماری من آلرژی نیست پس چیه؟😢

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بیماری های آلرژی گاهی نیاز به دوری از مواد و محیط آلرژن و پرهیز غذایی دارد. ممکنه بیماری شما خود ایمنی نیز باشد. در صورت سلامت کبد و نرمال بودن آنزیم های کبدی بهتره متخصص ایمنی شناسی شما را بررسی کنند.
      لیست بهترین دکترهای ایمنی شناسی بالینی( ایمونولوژی)

  5. فاطمه گفت:

    من ۳روزه گلو حلقم ازداخل متورم شده است، وپوستم کهیر ریخته با خارش. با وجود مراجعه به دکتر و تجویز آمپول دگزا وبتامتازون و مصرف سیتریزین و لوراتادین باز مشکلم برطرف نشده. میشه لطفا راهنماییم کنید چکارکنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه آلرژی شما نیاز به مصرف داروهای کورتونی با دوز بیشتری داشته باشه. بهتره به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنی. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      متخصص آسم،، آلرژی

    2. رقیه گفت:

      سلام منم چنین مشکلی داشتم چندین باردکتررفتم تااینکه مشهدیک متخصص بودگفت ازحساسیت ترشیجاته تا۳ماه ربع یاهرچیزکه ترش هست استفاده نکنین خوب میشین نیازبه دارویی نیست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        یکی از دلایل ممکن است واقعا همین باشد

  6. دالیا گفت:

    سلام من بدنم خارش داره حالا نمی‌دونم کهیره یان نه فقط موشکلم صورتمه که پف کرده ورم داره و چشمام کاملا باد کرده چکار کنم یه هفته ست صورتم اینطوریه هر روز بدتر از دیروزم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما حساسیت و الرژی به ماده غذایی، آرایشی، مواد شوینده، دارو و غیره ممکنه نشون داده باشی که نیازه به متخصص پوست برا درمان دارویی مناسب و قطع این زنجیره واکنش بدن مراجعه کنی.
      بهترین دکتر پوست

  7. رویا رضایی گفت:

    سلام من تقریبا ۷.۸سالی میشه ک به طور ناگهانی کهیر میزنم یه مدت خوب میشم ولی دوباره برمیگرده بعدکلی دکتر رفتن فقط ی قرص به دادم رسید اونم تلفست۱۲۰ اینو ک میخورم سریع خوب میشم ولی دوباره بعد چندساعت برمیگرده
    ایا این قرص عوارض داره؟؟
    دلیل کهیرزدنم بخاطر داغی کبد میتونه باشه؟؟
    توروخدا راهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      داروی تلفست داروی بسیار خوب و موثری هست. مصرفش مشکلی ندارد. علت های کهیر در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده. برای اختلالات کبدی لازمه آزمایش خون بدین. برای تشخیص علت کهیر لازمه با پزشک داخلی مشورت کنین:
      لیست متخصصین داخلی

    2. اسماعیل گفت:

      من چندین سال درگیر کهیر بودم تنها راه درمانی هم فقط حجامت بوده الان سالی یک یا دو بار حجامت میکنم دیگه اصلا خبری از کهیر نیست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربه تان

  8. لادن گفت:

    سلام من یهو کل بدنم کهیر شدید میزنه همراه با خارش شدید بعد از چند ساعت خوب میشه حتی موقع خواب هم گاهی کهیر میزنم با اذیت و خارش بیدار میشم خیلی ناراحت کننده اس لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      می تونین از قرص سیتریزین هر ۸ ساعت ۱ عدد کمک بگیرین

  9. ژیلا صادقی گفت:

    من از بچگی کهیر میزنم اونم به طرز وحشتناک بادارشدم دیگه قط شد بعضی وخت خیلی کم یهو کهیر میزدم الان بعد ۹سال دوباره به طرز فجیح کهیر میزنم ازمایش کبد ومعده وروده هم دادم سالم بود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون باید به متخصص پوست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین پوست و مو

  10. ملیسا سهند گفت:

    سلام الان ۳ هفته هست کل بدنم شبها کهیز میزنه.. صبح تا ظهر خوب میشه.. علت رو پیدا نکردیم ۶تا دکتر رفتم.. هم پوست هم عمومی.. آزمایش دادم فقط کلسترول خونم کمی زیاد هست.. موندم چیکار کنم.. کمکم کنید لطفا🙏🙏🙏🙏😔😔😔

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      می تونین از داروی لوراتادین یا سیتریزین استفاده کنین.

      1. آذین اینانلو گفت:

        سلام من دوران مجردی کهیر میزدم ولی ناخودآگاه خوب شد سالها خوب بودم که بعد ۱۵ سال ازدواج دوباره کهیر میزنم مشکل معده واسترس دارم آیا دلیل این کهیر زدنم میتونه اینا باشن ؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای این مشکلتون لازمه به متخصص پوست مراجعه کنین:
          لیست متخصصین پوست