اقدامات محافظتی برای پیشگیری از ویروس کرونا (COVID-19)

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هیچ واکسنی برای پیشگیری از کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) وجود ندارد. بهترین راه برای مبارزه و جلوگیری از کرونا ، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا است

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پیشگیری از کرونا

دانشمندان همچنان در حال تحقیق و کسب اطلاعات در مورد ویروس کرونا هستند. عدم رعایت قوانین بهداشتی فقط می‌تواند مشکلات را تشدید کند و منجر به گسترش سریع‌تر بیماری کویید ۱۹ (COVID-19) یا سایر بیماری‌ها شود. وظیفه‌ی ما این است که با استفاده از تمام ابزارهای موجود از خود و یکدیگر محافظت کنیم و تمامی راه های پیشگیری از کرونا ویروس را اطلاع دهیم و تاثیر بیماری‌ها را تا حد ممکن به حداقل برسانیم.

پیشگیری از ویروس کرونا

در حال حاضر انواع واکسن کرونا برای پیشگیری از کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) وجود دارد. اما هنوز هم بهترین راه برای مبارزه با این بیماری، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. اقدامات پیشگیرانه برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی که توصیه می‌شوند به شرح زیر هستند:

از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع این ویروس، اجتناب یا محدود کردن تماس با افرادی است که علائم اولیه کرونا یا علائم شبه آنفولانزا را دارند یا طی روزهای گذشته به مناطق دارای میزان شیوع بالای ویروس کرونا سفر کرده‌اند.

تا جای ممکن از منزل خارج نشوید

فعالیت‌های خارج از خانه را محدود کنید. به مناطق عمومی نروید. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی را محدود کنید و در صورت لزوم، اقدامات حفاظتی را رعایت نمایید. از سفر به سایر شهرها خودداری کنید. در این شرایط برای پیشگیری از کرونا و امن‌ترین مکان برای شما و خانواده‌تان محیط خانه است.

با کتاب خواندن، فیلم دیدن، پخت غذای جدید، هدف گذاری برای سال جدید، تغییر دکوراسیون، گردگیری و نظافت منزل، رسیدگی به گل‌ها، انجام تعمیرات منزل و وقت گذراندن با خانواده، خود را سرگرم کنید و در خانه ماندن را دلپذیر کنید.

در صورت نیاز به خرید مواد غذایی برای منزل، تنها یک نفر وظیفه‌ی خرید را برعهده بگیرد و به اندازه‌ی چند روز مصرف خانواده،‌ خرید کنید تا دفعات خروج از منزل تا جای ممکن کاهش یابد.

شستشوی دست‌ها بهترین راه پیشگیری از کرونا ویروس است

  • دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.
  • اگر به راحتی به آب و صابون دسترسی ندارید، از یک ضدعفونی کننده‌ حاوی الکل طبی ۶۰ تا ۹۵ درصد استفاده کنید.
  • اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند، همیشه دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

در این موارد حتما دست‌های خود را بشویید: بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، قبل از غذا خوردن، بعد از پاک کردن بینی، سرفه یا عطسه کردن، قبل و بعد از تماس با دیگران، بعد از دست زدن به زباله، بعد از تمرینات ورزشی، بعد از تمیز کردن سطوح و حمام و دستشویی، بعد از لمس حیوانات، بعد از مراجعه به مراکز درمانی و بعد از تماس با بیمار مبتلا به کرونا.

در این ویدئو دکتر رضا قانع شیرازی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در مورد نحوه‌ی انتقال ویروس کرونا و مراقبت‌های ویژه با شما صحبت می‌کند.

از انتشار ویروس هنگام سرفه یا عطسه جلوگیری کنید

هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید. دستمال‌های استفاده شده را در کیسه‌ای قرار داده و محکم گره بزنید و سپس در سطل زباله بیندازید. بلافاصله دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید یا دستان خود را با یک ضدعفونی کننده حاوی الکل طبی ۶۰ تا ۹۵ درصد تمیز کنید و دست‌ها را به یکدیگر بمالید تا خشک شوند.

در صورت نداشتن دستمال، دهان خود را با قسمت داخلی آرنج خود بپوشانید.

با استفاده از اسپری ضدعفونی کننده، مکررا اشیا و سطوح تماسی را ضدعفونی کنید.

مراقب سطوح مخاطی بدنتان باشید

از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست‌های ضدعفونی نشده خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی کردن با دیگران بپرهیزید.

استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا ویروس

چه موقع از ماسک استفاده کنیم؟

  • ماسک تنها در مواقعی موثر است که در ترکیب با تمیز کردن مکرر دست‌ها با الکل یا آب و صابون استفاده شود.
  • استفاده از ماسک برای کارکنان بهداشتی و افرادی که در تماس نزدیک (در خانه یا مرکز درمانی) با شخص بیمار هستند، بسیار مهم است.
  • اگر سالم هستید، تنها در صورت مراقبت از شخصی که مشکوک به عفونت کرونا ویروس است باید ماسک بپوشید.
  • اگر سرفه یا عطسه می‌کنید، ماسک بپوشید.
  • در بیشتر دستورالعمل‌ها برای افرادی که در فضای باز هستند استفاده از ماسک به عنوان تنها روش موثر توصیه نمی‌شود.

ماسک تنها در مواقعی موثر است که در ترکیب با تمیز کردن مکرر دست‌ها با الکل یا آب و صابون استفاده شود.

روش صحیح استفاده از ماسک

در صورت استفاده از ماسک، باید بدانید که چگونه و به درستی از آن استفاده کنید.

  • قبل از پوشیدن ماسک، دستان خود را با آب و صابون یا ماده‌ی ضدعفونی کننده‌ی حاوی الکل طبی تمیز کنید.
  • دهان و بینی را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ شکافی بین صورت و ماسک وجود ندارد.
  • در حین استفاده از ماسک، از لمس آن خودداری کنید. در صورت لزوم، ابتدا دستان خود را با الکل طبی یا آب و صابون تمیز کنید.
  • به محض مرطوب شدن ماسک، آن را با ماسک جدیدی جایگزین کنید و از ماسک‌های یکبار مصرف دوبار استفاده نکنید.
  • برای درآوردن ماسک آن را از پشت جدا کنید (جلوی ماسک را لمس نکنید) و بلافاصله در سطل در بسته قرار دهید. پس از آن دستان خود را با آب صابون و مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل طبی تمیز کنید.

همه سطوح تماسی را هر روز تمیز کنید

  • در مکان‌های عمومی نظیر اتوبوس و مترو به سطوح دست نزنید.
  • اشیائی را که در طول روز لمس می‌کنید مانند گوشی تلفن همراه، کلید ماشین، کارت عابر بانک و سایر وسایل را ضدعفونی کنید.
  • از اسپری ضدعفونی کننده جهت تمیز کردن سطوح استفاده کنید. در هنگام فرآیند ضدعفونی و پاک سازی، پوشیدن دستکش و ماسک و مناسب بودن تهویه‌ی محیط را فراموش نکنید.
  • سطوح تماسی شامل پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام، توالت، تلفن، صفحه‌ی کلید رایانه، تبلت و میزهای کنار تخت است.
  • هر سطحی که ممکن است خون، مدفوع یا مایعات بدن روی آن‌ها وجود داشته باشد را تمیز کنید.

مصرف میوه و سبزیجات برای پیشگیری از کرونا ویروس

توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا

  • مقاومت بدنتان را با مصرف مواد غذایی شامل کلم، گوجه فرنگی، هویج، پرتقال، گریپ فروت، لیمو، کیوی، توت فرنگی، سبزیجات و سالاد را بالا ببرید.
  • از منابع پروتئینی مانند تخم مرغ و حبوبات غافل نشوید.
  • از مصرف غذاهای دریایی خام، سوسیس، کالباس، فست فودها، غذاهای چرب و سنگین و غذاهای کامل نپخته خودداری کنید.
  • از مصرف غذا و مایعات در مکان‌های نامطمئن خودداری کنید.
  • مصرف آب فراوان را فراموش نکنید. مصرف آب باعث می‌شود سطوح مخاطی دهان خشک نمانند. در صورت وجود ویروس کرونا روی سطوح مخاطی، آب باعث انتقال ویروس به معده شده و اسید معده باعث مرگ ویروس می‌شود.

از چه کارهایی خودداری کنیم؟

  • طبق بیانیه‌ی سازمان بهداشت جهانی سیگار کشیدن، مصرف خودسرانه گیاهان دارویی، استفاده همزمان چند ماسک و مصرف ویتامین C تاثیرات منفی در ابتلا به ویروس کرونا دارند.
  • تا کنون مدرک معتبری مبنی بر تاثیر اسپند دود کردن و نمک بر جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در دست نمی‌باشد. نمک، آب بین سلولی باکتری‌ها را تخلیه می‌کند و باعث مرگ باکتری می‌شود اما بر ویروس تاثیری ندارد. ویروس کرونا بدنه‌ای از جنس لیپید (نوعی چربی طبیعی) دارد و تنها راه از بین بردن این سد دفاعی استفاده از آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده است. با تخریب این دیواره‌ی لیپیدی، ویروس نیز زنده نمی‌ماند.

چه نکاتی را برای شستن لباس‌ها باید رعایت کنیم

جهت تمیز کردن لباس‌ها توصیه می‌شود از مواد شوینده‌ی معمولی و با گرم‌ترین دما برای شستن لباس‌ها استفاده کنید و سپس لباس‌ها را کاملا خشک کنید. ماشین لباسشویی را بعد از استفاده ضدعفونی و خشک کنید.

تهویه‌ی مناسب محیط

اطمینان حاصل کنید که فضای خانه از جریان هوای مطلوبی مانند تهویه‌ی هوا یا پنجره‌ای که باز می‌شود برخوردار است و امکان جابه جایی هوا وجود دارد.

حفظ فاصله‌ی ایمن با افراد مشکوک

حداقل فاصله‌ی ۲ متری بین خودتان و کسی که سرفه یا عطسه می‌کند را حفظ کنید. زیرا این ویروس معمولا از طریق تماس مستقیم غشای مخاطی با قطرات عفونی مثلا قطرات تنفسی موجود در عطسه و سرفه که حاوی ویروس هستند منتقل می شود.

ایستگاه‌های تشخیص کرونا در مقابله با این بیماری چه نقشی دارند؟

اگرچه محل‌های ارائه خدمات پزشکی به عنوان مکان‌های پرخطر شناخته می‌شوند، اما نگرانی‌هایی در مورد مناطق پر رفت و آمد و فضاهای عمومی از جمله فرودگاه‌ها، مدارس و مراکز خرید وجود دارد. اجرای غربالگری‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها باعث می‌شود تا هرگونه مظنون مبتلا به کرونا ویروس بلافاصله شناسایی شود. این غربالگری توسط دکتر عفونی به فرد این امکان را می‌دهد که هرچه زودتر اقدامات درمانی لازم را دریافت کند، شانس بهبودی کامل او را افزایش می‌دهد و در عین حال باعث محدود کردن شیوع بیماری در فضای عمومی می‌شود.

محدودیت تماس با حیوانات

تماس با حیوانات اهلی و وحشی را محدود کنید. اگرچه تاکنون گزارش نشده است که حیوانات اهلی یا دیگر حیوانات به COVID-19 بیمار شوند، اما باز هم توصیه می‌شود تماس با حیوانات را محدود شود تا اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی ویروس کرونا به دست آید.

آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق غذا منتقل شود؟

ویروس کرونا برای رشد، به میزبان زنده مانند حیوان یا انسان احتیاج دارد و نمی‌تواند درون مواد غذایی رشد کند. انتظار می‌رود پخت و پز دقیق، ویروس را از بین ببرد. بنابراین بعید است ویروس کرونا از طریق مواد غذایی منتقل شود. اما هنوز هیچ مدرک معتبری در مورد این شیوه‌ی انتقال در دسترس نیست. توصیه می‌شود گوشت و تخم مرغ قبل از مصرف کاملا پخته شود.

افرادی که در امر تهیه‌ی مواد غذایی نقش دارند چه مواردی را باید رعایت کنند

امکان انتقال ویروس کرونا به وسیله‌ی افرادی که در مراحل تهیه‌ی مواد غذایی نقش دارند نیز وجود دارد. لذا سازمان بهداشت جهانی (WHO) استاندارد‌هایی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض ویروس توصیه می‌کند. افرادی که در امر تهیه‌ی مواد غذایی دخالت دارند باید دستان خود را طی مراحل زیر بشویند:

قبل از شروع کار، قبل از دست زدن به غذای پخته شده یا آماده برای خوردن، بعد از استفاده یا تهیه‌ی غذای خام، پس از دست زدن به زباله‌ها، بعد از انجام کارهای نظافت، بعد از استفاده از توالت، بعد از تخلیه‌ی بینی، عطسه یا سرفه، بعد از خوردن و نوشیدن یا سیگار کشیدن و بعد از پرداخت پول.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟

اگر بیمار هستید در خانه بمانید

در صورت ابتلا به ویروس کرونا رعایت نکات بالا نظیر شستن مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک  و دیگر اقدامات برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایرین الزامیست. در صورت مشاهده‌ی علائمی مانند گلودرد، سردرد، کوفتگی بدن و سرفه ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و در خانه بمانید. تا جای امکان در اتاقی که دیگر افراد خانه مواجهه‌ی زیادی با شما نداشته باشند، بمانید. در صورت شدید شدن تب ، سرفه و تنگی نفس، از طریق دکترتو اقدام کنید تا برای گرفتن تست کرونا ویروس به محل زندگی شما مراجعه کنند. در صورت مثبت شدن نتیجه‌ی تست کرونا با رعایت نکات ایمنی و حفاظتی به بیمارستان منتقل خواهید شد و جهت دریافت درمان لازم و جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد قرنطینه می‌شوید.

در صورت مشاهده‌ی علائمی مانند گلودرد، سردرد، کوفتگی بدن و سرفه ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و در خانه بمانید. تا جای امکان در اتاقی که دیگر افراد خانه مواجهه‌ی زیادی با شما نداشته باشند، بمانید.

کنترل علائم بیماری

به مدت ۱۴ روز مراقب علائمی مانند تب، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، لرز، بدن درد،‌ گلودرد، سردرد، اسهال،‌ تهوع،‌ استفراغ و آبریزش بینی باشید. دمای بدنتان را دو بار در روز چک کنید.

در صورتی که علائم روزشمار کرونا بدتر شد و حال شما رو به بهبودی نبود، یا علائم درگیری ریه در دروان کرونا را داشتید، سریعا به دکتر ریه مراجعه کنید.

جداسازی اعضای خانواده‌ی فرد مبتلا به ویروس کرونا

اعضای خانواده باید در اتاق دیگری بمانند یا تا حد امکان از بیمار جدا شوند. در صورت امکان، اعضای خانه باید از اتاق خواب و حمام جداگانه استفاده کنند. نوزادان، افراد سالخورده و یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی،‌کلیوی و دیابتی را از بیمار کرونایی دور کنید.

هنگام تماس با خون، مدفوع یا مایعات بدن بیمار مانند بزاق، خلط، مخاط بینی، استفراغ و ادرار از ماسک و دستکش استفاده کنید. ماسک و دستکش‌های یک بار مصرف را بعد از استفاده دور بیندازید و مجددا استفاده‌ نکنید.

از اشتراک گذاری وسایل شخصی خودداری کنید

مواد غذایی، لیوان، ظروف، حوله یا ملافه را با افراد دیگر خانه خود نباید به اشتراک بگذارید. پس از استفاده از این وسایل، آن‌ها را با آب و صابون کاملا بشویید.

امیدواریم با مطالعه موارد بالا از میزان نگرانی شما کاسته شده باشد و توانسته باشیم در جهت کاهش فشار روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، قدمی برداشته باشیم. رعایت موارد بالا باعث پیشگیری از کرونا ویروس و حفظ سلامت شما و عزیزانتان خواهد شد.

منابع: who و healthline و cdc

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “اقدامات محافظتی برای پیشگیری از ویروس کرونا (COVID-19)”

  1. مهسا صادقي فرد گفت:

    نکات خیلی مفیدی بود????????