۷ تاثیر زمستان و سرما بر بدن چه هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در فصل زمستان، سردی هوا و سردی بدن عوارض متفاوتی مانند سرد شدن دست و پا، تب و لرز و ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی را به دنبال دارند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

۷ تاثیر زمستان و سردی بدن چیست؟

سردی بدن چقدر روی سلامتی ما تاثیر می‌گذارد؟ زمانی که هوا در حال سرد شدن است، می‌تواند تاثیرات فیزیکی و روانی مختلفی روی انسان داشته باشید. تغییر در هوا منجر به تغییرات مختلفی در بدن و ذهن می‌شود. دانستن این تغییرات به آگاهی برای سالم ماندن کمک می‌کند. اگر در زمان سرما به طور مداوم تب و لرز، آبریزش بینی و یخ‌زدگی انگشتان دست و پا به دلیل سرمای درونی بدن را تجربه می‌کنید، از مواد غذایی گرم مانند خرما و گردو استفاده کنید.

البته دقت داشته باشید که مصرف زیاد مغزها می‌تواند روی سلامت کبد شما هم تاثیرات منفی داشته‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از متخصص طب سنتی و پزشک عمومی مشورت بگیرید تا از عوارض جانبی دور بمانید؛ همچنین برای دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین می‌توانید از متخصصان در سایت دکترتو کمک بگیرید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید که می‌خواهیم بدانیم سرمای بدن چه تاثیری بر مغز و سایر اندام‌ها می‌گذارند و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

سرما با بدن چه میکند؟

وقتی سرمای بدن به انگلیسی body cold بر فعالیت اندام‌ها غلبه می‌کند، گلبول‌های قرمز خون به‌هم نزدیک‌تر شده، خون ما غلیظ‌تر می شود و می‌تواند با لخته‌شدن خون همراه شود. لخته‌شدن خون اتفاق خطرناکی است که مشکلاتی مانندحملات قلبی و سکته‌های مغزی را ایجاد می‌کند.

سرما باعث چه بیماری هایی میشود؟

احساس سرما در بدن اگر شدید باشد، می‌تواند علاوه‌بر ایجاد بیماری‌های جدید و دردناک، بیماری‌های زمینه‌ای و خود ایمنی را هم دوباره فعال کند! تعدادی از مهم‌ترین بیماری‌هایی را که به دلیل غلبه سردی بدن ایجاد می‌شوند در جدول زیر قرار دادیم:

انواع بیماری در هوای سردعلائم و توضیحات آن‌ها
هیپوترمی یا سرمازدگیسرمازدگی یکی از بیماری های شایع فصل زمستان است. زمانی که در معرض دمای سرد قراربگیرید، بدن شما به سرعت شروع به مصرف انرژی برای تولید گرما می‌کند. قرار گرفتن طولانی مدت در هوای سرد در نهایت باعث اتمام انرژی ذخیره‌شده در بدن می‌شود که با علائمی مانند عدم توانایی خوب فکر کردن، احساس خواب‌آلودگی، بی‌حس شدن انگشتان و کاهش سرعت گردش خون می‌شود.
پای سنگرماندهپای سنگرمانده که به آن پای غوطه‌ور هم می‌گویند، آسیبی است که به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت پاها در آب سرد ایجاد می‌شود. پاهای خیس ۲۵ برابر سریع‌تر از پاهای خشک گرما را از دست می‌دهند. بنابراین، برای جلوگیری از اتلاف گرما، بدن رگ‌های خونی را منقبض می‌کند تا گردش خون در پاها قطع شود. در نهایت بافت پوست به دلیل کمبود اکسیژن و مواد مغذی و به دلیل تجمع محصولات سمی، شروع به مردن می‌کند.
بیماری‌های خود ایمنیبیماری‌هایی مانند لوپوس، کم‌خونی و ام اس (MS) می‌توانند با هوای سرد بدتر شوند.
سرما برای بدن چه بیماری‌هایی را ایجاد می‌کند؟

علائم سرمای بدن چه هستند؟

مهم‌ترین علائمی که به شما از غلبه سردی بر بدن می‌گویند، شامل موارد زیر هستند:

  • علائم سرماخوردگی
  • سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی انگشتان دست و انگشتان پا
  • تب و لرز (سرد و گرم شدن بدن)
  • انقباض و سفتی عضلات و اندام‌ها
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • احساس گلو درد
  • سرفه و عطسه
  • خشکی شدید پوست
  • بدن درد یا سردرد خفیف

در زمستان به خشکی شدید پوست دچار می‌شی؟

برای درمان، از متخصص کمک بگیر!

سرمای بدن و تکرر ادرار

در زمان سرمای شدید، بدن ما می‌خواهد در برابر از دست‌دادن گرمای بیش از حد جلوگیری کند به همین دلیل با روش‌های مختلفی از اندام‌های داخلی محافظت می‌کند. یکی از آنها «افزایش ادرار ناشی از سرما» است. در ابتدا گردش خون از سطح پوست دورتر می‌شود تا گرمای خود را از دست ندهد. سپس خون بیش‌تری در اندام‌های داخلی، مانند کلیه‌ها سرازیر می‌شود. همین کار باعث افزایش سرعت فیلتر کردن جریان خون در کلیه‌ها و افزایش حجم ادرار (علت ادرار زیاد) می‌شود.

سردی بدن و استخوان درد و درد مفاصل

یکی از علائم شایع سردی بدن، شروع درد استخوان و مفاصل است. علت درد مفاصل و استخوانها این است که تغییر در فشار هوا و کاهش دما باعث می‌شود تا ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و هر بافت دیگری در بدن منبسط و منقبض شوند. این اتفاق باعث ایجاد درد در مفاصل و بدن درد خواهد شد.

تعدادی از تغییرات اساسی که با سردی هوا ایجاد می‌شود:

در ادامه، به بررسی ۷ مورد از علائمی که با کاهش دمای هوا مشاهده خواهید کرد، می‌پردازیم:

۱. کالری بیشتری می‌ سوزانید

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان سوخت و ساز پایه بدن، میزان کالری‌ای که برای عملکرد اندام‌های حیاتی بدن بدون فعالیت اضافه لازم است، در هوای سرد بیشتر می‌شود. دلیل این موضوع فعالیت بیشتر بدن برای نگه داشتن گرمای خود است. البته نباید روی این سوخت و ساز بیشتر به عنوان برنامه‌ کم‌کردن وزن حساب کرد. اگرچه افزایش سوخت و ساز بدن به اندازه‌ای نیست که آن را حس کنیم اما بدن برای گرم‌شدن در هوای سرد نیاز به سوزاندن کالری بیش‌تری دارد.

۲. انگشتانتان کمی کوچک می‌ شود

تا حالا شده در زمستان احساس کنید که حلقه‌ای که در انگشتتان است کمی گشاد شده؟ این تصور اشتباهی نیست. اندام‌هایی مثل انگشت‌‌های دست و پا در هوای گرم کمی بیش‌تر کش می‌آیند و بزرگ می‌شوند. در هوای سرد این اتفاق کم‌تر پیش می‌آید. هوای سرد رگ‌ها را تنگ و منقبض می‌کند تا گرمای بدن را حفظ کند. در نتیجه ممکن است کمی جریان خون به اندام‌های شما باعث شود احساس کنید انگشت‌هایتان کمی کوچک‌تر شده است و دلیل سردی دست شود.

علائم سرمای بدن چه هستند؟
در زمان سرمای شدید، بدن ما می‌خواهد در برابر از دست‌دادن گرمای بیش از حد جلوگیری کند به همین دلیل با روش‌های مختلفی از اندام‌های داخلی محافظت می‌کند.

۳. احساس درد در اندام‌ ها

بعضی از افراد ممکن است حالتی را تجربه کنند که با نام سندرم رینود شناخته می‌شود. این سندرم که در واکنش به شرایط پر استرس یا سر شدن هوا اتفاق می‌افتد منجر به بی‌حسی شدید در انگشت‌ها می‌شود. سندرم رینود معمولا در اندام‌هایی مثل دست، پا و گوش اتفاق می‌افتد.

دلیل این موضوع منقبض شدن شریان‌های کوچک‌تری است که خون را به پوست می‌رسانند. البته این سندرم خطرناک نیست اما می‌تواند دردناک و ناخوشایند باشد. پوشیدن لباس گرم و بیرون نماند در هوای سرد به مدت زیاد می‌تواند سندرم رینود را کاهش دهد.

۴. بینایی‌ تان با مشکل مواجه می‌ شود

مواظب چشمانتان باشید. متخصصین معتقدند قرار گرفتن در معرض هوای سرد، باد سرد و برف می‌تواند روی بینایی شما تاثیر بگذارد. همچنین بازتاب نور خورشید در برف می‌تواند باعث آسیب دیدن قرنیه یا مشکلات دیگری برای چشم شود. مطمئن باشید اگر در برف بیرون می‌روید عینک آفتابی خوبی داشته باشید تا در مقابل انعکاس نور خورشید از چشمتان مراقبت کند.

۵. صورتتان قرمز می‌ شود

اگر نوک دماغ یا صورت و گونه‌هایتان در سرما قرمز می‌شود دلیل آن انتقال خون موجود در آن ناحیه به بخش‌های حیاتی دیگری مثل قلب یا شش‌‌ها است. زمانی که اندام‌ها گرم می‌شوند، خون دوباره به این بخش‌ها بر می‌گردد تا در میزان خون به اندازه معمولی بازگردد.

۶. ممکن است احتمال حمله قلبی افزایش پیدا کند

این حالت برای افراد پیر یا بیماران قلبی شایع‌تر است. با این حال این هم از تغییراتی است که بهتر است از آن آگاه باشید. افزایش ریسک حمله قلبی فقط به خاطر افزایش فعالیت بدنی با پارو کردن برف نیست. زمانی که بدن تلاش می‌کند گرما را نگه‌دارد فشارخون هم افزایش می‌یابد. در واقع بدن نیاز دارد که تلاش بیشتری برای انتقال خون به اندام‌ها انجام دهد که به افزایش فشارخون هم می‌انجامد.

۷. افزایش احتمالی افسردگی

افسردگی و بی‌حالی در فصل سرما واقعی است! کاهش دمای هوا به معنی کاهش مدت زمان روشنایی روز است. این می‌تواند باعث کاهش ویتامین D و در نهایت بی‌حوصلگی و افسردگی شود. میزان افسردگی می‌تواند از ملایم‌ترین حالت تا حالت‌های شدیدتری مثل اختلال عاطفی فصلی باشد. اختلال عاطفی فصلی زمانی رخ می‌دهد که با تغییر فصل، فردی که در فصل‌های دیگری سال مشکلی ندارد، افسرده می‌شود.

برای حل این مشکل فعالیت‌های مختلفی مثل ورزش، گذراندن وقت بیشتر در نور و استفاده از مواد غذایی با ویتامین D و مشاوره با روانشناس پیشنهاد می‌شود. اگر احساس می‌کنید سرما تأثیرات عجیبی بر روی بدنتان می‌گذارد و نسبت به این موضوع حساس هسیتد، بهتر است با یک پزشک عمومی مشورت کنید.

علت لرز و سردی بدن چیست؟

سردی بدن به چه علت است؟ دمای سرد، ویروس‌ها، عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس سرما و لرزش بدن شوند. علت لرز بدن این است که وقتی می‌لرزید، ماهیچه‌های شما منبسط و منقبض می‌شوند تا با این حرکت غیر ارادی بدن شما را گرم کنند. تب و لرز اغلب با هم همراه هستند و بعد از حس سرمای شدید و مقابله با بیماری رخ می‌دهند.

علت سردی بدن در کرونا

زمانی که ویروس و باکتری به بدن حمله می‌کنند، بدن برای مقابله با آن‌ها از روش دفاعی تب و لرز استفاده می‌کند. در نتیجه عضلات شروع به انقباض و انبساط ریتمیک و طولانی می‌کنند تا بدن گرم شود. بیشتر ویروس‌ها در دمای بالا دوام نمی‌آورند. در این حالت که بدن گرم شده، یک نقطه حرارتی جدید ایجاد شده که دمای زیر آن برای ما با احساس سرما همراه خواهد بود.

علت لرز و سردی بدن چیست؟
زمانی که ویروس و باکتری به بدن حمله می‌کنند، بدن برای مقابله با آن‌ها از روش دفاعی تب و لرز استفاده می‌کند.

علت سردی بدن در سرماخوردگی

به محض اینکه مغز شما ترموستات داخلی خود را به دمای بالاتری برای مبارزه با عفونت تغییر می‌دهد، بقیه اندام‌ها برای تولید گرمای اضافی و رسیدن به هدف دمای بالاتر وارد کار می‌شود. در نتیجه، دمای اصلی بدن (۳۵ تا ۳۶ درجه) پایین‌تر از دمای جدید است و احساس سرما می‌کنید.

علت سرد شدن بدن کودکان

کودکان و نوزادان چربی کافی در بدن خود ندارند و پوست آنها حاوی غدد عرق کافی نیست. این عوامل باعث می‌شود که بدن آنها سریع‌تر از بزرگسالان سرد و گرم شده و قرار گرفتن در دمای هوای پایین باعث احساس سرما در کودکان می‌شود.

متن انگلیسی: «If the temperature in your bedroom is too cold, or if you aren’t covered by enough clothing or blankets, you may wake up shivering during the night.»
ترجمه فارسی: «اگر دمای اتاق خواب شما خیلی سرد است، یا اگر لباس یا پتو به اندازه کافی نپوشیدید، ممکن است در طول شب با لرز از خواب بیدار شوید.»

به نقل از سایت sleepfoundation

علت سرد و گرم شدن ناگهانی بدن خانم ها

معمولا این اتفاق بیش‌تر در زمان یائسگی برای خانم‌ها رخ می‌دهد (و حتی احساس سرما قبل از پریود هم امکان دارد). دلیل آن این است که نوسانات هورمونی در دوران یائسگی و پیش از یائسگی باعث اختلال در عملکرد هیپوتالاموس می‌شود. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که دمای بدن را تنظیم می‌کند. اختلال عملکرد هیپوتالاموس باعث گرم‌شدن موقتی (گرگرفتگی) یا سردی بدن ناگهانی می‌شود.

علت سرد و گرم شدن ناگهانی بدن خانم ها چیست؟
اختلال عملکرد هیپوتالاموس باعث گرم‌شدن موقتی (گرگرفتگی) یا سردی بدن ناگهانی می‌شود.

علت سرمای بدن در بارداری

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی در شدیدترین حالت خود قرار دارند. به دلیل افزایش شدید هورمون‌های بارداری، ممکن است همیشه احساس گرما کنید. گاهی اوقات نیز بدن این تغییرات را با احساس سرما پاسخ می‌دهد. هورمون‌های پروژسترون دلیل اصلی سردی بدن در اوایل بارداری هستند.

علت سرد و گرم شدن ناگهانی بدن آقایان

در حالی که گرگرفتگی در زنان شایع‌تر است، اما در مردان غیرعادی نیست. گرگرفتگی و حس سرد و گرم‌شدن مردان ناشی از کمبود شدید هورمون تستوسترون است که می‌تواند در آندروپوز (یائسگی مردانه) و در زمان درمان محرومیت از آندروژن برای سرطان پروستات رخ دهد.

علت سرد شدن ناگهانی بدن در خواب

هورمون اصلی برای تنظیم زمان خواب، ملاتونین است که از غده پینه‌آل ترشح می‌شود. بین ترشح ملاتونین و هیپوتالاموس برای تنظیم دمای بدن ارتباط وجود دارد. همان‌طور که ملاتونین بیشتری ترشح می‌شود، دمای بدن نیز شروع به کاهش‌یافتن می‌کنند و به همین دلیل ممکن است احساس سردی بدن در خواب داشته باشیم.

درمان سرمای بدن چیست؟ سردی بدن را چگونه از بین ببریم؟

در ابتدایی‌ترین حالت لازم دارید تا بدنتان را با پوشیدن چندین لایه لباس و استفاده از پتو گرم کنید. همچنین می‌توانید برای بالا بردن دمای داخلی بدن، شکلات داغ، قهوه یا چای بنوشید. اگر یک بیماری، عفونت یا یک مشکل سلامتی دیگری باعث ایجاد حس سردی بدن و لرزش شود، باید به پزشک متخصص عمومی یا داخلی مراجعه کنید تا روش درمانی مناسب را به شما اعلام کند.

علائم سرماخوردگی داری؟ همین حالا از دکتر نوبت بگیر!

قرص برای درمان سردی و سرمای بدن

چه داروهای بدون نسخه‌ای برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا یا احساس سردی پوست بدن مناسب‌اند؟

  • پاراستامول یا استامینوفن برای رفع درد و تب
  • ایبوپروفن برای درمان تب و لرز
  • قرص‌های ضد احتقان و اسپری‌های بینی برای رفع گرفتگی بینی

درمان سردی بدن در طب سنتی (برای رفع سردی و سرمای بدن چی بخوریم؟)

روش‌های درمانی سردی بدن در طب سنتی معمولا کمک‌کننده و راحت هستند که در سریع‌ترین زمان می‌توانید از آن‌ها جواب بگیرید:

  • چای داغ برای تسکین گلودرد و رفع احتقان و سردی بدن (چای و شیر داغ در سراسر جهان برای کمک به تسکین و مبارزه با سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود)
  • عسل برای مبارزه با سرفه و عفونت
  • سوپ داغ برای سرماخوردگی و آنفولانزا

دمنوش برای رفع سردی بدن

بسته به نوع دمنوشی که می‌نوشید، فواید زیادی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، وجود انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین C و خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز دریافت می‌کنید. بهترین دمنوش‌ها برای رفع سرمای بدن عبارت‌اند از:

  • دمنوش نعناع فلفلی
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش علف لیمو
  • چای هیبیسکوس یا چای ترش

عوارض سردی بدن چیست؟

سردی بدن چه عوارضی دارد و عوارض سرمازدگی چیست؟ یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها این است که آیا با سرمای شدید بدن مریض می‌شویم؟ بله، اما نه فقط از نظر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا بلکه می‌تواند به دلیل سرمازدگی یا هیپوترمی اتفاق بیفتد. اگر دچار سرمازدگی یا هیپوترمی شوید، این اتفاق می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی و آبریزش بینی شدید قرار دهد. درست است که سرما تأثیراتی روی بدن دارد اما با راهکارهایی ساه می‌توانید تأثیر سرمای زمستان بر بدن را کمتر کنید:

How to defeat winters cold infography
اینفوگرافی راهکار مقابله با سرمای زمستان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سردی بدن یکی از اتفاقاتی است که معمولا بی‌اهمیت در نظر گرفته می‌شود در حالی که می‌تواند باعث ایجاد انواع عفونت و بیماری شود. در فصل زمستان که کاهش دما بیشتر احساس می‌شود و بیشتر از قبل احساس سرما می‌کنیم، حتما به یاد داشته باشید که غذاهای مقوی و گرم مصرف کنید و پوشیدن لباس‌های گرم را به خصوص در روزهای بارانی در اولویت قرار دهید.

اگر دچار سرماخوردگی، آنفولانزا یا بیماری‌های ویروسی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا زودتر مانع گسترش بیماری شوید. در سایت دکترتو میتوانید از بهترین پزشکان عمومی نوبت حضوری بگیرید یا از سیستم مشاوره آنلاین با دکتر عمومی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

احساس سردی بدن می‌تواند نشانه بروز عفونت و بیماری باشد. در این شرایط سیستم ایمنی با حالت دفاعی تب و لرز بدن را گرم می‌کند.

روزهای کوتاه‌تر، هوای سرد، کاهش تحرک و ورزش و تغییر در عادات خواب، همگی در افزایش وزن در زمستان نقش دارند.

مصرف مایعات گرم مانند سوپ مرغ، چای یا آب و عسل، می‌تواند به افزایش گردش خون و بالا رفتن دمای بدن کمک کند.

دلیل سرمای پشت بدن می‌تواند کم‌خونی، کم‌آبی یا کمبود ویتامین‌های بدن باشد. بهتر است در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

در بیشتر موارد بارداری باعث افزایش حجم خون می‌شود زیرا بدن شما برای حمایت از کودک در حال رشد به خون بیشتری نیاز دارد. اما برخی از خانم‌ها هم ممکن است سرد بودن بدن در بارداری را تجربه کنند.

 

غده تیروئید گرما را در بدن تنظیم می‌کند. زمانی که این غده کم کار می‌شود، متابولیسم بدن کاهش می‌یابد و فرد به طور غیر عادی احساس سرما می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن