دژنراسیون شبکیه چشم یا رسوب شبکیه چشم چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با گذر زمان و بر اثر پیری، شبکیه نیز مانند بافت‌های دیگر دچار تحلیل لایه‌ و رسوب مواد اضافی در زیر آن می‌شود که به دژنراسیون شبکیه چشم معروف است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دژنراسیون شبکیه چشم یا رسوب شبکیه چشم چیست؟

دژنراسیون شبکیه چشم چیست؟ در گذر زمان و بر اثر پیری، شبکیه نیز مانند سایر بافت‌ها دچار تغییراتی می‌شود که شامل تحلیل لایه‌ها و رسوب مواد اضافی زیر شبکیه است. این موارد به کمک ریسک فاکتورهایی از جمله فشار خون، سیگار، چاقی و ژنتیک مستعد می‌تواند منجر به دژنراسیون شبکیه چشم شود. در نتیجه این بیماری، عروق اضافی در قسمت زیری و داخلی شبکیه رشد کرده و باعث اختلال در ساختار ظریف بافتی شبکیه می‌شوند.

این تغییرات عمدتا برگشت ناپذیر بوده و با گذر زمان پیشرفت می‌کنند . بنابراین در افراد مستعد، به‌خصوص سیگاری‌ها با سابقه فامیلی این بیماری، اقدام جهت تشخیص زود هنگام و درمان زودرس بسیار مهم است. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلان می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کرده و از بهترین چشم پزشکان و متخصصان بینایی سنجی نوبت بگیرید. در ادامه این مطلب نیز همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر رسوب شبکیه چشم، علائم، عوارض و روش درمان آن بپردازیم.

دژنراسیون ماکولا یا دژنراسیون شبکیه چشم چیست؟

دژنراسیون شبکیه یک بیماری خاص نیست، بلکه شامل گروهی از اختلالات است که باعث زوال تدریجی یا اختلال عملکرد سلول‌های شبکیه چشم می‌شوند. این عارضه می‌تواند به شرایط مختلفی مانند رتینیت پیگمانتوزا، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، بیماری استارگارد و سایر بیماری‌های ارثی یا اکتسابی شبکیه اشاره داشته باشد.

شبکیه چشم، داخلی‌ترین لایه چشم است که به عصب‌های مغزی برای پردازش تصاویر دریافت شده از مردمک و عدسی متصل است. اگر درمان نشود، این اتفاق می‌تواند منجر به اختلال در بینایی و در برخی موارد نابینایی کامل فرد شود.

دژنراسیون ماکولا یا دژنراسیون شبکیه چشم چیست؟
زاویه دید افرادی که به این اختلال دچار می‌شوند، به این شکل است.

علائم دژنراسیون ماکولا چیست؟

۵ علامت رایج دژنراسیون ماکولا شامل موارد زیر هستند:

نشانه‌های دژنراسیون شبکیه چشمتوضیحات
از دست دادن بینایی مرکزیمهم‌ترین علامت دژنراسیون ماکولا است. بخش مرکزی میدان بینایی شما تار می‌شود و ممکن است در خواندن، تشخیص چهره یا انجام کارهایی که نیاز به دید مرکزی واضح دارند مشکل داشته باشید.
انحراف دیدخطوط مستقیم ممکن است موج‌دار یا خمیده به نظر برسند. این اتفاق به عنوان دگرگونی شناخته می‌شود و یکی از علائم رایج دژنراسیون شبکیه است.
مشاهده نواحی تاریک یا خالیممکن است نقاط کور یا نقاط تیره را در دید مرکزی خود تجربه کنید که بر توانایی شما در جهت یابی محیط اطراف تأثیر می‌گذارند.
تغییر در درک رنگ‌های مختلفرنگ‌ها ممکن است کدر یا بی‌رنگ به نظر برسند، و امکان دارد نتوانید طیف‌های مختلف را از هم تفکیک کنید.
عدم بهبودی خودبه‌خودیدژنراسیون ماکولا به طور معمول با گذشت زمان به‌آرامی بدتر می‌شود. ممکن است در ابتدا متوجه علائم خفیف آن شوید، اما اگر سراغ روش درمان آن نروید، به‌تدریج از دست دادن بینایی را تجربه خواهید کرد.
علائم دژنراسیون ماکولا چیست؟

به خاطر داشته باشید که این علائم می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و وجود این علائم لزوما به معنای ابتلا به دژنراسیون ماکولا نیست. در صورتی که هرگونه تغییری را در کیفیت بینایی خود تجربه کردید، حتما با یک متخصص چشم پزشک مشورت کنید.

دژنراسیون ماکولا در جوانان

اگرچه ابتلا به این عارضه در جوانان نادر است، اما دژنراسیون ماکولا میتواند افراد جوان را هم تحت تاثیر قرار دهد. جوانان ممکن است ممکن است از دست دادن بینایی مرکزی، علائم خشکی چشم، مشکل در خواندن یا تشخیص چهره افراد را تجربه کنند.

علائم رسوب شبکیه چشم داری؟

برای درمان سریع، از متخصص نوبت بگیر.

عوامل ایجاد دژنراسیون شبکیه چشم کدامند؟

دژنراسیون شبکیه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله جهش‌های ژنتیکی، عوامل مرتبط با سن، بیماری‌های مزمن یا برخی داروها. در بیشتر موارد این بیماری در ابتدا بینایی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و انجام کارهایی مانند خواندن یا تشخیص چهره افراد را به چالش می‌کشد.

روش تشخیص دژنراسیون شبکیه چشم چیست؟

این بیماری خود را با کاهش و یا اختلال دید مرکزی نشان می‌دهد. این اختلال‌ها عمدتا شامل کج شدن خطوط صاف، اختلال دید مرکزی، برای مثال دشواری در مطالعه و دیدن چهره افراد، و اختلال در دیدن رنگ‌ها است. از آنجا که پس از بروز موارد شدید اختلال پیشرونده است و درمان در اکثر موارد تنها به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر دید انجام می‌شود، بنابراین بهترین راه مقابله با آن حذف ریسک فاکتورها، غربالگری در منزل با وسایلی همچون تست امسلر است.

تست امسلر هم به صورت آماده موجود و هم قابل دسترسی و چاپ از اینترنت است. این تست شامل شبکه‌ای از خطوط موازی عمودی و افقی است که اختلال اولیه را به بیمار نشان می‌دهد. تست امسلر شامل شبکه‌ای از خطوط موازی عمودی و افقی است که اختلال اولیه را به بیمار نشان می‌دهد.

متن انگلیسی:
Retinal imaging is a diagnostic test that creates high-quality digital images of the inner, back surface of your eye. It allows the diagnosis of many eye conditions like diabetes-related retinopathy, glaucoma and macular degeneration.
ترجمه فارسی:
تصویربرداری شبکیه یک آزمایش تشخیصی است که تصاویر دیجیتالی با کیفیتی را از سطح داخلی و پشت چشم شما ایجاد می‌کند. این روش امکان تشخیص بسیاری از بیماری‌های چشم مانند رتینوپاتی مرتبط با دیابت، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا را فراهم می‌کند.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

درمان دژنراسیون ماکولا یا رسوب شبکیه چشم چیست؟

در افراد مسن و دارای ریسک فاکتور و سابقه فامیلی مراجعه منظم به متخصص چشم پزشک توصیه می‌شود. پس از آن مراجعه منظم و پیگیری در فواصل خاص بر اساس وضعیت شبکیه و احتمال نیاز به درمان تخصصی شامل تزریق مکرر شبکیه توسط فوق تخصص شبکیه در برنامه قرار می‌گیرد.

با پیشرفت علم بسیاری از بیماران می‌توانند از راه دور و با مشاوره غیرحضوری از نظر پزشک خود مطلع شوند. در این زمینه و با پیشرفت هوش مصنوعی دستگاه‌های موجود حتی می‌توانند موارد اولیه را تشخیص داده و راهنمایی لازم را جهت ارجاع انجام دهند. البته بسیار واضح است که در این مورد مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر پیشگیری و درمان زود هنگام حرف اول را میزند. سایر روش‌های درمانی شامل موارد زیر هستند:

  • لیزردرمانی فوتودینامیک
  • تزریق داروهای ضد رگ‌زدایی
  • استفاده از کپسول‌های مکمل
  • جراحی زیرچشم
درمان دژنراسیون ماکولا یا رسوب شبکیه چشم چیست؟
در افراد مسن و دارای ریسک فاکتور و سابقه فامیلی مراجعه منظم به متخصص چشم پزشک توصیه می‌شود.

انواع دژنراسیون شبکیه چشم و مراحل تخریب لکه زرد شبکیه چشم کدامند؟

انواع مختلفی از دژنراسیون شبکیه وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد و علل زمینه‌ای متفاوتی دارند و عبارتند از:

  • رتینیت پیگمانتوزا (RP): از بیماری‌های ارثی است که در درجه اول سلول‌های میله‌ای شبکیه را تحت تاثیر قرار داده و منجر به از دست دادن بینایی می‌شود.
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD): AMD یکی از علل اصلی از دست‌دادن بینایی در افراد مسن است. این نوع بیماری قسمت مرکزی شبکیه که مسئول دید دقیق است را تحت تأثیرقرار می‌دهد.
  • بیماری استارگارد: در کودکان و بزرگسالان جوان منجر به از دست‌دادن بینایی مرکزی و اختلالات تشخیص رنگ می‌شود.
  • دیستروفی میله مخروطی: سلول‌های مخروطی مسئول دید رنگی و سلول‌های میله‌ای مسئول دید در نور کم را تخریب می‌کند.
  • کوروئیدرمی: یک اختلال مغلوب مرتبط با X است که منجر به شب کوری و در نهایت از دست‌دادن بینایی محیطی می‌شود.

عوارض ابتلا به دژنراسیون شبکیه چشم چیست؟

عوارض انحطاط شبکیه ممکن است شامل از دست‌دادن پیشرونده بینایی، مشکل در فعالیت‌های روزانه، اختلال در دید رنگی اجسام، کاهش توانایی جهت‌یابی در رانندگی، افزایش خطر تصادفات، چالش‌های اجتماعی و عاطفی و کاهش کیفیت زندگی باشد.

جدیدترین روش برای عمل شبکیه چشم چیست؟ اول با بهترین چشم پزشک مشورت کن.

راه های پیشگیری از رسوب شبکیه چشم چیست؟

قطع مصرف سیگار ، کنترل فشار خون و قند خون و تغذیه مناسب از سایر موارد کمک کننده هستند. در افراد غیر مبتلا و موارد خفیف، مصرف میوه‌ها و سبزیجات شامل ویتامین‌های آ، سی و ای و بتا کاروتن کافی است. مرکبات، کیوی، انبه، هویج، اسفناج و کلم بروکلی، منابع اصلی این مواد هستند. همچنین بهتر است از خواص ویتامین b6 برای بینایی هم غاقل نشوید. در موارد پیشرفته ترکیبات این ویتامین‌ها با دوز تنظیم شده در بازار موجود است که با توصیه چشم پزشک مصرف می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دژنراسیون شبکیه چشم گروهی از اختلالاتی است که باعث زوال یا از بین‌رفتن تدریجی سلول‌های شبکیه چشم می‌شود. این عارضه ارثی است و علائم مختلفی مانند از دست‌دادن بینایی مرکزی، اختلال دید و تغییر ادراک رنگ را به همراه دارد.

بهترین راه تشخیص و مدیریت به موقع آن توسط دکتر متخصص چشم یا بهترین پزشک بینایی سنجی است تا بینایی چشم آسیبی نبیند. اگر علائم این اختلال را دارید، حتما به دکتر مراجعه کنید. از طریق لینک‌های زیر نیز می‌توانید در سایت دکترتو ار بهترین متخصصان در سراسر کشور نوبت مشاوره دریافت کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به معنی فرایند زوال یا از بین‌رفتن است.

 

بله، این بیماری ارثی است و در بیشتر موارد قابل پیشگیری نیست.

جهش ژنتیکی، ارتباط با اشعه یا هر اتفاق ناگهانی نامشخصی می‌تواند باعث بروز این اتفاق شود.

بیماری رسوب شبکیه چشم می‌تواند این مشکل را به دلیل اختلال در عملکرد سلول‌های بینایی ایجاد کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دژنراسیون شبکیه چشم

  1. سعید گفت:

    سلام من پارسال ضربه شدیدی ب چشمم خورد و چند روز بعد چشمم فلاشینگ دارد
    خیلی کمتر شده در طی این یک سال مدام ب پزشک مراجعه کردم و مشکلی در شبکیه نبوده
    چشمام مادرزادی نیستاگموس هم دارد دیدم ۱۰ از ۱۰ هست
    ولی احساس میکنم وقتی تمرکز در بینایی ندارم یک لحظه دید لرزشی دارم اگر تمرکز دید داشته باشم این طور نیست(ینی تو فکر نباشم)
    Mri هم گرفتم نرمال بود
    ایا این دید لرزشی میشه بخاطر نیستاگموس باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      احتمالش وجود دارد

  2. سلمان گفت:

    سلام. من دیشب که سرم رو چند بار به صورت ناگهانی تکون دادم، هی در کنار میدان دید نور میدیدم. (در حالت عادی نمی بینم)
    چند سال پیش ضربه شدید به چشمم خورد اما تا چند ماه تحت نظر پزشک بودم و مشکلی نبود. نیاز به دیدن دوباره پزشک هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قطعا نیاز دارید
      نوار مغز هم ضروری است

  3. فیض گفت:

    سلام وقت شما بخیر خوشی
    مطالب بسیار زیبا و مفید بود با تشکر از شما