داروی لوراتادین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف لوراتادین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لوراتادین یکی از داروهای آنتی هیستامین است که برای کنترل علائم آلرژی کاربرد دارد. برای دریافت این دارو، باید به دکتر آسم و آلرژی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
داروی لوراتادین

لوراتادین یک داروی آنتی‌هیستامینی است که معمولا برای کاهش علائم آلرژی استفاده‌می‌شود. این دارو در کاهش شدت علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم که با آلرژی‌های ناشی از گرد‌و‌غبار، گرده گل، شوره حیوانات خانگی و سایر عوامل محرک محیطی مرتبط است، موثر است. داروی لوراتادین به‌عنوان آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم شناخته‌می‌شود و به دلیل خطر و عوارض جانبی کمتر، نسبت به آنتی‌هیستامین‌های نسل اول ترجیح داده‌می‌شود. در این مقاله، به فارماکولوژی، موارد مصرف، دوز، عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی مرتبط با استفاده از لوراتادین می‌پردازیم.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه‌کنید.

لوراتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

نام رایج دارو: لوراتادین

نام تجاری برند: کلاریتین

لوراتادین نوعی آنتی‌‌هیستامین و داروی ضدحساسیت است که در درمان علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم آلرژیک، عطسه و تب یونجه موثر است. همچنین از خارش التهابات کهیر جلوگیری می‌کند. لوراتادین از التهابات کهیری جلوگیری نمی‌کند و در واکنش‌های آلرژیک جدی، مانند آنافیلاکسی تاثیری ندارد. بنابراین اگر پزشک داخلی شما اپی‌نفرین را برای واکنش‌های آلرژیک شما تجویز کرده، همواره داروی تزریقی را همراه خود داشته‌باشید و از لوراتادین به جای اپی‌نفرین استفاده‌نکنید.

اگر با لوراتادین خود درمانی می‌کنید، حتما دستورالعمل تولیدکننده را به دقت بخوانید و با پزشکتان در مورد مصرف آن مشورت کنید. (به بخش احتیاط مراجعه‌کنید.)

داروی لوراتادین را بیشتر بشناسید.

نحوه مصرف لوراتادین چگونه است؟

در مصرف لوراتادین موارد زیر را به خاطر داشته‌باشید:

  • مصرف این دارو به جز مواردی که پزشک تجویز کرده‌باشد برای کودکان زیر ۶ سال توصیه‌نمی‌شود.
  • همچنین مصرف لوراتادین به صورت قرص نیز برای کودکان زیر ۲ سال توصیه‌نمی‌گردد.
  • اگر از این دارو به صورت خوددرمانی استفاده‌می‌کنید، قبل از مصرف تمام دستورالعمل‌های بسته‌بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید.
  • دوز مصرف داروی لوراتادین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  • همچنین برندها و فرم‌های مختلفی از لوراتادین در بازار موجود است. به‌همین دلیل لازم است راهنمای مصرف لوراتادین را به دقت مطالعه‌فرمایید، زیرا مقدار آن در محصولات مختلف متفاوت است.
  • توجه داشته‌باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید.
  • اگر علائم آلرژیم شما پس از ۳ روز و یا التهابات کهیری شما پس از ۶ هفته بهتر نشد، با پزشک خود مشورت‌کنید. اگر شرایطتان بدتر شد و یا فکر می‌کنید مشکل جدی پزشکی، مانند واکنش حساسیتی شدید و یا آنافیلاکسی دارید، با اورژانس تماس‌بگیرید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو به متخصص داخلی مراجعه‌کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین داخلی آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت مشاوره حضوری اقدام کنید. برای آگاهی از نحوه مصرف دارو، بهتر است مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

آلرژی شدید داری و نمی‌دونی چیکار کنی؟

روش صحیح مصرف لوراتادین رو بدون

قرص لوراتادین برای چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که «قرص لوراتادین برای چی خوبه؟»

لوراتادین یک داروی آنتی‌هیستامین است که عمدتا برای درمان علائم آلرژی استفاده‌می‌شود. علائم آلرژی شامل موارد زیر هستند:

این ماده با مسدود کردن اثرات هیستامین، (یک ماده شیمیایی که توسط بدن در پاسخ به آلرژن‌هایی مانند گرده، شوره حیوانات خانگی و گرد‌و‌غبار آزاد می‌شود) عمل می‌کند و به کاهش شدت علائم آلرژی کمک‌می‌کند. علاوه‌براین لوراتادین برای درمان کهیر های آلرژیک نیز استفاده‌می‌شود.

قرص لوراتکس لوراتادین برای چیست؟

شاید اسم قرص لوراتکس لوراتادین به گوشتان خورده‌باشد و سوال پیش بیاید قرص لوراتکس لوراتادین برای چیست؟ لوراتکس نام تجاری قرص لوراتادین است و یک داروی متفاوت با لوراتادین محسوب نمی‌شود.

قرص دس لوراتادین برای کرونا

قرص دس‌لوراتادین یک درمان تاییدشده یا توصیه‌شده برای COVID-19، نیست. قرص دس‌لوراتادین هیچ خاصیت ضدویروسی شناخته‌شده‌ای ندارد و در درمان عفونت‌های ویروسی از جمله COVID-19 موثر نیست.

قرص لوراتادین برای تنگی نفس استفاده می شود؟

قرص‌های لوراتادین معمولا برای درمان تنگی‌نفس استفاده نمی‌شوند؛ چون تنگی نفس علائم رایج آلرژی نیست. تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند آسم یا بیماری قلبی باشد و در‌صورت تجربه این علامت، مهم است که به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

لوراتادین ۱۰ چیست؟
لوراتادین ۱۰ قرص ضدحساسیت و آنتی‌هیستامین است.

دوز مصرفی لوراتادین: قرص لوراتادین ۱۰ برای چیست؟

قرص لوراتادین ۱۰ برای درمان علائم آلرژی از جمله عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم استفاده‌می‌شود. دوز توصیه‌شده برای قرص لوراتادین ۱۰ معمولا یک قرص در روز است که همراه با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود. با‌این‌حال، دوز دقیق و دفعات تجویز ممکن است بسته به سن، وزن، سابقه پزشکی و شدت علائم آلرژی فرد متفاوت باشد.
برای اطمینان از استفاده ایمن و مؤثر از لوراتادین، مهم است که دستورالعمل‌های دوز ارائه‌شده توسط پزشک را به‌دقت دنبال کنید. مصرف بیش از دوز توصیه‌شده لوراتادین می‌تواند خطر عوارض جانبی از جمله خواب‌آلودگی، خشکی دهان و سردرد را افزایش دهد.

می‌خوای از داروهای آبریزش و گرفتگی بینی آگاه بشی؟

قرص دس لوراتادین ۵ برای چیست؟

قرص دس لوراتادین ۵ دارویی است که برای درمان علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم استفاده‌می‌شود. دس لوراتادین یک داروی آنتی‌هیستامین است که با مسدود کردن اثرات هیستامین، عمل‌می‌کند.
دوز توصیه شده برای قرص دس لوراتادین ۵ معمولا یک قرص در روز است. با‌این‌حال، دوز دقیق و دفعات تجویز ممکن است بسته‌به شرایط، سابقه پزشکی و شدت علائم آلرژی فرد متفاوت باشد.

لوراتادین به اشکال مختلف از جمله قرص، شربت و پودر موجود است.

لوراتادین به چه شکل هایی در بازار دارویی ایران یافت می شود؟

لوراتادین به اشکال مختلف از جمله قرص، شربت و پودر موجود است و هدف عرضه این دارو به شکل‌های مختلف، برای سازگاری با گروه‌های سنی مختلف و ترجیحات دوز است.

  • قرص لوراتادین: این قرص‌ها برای درمان علائم مرسوم آلرژی و درمان کهیر استفاده‌می‌شود.
  • شربت لوراتادین: این شکل از لوراتادین برای درمان علائم آلرژی در کودکان استفاده‌می‌شود. شربت لوراتادین برای کودکان اغلب طعم‌دار می‌شود تا با طعم بهتری به مصرف کودکان برسد.
  • دس لوراتادین: این متابولیت لوراتادین است و برای درمان همان علائم آلرژی مانند لوراتادین استفاده‌می‌شود. دس لوراتادین قوی‌تر از لوراتادین بوده و مدت اثر طولانی‌تری دارد.
  • قرص دس لوراتادین ۵: بارها از متخصصین پرسیده‌می‌شود، قرص دس لوراتادین ۵ برای چیست؟ در پاسخ باید گفت: این قرص حاوی ۵ میلی‌گرم دس لوراتادین است و مثل لوراتادین، برای درمان علائم آلرژی استفاده‌می‌شود.
  • پودر لوراتادین: این شکل از لوراتادین در تهیه سایر داروها یا به عنوان پودر فله برای اهداف تحقیقاتی استفاده‌می‌شود.

عوارض قرص لوراتادین چیست؟

قرص لوراتادین به‌طور‌کلی برای درمان علائم آلرژی، ایمن و موثر در نظر گرفته‌می‌شود. با‌این‌حال، مانند همه داروها، لوراتادین می‌تواند عوارض جانبی در برخی افراد ایجاد‌کند. در اینجا برخی از عوارض جانبی رایج مرتبط با قرص لوراتادین آورده شده‌است:

  • سردرد
  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • مشکل در خوابیدن
  • درد شکم

بیشتر این عوارض خفیف هستند و بدون درمان خودبه‌خود از بین می‌روند. با‌این‌حال، اگر در حین مصرف قرص لوراتادین هر گونه عوارض جانبی شدید یا مداوم را تجربه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

در موارد نادر، قرص لوراتادین می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند، مانند:

  • واکنش‌های آلرژیک از جمله کهیر، تورم صورت یا گلو
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب
  • تشنج
  • زرد شدن پوست یا چشم

اگر در حین مصرف لوراتادین هر یک از این عوارض جانبی جدی را تجربه کردید، باید فورا به پزشک مراجعه‌کنید.

اینفوگرافی داروی لوراتادین
داروی لوراتادین چیست؟

موارد احتیاط مصرف لوراتادین

در مصرف لوراتادین موارد زیر را به خاطر داشته‌باشید:

  • اگر به داروی لوراتادین حساسیت دارید، قبل از مصرف، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید.
  • داروی لوراتادین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.
  • چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی و مشکلات کلیوی دارید، حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • مصرف داروی لوراتادین طبق دستور پزشک معمولا خواب‌آلودگی به همراه نمی‌آورد، با‌این‌وجود از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید، اجتناب کنید.
  • اگر دچار التهابات کهیری شدید و پزشک برای شما لوراتادین تجویز کرده‌است و یا از این دارو برای درمان التهابات کهیری خود استفاده‌می‌کنید، حتما در صورت ایجاد علائم با پزشک خود تماس‌بگیرید. زیرا ممکن است نشانه‌هایی از عوارض جدی‌تر، مانند التهابات کهیری با رنگ غیرعادی، التهابات کبود یا ورم‌کرده‌ و یا دچار التهابات بی‌خارش شوند.
  • قرص‌های جوشان لوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر فنیل کتونری (PKU) یا وضعیتی دیگری دارید که نیاز به محدودیت مصرف آسپارتام یا فنیل‌آلانین دارد. قبل از مصرف لوراتادین با پزشک خود مشورت‌کنید.
  • سالمندان نیز نسبت به عوارضی مثل ناهوشیاری، گیجی که ممکن است موجب عدم تعادل و افتادن شود حساسیت بیشتری نشان‌می‌دهند.
لوراتادین برای چیست؟
یکی از اصلی‌ترین مواردی که لوراتادین برای درمان آن تجویز می‌شود، آلرژی است.

لوراتادین در شیردهی مجاز است؟

برای مصرف داروی لوراتادین در دوران شیردهی با پزشک مشورت‌کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی لوراتادین را استفاده‌کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک‌بگیرید. لوراتادین به‌طور‌کلی در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر در نظر گرفته‌می‌شود. با‌این‌حال، مانند هر دارویی، اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، باید قبل از مصرف لوراتادین با پزشک خود مشورت‌کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض و تداخلات دارویی این دارو می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

تداخلات دارویی لوراتادین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لوراتادین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا داروساز در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لوراتادین نفرمایید. لوراتادین ترکیبات مشابه دسلوراتادین دارد. زمانی‌که دسلوراتادین مصرف‌می‌کنید، از مصرف لوراتادین پرهیزکنید. مصرف لوراتادین ممکن است با نتایج بعضی از آزمایش‌ها مثل آزمایش پوستی آلرژی تداخل ایجادکند و موجب نتیجه‌ی کاذب شود. در‌نتیجه به کارکنان آزمایشگاه و پزشکتان نسبت به مصرف این دارو، اطلاع‌دهید.

اطلاعات دارویی لوراتکس و اشکال دارویی

در جدول زیر، به‌طور خلاصه درباره‌ی لوراتادین توضیح داده‌ایم. در این جدول درباره‌ی اشکال دارویی، تداخلات دارویی و عوارض این دارو صحبت‌کرده‌ایم.

اشکال داروییعوارض داروییتداخلات دارویی
قرص دهان بازشو لوراتادین ایران دارو ۱۰ میلی گرمسرگیجهبرخی از داروهای بدون نسخه
شربت لوراتادین-پاک دارو ۶۰ میلی لیترحالت تهوع داروهای موثر بر کبد
کپسول نرم لوراتاژل ۱۰ میلی گرمخشکی دهانبرخی از داروهای مکمل گیاهی
شربت لوراتد ۱ میلی گرم/میلی لیتر ۶۰ میلی لیترخستگی سایر داروهای آنتی هیستامنی
قرص لوراتادین دی پی ۱۰ میلی گرمخواب آلودگی
قرص لوراتکس ۱۰ میلی گرمسردرد
اطلاعات دارویی لوراتادین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حساسیت‌ها و آلرژی یکی از مشکلاتی هستند که می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌ی شما را مختل کنند. برای درمان علائم آلرژی، داروهای بسیاری موجود است. یکی از این داروها، لوراتادین است که اشکال دارویی مختلفی دارد. برای دریافت داروی لوراتادین باید به دکتر مراجعه‌کنید. قبل از مصرف این دارو حتما از کمک دکتر مشاوره دارویی آنلاین بهرمند شوید.

در دکترتو می‌توانید از بهترین متخصص آسم و آلرژی و دکتر داخلی در سراسر ایران، نوبت حضوری یا مشاوره‌ی تلفنی و متنی دریافت کنید. برای دریافت مشاوره از دکتر آسم و آلرژی آنلاین یا دکتر داخلی آنلاین دکترتو در خدمت شماست.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

اگر با مصرف داروی لوراتادین دچار عوارض جدی، نظیر مشکل تنفسی یا از‌حال‌رفتگی شدید، با اورژانس تماس‌بگیرید.

اگر دوز مصرفی داروی لوراتادین را فراموش‌کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف‌کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به‌یاد‌آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی لوراتادین نیست و فقط دوز مقرر را مصرف‌کنید.

چندین جایگزین دارویی برای لوراتادین وجود دارد که برای درمان علائم آلرژی استفاده‌می‌شود. برخی از جایگزین‌های رایج عبارت‌اند از:
• ستیریزین
• فکسوفنادین
• دیفن هیدرامین
• کورتیکواستروئیدهای بینی مثل فلوتیکازون و مومتازون
• تثبیت‌کننده‌های ماست سلمانند کرومولین سدیم

ممکن است برندهای مختلف این دارو شرایط نگهداری متفاوتی داشته‌باشند. دستورالعمل آن را بخوانید و از داروساز در مورد شرایط نگهداری و استفاده دارو را بپرسید. آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف‌نکنید.

لوراتادین درمانی برای آسم نیست، اما ممکن است به تسکین علائم آسم آلرژیک، مانند سرفه و خس‌خس سینه کمک کند.

لوراتادین یک آنتی‌هیستامین بدون عوارض خواب‌آلودگی است، به این معنی که نسبت به آنتی‌هیستامین‌های نسل قدیمی کمتر باعث خواب‌آلودگی می‌شود. با‌این‌حال، برخی از افراد ممکن است همچنان در حین مصرف لوراتادین دچار خواب‌آلودگی یا خستگی شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لوراتادین

  1. حسین رجبی گفت:

    برای بچه های ۲ونیم هم استفاده میشه کرد
    مقدار مصرف
    بچه هم آبریزش داره هم عطسه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف این دارو به جز مواردی که پزشک تجویز کرده باشد برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتره از این لینک نوبت متخصص اطفال گرفته و برای بررسی علایم سرماخوردگی کودک خود مراجعه کنید.
      دکتر اطفال

  2. محمد مهدی وفادار گفت:

    سلام قرص لورتادین خواب آور است

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله این قرص مقداری خواب آور است

  3. مجید کاظمی گفت:

    چطور باید مصرف بشه روزانه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      هر ۸ ساعت یک قرص

    2. م. زینی گفت:

      لوراتادین برای کرونا هم تجویز میشه؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        لوراتادین نوعی آنتی‌ هیستامین هست که در درمان علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم آلرژیک، عطسه و تب یونجه موثر هست. در کرونا این دارو رو ممکنه برای آبریزش بینی و عطسه داده شود.

  4. مریم اعرابی گفت:

    دکتر برای عفونت گوش به من لوراتادین داده مصرف کنم تاثیر داره؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لوراتادین هم می تونه در درمان استفاده بشه اما پایه ی درمان عفونت گوش آنتی بیوتیک هس.

      1. سلیمانی گفت:

        سلام من برای الرژی دکتر بهم لوراتادین داده با یه استامینوفن خوردم یکمی بدنم عرق کرده احساس میکنم لباسام خیس شده عب که نداره؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          بنظر نمی رسه تعریق شما مشکلی را بیان کند.

  5. S.S گفت:

    قرص لوراتادین ۱۰افرادی آسم و آلرژی و آسپرین می‌خورند تداخل دارویی ندارند !؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      خیر تداخلی ندارند

  6. اسماعیلی گفت:

    سلام آیا لوراتادین برای سرفه آلرژیک مناسب است؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله لوراتادین در درمان آلرژی کاربرد داره. برای کاهش سرفه هم می تونین از شربت کتوتیفن کمک بگیرن.

  7. محمداسکندری گفت:

    قرص لوراتادین برای چیست؟؟

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست گرامی.
      لوراتادین نوعی آنتی‌ هیستامین است که در درمان علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم آلرژیک، عطسه و تب یونجه موثر است. همچنین از خارش التهابات کهیر جلوگیری می‌کند. لوراتادین از التهابات کهیری جلوگیری نمی‌کند و در واکنش‌های آلرژیک جدی مانند آنافیلاکسی تاثیری ندارد. داروی لوراتادین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف لوراتادین

    2. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در این مورد در مقاله ای که مطالعه کردین کاملا صحبت شده.

  8. مونا کیایی گفت:

    سلام سوالم اینه که چرا دکتر این دارو رو شب ها موقع خواب تجویز کرده چون من روزها دچارآلرژی میشم

  9. اسعد پاشایی گفت:

    سلام آیا لوراتادین برای خارش پوست موثر است یانه ممنون

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه گرامی.
      بله موثر است.
      لوراتادین نوعی آنتی‌ هیستامین است که در درمان علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم آلرژیک، عطسه و تب یونجه موثر است. همچنین از خارش التهابات کهیر جلوگیری می‌کند.
      برای مشکل خاص خود به پزشک مراجعه کنید یا به صورت کامل مقاله را مطالعه نمایید.
      داروی لوراتادین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف لوراتادین

  10. صفرمهرنش گفت:

    یکی ازبهترین راههای یک بیمار این‌است که دردخودرابتواند بادکترخودبدون تردید درمیان بگذارد

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام.
      این فرهنگ بسیار بالایی است.
      ممنونم از اشتراک آن با ما